Nou, so far, so good.
Gisteren het Cisco EPC3925 ontvangen. Jordy (webcare UPC) had er voor gezorgd dat dit mijn kant uitkwam.
Gelijk de HD gebeld en gevraagd of ze het modem wilden activeren. Men gaf aan dat het maximaal 4 uur kon duren voordat het zou functioneren, maar dat zodra ik merkte dat de Thomson niet meer zou werken, ik de Cisco kon aansluiten.
Afijn, na ca. een half uur, hield de verbinding via de Thomson er mee op.
Vervolgens de Cisco aangesloten, lokaal ingelogd, diverse security settings aangepast, WiFi naar eigen believen geconfigureerd en voor de zekerheid nog een keertje gereset. En voila, we hadden weer verbinding!
Daarna aan het testen geslagen:
-Telefonie doet het goed. Naar mijn idee zelfs betere spraakkwaliteit dan voorheen via de Thomson. Check.
-POP3/SMTP connecties merk ik geen hickups meer c.q. lange delays en/of dubbele acties. Check.
-jAlbum uploads lopen nu goed en in één keer door. Check.
-Webwinkel updates m.b.v. Shopfactory lopen ook weer in één keer door. Check
-Moest nog wat website onderhoudswerk inhalen, dus gelijk met FTP (FileZilla) een paar websites overgetrokken. Loopt nu zonder foutmeldingen door. Ik zie nog wel een soort van ritme hierin. Als een speer worden een paar honderd files overgetrokken, en dan ff een korte pauze, en dan gaat 'ie weer verder waar de transfer gebleven was. Of dit nou een opzettelijke delay aan de kant v.d. hoster is, of toch een soort buffer-flush, geen idee. Maar gaat op zich wel foutloos. Check.
-Citrix verbindingen via een secured/encrypted tunnel doen het goed. Check
-Internet Radio via Pioneer AV receiver. Check.
-Oh ja, en surfen op het web, gaat ook

Check.
Bij het surfen af en toe nog wel een hapering. B.v. een website als de telegraaf.nl bestaat uit heel diverse content, flash, geanimeerde zooi, cross-links, etc. Soms bouwt een pagina niet helemaal op en 'vergeet' de browser een complete pagina te tonen. Een tik op de [F5] knop verhelpt dit. Check
Getest met WinXP, IE8 + Chrome, Win7 64-bit, IE9 + Chrome, Android 2.3, Samsung SmartTV browser.
-Gamen? Dat doe ik niet, dus kan ik ook niks over zeggen.
-Speedtests geven nog steeds aan dat ik op ca. de helft van de beloofde snelheid zit, zowel up- als down. Maar dat zal ongetwijfeld nog steeds het alhier heersende capaciteitsprobleem zijn.
Een aantal dingen vielen me op bij de Cisco:
-Dit is een veel 'volwassener' modem! Niet die speelgoed interface van de Thomson en hier kun je ook redelijk wat instellen c.q. zien. Daarnaast heb je tenminste de officiele documentatie van Cisco zelf:
http://www.cisco.com/web/consumer/support/modem_DPC3925.html
-Of het komt doordat de Cisco geen externe antennes heeft, zoals bij de Thomson, maar de signaalsterkte is iewat minder dan bij de Thomson. Heb getest met een mobiele WiFi analyzer en deze is ongeveer even sterk als mijn Fritzbox, terwijl de Thomson iets meer output leverde (op hetzelfde kanaal)
-Bij de Cisco zie ik tenminste ook veel uitgebreidere access restrictions en time-of-day-rules. En zo hoort het ook!
-Ook niet onaardig: hier kun je DHCP server tenminste ook zelf geconfigureerde DSN entries meegeven. Wel zo handig om voor WiFi clients direct de google DNS servers in te schieten.
-Zelf configureerbare QoS settings + veel uitgebreidere MAC filtering.
Tot slot nog ff de DOCSIS WAN waardes:
Model: Cisco EPC3925
Vendor: Cisco
Hardware Revision: 1.0
Serial Number: xxxxxxxxxxxxxxxxxx
MAC Address: xxxxxxxxxxxxxxxx
Bootloader Revision: 2.3.0_R1
Current Software Revision: epc3925-ESIP-12-v302r125533-110830c_upc
Firmware Name: epc3925-ESIP-12-v302r125533-110830c_upc.bin
Firmware Build Time: Aug 30 11:09:31 2011
Cable Modem Status: Operational
Wireless Network: Enable
Cable Modem State
DOCSIS Downstream Scanning: Completed
DOCSIS Ranging: Completed
DOCSIS DHCP: Completed
DOCSIS TFTP: Completed
DOCSIS Data Reg Complete: Completed
DOCSIS Privacy: Enabled
Downstream Channels
Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: 7.1 dBmV 39.4 dB
Channel 2: 7.1 dBmV 39.4 dB
Channel 3: 7.1 dBmV 39.2 dB
Channel 4: 6.9 dBmV 38.7 dB
Channel 5: 6.3 dBmV 38.2 dB
Channel 6: 6.3 dBmV 38.3 dB
Channel 7: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 8: 0.0 dBmV 0.0 dB
Upstream Channels
Power Level:
Channel 1: 48.4 dBmV
Channel 2: 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV
Channel 4: 0.0 dBmV
Dus dit gebeuren is eindelijk weer op de rit. Nu nog stabiel houden!