Ja, dat is idd minder dan je bij UPC (of een DSL prijststunter) voor 25Mb betaalt. Dan is het idd een no-brainer om voor de 100Mb te gaan, maar dat geldt net zo goed voor iemand die alleen eens per week emailt. Wou dat ik zo'n abo kon nemen, en velen anderen ongetwijfeld met mij...

Daarnaast is het vaak zo dat internetverbindingen met meerdere mensen wordt gedeeld (e.g. gezin of studentenhuis). Stel je deelt hem met 5 mensen dan hoef je ineens heel wat minder moeite te doen om die 120mbit/s dicht te trekken, ook als het niet allemaal power users zijn.
Downstream dichttrekken is zelden een probleem, pas als de upstream dichtgetrokken wordt krijg je gedonder. Terug in
the bad old days deelden we met vijf man een 1500/128 verbinding en inderdaad, als we Napster
ja, echt zo lang geleden qua upload niet beperkten ging het mis, maar verder geen problemen als we een 48kb/s upload limiet op onze Napster clients zetten.. De eisen op een verbinding zijn sindsdien wel flink toegenomen, maar dan nog zit het overgrote deel van de mensen het overgrote deel van de tijd niets te doen met hun verbinding. Hoe denk je dat providers wegkomen met overboekingsfactoren van 1:50 of nog veel hoger? Waarom zou een provider 20Mbit/s bandbreedte over 50 tot 100 man kunnen uitsmeren, maar zou jij in de problemen komen met 5 man

En het is altijd al zo geweest dat de abo's bovenin de markt in mindere of meerdere mate overkill zijn voor de gemiddelde gebruiker. Maar zo hoort het nu eenmaal. Het zijn de early adopters en de power users die de katalysator zijn van de innovatie. Zonder die groepen zal de innovatie en daardoor uiteindelijk ook de massa vroeger of later stil komen te staan. Zonder die groepen hadden we geen digtale TV gehad, geen VOD, geen youtube, geen AJAX, geen flash (ehhh whatever...) geen Games on Demand (Xbox Live), geen High-Def
Laten we even kijken... digitale TV (al dan niet HD) werd en wordt gemarket naar mensen die niet noodzakelijkerwijs internet gebruiken, en gaat (muv KPN's abortieve IPTV pogingen) niet over dezelfde bandbreedte als internet. Idem voor VoD. Youtube richt zich qua benodigde bandbreedte nooit op de high-end, maar op de gemiddelde gebruiker, hetzelfde geldt voor flash. AJAX heb ik een smerige rothekel aan, aangezien het de gebruiker de controle over de browse-experience (dmv standaard browerknoppen) ontneemt. Los daarvan, hoewel je het niet over een 56k modem wil proberen is ook dit gedreven vanuit de content providers, niet vanuit de high-bandwidth users. En kijk eens hoeveel bandbreedte Xbox Live gebruikt. Geen van deze apps hebben meer dan 5Mbit/s nodig om te werken en kunnen met 10Mbit/s ruim toe. 5 jaar geleden konden ze met 2Mbit/s toe.
Het werkt helaas juist andersom: commerciele partijen die content aanbieden wachten tot er een user base is met een bepaalde bandbreedte voordat ze content erop aan gaan bieden. Dat geldt voor RTL met breedbeeldtelevisie, maar het geldt net zo goed voor Youtube en consorten. Wat drijft die hoge snelheden dan wel? De internetproviders. Er valt meer winst te halen uit een high-end product dan uit een low-end product. En marketingpsychologen weten al decennia dat mensen bij het kiezen niet rationeel zijn, maar vaak kijken naar de extreme high-end bij het kiezen, al nemen ze zelf een low-end product. Apple heeft übergeilie Powermacs die bijna niemand koopt, maar de keuze voor Mac Mini vs andere barebone wordt er wel door beinvloed. Bijna niemand koopt de VW Phaeton, maar het speelt onbewust mee in de oordeel van mensen dat een VW net iets chiquer is dan een Seat of Skoda met exact dezelfde onderdelen onder de motorkap. En internetproviders willen dolgraag een 120Mb product hebben wat helpt in de verkoop van hun 25Mb producten.
Daar komt dan bij dat de 120Mb abo een stuk betaalbaarder is dan de Powermac of Phaeton, dus er zijn zat mensen die het kopen. En het meerendeel daarvan doet er werkelijk niets mee behalve patsen tov buren/collega's/familieleden.
Ik zou zelfs gokken dat het gemiddelde gebruik van een 60Mb abo hoger is dan van een 120Mb abo, omdat de 60 stukken goedkoper is, en dus een veel rationelere keuze is voor een grootverbruiker.
en zaten we nu nog met een datalimiet van 10GB opgescheept. Laten we ook niet vergeten dat veel mensen niet meer gewend zijn meer dan een paar secondes te wachten tot de website is geladen. Dat was vroeger (384kbit/s enzo) wel anders.
Dat heeft weinig met high-end gebruikers te maken en alles met scherpe concurrentie waardoor providers elkaar continu hebben willen overtreffen. Ik geloof niet dat high-end users in BE noemenswaardig anders zijn dan in NL, toch zitten ze daar inderdaad met 10GB datalimieten opgescheept en wij al lang niet meer. Dat verschil zit puur in de uitstekende concurrentie in NL (door zowel OPTa als EC geroemd) en de uiterst beroerde in BE.
Tenslotte wil ik ook nog wel even ingaan op je bewering dat je echt moeite moet doen om die 120mbit dicht te trekken: ik heb nu een aantal jaren glasvezel en mijn ervaring is dat dat over het algemeen weinig moeite kost. Het is gewoon een kwestie van de juiste bronnen. Zelf zit ik op een private HD tracker welke goed seeded is en waar de snelheid meestal altijd rond de 9-11MB/s. Maar ook bijvoorbeeld het gratis ipv6 NNTP abo van XSnews krijgt mijn 100mbit/s bijna helemaal vol.
Tja, dan trek je het even vol ja. Maar als je ipv EUR 17.50 eerder EUR 70 ervoor moet betalen, dus EUR 40 meer dan 30Mbit, is het dan ook die meerprijs waard? Met 30Mbit/s kun je ruim 250GB per etmaal binnenslepen. Als dat BluRay is, heb je het over ruim 6 films, dus ruim 12u beeldmateriaal op de hoogste kwaliteit. Dat is meer dan je ooit realistisch kunt kijken. Natuurlijk kun met met 120Mbit 1TB per dag binnenslepen, maar wat doe je dan met die 48u aan beeldmateriaal? Patsen op LANs met hoeveel TB je hebt? Kijken kan zelfs theoretisch niet, tenzij je op verschillende schermen tegelijk afspeelt.
Wederom, voor EUR 17.50 geef ik je groot gelijk, maar stel even voor dat je voor je EUR 17.50 "maar" 30Mbit had, en je voor je 100Mb EUR 57.50 zou moeten betalen. Zou je dat doen?