KillGhost schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:01:
[...]
Dat klopt. Maar ik zie dat anders. Ik zelf heb een voorraad met films en series die ik nog wil zien. Zodra ik besluit een film te kijken doe ik er daar een van. Dan maakt het voor mij niet uit of ik er in de avond wat langer overdoe. Ik denk dat mensen gewoon teveel verwachten en teveel willen.
Het is maar hoe je het bekijkt en wat je gewend bent. Vroeger vond ik het ook prima om Kazaa of Shareaza of weet ik wat een nachtje of wat door te laten trekken om een xvid-lol avi van 600M binnen te trekken. Als de omstandigheden niet waren veranderd was ik daar waarschijnlijk ook nu nog tevreden mee geweest.
De omstandigheden zijn echter op dusdanige wijze veranderd dat ik eigenlijk niet meer terug kan daar naar toe, omdat ik gewend ben aan beter. Ik ben een van de gelukkigen die beschikt over een 100/100mbit verbinding, waarmee ik binnen 15 minuten een film op 1080p heb binnengetrokken. Als je dat eenmaal gewend bent houd je daar als het ware rekening mee. Dus vroeger accepteerde je dat je met je vrienden die avond even niet die film kon kijken die je eigenlijk wilde zien, maar dan slingerde je Shareaza aan en de volgende keer dat je weer bij elkaar kwam om een biertje of wat te drinken kon je de film wel zien. Nu zou dat buitengewoon vervelend zijn, simpelweg omdat je weet dat het beter kan.
Vroeger woonde men in houten hutten of in grotten zonder schoon water en elektriciteit. Dat kunnen we ook wel weer gaan doen, maar ons
referentiekader is dusdanig veranderd dat dat niet meer acceptabel vinden. Nu is dit laatste voorbeeld nogal gechargeerd natuurlijk, maar hopelijk snap je mijn punt.
Dat mensen daarbij soms teveel (tot in het onredelijke) gaan verwachten is onvermijdelijk. Dat is vaak ook een belangrijke drijfveer binnen de wetenschap, de vrijemarkteconomie en de politiek, dus het is ook helemaal niet zo erg.
'Reaching for the stars', zoals ze dat dan zo mooi zeggen. En het mooie is dat datgene wat men eerst overdreven vond, later doorgaans de normaalste zaak van de wereld is geworden. Zo had men vroeger -halverwege de vorige eeuw ofzo- nog geen douches en TV's. En als je wel een TV had dan kwam de hele straat regelmatig TV kijken. Tegenwoordig word je raar aangekeken als je meldt dat je geen TV hebt.
En zo is dat ook met digitale communicatie. Het begint altijd met early adopters, power users of gewoon welgestelde mensen die iets hips en nieuws willen en het eindigt in de goot waar alleen mensen om nostalgische redenen nog naar om kijken.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW