HoppyF schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 19:38:
[...]
Ik heb hier een "gecertificeerde" splitter welke door TweakDSL is geleverd met het migratie pakket naar ADSL2+. Het is een Valadis PF270AA.
Geen plaatje helaas maar het is een klein kastje met drie rj45 aansluitingen, twee aansluitingen hiervan kunnen ook aangesloten worden met een losse draadjes. (er zitten 2 gaatjes naast elkaar waar je de draadjes in kunt steken).
De grootste fout die men dan weer gaat maken alleen is dat je gaat proberen een plat telefonie snoertje te strippen en die losse mini koperdraadjes (met die nylon vezeltjes ertussen) in zo'n gaatje te proppen.
Deze snoertjes zijn alleen en specifiek alleen voor RJ11 plugjes bedoeld, niet om onder klemmetjes of schroefjes vast te maken. Je kijkt er naar en het valt allemaal al uit elkaar immers als je het stript zo'n snoertje
@ HoppyF
Met het testen van splitters laat je dan wel je modem bij elke splitter even 3 tot 5x opnieuw intrainen en pak je daar het gemiddelde van? Anders ga je uitspraken doen en conclussies trekken die er helemaal niet zijn en door toevalligheid totstand komen.
@ TheSixt
Als een nieuwbouwwijk op een reeds bestaande centrale is aangesloten kan het best zijn dat tot aan een kabelverdeelstation er gebruik gemaakt is van de reeds aanwezige kabel. Dan is alleen het laatste stuk nieuw immers. Nieuwbouwwijken liggen meestal aan de rand van bestaande bouw waar een/de/die centrale ergens in het midden staat, lijnen zijn dan vaak al langer naar nieuwbouw wijken toe. Die 16Mbps is behoorlijk netjes mijn inziens. Bevalt wel blijkbaar dus, je werd aardig ongeduldig als ik het topic terug lees de laatste week

ADSL2+ werkt niet zo dat het afloopt netjes van 24Mbps naar 16Mbps met kabel lengte van 0 naar 1500 meter toe. Eigenlijk zie je dat tussen 20 en 24Mbps bijna een zeldzaamheid is en alleen op de bijna 'perfecte' koperlijnen te halen is met beperkte lengte. Je bent meer aangewezen op de kwaliteit op korte lijnen en er is maar weinig nodig om van 20 naar 18 te gaan al.
Als je naast de centrale woont kan je nog de 'pech' hebben dat je lijn eerst naar een verdeelstation ergens in de wijk gaat en daarna pas via een kleinere kabel door je straat komt waar jij aan zit. Dan heb je toch nog 1000m koperlijn ipv de 107 meter die het wandelen is. In de centrales zelf heb je ook nog eens soms wel 200 meter lijn voordat het naar buiten gaat natuurlijk.
ADSL2+ maakt gebruik van de hogere frequenties en daar zie je in dat de laatste 8Mbps heel snel weg kan vallen toch. Rond de 16Mbps komt als ik het zo lees iedereen een beetje gemiddeld wel.
En misschien zou een ander modem er al meer uit halen uit die lijn. Of als je een ZyXEL 2602R hebt dat je met de komende firmware nog een aardig stukje snelheid wint.
[Voor 36% gewijzigd door bjck op 04-02-2006 20:29]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.