"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Verwijderd
Dit vraag ik me ook af. Ben nu aan het twijfelen tussen een:Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:44:
Wat is nu een realistische prijs voor een kale 2e hands 20 Inch intel i-mac? Er vanuitgaande dat ik student ben dus gebruik zou kunnen maken van de korting, een gratis printer zou kunnen krijgen en een gratis nano (ik wil maar zeggen, ik zou de prijs als ik m nieuw kocht flink kunnen drukken).
- iMac 20" Core Duo 2 Ghz (€?)
- iMac 17" Core 2 Duo 2Ghz (ca. €1050 met studentenkorting & iPod actie)
- Mac Mini 1.66 Ghz & TFT: (goedkopere optie & upgradeble, ca. €750-€900 afhankelijk van de grootte/prijs van het TFT scherm)
Verwijderd
Er zit geen 7900GT in, standaard een 7300 of een 7600 tegen betaling.Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 09:51:
Zoals velen hier heb ik mij de afgelopen dagen vergaapt aan de 24"imac, en zowaar, volgens mijn laatste bankafschrift kan ik er mij net een permitteren. Maar nu slaan de twijfels echter toe; zouden er geen foutjes zitten in de 1e lichting? Zo wil ik hem bestellen met de 7900GT, maar ik meen me te herinnneren dat er vroeger al eens problemen waren met de eerste exemplaren 20" met 256 RAM grafisch geheugen. Bovendien is het moederbord herschikt en aangepast. Gezien de reputatie van apple verwacht ik me niet aan rampen, maar als je +2000€ betaalt verwacht je wel waar voor je geld. Als er iemand zijn exemplaar ontvangt of relevante info ving op het web (wat ik tothiertoe nog niet gevonden heb) laat het dan weten.
Als je in de native resolutie van de 24inch een 3d game wilt gaan spelen vraag ik me af hoe de framerates zijn.
Als iemand er 1 heeft die goed werkt, betekend dat niet dat die van jou ook meteen goed is.. Mocht het niet goed zijn heb je altijd garantie.. vind dit dus een beetje nergens op slaan..Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 09:51:
Zoals velen hier heb ik mij de afgelopen dagen vergaapt aan de 24"imac, en zowaar, volgens mijn laatste bankafschrift kan ik er mij net een permitteren. Maar nu slaan de twijfels echter toe; zouden er geen foutjes zitten in de 1e lichting? Zo wil ik hem bestellen met de 7900GT, maar ik meen me te herinnneren dat er vroeger al eens problemen waren met de eerste exemplaren 20" met 256 RAM grafisch geheugen. Bovendien is het moederbord herschikt en aangepast. Gezien de reputatie van apple verwacht ik me niet aan rampen, maar als je +2000€ betaalt verwacht je wel waar voor je geld. Als er iemand zijn exemplaar ontvangt of relevante info ving op het web (wat ik tothiertoe nog niet gevonden heb) laat het dan weten.
Verwijderd
Ik ga weinig grafische dingen doen en het meeste wat ik op dit moment met mijn laptop doe is internetten, dvd downloaden via newsgroepen en incidenteel een speel ik een game (maar daar heb ik mijn 360 ook wel voor)
Daarom vroeg ik mij af of een apple geschikt is voor mij (tuurlijk moet ik dat zelf bepalen/proberen) maar ik zou ook graag willen weten hoe jou de overstap van PC naar Apple beviel? En hoe eventueel anderen, zoals je partner, dat ervaarden. Konden zij een beetje wennen aan de mac, kunnen ze er mee overweg? Kan je er zelf goed mee overweg?
En in hoeverre kan ik met een Mac gebruik maken van newsgroepen ed? En een film op DVD branden? En de ingebouwde apple extreme airport kaart, communiceert die goed met bijvoorbeeld een linksys router?
Eigenlijk wil ik hem gewoon aanschaffen en dan zie ik wel, maar aangezien ik mijn impuls aankopen wat terug moet dringen, vraag ik hier eers maar wat info.
Je zit eigenlijk in het verkeerde topic hiervoor, maar ik zal sowieso wel een het een en ander beantwoorden vanuit mijn ervaring.Bigg Balls schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 11:56:
Op dit moment zit ik te twijfelen of ik een I-mac aan moet schaffen als 2e computer (eerste). Ik heb weinig ervaring met Apple (incidenteel) en mijn vriendin ook (die heeft sowieso weinig met computers). Echter ben ik zeer gechameerd van het design van de Apple i-mac en ik hoor voornamelijk positieve verhalen over de Apple.
Een iMac kan ondanks je er niet mee gaat gamen toch een aardig spelletje draaien. De Sims 2 bijvoorbeeldIk ga weinig grafische dingen doen en het meeste wat ik op dit moment met mijn laptop doe is internetten, dvd downloaden via newsgroepen en incidenteel een speel ik een game (maar daar heb ik mijn 360 ook wel voor)
Ik ben zelf dit jaar geheel overgestapt na 2 jaar dubbel te werken met macs en pc's. Mij bevalt het geweldig, het is zo verschrikkelijk veel veiliger en simpeler dan XP! Onlangs (januari) heb ik een vriendin geadviseerd een Mac Mini te kopen. Die is er na een dag of 2 doorheen lopen en vragen stellen compleet aan gewend en het geweldige is dat ze geen spyware, malware of andere viezigheden meer heeft. Verder is MacOSX stabieler in snelheid, inhoudelijk, je GUI crashed niet zoals bij windows vaak het geval is. Programma's lopen minder vaak vast en maken geen deuk in je system performance, en zijn makkelijk te killen.Daarom vroeg ik mij af of een apple geschikt is voor mij (tuurlijk moet ik dat zelf bepalen/proberen) maar ik zou ook graag willen weten hoe jou de overstap van PC naar Apple beviel? En hoe eventueel anderen, zoals je partner, dat ervaarden. Konden zij een beetje wennen aan de mac, kunnen ze er mee overweg? Kan je er zelf goed mee overweg?
Ik download eigenlijk nooit met nieuwsgroepen maar er zijn een aantal clients die prima werken.En in hoeverre kan ik met een Mac gebruik maken van newsgroepen ed? En een film op DVD branden? En de ingebouwde apple extreme airport kaart, communiceert die goed met bijvoorbeeld een linksys router?
Mijn ervaring is gewoon doen, neem een gezellige 20" voor 1500 euro en je zit gebakken. Als je wat "switcher" websites doorneemt en de OSX handleiding doorbladert kom je er wel! Zoniet heb je dit forum nog.Eigenlijk wil ik hem gewoon aanschaffen en dan zie ik wel, maar aangezien ik mijn impuls aankopen wat terug moet dringen, vraag ik hier eers maar wat info.
Edit: Check http://home.tiscali.nl/ma...rsus/index-maccursus.html
Thanks. Zelf dacht ik aan de 17" versie als instapmodel. Ik vind 1000 euro een mooi bedrag voor een nieuwe computer dus ik doe het denk ik gewoon. Ik zal mn 2e laptop (die ik net aangeschaft heb) weer terug brengen (specs komen niet overeen) en dan denk ik dat ik een mac aanschaf en dan het office pakket aanschaf via surfspot.matiasjansen schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:11:
Mijn ervaring is gewoon doen, neem een gezellige 20" voor 1500 euro en je zit gebakken. Als je wat "switcher" websites doorneemt en de OSX handleiding doorbladert kom je er wel! Zoniet heb je dit forum nog.
Edit: Check http://home.tiscali.nl/ma...rsus/index-maccursus.html
Ik kijk vanavond weer ff in dit topic. Moet nu werken. En bedankt voor die link. Ik zal de test ff doen.
Verwijderd
Ja hier zit ik ook over te dubben, is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 11:36:
Dat de 24" hier komt staat vast. Het enige waar ik nog over twijfel is de processor. Ik ben nog in dubio het minimale verschil is kloksnelheid daadwerkelijk 250 euro waard is. Met behulp van de grijze massa kom ik op zo'n 10% snelheidswinst (2.16 naar 2.33). Op dit moment ben ik dus van mening dat het niet de moeite waard is (welke toepassing je dan ook voor dat ding hebt). Zijn er mensen die hier slimme dingen over kunnen zeggen?
Verwijderd
Ach... installeer een gratis en goede virusscanner zoals AVG en installeer gratis Windows Defender tegen spyware. En je bent van alle problemen af. Vind ik nog een veiliger idee dan helemaal niets hebben, want het zal natuurlijk niet lang meer duren voordat die heibel met OSX begint...matiasjansen schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:11:
[...]
Ik ben zelf dit jaar geheel overgestapt na 2 jaar dubbel te werken met macs en pc's. Mij bevalt het geweldig, het is zo verschrikkelijk veel veiliger en simpeler dan XP! Onlangs (januari) heb ik een vriendin geadviseerd een Mac Mini te kopen. Die is er na een dag of 2 doorheen lopen en vragen stellen compleet aan gewend en het geweldige is dat ze geen spyware, malware of andere viezigheden meer heeft. Verder is MacOSX stabieler in snelheid, inhoudelijk, je GUI crashed niet zoals bij windows vaak het geval is. Programma's lopen minder vaak vast en maken geen deuk in je system performance, en zijn makkelijk te killen.
En de laatste keer dat ik in Windows een blue screen had was 10 jaar geleden en dat lag toen ook nog aan mijn brakke AMD processor. Maar goed, dat scherm zal ik ooit nooit meer zien want ik heb sinds kort een iMac 20"
Verwijderd
T'is volgens mij wel het een of het ander. Dus of gratis printer of de gratis nano. Maar je zal gewoon niet met je studentenpas aan hoeven te komen bij 2e hands, want je bent niet de doelgroep van de verkoper, want die zal er zoveel mogelijk geld voor willen hebben. Die dingen gaan nieuw al als broodjesVerwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:44:
Wat is nu een realistische prijs voor een kale 2e hands 20 Inch intel i-mac? Er vanuitgaande dat ik student ben dus gebruik zou kunnen maken van de korting, een gratis printer zou kunnen krijgen en een gratis nano (ik wil maar zeggen, ik zou de prijs als ik m nieuw kocht flink kunnen drukken).
Verwijderd
Zo redeneer ik inderdaad ook. Je merkt het enkel bij rekenkundig intensieve algoritmen zoals het encoderen van audio of video. En dat lijkt mij niet de moeite waard.matiasjansen schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:00:
10% in kloksnelheid is geen 10% in daadwerkelijke systeem performance. Kortom geen 250 euro waard
Ik heb apple hier over gebelt en het is mogelijk om ipod en printer actie te combineren.Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:15:
[...]
T'is volgens mij wel het een of het ander. Dus of gratis printer of de gratis nano. Maar je zal gewoon niet met je studentenpas aan hoeven te komen bij 2e hands, want je bent niet de doelgroep van de verkoper, want die zal er zoveel mogelijk geld voor willen hebben. Die dingen gaan nieuw al als broodjes
Verwijderd
duidelijke taal, thanksmatiasjansen schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:00:
10% in kloksnelheid is geen 10% in daadwerkelijke systeem performance. Kortom geen 250 euro waard
Ik ben zelf ook nog wel bekwaam genoeg om windows schoon te houden. M'n zusje, en 85% van de andere Windows gebruikers echter niet. Je begrijpt m'n punt wel denk ik.Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:13:
[...]
Ach... installeer een gratis en goede virusscanner zoals AVG en installeer gratis Windows Defender tegen spyware. En je bent van alle problemen af. Vind ik nog een veiliger idee dan helemaal niets hebben, want het zal natuurlijk niet lang meer duren voordat die heibel met OSX begint...
En de laatste keer dat ik in Windows een blue screen had was 10 jaar geleden en dat lag toen ook nog aan mijn brakke AMD processor. Maar goed, dat scherm zal ik ooit nooit meer zien want ik heb sinds kort een iMac 20"
Verwijderd
Ik begrijp je punt zeker. Alleen vraag ik me af hoelang het nog zal duren voordat die ellende ook op de Mac begint...matiasjansen schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 15:28:
[...]
Ik ben zelf ook nog wel bekwaam genoeg om windows schoon te houden. M'n zusje, en 85% van de andere Windows gebruikers echter niet. Je begrijpt m'n punt wel denk ik.
Dat hoef je jezelf helemaal niet af te vragen, want wat boeit het nou?Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 22:56:
Ik begrijp je punt zeker. Alleen vraag ik me af hoelang het nog zal duren voordat die ellende ook op de Mac begint...
Mocht met zo ver komen dat er voor mac os x spyware en overige malware komt, dan gaat dat hetzelfde als nu met Windows; proggels gebruiken die alles schoon houden. En het feit dat het tot op heden vrijwel niet voorkomt geeft toch een indicatie van hoe hard het (in eerste instantie) zal gaan.
Dus over het hele virus/spyware/malware gebeuren zou ik me niet al te druk maken.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Althans zo heb ik het in macfan gelezen. Was een duidelijk verhaal.
edit: en ja er stond wel dat het vaak uitstel van executie is. Er zal zeker een virus komen voor de mac die echt kwaad doet.
[ Voor 10% gewijzigd door Tristan op 10-09-2006 00:22 ]
Jij kan dat wel allemaal krijgen, maar de verkoper waarschijnlijk niet. Een realistische vraagprijs zal niet veel veranderen omdat jij hem nieuw toevallig goedkoper kan kopen. Sterker nog, als je de pricewatch vergelijkt met advertenties kun je bij sommige producten, waar de prijs flink varieert, winst maken door het nieuw te kopen en tweedehands te verkopen.Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:44:
Verder is een Intel iMac nog niet zo oud, het zijn vooral de PPC Macs die nu in prijs dalen, zowel door leeftijd als door de nu verouderde architectuur. Een intel iMac, en zeker een 20" model, zal nog wel prima verkopen. Nieuw is ie nu 1499, ik denk dat je er niet veel minder dan 1200 voor zal moeten betalen. Met jouw kortingen zul je hem dus beter nieuw kunnen kopen.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Toch is het zo dat 'de wereld' en zeker de profesionele wereld primair (niche) software maakt en verkoopt voor windows en in dat uitzonderlijke geval is Parrallels of Bootcamp uitzonderlijk handig. De komst van de mac met een intel processor heeft mij overgehaald om de overstap naar Mac OS te maken. De look en designs helpen. Overigens vinden alle dames om me heen dat ik de verkeerde kleur 'mac' heb aangeschaft. Stom dat ik die 'zwarte' (MacBook) heb gekocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Jochem op 10-09-2006 00:47 ]
Verwijderd
Nieuw €1499, maar dat betreft een Core2Duo, terwijl Joriszss volgens mij 1 met een CoreDuo bedoelt....Hertog schreef op zondag 10 september 2006 @ 00:36:
[...]
Een intel iMac, en zeker een 20" model, zal nog wel prima verkopen. Nieuw is ie nu 1499, ik denk dat je er niet veel minder dan 1200 voor zal moeten betalen. Met jouw kortingen zul je hem dus beter nieuw kunnen kopen.
Dat snapte ik. Maar dat neemt niet weg dat voor een Core Duo model nog steeds 1200 euro gevraagd wordt op het goedkoopst op tweedehandsmac.nl, terwijl iemand die ik ken al een serieus bod van 1150 heeft gehad. Vandaar dat ik ook adviseerde hem met studentenkorting en alles gewoon nieuw te kopen. Macs zijn nu eenmaal duur tweedehands, zeker relatief nieuwe en populaire iMac-modellen.Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:04:
[...]
Nieuw €1499, maar dat betreft een Core2Duo, terwijl Joriszss volgens mij 1 met een CoreDuo bedoelt....
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Verwijderd
Oftewel dat zou dan geen extra reden meer zijn om een Apple te kopen i.p.v. een PC... Maar er zijn natuurlijk tig andere redenen om wel een Apple te kopenSpeedpete schreef op zondag 10 september 2006 @ 00:05:
[...]
Mocht met zo ver komen dat er voor mac os x spyware en overige malware komt, dan gaat dat hetzelfde als nu met Windows; proggels gebruiken die alles schoon houden. En het feit dat het tot op heden vrijwel niet voorkomt geeft toch een indicatie van hoe hard het (in eerste instantie) zal gaan.
...
Verwijderd
Ik denk dat je de "oude" iMac 20" ook nog wel voor EUR 1250,- kunt verkopen. Vooral als er nog zeg 10 maanden garantie op zit...Hertog schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:54:
[...]
Dat snapte ik. Maar dat neemt niet weg dat voor een Core Duo model nog steeds 1200 euro gevraagd wordt op het goedkoopst op tweedehandsmac.nl, terwijl iemand die ik ken al een serieus bod van 1150 heeft gehad. Vandaar dat ik ook adviseerde hem met studentenkorting en alles gewoon nieuw te kopen. Macs zijn nu eenmaal duur tweedehands, zeker relatief nieuwe en populaire iMac-modellen.
Verwijderd
http://digg.com/apple/First_24_iMac_Unpacking_Pictures
en deze:
http://www.flickr.com/photos/40415853@N00/239313611/
Zou ik het verschil voelen? Positief of negatief? Ik doe vooral internet, tekstverwerking, 'n game (zelden hoor), photoshop/paint shop (sporadisch) en ben begonnen met Blender.
Je kan er zonder problemen 2GB in stoppen hoor? (Hij wordt echter wel geleverd met 2x512) Overgens is het verschil in photoshop en office wel degelijk merkbaar omdat deze applicaties nog niet universal zijn.Nikolas schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:37:
Ik zou graag 'n iMac 20" kopen, maar die heeft dus maar 1GB RAM geheugen, dit in tegenstelling tot mijn huidige pc, die er 2 heeft i.c.m. een X2 4200+ processor en een 7900GT.
Zou ik het verschil voelen? Positief of negatief? Ik doe vooral internet, tekstverwerking, 'n game (zelden hoor), photoshop/paint shop (sporadisch) en ben begonnen met Blender.
Wat denk je zelf? 1GB is zat voor wat je er mee wilt. Als je af en toe PS/PSP gebruikt en een game speelt is het echt niet nodig om daarvoor wat meer geheugen erin te stoppen. Kan natuurlijk wel... Maar wel een beetje zonde van je centen.Nikolas schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:37:
Ik zou graag 'n iMac 20" kopen, maar die heeft dus maar 1GB RAM geheugen, dit in tegenstelling tot mijn huidige pc, die er 2 heeft i.c.m. een X2 4200+ processor en een 7900GT.
Verschil zal je echt niet voelen met internet en wat tekstverwerken, qua snelheid dan. Het enige verschil wat je voelt is dat er een compleet nieuwe wereld voor je open gaat, genaamd Mac OS X
Met een ipod nano black 2 gb
en een hp printer van 90 euro.
Van de ipod en de printer krijg ik het geld weer terug via die studentenactie.
Ik kan niet wachten op de mac.
Cool man, welkom in de mac clubBigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:17:
Yes! Ik heb zojuist mijn eerste Mac besteld. Het gaat om een i-mac 20" (standaardconfig).
Ik heb ook de 20' besteld met 2gig ram, 256vid kaart als vervanging van mijn dual 2.5 G5, twijfelde eerst nog om een mac pro te nemen maar na het zien van de benchmarks op macworld toch maar voor de core 2 duo gekozen.
Thanksdolby schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:39:
[...]
Cool man, welkom in de mac club
Ik heb ook de 20' besteld met 2gig ram, 256vid kaart als vervanging van mijn dual 2.5 G5, twijfelde eerst nog om een mac pro te nemen maar na het zien van de benchmarks op macworld toch maar voor de core 2 duo gekozen.
Zijn de twee acties wel te combineren? Ik heb dat geintje ook eens gehad met een printer en ipod actie, verkoper zei tegen me dat het allemaal geen probleem zou zijn terwijl in de actie voorwaarden stond dat verschillende acties niet te combineren waren. Uit eindelijk na een jaar wachten toch nog mijn geld gekregen, maar niet van harte...Bigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:17:
Yes! Ik heb zojuist mijn eerste Mac besteld. Het gaat om een i-mac 20" (standaardconfig).
Ik mag toch hopen van wel. Hij zei namelijk dat het geen enkel probleem moest zijn. Sterker nog hij heeft mij de formulieren van de actie toegemaild. Dus wat dat betreft heb ik toch nog zoiets als bewijs lijkt mij.arjenhiemstra schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:49:
[...]
Zijn de twee acties wel te combineren? Ik heb dat geintje ook eens gehad met een printer en ipod actie, verkoper zei tegen me dat het allemaal geen probleem zou zijn terwijl in de actie voorwaarden stond dat verschillende acties niet te combineren waren. Uit eindelijk na een jaar wachten toch nog mijn geld gekregen, maar niet van harte...
Want die printer en de ipod heb ik eigenlijk alleen maar genomen om te verkopen. (heb al een printer en ipod)
Hoeveel bedraagt de studentenkorting precies?Bigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:17:
Nog extra vraagje, is het performance verschil tussen de iMac 20" eb de iMac 17" duidelijk merkbaar?
[ Voor 10% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 11-09-2006 18:07 ]
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlIndNikolas schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:46:
[...]
Hoeveel bedraagt de studentenkorting precies?
http://www.apple.com/nl/imac/specs.htmlNog extra vraagje, is het performance verschil tussen de iMac 20" eb de iMac 17" duidelijk merkbaar?
Kortom ga toch eens gebruik maken van je internetverbinding.
Specificaties zeggen niet alles hé...ik vroeg of het performance verschil VOELBAAR is, niet LEESBAAR...[b]matiasjansen schreef op maandag 11 september 2006 @ 18:29:
[...]
http://www.apple.com/nl/imac/specs.html
Kortom ga toch eens gebruik maken van je internetverbinding.
De studentenkorting bedroeg 12%, normaal gesproken is het 6% maar voor studenten van de NHL in Leeuwarden bedraagt de korting 12% (lucky me)Nikolas schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:46:
[...]
Hoeveel bedraagt de studentenkorting precies?
Nog extra vraagje, is het performance verschil tussen de iMac 20" eb de iMac 17" duidelijk merkbaar?
Wat betreft de extra performance kan ik je nog niks vertellen. De iMac komt waarschijnlijk donderdag pas en ik heb geen ervaring met de voorgaande versies. Ik heb ook voor de 20" gekozen vanwege het beeldscherm en niet de snellere processor. Opzich had ik mij ook wel met de 17" kunnen redden alleen kan je geen nieuwe monitor kopen later, dus nam ik maar de 20". Just in case.
Verwijderd
Interne speakers zijn niet echt super naar mijn weten. Zou externe boxen daarvoor gebruiken.Bigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 19:17:
Nu vraag ik mij ineens af hoe het geluid is op de iMac? Is het acceptabel of moet ik het geluid doorlussen naar mijn versterker?
Je bedoelt dat je boven de 18 moet zijn? Ik weet niet bij welke onderwijsinstelling jij studeert maar ik hoefde geen leeftijd ed op te geven.Nikolas schreef op maandag 11 september 2006 @ 20:37:
Nu blijkt dat de studentenkorting +18 is, da's echt zwaar balen
Niet echt super ofzo. Het voldoet, maar als je van muziek houdt zou ik je versterker er aan hangen ja.Bigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 19:17:
Nu vraag ik mij ineens af hoe het geluid is op de iMac? Is het acceptabel of moet ik het geluid doorlussen naar mijn versterker?
In dat geval zal er wel wat verschil in zitten daar de processor snelheden een fractie verschillen en het scherm 30% verschilt. Als je wilt weten welk model je moet gaan kopen is de vraag niet of er verschil zit tussen de 2 modellen, maar wat je er mee gaat doen en wat daarvoor je vereisten zijn. Uiteraard is er verschil merkbaar tussen 2 verschillende processorsnelheden die zo'n 10% van elkaar af staan, echter is het minimaal, wat verwacht je anders voor antwoord?Nikolas schreef op maandag 11 september 2006 @ 18:50:
[...]
Specificaties zeggen niet alles hé...ik vroeg of het performance verschil VOELBAAR is, niet LEESBAAR...
[ Voor 50% gewijzigd door Matias op 11-09-2006 21:07 ]
Wat bedoel je met voldoet? Ik heb namelijk geen enkel idee van wat ik mag verwachten. Zijn de speakers net zoals de speakers in een notebook? of mag ik iets beter geluid verwachten?matiasjansen schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:02:
[...]
Niet echt super ofzo. Het voldoet, maar als je van muziek houdt zou ik je versterker er aan hangen ja.
Ik begrijp dat je zoiets moet horen maar ik wil me graag alvast een voorstelling kunnen maken. Zit er trouwens ook een mic in de iMac? of moet ik daarvoor mijn headset gebruiken? (dit klinkt best als een impulsaankoop
Verwijderd
Zit ingebouwde mic in. En gebruik maar gewoon een externe geluidsbron.Bigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:43:
[...]
Wat bedoel je met voldoet? Ik heb namelijk geen enkel idee van wat ik mag verwachten. Zijn de speakers net zoals de speakers in een notebook? of mag ik iets beter geluid verwachten?
Ik begrijp dat je zoiets moet horen maar ik wil me graag alvast een voorstelling kunnen maken. Zit er trouwens ook een mic in de iMac? of moet ik daarvoor mijn headset gebruiken? (dit klinkt best als een impulsaankoop
Btw als je die versterker toch al hebt, wat boeit het dan? Kijk gewoon als je de iMac hebt of je het goed genoeg vind of niet.
* Built-in stereo speakersBigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:43:
[...]
Wat bedoel je met voldoet? Ik heb namelijk geen enkel idee van wat ik mag verwachten. Zijn de speakers net zoals de speakers in een notebook? of mag ik iets beter geluid verwachten?
* 17-inch and 20-inch models
o Internal 12-watt digital amplifier
* 24-inch model
o Internal 24-watt digital amplifier
* Headphone/optical digital audio output (minijack)
* Audio line in/optical digital audio input (minijack)
* Built-in microphone
Waarom ga je niet eens naar een dealer bij je in de buurt, kun je er alvast ermee stoeien
De versterker staat helemaal aan de andere kant van de woonkamer. Ik weet niet wat voor draadloze oplossingen er zijn maar een kabel is haast geen optie.Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 22:06:
[...]
Zit ingebouwde mic in. En gebruik maar gewoon een externe geluidsbron.
Btw als je die versterker toch al hebt, wat boeit het dan? Kijk gewoon als je de iMac hebt of je het goed genoeg vind of niet.
Verwijderd
heb ff voor je in de voorwaarden gekeken, dit staat er in:Bigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 16:44:
[...]
Ik mag toch hopen van wel. Hij zei namelijk dat het geen enkel probleem moest zijn. Sterker nog hij heeft mij de formulieren van de actie toegemaild. Dus wat dat betreft heb ik toch nog zoiets als bewijs lijkt mij.
Want die printer en de ipod heb ik eigenlijk alleen maar genomen om te verkopen. (heb al een printer en ipod)
Deze aanbieding kan in combinatie met andere aanbiedingen van Apple worden gebruikt en is geldig in combinatie met de speciale prijzen die
Apple hanteert voor individuele gebruikers in het Onderwijs.
Niets aan de hand dus, bij mij stond er toen in dat het niet kon...
Ik heb net een aantal weken geleden een router gekocht van linksys. Dit vind ik dan erg zonde van mn geld. Misschien komt het later wel.Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 22:25:
Kijk dan naar een Airport Express, daarmee kun je perfect geluid draadloos streamen van je iMac naar je versterker.
Hmm. Moeten ze perse tegelijk worden besteld, of gewoon allebei binnen de actie? Anders ga ik nog even een printer bestellen..arjenhiemstra schreef op maandag 11 september 2006 @ 22:37:
[...]
heb ff voor je in de voorwaarden gekeken, dit staat er in:
Deze aanbieding kan in combinatie met andere aanbiedingen van Apple worden gebruikt en is geldig in combinatie met de speciale prijzen die
Apple hanteert voor individuele gebruikers in het Onderwijs.
Niets aan de hand dus, bij mij stond er toen in dat het niet kon...
Vetgedrukte tekst zegt genoeg, of wordt je leeftijd niet gecontroleerd?Wie mag gebruikmaken van de Apple Store voor het Onderwijs?
Door te klikken op “Akkoord” bevestig ik het volgende:
• ik ben 18 jaar of ouder
• ik ben een student met een geldig bewijs van inschrijving voor een onderwijsinstelling in Nederland of ik ben als leraar, mentor of in een andere toezichthoudende functie verbonden aan een onderwijsinstelling in Nederland
• ik ga ermee akkoord dat Apple contact met mij opneemt met als doel mijn status te controleren. Ik zal bewijs van deze status overleggen als hierom wordt gevraagd en ik ga akkoord met de beslissing van Apple om mijn bestelling te weigeren als ik geen bewijs kan overleggen dat door Apple als geldig wordt ....
Bij mij niet. Maar ik ben ook via een link van de onderwijsinstelling in de webshop gekomen. Maar de bestelling heb ik telefonisch afgehandeld en daarbij vroegen ze niet om mijn leeftijd. Dus je kan het gewoon proberen en zie maar waar het schip strandtNikolas schreef op maandag 11 september 2006 @ 22:55:
[...]
Vetgedrukte tekst zegt genoeg, of wordt je leeftijd niet gecontroleerd?
Bij mij vroegen ze ook niet om een enkel bewijs dat ik op een Hogeschool zat.Bigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:24:
[...]
Bij mij niet. Maar ik ben ook via een link van de onderwijsinstelling in de webshop gekomen. Maar de bestelling heb ik telefonisch afgehandeld en daarbij vroegen ze niet om mijn leeftijd. Dus je kan het gewoon proberen en zie maar waar het schip strandt
Same here, ze vroegen helemaal niks waarmee ze kunnen verifieren dat ik ook echt op de NHL zit. Erg vreemd.Blaxje schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:28:
[...]
Bij mij vroegen ze ook niet om een enkel bewijs dat ik op een Hogeschool zat.
Maar je moet wel een copie meesturen als je de rebate-formulieren naar Apple opstuurtBigg Balls schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:35:
[...]
Same here, ze vroegen helemaal niks waarmee ze kunnen verifieren dat ik ook echt op de NHL zit. Erg vreemd.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Enige minpunt is dat mijn printer er niet op werkt. Ik had de verkoper nog gevraagd of die zou werken en hij vroeg of die usb had, ik zei ja, en toen zei hij dat het geen enkel probleem zou moeten zijn. Dus niet!!!
En die printer was juist een belangrijke afweging voor de Mac.
Het zou misschien handig zijn als je meteen even vermeldt welke printer je hebt. En misschien moet je dan eens zoeken naar OS X driver bij de fabrikant? Het zal niet de eerste printer/scanner zijn die, zelfs op een Apple, niet meteen out of the box werkt.......Bigg Balls schreef op donderdag 14 september 2006 @ 09:56:
Joehoeeeeeeee! Ik heb gisteren mn iMac 20" binnen gekregen. Het werkt echt prima en hij ziet er geweldig uit!
Enige minpunt is dat mijn printer er niet op werkt. Ik had de verkoper nog gevraagd of die zou werken en hij vroeg of die usb had, ik zei ja, en toen zei hij dat het geen enkel probleem zou moeten zijn. Dus niet!!!
En die printer was juist een belangrijke afweging voor de Mac.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Zo ja; Iemand ervaring met dat ding?
Ander vraagje, wat voor bewijzen / formulieren moeten er naar Apple voor onderwijskorting? Dat kan ik zo gauw nergens vinden, ook bij Apple zelf niet (?). Ik werk bij een BV onder de universiteit, ben geen docent, geen student, kan gebruikmaken van alle korting rondom surfspot e.d... maar hoe ziet Apple dit?
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Je kunt ze het beste even bellen. HTR had ze gisteren in ieder geval nog niet, en ze wisten ook niet wanneer ze binnen zouden komenSpeedpete schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:28:
Weet iemand of het 24" exemplaar al in de apple-stores te vinden is? Anders rij ik zaterdag voor niet naar Utrecht...
Ook hier kun je het beste even bellen. Normaal gezien vraagt Apple overigens geen bewijs, je vult naam en plaats van de onderwijsinstelling in, klikt op ok en je bent in de onderwijs-store, waar je met de korting kunt bestellen. Ze zeggen wel dat ze om een bewijs van studie kunnen vragen (steekproefsgewijs) maar dat heb ik nog niet gezien. Maar nogmaals, voor de zekerheid kun je het beste even bellen met Apple Nederland.Ander vraagje, wat voor bewijzen / formulieren moeten er naar Apple voor onderwijskorting? Dat kan ik zo gauw nergens vinden, ook bij Apple zelf niet (?). Ik werk bij een BV onder de universiteit, ben geen docent, geen student, kan gebruikmaken van alle korting rondom surfspot e.d... maar hoe ziet Apple dit?
Ja, zit erop (Kensington lock is de magic word). Ervaring? Ze zijn hier vastgemaakt met zo'n kabel en ze staan er nog steeds, dus het zal wel goed zittenR4NCOR schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:24:
Klopt het nou dat er zo'n laptop-lock op de iMac zit? Ik las het ergens op MacRumors, maar kan het eigenlijk nergens terugvinden.
Zo ja; Iemand ervaring met dat ding?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Exirion, Ik heb een canon Laser shot LBP-1120. Deze printer komt niet in de lijst van Apple voor en canon heeft helaas geen mac drivers voor deze printer.Exirion schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:01:
[...]
Het zou misschien handig zijn als je meteen even vermeldt welke printer je hebt. En misschien moet je dan eens zoeken naar OS X driver bij de fabrikant? Het zal niet de eerste printer/scanner zijn die, zelfs op een Apple, niet meteen out of the box werkt.......
Dus na wat googlen had ik uiteindelijk drivers gevonden voor deze printer, echter zijn ze wel in het Japans maar ze zouden moeten werken volgens het forum (CAPT Drivers van canon.jp) Nu spreek ik geen woord japans dus tijdens het installeren heb ik maar telkens ergens op gedrukt. De printer staat nu ook geinstalleerd alleen werkt hij nog niet, helaas.
Wat me nu dan ook opvalt is dat die verkopers aan de telefoon gewoon lui zijn die je van alles aansmeren en zoveel mogelijk proberen te verkopen, en in dit geval zelfs bewust liegen.
Maar over het product (de iMac zelf ben ik zeer tevreden)
Dat de printer niet werkt komt omdat de CAPT drivers alleen voor PowerPC Mac's zijn en niet voor Intel Mac's. Waarschijnlijk komen de CAPT drivers ook nooit uit voor Intel Mac's (in ieder geval, dat is wat ik opmaak uit deze brakke vertaling van de Japanse support pagina over compatibiliteit met Intel Mac's).Bigg Balls schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:05:
[...]
Exirion, Ik heb een canon Laser shot LBP-1120. Deze printer komt niet in de lijst van Apple voor en canon heeft helaas geen mac drivers voor deze printer.
Dus na wat googlen had ik uiteindelijk drivers gevonden voor deze printer, echter zijn ze wel in het Japans maar ze zouden moeten werken volgens het forum (CAPT Drivers van canon.jp) Nu spreek ik geen woord japans dus tijdens het installeren heb ik maar telkens ergens op gedrukt. De printer staat nu ook geinstalleerd alleen werkt hij nog niet, helaas.
Wat me nu dan ook opvalt is dat die verkopers aan de telefoon gewoon lui zijn die je van alles aansmeren en zoveel mogelijk proberen te verkopen, en in dit geval zelfs bewust liegen.
Maar over het product (de iMac zelf ben ik zeer tevreden)
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Dat is mooi kut! Dan moet ik telkens weer printen via mijn windows laptopDaedalus schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:16:
[...]
Dat de printer niet werkt komt omdat de CAPT drivers alleen voor PowerPC Mac's zijn en niet voor Intel Mac's. Waarschijnlijk komen de CAPT drivers ook nooit uit voor Intel Mac's (in ieder geval, dat is wat ik opmaak uit deze brakke vertaling van de Japanse support pagina over compatibiliteit met Intel Mac's).

Gelukkig weet ik de naam nog van die verkoper, dan kunnen ze hem daarop aanspreken!
Koop een goedkoop (wireless)printservertje. Werkt echt geweldig!Bigg Balls schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:43:
[...]
Dat is mooi kut! Dan moet ik telkens weer printen via mijn windows laptop![]()
Gelukkig weet ik de naam nog van die verkoper, dan kunnen ze hem daarop aanspreken!
Maar dan werkt de printer nog steeds niet op mijn mac neem ik aan.arjenhiemstra schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 06:58:
[...]
Koop een goedkoop (wireless)printservertje. Werkt echt geweldig!
Misschien als (nood)oplossing dat je kan printen via Parallels?Bigg Balls schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 11:03:
[...]
Maar dan werkt de printer nog steeds niet op mijn mac neem ik aan.
Hoe is je iMac? c2d lekker stil?, mijne moet nog komen.
Ah superDaedalus schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:30:
[...]
Ja, zit erop (Kensington lock is de magic word). Ervaring? Ze zijn hier vastgemaakt met zo'n kabel en ze staan er nog steeds, dus het zal wel goed zitten
Ben jij trouwens niet een van de Adium Developers?
[ Voor 4% gewijzigd door R4NCOR op 15-09-2006 11:18 ]
Ja hij is lekker stil! Mijn notebook maakt meer geluid en dat is een sony vaio met een pentium M 740, daar is het de 7200 rpm schijf die de meeste herrie maakt.dolby schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 11:10:
[...]
Misschien als (nood)oplossing dat je kan printen via Parallels?
Hoe is je iMac? c2d lekker stil?, mijne moet nog komen.
Hiero:R4NCOR schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 11:18:
[...]
Ah superToch wel een prettig idee om mijn dure machientje vast te kunnen leggen. Dan nemen ze die PC's van een van m'n huisgenoten maar mee als ze inbreken ipv de mijne
![]()
Waar zit de lock trouwens? Zie hem nergens op foto's

Overigens, Kensington locks zijn zonder schade simpel met een wc-rolletje open te maken.
offtopic:
Ben jij trouwens niet een van de Adium Developers?
I wish
Dat gaat wel erg simpel. Anyway dat geldt alleen voor k.locks met een sleuel ipv cijfercode lijkt mij. Of zie ik het nu verkeerd?Daedalus schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:17:
[...]
Overigens, Kensington locks zijn zonder schade simpel met een wc-rolletje open te maken.
Inderdaad, dat geldt alleen voor de sloten met sleutels. Overigens, dit wordt gedaan door een professionele lockpicker. Amateurs zullen het denk ik niet met zoveel gemak het slot open krijgen. Daarnaast is een cijferslot is met genoeg tijd ook makkelijk open te krijgen.Bigg Balls schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:10:
[...]
Dat gaat wel erg simpel. Anyway dat geldt alleen voor k.locks met een sleuel ipv cijfercode lijkt mij. Of zie ik het nu verkeerd?
Weet je : er zijn zelfs fietssloten (kabel sloten) met zo'n sluiting.
Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Ik kan niet wachten tot ik de spullen binnenheb
Apple
Heb je geen gebruik gemaakt van de printer actie?TwyLight schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:01:
* Bigg Balls heeft gister een iMac 17" Intel Core 2 Duo 2,16Ghz en een iPod Video 30GB wit bestelden een uurtje geleden het geld overgemaakt
![]()
Ik kan niet wachten tot ik de spullen binnenheb
Apple![]()
Beiden zijn draadloos aangesloten op een linksys wrt54gc (die kleine). Nu staat de airport kaart op 54g en de router ook. Is dit een bekend probleem? of moeten mac users iets instellen op de router?
Ik had al een topic op got gevonden maar dat ging over de upt kabel (dat die automatisch op half duplex ging ipv full.
Dus als je weet wat het kan zijn, share it please.
Verwijderd
Groeten
Het is maar wat je verwacht. Kwaliteit is vaak het verschil tussen je verwachting en de opgedane ervaring.Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:27:
Hoe zit het met jullie geluid van de nieuwe core 2 duo imacs ? Ik hoor toch redelijk goed als er geen muziek openstaat.
Groeten
Ik had geluid gelijkwaardig aan mijn laptop verwacht. Het is dus veel beter. Ik denk dat je het geluid kan vergelijken met een standaard setje pc speakers van creative. Kan weliswaar minder luid alleen het klinkt wel goed. Wil je echt hoge geluidskwaliteit dan moet je het toch op een versterker aansluiten.
Gebruik je WPA/TKIP?Bigg Balls schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:11:
Ik zit met een probleem. Mijn internetverbinding is erg traag. Ik haal geen hogere downloadsnelheden dat 110 KB/sec en met mn laptop haal ik makkelijk het tienvoudige.
Beiden zijn draadloos aangesloten op een linksys wrt54gc (die kleine). Nu staat de airport kaart op 54g en de router ook. Is dit een bekend probleem? of moeten mac users iets instellen op de router?
Ik had al een topic op got gevonden maar dat ging over de upt kabel (dat die automatisch op half duplex ging ipv full.
Dus als je weet wat het kan zijn, share it please.
Probeer eens geen encryptie of alleen WEP of WPA2/AES
Verwijderd
Gaat om het geluid van de imacBigg Balls schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:42:
[...]
Het is maar wat je verwacht. Kwaliteit is vaak het verschil tussen je verwachting en de opgedane ervaring.
Ik had geluid gelijkwaardig aan mijn laptop verwacht. Het is dus veel beter. Ik denk dat je het geluid kan vergelijken met een standaard setje pc speakers van creative. Kan weliswaar minder luid alleen het klinkt wel goed. Wil je echt hoge geluidskwaliteit dan moet je het toch op een versterker aansluiten.
Stil! Erg stil!!! Mijn sony vaio laptop maakt veel meer geluid (een pentium m740 met een hitachi 7k100 7200 rpm schijf) Je moet er echt met je hoofd voor gaan zitten om iets te horen.Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 12:26:
[...]
Gaat om het geluid van de imacNiet het geluid voor muziek ofzo he:p Fan geluid en dergelijke.
Dat ga ik even proberen. Alleen volgens mij ondersteund mijn laptop dat niet, wpa2 (ik zie het er niet tussen staan)dolby schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:43:
[...]
Gebruik je WPA/TKIP?
Probeer eens geen encryptie of alleen WEP of WPA2/AES
Verwijderd
@ FRAU hieronder: 1.0. Sluit je iMac anders even af voor een half uurtje en zet m dan weer aan?
Overgens, de TS mag ook wel aangepast worden met de komst van de nieuwe iMacs.
[ Voor 33% gewijzigd door Matias op 16-09-2006 20:28 ]
Dan zou ik alleen 90€ korting krijgenBigg Balls schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 10:16:
Heb je geen gebruik gemaakt van de printer actie?
dan moet ik dus eigenlijk gewoon een printer kopen maar die is dan 90 euro goedkoper dus daar heb ik geen zin in.€90 korting terug als u tussen 1 august en 31 oktober 2006 een Mac en een in aanmerking komende printer aankoopt.
ik heb toch gewoon een printer thuis via het netwerk dus
Vertel verder!matiasjansen schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:42:
...met de komst van de nieuwe iMacs.
ah sorry, vatte de zin verkeerd op, ik dacht dat hij bedoelde dat er wéér nieuwe aan zaten te komen...
De HP Deskjet 5940 doet ook me met de actie. Die kost €90 en is dus in principe gratis. Heb ik ook gedaan met de bestelling van m'n MacBook (Macbook +i Pod Video + HP Deskjet 5940)TwyLight schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 21:24:
[...]
Dan zou ik alleen 90€ korting krijgen
[...]
dan moet ik dus eigenlijk gewoon een printer kopen maar die is dan 90 euro goedkoper dus daar heb ik geen zin in.
ik heb toch gewoon een printer thuis via het netwerk dus
Heb ik ook gedaan op die manier. De printer staat te koop dus alles wat ik meepak is extra.Gabliboeba schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 23:28:
[...]
De HP Deskjet 5940 doet ook me met de actie. Die kost €90 en is dus in principe gratis. Heb ik ook gedaan met de bestelling van m'n MacBook (Macbook +i Pod Video + HP Deskjet 5940)
Waarschijnlijk wachten ze weer op voorraad?
Verwijderd
Bedankt
Je hebt een Core 2 Duo ?Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 17:48:
Mn fan staat continue aan. Is toch niet normaal??? En bij het afsluiten maakt de voeding nog een piepppp geluid. Kan iemand het geluid van zijn iMac posten? Ook als hij afgesloten is. Moet je je oor eens achteraan de machine leggen.
Bedankt
Dan kan ik alleen maar zeggen dat mijn Core Duo 0,0 Geluid produceert , de fan hoor je niet evenals de voeding.
Oja, dat is wel een bekend probleem (eerder gehoord), dan is er waarschijnlijk iets mis met de PMU, even terug gaan of Apple bellen zou ik zeggen, wordt gewoon gerepareerd.Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 17:48:
Mn fan staat continue aan. Is toch niet normaal??? En bij het afsluiten maakt de voeding nog een piepppp geluid. Kan iemand het geluid van zijn iMac posten? Ook als hij afgesloten is. Moet je je oor eens achteraan de machine leggen.
Bedankt
Dit topic is gesloten.