[Intel iMac] Discussietopic en Mini-FAQ

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 5.841 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
iMac
2x zo snel. 2x zo indrukwekkend
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e469326ddcd31eb6df0fd18add376ba9/full.jpg
iMac - Specs:
• Intel Core Duo-processor van 1,83 GHz of 2,0 GHz
• 17- of 20 inch flat-panel LCD-breedbeeldscherm
• 667 MHz systeembus
• 512 MB PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SDRAM, uitbreidbaar tot 2 GB
• 2 MB L2-cache op volledige processorsnelheid
• 160 of 250 GB 7200 rpm S-ATA harde schijf
• 8x SuperDrive voor dvd-r(w), dvd+r(w) 24x8x8x4
• ATI Radeon X1600 PCI Express 16x met 128 MB GDDR3 geheugen
• mini DVI uitgang met ondersteuning voor DVI, VGA, S-Video en composite video
• Ingebouwde iSight camera, iChat AVS en Photo Booth
• FrontRow en Apple Remote
• Drie USB 2.0 en twee FireWire 400 poorten
• Ingebouwde AirPort Extreme (802.11g) kaart en Bluetooth 2.0 + EDR
• 10/100/1000 GigaBit Ethernet
• Standaard geleverd met Apple Pro Keyboard en Mighty Mouse
• iLife '06 meegeleverd
• Mac OS X 10.4 (Tiger)
iMac - het reclame praatje:

Zet je digitale leven in een nieuwe versnelling en werk twee keer zo snel als met de vorige iMac. Intel Core Duo en iLife '06 leggen de lat alwéér hoger als het om het persoonlijke aspect van personal computers gaat. Je kunt nu genieten van alles wat de iMac zo geweldig maakt, maar dan op turbosnelheid, vanaf € 1.379.

Genieten op vol vermogen
Werken met digitale foto's, film, muziek en het web: geen computer ter wereld maakt het je zo gemakkelijk als de iMac. Dankzij de revolutionaire Intel Core Duo gaat alles vanaf nu ook nog eens verbluffend snel. Met twee processors op één chip tilt deze nieuwe Intel-engine de prestaties van je iMac naar een ongekend niveau. In combinatie met de nieuwe ATI Radeon X1600 grafische processor en Mac OS X, het meest geavanceerde besturingssysteem ter wereld, voert de iMac al je software razendsnel uit.

Mooie momenten met iLife
iMac wordt geleverd met iLife '06, een pakket met gebruiksvriendelijke programma's die je dagelijks leven er een stuk spectaculairder op maken. Je foto's kun je verbeteren, ordenen en aan anderen laten zien via iPhoto. Een film waarin je kind de hoofdrol speelt, maak je met iMovie. iDVD gebruik je om je foto's en films in professionele dvd's om te zetten. Met GarageBand componeer je originele muziek, zelfs als je geen noot kunt lezen. En de podcasts en blogs die je maakt, publiceer je on line via je .Mac-account en het compleet nieuwe iWeb.

Horen en zien zonder te zwijgen
In elke nieuwe iMac is een iSight-camera ingebouwd, zodat je in een handomdraai een videochat kunt opstarten (of bij anderen kunt aanhaken). Je hoeft niets extra's aan te kopen, niets aan te sluiten, niet met kabels te worstelen en geen software te installeren of te configureren. Het enige wat je doet is iChat AV opstarten en het videosymbool van een vriend of vriendin aanklikken en je kunt chatten met beeld en geluid, met maximaal drie man tegelijk. Gepaste kleding gewenst!

Op de eerste rij in je eigen bioscoop
Met iMac ben je verzekerd van de beste plaatsen in je eigen bioscoop. Dankzij de schermvullende Front Row-mediashow met z'n intuïtieve menu's, grote letters en schitterende weergave kun je op je iMac net zo eenvoudig door je muziek, foto's en video's struinen als op je iPod. Met de nieuwe Apple Remote kun je dat bovendien overal in je kamer doen. Dus nodig je vrienden uit en imponeer ze met een diavoorstelling van je vakantiefoto's, een eigengemaakte film of een dvd. De iMac is een geboren entertainer.
iMac - Meer info:

• Algemene info: http://www.apple.com/nl/imac/
• Foto gallery: http://www.apple.com/nl/imac/gallery/
• Tweakers details: http://www.apple.com/nl/imac/whatsinside.html

met dank aan dawuss en leon1e voor de lay-out

[ Voor 4% gewijzigd door Canaria op 12-01-2006 00:27 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd welke GOT-user zijn eerste Intel-iMac foto's zal uploaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:51

reiker

dan jij!

Ik heb er gisteravond eentje besteld, en volgens mijn orderoverzicht wordt ie vrijdag verstuurd. Dus ik hoop dat ie dan zaterdag aankomt :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Wat zou sneller zijn een G5 dual 2Ghz of een iMac intel duo core 2Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Qorne schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:58:
Wat zou sneller zijn een G5 dual 2Ghz of een iMac intel duo core 2Ghz?
Zo'n vraag is natuurlijk niet te beantwoorden zonder erbij te vermelden waarin. Als je puur naar de processorsnelheid kijkt, zijn ze beide even snel :+ namelijk 2 GHz. Maar een processor kan z'n werk alleen doen in een systeem, en de snelheid is ook afhankelijk van de doorvoersnelheid (de systeembus), de efficiëntie van de instructies en de onderliggende hardwarematige omgeving.

Zo zijn er taken die geoptimaliseerd lopen op de G5, alleen laat Apple daarvan natuurlijk geen benchmark grafiekjes zien in de presentatie van de Intel iMac.

Op dit moment zou je kunnen concluderen dat de Intel iMac sneller is in programma's die al gebruik maken van de Universal Binaries, en trager in applicaties die gebruik maken van Rosetta.
Maar omdat veel applicaties nog niet 'overgezet' zijn, is over het algemeen de Power Mac G5 dualcore waarschijnlijk sneller in Mac OS X toepassingen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Ja het gaat even om het volgende heb nu een PM maar ik wil dus naar die intel iMac denk ik.(mits het sneller is) Rosetta heb ik veel vertrouwen in en software wordt alleen maar beter dus als sommige aps eerst trager zijn... Tja dat kan maar dat wordt alleen maar beter.

Als ik bijv. naar OS X alleen kijk zou die intel dan sneller zijn? en naar software zoals Adobe? (laatste is nog niet klaar met omzetten weet ik )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:51

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Volgens http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2006/1/10/2441 kan voor het eerst een extern scherm op deze iMac worden aangesloten zonder kloon (en zonder hack :))

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 15:27

WFG

Ik heb vandaag de 20" versie besteld. Hoop dat ie er een beetje snel is. Want ik was al van af November van plan de Intel iMac te gaan aanschaffen.

@Qorne, Jobs zij tijdens de keynote dat photoshop voor de amateur gebruikers onder Rosetta snel genoeg werkt maar voor de profesionele gebruikers nog niet snel genoeg.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe gaat dit nu met de mensen die net een oude versie I-mac heeft gekocht, ik ken zelf iemand die net 4 dagen geleden een Imac heeft gekocht. In het Apple Centre werd niets verteld over deze nieuwe editie die uit zou komen, en nu voelt hij zich dus flink gen**id omdat deze dus wel een stuk trager is (volgens Apple, ik wil eigenlijk wel eens wat benchmarks zien en hoe hij zich gedraagt met de oude apple software). Hij gaat morgen bellen met het Apple Centre....... Maargoed flink stom natuurlijk want ik zag dat het in november al bijna bekend was want toen ben ik ook al een artikel hierover tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Deze Intel iMac heeft ook de nieuwe achterkant van de laatste revisie G5's, dus niet meer plat maar enigszins gebold, toch? Betekent dat dat je minder makkelijk bij het binnenste van de iMac kan, of is het nog steeds makkelijk om zelf het geheugen te upgraden? :?

En dan een vraagje over Office, want ik begrijp het nog niet helemaal: als je nu gelijk bij je nieuwe iMac Office koopt, is dit nog geen Universal Binary, toch? Dus zal Office dan door Rosetta moeten (wat op zich prima zou moeten lijkt me?)? Maar in maart/april komt volgens de Keynote wél de Universal App uit, die dan als gratis update te downloaden valt vanaf MacTopia?
Oftewel, klopt mijn bovenstaande verhaal? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
The Evil Brain schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 00:43:
Deze Intel iMac heeft ook de nieuwe achterkant van de laatste revisie G5's, dus niet meer plat maar enigszins gebold, toch? Betekent dat dat je minder makkelijk bij het binnenste van de iMac kan, of is het nog steeds makkelijk om zelf het geheugen te upgraden? :?

En dan een vraagje over Office, want ik begrijp het nog niet helemaal: als je nu gelijk bij je nieuwe iMac Office koopt, is dit nog geen Universal Binary, toch? Dus zal Office dan door Rosetta moeten (wat op zich prima zou moeten lijkt me?)? Maar in maart/april komt volgens de Keynote wél de Universal App uit, die dan als gratis update te downloaden valt vanaf MacTopia?
Oftewel, klopt mijn bovenstaande verhaal? ;)
Alinea 1: Nee. Staat in de handleiding en op docs.apple
Alinea2: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf upgraden van geheugen is dus makkelijk genoeg lijkt me.

Heeft het upgraden van videogeheugen naar 256Mb zin als het gaat om fotobewerking? Of werkt dat op de iMac alleen via de normale processor? Dit is achteraf niet meer handmatig te doen aan de handleiding te zien dus een beslissing die bij bestelling gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Wat me opvalt aan de Intel iMac is dat er bij de specs staat dat ie met maximaal 2GB RAM kan werken. Ben ik nu abuis of was dat bij de G5 2,5GB?
Na wat verder te hebben gezocht zie ik dat er ook wordt geadviseerd het geheugen in paren te plaatsen, dus dan zou 2 x 1GB de max zijn. Logisch wel, er worden immers geen 1,5GB reepjes verkocht (toch?)
Maar dat zou dan betekenen dat als je je geheugen wilt upgraden, en je wilt in totaal meer dan 1GB hebben, je naar de Apple store moet om je iMac te laten upgraden omdat het eerste geheugenslot niet "user-servicable" is?

edit:
Je kunt natuurlijk wel "ongehoorzaam" zijn en zelf 1GB bijplaatsen, maar dat zou minder gunstig zijn omdat je dan twee ongelijke reepjes hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door reiker op 12-01-2006 09:17 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:38:
Hoe gaat dit nu met de mensen die net een oude versie I-mac heeft gekocht, ik ken zelf iemand die net 4 dagen geleden een Imac heeft gekocht. In het Apple Centre werd niets verteld over deze nieuwe editie die uit zou komen, en nu voelt hij zich dus flink gen**id omdat deze dus wel een stuk trager is (volgens Apple, ik wil eigenlijk wel eens wat benchmarks zien en hoe hij zich gedraagt met de oude apple software). Hij gaat morgen bellen met het Apple Centre....... Maargoed flink stom natuurlijk want ik zag dat het in november al bijna bekend was want toen ben ik ook al een artikel hierover tegen gekomen.
Ik had dit weekend net een iMac G5 20" besteld. Apple heeft me zelf geattendeerd dat er nieuwe modellen aankwamen en dat ze daarom mijn bestelling hebben opgeschort. Ik kon meteeen een nieuwe intel based uitzoeken!

Geweldige service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo m'n pa wil een nieuwe pc gaan kopen.
Nu net apple is gekomen met hun nieuwe mac met intel wil ik hem overtuigen om deze te kopen ipv weer zo'n windows pc.
Maar om hem te overtuigen om net iets meer geld uit te geven voor een apple heb ik goeie feiten nodig en redenen waarom je zou overstappen.. zwart op wit dus. Weet iemand waar hier een site voor is waar opstaat waar precies uitgelegd staat waarom je zou overstappen? Ik weet wel veel redenen zoals stabiliteit, snelheid etc. maar ik heb niks zwart op wit.
Dan nog een vraag, is het ook mogelijk om tv te kijken en op te nemen a la Media center op de nieuwe imac? En dus ook te koppelen aan de tv.
Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik ook een externe computer op een iMac scherm aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet zonder een externe USB2.0 tuner, wat vaak kwaliteitsverlies geeft én heel prijzig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reiker schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 09:14:
edit:
Je kunt natuurlijk wel "ongehoorzaam" zijn en zelf 1GB bijplaatsen, maar dat zou minder gunstig zijn omdat je dan twee ongelijke reepjes hebt.
Zou dat uitmaken? Apple maakt zijn geheugen ook niet zelf lijkt me, dus als je maar een ondersteunde reep koopt zou het toch gewoon goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Tuurlijk, daar heb je zeker gelijk in. Het gaat mij er meer om dat er nu in de kleine lettertjes staat dat je de beste performance krijgt als je twee gelijke DIMMs plaatst, terwijl ik dat voorheen -voor afgelopen dinsdag- nog niet heb zien staan op de productpagina's.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heet Dual-Channel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Zucht, ik wist dat ik iets over het hoofd had gezien :) Ik gebruik het ook nog eens in m'n te koop staande Athlon64 setup... Dom dom :)

Maar heeft de 2GB limiet tegenover de 2,5GB in de G5-versie te maken met het feit dat de G5 een 64-bits cpu is, en de Intel Core Duo slechts 32-bits?

[ Voor 6% gewijzigd door reiker op 12-01-2006 13:37 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dus niet zeker dat het dual channel is! Maar kijkend naar dat ze op intel / x86 zijn overgestapt, is de kans groot dat ze ook de dual-channel technieken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus... als ik de iMac met het standaard 512Mb geheugen koop, en er daarvoor in de plaats zelf 2x 1Gb in zet is dat verstandiger dan de iMac met 1x 1Gb te kopen en er zelf 1x 1Gb bij te prikken.

Even kijken hoe dat met de prijzen van geheugen zit:

Hmm, in de pricewatch is geen PC2-5300 geheugen te vinden. Is dit type absoluut noodzakelijk of is een lager nummer ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 11:40
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 13:41:
Dus... als ik de iMac met het standaard 512Mb geheugen koop, en er daarvoor in de plaats zelf 2x 1Gb in zet is dat verstandiger dan de iMac met 1x 1Gb te kopen en er zelf 1x 1Gb bij te prikken.

Even kijken hoe dat met de prijzen van geheugen zit:

Hmm, in de pricewatch is geen PC2-5300 geheugen te vinden. Is dit type absoluut noodzakelijk of is een lager nummer ook mogelijk?
Kijk hier eens

Laagste prijs is dus 87€ voor 1 latje van 1Gb, wat het op 174€ voor het tweetal brengt. En dit terwijl een upgrade naar 2Gb zo'n 300€ kost in de Apple store. Rekening is gauw gemaakt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Kiff op 12-01-2006 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:11:
Nu net apple is gekomen met hun nieuwe mac met intel wil ik hem overtuigen om deze te kopen ipv weer zo'n windows pc.
Maar om hem te overtuigen om net iets meer geld uit te geven voor een apple heb ik goeie feiten nodig en redenen waarom je zou overstappen.. zwart op wit dus. Weet iemand waar hier een site voor is waar opstaat waar precies uitgelegd staat waarom je zou overstappen? Ik weet wel veel redenen zoals stabiliteit, snelheid etc. maar ik heb niks zwart op wit.
Dan nog een vraag, is het ook mogelijk om tv te kijken en op te nemen a la Media center op de nieuwe imac? En dus ook te koppelen aan de tv.
Bvd
Oja bedenk me nog een andere vraag ivm met draadloos internet, we internetten hier met een draadloos linksys adsl modem.router, werkt dit dan gewoon met de intel mac ingebouwde airport (kaart)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je ook antwoorden op de andere vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Er zijn (dure) externe USB TV tuners, don't ask me of ze het wel/niet kunnen. Blijf imho bij een normale computer als je zelf ook geen legitieme reden kan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:09:
[...]

Weet je ook antwoorden op de andere vragen?
Gewoon ff de nieuwe topic(s) doorlezen en google'en. Er is meer dan genoeg te vinden over de nieuwe Intel iMac. Daarnaast is er ook genoeg 'algemene' info te vinden over Mac Vs. IBM-comp.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Bash op 12-01-2006 21:49 ]

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ik heb net een Intel iMac besteld in de Apple store (mijn eerste Mac). Daarom even een newbie vraag: als je met een Windows PC online gaat dan zorg je ervoor dat je meteen anti-virus, anti-spam en firewall software aktief hebt. Hoe zit dit bij de Mac?

Is de Superdrive een single of dual layer DVD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Hier gevonden:
8x SuperDrive (dvd+r DL/dvd±rw/cd-rw); brandt dvd+r DL-schijven met max. 2,4-voudige snelheid, ....
Dus ja, zoals ik het lees is de SuperDrive er een die DualLayer discs kan branden. :)
Overigens geen antwoord op je andere vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door reiker op 13-01-2006 08:46 . Reden: nog een vraag ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
reiker schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 08:45:
Dus ja, zoals ik het lees is de SuperDrive er een die DualLayer discs kan branden. :)
Toch raar dan dat er in de MacBook Pro geen DL zit :? (maakt mij verder niet uit, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:51

Hertog

Aut bibat, aut abeat

superjohn schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 08:39:
Ik heb net een Intel iMac besteld in de Apple store (mijn eerste Mac). Daarom even een newbie vraag: als je met een Windows PC online gaat dan zorg je ervoor dat je meteen anti-virus, anti-spam en firewall software aktief hebt. Hoe zit dit bij de Mac?
Virussen voor OS X zijn nog steeds niet gevonden, firewall kun je instellen in het netwerk paneel van je systeem instellingen dacht ik en de meegeleverde mailclient heeft een spamfilter. Over het algemeen hoef je je bij een Mac, ook bij een Intel Mac dus, minder zorgen te maken over je pc werkend houden. Lees ook eens wat beginnerstopics door of, als je uitgebreid wil ingaan op de verschillen, www.xvsxp.com Heeft mij in ieder geval erg geholpen toen ik voor het eerst met OS X ging werken. En gefeliciteerd met je aanschaf :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog op 13-01-2006 11:44 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:11:
Bvd
www.apple.com/switch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:07

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 08:52:
Heeft het upgraden van videogeheugen naar 256Mb zin als het gaat om fotobewerking?
Nee. Brute videokaarten hebben alleen nut bij 3Dwerk. Voor pixelneukerij heb je echt geen zware videokaart nodig. Maar dat is op een PC net zo.

(Core image uitgezonderd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Zijn er al mensen die hun Intel iMac binnen hebben? Ik hoorde namelijk vandaag bij de Apple Store in Groningen dat ze nog geen idee hadden wanneer ze daar binnen zouden komen, en dat het nog wel even zou duren. Bij de internetstore van Apple staat gewoon 3 dagen.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 14:31
Ik ben afgelopen donderdag ook even naar Bossina in Groningen geweest, omdat ik daar in eerste instantie mijn nieuwe iMac wilde aanschaffen, maar daar zei men dat het eerder drie dan twee weken kon duren. Apple was volgens hen nooit echt snel met het leveren van nieuwe modellen.
Nu heb ik dus m'n Intel iMac via de Apple webstore besteld; het voelt wel een beetje lullig, want op zich zijn het hartstikke aardige lui daar bij Bossina, maar mijn ongeduld won het :P
Als het goed is heb ik dus eind volgende week mijn iMac binnen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://macbidouille.com/news/2006-01-14/#12205

Inside pics Intel iMac: de cpu zit op een socket ... Why? En is die te vervangen door een sneller model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

"De tijd zal het leren."

Ik moet wel zeggen dat ik de nieuwe iMac maar een zootje van binnen vind, dat was met de G5s wel anders. Ik hoop maar dat die naaktfoto's van pre-productiemodellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Natuurlijk.

Een nette afwerking vind ik wel van kwaliteit getuigen hoor. Als ik een zootje in een computer wil zien schroef ik wel een van de grijze dozen die hier inmiddels op zolder staan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Moartn schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:15:
Zijn er al mensen die hun Intel iMac binnen hebben? Ik hoorde namelijk vandaag bij de Apple Store in Groningen dat ze nog geen idee hadden wanneer ze daar binnen zouden komen, en dat het nog wel even zou duren. Bij de internetstore van Apple staat gewoon 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Moartn schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:15:
Zijn er al mensen die hun Intel iMac binnen hebben?
Ik heb de iMac afgelopen donderdag besteld in de Apple store en kreeg gisteren een mail dat hij is verzonden. Behoorlijk snel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Ik heb 'm dinsdag besteld en kreeg vrijdag de email dat ie verzonden is :) Statuspagina zegt dattie in Shanghai is opgepikt... Maar ze geven in de email ook aan dat de verzendtijd 6 tot 9 werkdagen kan bedragen ofzo :O

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zijn er al reviews van dit ding? Ik wil hem bestellen voor mijn moeder voor haar verjaardag, maar ben huiverig voor kinderziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nietzman schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:45:
"De tijd zal het leren."

Ik moet wel zeggen dat ik de nieuwe iMac maar een zootje van binnen vind, dat was met de G5s wel anders. Ik hoop maar dat die naaktfoto's van pre-productiemodellen zijn.
Ik vind het zo'n zooi van binnen dat ik moeite heb met het geloven van die foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 10:52
Hoe zit het eigenlijk met de geluidsproductie van de (oude) Imac? Ik bedoel dan de bijgeluiden zoals die van de HD. Bij de meeste pc's hoor je de HD aardig ratelen bij b.v. een zoekfunctie. Bij een Imac staat alles recht voor je neus. Is de HD goed te horen of is dit allemaal goed beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
Ik heb in de winkel bij de iMac G5 eens m'n oor zowat tegen het scherm aangehouden, en hoorde vrij weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 10:52
Platypussy schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:40:
Ik heb in de winkel bij de iMac G5 eens m'n oor zowat tegen het scherm aangehouden, en hoorde vrij weinig..
Ik denk dat dat in een winkel moeilijk te beoordelen is. Je hebt daar altijd bijgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 08:18:
[...]

Ik vind het zo'n zooi van binnen dat ik moeite heb met het geloven van die foto's...
Djeezes, das nu al de tweede die daarover begint, met die 'zooi'

Willen jullie jezelf interessant maken of hoe zit het nu? Op basis van 3 crappy kleine fotos gaan de experts eens komen zeggen dat het ineens een slordig ontwerp is? Wth?? Gewoon mensen die moeten natrappen op de intel mac omdat die het niet eens zijn met de overgang en graag bij de verouderde G5 blijven of zo?

Als ik naar die fotos kijk zie ik inderdaad een custom moederbord (wat had je nu gedacht in zo een ontwerp 8)7 ) en dat is alles

Nu ja...

Daarbij, welke vorm die dingen ook hebben, wees maar zeker dat het kwalitatief afgewerkt zal zijn en goed zal werken (dat kost hun miljoenen als het niet zo zou zijn)

en nee... ik heb geen mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turrrbothijs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-03-2023
Q schreef op maandag 16 januari 2006 @ 02:37:
Zijn er al reviews van dit ding? Ik wil hem bestellen voor mijn moeder voor haar verjaardag, maar ben huiverig voor kinderziektes.
ik heb mijn moeder nog nooit een imac gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

turrrbothijs schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:14:
[...]

In dit geval zou ik graag z'n moeder zijn (indien de iMac van kinderziektes is gespaard, maar daar heb ik goede hoop in) ;-)
Anyway ik vind het wel vreemd dat een iMac aanzienlijk minder kost dan die nieuwe MacBook. Qua specificaties zijn die toch te vergelijken... Alleen past een iMac niet in je rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:08:
[...]

In dit geval zou ik graag z'n moeder zijn (indien de iMac van kinderziektes is gespaard, maar daar heb ik goede hoop in) ;-)
Anyway ik vind het wel vreemd dat een iMac aanzienlijk minder kost dan die nieuwe MacBook. Qua specificaties zijn die toch te vergelijken... Alleen past een iMac niet in je rugzak.
-2.5" laptop hdd
-Alles is kleiner
-Magnesium
-Accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

turrrbothijs schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:14:
[...]

Ze betaalt 'm zelf, maar dat weet ze nog niet ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Q schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:43:
[...]

Ze betaalt 'm zelf, maar dat weet ze nog niet ;) ;)
Explain!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag tussendoor: wordt het nu mogelijk door de Intel-switch dat alle software die voor windows is geschreven ook op Intel Macs kan gaan draaien? Of blijft dat nog steeds apart?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:43:
Even een vraag tussendoor: wordt het nu mogelijk door de Intel-switch dat alle software die voor windows is geschreven ook op Intel Macs kan gaan draaien? Of blijft dat nog steeds apart?
Dat blijft vooralsnog apart. Men is wel bezig om Wine te porten naar Mac OS X. Daarmee kun je tot op zeker hoogte transparant Windows applicaties draaien. Een andere optie is een emulator zoals VirtualPC, maar die werkt op dit moment nog niet op Intel Macs. De verwachting is wel dat de emulator een stuk sneller zal zijn dan nu het geval is, omdat er niet meer tussen twee architecturen hoeft te worden vertaald.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:43:
het was niet de hardware die dat tegen hield, maar de software.. dat is net zoiets als vragen of je office op linux draait... nee zelfs niet als je linux op je mooie Dell installeert...

eventuele emulators daargelaten

[ Voor 5% gewijzigd door Bezulba op 16-01-2006 23:54 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

* Whieee kan eindelijk uit ervaring spreken :)

Mijn baas heeft mij vanmiddag verblijd met het feit dat hij een 17" iMac Core Duo heeft meegenomen uit de States :) Dus daar heb ik vanmiddag (tijdens het werk) even mijn ongeduld op losgelaten :)

* Whieee wil geld, en dan een iMac ;) (of MacBook)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 08:18:
[...]

In vergelijking met de iMac G5 rev. A en B (dus vóór de iSight) is het idd een redelijke zooi van binnen. Echter, als je 'm vergelijkt met de rev. C G5 (dus mét iSight) is het al een stuk dichter in de buurt. Dat komt door 2 dingen: in de eerste plaats werd in de revisies A en B de iMac vanaf de achterkant geopend, vanaf rev. C en dus nu ook de Intel wordt hij vanaf de voorkant geopend (je neemt dus het scherm weg). Daarnaast is het ook helemaal niet meer de bedoeling bij de nieuwe modellen dat je als enduser bij het binnenste van je iMac komt (RAM upgraden gaat via een klepje aan de onderkant), terwijl dat bij de revs A en B redelijk makkelijk was. Dus het is misschien een rotzooi, maar je ziet het toch niet want je komt er helemaal niet :P

Plaatjes kun je makkelijk met Google vinden voor de G5's. En voor onderbouwing van mijn verhaal zie dit topic: http://forums.applenova.com/showthread.php?t=12950

Edit @ Whieee:
En? Tevreden over de snelheid? Is het inderdaad sneller dan de G5? En hoe zit het met Photoshop en, belangrijk, Office? Draaien die een beetje goed? En ben je al tegen eventuele kinderziektes aangelopen?
Oftewel: als je een (mini)review wilt maken, graag ;)

[ Voor 13% gewijzigd door The Evil Brain op 17-01-2006 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

voor benchmarks zal je moeten wachten tot vrijdag (ik moet donderdag weer werken), maar ik kan alvast wat neergooien ;)

Specs
Intel Core Duo: een prachtig stukje werk. Dualcore, groot L2 cache, goeie performance, laag stroomverbruik.
PC2-5300: sneller geheugen is altijd mooi, en het maakt vol gebruik van de 667MHz FSB van de Core Duo. Echter is het maximum van 2GB een beetje laag naar mijn smaak. Voor een high-performance desktop met Intels nieuwste dualcore had ik een 4GB geheugengrens netter gevonden. De huis-tuin-keuken-internetter zal niet meer dan 2GB nodig hebben, maar ik kan me genoeg doeleinden bedenken waar een iMac prima zou passen, maar >2GB RAM best wenselijk zou zijn.
ATi X1600: het begint eindelijk eens ergens op te lijken met die GPU's in Apple systemen. Ik heb nog geen game-tests gedraaid, dus daarover later meer, maar tot op heden ziet alles er strak uit. De mini-DVI uitgang is natuurlijk ook een erg fijne aanvulling :)

Mac OS X singing on Intel processors - een eerste indruk
Mijn 'testconfig' was een 17" iMac met een 1.83GHz Core Duo chip en 512MB RAM. Ter vergelijking heb ik er een 'oude' 17" iMac G5 1.9GHz met 512MB RAM naast gezet om in ieder geval gevoelsmatig te kunnen bepalen wat sneller was.

De Finder voelt eindelijk zoals Steve zaken altijd wil promoten tijdens keynotes: *klik* Boom! It's there. Instantly. Zo voelt het op de Core Duo. Geen stuiterend icoon voor Safari, niet voor Mail, niet voor iTunes. Zelfs iPhoto is belachelijk snel. Waar je met een G4 of G5 wel even geduld mocht hebben met het laden van iPhoto, om nog maar te zwijgen over het importeren van foto's, is dit werkelijk een droom die werkelijkheid wordt op de Core Duo. `It's that good.` (om Steve nog maar eens te quoten) Pagina's met veel animated gifs zijn ook niet langer traag, scrollen gaat soepel, filmtrailers spelen moeiteloos af, zelfs als je tegelijkertijd een DVD aan het imagen bent (compressed).

Rosetta's stone - learn a language realtime
Nog niet alle software loopt native. Een goed voorbeeld daarvan is Office. Het loopt echter zonder mokken, en de performance is zeker acceptabel. Nu is het vrij lastig om over performance te praten in een tekstverwerker, maar traag is het allerminst. Ook Adobe CS heeft nog Rosetta nodig om te draaien, maar helaas ben ik er vandaag nog niet aan toegekomen om dat te testen.

Verdere tests - wat gaan we testen?
• x86 - de mogelijkheden. Wat kan er met EFI?
• XBench
• RC5-72: hebben we een G4/G5 killer?
• Adobe CS: casual Photoshop
• Games: glQuake, Quake3, MoH:AA, UT2004, CoD, Doom3. Zijn ze al Universal en hoe draait het al dan niet met Rosetta?

Als iemand nog iets getest wil hebben wat ik redelijkerwijs zou kunnen testen, verzoekjes zijn welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
Gaaf dat je je iMac Intel Core Duo al hebt, ik moet nog een week wachten. Ben blij te horen dat al die programma's zo heerlijk soepel draaien. Als je toch aan het benchmarken bent geslagen, kan je misschien ook even X11 installeren en kijken hoe (of?) apps als Gimp en OpenOffice draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdS
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:33
Whieee schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 01:17:
Als iemand nog iets getest wil hebben wat ik redelijkerwijs zou kunnen testen, verzoekjes zijn welkom. ;)
Ik weet niet of je er in thuis bent, maar een test van Logic (Express) met een aantal software synthesizers en/of effecten zou ik graag zien, zodat goed naar voren komt hoe snel de cpu is. Mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turrrbothijs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-03-2023
http://forums.applenova.com/showthread.php?t=12950

als je hier kijk kon je dus eigenlijk al aan zien komen dat er een intel aan zat te komen voor de imac zonder dat ze er veel moeite voor hoefde te doen hij is praktisch hetzelfde van binnen, en de versie zonder isight is heel anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

JvdS schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:02:
[...]

Ik weet niet of je er in thuis bent, maar een test van Logic (Express) met een aantal software synthesizers en/of effecten zou ik graag zien, zodat goed naar voren komt hoe snel de cpu is. Mogelijk?
Dat is helaas niet mogelijk. De Pro-apps van Apple zijn nog niet universal en draaien NIET onder Rosetta. Ik kan dus nog niets met Logic testen, want Logic zal niet starten.

@Platypussy: Het is niet _mijn_ iMac, maar een demomachine in ons Apple Centre. Ik zal dus even met mijn baas moeten overleggen in hoeverre hij het een leuk plan vindt als ik 'allerlei software' ga installeren. Ik vind het geen probleem, nu hij nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Whieeee:
Kun je ergens zien of VT geactiveerd staat in de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
http://www.youtube.com/watch.php?v=zmaAZwkhYeQ

Een filmpje waarin de nieuwe en oude iMac tegelijk worden opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja inderdaad, ik heb me er de afgelopen dagen wat in verdiept, en ik moet zeggen dat ik me toch iets te druk heb lopen maken O-)

Niet dat ik nu ineens een Intel iMac wel, die MacBook is toch veel geiler :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
superjohn schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:45:
http://www.youtube.com/watch.php?v=zmaAZwkhYeQ

Een filmpje waarin de nieuwe en oude iMac tegelijk worden opgestart.
Volgens mij is er serieus iets mis met die G5... zó lang duurt dat toch nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

HyperioN. schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:59:
[...]

Daar klopt idd iets niet, mijn iBook G4 1.33 boot nog sneller dan die G5 8)7

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
JvdS schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:02:
[...]

Volgens Steve Jobs zelf zijn de Pro Tools (Logic, Aperture enz.) nog een probleem op de Intel Core Duo; deze programma's draaien namelijk niet met Rosetta, en de Universal builds zijn pas in maart verkrijgbaar. Je kan dan voor $49 je cd'tje omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:38:
Dat is dan goed stom. Het was natuurlijk al bijna een half jaar bekend. En misschien het nadeel van in een Apple center kopen want die wil natuurlijk van haar voorraad af (weet niet of ze die oude nog terug kunnen geven aan Apple zelf).

Aan de andere kant waren er nog een paar mensen die nog juist een oude wilden hebben (die ik altijd voor gek verklaarde) omdat ze bang waren voor kinderziekten. Maar meestal heb je ergens wel 7, 14 of 30 dagen omruilgarantie dus ik zou gewoon teruggaan of Apple bellen als ik die jongen was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

HyperioN. schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:59:
[...]

Dat lijkt mij ook. Ik geloof best dat die Intel sneller is, maar dit is belachelijk. M'n mac mini met notebookschijfje en veel langzamere CPU start nog 2 keer zo snel op als die G5.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Zo, net stond de meneer van TNT voor de deur met een verassing: de nieuwe Intel iMac! Binnen 5 minuten alles up and running, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:18:
[...]

Dat is dan goed stom. Het was natuurlijk al bijna een half jaar bekend. En misschien het nadeel van in een Apple center kopen want die wil natuurlijk van haar voorraad af (weet niet of ze die oude nog terug kunnen geven aan Apple zelf).

Aan de andere kant waren er nog een paar mensen die nog juist een oude wilden hebben (die ik altijd voor gek verklaarde) omdat ze bang waren voor kinderziekten. Maar meestal heb je ergens wel 7, 14 of 30 dagen omruilgarantie dus ik zou gewoon teruggaan of Apple bellen als ik die jongen was...
Natuurlijk kan men je in een Apple Centre niet vertellen dat er een nieuwe iMac aankomt. Dat er Intels aan zouden komen is duidelijk, maar dat er vorige week een Intel iMac zou komen was niet bekend. Ook Apple Centres zijn NIET op de hoogte van nieuwe producten. En zolang het geruchten zijn gaat men ze daar niet als feit presenteren. Het is dus erg jammer, maar ook het betreffende Apple Centre kan er niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

superjohn schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:03:
Zo, net stond de meneer van TNT voor de deur met een verassing: de nieuwe Intel iMac! Binnen 5 minuten alles up and running, heerlijk!
Wow! Wanneer heb je die besteld!
De statuspagina vertelde mij zojuist dat mijn zending vanmiddag in Amsterdam is aangekomen.... Hopelijk staat er dan morgen ook iemand bij mij op de stoep met een groot pakket!

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 15:27

WFG

Als het goed is moet ik ook nog maar 2 - 3 dagen wachten. :9 :7
Gister orderbevestiging vandaag leveringsaankondiging. Vorige Woensdag besteld.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
reiker schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:58:
Wow! Wanneer heb je die besteld!
Donderdagavond besteld, zaterdagmiddag verzonden vanuit Shanghai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Oh wat fijn dat je je iMac'je hebt...

Ik zou zeggen, posten maar wat je dervan vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Review iMac 17" Core Duo (arstechnica.com)
Pros
Speed and performance of Intel-native apps
Rosetta performance
Built-in iSight
Value
Bright, vibrant display
Finally a decent video card (ATI Radeon X1600) on the consumer Mac
True dual display support
Quiet

Cons
Lack of user-serviceability
Short list of Intel-native applications available at launch
No support for shared iTunes playlists in Front Row

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Klinkt niet verkeerd die snelheid.
Als je je dan nog bedenkt dat de Pro Macs nog moeten komen. Ik ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Mijn moeder is binnenkort jarig. Ik regel in samenspraak met vaders een nieuwe computer. Ik denk dat ik hem uiterlijk dit weekeinde toch maar bestel, om hem optijd voor haar verjaardag te hebben.

Het wordt zeker de 20", alleen ben ik wat bang voor kinderziekten, dat is echt het enige wat mij een beetje weerhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney

Daenney

42

Q schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 01:47:
[...]

Mijn moeder is binnenkort jarig. Ik regel in samenspraak met vaders een nieuwe computer. Ik denk dat ik hem uiterlijk dit weekeinde toch maar bestel, om hem optijd voor haar verjaardag te hebben.

Het wordt zeker de 20", alleen ben ik wat bang voor kinderziekten, dat is echt het enige wat mij een beetje weerhoudt.
Kijk anders eens ff in het [iMac] Intel of G5? topic, daar staat er ook al wat over.
Zoals een gebruiker daar zei, hardwarematig zullen er geen kinderziektes inzitten, die zullen vooral in de software zitten, als ze der uberhaupt al zitten, en software (en firmware ook) kan worden gepatcht en geupgrade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ik zou me met intel niet zo veel zorgen maken over "kinderziektes" ik wil ze niet uitsluiten hier door, maar zowel voor Intel als voor Apple moet deze overstap vlekkeloos gaan.
Intel heeft heel hard mee gewerkt aan de Intel computers ook aan de moederborden enz.
Maar met technologie kan je altijd "pech" hebben, mocht er een probleem zijn dan lost Apple het altijd wel netjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ben ik nou gek :?

Als je de review leest, is er eigenlijk weinig reden tot optimisme. Alles werkt slecht, matig of "acceptable" en maar weinig goed. CD rippen en Itunes gaan sneller, de rest niet.

Toch wordt het een beetje met de mantel der liefde bedekt. Het komt wel goed, het is pas het begin, enz.

Daar heb je dus geen fluit aan als je er nu 1 koopt. Als je er nu 1 koopt, krijg je een machine die matig presteert in vergelijking met zijn voorgangers. Een leuk verhaal dat het allemaal beter wordt is prima, maar daar ga je geen 1500,- euro voor neer leggen, dunkt me.

Op 1 of andere manier, wordt de machine in het artikel afgefikt, en ziet iedereen het als een goede machine :?

Ik wil dolgraag een iBook, maar die koop ik niet als de performance "acceptabel" is.

Van tweakers frontpage:
Het rippen van een cd neemt bijvoorbeeld met de Core Duo minder dan de helft van de tijd in beslag dan die de G5 benodigd en is daarin zelfs bijna net zo snel als de Dual G5 Power Mac. In de Xbench-testsuitte laten de scores een grilliger beeld zien; in de tests 'CPU', 'User Interface' en 'Quartz graphics' scoorde de Core Duo-machine laag. Daarentegen scoorde deze in respectievelijk de thread-, geheugen-, Open GL- en harddisktesten zeer behoorlijk.
Zeer behoorlijk :? Klinkt mij niet heel goed in de oren.

Verder, een matige prestatie op UI is ook niet wat je wilt.
Met name in 3d-rendering en UT2k4 kon de Core Duo via Rosetta geen potten breken, maar tot dusverre hebben de iMacs ook geen reputatie te verliezen als gamersmachine. Photoshop werd volgens de AT-reviewer echter niet onwerkbaar traag en noemt de prestaties hierin - gezien de vertaalslag - 'respectabel'; de prestaties zouden te vergelijken zijn met die van een 1GHz Power Macintosh G4.
Naast zeer behoorlijk, nu dus ook, "acceptabel".

Imho een beetje gekleurd artikel dus, zowel de bron, als het tweakers artikel.

Het feit dat Rosseta slechte performance levert is misschien wel begrijpelijk, en accepteert een tweaker of Apple fan wel, maar de normale consument snapt dat dus gewoon niet. Die koopt een nieuwe machine, terwijl zijn oude 1GHZ G4 beter/hetzelfde presteert.

[ Voor 48% gewijzigd door PWM op 18-01-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Ja, maar het gaat erom dat die 'acceptabele' performance over een paar maanden, als Photoshop en de rest naar Universal Binaries over zijn, omklapt naar de zeer goede performance, zoals gemeten met iTunes en QuickTime.

Ik ben het wel met je eens dat als je nu de iMac koopt, je niet het snelheidsmonster krijgt wat je misschien verwacht. Maar het punt is, zo'n computer koop je voor een periode van minstens 2 jaar, en over een paar maanden ga je de snelheidswinsten echt merken, als dus de Universal apps komen en je Rosetta eigenlijk niet meer nodig hebt.

Als je dus een paar maanden kunt wachten met het kopen van een iMac, is dat idd misschien het verstandigste om te doen, maar als je er nu een wilt, zegt die review dat je er prima uit de voeten mee kunt, zelfs met Photoshop en Rosetta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 08:06
Ja ;)

Serieus, hij is nu al sneller of vergelijkbaar met het oude model. Je betaalt niets meer en je krijgt wel meer. Dus er is naar mijn mening niets wat je tegenhoudt om te gaan voor het intel model van de iMac. In de toekomst zal de software nog verder worden geoptimaliseerd, en zo'n beetje alle progs worden uitgebracht in "universal" versie, (wat dus leidt tot veel betere prestaties, immers de progs die al omgezet zijn presteren al veel beter) dus ik snap echt niet waar het probleem zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 18-01-2006 17:13 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney

Daenney

42

Die review gaat eig. nergens over, welke idioot gaat nou een iMac 512MB RAM benchmarken tegen een G5 1Gb RAM en een DualG5 4,5Gb RAM.... snappen die mensen dan niet dat RAM een enorm verschil uit kan maken, wtf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Daenney_s schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:48:
Die review gaat eig. nergens over, welke idioot gaat nou een iMac 512MB RAM benchmarken tegen een G5 1Gb RAM en een DualG5 4,5Gb RAM.... snappen die mensen dan niet dat RAM een enorm verschil uit kan maken, wtf...
Misschien is dat het punt juist, dat die iMac met een minimum aan RAM de anderen al zo aardig kan bijhouden...

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Daenney_s schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:48:
Heb je hem wel gelezen? Weet je wat het probleem is; context. Mensen pakken een paar benchmarks eruit, en zeggen, kijk de intel Mac is slecht. Terwijl als je leest naar wat hij erover zegt... hij juist heel positief is, juist in vergelijking tot de oude G5 versie.

Overigens wel grappig ik zat nu nog even de oude geruchten te bekijken, en Apple Insider had het weer goed (na de Nano, 5G, nieuwe Powerbook en nieuwe iMac G5):
Appleinsider also reports that Intel-based Macs will make their debut at Macworld San Francisco (MWSF) 2006 in January.

The rumor site expects that the iMac will be the first Intel-based Macs to be introduced in January. The Intel iMac is not expected to introduce any significant new features or case redesign, instead simply updating the processor with this revision. This is contrary to previous expectations that the Mac mini would be the first Intel Mac introduced at MWSF 2006.

The Intel Powerbook is expected shortly after, perhaps as soon as February 2006. The new Intel Mac laptops are expected to be 20-25% thinner than current offerings.

Meanwhile, Intel Mac minis and Intel iBooks are not expected until the Spring of 2006.
Als ik het zo bekijk, dan denk ik dat inderdaad de Macbook nog niet af was, maar dat Steve hem gewoon graag al wilde laten zien (wat niet ongewoon is). Immers wordt de iMac al uitgeleverd en de Macbook nog niet. De iMac was eigenlijk bij de een-na-laatste revisie al geschikt voor de nieuwe intel processors :P .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De cijfers liegen er niet om, er is lang niet zoveel snelheidswinst als Apple beweerd met de Core Duo processors
Apple’s Web pages suggest that the new iMac, powered by the Intel Core Duo processor, is twice as fast as its G5 predecessor...
Instead, our tests found the new 2.0GHz Core Duo iMac takes rougly 10 to 25 percent less time than the G5 iMac to perform the same native application tasks, albeit with some notable exceptions. (If you'd prefer, that makes the Core Duo iMac 1.1 to 1.3 times as fast.)
bron hele test:
http://www.macworld.com/2...es/imaclabtest1/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
O nee, het product is helemaal niet twee keer zo snel als in de reclames aangegeven!!!111~~

Sinds wanneer is reclame 100% waar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:30:
De cijfers liegen er niet om, er is lang niet zoveel snelheidswinst als Apple beweerd met de Core Duo processors
bron hele test:
Ik vind de test ook niet helemaal kosjer, het Arstechnica artikel is een stuk informatiever, zo vermelden ze bijv. nergens de voordelen van dualcore...

Maar goed, je moet bij apple natuurlijk wel de kleine lettertjes lezen, de twee keer zo snel is: "Gebaseerd op geschatte resultaten van de SPECint- en SPECfp-snelheidstesten (industrienorm)" ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door Hoedje op 19-01-2006 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bron hele test:
UIteraard zit het grote verschil in het feit van meerdere threads. Apps die in 1 thread lopen zullen het verschil niet maken. Maar twee apps naast elkaar laten draaien maakt alweer direct verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, en volgens Ellen Feist kun je met je Powerbook G4 op het strand & in het zand werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

[...]

bron hele test:
Ach, wedden dat ie met floatpoint berekeningen en simpele sommetjes wel 2x sneller is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

zo, ik heb vandaag even op de zaak Rosetta getest met Quake3 :) Nu is Quake3 uiteraard niet het meest zware spel aller tijden, maar na de vermeende slechte gameperformance van Rosetta wilde ik het toch proberen. Het resultaat: vlotjes. Geen hapering te bekennen.

Afbeeldingslocatie: http://www.whieee.nl/forumpics/q3-rosetta.jpg

v.l.n.r.: mijn 12" PB 1.33GHz - 1280MB RAM - OSX 10.4.4; iMac Core Duo 1.83GHz - 512MB RAM - OSX 10.4.4; iMac G5 1.9GHz - 512MB RAM - OSX 10.4.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn die allemaal van jou? Daar geloof ik niks van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat enkel "mijn" bij de 12" PB lolbroek...

De helderheid van het scherm van de nieuwe iMac slaat me elke keer weer van m'n sokken; prachtig gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 09:26:
Zijn die allemaal van jou? Daar geloof ik niks van ;)
iets beter de draad lezen ;) Zoals ik al eerder heb gezegd (en zoals je wellicht aan het meubilair herkent) werk ik in een Apple Centre, en daar is dit dus ook (de 12" iBook die schuin achter mijn PowerBook staat is ook niet van mij). Zou overigens leuk zijn hoor, als ik die foto in het 'show je kamer topic' kon posten ;)

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.