[iMac] Intel of G5?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016
Hoi mensen,

Heb eindelijk besloten na jarenlang geilen op Apple systeempjes er eentje aan te schaffen.
Mijn keuze gaat uit voor de iMac, ik heb nl. al een laptop en een desktop thuis en wil nog een desktopje voor mijn studentenkamer en aangezien de iMac redelijk geprijsd is...

Nu is mijn vraagje, de Intel variant is 30€ goedkoper dan de G5 dus daar is het me niet om te doen.
De specs van de Intel variant staan me meer aan en het onbekende van die Core Duo is natuurlijk een gigantische aantrekkingskracht t.o.v die G5.
Nu ben ik alleen erg bang dat ik een systeempje krijg dat stikt van de kinderziektes en dus voor zo'n 1300€ een Apple beta testertje blijk te zijn terwijl als ik een G5 neem ik wel zeker weet dat alles perfect zal werken...

Mijn vraagje is dus, Intel of G5, iemand ervaring mee, mee gespeeld in een Store, reviews van, something to go on om te kunnen beslissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12
Ik geloof er niet zoveel van dat Apple een beta versie kwa hardware de deur uitgooit, ze weten zelf ook wel dat ze dat bakken vol met geld gaat kosten. Je moet niet vergeten dat ze nu Intel als partner hebben, die hebben jaren lange ervaring met het op de markt zetten van nieuwe producten en het testen daarvan.

Tot zover het hardware gedeelte, software matig is het natuurlijk een heel ander verhaal. Nog niet alle software wordt uitgeleverd in Universal binary's, dus draait het in emulatie modus of dit echt hinderlijk voor je is dat is je keuze natuurlijk. Mischien is het handig dat je hier even vermeld wat je precies met de machine gaat doen, en welke software je gaat gaat gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Ik zou nog "heel even" wachten en alle eerste berichten van de Intel iMac afwachten waardoor je weet of er kinderziektes e.d. zijn. De iMac G5 is nu wel beschikbaar, maar is dus wel trager. (en straks ook als je hem in de 2dehands gaat doen (10jaar?) levert hij een stukje minder op dan een Intel.) Daarnaast is de mogelijkheid om XP/Vista op de iMac Intel te zetten zeker een handigheid (Mocht dat mogelijk worden ;) ). Wanneer je daarmee dus iets mee wilt doen, dan is daar een betere mogelijkheid dan met de iMac G5 met een emulator.
Wordt je computer een productie machine (website, video, foto's) en ga je de Pro (Photoshop, Final Cut Pro, etc) producten gebuiken. Dan is het zowiezow wachten totdat je echt aan het werk kan met de "Universal" applicaties. Voor de personelijke/hobby applicaties (tekstverwerking, surfen. e-mail, Chat, etc.) kan je meestal dat stukje geduld beter opbrengen als het iets langer duurt. (power-users... ssst...)

En dan hebben we de geruchten nog... Komen er nog andere modellen? Een andere maat MacBook Pro? Een betere iMac. Die kunnen je voor eeuwig laten wachten. Maar zeker bij een overgang (Heb de vorige ook meegemaakt naar PowerPC) zou ik de kat uit de boom kijken en dan beslissen. Mochten er grote problemen zijn dan zullen deze zich wel in het begin openbaren. Maar Apple kennede zal dit meevallen. (MS is meer van iets op de markt brengen en dan achter komen dat het niet helemaal werkt, nofi )

Geduld is een schone zaak... ;) Applewit hoort daarbij.... B) :P :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Als je 2 weken verder bent zie je de positieve en negatieve reakties vanzelf op het net verschijnen. En reken maar dat deze machine grondig getest gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Wat ik vooral met mijn iMac'je wil gaan doen is wat ik nu met mijn laptop doe... Alles :P
Ik gebruik mijn pc's deels voor mijn studie, programmeren, Xcode lijkt me daar echt fijn voor, en wiskundige paketten ala Maple maar die kan ik totdat ze in Universal zijn ook gewoon op mijn laptop draaien, dat kandie rustig aan.

Het andere gedeelte is het multimedia gedeelte, audio video (vooral beluisteren/bekijken, niet zozeer editen), grafisch editen (begin ik vooral aan, m'n kennis van photoshop is nog niet dusdanig dat mijn pc erin vastloopt :P) en het bouwen van websites maar daarvoor heb ik al een testservertje, dus m'n iMac wordt niet belast met een Apache server...

Dat de software nog niet vol in Universal binary beschikbaar is vind ik niet zo erg, ik vind het niet erg om te wachten op een goed softwarepakket en degenen die kritiek zijn voor mij, zoals Maple, kan ik tot dan gewoon onder Windows draaien, is Microsoft toch nog ergens goed voor :P

Mijn iMac'je wordt vooral mijn eerste Apple systeem en ik wil dat ding vooral eerst eens gaan gebruiken om eens te zien wat ik allemaal kan onder OS X en hem dan vol in gebruik nemen wanneer de Universal paketten komen binnenstromen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak me niet zo zorgen over de hardware, maar meer over de software compabiliteit met de macintel. Ik heb juist daarom voor de laaste G5 imac 2.1ghz gekozen omdat ik wist dat Protools en Spark+ (bij bewerkings software voor audio) voorlopig totaal geen ondersteuning gaan biede voor de macintel. Reden omdat ze exclusief voor de MAC willen blijven en niet willen dat hun programma's die draaien om macintel door stel hackers strax op een pc draaien.... Groot gelijk vind ik.
Ik heb gewoon nu de allerlaaste MAC g5 gekocht en ik koop over 3jaar/2jaar wel een nieuwe MACintel als alle software ook dadelijk goed draait. Want dat geblaat over 2x sneller is dikste verkoop praat ever. Zolang de software niet voor de macintel geoptimaliseerd is blijft dat ding gewoon een emulatortje draaien en dat is zo traag als dikke str*nt in een nauwe trechter. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Daenney_s schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:41:
Wat ik vooral met mijn iMac'je wil gaan doen is wat ik nu met mijn laptop doe... Alles :P
Ik gebruik mijn pc's deels voor mijn studie, programmeren, Xcode lijkt me daar echt fijn voor, en wiskundige paketten ala Maple maar die kan ik totdat ze in Universal zijn ook gewoon op mijn laptop draaien, dat kandie rustig aan.

Mijn iMac'je wordt vooral mijn eerste Apple systeem en ik wil dat ding vooral eerst eens gaan gebruiken om eens te zien wat ik allemaal kan onder OS X en hem dan vol in gebruik nemen wanneer de Universal paketten komen binnenstromen
Ik kocht een iMac g5 2.0 (zie post hist voor pics ;-)) met de gedachte er gewoon mee te gaan werken en dan 'zie ik het wel'. Ik heb er nog een pctje naast staan met linux en als het moet windows op mijn laptop. De conclusie mag, na een maand of 7, wel zijn dat de pc alleen in het weekend aanstaat en de laptop als ik standby ben of op de bank wil werken. Ik gebruik windows (thuis dan..) zo weinig dat telkens als ik hem opstart er allerlei toeters en bellen afgaan wegens updates. Standby kan ik overigens ook met mijn iMac zijn. De citrix client voor OSX doet niet onder voor die van windows.

De enige vraag die je je moet gaan stellen is of je het systeem _nu_ wil kopen: binnenkort gaat men over op universal binaries, of erger: heb je rosette nodig voor je g5 om de intel-binaries te draaien. En daar zal Apple wel een 10.5 voor uitbrengen a 100 euro..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:01:
Zolang de software niet voor de macintel geoptimaliseerd is blijft dat ding gewoon een emulatortje draaien en dat is zo traag als dikke str*nt in een nauwe trechter. :O
Waar blijkt dat uit dan, of is dit een aanname van je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:07

Nietzman

Woei!

Ik zou echt blind voor de intel gaan.

Heb ook al verhalen gelezen dat Photoshop onder rosetta op een intel iMac sneller draait als native op een G5. Al wacht ik ook de benchmarks nog even af. :7.

Dat de software er nog niet voor is zou geen argument mogen zijn, aangezien software er snel genoeg komt. Alle applicaties die ik dagelijks draai zijn allemaal al native voor intel, op Adobe's Creative Suite na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmartDoDo schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:35:
[...]

Waar blijkt dat uit dan, of is dit een aanname van je?
Gewoon een aanname ;)

Ik weet wel dat Office 2004 PPC onder rosetta sneller draait dan native op een G5 :) Dus dat het traag als dikke stront is is dus al onzin.

Vraag blijft natuurlijk, hoe gaan apps als Flash en Photoshop draaien? Ik denkwel trager, maar niet zo traag dat het onwerkbaar wordt.

Ik zou zelf voor de Intel iMac gaan, ik heb zelf de MacBook Pro besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Ik zou ook voor de Intel gaan: apps als Photoshop en Flash draaien dan nu misschien nog niet helemaal native, maar die komen binnen een paar maanden met hun updates. Als je echter een G5 koopt, weet je écht 100% zeker dat je een verouderde machine koopt.

It's Intel from now on, so get used to it :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Adobe komt niet met een updute om het universal te maken hoor, denk niet dat CS3 binnen een paar maanden komt. Eigenlijk. Daarom koop ik voorlopig nog geen MacBook Pro, ook omdat een gedeelte een voorgang en achteruit gang is qua specs. Misschien in Augustus of December...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik zou me helemaal afzonderen van alle marketing praat en gewoon eens kijken naar wat je wilt (internetten, typen, Photoshoppen, etc) en kijken waar je dat nu mee kunt. In het geval van zware programma's zou snelheid een argument zijn, maar die draai je volgens mij nauwelijks.

Volgens mij is een G5 dan een prima optie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nietzman schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:46:
Ik zou echt blind voor de intel gaan.

Heb ook al verhalen gelezen dat Photoshop onder rosetta op een intel iMac sneller draait als native op een G5. Al wacht ik ook de benchmarks nog even af. :7.

Dat de software er nog niet voor is zou geen argument mogen zijn, aangezien software er snel genoeg komt. Alle applicaties die ik dagelijks draai zijn allemaal al native voor intel, op Adobe's Creative Suite na.
Nu is XBench niet echt representatief. Maar die benchmark toont dat het verschil zeker geen 200% bedraagt tussen de G5 en de Intel versie. Dus het zou me sterk verbazen dat Rosetta apps sneller laat draaien op de Intel dan de native versie ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Breepee schreef op zondag 15 januari 2006 @ 18:03:
Ik zou me helemaal afzonderen van alle marketing praat en gewoon eens kijken naar wat je wilt (internetten, typen, Photoshoppen, etc) en kijken waar je dat nu mee kunt. In het geval van zware programma's zou snelheid een argument zijn, maar die draai je volgens mij nauwelijks.

Tuurlijk, een G5 is een prima optie, ware het niet dat je voor hetzelfde geld nu een Intel iMac hebt. En toekomstige apps worden natuurlijk allemaal Universal (of zelfs Intel-only). Goed, misschien komt Adobe niet supersnel uit met een update, maar om nou een G5 te kopen om de eerste 6 maanden goed Photoshop te draaien, waarna het voordeel van je G5 compleet weg is... ik zou het niet doen :) Zeker omdat ze dus, zoals eerder gezegd, even duur zijn.

Het ligt natuurlijk wat anders als je echt PPC-only apps nodig hebt, maar als ik het verhaal van de TS zo lees, is dat niet het geval, toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Breepee schreef op zondag 15 januari 2006 @ 18:03:

Volgens jou beredenering moet je juist logischerwijs dan maar een intel nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Hmmm, zeker interessante reacties...
Ik vind een reactie wel raar
ook omdat een gedeelte een voorgang en achteruit gang is qua specs
Die snap ik niet, of omdat het geen correct nederlands is of omdat het niet logisch is...
De Intel iMac is qua specs weldegelijk een vooruitgang, nieuwere sneller proc, krachtigere graka, dus hoezo achteruit gang qua specs, leg ff uit wat je bedoelt want ik volg je redenenring ff niet maar 't kan best zijn dat er een logische gedahte achter zit en ik wil dat zeker opnemen in mijn overwegingen.

Ik ben het idd wel eens met matiasjansen dat volgens die redenering die hij quote ik idd voor de Intel moet gaan, geen zware apps, een groot gedeelte ervan zal toch native zijn en als ze niet zwaar zijn merk je ook amper wat van die emulatie.
Universal binaries zullen echt redelijk snel volgen, Apple was gewoon wat sneller met die release dan verwach dus dat er nog niet zoveel in Universal beschikbaar is is niet verwonderlijk.

Ik neig zelf toch meer richting die Intel. Opzich, voor een Mac gaan kan nooit een verkeerde keuze zijn maar die processor kwestie is toch iets wat ik serieus wil overwegen voor ik tot een aanschaf over ga dus alsjeblieft, ga je gang en post wat je ervan vindt denkt, alle beetjes helpen ;)

Heeft iemand toevallig al met een IntelMac'je kunnen spelen zeg dan wat je ervan vindt, ervan merkte tijdens het gebruik. Ik heb die keynote zelf ook even bekenen van Macworld en dat draaide allemaal, op wat photoshop na, verwonderlijk soepel en simpel...

[ Voor 10% gewijzigd door Daenney op 16-01-2006 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Ik heb weinig verstand van techniek of software, maar ik zou voor de i(ntel)Mac gaan. Waarom? Apple zal langzaam de G5 (en natuurlijk de G4 van de macMini en aaiBook) gaan uitfaseren. In de toekomst zullen alle apples intel worden en zal alle toekomstige software hierop aangepast worden.

Over drie jaar zal je i(ntel)Macje niet meer de snelste zijn, maar als al je software dan nog zonder optimized-for-intel-but-run-with-emulator-for-g5-software kan draaien, dan heb je die snelheidswinst al binnen!!!

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Hmz ja, point taken...

Dat is ook mijn voornmelijkste reden om voor die Intel te gaan, de G-serie gaat deruit, nieuwe G-laptops komen er niet, die worden ge-upgrade naar Intels, iBook hoeft niet eens vaan naam te veranderen, intelBook :P en van de Mac Mini maken ze vast ook nog wel een intel variant binnekort en dan zit je daar over 2 jaar met je G5 met een reverse-engineerd versie van Rosetta :P...

Maar dat kinderziektes probleem blijft wel een beejte knagen. Dat Apple hardwarematig altijd goed spul op de markt zit is me ook bekend maar omdat dit de eerste serie is die op Intel draait ben ik bang dat het OS en de native apps last krijgen van kinderziektes die wel eens storend zouden kunnen zijn, maar misschien ook niet, dat weet je niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

.. als je zo met de kinderziektes zit, dan zou ik een maandje of wat wachten. Dan is er vanuit Apple misschien meer bekend en zijn er ook daadwerkelijke Intel-Mac-users die hun ervaringen kunnen delen.

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kinderziektes? Apple heeft met Darwin al jaren sucessen geboekt onder X86..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Software kinderziektes kun je patchen, bij hardware is het wat lastiger. Ik denk dat het absoluut geen kwaad kan om een maande de kat uit de boom te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, Apple heeft aangegeven dat ze al jaren sinds de introductie van OS X dit besturingssysteem ook op x86 draaien...

Ik ben niet bang voor kinderziektes, ik wil weten wanneer de MacBook uitkomt.... grrr (ik neem aan dat dat de opvolger wordt van de iBook en dat ze zo dus de 2 laptoplijnen in 1 lijn samenvoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 07:38
Kurkentrekker schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:37:
Software kinderziektes kun je patchen, bij hardware is het wat lastiger. Ik denk dat het absoluut geen kwaad kan om een maande de kat uit de boom te kijken.
Als er kinderziektes zullen zijn, dan gaan die softwarematig op te lossen zijn.
Als Intel voor een gewone pc een nieuwe processor uitbrengt, dan vreest men toch ook niet voor kinderziektes? Intel is geen beginner en brengt heus geen processor op de markt die zware kinderziekten bevat, en toch zeker niet voor zo'n grote deal als met Apple. Iedereen kan nu zeggen dat Apple geen grote afnemer is, dat klopt ook enigzins, maar Intel bereikt nu een publiek dat daarvoor onbereikbaar was, de Mac-users. Wees er maar zeker van dat ze daar goed over hebben nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
eur0fighter schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:03:
[...]

Als er kinderziektes zullen zijn, dan gaan die softwarematig op te lossen zijn.
Als Intel voor een gewone pc een nieuwe processor uitbrengt, dan vreest men toch ook niet voor kinderziektes? Intel is geen beginner en brengt heus geen processor op de markt die zware kinderziekten bevat, en toch zeker niet voor zo'n grote deal als met Apple. Iedereen kan nu zeggen dat Apple geen grote afnemer is, dat klopt ook enigzins, maar Intel bereikt nu een publiek dat daarvoor onbereikbaar was, de Mac-users. Wees er maar zeker van dat ze daar goed over hebben nagedacht.
Hm ja, zo had ik het ff nog niet gedaan.
Kinderziektes zullen idd softwarematig zijn, niet hardwarematig en software is te patchen dus opzich, wat houd me tegen...
Niet veel meer, net ADC Student Membership aangevraagd, scheelt direct ook aardig wat bij de aanschaf van het systeem :)

Als mensen nog ideeën hebben, zeg het maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Als je nog wilt twijfelen ;) kun je dit topic lezen: http://forums.applenova.com/showthread.php?t=12955
Hierin schrijft iemand dat ie net een nieuwe iMac Core Duo heeft gehaald, maar dat hij er niet tevreden mee is omdat niet al z'n freeware programma's erop draaien. Verderop echter in het topic wordt ook aangehaald wat ik eerder zei: dat zijn allemaal problemen die in de komende drie, vier maanden opgelost gaan worden, maar als je nu nog een G5 koopt voor de komende paar jaar, weet je zeker dat je nu al een verouderde machine koopt.

Maar volgens mij heb je je keuze al goed onderbouwd, ook voor jezelf, dus lekker kopen en genieten (want genieten ga je van je Mac :P) zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Daenney_s schreef op maandag 16 januari 2006 @ 17:14:
Kinderziektes zullen idd softwarematig zijn, niet hardwarematig en software is te patchen dus opzich, wat houd me tegen...
Nou Apple heeft in het verleden regelmatig met hardwarematige kinderziektes te kampen gehad. Dus wat dat betreft is even een maandje ervaringen lezen van de snelle kopers nooit onverstandig. Het kan in ieder geval nooit kwaad om even te wachten, behalve dan dat je geduld op de proef wordt gesteld :) Ik zou overigens zeker voor de Intel variant gaan. Apple kennende (geen bron, gewoon mezelf) komt OS X 10.5 <vul hier katachtige in> alleen nog uit voor Intel Macs. Dat zou ik in ieder geval een logische stap vinden. Oude hardware nog een nieuw OS gunnen is opzich leuk, maar je mist er weinig aan als het niet kan. Daarnaast de snelheid die ook een stuk beter lijkt te zijn, wat ook wel weer logisch is, ondanks het emulatie verhaal.
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:01:
Ik heb juist daarom voor de laaste G5 imac 2.1ghz gekozen omdat ik wist dat Protools en Spark+ (bij bewerkings software voor audio) voorlopig totaal geen ondersteuning gaan biede voor de macintel. Reden omdat ze exclusief voor de MAC willen blijven en niet willen dat hun programma's die draaien om macintel door stel hackers strax op een pc draaien....
Dat is wel een enorm kul argument. Met een dergelijke redenatie zullen dergelijke bedrijven ook geen lang leven beschoren zijn. Neem aan dat beide bedrijven niet zo naief zijn te veronderstellen dat Apple gebruikers alles netjes kopen. Met de stijgende populariteit van Apple stijgt ook het aanbod aan cracks, serials en whatever. Bedrijven die niet met de tijd mee gaan hebben geen bestaansrecht en dat blijkt in de regel vrij vlot. Stilstand is achteruitgang. Het is in ieder geval een enorm kansloos excuus wat ze aandragen. Als je doelgroep potentiele klanten van zeg, 500 miljoen ineens naar 3 miljard kan gaan dan ben je een achterlijke toko wanneer je met dergelijke comments komt. Ik zeg niet dat je het uit je duim zuigt, we kennen wel meer branches/bedrijven die graag 7 jaar achter de feiten aanlopen, like platenlabels.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Nou,

Ik wacht sowiesow even totdat de tentamens achter de rug zijn, da's over 3 weken voordat ik een iMac'je ga aanschaffen want anders kan ik me echt niet op de tentamens concentreren en ik hoop dat dan in ieder geval de problemen al boven water zijn gekomen, zodat ik weet waar ik aan toe ben met die nieuwe iMac's...
't Is sowiesow wel even wachten totdat mn ADC Student geval rond is, dat scheelt echt veel in prijs, kan ik me zelfs de 20" variant permiteren daarmee en da's wel een leuke bijkomstigheid :)

Alvast bedankt iedereen, I'll keep you posted en als mensen nog dingen opvangen betreffende de intel iMac aarzel dan niet om die hier te posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvraag. De Core Duo lijkt zo ongeveer de laatste pure 32 bits intel chip te zijn. Volgende versies van de Intel Macs zullen dus waarschijnlijk 64 bits zijn. Loop je met het aanschaffen van deze eerste generatie Intel Macs dan niet het risico dat je al snel in een oninteressante hoek terecht komt waar weinig software voor beschikbaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je:
Bij Intel kans maakt dat er al snel geen software voor gemaakt wordt.
Bij PPC zeker weet dat er na een tijdje geen software meer voor gemaakt wordt.

En als je het snelheidsverschil verder ziet zou ik er niet eens over hoeven nadenken. Intel ahoy! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 03:11:
Wat ik me afvraag. De Core Duo lijkt zo ongeveer de laatste pure 32 bits intel chip te zijn. Volgende versies van de Intel Macs zullen dus waarschijnlijk 64 bits zijn. Loop je met het aanschaffen van deze eerste generatie Intel Macs dan niet het risico dat je al snel in een oninteressante hoek terecht komt waar weinig software voor beschikbaar komt?
64bits is voor mij eigenlijk geen overweging, dat heb ik al tot mijn beschikking op mn laptop, AMD Turion64, en dat is onder Linux wel voordeliig maar voor wat ik draai en gebruik merk je het niet echt dus ik kan rustig leven met 32bits, bovendien ontbreekt massal sftware met 64bits ondersteuning, het meeste wat ik zie is 32bits dat via een abstractie layer onder 64bits draait zoals ook bij windows het geval is.
Bij Intel kans maakt dat er al snel geen software voor gemaakt wordt.
Bij PPC zeker weet dat er na een tijdje geen software meer voor gemaakt wordt.
Die volg ik ff niet, dat voor PPC minder software ontwikkelt gaat worden lijkt me idd vrij logisch maar dat je bij Intel kans maakt dat er al snel geen software voor gemaakt wordt begijp ik niet.
Intel Mac zijn net nieuw, daar gaat zeker software voor gemaakt worden, zo ongeveer het hele Apple aanbod gaat worden omgezet naar Intel, vroeg of laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat ben ik met je eens. Maar Jan Klaasen zei dat het door de komst van de 64 bits wel eens in een hoekje gedrukt kan worden. Dat er alleen nog maar 64 bits optimised apple software gemaakt wordt zegmaar. Toen zei ik als reactie dat dat een kans is. En dat je bij powerpc zeker weet dat die er na een tijdje uitgaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Is het niet zo ook al is het 32 bits tijdelijk dat apple het nog jaren aan software zal moeten voorzien.
Want ander is het idd niet aantrekkelijk om nu een macbook pro te halen aangezien in september de 64bits versie van core duo door intel geintroduceerdt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daenney_s schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:56:
[...]

64bits is voor mij eigenlijk geen overweging, dat heb ik al tot mijn beschikking op mn laptop, AMD Turion64, en dat is onder Linux wel voordeliig maar voor wat ik draai en gebruik merk je het niet echt dus ik kan rustig leven met 32bits, bovendien ontbreekt massal sftware met 64bits ondersteuning, het meeste wat ik zie is 32bits dat via een abstractie layer onder 64bits draait zoals ook bij windows het geval is.
Apple zou het vast wel blijven ondersteunen, maar onafhankelijke software ontwikkelaars kunnen best denken. We hebben een grote installed base op PPC en op termijn is Apple op Intel ook enkel 64bit. Waarom dan een programma uitbrengen en supporten als 32 bit intel product? Met een PPC product en 64 bit intel product moet men al 2 versies ondersteunen en je kan je afvragen of het voor alle bedrijven even interessant is om daar nog een derde versie aan toe te voegen.

Of 64 bit wel of geen voordelen heeft maakt eigenlijk niet uit. 64bit software werkt simpelweg niet op een 32bit cpu en op termijn zal apple over moeten Het is enkel logisch dat zij dat snel zullen doen. Ook moeten ontwikkelaars nu toch hun software aanpassen voor Intel. Waarom een tussenstap nemen en niet direct naar 64 bit intel gaan. Dan kun je op je 32 bit Intel mac wel leuk Apple software en geemuleerde PPC software draaien, maar je wilt natuurlijk al je software native. En ik vraag me dus af of dat ooit gaat gebeuren.

Gebeurt het niet ben je denk ik beter af met een PPC mac. Daarvoor is alle software native beschikbaar én je weet zeker dat de support voor PPC software voorlopig een prioriteit blijft.

Dus het is inderdaad een kwestie van een kans dat de 32 bit Intel mac een ondergeschoven kind wordt en zekerheid dat Apple de PPC op termijn los gaat laten. Maar voor de PPC bestaat al een hoop software. Bij de 32 bit Intel is dat nog zéér beperkt. Wat dat betreft had ik dus liever gehad dat Apple pas naar Intel was overgestapt nadat er 64bit chips beschikbaar waren. Maar er zullen wel redenen zijn om deze tussenstap in te lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

het is uiteraard maar de vraag hoe snel Apple 64bit gaat adopteren. FreeBSD kan al wel op am64 draaien, maar Apple heeft altijd een policy gehad die meer gericht was op efficiente software en een uitgekiend systeem dan brute kracht met een waardeloos en vooral traag desktop os zoals je ziet bij Windows pc's. Hebben jullie de Dell krantjes gezien? Gaan ze Media Centre ed op laptops propageren, wat een mafkezen. En mijn huidige P4 zou qua kracht veel sneller moeten zijn dan de in aantocht zijnde MacBook Pro, maar toch draait zelfs bij m'n broertje z'n half jaar oude PowerBook alles stukken beter dan op een lomp zwaar Windows/AMD systeem met allerlei toeters en bellen. Met name Final Cut Pro werkt zo veel sneller en beter dan Avid of Premiere.

Wellicht sluit Apple een deal met Intel om nog een paar jaar op 32 bit te blijven. Pas als ze echt de 4Gbit m.b.t. geheugen over willen heeft het volgens mij echt zin, nu is het gewoon overkill.

[ Voor 13% gewijzigd door jopiek op 17-01-2006 23:18 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:55:
Gebeurt het niet ben je denk ik beter af met een PPC mac. Daarvoor is alle software native beschikbaar én je weet zeker dat de support voor PPC software voorlopig een prioriteit blijft.
:? Apple is net begonnen met de overstap naar Intel en je kijkt nu al vooruit naar de volgende transition, namelijk die naar 64 bits? Dat is een beetje op de zaken vooruit lopen hoor... En dan nog ben je denk ik met een Intel beter af, ook als die 32-bits is. Lijkt mij dat die softwareontwikkelaars waar jij het over hebt, eerder PPC zullen laten vallen (áls ze al denken zoals jij voorspelt).

[ Voor 28% gewijzigd door The Evil Brain op 17-01-2006 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Nou, de eerste review is binnen, looks good als je het mij vraagt

http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars/1

Die review is wel een beetje shrewed, de benchmarks dan, een Core Duo 512Mb RAM, een G5 1Gb RAM en een Dual G5 4,5Gb RAM... Dergelijke verschillen in RAM maken ook weldegelijk wat uit in benchmarks maar dat lijkt de review totaal te vergeten, niet helemaal professioneel vind ik...

Ik denk ook dat Apple nog even gaat wachten met de migratie naar 64bits, ze zijn pas net over op Intel en Intel staat ook niet bekend om z'n 64bits procs :P Ik denk eerder dat Apple eerst ff de kat uit de boom wilt kijken wat Intel 64bit betreft voordat ze een tweede migratie gaan inroepen en alle developpers alweer aan de gang mogen om de boel native te kunnen draaien

[ Voor 23% gewijzigd door Daenney op 18-01-2006 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Nou, ik heb mijn beslissing wat sneller moeten nemen dan gehoopt want mijn notebook HDD is hier langzaam aan eht overlijden en aangezien ik verder geen pc's heb in enschede hoop ik die iMac binnen te hebben voordat mn HDD dood is en ik mijn data kwijt ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Daenney_s schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:42:
Nou, ik heb mijn beslissing wat sneller moeten nemen dan gehoopt want mijn notebook HDD is hier langzaam aan eht overlijden en aangezien ik verder geen pc's heb in enschede hoop ik die iMac binnen te hebben voordat mn HDD dood is en ik mijn data kwijt ben...
Offtopic: uh, Enschede in je profiel staat Brussel... Iig ik zit @ UT dus ook Enschede
kijk ff naar die aldi aanbieding, dan kun je het daarop zetten :p

Voor de rest, ik verwacht zoals ik al gezegd heb dat ze nog wel even zullen wachten met 64 bit. Pas als de standaard geheugens de 2Gb bereikt hebben en de 4Gb grens snel in zicht komt is het interessant lijkt me (voor de mainstream that is).

[ Voor 28% gewijzigd door jopiek op 18-01-2006 17:47 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

kijk eens ff hier: meer over Tiger en 64 bit:

http://www.apple.com/macosx/features/64bit/

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
jopiek schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:45:
[...]

Offtopic: uh, Enschede in je profiel staat Brussel... Iig ik zit @ UT dus ook Enschede
kijk ff naar die aldi aanbieding, dan kun je het daarop zetten :p

Voor de rest, ik verwacht zoals ik al gezegd heb dat ze nog wel even zullen wachten met 64 bit. Pas als de standaard geheugens de 2Gb bereikt hebben en de 4Gb grens snel in zicht komt is het interessant lijkt me (voor de mainstream that is).
Ho goeie, ik moet idd mijn profiel eens even bijwerken en ik zit idd ook @ UT, B1 Telematica om precies te zijn ;)

Aldi aanbieding?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 15:54

sjaakaq

It might get loud

Ik zou altijd voor de intel gaan; nu een G5 kopen is net zoiets als 1 dag voor de release van Vista XP gaan aanschaffen ofzo :P

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.macworld.com/2...es/imaclabtest1/index.php

De snelheidswinst valt dus wel mee, maar goed, benchmarks hecht ik toch al niet teveel waarde aan. Beetje marketing gezwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:24:
Ik zou altijd voor de intel gaan; nu een G5 kopen is net zoiets als 1 dag voor de release van Vista XP gaan aanschaffen ofzo :P
Ware het niet dat je er met Vista op achteruit gaat, en je met een intel-processor er zwaar op vooruit gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

de intel proc zal ongetwijfeld voor en nadelen hebben en de performance is vermoedelijk maar net hoe je het meet, maar het allergrootste voordeel is het energie verbruik en daarmee de warmte ontwikkeling. Als je weet dat de G5 het nog wel eens op een loeien wil zetten dan is de intel helemaal zo slecht nog niet. Alleen door de warmte ontwikkeling en het energie verbruik is de core duo een goede ontwikkeling; de Intel Pentium-IV is wat energieverbruik betreft gewoon een fout geweest als je het vergelijkt met de pentium-m - wat weer een doorontwikkeling van de III was.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Daenney_s schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:04:
[...]

Ho goeie, ik moet idd mijn profiel eens even bijwerken en ik zit idd ook @ UT, B1 Telematica om precies te zijn ;)

Aldi aanbieding?!
Aha, mijn huisgenoot doet ook Tel hij is 5e jaars (3e/4e qua opleiding geloof ik maar goed). Bij de Aldi hebben ze voor 140 euro een USB 2.0 HDD van 250 Gb. Heb 'm gehaald, vast voor de MBP. Er staat geen Windows op de doos maar op de Powerbook werkte het perfect (ff gepartioneerd voor Mac OS etc). Dat is voor mij reuze handig voor videobewerken...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Dan ken ik je huisgenoot misschien ook wel alstie er bij was tijdens de intro dit jaar of op het Tel kerstdiner :)

Niet gek die aanbieding maar ik heb zometeen 250Gb in Mac zitten en ik hoop een deel van mn laptop HDD te kunnen blijven gebruiken of ik stuur hem naar Acer, mogen ze hem fixen, garantie enzo :) en om dan nog 250Gb derbij te nemen is voor mij overkill, zoveel gebruik ik nooit, tot nu toe dan, als we campusnet gaan leegsleuren is het weer een heel ander verhaal :P

Een OS X vraagje: hoe handelt OS X samba af en WLan? Want da's redelijk belangrijk hiero...

[ Voor 10% gewijzigd door Daenney op 20-01-2006 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:55:
[...]

Apple zou het vast wel blijven ondersteunen, maar onafhankelijke software ontwikkelaars kunnen best denken. We hebben een grote installed base op PPC en op termijn is Apple op Intel ook enkel 64bit. Waarom dan een programma uitbrengen en supporten als 32 bit intel product? Met een PPC product en 64 bit intel product moet men al 2 versies ondersteunen en je kan je afvragen of het voor alle bedrijven even interessant is om daar nog een derde versie aan toe te voegen.

Of 64 bit wel of geen voordelen heeft maakt eigenlijk niet uit. 64bit software werkt simpelweg niet op een 32bit cpu en op termijn zal apple over moeten Het is enkel logisch dat zij dat snel zullen doen. Ook moeten ontwikkelaars nu toch hun software aanpassen voor Intel. Waarom een tussenstap nemen en niet direct naar 64 bit intel gaan. Dan kun je op je 32 bit Intel mac wel leuk Apple software en geemuleerde PPC software draaien, maar je wilt natuurlijk al je software native. En ik vraag me dus af of dat ooit gaat gebeuren.

Dus het is inderdaad een kwestie van een kans dat de 32 bit Intel mac een ondergeschoven kind wordt en zekerheid dat Apple de PPC op termijn los gaat laten. Maar voor de PPC bestaat al een hoop software. Bij de 32 bit Intel is dat nog zéér beperkt. Wat dat betreft had ik dus liever gehad dat Apple pas naar Intel was overgestapt nadat er 64bit chips beschikbaar waren. Maar er zullen wel redenen zijn om deze tussenstap in te lassen.
Dit vind ik een heel goed verhaal, want dit is ook een van de redenen dat ik heel erg twijfel om nu wel of niet een MBP te kopen of wachten op de 64bits versie die waarschijnlijk eind 2006 zal uitkomen. 64bit wordt wel de toekomst, als Adobe bv na photoschop CS3 zegt van: CS4 komt alleen in 64bits versie uit dan zit je al met de gebakken peren.
Is dit een truc van Apple om zo extra veel te verkopen, dus eerst een 32bits intel mac uitbrengen en half jaar later een 64bits intel mac??
Hoe denken jullie er verder over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Daenney_s schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:54:
Een OS X vraagje: hoe handelt OS X samba af en WLan? Want da's redelijk belangrijk hiero...
Dat handelt-ie redelijk netjes af. Je kan in de finder bladeren door alle shares, je moet dan alleen je WINS server even goed instellen. Ik kan je SharePoints aanraden, dan kun je zelf ook op elke map een share aanmaken ipv alleen je user directory. Je kunt ook met Command-K het adres of de naam van een share opgeven. Ook kun je aanmelden met andere user/pass en dat kun je ook elk moment weer wijzigen. Werkt beter dan in Windows IMHO.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
GUZA schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:00:
[...]

Dit vind ik een heel goed verhaal, want dit is ook een van de redenen dat ik heel erg twijfel om nu wel of niet een MBP te kopen of wachten op de 64bits versie die waarschijnlijk eind 2006 zal uitkomen. 64bit wordt wel de toekomst, als Adobe bv na photoschop CS3 zegt van: CS4 komt alleen in 64bits versie uit dan zit je al met de gebakken peren.
Is dit een truc van Apple om zo extra veel te verkopen, dus eerst een 32bits intel mac uitbrengen en half jaar later een 64bits intel mac??
Hoe denken jullie er verder over?
Zou je het erg vinden om niet in verschillende topics dezelfde post te plaatsen a.u.b...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik wil binnenkort ook een nieuw apple systeem gaan kopen. Ik ga echter voor pure kracht en dus koop ik een PowerMac. Gaan de PowerMac's ook overgeschakeld worden naar Intel? Zoja, wanneer? En hoelang zal MacOSX nog native voor G5 uitgebracht worden? Komt er een G6 (binnenkort) of ligt de volledige PowerPC lijn eruit

Ik was nl. aan het denken aan een G5 quad-core zodat ik eventjes voort kan.

Binnen 5 jaar gaat er toch Linux op, ik wil vooral hdtv bekijken en opnemen, bepaalde spelletjes, netwerk server en database. Dus een zwaar media/entertainment center en centrale server voor alle appliances thuis te besturen, centrale muziek en videospeler, backup, databaseserver etc. Ik kies voor Apple omdat ik geen zin meer heb om zelf mijn ding in elkaar te steken terwijl de prijs identiek is voor een quad-core opteron en er het simpelweg mooi uitziet.

Daarnaast zal binnen enkele jaren toch wel een optimale Altivec support in de GCC zitten en kan ik overschakelen op Linux. Latjes ram en harddisks kan ik zelf wel toevoegen dus de prijs valt nog redelijk mee.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok dat de Powermac naar Intel over gaat zodra de Pro-tools in Universal Binaire beschikbaar zijn, en dat is ongeveer rond maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Guru Evi schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 00:33:
Ik wil binnenkort ook een nieuw apple systeem gaan kopen. Ik ga echter voor pure kracht en dus koop ik een PowerMac. Gaan de PowerMac's ook overgeschakeld worden naar Intel? Zoja, wanneer? En hoelang zal MacOSX nog native voor G5 uitgebracht worden? Komt er een G6 (binnenkort) of ligt de volledige PowerPC lijn eruit

Ik was nl. aan het denken aan een G5 quad-core zodat ik eventjes voort kan.

Binnen 5 jaar gaat er toch Linux op, ik wil vooral hdtv bekijken en opnemen, bepaalde spelletjes, netwerk server en database. Dus een zwaar media/entertainment center en centrale server voor alle appliances thuis te besturen, centrale muziek en videospeler, backup, databaseserver etc. Ik kies voor Apple omdat ik geen zin meer heb om zelf mijn ding in elkaar te steken terwijl de prijs identiek is voor een quad-core opteron en er het simpelweg mooi uitziet.

Daarnaast zal binnen enkele jaren toch wel een optimale Altivec support in de GCC zitten en kan ik overschakelen op Linux. Latjes ram en harddisks kan ik zelf wel toevoegen dus de prijs valt nog redelijk mee.
Google
search

Luie donder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Als PowerMac nog niet rond maart naar Intel overgaat zal het waarschijnlijk wel rond Mei zijn met die grote speech van Jobs in San Fransisco.
Ik gok dat OS X 10.5 Leopard nog wel in Universal uit zal komen maar dat vanaf versie 10.6 dat niet meer het geval zal zijn. Apple wil de migratie naar Intel begin volgend jaar hebben afgerond en het lijkt me dan ook logisch dat ze geen nieuwe OS X variant voor PPC uitbrengen, de rest van hun appz zullen wss nog wel vrij lang in Universal uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Afbeeldingslocatie: http://msnbcmedia.msn.com/j/msnbc/Sections/Newsweek/Components/Photos/Mag/060123_Issue/060114_JobsQA_wide.hlarge.jpg

Newsweek: A (New) Chip on His Shoulder
In het interview met Newsweek, meldt jobs dit:
Was it always your plan to introduce the Intel machines earlier than you promised?
We wanted to try to beat the developer conference [in June], obviously, but as we got going we thought, “You know, we may be able to pull this off in January.” We worked really hard, and I’m extremely pleased with how the products came out.
en
Your heavy-duty professional machine is the PowerMac, and it hasn’t gotten its Intel transplant yet. Won’t this kill sales in the meantime?
Yes and no. If you’re an individual that’s probably true, but if you’re a business, you’re thinking, “I’ve got someone who’s going to use this four hours a day with PhotoShop. Photoshop might not be available [in native code] until the spring or summer, and I need Photoshop native. So I better get one of those quad PowerMacs while they’re still around.”
Het is behoorlijk logisch dat ze nog even wachten totdat de Pro applicaties native zijn.
En de Pro hardware zal er dan ook dan pas worden geintroduceerd.

En zoals hij vorig jaar al zei in de developer conference was de developer conference 2006 zijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 21:25

Type-R

One Minute Shakin

Mijn visie is dat het niet uitmaakt wat je nu koopt, want over een jaar issie toch weer outdated, want dan zit er bijv. standard Blue-Ray speler in.
Pagina: 1