Hmm, interessant topic. Ik heb niet op alles een antwoord, maar heb het een en ander eruit gevist uit grofweg de laatste week.
Bloody NO!
Incest wordt nadrukkelijk verboden in de Bijbel, maar wie is dan de moeder voor de kinderen van de zoons van Adam en Eva (De namen ben ik even kwijt.) Kain en Abel? Dit -moet- gewoon incest geweest zijn.
[...]
De degeneratie gaat er bij mij ook niet in. De hoeveelheid mutaties die in die zesduizend jaar op moeten treden is irreeel hoog.
Ik vind de hoeveelheid toeval die nodig is voor evolutie nogal wat irreel hoger...
Ik heb toch degeneratie nodig voor het antwoord op deze vraag. God verbiedt dingen op het moment dat ze slecht zijn voor de mens. De Joden die zich strikt aan de spijs- en reinigingswetten hielden in de tijd van de pest hadden een stuk minder (factor 30 dacht ik) last van deze ziekte, door simpele dingen als handen wassen en hygienisch omgaan met eten. De regel over incest is ook hierom gegeven: we kennen in deze tijd het fenomeen inteelt: als broer en zus dezelfde brakke genen hebben, is de kans dat kind de ziekte krijgt een stuk groter. In het begin waren de genen van de mensen perfect. Vandaar dat inteelt geen probleem was: Kain en Abel hadden gewoon een zusje die ze tot vrouw namen. Abraham of iemand anders was geloof ik ook met zijn halfzus getrouwd, was toen ook nog geen probleem. Pas verderop in de bijbel, toen de genen brakker werden, werd het nodig om incest te verbieden. Denk ik.
Om verder op het punt van de korte tijd door te gaan:
dit vond ik wel een erg interessant artikel dat op mij als universitair elektrotechnicus in opleiding - hoewel lichtelijk creationistisch bevooroordeeld

- erg wetenschappelijk verantwoord overkomt. Het komt er op neer dat de lichtsnelheid exponentieel afneemt en daarmee ook de ratio van radioactief verval. Ook wordt uitgelegd waardoor dit komt en waarom dit logisch is. De andere artikelen (
Na de vloed - iedereen stamt af van Noach, ook volgens andere historische geschriften en
Hydroplaattheorie - alternatieve theorie voor wat onder de aardkorst is en voor het ontstaan van fossielen, mid-oceanische rug, asteroiden, enz.) zijn ook interessant.
ALH
Naar mijn idee wordt er een nieuwe koning voorspeld, een gezalfde van het geslacht van David. Niet zozeer een "Jezus" als in goddelijk.
Maar ik kan er naast zitten, misschien kan je een passage aanhalen die mijn ongelijk bewijst?[/b]
Hier staan er een aantal. Als je meer wilt dan wil ik wel verder zoeken.
Ecteinascidin
ff los van deze discussie over God... deze losstaande opmerking past hier niet, je kunt geen geloof verwerpen over wat je geschiedenisboek je leert over de deelnemers. Dat heet 'contaminatie' en dat past niet. Analoog daaraan heeft de Kerk ook een zootje pausen en bisschoppen voortgebracht die naar moderne maatstaven ook in de hel branden, maar ook dat nemen we niet mee om een geloof te beoordelen.
Mohammed was de grote leider van de moslims. Hij heeft de Koran geschreven. De Koran waar ook een deel van het leven van Jezus wordt beschreven, de Koran waarin wordt gezegd dat Jezus niet heeft gezondigd/foutjes gemaakt, in tegenstelling tot de andere profeten inclusief Mohammed zelf. De Koran die zegt dat Maria maagdelijk was toen Jezus geboren was (okay, heb ik van horen zeggen, correct me if I'm wrong) maar toch niet kan geloven dat hij de zoon van God is. Er zit best een groot verschil tussen Mohammed en Jezus, ook volgens de Koran.
MacWolf
Gezien de Koran leert dat Jezus gewoon een eenvoudige profeet was en niet de zoon van God, erkennen ze dus ook niet de vader. Hun god kan dus gewoonweg niet dezelfde god zijn als die van de Christenen/Joden.
Zoals ook al hierboven: de Koran kent Jezus heel specifieke eigenschappen toe. Wat overigens nog een sterker argument is voor jouw stelling :-)
ne0
Zo creëer je een mislukte God die mensen juist slaafse angst oplegt (de dreiging van de hel) om ze uit 'vrije wil' in Hem te laten geloven. Als God ons werkelijk vrij laat hoeft Hij ons niet te straffen als we het fout doen.
Een echte God zou snelwegen zo hebben gemaakt dat als je erover heen loopt terwijl auto's heen en weer razen dat je dat overleeft. Dat je het overleeft als je van 10 meter hoogte in een ravijn springt. Dat je niet ziek wordt als je modder eet. De straffen zijn meer een logisch gevolg van de zonde dan echte straf. Vandaar dat leven met God ook vet relaxed is (net als bomen

) omdat je de logische gevolgen van De Zonde ontwijkt door het goede te doen.
Naast de website waar ik een aantal keer aan heb gerefereerd is ook
dit boek erg handig als je een beetje inzicht wilt krijgen in wetenschap in de bijbel. Het boek behandeld een heel breed scala aan wetenschappelijke dingen die in de bijbel staan.
KroontjesPen
Als je God dan wil dienen dien dan dat stukje God wat in elk van ons zit.
Hoe komt dat stukje God daar dan, volgens jou? (nofi)
[
Voor 4% gewijzigd door
zeekoe op 18-02-2006 18:31
]
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2