We blijven wel bezig zo...
Om eerst nog even terug te komen hierop:
Cyberblizzard
Maar natuurlijk zijn er dingen die (momenteel nog) niet bewezen kunnen worden, maar dat is toch geen reden om te gaan geloven in andere dingen waarvan nog niets bewezen is? En daar gaat het hier in eerste instantie over.
Maar er zíjn wel dingen die niet 100% wetenschappelijk bewezen zijn. Er is dus een zekere ruimte voor dat soort dingen. Misschien zijn dat de dingen die, hoe middeleeuws dit ook klinkt, het bestaan van God doen vermoeden.
Vasthouden aan wetenschap, rede en ratio is meestal veiliger. Vasthouden aan religie, emoties of gevoelsmatigheden heeft al voor veel ellende gezorgd.
Wat ik me nog bedacht: zonder wetenschap hadden we geen atoombommen gehad. Wetenschap heeft zeker ook voor ellende gezorgd, net als religie. Dat maakt niet meteen alle wetenschap slecht.
Lord Daemon schreef op zondag 19 februari 2006 @ 17:13:
[...]
Ik heb niet het idee dat de discussie tussen de Christen en de niet-Christen erom gaat op welke manier deze dingen te verklaren zijn, maar dat hij er integendeel om draait
of er hier überhaupt iets verklaard moet worden. Zolang ik niet geloof dat Jezus een gesloten ruimte binnenkwam, dat God er is voor het begin en na het einde van de tijd en dat duizend jaar met een enkele dag kan samenvallen heb ik immers ook niet de minste behoefte om die dingen te verklaren. (En een discussie over de vraag of een 'vierdimensionale geestelijk wereld' - wat dat dan ook zijn mag! - voor die dingen een goede verklaring geeft is dus nog helemaal niet relevant.)
De manier waarop de bijbel dit beschrijft vind ik op zijn minst opvallend, zonder kennis van de hedendaagse wetenschap. Deze eigenschappen (en meer) passen heel aardig in het beeld van de meerdimensionale wereld, een concept dat pas zo'n 100 jaar of nog korter bestaat.
Voor materie zijn wel wat theorieën gemaakt in de Big Bang kosmologie. 'Tijd' lijkt me iets waarvan het ondenkbaar is dat de wetenschap er de grond van bloot zal leggen. (Waaruit natuurlijk nog geen theologische consequenties volgen. Iets dat buiten het domein van de wetenschap valt, valt daarmee nog niet binnen het domein van de theologie.)
Je hebt inderdaad gelijk dat tijd niet direct theologisch is als het ophoudt wetenschap te zijn. Maar je geeft wel aan dat het begin van de tijd waarschijnlijk niet op een wetenschappelijke manier te vinden is. Net als het begin van de materie (dat geef je niet aan, maar zeg ik). Betekent dat niet dat er iets buiten de wetenschap moet zijn waarmee dat te verklaren is?
Cyberblizzard
Tijd is een relatieve dimensie die een dynamisch Heelal mogelijk maakt. Waar het vandaan komt kan je niet vragen, aangezien het universeel en niet plaatsgebonden is. Materie is ontstaan uit kernreacties ten gevolge van de Big Bang en kernreacties in stervende sterren:
http://www.pparc.ac.uk/Ps/bbs/images/9108002.jpeg
Wat er voor de Big Bang was weten we nog niet, maar ik ga die onwetendheid alleszins niet invullen met een hogere macht die alles geschapen zou hebben. Nogmaals: Probeer me heel concreet uit te leggen hoe die 'schepping' volgens jou in zijn werk zou gegaan zijn.
Waarom kun je niet vragen waar tijd vandaan komt, maar wel waar God is?
Ben ik concreet genoeg geweest, of wil je bepaalde dingen nog wat duidelijker?
Ik zie daar nog niet 1-2-3 een olifant of ander complex wezen uit komen. En ook niet na honderden jaren. Als mensen en diersoorten evolueren, waarom bestaat er dan zoiets als inteelt? Hoe kan het zijn dat een paard en een ezel samen geen vruchtbare kindertjes kunnen krijgen maar hun evolutionaire voorgangers wel zo perfect matchten dat dat wel kon? Waarom gaat het best gedocumenteerde fenomeen aller tijden, de taal, er op achteruit hoewel de intelligentie van de mensen er op vooruit zou moeten gaan?
Het is vast 'prima' te verklaren, maar of het ook 'logisch' is te verklaren vraag ik me af

. Overigens is dat niet van belang. Van belang is of er ook interacties zijn tussen die door jou geintroduceerde dimensies en de gangbare dimensies die wij kennen. Als er totaal geen interactie is, dan is het bestaan ervan niet relevant, als wij het toch op geen enkele manier kunnen waarnemen. Als er wel een interactie is, dan moeten we vroeg op laat op verschijnselen stuiten die we niet zonder die dimensies te introduceren kunnen beschrijven

Goed punt. Zie hiervoor onder andere ProtectorHNZ zijn stukje en mijn toevoegingen ergens hieronder.
Materie kan ontstaan uit energie, dat is algemeen bekend. Een voldoende hoeveelheid energie (bijvoorbeeld in de vorm van een magnetisch of elektrisch veld), kan zichzelf splitsen in een deeltje materie en een deeltje antimaterie. Hop, daar is je materie. De grote vraag is niet waar materie vandaan komt, maar waar al die antimaterie is gebleven

En waar komt die energie vandaan?
Misschien is dat wel wat God doet. Hij heeft niet het heelal geschapen, hij heeft slechts wat antimaterie gestolen

. Lijkt me een prima en logische verklaring voor het klaarblijkelijke materieoverschot dat we hier hebben, maar of het ook de juiste is...
Zou maar zo kunnen...

Natuurlijk geloof ik dat wel. Maar jij gelooft dat ook, alleen maar omdat andere mensen dat zeggen. Je bent er nooit zelf geweest. Dat was mijn punt.
Er zijn heel duidelijke factoren die wijzen op evolutie: Het lichaam, de organen, de zintuigen... van de mens zijn grotendeels gelijk aan die van veel andere dieren en 90% van onze genen zijn gelijk aan die van een simpele aardworm of een banaan. We hebben net zoals de dinosaurussen een romp, ledematen en een hoofd met twee ogen, twee oren, een neus en een mond. We hebben zelfs meer genen gemeen met chimpansees van hetzelfde geslacht dan met mensen van het andere geslacht.

Duizenden factoren wijzen erop dat Darwin gelijk had, ik zie dan ook geen enkele reden om te geloven dat een 'schepper' mensen en dieren 'geschapen' zou hebben, daar is niet de geringste aanwijzing voor.
Er is zeker overeenkomst. Als ik verschillende websites pruts in php, dan kopieer ik ook vaak stukken code uit de ene site naar de andere. Dat betekent niet dat ze door willekeurige mutaties uit elkaar ge-evolueerd zijn, maar dat betekent dat ik tijd aan het besparen ben.
Als voorbeeld heb ik een plaatje uit [Moderne Wetenschap in de Bijbel], blz. 185. Hier staat een karper, met de verschillen in DNA die geconstateerd zijn met andere diersoorten: het DNA van een karper komt voor 13% overeen met een paard, konijn, kangoeroe, schildpad en een brulkikker en voor 14% met een kip. Alle dieren liggen evenver af van de karper. Er is niet een dier dat er evolutionair gezien dichterbij of verder vanaf ligt. Daarbij komt nog dat DNA maar uit 4 verschillende lettertjes bestaat, hoe worden de verschillen bepaald? (hier heb ik vrijwel geen kennis van - dit kan dus een non-argument zijn

)
En hoe zijn fossielen dan ontstaan? In de loop der miljoenen jaren? Waarom verrotten de beesten dan niet? Waarom staat er soms een versteende boom dwars door verschillende aardlagen, miljoenen jaren in tijd?
Indien je toch in een 'schepper' zou geloven, hoe zie je dat dan? Waar komt dat wezen vandaan? Welke middelen gebruikt het om leven te scheppen? Met welk doel zou het leven scheppen? Ik ben benieuwd hoe je dit concreet ziet.
Ik heb een tijdje zitten zoeken naar een bijbelse onderbouwing van mijn mening, voor zover die mening concreet is, maar kon het niet direct vinden. Wat ik wel weet: zonde betekent letterlijk "je doel missen". Omgekeerd redeneren is niet zondigen dus het doel van de mens. Iets waar ik me zelf wel in kan vinden las ik een tijdje geleden:
Het eerste antwoord van de Westminster Catechismus luidt: ,,Het voornaamste doel van de mens is God verheerlijken en eeuwig van Hem genieten.’ [
bron]. Wat de middelen betreft kan ik volstaan met een misschien wat flauw antwoord. God heeft de natuurwetten en de tijd geschapen, of heeft er in ieder geval zoveel macht over dat hij erg leuke dingen ermee kan doen en valt dus buiten de wetenschap.
Oh, je trekt het bestaan van melkwegstelsels, dinosaurussen en evolutie in twijfel maar vervolgens kom je wel met de superstringtheorie om een mogelijkheid te scheppen dat 'God' in een andere dimensie zou kunnen bestaan. Je hebt twijfels bij overduidelijke universele verschijnselen en toch sta je open voor het bestaan van een onbewezen 'God' in andere dimensies.

Volgens mij ben ik een tikkeltje onduidelijk geweest in mijn formulering... Melkwegstelsels, dino's zijn dingen waarvan het een beetje dom zou zijn om ze te ontkennen zonder goede argumenten. Over superstringtheorie kun je nog twijfelen, maar daar zit ook wel wat in. Waar het mij om ging is vooral dat het dingen zijn die je nooit zelf van dichtbij gezien hebt, maar wel van horen zeggen aanneemt.
Maar het waren inderdaad niet de beste voorbeelden. Nieuwe poging: heb je ooit in de aarde gekeken en daar gezien dat hij uit vloeibaar ijzerspul bestond aan de binnenkant?
Zou allemaal kunnen, maar ik wacht geduldig op bewijzen, of zelfs bij de geringste aanwijzing zou ik je het voordeel van de twijfel geven, maar zelfs de geringste aanwijzing is er nog niet.
ProtectorHNZ noemde al een paar dingen die redelijk bovennatuurlijk zijn, daaraan wil ik nog telekinese, helderziendheid en glaasje draaien toevoegen. Zeker niet allemaal of altijd van God, maar wel wetenschappelijk erg moeilijk te verklaren (volgens mij). Maar dan nog. Jezus is op aarde geweest, vertelde dat hij de Zoon van God was, deed wonderen, stierf, stond op uit de dood (er heeft een keer een artikel in Newsweek gestaan waarin een niet-christen constateerde dat de enige logische verklaring voor de grote bloei in de begintijd van het christendom was dat Jezus inderdaad uit de dood is opgestaan - maar dat terzijde), maar mensen geloofden hem niet.
By the way, verhalen uit de Bijbel moet je symbolisch opvatten, niet letterlijk.
Daarover verschillen de meningen. Met het lezen van [MWidB] ben ik me alleen nog maar meer bewust gaan worden van de letterlijke waarheid van de bijbel.
--
heej, jullie posten maar door, kan het niet bijhouden

--
Dido schreef op zondag 19 februari 2006 @ 19:16:
Ik heb dat miljoen niet, maar James Randi heeft dat al heel lang geleden uitgeloofd voor de eerste persoon die onomstotelijk iets paranormaals aan kan tonen.
Misschien moet je dat die mensen eens vertellen, is wel zo eerlijk

Doet me denken aan dit:
$250,000 dollar voor degene die de evolutieleer onomstotelijk bewijst. Wat dit bewijs in moet houden en waarom, wordt op die site uitgelegd.
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2