Natuurlijk bestaat er niet-wetenschappelijke kennis, maar dat wil niet zeggen dat die niet bewezen kan worden. Ik weet ook wel dat er geen wetenschappelijk onderzoek zal gevoerd worden naar het aantal boterhammen dat ik op 19 februari 2006 gegeten heb. Ik weet dat ik momenteel op een stoel zit, dan moet je niet afkomen met het feit dat ik dat niet zeker kan weten wie 'ik' ben, wat een 'stoel' is of wat 'zitten' betekent. Beetje meer common sense en beetje minder muggenziften.Lord Daemon schreef op zondag 19 februari 2006 @ 14:52:
Dus je geeft toe dat er kennis bestaat die niet wetenschappelijk is?
Het gaat hier enerzijds over algemeen bekende, waarneembare en bewezen dingen en anderzijds over onwaarneembare dingen waarvan nog nooit ofte nimmer een onweerlegbaar bewijs geleverd is. Ik heb 'God' nog nooit gezien, gehoord, geroken, gesmaakt, gevoeld of ervaren in mijn hersenen. Heb ik slechte zintuigen of bestaat God alleen voor bepaalde mensen?
Misschien? Niets is er zomaar, anders zou het niet bestaan. Het wil niet zeggen omdat we het vandaag niet begrijpen, dat het helemaal niet te begrijpen is. Vandaar mijn vergelijking met bliksem, dat werd vroeger ook toegewezen aan hogere machten. Liefde komt niet zomaar uit de lucht vallen, het is een gebied in de hersenen dat actief wordt en oxytocine die vrijkomt, wat ons een goed gevoel geeft, net zoals er stoffen zijn die je een goed gevoel geven bij het nemen van drugs. Het gevoel kan je niet weergeven in een formule, maar de verschillende componenten van het hele proces wel (het bestaan van hersenen, hormonen, receptoren,...)Misschien dat liefde vanuit een bepaald standpunt nuttig is, dat kan best, maar met de ethische waarde van liefde heeft dat niets te maken. Waarden zijn ontoegankelijk voor de wetenschap (mocht je het daar niet mee eens zijn dan zou ik graag een onderbouwing van het tegendeel zien), terwijl ze toch een belangrijke plaats in ons leven innemen. De relatie met bliksem en magie begrijp ik niet zo goed.
Voor zover je weet... Hier heb je de definitie: http://en.wikipedia.org/wiki/Science Er zijn zeker dingen die op een foute manier onderzocht zijn, denk maar aan het destijds foute ijzergehalte van spinazie. Maar hier gaat het in eerste instantie over het geloof in een hogere macht, iets waarvan duizend jaar geleden 0.0 bewijzen waren, waarvan honderd jaar geleden 0.0 bewijzen waren en waarvan vandaag nog steeds 0.0 bewijzen zijn. Niet 0.000001, maar 0.0! En denk je dat er morgen, over een eeuw of over een millennium ineens wél bewijzen zullen opduiken voor het bestaan van een hogere macht? Zoals de zaken er momenteel voor staan is dat hoogst hoogst hoogst onwaarschijnlijk. Andere 'onverklaarbare' of 'mysterieuze' verschijnselen daarentegen zijn steeds beter te begrijpen.Crap. Wetenschap is een buitengewoon complex maatschappelijk verschijnsel waarvan voor zover ik weet geen definitie bestaat, laat staan een definitie die aangeeft dat wetenschap alleen 'bewezen' verschijnselen bestrijkt. Zoals elk maatschappelijk verschijnsel spelen er in de wetenschap allerlei vreemde krachten en belangen die zich liever verborgen houden, en wetenschappelijke resultaten worden vaak beïnvloed door ijdelheid van de onderzoekers, commerciële belangen van de geldschieters en andere zaken die niets met 'objectieve waarheidszoeking' te maken hebben. Resultaten worden uit de duim gezogen, niet gepubliceerd of anders geïnterpreteerd al naar gelang het de betrokkenen uitkomt. Dat is een deel van de realiteit van de wetenschap.
Je bent ook atheïst, maar het is eerder gericht naar de gelovigen in dit topic.
'Foute wetenschap' is geen wetenschap omdat het niet aan de definitie voldoet, een vrachtwagen is ook geen bus. En zoals ik eerder al zei: muggenziften. Van mij mag je gerust het bestaan van een melkwegstelsel of een atoom in twijfel trekken, ik weet zeker dat ze bestaan.Zelfs als we alleen naar bona fide wetenschap - een ideaal dat natuurlijk nooit geheel verwerkelijkt kan worden - kijken, zien we een poging om de wereld te beschrijven die heel vaak tot foute antwoorden leidt. Bijna elke wetenschappelijke theorie die men rond 1900 aanhing is onwaar gebleken - en iets dat 'bewezen' is kan moeilijk onwaar zijn, nietwaar? Het zou getuigen van arrogantie om te denken dat onze huidige wetenschap een veel hoger percentage ware theorieën heeft voortgebracht. (En dan heb ik het nog niet eens over veel 'theorieën' in de sociale wetenschappen die weliswaar op pragmatische gronden getoetst kunnen worden, maar nauwelijks op hun 'waarheid'.)
Wetenschap probeert niet eens altijd om de waarheid te vinden, en zelfs als ze dat wel probeert heeft ze het heel vaak fout. Alleen 'bewezen verschijnselen' - laat me niet lachen.
Dit laat bovendien nog helemaal open dat er allerlei zekerheden kunnen bestaan die niet wetenschappelijk onderzocht zijn of kunnen worden. Ik heb daar net enkele voorbeelden van gegeven.
Maar natuurlijk zijn er dingen die (momenteel nog) niet bewezen kunnen worden, maar dat is toch geen reden om te gaan geloven in andere dingen waarvan nog niets bewezen is? En daar gaat het hier in eerste instantie over. Vasthouden aan wetenschap, rede en ratio is meestal veiliger. Vasthouden aan religie, emoties of gevoelsmatigheden heeft al voor veel ellende gezorgd.Waarom zou je je in godsnaam beperken tot het wetenschappelijk instrumentarium? Hartstikke mooi bedacht, die wetenschap, een geniale en zeer invloedrijke methode die over de afgelopen tweeduizend jaar ontwikkeld is. Mooi gedaan. Vooral veel gebruiken. Maar waarom zou het de enige methode zijn? Net alsof de romans van Dostojevski niet minstens zoveel inzicht over de mens leveren als om het even welk psychologieboek, en wel een soort inzicht die de psychologie je nooit gaat leveren. Net alsof Nietzsche's De Geboorte van de Tragedie geen kennis levert, zelfs al is het absoluut geen wetenschappelijk werk over het ontstaan en de evolutie van de Griekse tragedie. En ja, waarom zouden mystieke inzichten niet kunnen bestaan? Het argument "ja maar het is geen wetenschap" snijdt natuurlijk geen enkel hout.