Adobe Lightroom, final

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 16.542 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Magic schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:59:
Nou weet ik dat ik misschien nog geen 10% van de mogelijkheden gebruik en ik wil het onderste uit de kan halen en wil ik er dus een boek bij bestellen (naast de handleiding) om er goed in te kunnen duiken, welk boek kunnen jullie mij aanraden, engels- of nederlandstalig maakt in principe niet uit, maar de voorkeur gaat naar nederlands.
Kijk eens naar de boeken van Scott Kelby en Martin Evening. Ik heb beide en Kelby is een meer "hands-on" boek terwijl Evening meer ingaat op de het achterliggende. Voor het boek van Evening kun je via de website van Peachpit (de uitgever) een PDF bestand ophalen van zo'n 170 pagina's waarin de nieuwe 1.1 features worden beschreven. Zie http://lightroom-news.com/ voor meer info hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
Voor het boek van Scott Kelby is ook een update te downloaden, en ook via PeachPit. Hier moet je echter een vraag beantwoorden (wat houdt de vrouw op bladzij 122 in step 15 vast). Ik heb het antwoord niet, want ik heb het boek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Laatst online: 12-06 20:24
ztrezz schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 16:01:
Voor het boek van Scott Kelby is ook een update te downloaden, en ook via PeachPit. Hier moet je echter een vraag beantwoorden (wat houdt de vrouw op bladzij 122 in step 15 vast). Ik heb het antwoord niet, want ik heb het boek nog niet.
Bedankt, ik zal hier vanavond eens naar kijken. Normaal hoef je het boek alleen maar te registreren, vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 16:16

Schonhose

Retro Icoon

Weet iemand toevallig hoe ik de kleurprofielen (ICC) van ProFotoNet.nl kan toevoegen aan lightroom? Ik zou ze graag willen gebruiken bij de export.

[ Voor 19% gewijzigd door Schonhose op 25-07-2007 19:39 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb nog wel een vraagje...

Bij het importeren van foto's kan je onder het kopje 'Organize' kiezen welke directory structuur je hebt voor je foto's en hoe je de naam van de folder wilt hebben. Nou heb ik een tijd terug mijn structuur van 2007/2007-07-26 Shootnaam omgezet naar 2007/07/2007-07-26 Shootnaam, maar volgens mij kan Lightroom helemaal geen presets aan om dat standaard al in te vullen. Tenminste, ik heb het nog niet kunnen vinden in Lightroom of de internets.

Nu zit ik dus 2007/07/ bij elke shoot te tikken omdat Lightroom dat niet wil, en dat terwijl het presets heeft voor bijna al het andere wat je maar kunt verzinnen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 07:30

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Schonhose schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 19:29:
Weet iemand toevallig hoe ik de kleurprofielen (ICC) van ProFotoNet.nl kan toevoegen aan lightroom? Ik zou ze graag willen gebruiken bij de export.
? gebruik je deze profielen niet puur om te soft proofen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Oxi schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:56:
Ik heb nog wel een vraagje...

Bij het importeren van foto's kan je onder het kopje 'Organize' kiezen welke directory structuur je hebt voor je foto's en hoe je de naam van de folder wilt hebben. Nou heb ik een tijd terug mijn structuur van 2007/2007-07-26 Shootnaam omgezet naar 2007/07/2007-07-26 Shootnaam, maar volgens mij kan Lightroom helemaal geen presets aan om dat standaard al in te vullen. Tenminste, ik heb het nog niet kunnen vinden in Lightroom of de internets.

Nu zit ik dus 2007/07/ bij elke shoot te tikken omdat Lightroom dat niet wil, en dat terwijl het presets heeft voor bijna al het andere wat je maar kunt verzinnen.
Ja, hier stoorde ik me ook al aan. De importfunctie van Lightroom is nog niet helemaal geweldig (ik download meestal de foto's van m'n camera direct naar Lightroom), zo zou ik ook graag een functie willen om automatisch een backup te maken van de foto's die ik importeer, op m'n externe harddisk.

Hoop dat ze hier nog wat aan gaan doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
sOid schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 09:22:
[...]
zo zou ik ook graag een functie willen om automatisch een backup te maken van de foto's die ik importeer, op m'n externe harddisk.

Hoop dat ze hier nog wat aan gaan doen :(
die functie is er gewoon hoor:

Backup to:
Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/SOFT/LR1/images/lr1_import.jpg

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Die backup functie bestaat, maar ook daar kan je geen folder structuur kiezen. En als je die ingebouwde backup functie ooit gebruikt hebt weet je wat voor gare folders die aanmaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Oxi schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 10:19:
Die backup functie bestaat, maar ook daar kan je geen folder structuur kiezen. En als je die ingebouwde backup functie ooit gebruikt hebt weet je wat voor gare folders die aanmaakt. ;)
maar sOid stelt dat er helemaal geen backup functie is :)

en tja, folderstructuur vind ik niet zo belangrijk, yyyy/yymmdd vind ik prima, verder tag ik al mijn foto's en zo kan ik ze prima terugvinden. Backuppen doe ik zelf met retrospect backup express die bij mijn externe schijf kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Magic schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 10:02:
[...]

die functie is er gewoon hoor:

Backup to:
[afbeelding]
Oh dat had ik nog helemaal niet gezien :+

Werkt dat backupprogramma van jou een beetje? Ik heb zelf namelijk nog niks goeds kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
sOid schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:00:
[...]

Oh dat had ik nog helemaal niet gezien :+

Werkt dat backupprogramma van jou een beetje? Ik heb zelf namelijk nog niks goeds kunnen vinden...
Het doet wat het moet doen, het kopieert bestanden van a naar b, maar ik denk dat ik binnenkort weer terugga naar syncback.

Syncback. De freeware versie is gratis voor thuisgebruik en heeft een heleboel opties, onder andere via ftp versturen en zippen. Daarbij heb je keuze om te synchroniseren of gewoon dom te kopieeren. Het programma kan werken op de achtergrond als service en werkt dmv scheduled tasks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Magic schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:48:
[...]

Het doet wat het moet doen, het kopieert bestanden van a naar b, maar ik denk dat ik binnenkort weer terugga naar syncback.

Syncback. De freeware versie is gratis voor thuisgebruik en heeft een heleboel opties, onder andere via ftp versturen en zippen. Daarbij heb je keuze om te synchroniseren of gewoon dom te kopieeren. Het programma kan werken op de achtergrond als service en werkt dmv scheduled tasks :)
Bedankt, zal het eens proberen :)

Sorry voor het offtopicgedoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

RonnieB82 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:42:
Ik heb een vraag met betrekking tot het printen, het heeft waarschijnlijk te maken met kleurprofielen:

Als ik bij 'Print' > Color Management bij de profielen kijk, heb ik daar alleen 'Managed by Printer'.
Klik ik Custom aan, krijg ik een popup scherm, maar deze is helemaal leeg, dus geen kleurprofielen.

Dus laat ik hem lekker op Managed by Printer staan, en op de printer staat op de default setting: 'Colorsmart/sRGB'

Alleen nu komen mijn fotos er heel erg grauw uit, wat doe ik verkeerd?
(mis ik soms kleurprofielen in lightroom?)

gelukkig heeft mn HP printer een voorbeeld functie, dus hier even een schreenshot:
[afbeelding]
(rechts is de preview van HP, links is in LR, zoals ik hem wil hebben dus)

Als ik foto's via de windows viewer print, dan krijg ik wel gewoon kleurrijke foto's...

edit: ook als ik mijn printer instel op Adobe RGB, dan krijg ik hele kleurloze foto's
Dat probleem heb ik ook, ik heb vista en lightroom 1.1 ik kan ook alleen maar kiezen voor profile: managed by printer. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb een CMYK Xerox Phaser 6120

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 16:16

Schonhose

Retro Icoon

gratis_vodka schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 09:15:
[...]

? gebruik je deze profielen niet puur om te soft proofen?
Wanneer ik ga uploaden naar profotonet hou ik het graag in eigen hand, dwz ik pas hun ICC profilen toe. Maar ik kan in lightroom niet de kleurprofielen toevoegen.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 00:42
Ik ben gister even gaan kijken of ik wat heb aan Lightroom. Mooi programma maar helaas onbruikbaar traag als je 20.000+ foto's in je library gaat laden. Ik wilde het vooral gebruiken om makkelijk veel bestanden te gaan taggen. Dat werkt erg goed en makkelijk maar levert wel een groot probleem op in een van mijn directory's: Ik kan er met de verkenner niet meer komen. Die crasht en dan is het over. Mijn computer is een AMD 3200+ met 1,5 Gb intern geheugen, draaiend onder Vista.
Nog een extra test laat zien dat het probleem eigenlijk vooral komt als ik de IPTC data laat invoeren via een preset. Jammer want dat was wel makkelijk!
Goed, jaar voor jaar taggen in lightroom dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

RRX schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:19:
[...]

Dat probleem heb ik ook, ik heb vista en lightroom 1.1 ik kan ook alleen maar kiezen voor profile: managed by printer. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb een CMYK Xerox Phaser 6120
klopt, ik had graag getest door de printer geen kleuren te laten beheren, maar ik kan in LR geen kleurprofiel selecteren :(

Als ik custom aanklik, krijg ik een popup venster waar je normaal gesproken de profielen kan selecteren, maar hier staan verder geen kleurprofielen in.

Hier onder Vista met een HP D5160 printer. (op de eigenschappen van de printer zie ik wel netjes een aantal ICC-profielen geinstalleerd staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224096

ik heb vandaag een Nikon D40 gekocht en zou graag willen dat zodra ik em aansluit Lightroom de foto's importeert. Weet iemand hoe ik dit gefixt krijg? Ik weet dat het mogelijk is aangezien ik het bij iemand anders al eens heb uitgeschakeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Camiel schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:23:
Ik ben gister even gaan kijken of ik wat heb aan Lightroom. Mooi programma maar helaas onbruikbaar traag als je 20.000+ foto's in je library gaat laden.
Gaat prima op zich, als alles er eenmaal in zit. Ik heb er inmiddels 27K shots in zitten :) Tip voor het importeren: pak de hoofddir met je foto's, laat hem een tijdje rammelen en als het te traag wordt,sluit gewoon LR af. Start hem weer op, doe rechtermuis op de dir en klik op synchronise. Herhaal dit totdat je alles hebt :) Ideaal is het niet, maar sinds LR 1.1 is het na het importeren geen probleem meer. In ieder geval niet op mijn dualcore prescott 3.0 met 1,5GB aan RAM. Wat ook kan helpen is om je library op een andere fysieke disk te zetten dan de raw's.
Anoniem: 224096 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 21:06:
ik heb vandaag een Nikon D40 gekocht en zou graag willen dat zodra ik em aansluit Lightroom de foto's importeert. Weet iemand hoe ik dit gefixt krijg? Ik weet dat het mogelijk is aangezien ik het bij iemand anders al eens heb uitgeschakeld..
Kun je de D40 zich laten identificeren als externe storage in Windows? Dan zou het moeten werken.

[ Voor 21% gewijzigd door neographikal op 02-08-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224683

Weet iemand of het mogelijk is om Lightroom automatisch de laatst geimporteerde foto groot weer te geven ? Ik schiet nu soms direct naar m'n laptop via camera capture pro van nikon, en het mapje waar de foto's terecht komen voegt Lightroom dan direct toe aan de library allleen zou het wel makkelijk zijn als LR direct de laatste foto groot weer geeft. Nu moet je zelf in de film strip de laatste selecteren.

(ik ben de rest van het topic nog aan het doorspitten, want werk nog niet zo lang met LR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91735

Ik pas mijn foto's normaal aan met photoshop of pholoshop elements.
Wat ik er handig vind is het aanpassen van de levels...dmv van schuifjes zetten of zwart en wit punt in de foto aan te klikken.
Echter kan ik de levels-optie niet vinden in lightroom..Weet iemand hoe je dit het beste kunt doen in lightroom?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Eerst exposure / blackpoint / fill light / recovery gebruiken, daarna curven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Ik heb nog even een vraagje over droplets in Lightroom. Ik heb het eindelijk een beetje werkende, maar als ik een droplet op een export loslaat die alles in jpg gaat opslaan, dan krijg ik in Photoshop een venstertje om de mate van compressie in te stellen. Dat werkt niet echt lekker zo. Dat moet toch vast wel te overriden zijn? Want recorden doet ie die stap niet :( Heb al een hoop rondgezocht en ook de optie Save for Web geprobeerd, maar dan zet ie de foto's niet in de originele map terug.

Iemand enig idee? Zit nu al de halve dag te prutsen hier, en raak een beetje gefrustreerd :+

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bij het aanmaken van de droplet staan een aantal opties voor het openen/saven waarmee je het dialoogvenster kunt onderdrukken. Even in PS prutsen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Volgens mij heb ik alle mogelijke opties daarvan al gehad, maar ik pruts nog ff verder dan.....

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fmark/droplet.jpg

Dat Override Save As.... heb ik ook nog aangezet, maar geen succes. Ook None ipv Save And Close, maar ook dat werkt niet.

Zie ik echt iets over het hoofd soms? :?

Okee, het werkt inmiddels. M'n Save-action was niet helemaal goed |:(

Edit: te vroeg gejuicht. Met een paar foto's gaat het goed, maar als ik een hele set in 1 keer wil exporteren dan werkt het opeens niet meer :(

[ Voor 80% gewijzigd door nose op 15-08-2007 19:57 ]

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
is het mogelijk dat als je een foto hebt bewerkt, deze dan ook zo automatisch wordt opgeslagen op de harde schijf ??

nu moet ik elke keer de bewerkte foto exporteren en vervolgens kopieren en vervangen met de originele foto... bij veel foto's is dat best veel werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kattapult schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:49:
is het mogelijk dat als je een foto hebt bewerkt, deze dan ook zo automatisch wordt opgeslagen op de harde schijf ??

nu moet ik elke keer de bewerkte foto exporteren en vervolgens kopieren en vervangen met de originele foto... bij veel foto's is dat best veel werk...
Lightroom is juist onwikkeld om non-destructive te werken. In theorie moet je niet eens _willen_ dat je originelen overschreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sterker nog, je wijzigt niks, je edit metadata. Niet meer en niet minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Magic schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:52:
[...]

Lightroom is juist onwikkeld om non-destructive te werken. In theorie moet je niet eens _willen_ dat je originelen overschreven worden.
Inderdaad!

Mocht je het wel willen hoeft het trouwens niet meer werk te zijn naarmate het meer foto's worden: Bewerken, alles selecteren, allemaal tegelijk exporteren, (koffie gaan drinken), foto's uit de library verwijderen, nieuwe foto's over de oude heenzetten. Klaar.

Maar inderdaad, het is wel zo fijn om het niet-destructief te doen. Enige waar ik me (een beetje) zorgen over maak is wat er gebeurt als over 20 jaar Lightroom niet meer geproduceerd wordt. Maar goed, de kans dat ik dan meer dan 10 foto's van nu nog nodig heb is ook weer niet zo groot, en die kan ik dan nog wel even door Photoshop CS42 gooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dannr schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:58:
[...]Enige waar ik me (een beetje) zorgen over maak is wat er gebeurt als over 20 jaar Lightroom niet meer geproduceerd wordt. Maar goed, de kans dat ik dan meer dan 10 foto's van nu nog nodig heb is ook weer niet zo groot, en die kan ik dan nog wel even door Photoshop CS42 gooien ;)
Er zal altijd wel iemand in het gat springen die lightroom achterlaat die de database van lightroom juist importeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Afgezien van dat: XMP-sidecars aanzetten en klaar ben je. Is een open formaat en meer editors kunnen ermee werken afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Begrijp ik het goed dat als je XMP bestanden aanzet, dat je dan als je meerdere computers hebt gewoon op alle computers met de foto's kan werken en 'ie dus ook de veranderingen ziet die je op een andere computer hebt gemaakt, zonder steeds als catalogue te hoeven exporteren?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
nose schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:37:
Begrijp ik het goed dat als je XMP bestanden aanzet, dat je dan als je meerdere computers hebt gewoon op alle computers met de foto's kan werken en 'ie dus ook de veranderingen ziet die je op een andere computer hebt gemaakt, zonder steeds als catalogue te hoeven exporteren?
In principe moet dit kunnen, echter lightroom zal aangeven dat de xmp bestanden niet meer gelijk zijn aan de database-inhoud, en je zult dan moeten aangeven welke data "ruling" is.

@neo: Meerdere programma's kunnen idd xmp sidecars lezen, echter de interpretatie is vaak compleet anders.

[ Voor 8% gewijzigd door Magic op 17-08-2007 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Argh, ffs, bugvrij is 'ie nog niet, dat is zeker. Net corrupt hij m'n gehele db, 0 bytes groot. Great. Motto: maak geregeld een backup, één keer per week is misschien zelfs wel wat weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Mensen die het al eens hebben meegemaakt (jules, ik) raden dan ook aan om elke keer te backuppen. :P En weet je zeker dat het jouw YLR-programmatje niet is?

Wel een rare keuze, wanneer wil je backuppen? Ik bij het afsluiten, maar hij vraagt het bij het opstarten..

[ Voor 11% gewijzigd door Oxi op 22-08-2007 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nope, ik kwam vannacht thuis em hij ging over de zeik, heel vaag... Probleem is dat het backuppen wel even duurt, mijn lrcat is 450MB ongeveer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 17:03

Zoefff

❤ 

neographikal schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 04:15:
Argh, ffs, bugvrij is 'ie nog niet, dat is zeker. Net corrupt hij m'n gehele db, 0 bytes groot. Great. Motto: maak geregeld een backup, één keer per week is misschien zelfs wel wat weinig :)
Kijk eens op de plek waar LR je db opslaat of er ook een mapje 'corrupt databases' is? Het gebeurde mij gister ook (versie 1.0 weliswaar, @ windowsbak), maar nadat ik de db uit de 'corrupt databases' gevist had werkte het weer als een tiet met alleen maar een paar missende foto's van de import waar ik op dat moment mee bezig was.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nope, ik heb ook al geprobeerd om op extensie te zoeken, hij heeft hem gewoon geleegd. Maargoed, ik had een backup van een dag of vier geleden, alleen alles weer synchroniseren duurt een tijd. Die multithreading implementatie (voor zover je ervan kunt spreken) in LR is echt een lachertje helaas, anders was het heel wat rapper klaar geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mijn LR database is nu nog schattig klein (40 mb ofzo), dus die minuut iedere keer wil ik wel op wachten. Alleen vind ik het wel beetje jammer dat ie bijv oude backups niet automatisch wist. Ik heb er nu like een stuk of 15 staan nu.

@neo, wat je wellicht ook kan helpen om je db kleiner te laten worden, is kleinere previews kiezen en ze op lagere kwaliteit laten opslaan. Weet niet 100% zeker of het werkt, maar het valt wellicht te proberen ;).

En eigenlijk zouden ze die DB functie los moeten koppelen van het bewerk gedeelte, puur en alleen om dit soort problemen te voorkomen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Na een nieuwe Windows XP installatie LR er weer opnieuw opgezet. Maar wat schetste mijn verbazing; LR vrat continu aan mijn processor. Minimaal 25% al direct na het opstarten, tot (als het wat langer liep) een volledige 100%. Windows bleef verder wel werkbaar, alleen de handling van LR werd iets trager bij die 100%. Soms ook helemaal niet werkbaar meer. Dan restte alleen nog maar een herstart. Dit moest ik de laatste tijd vaker doen per verwerking van een serie. Na het uitschakelen van "create XMP files" had ik dit probleem niet meer gelukkig. Maar ook mede neo's probleem (hij had het er zondag/maandag nog over dat hij die optie met opzet niet uitzette) ben ik op zoek naar methoden waarbij ik alsnog die XMP files kan aanmaken met een of enkele simpele handelingen.
nose schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:34:
Ik heb nog even een vraagje over droplets in Lightroom. Ik heb het eindelijk een beetje werkende, maar als ik een droplet op een export loslaat die alles in jpg gaat opslaan, dan krijg ik in Photoshop een venstertje om de mate van compressie in te stellen. Dat werkt niet echt lekker zo. Dat moet toch vast wel te overriden zijn? Want recorden doet ie die stap niet :( Heb al een hoop rondgezocht en ook de optie Save for Web geprobeerd, maar dan zet ie de foto's niet in de originele map terug.

Iemand enig idee? Zit nu al de halve dag te prutsen hier, en raak een beetje gefrustreerd :+
Bij mij is "save" de enige optie die werkte.
Liever zie ik nog ergens een oplossing waarbij ik in 1 handeling 2x output heb in de vorm van;
[list]• bestand met of zonder logo met afmetingen van bijv max 800px
• bestand met ander logo erin met afmetingen van bijv max 600px

Maar goed, het vervelendste probleem bij mij is nu dat de droplet die eerst wel werkte, nu helemaal niet meer werkt, iig niet bij grote (~20+) series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
In het library menu zit een optie om XMP's te schrijven... Maar dat hij een tijd cpu staat te vreten is "normaal", ook op OS X schijnbaar. Wat ik tegenwoordig doe is gewoon LR aangooien bij het opstarten en het ding lekker laten pruttelen. Na een minuut of 5-10 is 'ie daar klaar mee en werkt hij op volle snelheid (gewoon prima dus). In de tussentijd is het allemaal wat sluggish.

Probleem voor jou is dat je 1. een trage cpu hebt waarbij het pruttelen langer duurt, maar 2. het is geen dualcore waardoor je er relatief veel meer last van hebt dan de meesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

1. ja ik heb een trage CPU, dan zou je toch mogen verwachten dat ie met een 2 uur toch uiterlijk klaar is met verwerken
2. zelfs na een 4 uur nog niet! (of langer)
3. Ja, het ligt aan LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

jules schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:05:
Bij mij is "save" de enige optie die werkte.
Liever zie ik nog ergens een oplossing waarbij ik in 1 handeling 2x output heb in de vorm van;
[list]• bestand met of zonder logo met afmetingen van bijv max 800px
• bestand met ander logo erin met afmetingen van bijv max 600px

Maar goed, het vervelendste probleem bij mij is nu dat de droplet die eerst wel werkte, nu helemaal niet meer werkt, iig niet bij grote (~20+) series.
Ik heb hier hetzelfde probleem. Save inderdaad in de droplet gezet (recorden via Save As... anders record 'ie het compressie-venster niet), en nu werkt het. Maar alleen voor kleine series. Grote series moet ik nog steeds met een batch door Photoshop halen.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 24-06 17:51
Ben mijn fotos van xmp sidecars aan het voorzien maar nu valt me op dat ze niet in de folder bij mijn fotos verschijnen.
Zette wel de write xmp in de preferences aan.
Gebruik windows xp prof.
Iemand suggesties waarom hij de xmp bestanden niet aanmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Worden ze niet toevallig als verborgen bestand aangemaakt, en worden die verborgen in je folders? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Show hidden files en folders staat aan dus niet hier.
Deed ook al een search op mijn harddisks zonder resultaat.
Hij schijft het nu denk ik weg naar de Database aangezien hij wel mijn keywords en meta info onthoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Het kan even duren voor alle XMP's er staan als je al eerder meuk had gedaan zonder die instelling. Maar je kunt het wegschrijven forceren ergens in het menu. Ik heb op dit moment niet direct toegang tot Lightroom dus de precieze locatie/optie moet ik je verschuldigd blijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224683

Dat vind je terug onder "File" - "Catalog Settings". 3de tabblad "Metadata" in dit venster. Eerste twee vinkjes staan standaard aan, als je de derde aanzet gaat Lightroom ook XMP data wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik bedoelde eigenlijk; Metadata > Save metadata to file (zowel bovenin als in het context menu) ;)

Als je dat doet met alle foto's geselecteerd, schrijft Lightroom op dat moment alle XMP's weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Heb beide instructies opgevolgt nij was lang bezig met al mijn fotos maar nog steeds geen xmp files.
Heel vreemd helemaal omdat hij wel alle fotos langs ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Is het geen speciale optie die wat lijkt op het niet laten zien van verborgen bestanden? Dat hij bijv de xmp's automatisch toepast op de CR2's en een preview laat zien? Als je in een cmd-window naar je foto directory gaat "dir/a *.xmp" doet, levert dat iets op?

Anders misschien eens zoeken op *xmp in de buurt van de lightroom database, misscihen dat hij ze stiekem op de verkeerde plek wegschrijft?

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 12:29

dread

Sluwe vlaming

Eindelijk eens een programma dat, naast zoveel meer, de perfecte oplossing is om je foto's te beheren (library).

Ik heb al gevonden hoe je je database kan exporteren. Maar dan neemt hij dus alleen de instellingen mee.
Nu ben ik al ernorm aan het knoeien geweest waar ik mijn foto's opsla. Het gaat om grofweg 30 gig aan foto's.
Die staan op mijn server en op een draagbare usb schijf.
Nu wil ik ze op een interne schijf ook zetten voor de bewerkingssnelheid.

Probleem is dat ik al een heel deel bewerkt heb op mijn server dus als ik alle foto's kopieer naar de hdd is hij de link met de foto kwijt. ok die link valt te herstellen maar het lijkt erop dat hij dat maar map voor map doet. Dus moet je elke keer weer aanwijzen waar hij staat.

Stel dat ik later een laptop koop en alle foto's daar op zet en Lightroom installeer. En de database importeer. Moet ik dan weer alle links naar die foto's herstellen? Dat is toch ondoenbaar met een paar duizend folders?

Zijn er hier al mensen die deze situatie al tegengekomen zijn en hoe ga je daar mee om?

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Lightroom maakt gebruik van xmp files, zodat je fotobestanden altijd origineel blijven. Maar is dit alleen voor RAW?
Tijdens het testen van LR zie ik nl. dat mijn jpg fles wel degelijk zijn veranderd. Of is dit een instelling?
(Als ik de jpg file met een hex editor bekijk, dan is er allerlei info toegevoegd, zoals hue, saturation, sharpen, etc. m.a.w. allemaal info van LR)

Laat maar:
Toch gevonden. Metadata wordt alleen in xmp weggeschreven als het een raw file betreft. Alle andere formaten die LR ondersteund (jpg, psd, ..) wordt de metadata gewoon in deze files weggeschreven.

[ Voor 45% gewijzigd door Erwin.MvdB op 31-08-2007 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 07:30

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Volgens mij wordt bij een DNG file de info ook in de file zelf weggeschreven, hoewel deze altijd later nog aan te passen is. Dat zal bij RAW wel niet zo zijn..

Geweldig programma overigens om mee te werken; ben nu voor het 1st serieus bezig met het verwerken van een opdracht en het gaat als een tiet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Ik heb toch echt nog de originele jpgs hoor, in de lightroom database wordt bijgehouden welke wijzigingen ik erop heb gedaan. Zelfs de wijzigingsdatum van de JPGs is onveranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Dannr schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:12:
Ik heb toch echt nog de originele jpgs hoor, in de lightroom database wordt bijgehouden welke wijzigingen ik erop heb gedaan. Zelfs de wijzigingsdatum van de JPGs is onveranderd.
Hmmm vreemd. Op blz 54 van de pdf staat het een en ander over metadata en xmp. ''Metadata is written into the files ......'' en dan gaat het over alle supported formats behalve raw ivm met file corruption, en daar wordt dan een aparte xmp voor gebruikt (als je dit tenminste gebruikt).
Ben benieuwd welke instellingen jij gebruikt binnen LR (vooral bij import, want daar zie ik nl. al een verandering van tijd plaatsvinden), en wat er gebeurt als je metadate gebruikt of een aanpassing op file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Er worden iig geen extra files aangemaakt als ik dingen wijzig, ik kan alleen maar aannemen dat hij dit soort dingen opslaat in de catalog.

Ik kopieer altijd via een card reader en de Finder de bestanden naar m'n harddisk, doe "Import Photos from Disk" en dan "Import Photos at their current location" en bij "Information to apply" staat bij Metadata "None".

Bij Preferences - Import staat niets van de drie opties aangevinkt, dan "dng", "Medium Size" en "Preserve Raw Image", en van de Options staat alleen "Compressed (lossless)" aangevinkt. Bij Catalog Settings (via File) -> Metadata staat "Write develop settings to XMP for JPG, TIFF, and PSD" aangevinkt, en "automatically write changes to xmp" uit. (don't ask me).

Ik kan overigens nergens daadwerkelijk .xmp files vinden... Maar ik gok dat de "Write develop settings to XMP for JPG, TIFF, and PSD" het hem doet?

Oh ja -- ik kan me overigens niet herinneren dat ik dit ooit custom heb ingesteld, dus het is wel een beetje vreemd dat hij bij jou by default het ene doet, en bij mij het andere :s

[ Voor 9% gewijzigd door Dannr op 31-08-2007 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Nagenoeg dezelfde instellingen, alleen staat bij mij dus wel het vinkje aan bij "automatically write changes to xmp" uit, en dat is omdat ik heb begepen dat er dan wel die xmp files aangemaakt worden, en de uitwisseling met photoshop cs3 beter verloopt. Deze xmp files worden echter alleen aangemaakt als het raw files zijn.
Wat de "Write develop settings to XMP for JPG, TIFF, and PSD" volgens mij doet, is xmp files aanmaken op het moment dat je jpg, tiff en psd files wilt exporteren, hiermee kan een ander programma (bijv. photoshop) de wijzigingen die je hebt aangebracht toch overnemen uit deze xmp files (want anders staat het alleen in de catalog).
En misschien dat ik alles eens moet verwijderen, want ik ben nu allerlei zaken aan het instellen en uitproberen, dus misschien dat de 'echte' default wel zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb vandaag maar eens uitgebreid naar Capture One 4 Beta gekeken en vergeleken met Lightroom en ik sta versteld van de kwaliteit van Capture One.

Ik ben nooit een fan geweest van de kleuren van lightroom. Bij een landscap heb je last van groen op steroïden, luchten zijn onnatuurlijk blauw en ik stoorde me groen en geel aan het feit dat shots die je binnen maakt dat alle mensen ineens zwaar geelzucht hebben op de foto's.

Dus eens aan het vergelijken geweest en ik hoop dat Capture one de final uitbrengt voordat de beta uitvalt.

Ook de scherpte is bij Capture one vaak hoger.

Mocht je dus niet helemaal tevreden zijn met Lightroom dan raad ik je van harte aan om eens naar Capture One te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Inmiddels is er weer een update voor Lightroom uit, 1.2 :)

Support voor een flink aantal nieuwe camera's en nog een lijst andere fixes:
  • Lightroom 1.1 catalogs with user-specified sort order could not be imported into another catalog
  • Lightroom 1.1 for Windows could at times display gray boxes instead of image thumbnails
  • The preference to write XMP metadata automatically in Lightroom 1.1 could attempt to write metadata indefinitely for offline images causing significant performance problems
  • Images could be dropped from the Quick Collection upon reordering of the source folder
  • Catalogs could not be exported to drives smaller than 250MB
  • The Web Module was not accessible in Lightroom 1.1 on the Macintosh platform when Lightroom was installed on case-sensitive volumes such as the Case Sensitive HFS+ (Journaled) volume
  • Errors occurred exporting to a Linux SMB network volume
  • Scroll position in the grid view was not maintained when changing the view option using the J shortcut key
  • The tokens for image number and image count were not displaying properly in the Slideshow module
  • The metadata panel could display incorrectly on Windows
  • Slideshows on the Macintosh platform did not display properly when a 256MB ATI graphics card was connected to 30 " LCD
  • The Lightroom 1.1 Web module export did not position the copyright tag in the same location displayed in the preview
  • The auto-eject functionality on Windows ejected the card reader device in addition to the card
  • Noise reduction adjustment for all cameras with Bayer Pattern sensor: The base point noise reduction applied at the demosaic stage of raw processing has been reduced. The resulting effect is that images with zero luminance noise reduction applied in Lightroom 1.2 will contain more noise than the identical settings in Lightroom 1.1 but less noise than identical settings in Lightroom 1.0.
  • 1:1 previews were not discarded according to the timing set in the Lightroom preferences
  • 1:1 previews are not built for an entire set of images when requested after import
Draait hier inmiddels vlekkeloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Als Lightroom de kleuren zou hebben die Capture NX bij mij heeft, zou ik vandaag nog een licentie aanschaffen :(

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:25

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met kleuren heb ik ook problemen ja. Als ik in Lightroom een selectie maak en dan rechts-klik en bewerken met Photoshop kies en dan in PS een JPG wegschrijf, zien de kleuren er erg flets uit en het lijkt totaal niet op het orgineel. Ook met DxO optics heb ik dit probleem.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
zonoskar dat is meer een kleurenprofielen probleem

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik ben juist erg tevreden met de kleuren die lightroom uitspuugt, imho zelfs beter dan DPP, hoewel ik wel moet bekennen dat DPP een reëlere kleurweergave heeft. Vanavond maar eens even 1.2 installeren, de fixes zien er veelbelovend uit, ik ben benieuwd of die xmp sidecars wegschrijven nu goed werkt, ik had behoorlijk last van die bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:04
Bij .jpg exports kun je het beste sRGB kleuren profiel kiezen. Dan ziet de export er nagenoeg hetzelfde uit als het origineel in lightroom.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat maakt geen klap uit, alleen in applicaties die niet met kleurmanagement om kunnen gaan speelt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3728

LR 1.2 is uit! Hopelijk nu eindelijk zoals ie wezen moet.

edit: jezus wat is iedereen weer snel :P

[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 14-09-2007 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

zonoskar schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:09:
Met kleuren heb ik ook problemen ja. Als ik in Lightroom een selectie maak en dan rechts-klik en bewerken met Photoshop kies en dan in PS een JPG wegschrijf, zien de kleuren er erg flets uit en het lijkt totaal niet op het orgineel. Ook met DxO optics heb ik dit probleem.
Dat klinkt meer als een kleurprofiel-probleem dan een LR probleem. Verdiep je eens in het correct instellen van kleurprofielen van je monitor, PS en LR. Als je dat correct doet zou je in ieder geval geen verschil tussen verschillende programma's moeten hebben. In browsers blijft het altijd een bitch omdat het merendeel geen ondersteuning voor kleurprofielen bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
XMP-bug still present. Heel fijn, ding blijft gewoon 1 core voltrekken gedurende een flinke tijd wanneer je de autoXMP's aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Maar is dat een bug? Dat deed 'ie bij mij namelijk ook, maar uiteindelijk was het 'klaar' en heb ik er geen last meer van. Volgens mij werd gewoon m'n hele library doorgelopen om XMP's weg te schrijven oid? :)

En doorwerken was overigens geen probleem, lang leve dualcore! :P

[ Voor 15% gewijzigd door Zoefff op 14-09-2007 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Zoefff schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 11:21:
Maar is dat een bug? Dat deed 'ie bij mij namelijk ook, maar uiteindelijk was het 'klaar' en heb ik er geen last meer van. Volgens mij werd gewoon m'n hele library doorgelopen om XMP's weg te schrijven oid? :)

inderdaad, als ie "klaar" is dan doet hij het prima, maar zodra je 1 metatag veranderd, gaat hij weer van voren af aan de hele library doorlopen.

Inmiddels heb ik hem gewoon uitgezet, en als ik mijn pc een uurtje niet gebruik dan sync ik het handmatig wel ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zoefff schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 11:21:
Ik heb hem al 1x helemaal uit laten pruttelen om dat effect te voorkomen. Daarna restart, weer 50% cpu usage.
Helaas, maar de interface wordt erg traag wanneer hij met die XMP's bezig is. Een groot gedeelte van LR draait in slechts één thread waardoor het alsnog niet opschiet op een multicore (ik heb er zelf ook één). Om je multicore volledig te gebruiken bij een export zul je ook handmatig meerdere batches op moeten starten, waarom ze een batch niet automatisch in kleinere batches opdelen is mij dan ook een raadsel. Moet doodsimpel te implementeren zijn.

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bca10e6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 19:08
Volgens mij is deze 1.2 versie veel sneller dan de 1.1 versie! Ik heb 10000 fotos in de library staan, en in 1.1 hakkelde het behoorlijk op mn A64 2600+ met 1GB ram. Nu met 1.2 gaat het ineens erg vlot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Even voor de LR users, [tutorial] Maak je eigen stijl met Lightroom daar kun je natuurlijk wat mee.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:41

breinonline

Are you afraid to be known?

DRvDijk schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:08:
Volgens mij is deze 1.2 versie veel sneller dan de 1.1 versie! Ik heb 10000 fotos in de library staan, en in 1.1 hakkelde het behoorlijk op mn A64 2600+ met 1GB ram. Nu met 1.2 gaat het ineens erg vlot!
1.2 heeft inderdaad een iets snellere feel. Lekker :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:06

Frenck

Home Assistant

Ik ben erg tevreden met Lightroom... Enige wat ik mis zijn archivering & backup opties... (dus bijvoorbeeld wegbranden wat nog niet gebrand is en het wegschrijven naar CD/DVD zonder dat de files fysiek op de schijf hoeven te staan)...

Wat me verder tegenstaat is de snelheid van het programma... :(

Buiten dat... heerlijk :)

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De snelheid is hier op zich prima (zelfs op m'n paupere dualcore 3.2ghz prescott), alleen in de library mode 1:1 kijken is traag, zeker vergeleken bij de develop mode (?????). Heb je die autowrite XMP-functionaliteit uit gezet? Dat scheelt mijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:51
Ik ben nu een tijdje aan het experimenteren met dit programma en ik vind het toch wel een erg fijn programma. De snelheid zou nog wel iets opgeschroefd kunnen worden, soms duurt het wel een tijdje voordat de foto helemaal geladen is.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Frenck schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:37:
Ik ben erg tevreden met Lightroom... Enige wat ik mis zijn archivering & backup opties... (dus bijvoorbeeld wegbranden wat nog niet gebrand is en het wegschrijven naar CD/DVD zonder dat de files fysiek op de schijf hoeven te staan)...

Wat me verder tegenstaat is de snelheid van het programma... :(

Buiten dat... heerlijk :)
Een dergelijke optie zit er inderdaad niet in (bijhouden wat al op CD / DVD staat), maar LR heeft wel backupmogelijkheden ingebouwd. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens het importeren een (externe) schijf aangeven waar je een backup op wilt zetten. Als je dat standaard aanvinkt worden al je foto's direct gebackupt en zal je het dus niet stiekem vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Probleem is wel dat hij dan niet de XMP's meepakt afaik. Gebruik Synctoy voor die synchronisatie, problemen opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Die zijn dan nog niet eens gemaakt nee :P Daar is in principe de (wekelijkse) LR-database backup voor. Maar het is inderdaad wel saai dat de XMP's dan alsnog niet gebackupt zijn. De filosofie van Adobe zal vast zijn dat het niet nodig is zolang je een database-backup hebt, maar het is natuurlijk wel irritant dat het vervolgens (te) lang duurt om alle XMP's te genereren vanuit een backup als je een redelijke library hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik vertrouw die library niet zo, ik heb al twee keer een corrupte library gehad. Dan ben je toch maar wat blij met XMP's waar in ieder geval al je developsettings in zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53
zonoskar schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:09:
Dat is zeker weten een kleurenprofiel probleem.
Ikzelf had het profiel van mijn monitor ingesteld (van de fabrikant). Zowel CS1, CS3 als Lightroom hadden hier dus problemen mee met de door jouw genoemde rare kleuren. Op het moment van opslaan voor web, waren de kleuren flets.
Ik heb sinds gisteren het profiel van mijn monitor verwijderd en nu is het zoals het had moeten zijn al die tijd.

Ik ga me ook maar eens verdiepen in Lighroom of iets anders. Ik wil graag mijn 7 jaar aan foto's op een nette manier indelen. Zelf eerst maar eens mappen aanmaken van bepaalde perioden en daarna kijken wat ik met LR oid kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 16:32
@Alle experts, ben sinds een tijdje ook tevreden gebruiker van LR (ondanks een corrupte DB tijdens mijn vakantie die deels eigen schuld was). Heb ook het boek van Scott Kelby een tijdje geleden aangeschaft voor achtergrond info maar heb toch nog een vraagje.

Omdat de ruimte op mijn partitie waar mijn foto''s op stonden op begon te raken heb de hele bups naar een andere partitie verhuist. Nu geeft LR natuurlijk aan dat hij ze niet meer in zijn catalog kan vinden door de folders rood te kleuren. De structuur hoe de folders georganiseerd zijn is niet gewijzigd alleen de drive-letter.

Gebruikte Structuur is:
{Root}\Foto's\<gebeurtenis>\****.CR2

Hoe kan ik dit op een makkelijke methode aanpassen, ik weet dat ik alle folders 1 voor 1 kan langslopen en dan de juiste lokatie selecteren maar dat is veel werk + de verkenner begint elke keer op het zelfde punt namenlijk in "mijn documenten" (en daar wordt ik gek van)

Groeten,
Arnoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De simpelste opties die ik kan verzinnen op dit moment is:

1.
Foto's terug zetten op oude stek, In LR een nieuwe folder aanmaken op je nieuwe stek, in LR de folders laten verplaatsen naar die nieuwe folder.

Dat werkt volgens mij, en als dat niet werkt dan komt dit nog in mn hoofd op:
2.
Import from disk, en dan kijken of LR ze herkent als dezelfde foto's op andere locatie.
(test dit even met bijv 1 foto of map, weet niet of het werkelijk kan)
3.
Foto's terug zetten op oude plek, XMP bestanden er bij schrijven, foto's verwijderen uit catalogus, foto's fysiek verplaatsen naar je nieuwe plek, foto's importeren incl metadata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deegroller
  • Laatst online: 24-03 16:46
Wingie schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:28:
...De structuur hoe de folders georganiseerd zijn is niet gewijzigd alleen de drive-letter.
Gebruikte Structuur is:
{Root}\Foto's\<gebeurtenis>\****.CR2

Hoe kan ik dit op een makkelijke methode aanpassen, ...
Ik meen dat je, door te klikken op de rode link, een nieuwe locatie kunt opgeven. Lightroom vraagt dan of 'ie ook de andere foto's op die locatie moet zoeken...jij klikt vervolgens op 'ok' en je bent klaar!

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
@Get!em & Deegroller, thanks voor jullie suggesties.

Kon (wou) de foto's niet meer terugplaatsen en via import gaat het niet helemaal lekker.

Heb nu toch maar de handmatige methode gebruikt (zoals deegroller aangaf en ik al wist) helaas moet je hiervoor folder voor folder aanklikken aangezien ik de hoofdmap (foto's) niet in LR heb staan anders hoefde ik natuurlijk alleen die te updaten. Dus terwijl ik aan de telefoon was en aan het kleppen heb ik alle folders er weer bijgezocht.

Hoop dat adobe nog eens iets inbouwd dat je dit iets sneller kunt doen. (zoals ik ook al geprobeerd had door alles te selecteren en dan in 1 keer nieuwe locatie kiezen (toplocatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Laatst online: 20:15
Ik heb momenteel problemen met lightroom icm. een eos 5d. Lightroom kan niet vanaf de geheugenkaart lezen op het moment dat ik de camera aansluit op de computer.

Ik moet nu dus eerst met een eos utillity de foto's in een temp. folder zetten en die vervolgens importeren. Een hele omweg dus.

Zou dit probleem met een cardreader opgelost zijn? Of is dit een bekend probleem met een oplossing?

Ik werk met raw trouwens. Jpeg files pakt lightroom wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dekaasboer op 14-10-2007 13:59 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:41

breinonline

Are you afraid to be known?

Met een kaartlezer mag het geen probleem zijn. Voordeel is ook nog eens dat het sneller is. En kaartlezers heb je tegenwoordig al voor een tientje :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Laatst online: 20:15
Kan het niet zo zijn dat lightroom geen ondersteuning biedt voor de raw files van de 5d?

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nee, 5D wordt gewoon ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik ben sinds gisteren ook min of meer vvan Bibble overgestapt naar LR aangezien LR net even beter overweg kan met huidtinten.
Wat ik wel erg wennen vind is het cropgebeuren. Als je het crop gedeelte gaat verschuiven moet je muis in de tegengestelde richting verschuiven. Kun je dit ook omdraaien? (hoop dat de vraag duidelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nope dat kan niet, ze zijn uitgegaan van hoe je in de analoge doka zou werken. 't is even wennen en balen dat het niet consistent is met PS, maar het werkt wel okay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik was er al bang voor. Hopelijk dat ze dat nog een keer gaan aanpassen. Het is niet een onoverkomenlijk probleem, maar handig is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
Ik wil eindelijk eens wat mijn foto's "ouderwets" laten afdrukken en heb hier defotograaf in raalte uitgekozen aangezien zij goed uit diverse testen komen. Maar heb m.b.t. de aanlevering nog wat vragen.

1) Welke resolutie (dpi) moet je in LR kiezen standaard staat hij bij mij (400D) op 240 dpi (inch)
2) Heb in LR wat crops gemaakt zodat het plaatje er in mijn ogen goed uitziet maar daarmee heb ik natuurlijk geen standaard verhouding meer. Wie weet hier een goede oplossing voor?
3) Moet je de bestanden zo groot mogelijk (pixels) aanleveren of juist exact afhankelijk van het formaat dat je wil laten afdrukken (10x15 of 13x18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb werkelijk géén idee wat je nou bedoelt. Je levert gewoon digitaal de volle resolutie aan in de gewenste verhoudingen en klaar ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
neographikal schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 11:54:
Ik heb werkelijk géén idee wat je nou bedoelt. Je levert gewoon digitaal de volle resolutie aan in de gewenste verhoudingen en klaar ben je?
Oke nieuwe poging.

1) Ik selecteer de foto's die ik wil afdrukken en kies export in LR daar kan ik opgeven of ik de huidige bxh wil houden of dat ik hem al wil verkleinen. Dit laat ik ongemoeit of te wel de max. grootte die het plaatje na toepassen van crop is.

Daarnaast kun je ook opgeven welke resolutie (zo heet het bij mij in het nederlands) je wilt en hier staat 240. Ik weet dat je voor op een beeldscherm voldoende hebt aan 72dpi

Mijn vraag is dus moet ik deze "resolutie" gewoon ongemoeid laten of bijv. naar 300 zetten wat vroeg voor printen/scannen ook goldt?

2) Mijn standaard foto's zijn bijv. 3800 x 2400 (of zo iets zit nu op werk kan dus niet kijken) hier snij ik mbv crop in LR een stukje aan bovenkant en links en rechts af dan hou ik dus bijv. 3214 x 2110 over. Dit is een verhouding van "geen idee ;-) " dit resultaat wil ik op 13x18 laten afdrukken.

Zal ik dan toch opnieuw moeten croppen op aan 13x18 te voldoen of leven met wit rondom of bijv. uitvullen kiezen dan rekken ze het geloof ik op.

Hoop dat ik nu iets duidelijker ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
1: zie dit topic: http://luminous-landscape...index.php?showtopic=17875
en lees dit stukje:
Why does Lightroom only have a range of 72 DPI to 480DPI, I need more DPI?

You need more PPI.

Under normal viewing circumstances, the average person has trouble distinguishing anything above 240 dots per inch. That is, if you print a line of clean dots and put 240 of them in each inch, to the average person it will look like a solid line. A small percentage of people (younger, better eyes, etc) can see above 240 dots per inch, so the 'standard' has become 300 dots per inch.
So you never really have to send more than 300 dots per inch to the printer itself. You don't ever need more than 300 dpi for a given file / print size.

But the printer works a little differently. (the following is highly simplified)
Suppose you want to print a line of green dots. The printer does not have any green ink, so it has to make green out of yellow and blue. To do so, it puts the yellow and blue dots next to each other, not on top of each other.
What this results in is a line of blue and yellow dots, and if you print at 240 dpi, you would probably be able to see the individual yellow and blue dots.
That's when the printer driver comes in... it sees that you want to print a green dot at 240 dpi, so it might change the single 1/240 of an inch dot into four alternating dots, each 1/960 of an inch, that take up the same space combined as the original larger dot. The individual smaller dots are so small that you can't see them separately, they just look like a single green dot at 240 dpi.

Most modern printers have a 'native' resolution of 720 dpi, so no matter what you send to the printer (i.e. 300 dpi) the printer driver will convert it to 720 dpi. Older printers had a native resolution of 360 dpi. That is why you have printer resolutions of 1440 and 2880... they are all multiples of 360. Using higher printer resolutions just splits the 720 dpi dots in half or quarter and prints that many more of them.

So to summarize, you don't ever need more than 300 dpi for you file resolution... the printer driver will convert it to the much higher resolution needed for a smooth color image according to your driver settings.

Actually the Lightroom™ Print box should read PPI not DPI
2: Geen idee wat je bedoeld

3: zo groot mogelijk, zoals neo al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zo groot mogelijk aanleveren, DPI is bij digitale exports niet boeiend. Je komt pas aan je DPI wanneer je die pixels gaat spreiden over oppervlakte X. Voor wat betreft die verhoudingen, ik zie je probleem echt niet. 15x10 is 3:2, dus lever 3:2 aan?

[ Voor 24% gewijzigd door neographikal op 15-10-2007 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wingie schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 12:03:
bijv. 3214 x 2110 over. Dit is een verhouding van "geen idee ;-) " dit resultaat wil ik op 13x18 laten afdrukken.
Verhouding is niet zo moeilijk hoor, gewoon delen...

{signature}

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.