Adobe Lightroom, final

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 16.601 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 15:28

Schonhose

Retro Icoon

Ik zat ook al even te zoeken: kon niets vinden over dual monitor suppor :(

[ Voor 20% gewijzigd door Schonhose op 27-06-2007 19:34 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Siparti schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 18:32:
Even heel wat anders;

Als ik via File naar 'Import from device' ga (via USB van m'n camera af) dan zie ik bij de preview de foto's niet als thumbnails.
Erg lastig omdat ik soms foto's van een bepaald uitje wil selecteren, en dat gaat erg moeilijk met alleen grijze vlakken en data.

Weet iemand hoe ik die preview thumbnails wèl kan zien?
(of kan dat niet via USB?)

Het gaat om RAW files, vanaf m'n 400D.
Ik zie nu dat ik de previews wél kan zien als ik het kaartje direct in m'n PC stop.
Iemand een idee waarom dit is? Ik importeer liever via USB (cam aan PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

Ligt het aan mij of rommelt LR niet meer aan de kleuren gelijk na importeren?

Ik had er namelijk last van dat de foto geimporteerd werd, er goed uitzag (kleuren kwamen goed overeen met de werkelijkheid en de basic JPG die ik er altijd bij schiet), en dat er dan ineens bij sommige foto's een grauwe waas overheen kwam, die ik dan weer moest wegwerken met Saturation en Vibrance (wat niet 100% lukte altijd).

Ik heb nu 40 foto's gecheckt, maar dat lijkt hij niet meer te doen. Iemand?
Siparti schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 19:51:
[...]

Ik zie nu dat ik de previews wél kan zien als ik het kaartje direct in m'n PC stop.
Iemand een idee waarom dit is? Ik importeer liever via USB (cam aan PC)
Staat je camera op Mass Storage of PTP? Als hij als Mass Storage herkend wordt, zou het moeten werken (dus dat je er gewoon een driveletter bijkrijgt)

[ Voor 30% gewijzigd door Arfman op 27-06-2007 21:30 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik kon het in de changelog ook niet vinden, maar ik zag het ergens voorbij komen bij m'n RSS feeds. Ik zal kijken of ik het terug kan vinden.

Edit: Sorry, mijn fout! :+

Ik las Multi Monitor ipv Multi Computer workflow. Wellicht nog interessant trouwens http://www.photoshopsuppo...lightroom-update-1-1.html

[ Voor 27% gewijzigd door sOid op 28-06-2007 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
Arfman schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:29:
Ligt het aan mij of rommelt LR niet meer aan de kleuren gelijk na importeren?
Nope, nog steeds een grijze waas over de foto's & een rare kleur rood.
Ik zal vanavond eens een screenshot plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Je kan dat ook uitzetten, bij 't importeren kun je ergens selecteren dat ie de boel zero't

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

Je bedoelt dit?

Afbeeldingslocatie: http://home.roc-on.nl/arjan/temp/lr.jpg

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Nope, in 't import schermpje..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan nu eindelijk 'edit presets' doen o.a. bij het import schermpje. Maar je kan nog steeds geen presets verwijderen? Of kijk ik er overheen?

Een rechtermuisknop in dit scherm laat LR trouwens onmiddelijk afsluiten :?

Ik laat altijd m'n raw files converteren naar DNG. Als ik nu zoek op file type bij de metadata browser, worden deze geconverteerde files bij RAW meegeteld ipv DNG zoals bij 1.0. Vreemd.

En als Lightroom mijn kaartje 'eject' moet ik m'n cardreader opnieuw aansluiten voor een volgende import...

[ Voor 40% gewijzigd door Aikon op 28-06-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56

Zoefff

❤ 

Aikon schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:34:
Je kan nu eindelijk 'edit presets' doen o.a. bij het import schermpje. Maar je kan nog steeds geen presets verwijderen? Of kijk ik er overheen?
De lightroom presets kunnen inderdaad niet verwijderd worden nee? User Presets kan je wel verwijderen (rechtermuisknop -> delete).
En als Lightroom mijn kaartje 'eject' moet ik m'n cardreader opnieuw aansluiten voor een volgende import...
Dat lijkt me redelijk logisch, waarschijnlijk doet deze functie hetzelfde als de 'hardware veilig verwijderen' functie in windows (of de 'eject' functie @ mac).

[ Voor 67% gewijzigd door Zoefff op 28-06-2007 17:59 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zoefff schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:57:
[...]

De lightroom presets kunnen inderdaad niet verwijderd worden nee? User Presets kan je wel verwijderen (rechtermuisknop -> delete).
Waar vind ik User Presets?
Dat lijkt me redelijk logisch, waarschijnlijk doet deze functie hetzelfde als de 'hardware veilig verwijderen' functie in windows (of de 'eject' functie @ mac).
Eject is idd hetzelfde als de 'hardware veilig verwijderen' optie, maar in de verkenner kan je ook letterlijk 'eject' kiezen bij het station wat is toegewezen aan je cardreader. Hierdoor kan je wel het kaartje verwijderen, maar blijft de cardreader actief. Dat zou een betere optie zijn m.i..

Ook blijven 'view options' nog steeds niet bewaard bij mij. 1.1 Is op veel punten een verbetering, maar er blijven toch nog wat bugs inzitten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Aikon schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 18:05:
[...]

Waar vind ik User Presets?
In de Develop module in de balk aan de linkerkant. Hier kan je op + klikken om er een toe te voegen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 21:11
Heeft iemand ook problemen gehad met het uitpakken van LTRM_WWE_win.exe?

Bij mij lijkt hij uit te pakken, maar als het 'progress balkje' vol is, dan krijg ik een foutmelding:

"Er heeft zich een probleem, voorgedaan bij het uitpakken van het archief. Probeer Adobe Photoshop Lightroom 1.1 Installer nogmaals te downloaden."

Dit laatste heb ik al 5 keer gedaan en krijg steeds deze foutmelding.

LR1.0 is geinstalleerd. Windows XP Pro. Winrar 3.51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

1.1 ook geinstalleerd, heerlijk snel....nu ben ik er wel blij mee :)
edit: wel heel snelle post van mij. Ik bedoel te zeggen: damn wat wat lightroom traag en ook meteen zijn hakkelpunt...nu is het veel sneller en kan het inderdaad fungeren waar het voor bedoeld is. Makkelijk veel foto's bekijken en bewerken en veel in batch enzo kunnen doen.

[ Voor 66% gewijzigd door Nomad op 29-06-2007 19:18 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

honey: kijk even naar de eigenschappen van het bestand. De hele wereld (overdreven) is aan het updaten. Bij mij ging die ook 3x mis (bestandsgrootte te klein)

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik kwam http://regex.info/blog/2007-06-27/503 deze tool tegen. Ziet er best leuk uit, maar wat ik eigenlijk wil is dat ik bepaalde EXIF-velden niet mee exporteer (maar dus wel alle IPTC velden bijvoorbeeld). Heeft iemand hier een idee voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:34:
Misschien niet in scherm (weet ik niet uit mijn hoofd want had er nog niet naar gezocht) maar je kan bestandje toch van schijf weg gooien? Of vergis ik me nu. Staat ergens in je user dir dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, dat kan idd, bedankt. :)
Hiero:
\Documents and Settings\(...)\Application Data\Adobe\Lightroom\Metadata Presets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Ik ben er nu achter dat je bij 'export' ook kan verkleinen (max. width en max. height).

Ik zou het fijn vinden als je ook gemakkelijk een bordertje kon toevoegen, gewoon keuze uit 1 of 2 lijnen, kleur en aantal pixels. Geen poespas verder, alleen om even over MSN een vakantie foto ofzo of op het forum een foto te laten zien (show- test- en verzamelcases).

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Siparti op 29-06-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dat verkleinen bij export geeft slechte kwaliteit, ik heb altijd op volledige grootte geëxporteerd en dan via PS verkleind. Al moet ik toegeven dat ik nog niet heb gekeken of LR1.1 het beter doet.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Oh, en PS en bordermaker zijn vergelijkbaar in dat opzicht neem ik aan (die gebruikte ik eerst altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Not really, de output van bordermaker is shit, met name als je hem laat resizen + usm'en....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik heb het net getest, de sterk verkleinde output (zeg ~600px) is ook graf slecht van Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Oxi schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:15:
Dat verkleinen bij export geeft slechte kwaliteit, ik heb altijd op volledige grootte geëxporteerd en dan via PS verkleind. Al moet ik toegeven dat ik nog niet heb gekeken of LR1.1 het beter doet.
Meen je dat? Ik heb daar echt nog niets van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Hij blijft weigeren. Grootte is: 30,6 MB (32.162.280 bytes) Klopt dit?
Schonhose schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:33:
honey: kijk even naar de eigenschappen van het bestand. De hele wereld (overdreven) is aan het updaten. Bij mij ging die ook 3x mis (bestandsgrootte te klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik heb hem even voor je op m'n webservertje gezet :)

http://80.60.163.100:88/

Deze werkt bij mij gewoon goed.

Laat het even weten als je klaar bent met downloaden, haal ik hem er weer af.

Username: got
Password: got

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Bedankt. !

Helaas werkte deze ook niet, dus ik weet nu in ieder geval dat het niet ligt aan het bestand. Een andere oplossing zou zijn dat de folder die uitgepakt is weer in een gewone RAR te pakken.

Het vreemde is dat mijn originele 1.0 versie wel gewoon werkt. |:(

[edit] Inmiddels heb ik het opgelost. Iemand heeft het voor me uitgepakt en opnieuw ingepakt. Deze versie deed het wel. Bedankt voor de moeite. :)
sOid schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 18:33:
Ik heb hem even voor je op m'n webservertje gezet :)

http://80.60.163.100:88/

Deze werkt bij mij gewoon goed.

Laat het even weten als je klaar bent met downloaden, haal ik hem er weer af.

Username: got
Password: got

[ Voor 11% gewijzigd door honey op 01-07-2007 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
LR1.1 is een verademing, op één fucking kutbug na. In developmode klapt het linker gedeelte van het scherm télkens weer uit, ondanks dat ik op het inklappending klik. Strontvervelend om het zachtjes uit te drukken :/

Eerder om gek van te worden :X :X Ik zit nu bij bijna elke foto op F7 te rammen :X

[ Voor 16% gewijzigd door neographikal op 30-06-2007 04:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
neographikal schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 03:59:
LR1.1 is een verademing, op één fucking kutbug na. In developmode klapt het linker gedeelte van het scherm télkens weer uit, ondanks dat ik op het inklappending klik. Strontvervelend om het zachtjes uit te drukken :/

Eerder om gek van te worden :X :X Ik zit nu bij bijna elke foto op F7 te rammen :X
Kun je niet de instellingen/gedrag wijzigen door rechts-klikken op het driehoekje en te instellingen anders te kiezen? Kon met 1.0 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
I did, maar hij weigerde het domweg om te onthouden. Na een herinstallatie lijkt het nu weer goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ik sta momenteel te popelen om de nieuwe LR ook te gaan installeren, ik wacht alleen even nog totdat de kinderziekten eruit zijn ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
:? Je wilt dus wachten tot de kinderziektes uit LR1.1 zijn, terwijl het bak-ken met kinderziekten van LR1.0 oplost. Als straks 1.2 ooit uitkomt, dan ga je wachten tot 1.3?

Ik volg het even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:35
Draai hier nu sinds een paar dagen 1.1 en moet zeggen Jippie Ahyeah een stuk sneller dan 1.0, eindelijk de mogelijkheid om mijn vakantie foto's van de laptop in te lezen in mijn standaard catalogus.

Superprogramma, nu nog een andere zoom in bouwen zoals rawshooter die ook had namenlijk alleen een stukje van de foto vergroten als je er overheen gaat met cursor. Dat mis ik echt.

En denk nog een bugje gevonden te hebben en das volgens mij bij 1.0 wel werkte en nu niet meer.
Doe de lichten uit met 2xL en druk dan op I om de info over je foto te verkrijgen. Bij zie ik dan nikx meer behalve als ik de lampjes weer ietjes aanzet. Terwijl ik bij 1.0 nog wel mijn iso en sluitertijd kon zien wat ik wel handig vindt tijdens het pick proces.

Iemand een oplossing hiervoor?

Geen spam graag, dat vind ik al genoeg in m'n virtuele postbus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zoefff op 01-07-2007 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 11:00

Spotter

Lichtnicht

Ook ik ben erg blij met de snelheid van 1.1, zeker een verbetering. Een bug zit in de keyword sectie. In 1.0 werdt er bij het invullen dan de keywords altijd netjes een lijstje gemaakt met keywords die begonnen met wat je getypt had. In 1.1 echter komt dit af en toe voor, soms wordt het standaart afgemaakt met de laatste input, of soms helemaal niet (als je een child>parent invuld wordt de parent niet aangevuld). Best verdomd vervelend, aangezien ik veel met gelijkende keywords doe, met een strakke hierarchie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Laatst online: 21-06 17:24
Ik heb net al mijn foto's geïmporteerd, maar wordt er een standaard filter toegepast ofzo?? Al mijn foto's zijn geelig. Terwijl deze prima in Picassa waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

eth0 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 09:09:
Ik heb net al mijn foto's geïmporteerd, maar wordt er een standaard filter toegepast ofzo?? Al mijn foto's zijn geelig. Terwijl deze prima in Picassa waren.
Heb je bj importeren wellicht een present laten toepassen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
breinonline schreef op zondag 01 juli 2007 @ 09:24:
[...]

Heb je bj importeren wellicht een present laten toepassen?
Die stond op none, dus dat zou niet mogen, tevens zie ik net dat zij ook al geelig zijn bij het import preview window?

[ Voor 14% gewijzigd door eth0 op 01-07-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Heeft misschien wat met je kleurprofielen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Mis ik nou iets? De Lr kleuren zijn toch standaard nogal geel? Daar gingen de vorige 2 pagina's toch al over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Zoijar schreef op zondag 01 juli 2007 @ 13:38:
Mis ik nou iets? De Lr kleuren zijn toch standaard nogal geel? Daar gingen de vorige 2 pagina's toch al over?
Ik zal ff een voorbeeld geven:

Afbeeldingslocatie: http://kruyt.org/temp/diff-s.JPG

Zoals je ziet is het niet alleen geelig, maar ook donker en rood is ook veelste fel.

[ Voor 13% gewijzigd door eth0 op 01-07-2007 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Raar probleem. Ik draait Windows 2003 Server Standard als Workstation.

Lightroom 1.0 doet het hier prima op, maar zodra ik update naar 1.1 kan ik Lightroom niet meer starten.

Ik krijg de volgende error:

----------
Microsoft Visual C++ Runtime Library:
Runtime Error!
Program: ... Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 1.1\lightroom.exe

This application has requested the Runtime to terminate in an unusual way.
Please contact the application's support team for more information.
----------

Reinstall heeft geen effect.

Iemand enig idee hoe dit kan? Het zou gewoon moeten werken.

----

Edit:

Ik heb hem werkende :)

Op http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bc448df zag ik dat er meer mensen waren met dit probleem.

Als je niet gewoon lightroom start, maar de eerste keer je library opstart ipv lightroom via de button dan start ie gewoon door en daarna is het probleem weg :)

Tis wel een bug, maar toch werkt alles weer :)

[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 01-07-2007 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je kan vanalles met lightroom, maar ik kan nergens zoiets vinden als foto's exporteren met een eigen kader om de foto op basis van standaard template....

Zit dat er wel in? Je kan zelfs webpagina's genereren voor je foto's, dus dan moet zoiets basics als een standaard kader toch ook kunnen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 15:56

Zoefff

❤ 

Je kan Photoshop actions importeren als Droplet in Lightroom en deze na het exporteren automatisch op de foto(s) loslaten :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Ah, dus je kunt exporteren > PS verkleining > PS border in één keer achter elkaar laten doen?
(Zoals ik op de vorige pagina een beetje vroeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zoefff schreef op zondag 01 juli 2007 @ 21:25:
Je kan Photoshop actions importeren als Droplet in Lightroom en deze na het exporteren automatisch op de foto(s) loslaten :)
Goede tip! Bedankt!

Ik ga het zo ff uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berenkoud
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 21:20
Fairy schreef op zondag 01 juli 2007 @ 15:45:
Raar probleem. Ik draait Windows 2003 Server Standard als Workstation.

Lightroom 1.0 doet het hier prima op, maar zodra ik update naar 1.1 kan ik Lightroom niet meer starten.

Ik krijg de volgende error:

----------
Microsoft Visual C++ Runtime Library:
Runtime Error!
Program: ... Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 1.1\lightroom.exe

This application has requested the Runtime to terminate in an unusual way.
Please contact the application's support team for more information.
----------

Reinstall heeft geen effect.

Iemand enig idee hoe dit kan? Het zou gewoon moeten werken.

----

Edit:

Ik heb hem werkende :)

Op http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bc448df zag ik dat er meer mensen waren met dit probleem.

Als je niet gewoon lightroom start, maar de eerste keer je library opstart ipv lightroom via de button dan start ie gewoon door en daarna is het probleem weg :)

Tis wel een bug, maar toch werkt alles weer :)
Na het installeren van update 1.1 kon ik mijn USB niet meer gebruiken.
Ik was dus genoodzaakt weer te downgraden naar 1.0 en nu werkt alles weer na het verwijderen van versie 1.1

PS2 Snow White SRSM 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

eth0 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 15:02:
[...]

Ik zal ff een voorbeeld geven:

[afbeelding]

Zoals je ziet is het niet alleen geelig, maar ook donker en rood is ook veelste fel.
Raar. Je foto links ziet er bij mij ook vreemd (flets) uit. Het histogram is trouwens totaal verschillend. Ben je er zeker van dat er niets automatisch (in één van de twee programma's gebeurt)? In LR ook niks bij bijvoorbeeld quick develop, of in de develop module iets auto aangeklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
breinonline schreef op maandag 02 juli 2007 @ 06:39:
[...]

Raar. Je foto links ziet er bij mij ook vreemd (flets) uit. Het histogram is trouwens totaal verschillend. Ben je er zeker van dat er niets automatisch (in één van de twee programma's gebeurt)? In LR ook niks bij bijvoorbeeld quick develop, of in de develop module iets auto aangeklikt?
Het histgram is het zelfde, alleen schaal is anders, maar ik be er achter gekomen dat het aan mijn ICM profile van de monitor lag. Dus dat is opgelost.

Maar mijn ervaringen met LR vind ik tegen vallen, Ik vind het met name traag, Ik heb er nu zo'n 11000 foto;s ingezet. 11000 zou toch niet zo'n probleem moeten zijn zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Laatst online: 09-09 22:01
eth0 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 09:20:
Het histgram is het zelfde, alleen schaal is anders, maar ik be er achter gekomen dat het aan mijn ICM profile van de monitor lag. Dus dat is opgelost.
Hoe heb je dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Laatst online: 20-07-2021
Hoe doen jullie het nu eigenlijk met LR ?

1> Importeren van RAW bestanden
2> Bewerken van de RAW bestanden
3> Exporteren naar JPEG voor WEB of Foto.com/andere dienst
4> ... de RAW bestanden backuppen op een extern media (DVD/CD/Externe Disk)
5> De RAW's verwijderen ?

Ik heb nu als test stap 1 tot 4 doorlopen en dat bevalt me best goed. Nu wil ik echter om plaats te besparen op mijn HDD, de RAW's eenmaal naar extern medium gekopieer, te verwijderen van de HDD. Ik wil echter wel 'collections' bijhouden. Kan dit gewoon ? Via een Catalog ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
ik doorloop dezelfde stappen, en sinds ik me 5d heb krijg ik last van ruimtegebrek... ik heb ooit is een backup gemaakt op DVD, maar toen ik laatst een paar foto's nodig had, was een hoop corrupt dus daar geloof ik niet meer in. Aangezien de 500gb HDtjes nog maar 100 euro zijn ben ik zelf van mening het lekker daarop te backuppen, zo kan je ook je RAW bestanden houden. Aangezien je hier toch ontzettend veel voordeel uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dieter schreef op maandag 02 juli 2007 @ 14:42:

Ik heb nu als test stap 1 tot 4 doorlopen en dat bevalt me best goed. Nu wil ik echter om plaats te besparen op mijn HDD, de RAW's eenmaal naar extern medium gekopieer, te verwijderen van de HDD. Ik wil echter wel 'collections' bijhouden. Kan dit gewoon ? Via een Catalog ofzo ?
1 RAW van kaartje naar HDD in de juiste map
2 Importeren map in LR
3 Selecteren, bewerken
4 Exporteren (web/afdruk)
5 Backup op externe HDD
6 Backup op DVD 1
7 Backup op DVD 2
8 DVD 2 opslaan bij ouders

RAW's weggooien is zonde, je gooit in feite je negatief weg. Ik koop dan liever een extra HDD, zo duur zijn die dingen niet meer tegenwoordig. En de backups (puur bestanden, geen catalogus files/indelingen) worden dus ook bij mijn ouders opgeslagen om bij brand niet de originelen en backups kwijt te zijn.

Zie ook dit oude topic: Foto's backuppen en archiveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dieter schreef op maandag 02 juli 2007 @ 14:42:

1> Importeren (Converteren van RAW naar DNG).
2> Bekijken, foto's de niet voldoen deleten.
3> Waar nodig, develop module gebruiken.
4> Beste foto's exporteren naar JPG en op flickr plaatsen.

5> De DNG's staan op mijn interne HD, één keer in de zoveel tijd maak ik een backup op externe HD.

Een extra backup op DVD maak ik niet meer, ik heb 4 DVD's nodig, en dat is mij te veel gedoe :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
1. Van kaart naar fototemp
2. Import (reference)
3. Sorteren, rejecten en verwijderen
4. Taggen
5. Bewerken
6. Synchroniseren naar externe hd (Synctoy!)
7. if fototemp > 4GB -> brand dvd dubbel en verplaats bestanden naar de map 2007

Ik zie mensen trouwens DNG gebruiken. Ik vraag me eigenlijk stiekempjes af waarom? :)

[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 02-07-2007 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XMP geïntegreerd in het bestand is voor mij het belangijkste voordeel. Daarnast zijn DNG bestanden bij mij kleiner dan de RAW (EOS 30D).

DNG is daarnaast een open standaard, dit i.t.t. het RAW formaat, dat onder het intelectuele eigendom van de betreffende fabrikant valt. Vandaar ook dat er bij RAW een apart XMP bestand aangemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja, die 7kb aan XMP-data zal mij dan weer worst wezen en converteren kan ik altijd nog. Zitten er workflow-technisch ook nog voordelen aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op maandag 02 juli 2007 @ 19:46:
Mja, die 7kb aan XMP-data zal mij dan weer worst wezen en converteren kan ik altijd nog. Zitten er workflow-technisch ook nog voordelen aan? :)
Die 7Kb maakt mij ook niet uit, het is gewoon handiger omdat je dan niet steeds de XMP bij de RAW moet bewaren. Het bestand is kleiner, ook zonder dat er aanpassingen gemaakt zijn.

Work-flow technisch is het niet anders dan een RAW volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmkay, nouja, die XMP wordt door Lightroom gewoon fijn bij de RAW gehouden dus last heb ik er niet van :) Dan laat ik het fijn zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
1. Kaart erin, automatisch importeren en copyright toevoegen
3. Taggen, uitzoeken, bewerken
4. Veel verwijderen, meestal na twee weken zoek ik het nog eens uit en verwijder dan 90%
5. Om de zoveel tijd (paar weken), kopieer ik heel de libary en foto's naar een 2e hdd in m'n computer.

Zou eigenlijk een echte back-up moeten doen nog, maar nooit zoveel zin om dvd's te branden en zoveel vertrouwen heb ik niet in dvd's. Die vervang ik sowieso na een jaar ivm dvd-rot. En die zou ik dan op een andere locatie bewaren. Binnenkort maar weer eens doen.
Denk dat ik een keer een externe schijf koop en die bij een ander neerleg.

Ik converteer ook alles naar DNG. Scheelt 10% ruimte bij de 400D. Scheelt extra XMP bestandjes, wat ik fijner vind, heeft verder geen echt voordeel. Het is een open formaat wat op zich wel leuk is. Maar voornamelijk doe ik het enkel voor die 10% minder data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
bedankt voor de workflows ... ik heb ondertussen van de NAPP (http://www.lightroomkillertips.com/archives/videos/) een goede tutorial gekregen.

Het ging me vooral om het volgende :
Ik backup mijn RAW (negatieven eigenlijk) op DVD (1, 2 of 3 kopieen). Maar aangezien dit veel plaats inneemt wil ik ze dus ook verwijderen van de HDD om plaats te maken voor de volgende set. Blijkbaar maakt Lightroom "thumbnails" dus als je de RAW bestanden van je HDD verwijdert, blijft hij toch de "thumbnails" tonen in het programma, je kan dus al je foto's nog bekijken, enkel staan de RAW bestanden niet meer op de HDD maar op DVD en toch heb je nog een overzicht van je gemaakte foto's. Wil je de RAW nog bewerken, dan steek je de DVD in, kopieer je deze terug naar de HDD en that's it

Mijn vraag is dus beantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zie niet in waarom je je dit op je hals gaat halen, met mogelijk dataverlies tot gevolg, terwijl een 500GB schijf 90 euro kost. Zelfs met de aantallen die ik geregeld wegwerk is schijfruimte dan geen enkel probleem. Maargoed, dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
neographikal schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 08:44:
Ik zie niet in waarom je je dit op je hals gaat halen, met mogelijk dataverlies tot gevolg, terwijl een 500GB schijf 90 euro kost. Zelfs met de aantallen die ik geregeld wegwerk is schijfruimte dan geen enkel probleem. Maargoed, dat ben ik.
Mja, dat is ook weer waar. Maar hou je ALLES bij ? Ik heb onlangs een trouwerij gehad en dat zijn 20gb Foto's. Niet allemaal goed natuurlijk (slechts 1.2 daarvan is goed), maar toch delete ik ze niet allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
What le fuck, 20GB :X :X Zelfs met een 5D heb je dan nog 1500 foto's :X Kun je niet beter een filmcamera kopen? :P

Maar nee, ik bewaar niet alles. Ik schiet redelijk wat en daar haal ik het meest kansloze vanaf (reject). Afhankelijk van de opdracht bewaar ik de semi-dubbelen (sommige opdrachtgevers willen soms op de nuanceverschillen letten, voor massaopdrachten boeit dat niet) of anders gaan die ook de reject in.

Maar je gaat me dus serieus vertellen dat je de eeuwige herinnering aan een trouwdag op een medium gaat opslaan wat binnen een paar jaar vergaat, zonder dat je er nog een extra kopie bij hebt? Ik zou me maar bergen als die bruid er ooit achter komt, die doet je wat :P Dit is spelen met vuur en met de herinnering van een ander. Je kunt allemaal een keer pech hebben, een kaart kwijtraken, de camera wordt gejat, etc. Maar je zoekt hier wel heel bewust de grenzen op.

[ Voor 42% gewijzigd door neographikal op 03-07-2007 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als ik bijv. een burst maak gaan de meeste daarvan ook gewoon weg. zowel uit libary als van schijf.
Alle RAW data staat op schijf 1, JPEG exports op schijf 2, en backup van de raw op een NAS evenals de backup van de libary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
neographikal schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 08:54:
What le fuck, 20GB :X :X Zelfs met een 5D heb je dan nog 1500 foto's :X Kun je niet beter een filmcamera kopen? :P

Maar nee, ik bewaar niet alles. Ik schiet redelijk wat en daar haal ik het meest kansloze vanaf (reject). Afhankelijk van de opdracht bewaar ik de semi-dubbelen (sommige opdrachtgevers willen soms op de nuanceverschillen letten, voor massaopdrachten boeit dat niet) of anders gaan die ook de reject in.

Maar je gaat me dus serieus vertellen dat je de eeuwige herinnering aan een trouwdag op een medium gaat opslaan wat binnen een paar jaar vergaat, zonder dat je er nog een extra kopie bij hebt? Ik zou me maar bergen als die bruid er ooit achter komt, die doet je wat :P Dit is spelen met vuur en met de herinnering van een ander. Je kunt allemaal een keer pech hebben, een kaart kwijtraken, de camera wordt gejat, etc. Maar je zoekt hier wel heel bewust de grenzen op.
Eerlijkheidshalve was het mijn eigen trouw en geschoten door een andere fotograaf (D2x). Ik heb ook nooit zoveel foto's ;). Maar ik wil eigenlijk geen foto's kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ow, dat scheelt, maar zonde blijft het wel als het :w is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Dieter schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:35:
Eerlijkheidshalve was het mijn eigen trouw en geschoten door een andere fotograaf (D2x). Ik heb ook nooit zoveel foto's ;). Maar ik wil eigenlijk geen foto's kwijt :)
Ik denk dat er voorlopig bij jou geen visite komt. Die zijn veel te bang om even de foto's van de bruiloft te moeten bekijken ;)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
offtopic:
Valt wel mee, van de 1800 foto's die hij getrokken heeft heb ik een selectie van 300 gemaakt ...
Maar ik krijg het niet over mijn hart om de 1500 overige te deleten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dvd's zijn eigenlijk ook best duur.
500GB is 100 euro, 100dvd's zijn 35 euro. Dvd's vertrouw ik persoonlijk voor geen meter, zeker niet als ze wat goedkoper zijn, dus je zal ze moeten herschijven om de zoveel tijd. Als je dat 3 keer doet (bijv. gedurende 3 jaar) dan ben je even duur uit als een harde schijf.
Harde schijf werkt enorm veel sneller, scheelt je tientallen uren arbeid, en werkt veel prettiger/sneller.

Foto's van je eigen bruiloft verwijderen is ook weer zoiets idd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 08:44:
Ik wou net zeggen... Die krengen kosten niets meer. Ik zit er zelf aan te denken om er een van 500GB bij te halen. Ik heb er nu 1 van 250GB.

Kan ik ze van mijn interne schijf gooien. Performace wise is het plaatsen van de RAW's op een externe HD ook beter geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nah, usb is traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb de backups op een externe hd staan. De performance is lager dus ik zou het niet als main-disk gebruiken, maar voor backuppen met Synctoy is het rap zat :)
Dieter schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:58:
offtopic:
Valt wel mee, van de 1800 foto's die hij getrokken heeft heb ik een selectie van 300 gemaakt ...
Maar ik krijg het niet over mijn hart om de 1500 overige te deleten :)
Hoe dan ook, 1800 foto's is gewoon lomp :X Wat je zou kunnen doen is de 300 lokaal te houden en de rest dan maar op twee sets dvd's te branden na een grove selectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Misschien had 'ie 1500 gasten en staan die allemaal op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik loop op congressen rond met wel meer mensen, maar dat wil je echt niet allemaal op de foto moeten zetten :P Hoewel je met LR redelijk vlot uit kunt selecteren is het bepalen van hét beste shot best een lastige klus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

Iemand bekend met het volgende probleem?

Ik had in LR 1.0 altijd een vinkje voor "Write changes to XMP-file" bij catalog settings. Nu in LR 1.1 is die instelling uitgezet (en dit had ik niet door) waardoor ik nu een aantal fotoshoots heb zonder XMP bestanden.
Ik heb het vinkje er dus weer voor gezet maar nu blijft er bij elke foto een minuut lang "loading" staan en daarna gebeurt er niets, er wordt ook geen XMP bestand aangemaakt, dit gebeurde eerder in 1.0 geloof ik wel als je die instelling veranderde. Ik kan de instelling "Write changes tot XMP-file" dus niet meer gebruiken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
File, catalog options, xmp sidecars aanzetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

neographikal schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:21:
File, catalog options, xmp sidecars aanzetten. :)
Dat heb ik dus gedaan...

update: het werkt inmiddels weer. Ik heb het een aantal keer geprobeerd maar nu werden ze opeens wel weer aangemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

Acid_Burn

uhuh

Voor backup doeleinden is dat snel zat.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maar daar vraagt 'ie niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Vvraagje;
Als ik crop (met de crop overlay tool in de develop mode) en daarna (of daarvoor) vignetting toevoeg, zie ik die vignetting niet meer op de foto.
Omdat het gecropte deel er eigenlijk nog is, en daar wordt de vignetting dan op toegepast.

Hoe krijg ik die vignetting alléén op het deel dat over is, ná de crop?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

door eerst te croppen en dan pas te vignetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Photoshop. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Jij wilt het als effect gebruiken en niet als correctie van de vignetting van de lens. Dat gaat niet in LR voor zover ik weet. Daar heb je Photoshop voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Dat gaat wél in LR. Gewoon de vignetting een negatieve waarde geven (-50). Dan zie je het wel.

PapaPol: Dat heb ik geprobeerd, maar wertke ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Ja in zoverre gaat het wel, maar dat is echt om de vignettering van de lens te corrigeren. Jij wilt het als effect in een crop hebben. Dat zijn toch echt 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik gebruik het best regelmatig, maar nooit gecombineerd met een crop, dan werkt het namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:09
Als ik de fotos in LR tag en ze upload naar flickr, komen de tags er als een grote tag bij flckr door, iemand of je kan zorgen dat flickr ze als losse tags ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zo snel niet in de lightroom help kan vinden: Kun je aangeven welek exif info gebruikt moet worden tijdens het exporteren? Je kunt wel aangeven "Minimize exif info", maar dan worden er velden weggelaten die ik juist wel wil exporteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Zo, nu mijn loon weer binnen is heb ik het geld bij elkaar om lightroom te kunnen bestellen (vakantieperiode is al een dure periode ;) ), Ik gebruik het nu vanaf de release als "trial" en het is inmiddels een prominent onderdeel van mijn workflow.

Nou weet ik dat ik misschien nog geen 10% van de mogelijkheden gebruik en ik wil het onderste uit de kan halen en wil ik er dus een boek bij bestellen (naast de handleiding) om er goed in te kunnen duiken, welk boek kunnen jullie mij aanraden, engels- of nederlandstalig maakt in principe niet uit, maar de voorkeur gaat naar nederlands.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

WhiskyPhreak schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:54:
Als ik de fotos in LR tag en ze upload naar flickr, komen de tags er als een grote tag bij flckr door, iemand of je kan zorgen dat flickr ze als losse tags ziet?
Apart, bij mij zijn het namelijk wel losse tags. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:51

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Magic schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:59:
Zo, nu mijn loon weer binnen is heb ik het geld bij elkaar om lightroom te kunnen bestellen (vakantieperiode is al een dure periode ;) ), Ik gebruik het nu vanaf de release als "trial" en het is inmiddels een prominent onderdeel van mijn workflow.

Nou weet ik dat ik misschien nog geen 10% van de mogelijkheden gebruik en ik wil het onderste uit de kan halen en wil ik er dus een boek bij bestellen (naast de handleiding) om er goed in te kunnen duiken, welk boek kunnen jullie mij aanraden, engels- of nederlandstalig maakt in principe niet uit, maar de voorkeur gaat naar nederlands.
Magic, kijk eens op www.luminous-landscape.com, daar kun je voor 15 U$ een video tutorial downloaden van 5 uur...misschien is dit wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
gratis_vodka schreef op maandag 23 juli 2007 @ 14:25:
[...]

Magic, kijk eens op www.luminous-landscape.com, daar kun je voor 15 U$ een video tutorial downloaden van 5 uur...misschien is dit wat?
Ik heb al wat videotutorials van lynda.com gezien en op zich leer je er wel snel van, maar toch vind ik een boek net iets prettiger om ernaast te houden.

Voor 15$ is het natuurlijk wel de moeite waard om ook die even mee te nemen, de euro staat toch lekker sterk :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boeie, FW 800 nemen en probleem opgelost. Meer dan snel genoeg voor de doeleinden.

(overigens werkt FW 400 als een stuk lekkerder dan USB, ondanks het theoretische snelheidsnadeel, maar ja: "In theory there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Ik gooi er ook maar even een vraag in: momenteel ben ik bezig met de vakantiefoto's en ik wil er een aantal afdrukken. Nu zoek ik een makkelijke manier om deze foto te markeren zonder direct met CTRL een selectie moeten maken.

Suggesties hoe ik dit het makkelijkst kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Als je een rating hebt toegevoegd, een kleur hebt gegeven of anderszins gevlagd dan kan je daarop snel selecteren met de filterbalk rechtsonder in de Library. Zo niet: toch met ctrl en shift gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Of foto's toevoegen aan de 'Quick Collection' met de knop B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

of P voor pick/U voor unpick..
en dan achteraf edit->select by flag->pick

[ Voor 42% gewijzigd door Acid_Burn op 23-07-2007 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

ok opties genoeg dan, bedankt iedereen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb een vraag met betrekking tot het printen, het heeft waarschijnlijk te maken met kleurprofielen:

Als ik bij 'Print' > Color Management bij de profielen kijk, heb ik daar alleen 'Managed by Printer'.
Klik ik Custom aan, krijg ik een popup scherm, maar deze is helemaal leeg, dus geen kleurprofielen.

Dus laat ik hem lekker op Managed by Printer staan, en op de printer staat op de default setting: 'Colorsmart/sRGB'

Alleen nu komen mijn fotos er heel erg grauw uit, wat doe ik verkeerd?
(mis ik soms kleurprofielen in lightroom?)

gelukkig heeft mn HP printer een voorbeeld functie, dus hier even een schreenshot:
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1188/876647439_a7ed42cc11.jpg
(rechts is de preview van HP, links is in LR, zoals ik hem wil hebben dus)

Als ik foto's via de windows viewer print, dan krijg ik wel gewoon kleurrijke foto's...

edit: ook als ik mijn printer instel op Adobe RGB, dan krijg ik hele kleurloze foto's

[ Voor 8% gewijzigd door GeleFles op 23-07-2007 19:46 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.