Foto's backuppen en archiveren

Pagina: 1
Acties:
  • 871 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Iedereen die wel eens een harde schijf crash heeft meegemaakt weet hoe vervelend het is om je persoonlijke documenten kwijt te zijn. Dat leed wordt alleen maar groter als er ook nog eens honderden foto's bijzitten. Ik heb nu sinds mei een digitale camera en het aantal foto's op de harde schijf neemt inmiddels al heel wat ruimte in. Ik heb speciaal een partitie aangemaakt om mijn foto's op te zetten en deze gemirrored (RAID). Daarnaast wil ik nu backup's op DVD gaan maken.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: wat is de handigste manier van backuppen? Ik dacht zelf aan het opslaan van de RAW bestanden (dus geen JPG ernaast) en in de EXIF van elk bestand een paar trefwoorden toe te voegen, waardoor foto's ook terugvindbaar worden. Een losse database is denk ik niet handig, bovendien save je nu alle informatie over de foto in het eigenlijke bestand van de foto.

Ik zou graag weten hoe jullie backuppen of jullie foto's ordenen. Maak je per onderwerp/foto-sessie een map, hernoem je de bestanden, sla je meer informatie op over de foto's en de plaats/datum waar ze zijn genomen? Wat doen jullie met foto's van anderen die van hetzelfde onderwerp genomen zijn en die je ook wilt bewaren, geef je aan dat dit niet van jezelf is?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:34

Korakal

Up up up!

Foto's uit de cam plant ik op m'n harddisk. Helaas geen mogelijkheden voor RAID beschikbaar, dus als de harddisk het begeeft dan is het einde verhaal. Backuppen doe ik op DVD, in 2-voud. Eén DVD in de brandvaste kluis, één in m'n cd-kast onder handbereik. Ik zou wel vaker moeten backuppen (ben er toevallig net vanmiddag mee bezig), maar het wil er nog wel es bij-in schieten... en ja, ik heb al eens een crash meegemaakt. Hardleers zegmaar :+

Ik sorteer ze per serie, op datum (yy/mm/dd, voor de sortering)). Verder heb ik een aparte plek voor foto's van anderen. Stel het als volgt voor (even een stukje sample van m'n fotodir):
Foto's > 04_00_01_Diversen > JPG
Foto's > 04_00_01_Diversen > RAW
Foto's > 04_00_01_Diversen > RAW > Niet
Foto's > 04_00_02_Diversen enz
[...]
Foto's > 04_05_05_Venetië > JPG
Foto's > 04_05_05_Venetië > RAW
Foto's > 04_05_05_Venetië > RAW > Niet
[...]
Foto's > Anderen > 04_09_17_MoaM > Abbadon
Foto's > Anderen > 04_09_17_MoaM > Floris
[...]

Ik bewaar ook de mislukte/afgekeurde foto's, die gaan in \RAW\Niet. Bij de conversie naar .JPG gebruik ik alleen degene die in de root van \RAW staan. Verder hou ik alle originele bestandsnamen, dat is het makkelijkste wanneer je nog eens op meerdere plekken naar dezelfde files op zoek bent (bijv op mijn webdir).
De map 'Diversen' (paar losse foto's, niet echt bij één onderwerp/datum horend) hoog ik na iedere backup met een nummertje op, zodat ik zeker weet dat ik iedere backup alleen het juiste meeneem.

Voor de rest voeg ik geen informatie erbij. EXIF staat zowel in de .RAW als in de .JPG. Op het doosje van de DVD zet ik nog de dirlisting, voor de rest is het dan wel duidelijk.

:Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Korakal op 12-12-2004 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19
Bij mij is het een redellijke puinhoop, maar ik sorteer per shoot. ik zet dan weer wel dat datum in de map naam dus bijv
Foto's > Strand 12-12-2004 > 5121.jpg
Ik houd dus de originele bestandsnaam.
Backup gaat automaagisch om 17.00 naar broertjes pc tegelijkertijd met mn andere bestanden. Dit doe ik met syncback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Goh zal wel magische shit bij jou thuis zijn gomaster :+

Ten eerste sla ik m'n foto's standaard op op 2 schijven. Op 1 schijf werk ik. de andere uiteraard als backup.
Elke keer als ik foto's op m'n pc zet maak ik een nieuwe map aan en dan doe ik de maand eerst, dan de dag en daarna eventuele beschrijving.
Dus zoiets:

12-05 Sinterklaas
12-08 blahblah

Ik doe de maand eerst zodat ie dan op maandvolgorde blijft, en daarna op dagvolgorde. Makkelijker zoeken. En met die trefwoorden achter je map dan helemaal. Hoef je tenminste geen trefwoorden in je foto's in te voeren. Dat lijkt me pas een pokkewerk :p

En eens in de tijd zet ik het op DVD. Zodra ik een DVDtje vol heb.

[ Voor 8% gewijzigd door FireArrow op 12-12-2004 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het 'probleem' van de topicstarter valt uiteen in twee onderdelen.

- Het overzichtelijk kunnen beheren van bestanden: toevoegen van kernwoorden e.d.
- Het veiligstellen van data

In de hierboven genoemde oplossingen wordt het beheren van bestanden niet echt aangepakt. Je moet met metadata gaan werken om bijvoorbeeld 'alle foto's met persoon X' terug te kunnen vinden. Dat vereist waarschijnlijk speciale software.

Wat het veiligstellen van de data betreft zijn er legio mogelijkheden maar allemaal hebben zij zo hun nadelen. Raid is geen echte oplossing omdat het niet beschermt tegen menselijke fouten. Synchroniseren met een 2e pc is al een verbetering, maar ook hier bouw je geen history op waar je op terug kan vallen. Bovendien zal bij brand alsnog alles weg raken.

Een dure oplossing is het gebruik van een Tape drive. Een 20/40 Dat tape drive kost zo'n 600/700 euro en de tapes kosten niet zo veel. De vraag is of die 20 gigabites wel genoeg is. DLT met zijn hogere capaciteit is al veel duurder.

Zelf voel ik wel wat voor een combinatie van raid, een 2e machine en de volgende oplossing: meerdere externe hardeschijfen die middels usb/firewire met de computer verbonden worden. Ook dat is niet gratis. Als je een soort cyclus wilt opbouwen en dergelijke schijven ook op meerder plaatsen opbergen dan ben je wel wat kwijt. Een externe schijf van 80 gig kost zo'n 120 euro. Koop er 4/5 en je bent 500 euro kwijt.

Maar je hebt per medium een fikse capaciteit en bovendien is zo'n syteem in combinatie met rsync ook erg makkelijk. De drempel om even een backup te draaien wordt zo erg laag.

Misschien nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Q schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:31:

- Het overzichtelijk kunnen beheren van bestanden: toevoegen van kernwoorden e.d.
Mooi gesteld. Overigens ben ik aan het bekijken of het überhaupt nodig is om kernwoorden toe te voegen Afhankelijk van de methode van backup laat ik dat misschien wel weg. Als de mapnaam duidelijk genoeg is, moet het ook zonder kunnen.
Wat het veiligstellen van de data betreft zijn er legio mogelijkheden maar allemaal hebben zij zo hun nadelen. Raid is geen echte oplossing omdat het niet beschermt tegen menselijke fouten. Synchroniseren met een 2e pc is al een verbetering, maar ook hier bouw je geen history op waar je op terug kan vallen. Bovendien zal bij brand alsnog alles weg raken.

Een dure oplossing is het gebruik van een Tape drive. Een 20/40 Dat tape drive kost zo'n 600/700 euro en de tapes kosten niet zo veel. De vraag is of die 20 gigabites wel genoeg is. DLT met zijn hogere capaciteit is al veel duurder.

Zelf voel ik wel wat voor een combinatie van raid, een 2e machine en de volgende oplossing: meerdere externe hardeschijfen die middels usb/firewire met de computer verbonden worden. Ook dat is niet gratis. Als je een soort cyclus wilt opbouwen en dergelijke schijven ook op meerder plaatsen opbergen dan ben je wel wat kwijt. Een externe schijf van 80 gig kost zo'n 120 euro. Koop er 4/5 en je bent 500 euro kwijt.

Maar je hebt per medium een fikse capaciteit en bovendien is zo'n syteem in combinatie met rsync ook erg makkelijk. De drempel om even een backup te draaien wordt zo erg laag.

Misschien nog andere ideeen?
Het is ook niet zo dat ik tegen elke prijs mijn data wil behouden. Het moet redelijkerwijs bewerkbaar en betaalbaar zijn. Overigens is een tapedrive ook niet erg betrouwbaar: deze moet goed opgeslagen worden (nog belangrijker dan bij een cd/dvd) en is gevoelig voor magnetisme.

De suggestie van Korakal om de boel 2x te backuppen en dan één backup in een brandbeschermde ruimte (of een andere locatie, bij mijn ouders ofzo) te bewaren is dan denk ik een stuk werkbaarder.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

breinonline schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:49:
[...]

Mooi gesteld. Overigens ben ik aan het bekijken of het überhaupt nodig is om kernwoorden toe te voegen Afhankelijk van de methode van backup laat ik dat misschien wel weg. Als de mapnaam duidelijk genoeg is, moet het ook zonder kunnen.
[...]

Het is ook niet zo dat ik tegen elke prijs mijn data wil behouden. Het moet redelijkerwijs bewerkbaar en betaalbaar zijn. Overigens is een tapedrive ook niet erg betrouwbaar: deze moet goed opgeslagen worden (nog belangrijker dan bij een cd/dvd) en is gevoelig voor magnetisme.

De suggestie van Korakal om de boel 2x te backuppen en dan één backup in een brandbeschermde ruimte (of een andere locatie, bij mijn ouders ofzo) te bewaren is dan denk ik een stuk werkbaarder.
Het is net hoeveel risico je wilt nemen, hoeveel het mag kosten en hoe gemakkelijk je het hebben wilt. Als een DVD ruim voldoende is dan is een methode met DVD's misschien de beste oplossing. Voor de mensen die veel RAW schieten zal DVD al snel lastig worden: je zult met meerdere DVD's moeten gaan werken of iedere shoot appart op DVD gaan zetten. (incrementals).

Als backuppen lastig is dan ga je backups overslaan. Idealiter verloopt een backup volautomatisch maar dat is voor thuis niet te betalen. Ik heb zelf een 20D op het oog en mocht het wat worden met Q en fotografie dan zal hij waarschijnlijk iets met verwisselbare schijven gaan doen juist om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Het is net hoeveel geld je ergens voor over hebt.

Oh en wat de tapedrives betreft: een tape is vooralsnog betrouwbaarder dan een DVD of CD. Als je wilt archiveren dan heb ik meer vertrouwen in tape. Ik heb al meegemaakt dat een cd gewoon was weggerot. Ook dat magnetisme is geen issue als je zorgvuldig met je spullen omgaat. Het tape verhaal is echter gewoon erg duur.

Op dit moment staat bij mij op zolder een 2e computer die een kopie bevat van de relevante data van de 1e. Middels rsync wordt die up-to-date gehouden. Dat is al een hele aardige stap vooruit. Het beschermt alleen minder tegen menselijke fouten en niet tegen brand.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 12-12-2004 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Q schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:31:

Op dit moment gebruik ik hiervoor folders, geindexeerd op datum en onderwerp.
Hiervoor gebruik ik zowel een extra machine als een externe USB harde schijf. Deze gaat trouwens meestal met me mee als ik wat langer van huis wegblijf.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik backup alles nog 2 keer naar CD, en zet er een multivolume niet solid RAR bij met foutbescherming en recovery volumes. Mocht het dan erg fout gaan kun je met CDCheck i.c.m. recovery toch nog zo'n beetje alles terug halen. Eens in de zoveel tijd maak ik een stapeltje CD's met alleen maar de .RAR's, die een beetje verspreid over de schijven staan zodat er nog eens een schijfje mag sneuvelen. En alle foto's staan op een RAID-1 configuratie op m'n servertje. Maar ik moet inderdaad eens een DVD'tje (pas sinds kort een DVD-brander, dus er staan nog geen foto's op DVD) bij m'n ouders leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:23
Bij mij gaat het inderdaad ook op DVDtjes.
2003
-- 0102 bladiebla
-- 0109 bladiebla 2
2004
-- 0105 dssdg

Enz. :)

En de DVD's dus ook niet thuis gewaren --> die gaan mooi naar m'n ouders. Stel dat m'n huis affikt hem ik de foto iig nog.

Als iemand trouwens suggesties heeft voor het op een handige manier indexeren van tags oid aan foto's hou ik me aanbevolen. Oftewel dat je dus gewoon kunt zoeken op Pietje. :P

[ Voor 30% gewijzigd door SysRq op 13-12-2004 10:43 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb effies met photoalbum van Adobe gespeeld maar volgens mij kon je geen bestand bewaren om mee te nemen naar een nieuwe PC, beetje vaag wel? om veel te zoeken en indexeren werkte het prima dat wel.

Oh ja en back uppen...wat is dat?... |:(
ik moet het heeel nodig is gaan doen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zowiezo nooit meer dan 700MB aan foto's op de harde schijf staan. Dan fik ik ze meteen naar CD om die daarna in een donkere plaats te bewaren zodat de data lang bewaard blijft.

Om alles duidelijk te maken geef ik de mapjes een duidelijke naam als:
"13-12-2004 Stage" en daarin staan dan dscf0001.jpg t/m dscf0xxx.jpg

Ik bewaar ook die niet gelukte foto's zodat ik naderhand via de Exif kan zien waar het fout gegaan is en als het wel gelukt is om te kunnen kijken waar het verschil nu net zit. In essentie, ik bewaar ze om van mijn fouten te leren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:34

Korakal

Up up up!

Parody schreef op maandag 13 december 2004 @ 09:16:
Ik backup alles nog 2 keer naar CD, en zet er een multivolume niet solid RAR bij met foutbescherming en recovery volumes.
Ik weet niet of dit hetzelfde is, maar misschien wel een idee: QuickPar gebruiken, een set PAR's aanmaken bij iedere fotoset. Dan kun je zowel integriteit van de files controleren alsook herstellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56

Zoefff

❤ 

Heel veel speciaals aan sortering doe ik eigenlijk niet.

De foto's sla ik op in mapjes met namen als "2004-12-13, Beschrijving". Zo kan je ze makkelijk sorteren, en over het algemeen vind ik bepaalde foto's ook snel terug. Steekwoorden of foto's aan een database toevoegen doe ik niet aan, over het algemeen is m'n geheugen goed genoeg dat ik wel weet wanneer ik welke foto heb gemaakt.

In de mapjes met foto's staan JPG en RAW gewoon naast elkaar. Bewerkte en/of verkleinde (voor internet) foto's zet ik wel in een apart mapje.

Als er op dezelfde gelegenheid ook foto's door anderen zijn gemaakt, dan maak ik daarvoor een apart mapje in de hoofdmap waar ik die foto's in stop, zet ze iig niet tussen m'n eigen foto's :)

Backuppen doe ik veel te weinig ( :X ) maar als ik het doe zet ik ze op DVD. Sinds ik m'n D70 heb nemen de foto's wel een significante hoeveelheid ruimte op m'n schijf in, dus ik zou eigenlijk wel goed moeten backuppen. Een ideale situatie lijkt me een mooi fileservertje ergens met een schijf erin, en een scriptje dat om de zoveel dagen automatisch al m'n foto's naar die schijf kopieert. Maarja, daar heb ik momenteel geen geld voor helaas.
Fludizz schreef op maandag 13 december 2004 @ 11:08:
Ik heb zowiezo nooit meer dan 700MB aan foto's op de harde schijf staan. Dan fik ik ze meteen naar CD om die daarna in een donkere plaats te bewaren zodat de data lang bewaard blijft.
De tijd dat ik die luxe had is inmiddels wel voorbij. Meestal neemt 1 fotoshoot al meer dan 700MB in :X :P

[ Voor 32% gewijzigd door Zoefff op 13-12-2004 11:23 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik heb mijn foto's op HD staan. Backup op andere harde schijf in zelfde computer. Harde schijf bij mijn schoonouders liggen en na vanmiddag (als ik mijn DVD fikker heb gehaald) ook nog een kopie bij mijn ouders.
Dat zou toch voldoende moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Foto's staan op HD. Uitgesplitst in luchtvaart of anders. (D.w.z. luchtvaart staat op een hele andere HD met compleet archief, databases, documenten, faxen etc) .. al het andere foto-spul gaat gewoon in de 'fotografie' folder.

In de luchtvaart directories staat alles op veld en datum gesorteerd. Ik weet meestal wel welke types ik waar en wanneer geplaat heb - mijn digitale collectie is nog lang niet zo groot als mijn dia collectie. (En ook deze staat gewoon op veld en datum gesorteerd - via mijn databases zoek ik alles terug).

Ik bewaar alleen RAWs. Op een aparte schijf staan mijn werk-directories. Hier in staan de RAW bestanden welke ik verwerk naar TIFFs en bewerkt opsla .. alsmede de 180 DPI en 300 DPI JPEGs welke ik voor publicaties gebruik. Ik maak ook 800x600s van de JPEGs voor websites ... en deze gebruik ik ook als thumbnail om bij te houden welke foto's ik naar welke redacties heb gestuurd. (Deze hebben een eigen folder met daarin een 800x600 jpegje..). Lijstjes en databases zijn ruimte-effectiever maar zo kan ik snel door de foto's browsen.

Ik brand de RAW's op DVD .. in 2-voud. 1 DVD bewaar ik gewoon bij mijn dia's .. en 1 DVD sla ik op bij mijn ouders.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al die arme ouders... ;)
Die worden opgezadeld met die DVD's van hun kroost... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik brand de RAW's op DVD .. in 2-voud. 1 DVD bewaar ik gewoon bij mijn dia's .. en 1 DVD sla ik op bij mijn ouders.
Same here. Dat doe ik trouwens met alle backup dvd's. Want je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 11:04:
Ik heb effies met photoalbum van Adobe gespeeld maar volgens mij kon je geen bestand bewaren om mee te nemen naar een nieuwe PC, beetje vaag wel? om veel te zoeken en indexeren werkte het prima dat wel.

Oh ja en back uppen...wat is dat?... |:(
ik moet het heeel nodig is gaan doen... :P
Ik gebruik nu al zo'n twee jaar Adobe Photoshop Album (ja ja, een commercieel produkt, maar € 90 of zoiets ) en dit bevalt me uitstekend. Vooral de TAGging van foto's (het labelen met trefwoorden) gaat zeer snel en het later opzoeken van een bepaalde foto, uit de inmiddels bijna 9.000 foto's, gaat ook met een paar klikken.
Backuppen met dit programma lukt uitstekend: File -> Backup. Hiermee wordt de gehele foto-map (alle originelen) inclusief de Photoshop Album database zelf zo even op CD of DVD gebrand.
Nieuwe PC? Gewoon Photoshop Album installeren en de DVD restoren. Klaar is Kees. Ook oudere databaseversie worden eerst geRESTOREd en dan omgezet naar de nieuwe database.
Excuses voor dit stukje reclame :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 14:24:
[...]

Ik gebruik nu al zo'n twee jaar Adobe Photoshop Album (ja ja, een commercieel produkt, maar € 90 of zoiets ) en dit bevalt me uitstekend. Vooral de TAGging van foto's (het labelen met trefwoorden) gaat zeer snel en het later opzoeken van een bepaalde foto, uit de inmiddels bijna 9.000 foto's, gaat ook met een paar klikken.
Backuppen met dit programma lukt uitstekend: File -> Backup. Hiermee wordt de gehele foto-map (alle originelen) inclusief de Photoshop Album database zelf zo even op CD of DVD gebrand.
Nieuwe PC? Gewoon Photoshop Album installeren en de DVD restoren. Klaar is Kees. Ook oudere databaseversie worden eerst geRESTOREd en dan omgezet naar de nieuwe database.
Excuses voor dit stukje reclame :X
Ik heb ook zitten kijken naar photoshop album en ik moet zeggen dat het heel aardig werkt. Nadeel is dat ik Linux draai en daar geen versie voor beschikbaar is. Behalve dat wil ik het liefst backups maken die onafhankelijk van programma's zijn, ook om compabiliteit in de toekomst zoveel mogelijk te waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 22:37
Draai ook linux, en sla mijn backups, van willekeurig wat voor soort bestanden, altijd in combinatie met een set PAR2 parity files op op cd of dvd. Werkt prima. Bij corruptie gebruik je de par-files om de kapotte bestanden te herstellen.
Het veiligste is om de parity files op een apart medium op te slaan. Bijv een foto-cd en een cd met de parity files van die fotos.
Pagina: 1