Als ik eerlijk ben vind ik dat hele lightroom (/acr) één grote failure tot nu toe eigenlijk..
* Begint met de kleur, die klopte voor geen meter. Waarom is rood met standaard instellingen altijd oranje-achtig in LR bijv? Na lang (!) klooien met de calibratie-tabjes blabla het dan redelijk voor elkaar voor foto's overdag, schiet een keer 's avonds klopt het weer niet en met gevoelige kleuren zoals gezichten is het sowieso nog een ramp.
Ik vind dat een raw-converter gewoon goeie standaard kleurtjes moeten hebben (zoals 99% van de andere converters ook gewoon hebben), lijkt me toch zéér essentieel..
* hebben ze zogenaamde color noise reduction.. nou als je van smear over je foto houdt moet je dat vooral aanzetten..
Zet je dat dus uit, heb je met hogere iso weer een hoop kleurruis (ook veeeeel meer dan in andere converters trouwens) wat dus niet normaal te verhelpen is in lightroom.
* zit een nieuw demosaicing algoritme in, maar die haalt het niet bij dpp/C1/.., die halen er veel meer detail uit
* verergert CA, laatst had ik een fietser op de foto geschoten met m'n 50mm f/1.8, zit er in LR een enorme dikke CA rand langs het frame.. ik al helemaal verbaast, gebeurt eigenlijk nooit met die lens en ja hoor, andere converters corrigeren het zelf al (rawshooter verbeterde het compleet bijv) en in andere converters is het misschien 10% van wat het is in LR. Ga je er wat op letten in andere foto's heeft LR ook altijd véél meer CA. Is vrij lastig echt goed te verwijderen met die 2 sliders die er voor zitten en ik heb daar ook eigenlijk helemaal geen zin in.
* LR is heel traag en crashed regelmatig, ow had ik al gezegd dat ie traag was? Rawshooter rendert een hele dir sneller dan dat lightroom opstart, laat staan één foto rendert.
* alleen een bibliotheek structuur vind ik erg onhandig, je kunt niet eens ff snel een fotootje oppikken en ff bewerken dmv mapstructuur
* ACR 4.1 zou het helemaal zijn (nieuwe engine voor in LR 1.1)... clarity is een mooie feature, was ook wel blij met de nieuwe sharpening methodes in eerste instantie.. maar na wat rommelen ermee begon bijna te geloven dat ik standaard artefacts op 100% view had.. even in DPP bekeken, zo clean als een baby met meer detail.. way to go adobe..
-----
Sorry voor dit gemekker, maar het moest er even uit

, anyway ik denk niet dat ik voor Lightroom 2.0 ofzo tevreden over de beeldkwaliteit zal zijn. Zijn zat andere raw-converters die het stukken beter doen, enige waar LR momenteel de beste in is is highlight recovery wmb.
De helft van bovengenoemde troubles kan ik me evt nog wel overheen zetten, maar bijv dat de kleur altijd gedonder is vind ik écht niet kunnen in een raw-converter, just my 2cts