Even een tip voor de nieuwkomers. Ik zie regelmatig "domme vragen" die gewoon in een FAQ staan waar duidelijk wordt uitgelegd hoe verschillende koelmethodes werken etc.
Dan heb ik het over deze FAQ:
Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0In zekere zin heft een hogere kloksnelheid van het geheugen een deel van de hogere timings op, maar daar zul je weinig van merken in realtime applicaties.
Voor benchmarks en rekenen heeft een lagere timing altijd een voordeel, naar mijn gebruikservaringen zelfs beter dan een hoger kloksnelheid (laten we zeggen 20-25MHz)
Met de huidige 2x1GB DC kitjes zie je vaak met PC3200 timings van 2-3-2-5 of PC4000 met 3-3-3-5/3-4-4-8.
Proximus schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:46:
[...]
Hier even op door te borduren, ik zit nu in totaal rond de 800W (550W+Phch+adaptar voor fans voeding).
Ben straks beniewd of mijn prommetje netjes op die M2 sockets gaat passen, ben toch wel van plan om mijn systeem weer te upgraden naar een FX-60 met een leuk mobotje erbij!
FX-60 is gewoon S939 hoor. Pas bij de FX-62 en 5000+ is dat socket AM2. (zie frontpage Tweakers)
Epsilon schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:12:
[...]
Niet meer dan een grote koelkast die continu draait. Want dat is het in principe ook.
150-300w ongeveer. Het valt reuse mee dus. Als je normaal je computer 24/7 aan hebt staan moet je maar gewoon 8 uur per dag draaien, dan hou je zelfs geld over

Dat dacht ik niet

Een koelkast (incl. vriezer) gebruikt dat echt niet, voel maar aan de compressor dan voel je het zelfs.
Een koelkast gebruikt 100-200Watt (als hij 100% draait), zowieso worden er bij voor computer Phasechange al zwaardere compressoren gebruikt dan in een consumenten koelkast.
In een koelkast zit ook geen hitte producerende bronnen, alleen als het gaat rotten. Een computer phase change koeling draait constant tot zijn maximaal. Koelprestatie daalt dan toch wel door de hitte productie van de compressor zelf.
En natuurlijk niet te vergeten dat de meeste CPU's onder phase change vaak overgeklokt zijn en het verbruik zal zeker niet laag zijn soms wel gelijk aan een phase koeling zelfs (80% load)
Geld hou je nooit over, dat weetje
[
Voor 59% gewijzigd door
Kakaroto op 14-01-2006 15:48
]