Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Anoniem: 149075
Saab is er al veel langer mee bezig, en die gaat wel komen als het goed is met een dergelijk interrieur.Rafe schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:07:
Helaas zal zo'n futuristisch interieur waarschijnlijk nooit in productie genomen worden. Jammer, want ik zou anders nog wel op zoek gaan in de boordcomputer waar ik mijn warpsnelheid in kan stellen.
Aero-X
Ik houd ook van creme-achtige kleuren. Komt uitnodiger en rustiger over dan altijd die sombere donkere bekleding naar mijn mening.

Vaak bu'j te bang!
[ Voor 38% gewijzigd door Phuncz op 05-01-2007 23:33 ]

1.4i-16V Linea-Terra
Maar die auris; lijkt me gewoon een E12 corolla die wat aangepast is, maar goed...
¯\_(ツ)_/¯

De prijzen en specificatie van de Auris zijn bekend en deze nieuwe Toyota is zeer scherp geprijsd! De Auris is er al vanaf 17.990 euro.
De Auris wordt geleverd in 3- en 5-deurs en in vijf verschillende uitrustingsniveaus: Basis, Terra, Sol, Luna en Executive. Deze laatste drie versies zijn speciaal voor de zakelijke veelrijder ook als ‘Business’ leverbaar met een 7” Full Map DVD-navigatiesysteem met kleurenscherm, Traffic Message Channel (filemelding) en een geïntegreerde BluetoothTM-carkit.
Het complete overzicht met prijzen en specificaties kunt u vinden op onze website of hier downloaden in pdf formaat.
5 sterren bij NCAP crashtests
De Auris heeft recentelijk bij de Euro NCAP crashtests de maximum score van 5 sterren behaald. Hiermee behoort de Auris tot de veiligste auto's in zijn segment! Lees hierover alles in het persbericht.
[ Voor 4% gewijzigd door D. Ninjai op 17-01-2007 16:48 ]
¯\_(ツ)_/¯

Dat terwijl de Duitsers zelf zelf toch wel erg tevreden zijn over Japanse automobielen.
Kan me er alleen maar bij aansluiten: 1500 euro voor een Corolla uit 12-1993, nu een ruime 11k km verder nog amper onderhoud gehad
ff pesten .. ik heb hem net besteld D4D business editie (luna uitvoering).. levertijd is wel ffD. Ninjai schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:33:
De prijzen zijn bekend gemaakt van de Auris en ze krijgt 5 sterren van Euro NCAP. Ik kreeg dit in mijn mailbox:
[afbeelding]
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 13-03-2007 16:54 ]
Tja vanalles
Japanse wagens zijn de nieuwe Duitsers in wording. Nu nog hun imago oppoetsen.MikeyMan schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 17:57:
Vind hem ook aardig aan de prijs moet ik zeggen...
Wie weet worden dan enkele andere merken wakker.
[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 18-03-2007 14:29 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Wat denken jullie? Waarschijnlijk kapotte koppakking, niet?... anders zou hij niet voor die prijs bij een autobedrijf staan?... Motor lijkt ook tegen z'n max qua km aan te gaan...
Als de kop beschadigt is ben ik zo 1000 euro kwijt aan reparatie, niet?
U vraagt, wij antwoorden.
Als je een auto wil die je (motorisch) nog lekker kan opleuken zou ik deze niet nemen. Stock zijn ze prima betrouwbaar, maar dat 7M blok is gewoon niet gemaakt om te tunen. Niet voor niks dat er zoveel MkIII rijders een 1JZ of 2JZ swap doen (o.a. SnowDude van hier op het forum).
en zo'n nieuw blok maakt de auto echter ook weer 2000-3000 euro duurder (is 2x zo duur)
[ Voor 39% gewijzigd door MeMoRy op 18-03-2007 20:06 ]
Ik ga volgende maand 17 inchers halen...Grrrrrene schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:34:
Zo, ik heb m'n stalen velgen eindelijk 's ingeruild voor een setje Toyota LM velgen. Met m'n studentenbudget en het feit dat ik nog prima zomerbanden had heb ik 14" velgen gekocht. Morgen zet ik ze eronder, eerst nog ff passende wielmoeren scoren.
Nu nog even uitvinden waar ik die banden voor een mooie prijs kan krijgen
Tja vanalles
Ik weet niet of je het weet maar die auto heeft geen turbo!MeMoRy schreef op zondag 18 maart 2007 @ 17:34:
ADVO
Wat denken jullie? Waarschijnlijk kapotte koppakking, niet?... anders zou hij niet voor die prijs bij een autobedrijf staan?... Motor lijkt ook tegen z'n max qua km aan te gaan...
Als de kop beschadigt is ben ik zo 1000 euro kwijt aan reparatie, niet?
Het voordeel is dat de non-turbo modellen veel minder problemen hebben met de koppakking, maar de problemen met de drijfstang lagers zijn bijna net zo groot als bij zijn turbo broer. Als de lagers nog niet zijn vervangen is de kans groot dat dat binnenkort een keer moet gebeuren!
De reparatie van een koppakking kost gemiddeld 600 - 800 euro aan onderdelen (hangt af van scheurende slangen ed) en je moet rekenen op zeker 30 - 40 uur aan werk. Hou er trouwens rekening mee dat de gemiddelde Toyota monteur nog nooit aan een supra heeft gesleuteld!
De reparatie van de lagers heb ik geen ervaring mee want ik heb het orginele turbo blok op tijd vervangen voor een 2,5 liter twin turbo.
Verder moet je goed opletten of de achterste wielkasten niet zijn doorgerot want dat is een standaard probleem met deze auto's.
Dit is mijn donor nadat we alles er uit hadden gesneden om de wielkasten goed de repareren:
[img]verwijderd[/img]
Als je een kenteken hebt kan je kijken of hij al in de Nederlandse Supra database staat vaak is daar dan nog een deel van de historie terug te vinden:
http://tsurf.no-ip.com/supra/DWT/supra.asp
Dat is het blok ja maar reken minimaal op 5000 euro voordat het blok in je auto zit en dan schat ik het nog aan de lage kant in. Bij mij heeft de motor swap ongeveer 7000 euro gekost maar dat kwam ook omdat ik een aantal onderdelen meteen heb ge-upgrade.MeMoRy schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:05:
maar als dat ding zo goedkoop is, is er kans op schade aan de kop.... dan kan je het niet meer zelf doen...
en zo'n nieuw blok maakt de auto echter ook weer 2000-3000 euro duurder (is 2x zo duur)
[ Voor 14% gewijzigd door ACM op 28-07-2012 10:04 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Straaljagergeluid komt door de open wastegate: de turbine dumpt z'n gassen direct in de atmosfeer (net zoals de turbine van een turbojet). Zelfde idee maar dan iets kleiner
Ik zou het zelf niet doen op m'n auto (trekt veel aandacht, ook van politie) maar het klinkt toch wel leuk
Filmauto is trouwens ook een MR2 maar dan met wastegate gewoon terug de uitlaat in gerouteerd
Yep i knowSnowDude schreef op maandag 19 maart 2007 @ 11:19:
[...]
Ik weet niet of je het weet maar die auto heeft geen turbo!
Ohja joh? Waar zijn de meeste kosten in gaan zitten?Dat is het blok ja maar reken minimaal op 5000 euro voordat het blok in je auto zit en dan schat ik het nog aan de lage kant in. Bij mij heeft de motor swap ongeveer 7000 euro gekost maar dat kwam ook omdat ik een aantal onderdelen meteen heb ge-upgrade.
Waar zal ik beginnen?MeMoRy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:14:
[...]
Yep i know
[...]
Ohja joh? Waar zijn de meeste kosten in gaan zitten?
De 1jz motor (2.5 twin turbo) is in Japan (maar helaas nooit daar buiten) standaard in dit model auto geleverd. Deze auto heeft de type aanduiding: JZA-70. Hier staat JZ voor het motor type en A70 is het type nummer van de body (JZA-80 is dan ook het type nummer van de Mk4). Het voordeel hier van is dat er een hoop onderdelen zijn waardoor de motor in de body past.
Als je een blok koopt krijg je meestal een motor zonder vliegwiel, de kabelboom, ontstekings unit en een ECU. Het beste is om te zoeken naar een zogenaamde Front-cut. Je krijgt dan een auto die bij de voorruit door midden is gezaagd.
Maar zoals ik al zei de JZA-70 is nooit buiten Japan geleverd en dus alleen te vinden met het stuur aan de rechterkant. Het gevolg is dat de kabelboom tussen de motor en de ECU zo'n 70 cm te kort is. waardoor je deze draad voor draad zal moeten verlengen. Ook moet je de stekkers tussen kabelboom en het dashboard en de overige computers (ABS, Cruiscontrol enzo) moeten vervangen, Toyota heeft namelijk voor deze stekkers totaal 3 verschillende sets gebruikt en ik weet zeker dat ze niet zullen passen. Het tweede gevolg van het stuur aan de verkeerde kant is dat de leidingen van de stuurbekrachtiging niet zullen passen, deze zal je door een hydrauliek boer even moeten laten maken.
De versnellings bak past niet, je zal een koppelings huis van een JZA-70 moeten hebben. En zoals ik al vertelde is de JZA-70 voornamelijk in automaat geleverd hierdoor is deze tweede hands bijna niet te vinden. Gelukkig kan je hem gewoon bij de toyota dealer bestellen maar reken op 500 euro. Om dan de bak aan te sluiten heb je een vliegwiel nodig van de JZA-70 of de 80. Zelf heb ik direct een lichtgewicht Fidanza vliegwiel gebruikt maar reken daarvoor een 500 euro.
Bij een supra van voor de facelift ('86 t/m '88) zal de motor niet op het subframe passen. Je kan dan twee dingen doen, je gaat op zoek naar een facelift subframe en bij behorende motor steunrubbers, of je gaat op zoek naar speciale motor steunen die op het pre-facelift sub-frame passen. Zelf heb ik het eerste gedaan omdat ik dat wat netter vond, maar waarschijnlijk is de tweede optie goedkoper.
Vervolgens heb je nog het probleem met de koel-fan. Als je een front-cut hebt is dit niet echt een groot probleem, maar als je dat niet hebt zal je aan andere ventilatoren moeten. Het probleem is als volgt, de 7m motor gebruikt een hydro koppeling op de waterpomp met daarop de vin. Voor de 1JZ motor hebben ze een hydraulische pomp op de waterpomp gezet en die met twee hydraliek leidingen op een hydraulisch aangedreven vin gekoppeld.
Zelf heb ik een waterpomp van een 2JZ blok gekocht, deze heeft namelijk geen hydraulisch aangedreven vin, en ik heb twee grote electrische ventilatoren geplaatst.
Dus nu hebben we: aandrijving, koeling, het blok is weer aangesloten op de electronica, en we hebben branstof (dat is een op een aan te sluiten). Het enige wat we nu nog missen is lucht. Als je een complete frontcut hebt is dat geen probleem maar heb je dat niet. Dan zal je toch een intercooler, een stapel buizen, slangen, en een luchtfilter moeten kopen. Dit kwam bij mij al snel op een euro of 1000.
Dan hebben we nu nog een paar kleine prolemen, de motor heeft waarschijnlijk al een tijd stil gestaan dus is het vervangen van olie, olie filter en bougies geen overbodige luxe.
En dan ben ik vast hier een daar nog wel wat kleine dingen vergeten.
Owja de Japanse blokken hebben een begrenzer van 180 km/h. Deze moet je ook nog even omzeilen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Als je een Supra Mk3 wilt kopen onder de 4 duizend euro reken dan dat je het eerste jaar (en waarschijnlijk zelfs al in de eerste maanden) minimaal zo'n 2 tot 3 duizend euro aan onderhoud kwijt bent. Het blijft namelijk een auto van tussen de 15 en 21 jaar oud, en je hebt geheid last van roest vorming, en/of de standaard motor problemen. De meeste mk3's worden verkocht omdat er een grote en dure reparatie aan zit te komen, of omdat de kosten van verbruik (een turbo loopt 1 op 6 en een non turbo 1 op 8 ), verzekering en wegenbelasting te hoog worden (mijne weegt op kenteken meer dan 1600 kilo en ik ben meer dan 50 euro per maand kwijt aan wegenbelasting).
Ik vraag me af of je weet wat de wastegate doet.johnwoo schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:32:
Leuke Toyota
Straaljagergeluid komt door de open wastegate: de turbine dumpt z'n gassen direct in de atmosfeer (net zoals de turbine van een turbojet). Zelfde idee maar dan iets kleiner(en een turbo heeft een radiaalturbine tegenover axiaalturbine van een turbojet).
Ik zou het zelf niet doen op m'n auto (trekt veel aandacht, ook van politie) maar het klinkt toch wel leuk
Filmauto is trouwens ook een MR2 maar dan met wastegate gewoon terug de uitlaat in gerouteerd
Als hij de wastegate geheel open zou hebben staan zou al zijn turbodruk weg vallen, of hij moet wel HEEL veel COMPRESSIE druk hebben.
Wat doe een wategate dan ? Die gaat open bij een bepaalde druk die in het inlaat gedeelte optreedt om zo de uitlaatgassen niet langs het turbinewiel in het uitlaathuis te laten gaan, maar direct de uitlaat in. (bypass dus).
Wastegate = Weggooien wat teveel is.
Het probleem met dergelijke projecten zijn eerder: waar eindigt het?SnowDude schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:25:
Waar zal ik beginnen?
Ik wil nog steeds een turbomotorfiets project en ben een beetje aan het neuzen voor onderdelen om een raming te maken of het haalbaar is of niet. Een fiets met 250pk AW lijkt me wel leuk

Maar bij japanners is het idd beter om een halve wagen uit Japan te zoeken en heel veel geduld te hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 20-03-2007 15:10 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Van af aanschaf motor tot dat ik reed zat bijna een jaar. Maar de conversie zelf hebben we in 2 weken gedaan, en de rest is voorbereiding geweest, zoals alle onderdelen uitzoeken en bestellen en de kabel boom maken (ruim een maand mee bezig geweest!) en dan is deze klus nog redelijk simpel want het is fabriek-af ook gedaan.Chevy454 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 14:55:
[...]
Het probleem met dergelijke projecten zijn eerder: waar eindigt het?
Ik wil nog steeds een turbomotorfiets project en ben een beetje aan het neuzen voor onderdelen om een raming te maken of het haalbaar is of niet. Een fiets met 250pk AW lijkt me wel leukMaar je bent voor het motorblok gedeelte minimaal 9000 euro kwijt en dan heb je alleen nog maar de onderdelen. (billet krukas van Falicon, Carrillo drijfstangen, MTC zuigers, aangepaste Kent cams, ECU, ...) En dan blijt het maar de vraag: moet je aan de Vortec 2 cilinderkop of niet? Zo ja: kassa..
Maar bij japanners is het idd beter om een halve wagen uit Japan te zoeken en heel veel geduld te hebben.
Voor de nieuwe motor die ooit zeker gaat komen zal er nog meer aangepast moeten worden. Maar daar heb ik precies het zelfde probleem als jij: waar stop je?
Neem ik turbo x of neem ik turbo y? Turbo y is een stuk beter maar dat kost me ook andere klepveren, maar zal ik dan niet meteen ook grotere kleppen monteren, en dan kan ik beter ook andere nokken assen plaatsen ipv alleen maar de timing aanpasssen, maar dan moet je eigenlijk ook.... enz, enz.
Met dit soort projecten moet je heel goed je maximum afbakenen en je daar aan houden want je wilt elke keer weer een stapje verder, en elke nieuwe stap wordt exponentieel duurder!
Altijd. Bijvoorbeeld de klephoeken van mijn cilinderkop zijn niet echt ideaal voor grotere kleppen. Nou dan lassen we toch gewoon de cilinderkop op en verleggen we de nokkenassenSnowDude schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 15:21:
Met dit soort projecten moet je heel goed je maximum afbakenen en je daar aan houden want je wilt elke keer weer een stapje verder, en elke nieuwe stap wordt exponentieel duurder!
Het is zoals je zegt: je moet je project afbakenen en daarbij houden. En dat is echt moeilijk want elke keer kom je wel iets tegen: ja dat is wel leuk, wil ik ook wel. Maar het is zeer belangrijk je doel en je geldvoorraad niet uit het oog te verliezen.
[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 20-03-2007 16:57 ]
Hehe, ik heb wel een vaag idee wat een wastegate isAnoniem: 149075 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 14:44:
[...]
Ik vraag me af of je weet wat de wastegate doet.
Als hij de wastegate geheel open zou hebben staan zou al zijn turbodruk weg vallen, of hij moet wel HEEL veel COMPRESSIE druk hebben.
Wat doe een wategate dan ? Die gaat open bij een bepaalde druk die in het inlaat gedeelte optreedt om zo de uitlaatgassen niet langs het turbinewiel in het uitlaathuis te laten gaan, maar direct de uitlaat in. (bypass dus).
Wastegate = Weggooien wat teveel is.
Wat je wellicht niet weet is dat een wastegate niet geheel open of geheel dicht hoeft te staan, en ook dat hij al begint te openen voordat de maximum druk bereikt is (om boost spikes te voorkomen). Bij deze auto dumpt de wastegate de uitlaatgassen direct de atmosfeer in, en dat geeft dus een lekker geluidje. Normaal dumpt een wastegate evenveel gassen (zeker met een grotere turbo op een relatief klein blokje), alleen dan terug de uitlaat in, en dan hoor je het niet.
De klephoeken in mijn kop gelukkig wel, dus daar komen dan ook 1mm oversize Ferrea's inChevy454 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:53:
[...]
Altijd. Bijvoorbeeld de klephoeken van mijn cilinderkop zijn niet echt ideaal voor grotere kleppen. Nou dan lassen we toch gewoon de cilinderkop op en verleggen we de nokkenassenLaten we dat maar niet doen
Alles kan, het kost gewoon wat geld.. soms een hele fortuin, veel mensen vergeten dat.

En de kop waar ze in gaan, is al gepoort en heeft al een throat ratio correctie gehad voor de o/s kleppen:

De kleppen moeten alleen nog op 55 graden geslepen worden, voor de rest is het assembleren
Meer goodies voor m'n Toyota hier: http://tweakers.net/gallery/944/fotoalbum/?MapID=7417
Zooo herkenbaarHet is zoals je zegt: je moet je project afbakenen en daarbij houden. En dat is echt moeilijk want elke keer kom je wel iets tegen: ja dat is wel leuk, wil ik ook wel. Maar het is zeer belangrijk je doel en je geldvoorraad niet uit het oog te verliezen.

Ik wil erg graag een RMR spruitstuk, maar dat komt later nog wel eens... Is bij het vermogen wat ik in eerste instantie zoek toch nog niet nodig (maar bij 50 pk meer wordt het wel interessant, vandaar mijn twijfel

[ Voor 42% gewijzigd door johnwoo op 20-03-2007 19:25 ]
Daar was ik al bang voor.... toch maar ff doorsparenSnowDude schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:14:
Als je een Supra Mk3 wilt kopen onder de 4 duizend euro reken dan dat je het eerste jaar (en waarschijnlijk zelfs al in de eerste maanden) minimaal zo'n 2 tot 3 duizend euro aan onderhoud kwijt bent. Het blijft namelijk een auto van tussen de 15 en 21 jaar oud, en je hebt geheid last van roest vorming, en/of de standaard motor problemen. De meeste mk3's worden verkocht omdat er een grote en dure reparatie aan zit te komen, of omdat de kosten van verbruik (een turbo loopt 1 op 6 en een non turbo 1 op 8 ), verzekering en wegenbelasting te hoog worden (mijne weegt op kenteken meer dan 1600 kilo en ik ben meer dan 50 euro per maand kwijt aan wegenbelasting).
De inlaatpoorten zijn niet ideaal van vorm, door de rechthoekige vorm gaat er waarschijnlijk lucht plakken. Beter zou rond/ovaal wezen maar dan zit je weer met serieuze kosten en een hoop tijd en de vraag is maar of het nut heeft, jij hebt toch een geblazen motor? Waar en waarom heb je die laten flowen? Het scheelt wel qua flow maar omdat je toch met druklading zit zou ik gewoon de druk hebben verhoogd, tenzij je echt veel vermogen eruit wilt halen, dan telt iedere cfm.johnwoo schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:12:
En de kop waar ze in gaan, is al gepoort en heeft al een throat ratio correctie gehad voor de o/s kleppen:
[afbeelding]
Ja dat klopt, dit ligt er wel aan hoe de wastegate is aangesloten, met 2 of 2 slangetjes aan beide kanten van het membraan (1 dus aan iedere kant).johnwoo schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:12:
[...]
Hehe, ik heb wel een vaag idee wat een wastegate is
Wat je wellicht niet weet is dat een wastegate niet geheel open of geheel dicht hoeft te staan, en ook dat hij al begint te openen voordat de maximum druk bereikt is (om boost spikes te voorkomen).
Ligt er maar helemaal aan welk uitlaathuis je er op hebt zitten, ook op een kleiner blokje. Ik bedoel... hij moet het ding wel op kunnen spinnen heBij deze auto dumpt de wastegate de uitlaatgassen direct de atmosfeer in, en dat geeft dus een lekker geluidje. Normaal dumpt een wastegate evenveel gassen (zeker met een grotere turbo op een relatief klein blokje), alleen dan terug de uitlaat in, en dan hoor je het niet.
Vandaar dat je vaak T2/25 combi's hebt of combi's met een deel T3, tegenwoordig allemaal GT versies uiteraard.
Zo kunnen we nog wel even door gaan
Wel grappig verhaal, we waren van plan onze vw polo te verkopen om iets anders te kopen, toen ik die polo total-loss reed. Door 1 of andere fout krijgen we een zeer fors bedrag uitgekeerd van de verzekeraar. (meer dan dat we er met verkoop voor hadden gekregen...)
En nu had ik mijn ouders zover weten te krijgen om toch maar voor de toyota avensis te kiezen. Zal binnenkort even een leuke foto en wat meer specs ervan plaatsen in dit berichtje dmv editje.
Tot zover zijn mijn ouders zeer blij toch voor de toyota te hebben gekozen en niet een audi wat ze ook op het oog hadden. (veel te duur voor wat je krijgt, mijn moeder leek een a2 wel leuk...
Je hoort vaak zat dat je wel heel veel voor het imago betaald. Onder andere hier waar een aantal reviews zijn geschreven over Audi wagens.Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:10:
Audi teveel voor wat je krijgt ?
Tevens zijn Japanners eigenlijk ook best aan de prijs. Een deftige Auris kost bijna hetzelfde als een deftige Golf, om maar iets op te noemen. En geef eerlijk toe: het interieur van een degelijke Europese wagen (NIET de Franse merken) is veeeeel beter dan dat van de gemiddelde Japanner. Ze beginnen het te leren bij Lexus, maar het kan nog steeds veel beter. Tevens moet er ook even rekening mee gehouden worden: vroeger waren veel Japanse wagens niet eens echt afgestemd voor Europees gebruik qua comfort. Voor 1990 was roest zelfs een serieuze kwaal bij Japanners. Nu ja, dat was ook wel bij veel Amerikaanse wagens zo.
Feit blijft nog steeds: Japanners zijn een heel andere stijl en ideologie van wagen. Het vergelijken met Europese bahnfahrerbakken heeft geen enkel nut.
Zoiets koop je niet als dagelijks vervoer meestal
[ Voor 32% gewijzigd door Phuncz op 20-03-2007 23:06 ]
Een Chevy niet zekerChevy454 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:43:
Audi, Mercedes, BMW.. allemaal imago merken.

Dan vind ik het imago van de merken die jij noemt vaak nog wat beter dan die van die "grote" Amerikanen.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 20-03-2007 23:00 ]
Die vorm komt door het T-VIS inlaatspruitstuk, 2 runners per cilinder waarvan er op lage toeren 1 wordt afgesloten (beter koppel onderin). Het is inderdaad een geblazen blok. De kop is ontworpen door Yamaha, en die gasten wisten prima waar ze mee bezig waren: een paar dagen geleden heeft een MR2 704 rwhp gehaald op de dyno met standaard kleppen en zonder porting.Chevy454 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:40:
[...]
De inlaatpoorten zijn niet ideaal van vorm, door de rechthoekige vorm gaat er waarschijnlijk lucht plakken. Beter zou rond/ovaal wezen maar dan zit je weer met serieuze kosten en een hoop tijd en de vraag is maar of het nut heeft, jij hebt toch een geblazen motor? Waar en waarom heb je die laten flowen? Het scheelt wel qua flow maar omdat je toch met druklading zit zou ik gewoon de druk hebben verhoogd, tenzij je echt veel vermogen eruit wilt halen, dan telt iedere cfm.
De betere flow door de oversize kleppen scheelt behoorlijk in vermogen. Op dezelfde turbodruk flowt een cilinder met de 1mm o/s kleppen 18.5% meer! (320 cfm vs 270 cfm stock). Turbodruk is beperkt, meer boost draaien vraagt meer van het blok dan de VE verbeteren door porting en oversize kleppen. Naja, met name de kleppen dan, porting doet inderdaad niet zo heel veel, maar als je dan toch bezig bent
Dat die door Yamaha is gemaakt is geen garantiejohnwoo schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 00:00:
Die vorm komt door het T-VIS inlaatspruitstuk, 2 runners per cilinder waarvan er op lage toeren 1 wordt afgesloten (beter koppel onderin). Het is inderdaad een geblazen blok. De kop is ontworpen door Yamaha, en die gasten wisten prima waar ze mee bezig waren: een paar dagen geleden heeft een MR2 704 rwhp gehaald op de dyno met standaard kleppen en zonder porting.
Overigens: als ik naar mijn Yamaha cilinderkoppen kijk dan ga ik huilen en die heeft ook 2 runners per cilinder
En wat dat vermogen betreft: hij heeft nu misschien 704pk, dat had misschien ook wel 800pk kunnen wezen. Jan Smit was ook de man van de dragracerij, nu gaan ze bij iemand anders ten rade. (Dat is wel een raar zicht, zit je in de tent met veel mensen met een goede reputatie en dan gaan ze bij het "groentje" om hulp vragen. En dan speciaal hun motorblok open draaien om zijn opinie te vragen

De betere flow kan ook komen door een beter inlaatkanaal dan enkel door grotere kleppen te gebruiken. Bij de Vortec 2 cilinderkop hebben ze dezelfde flow als de Vortec 1 cilinderkop maar met 1mm kleinere kleppen. Kleinere kleppen hebben dan weer als voordeel minder parasitair vermogenverlies en de verbrandingskamer is dan beter (wegens het kleiner parasitair volumetoename in de kamer door het inslijten van de klepzittingen)De betere flow door de oversize kleppen scheelt behoorlijk in vermogen.
Maar met oversize kleppen zit je ook met de inertie van de kleppen dus moet je klepveren met een hogere veerconstante gebruiken en dat kost vermogen. Het blijft allemaal maar zoeken naar een optimum en hoe hoger het toerental, hoe erger het wordt. Desmodromische klepbediening is echt geweldig. Minder trillen van de kleppen, sneller openen en sluiten.
Porting kan heel veel doen zoals uit de Vortec cilinderkoppen blijkt al hebben ze bij de Vortec 2 ook de klephoeken aangepast totdat die optimaal zijn. Een kennis heeft met zijn stock Suzuki cilinderkop ook 19% meer flow gekregen zonder grotere kleppen door het flowenNaja, met name de kleppen dan, porting doet inderdaad niet zo heel veel, maar als je dan toch bezig bent
Dat klopt welJe wil zoveel mogelijk vermogen uit andere dingen dan boost halen (timing, kleppen, porting etc) zodat je die niet gevaarlijk hoog hoeft te zetten.
[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 21-03-2007 00:48 ]
Ik niet, zal vast wel iemand zijn die dat heeft gemetenChevy454 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 00:13:
[...]
Dat die door Yamaha is gemaakt is geen garantieMaar het probleem bij rechthoekige inlaatpoorten is hetzelfde als bij kerfspanning bij materialen. Je krijgt daar luchtophoping / spanningspieken welke daar als rem gaat werken. Heb je metingen van de pitotbuis van de luchtsnelheid ter hoogte van de hoeken? Als ik gelijk hebt zakt het daar in elkaar in vergelijk met het midden van het kanaal.
Voorlopig hou ik de T-VIS nog. Op deze motor werkt die namelijk best redelijk. Bovenin valt iets (weinig) vermogen te winnen door de klepjes en assen te verwijderen, maar daardoor verlies je onderin stevig. Pas als je bij zo'n vermogen aankomt dat toch pas (erg) hoog in de toeren te vinden is, wordt het interessant. In de praktijk betekent dat dus bij een racemotorOverigens: als ik naar mijn Yamaha cilinderkoppen kijk dan ga ik huilen en die heeft ook 2 runners per cilinderNou ja, had dan. Het gaf teveel vermogens verlies onderin
De reden dat ik dat RMR inlaatspruitstuk wil is dan ook niet dat daarmee de T-VIS wordt verwijderd, maar dat het standaard spruitstuk cilinder #3 iets armer laat lopen dan de rest (krijgt iets meer lucht). Bij vermogens tot 350 rwhp is dat nog klein genoeg om mee weg te komen, maar rond dat punt wordt het nuttig om over te schakelen op bv deze RMR, die allevier de cilinders exact evenveel geeft. Op het 300 whp niveau geeft dat spruitstuk zo'n 40 whp winst.
In dit geval was de enige variabele in de test de kleppenDe betere flow kan ook komen door een beter inlaatkanaal dan enkel door grotere kleppen te gebruiken. Bij de Vortec 2 cilinderkop hebben ze dezelfde flow als de Vortec 1 cilinderkop maar met 1mm kleinere kleppen. Kleinere kleppen hebben dan weer als voordeel minder parasitair vermogenverlies en de verbrandingskamer is dan beter (wegens het kleiner parasitair volumetoename in de kamer door het inslijten van de klepzittingen)
Ten opzichte van de stock kleppen hebben deze oversize kleppen geen parasitair verlies, maar juist een winst, want ze zijn lichter
Ik gok dat het hier om een ongeblazen hoogtoerig motorfietsblok gaat, daarbij is porting een stuk belangrijker. Bij mij zou het wel moeten helpen, maar vraag me niet hoeveel precies. De port job was trouwens al gedaan toen ik de kop zo kocht.Porting kan heel veel doen zoals uit de Vortec cilinderkoppen blijkt al hebben ze bij de Vortec 2 ook de klephoeken aangepast totdat die optimaal zijn. Een kennis heeft met zijn stock Suzuki cilinderkop ook 19% meer flow gekregen zonder grotere kleppen door het flowenBij hem heeft de tuner de vorm van het kanaal aangepast en daar zat dus wel wat winst in
Bij hem gaat ten koste van grotere kleppen het vermogen onderin afnemen wegens zijn lange openingsduur van het inlaatkanaal. De gassnelheid gaat waarschijnlijk te veel afnemen.
Ah ja, je hebt gelijk, oppervlak moet nog geglaspareld worden. Dit is inderdaad te glad; met stock brandstofsysteem valt er nog wel mee weg te komen maar met grotere injectors (komen 550cc/min in ipv stock 440) is er kans op druppelvorming.Dat klopt welMaar ik heb wel mijn twijfels bij deze cilinderkop qua porting. Het oppervlak lijkt me een beetje aan de gladde kant maar kan me vergissen.
Porting is altijd belangrijk. Ongeacht het toerental waar de motor op moet werken. De nokkenas hebben daar een groter invloed op qua gedrag. Maargoed, jouw speeltjejohnwoo schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 00:47:
Ik gok dat het hier om een ongeblazen hoogtoerig motorfietsblok gaat, daarbij is porting een stuk belangrijker. Bij mij zou het wel moeten helpen, maar vraag me niet hoeveel precies. De port job was trouwens al gedaan toen ik de kop zo kocht.
Ik zou wel eens informatie vragen bij iemand die het flowen goed in de vingers heeft
[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 21-03-2007 01:18 ]
sinds donderdag 15-3 in mijn bezit. inmiddels alweer iets van 1700 km op de teller.. (let niet op de achtergrond)
tis een yaris 1.3i 5 deurs Luna

Moet nog een mooiere foto maken
Kan er nog niet echt een oordeel over geven natuurlijk want ik heb hem net ... maar kan wel zeggen dat ik het een zeer complete auto vind. Moet nog een beetje aan het navigatie systeem wennen (TMS310?). Ook vind ik het geluid geweldig... ben ook erg blij met de WMA ondersteuning ... deze pakt ook de laatste WMA codec kennelijk want ik kan vanuit Vista via de Media Player een data cd branden waarbij ik 15 uur op een CD !! kan zetten. (even converteren in opties aanzetten).
Ik heb gezocht naar een Toyota forum waar ik een wat meer kan lezen maar die zijn geloof ik schaars... of zoek ik op de verkeerde plekken ?
Ik heb ook een leuke computer..
Blijft een mooi ding... Bruin geloof ik? Of grijs?
overigens: www.carina-avensisclub.nl/forum
ThnxMikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:32:
Vette bak joh!
Blijft een mooi ding... Bruin geloof ik? Of grijs?
overigens: www.carina-avensisclub.nl/forum
Ik heb ook een leuke computer..
bij mij loopt ie 1:14 maar ik vind het best weinig zeg maar. hoopte toch wel 1:16.. zou climate controll zoveel uitmaken?
Da's netjesAnoniem: 104562 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:01:
ongeveer 1 liter op 100km als ik me niet vergis.
Je bedoelt "ik vind het best veel" waarschijnlijk?BootVluchteling schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:58:
wat loopt bij jullie de yaris 1.3i luna?
bij mij loopt ie 1:14 maar ik vind het best weinig zeg maar. hoopte toch wel 1:16.. zou climate controll zoveel uitmaken?
scherpBartjuh schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:49:
[...]
Je bedoelt "ik vind het best veel" waarschijnlijk?

Interieur ziet er ruim uit.

Zal wel een hint geven naar de opvolger...
Wij hebben die als diesel als taxi rijden. Superbetrouwbaar. Navigatie vind ik echt heel klote en gebruik daarom mijn eigen maar als ik er in moet rijden.Tranzy schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:29:
Ben sinds gisteren de eigenaar van een gloednieuwe Avensis Wagon 1.8 Luna in Ash Grey
[afbeelding]
Moet nog een mooiere foto maken![]()
Kan er nog niet echt een oordeel over geven natuurlijk want ik heb hem net ... maar kan wel zeggen dat ik het een zeer complete auto vind. Moet nog een beetje aan het navigatie systeem wennen (TMS310?). Ook vind ik het geluid geweldig... ben ook erg blij met de WMA ondersteuning ... deze pakt ook de laatste WMA codec kennelijk want ik kan vanuit Vista via de Media Player een data cd branden waarbij ik 15 uur op een CD !! kan zetten. (even converteren in opties aanzetten).
Ik heb gezocht naar een Toyota forum waar ik een wat meer kan lezen maar die zijn geloof ik schaars... of zoek ik op de verkeerde plekken ?
Wat vind je van het bochtengedrag ?

God, I miss that car!
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Yepz, geweldige auto..._Brake_ schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:17:
M'n ouder hebben een Toyota Carina E 2.0 GTI gehad. Ik vroeg me af of jullie deze auto kennen en of je wel eens een tegen gekomen bent oid! Wat een auto was dat ook. Ik heb er in leren rijden en tot mn 20ste van mogen genieten totdat het motorblok scheurde met iets van 380k op de klok (en als je ziet hoe daar 11 jaar lang in geregen is...)
God, I miss that car!
Verschrikkelijk goed onderstel en 175peekaatjes (of 158 als je een wat oudere had...)
Tis dat ik ten tijde van de aanschaf van mijn auto niet wist van het bestaan van de GTi versie, anders had ik die echt willen hebben... Maarja, GTSi is ook niet slecht
[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:46 ]
no offence, maar die GTSi was het dan nét niet he
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Naja, ookal krijg je er een harde van, hij moet nog steeds kunnen rijden[b][message=27706042,noline]
Zoiets koop je niet als dagelijks vervoer meestalZoiets koop je als liefhebber. Duitse merken koopt men vaak gewoon omdat iedereen het wel cool vind
Tevens zullen Kees "IT Manager" en Piet "Accountancy Executive" van die Chevy geen harde krijgen zoals ze dat zouden krijgen bij een dikke 6-serie ofzo. Ieder zijn ding, sommigen verkiezen zeldzamere dingen omdat men gewoon liever niet heeft wat iedereen al heeft. Zelf heb ik dan ook meer respect voor iemand die een Lexus IS220d koopt ipv. de zoveelste Duitse bak, iemand die ballen heeft in mijn ogen. Iedereen kan een Duitse wagen kopen, maar niemand durft iets anders te kopen.
Maar OK... ik ben het met je Lexus-verhaal eens... hoewel je de prijsklasse van een A4 niet kan vergelijken met een dikke Lexus, dacht dat een A6 er ook moeilijk bij kwam.
verwijderd
[ Voor 74% gewijzigd door _Brake_ op 20-10-2010 14:45 ]
Niet te krijgen? Hoelang is dat geleden dan want ik weet zeker dat ik binnen een aantal weken meer 3S-GE's heb liggen dat dat jij kan verslijten.Tegen woordig is er een redelijk goede handel in dit soort motoren._Brake_ schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 01:10:
Het is dat er nergens anders dezelfde GTI motor (hij zit oa ook in de MR2 GTI geloof ik) te krijgen was, anders hadden we die erin laten zetten. Onderstel was inderdaad geweldig. Heerlijk geluidje, strak op de weg. Wat een lol heb ik van die auto gehad! En wat heb ik veel meegemaakt met die auto!
offtopic:
no offence, maar die GTSi was het dan nét niet he
Dat blok is trouwens zowel in de MR2, als in de Celica T18 en T20 model geleverd.
[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:46 ]
¯\_(ツ)_/¯
Dan spreken jij en ik elkaar een jaar te laat ongeveerSnowDude schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 10:51:
[...]
Niet te krijgen? Hoelang is dat geleden dan want ik weet zeker dat ik binnen een aantal weken meer 3S-GE's heb liggen dat dat jij kan verslijten.Tegen woordig is er een redelijk goede handel in dit soort motoren.
Dat blok is trouwens zowel in de MR2, als in de Celica T18 en T20 model geleverd.
Hoeveel KMs hebben die blokken gelopen?
* Bevestigtbeschuitfluiter schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:41:
carina-E GTI heeft superstrut ophanging net als celica gt-four... erg strak dus!
Denk toch dat je niet goed genoeg gezocht hebt..._Brake_ schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 12:23:
[...]
Dan spreken jij en ik elkaar een jaar te laat ongeveer![]()
![]()
[...]
* Bevestigt
Die blokken zijn echt vrij makkelijk te krijgen...
Zelfs 3sgte's zijn redelijk te krijgen...
[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:46 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Automaat zuigt alleen bigtime...
Dat maakt niet uit, is er toch niet bij de dieselMikeyMan schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 12:49:
Heb genoeg gereden in de toyota verso... Puike bak, en onverwoestbaar...
Automaat zuigt alleen bigtime...
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
De 2JZ-GTE is alleen in de Supra Mk4 en in de Toyota Aristo geleverd. De Aristo is buiten Japan bekend onder de naam Lexus GS. Maar de twin turbo is alleen in de Aristo geleverd en nooit in de Lexus. Dit type is alleen als automaat verkocht.MeMoRy schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:33:
Ik vraag me trouwens nog iets af: ik zag laatst een 2JZ-GTE te koop liggen, maar daar stond bij dat "de bijbehorende 5-versnellingen handschakelbak erbij te leveren viel". Al die 2JZ-GTEs zijn toch of met 4/5 versn. automaten of 6-versn. handschakelbakken geleverd? Is dat dan een gemodificeerde 2JZ-GE met de ECU van een 2JZ-GTE?
De de Supra is uiteraard wel in handbak verkrijgbaar en het klopt wat jij zegt:
De GE is geleverd met de W58 5-bak en de GTE met de V160 en V161 6-bak. Met het juiste bell house is de R158 5-bak van de Supra Mk3 wel aan een JZ motor te koppelen maar dit is orgineel nooit door Toyota geleverd.
De 6 bak is los trouwens bijna niet te krijgen, reken op 1500 - 2000 euro voor een goede bak.
Een 2JZ-GTE ecu gaat nooit werken op een GE want de ontsteking is totaal anders. De GE onsteking werkt een distributeur aangesloten op de nokkenas, en de GTE heeft volledig electronische onsteking.
Meestal ergens tussen de 60.000 en 100.000_Brake_ schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 12:23:
Dan spreken jij en ik elkaar een jaar te laat ongeveer![]()
![]()
[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:54 ]
¯\_(ツ)_/¯
Is dat een gte?johnwoo schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 14:19:
Had lekker een Beams in die Carina gelepeld... Een 200 pk Carina is wel een beetje wolf in schaapskleren
Is wel een avensis met iets van 300pk en een gte erin... Gaat ook best aardig...
Die Avensis van Sander ken ik ja (Sander is nog eens hier geweest).
¯\_(ツ)_/¯
Het blijft jammer dat Toyota de 3S serie niet verder ontwikkeld heeft... ik had graag nog een vijfde generatie 3S-GTE met VVT-i en DLI gezien (en een 3S-GE die Honda's 120 pk/liter verbeterde, hehe). In plaats daarvan zijn ze verder gegaan met de ZZ serie, waarvan de sportieve variant het ook niet slecht doet met 192 pk uit 1.8, maar de ZZ's zullen niet de vermogens halen van de 3S'en...
[ Voor 7% gewijzigd door johnwoo op 23-03-2007 20:21 ]

Moet alleen nog een methode bedenken om het zwarte remstof van de voorvelgen te krijgen. Dat de binnenkant onder zit is niet erg, maar ik houd de buitenkant graag schoon. Velgenreiniger haalde wel wat weg, maar lang niet alles.
Heb trouwens nog een setje rode bumpers op het oog, vrij cheap (65 euro). Dan begint de auto aardig af te worden
[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 23-03-2007 21:00 ]
Oef, ik hoop dat dit een phonecam-pic is, hij doet gewoon pijn aan mijn ogen. Vind het wel leuk dat zo'n Toyota echt opknapt met leuke niet over-done velgen: top!Grrrrrene schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 20:51:
Vandaag de net gekochte licht metalen velgen onder de auto gezet. Staat toch een stuk beter dan stalen velgen zonder wieldoppen
[afbeelding]We moeten de auto nodig poetsen
[afbeelding]De achtervelgen zijn vrij schoon, de voorvelgen zijn tussen de spaken een beetje zwart...
Moet alleen nog een methode bedenken om het zwarte remstof van de voorvelgen te krijgen. Dat de binnenkant onder zit is niet erg, maar ik houd de buitenkant graag schoon. Velgenreiniger haalde wel wat weg, maar lang niet alles.
Heb trouwens nog een setje rode bumpers op het oog, vrij cheap (65 euro). Dan begint de auto aardig af te worden