Het grote spoorwegentopic deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.804 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 21:36:
[...]

Die heb ik vanmiddag ook nog zien staan, ik liep om 16:30 over hetzelfde perron als waar de fotograaf stond. :)
Dienstregeling van vandaag was ook het zelfde als die van gisteren.
Nog speciaal twee Rheingold rijtuigen mee, dat zat wel erg lekker ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/NVBS75/Resize%20of%20IMG_8012.JPG
• In Hemmen-Dodewaard even een paar minuten de overweg blokkeren

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/NVBS75/Resize%20of%20IMG_8018.JPG
• Reden van de ritten

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/NVBS75/Resize%20of%20IMG_8029.JPG
• Midden tussen werkzaamheden en treinen van andere sporen, konden we 'gewoon' een uur in Utrecht staan om water in te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:48

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 02:55:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/NVBS75/Resize%20of%20IMG_8029.JPG
• Midden tussen werkzaamheden en treinen van andere sporen, konden we 'gewoon' een uur in Utrecht staan om water in te nemen.
ghehe staan die ook in Utrecht op de borden? Wist ik niet, maar dan hebben wij die ook in augustus :D 8)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwahiel schreef op maandag 27 maart 2006 @ 08:30:
[...]

ghehe staan die ook in Utrecht op de borden? Wist ik niet, maar dan hebben wij die ook in augustus :D 8)
Er staat zoveel in die CTA's... ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/NVBS75/Resize%20of%20IMG_8035.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:48

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 08:37:
[...]

Er staat zoveel in die CTA's... ;)

[afbeelding]
ja maar niet mijn titel :'( In A'dam kan 't wel ivm de matrix borden hoorde ik, dus je eigen titel in de CTA's :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik had nog ergens een foto van een CTA in utrecht waarop staat:

'MAASTRICHT'

en op de flap eronder

'INTERNATIONALE TREIN'

nou weet ik wel dat Limburg er niet helemaal bij hoort, maar dat had ik nog nooit eeder gezien :+

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de tijd van de ardennenexpressen was dat toch nog heel goed mogelijk.
Ik heb thuis ook nog wel een paar leuke CTA's liggen. Weet zo alleen geen voorbeeld te noemen :/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

zwahiel schreef op maandag 27 maart 2006 @ 13:51:
[...]

ja maar niet mijn titel :'( In A'dam kan 't wel ivm de matrix borden hoorde ik, dus je eigen titel in de CTA's :)
Bedoel je nou custom bordjes in de CTA's of begrijp ik je echt compleet verkeerd?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, de modernste CTA's zijn matrixborden waar je dus om het even welke mededeling op kunt zetten.
In Duitsland zie je ze ook al op een paar plaatsen. Dan is er bijvoorbeeld een spoorwijziging en dan loopt de informatie daarover als een ticker-tape bovenlangs. Of informatie over splitsen van de trein, vertraging, wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

In bussum hangen ze ook, TFT schermen, maar ze zijn echt reteslecht leesbaar op een afstand >10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
_DH schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:13:
In bussum hangen ze ook, TFT schermen, maar ze zijn echt reteslecht leesbaar op een afstand >10 meter.
Die "oude" dingen zijn inderdaad het beste. Die gevallen met LEDs zijn ook altijd stuk (zie je op busstation en tramhalte in Amstelveen).
Nu maar hopen dat de projectgroep die over vervanging van de CTA's gaat zelf ook eens met het OV rijdt.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Kan iemand mij uitleggen, of een link sturen over hoe zon flapper CTA werkt? Kvind dat zo knap dat er precies bij de juiste flap gestopt wordt, zonder dat ogenschijnlijk een flap wordt tegen gehouden.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

456 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 23:29:
Kan iemand mij uitleggen, of een link sturen over hoe zon flapper CTA werkt? Kvind dat zo knap dat er precies bij de juiste flap gestopt wordt, zonder dat ogenschijnlijk een flap wordt tegen gehouden.
Niet alleen dat, er moeten volgens mij ook wel een redelijke zut combinaties op zitten, om alle vanaf dat station alle mogelijke treinen te benoemen...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staan niet alle mogelijke treinen op.
Het heeft immers weinig zin om Thalys bestemmingen, of locatie 1e klas (voor BNL, en vroeger 800/900) op noordelijke stations te zetten.
Verder zijn er veel specifieke dingen, in Enschede bijv. 'achterste treindeel tot Hengelo' of in Den Bosch 'de intercity naar Amsterdam is eerder in Utrecht' op de CTA van de stoptrein (die eerder vertrekt dan de IC). Wintersportbestemmingen staan er ook alleen in Ut, Ah en Asd op bijvoorbeeld.

Met nieuwe stations kan je goed zien dat sommige flappen witter (nieuwer) zijn, bv op de route van de stopper Zp-Nm waar de stations Lent en Arnhem-Zuid bij zijn gekomen.
Die hoeven er op de andere stations ook niet tussen natuurlijk.

Maar bij electronische/LCD/LED-CTA's speelt dat natuurlijk helemaal niet. In Amsterdam Centraal hangen ze al in de hal, en rond Amersfoort worden verschillende typen CTA's getest om later de oude flappenkasten te vervangen.

Op de Emmerlijn staan op sommige stations ook nog afwijkende CTA's, bijvoorbeeld in Hardenberg.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/Resize%20of%20IMG_0786.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 01:45:
Maar bij electronische/LCD/LED-CTA's speelt dat natuurlijk helemaal niet. In Amsterdam Centraal hangen ze al in de hal, en rond Amersfoort worden verschillende typen CTA's getest om later de oude flappenkasten te vervangen.
Om precies te zijn op Ndb, Bsmz,Hvsn, Brn, Amfs, Nkk, Pt en Eml. Amf is de volgende in deze rij met Vathorst. Ndb en Brn hebben een combinatie van TFT (overzichtsschermen met 1e 7 vertrekkende treinen) en LCD (CTA; type perron display) en Hvsn, Bsmz, Amfs hebben alleen TFT. Dit geldt straks ook voor Amf en Vathorst.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06
Ja, grappig dat het daar nu over gaat want toevallig was ik afgelopen vrijdag in Baarn en viel het me op. Ze zijn inderdaad slecht leesbaar, maar er past wel een hoop informatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

De LCD's zijn moeilijker leesbaar dan de CTA's idd. Dit komt mede doordat blauwe letters op een wite achtergrond gebruikt worden en LCD beter tot zijn recht komt bij witte letters op een blauwe achtergrond. Daarnaast moet er altijd weer meer informatie getoond kunnen worden en mag een display weer niet te groot zijn (vormgeving/ ruimtebeslag/etc.). Z'on display komt tot stand in een krachtenveld van informatiegehalte, leesbaarheid en vormgeving. De leesbaarheid is redelijk de dupe geworden ;(

[ Voor 25% gewijzigd door Il Ljama op 28-03-2006 08:10 ]

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:14:
[...]

Met NS heb ik weinig te maken, ik ben bouwkundig projectleider met daarnaast kennis van vervoerskunde en (maatschappelijk) veiligheid. In die hoedanigheid vrij recentelijk nog een baan aangeboden gekregen bij de Nationale Raad Transport Veiligheid. door Pieter van Vollenhove zelf.
Bij ProRail kom je momenteel niet binnen omdat die midden in een reorganisatie zitten.
Ho, ho, ho, eerst maar eens even je propedeuse halen, vriend! (Of is die er inmiddels?)

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

ParagonEnschede schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:00:
[...]

Ho, ho, ho, eerst maar eens even je propedeuse halen, vriend! (Of is die er inmiddels?)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Ben studiegenoot van MREn. :Y)

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 15:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als die CTA's erut gaan wil ik graag wel zo'n ding overkopen :).
Leuk voor op mijn kamer :)....

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Quote van Nicosplit.com:

Op 19 februari 1989 reed door Nederland de langste reizigerstrein ter wereld, getrokken door loc 1607. De twee machinisten van de trein, Cor de Rijke en Arie Wander, poseren hier in Feijenoord, voorafgaand aan de rit (persfoto). De loc werd later tentoongesteld in Utrecht (foto 6 augustus 1989). Website: http://home.hetnet.nl/~cor-de-rijke.
Best leuk om dat allemaal te lezen :) zeker de moeite waard!

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:03:
[...]

Best leuk om dat allemaal te lezen :) zeker de moeite waard!
Aangezien goederenvervoer ook zeer boeiend blijft:

http://home.hetnet.nl/~n.luijendijk/index.htm

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet dan vooral de cargo-site van Nederland niet: http://www.rolandrail.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:41:
[...]

Vergeet dan vooral de cargo-site van Nederland niet: http://www.rolandrail.net/
Het is toch jammer na het lezen van de pagina van Cor de Rijke, dat het intensieve goederenvervoer en dito rangeerbewegingen verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

AW_Bos schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:20:
Als die CTA's erut gaan wil ik graag wel zo'n ding overkopen :).
Leuk voor op mijn kamer :)....
weinig kans; die dingen worden grotendeels opnieuw ingezet als noodvoorziening tot alle CTA's vervangen zijn. Dat gaat nog even duren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Vaagharses schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 01:04:
[...]

Het is toch jammer na het lezen van de pagina van Cor de Rijke, dat het intensieve goederenvervoer en dito rangeerbewegingen verdwenen zijn.
Je moet eens kijken naar Sporenplan van 1965, dan vind je rangeerterreinen ongekend... Overigens had destijds elk gehucht een goederen'station' (wisselaftakking met zijspoortje).

En tot mijn grote verbazing zag ik dat bijv. Ht een groot rangeerterrein met rangeerheuvel had. Ook Amsterdam leek vroeger een groot emplacement.

Bijna alles is nu verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
Maar Utrecht krijgt er een groot rangeerterrein bij :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ik hier nog even mogen spammen met het verzoek een enquete in te vullen?
Een van de doelstellingen is het inventariseren van wensen van jongeren omtrent de spoorhobby.
Aparte enquete voor leden en niet-leden.
http://www.nvbs.com/NVBSJ/Enquete/
Alvast mijn dank :)
Als dankbetuiging, hier nog een filmpje van de duitse metro: http://www.machovideo.com/videos/subwaycar.wmv

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Vinnienerd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 16:48:
Maar Utrecht krijgt er een groot rangeerterrein bij :*)
Het is niet 'erbij' maar als vervanging van Opstel zuid.

Bovendien is Utrecht goederen afgebroken en op de plek waar nu dat nieuwe opstelterrein gebouwd wordt lag vroeger ook een rangeerterrein: nettoresultaat Utrecht: er wordt meer afgebroken dan bijgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Il Ljama schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 07:40:
[...]

weinig kans; die dingen worden grotendeels opnieuw ingezet als noodvoorziening tot alle CTA's vervangen zijn. Dat gaat nog even duren ;)
Noodvoorziening voor wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
AW_Bos schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:22:
[...]

Zal wel voor de nieuwe zijn. Nieuw wil niet altijd zeggen beter :Y)

Wat is er trouwens op Muiderpoort gebeurd?

[ Voor 10% gewijzigd door Vaagharses op 30-03-2006 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

AW_Bos schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:22:
[...]
De uitrol zal een behoorlijke tijd vergen en de in bepaalde delen van het land zijn de CTA's bar slecht (m.n. de paletten in de CTA's). Je ziet nu al vaak verkeerde stations (palletten klappen niet naar juiste bladzij in het boekje) of met stift aangebrachte stationsnamen. Ttot die tijd zullen gereviseerde CTA's uit het proefbedrijf de nood moeten ledigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Waarom kan je tegenwoordig niet meer door de "kop" lopen bij de koplopers? Is dat om tijd en geld te besparen, of zit er een andere gedachte achter?

[ Voor 6% gewijzigd door Spacecowboy op 07-04-2006 06:34 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spacecowboy schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 06:33:
Waarom kan je tegenwoordig niet meer door de "kop" lopen bij de koplopers? Is dat om tijd en geld te besparen, of zit er een andere gedachte achter?
Het magische woord is 'punctualiteit' en de belachelijke manier waarop NS daar mee om gaat. E.e.a. uiteraard direct veroorzaakt door het ministerie van V&W, dat enkel het criterium treinpunctualiteit beschouwt om de prestaties van NS te meten.

Dat iets als doorloopkoppen dicht laten indien het koppelen niet werkt, of indien er anders vertraagd gaat worden, maar direct star een koppelverbod afkondigen is natuurlijk waarzin, dat in mijn ogen enorm afbreuk doet aan -een flink deel- van het NoordOost-concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik reis zaterdag 1 juli van Bremen Hbf (Duitsland) naar Thisted (Denemarken). Ik heb een hele tijd zitten zoeken naar het adres van dat station in Bremen (ik word daar per auto naartoe gebracht), maar ik kan 't niet echt vinden. Ik heb db.de, bahnhof.de en bremen.de afgezocht. Op wikipedia staat een artikel over het station, maar ook geen adres. Zoeken via een wegenkaart werkt ook niet, want de flapdrollen van maps.ask.com zetten de spoorlijnen niet op de kaart |:( om over googlemaps maar niet te spreken.

M'n buurman heeft me uiteindelijk geholpen met een good-old papieren anwb-boek, maar is er online nu echt niks beters te vinden over spoorvervoer door europa? Ik zou wel een kaartje willen zien van de route die ik ga volgen. Alleen het rijtje plaatsnamen zegt zo weinig..

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Adres: Bahnhofsplatz 1. Standaard voor zo'n beetje elk station in Duitsland (of Bahnhofsstraße, am Bahnhof, usw.).

En anders even op map24.nl kijken en inzoomen op Bremen, dat is toch niet zo lastig?
Oeps, Willy-Brandt-Platz (maar met Bahnhofsplatz of Bahnhofsstraße kom je ook tot in 10 meter zo te zien).

[ Voor 23% gewijzigd door Maasluip op 07-04-2006 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 21:06
Afgelopen woensdag ging klokhuis over verkeerslichten, zie http://www.hetklokhuis.nl/klokhuisstreams/welcome.cfm voor de uitzending-gemist stream. Ze waren (volgens mij) bij Vialis en in de uitzending was een verkeerskundige met een software pakket om een kruising te ontwerpen. Ik wil dat pakketje ook, weet iemand hoe het heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 13:24
Spacecowboy schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 06:33:
Het is inderdaad het idee dat de punctionaliteit ten goede zou komen als dit koppelen achterwege zou worden gelaten. Volgens mij is het gewoon ordinair bezuinigen, want het koppelen duurt iets minder als een minuut (als het werkt), en er moet altijd één of twee man controle op staan te wachten. En zoals boven staat beschreven is de treinpunctionaliteit hoogste prioriteit. Dus nog belangrijker dan klantservice, of goede overstap bieden. En als je dan een minuutje kan inlopen is dat meegenomen. :/

Als ik het goed heb begrepen worden de 'koppen' bij de volgende revisie (die nú starten) dichtgelast. Dus ze zullen waarschijnlijk nooit meer terugkomen. Dat is echt zonde want de ontwikkeling van die doorloopkoppen heeft miljoenen gekost, begin jaren 80, voordat ze de kinderziekten eruit hadden. |:(

Dus dan toch nog maar eens de naam veranderen van deze treinen, en de ongebruikte ruimte gelijk inzetten voor passagiers!

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

koppie1 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 12:01:
[...]

Dus dan toch nog maar eens de naam veranderen van deze treinen, en de ongebruikte ruimte gelijk inzetten voor passagiers!
Er is geen ongebruikte ruimte, heb je wel eens door zo'n kop gelopen? Als je een rugzak op hebt is het al krap. Er is ook geen ruimte onder de cabine, dat ding staat misschien een meter van de treinvloer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 11:05:
Afgelopen woensdag ging klokhuis over verkeerslichten, zie http://www.hetklokhuis.nl/klokhuisstreams/welcome.cfm voor de uitzending-gemist stream. Ze waren (volgens mij) bij Vialis en in de uitzending was een verkeerskundige met een software pakket om een kruising te ontwerpen. Ik wil dat pakketje ook, weet iemand hoe het heet?
De Klokhuis website is op dit moment niet
te bekijken met jouw browser.

Je kunt hem wel zien met Internet Explorer 4 en hoger!

Ik denk dat ik zonder de uitzending te zien wel weet dat het programma Cocon heet, en ik geloof dat ik dat hier nog wel ergens heb, hoewel ik niet weet hoe het licentie-technisch zit ;)

edit: Ik heb het even nagezocht: ik heb Cocon gebruikt voor vri-design, TEDI voor kruispunt-ontwerp en aimsun2 voor de modellering van verkeersstromen (animaties) met gebruik Cocon gegevens.
Ik kan die uitzending van klokhuis niet bekijken, maar ik heb hier wat screenshots online staan, mischien kun je zelf even kijken of dat inderdaad het programma is.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het is inderdaad het idee dat de punctionaliteit ten goede zou komen als dit koppelen achterwege zou worden gelaten. Volgens mij is het gewoon ordinair bezuinigen, want het koppelen duurt iets minder als een minuut (als het werkt), en er moet altijd één of twee man controle op staan te wachten. En zoals boven staat beschreven is de treinpunctionaliteit hoogste prioriteit. Dus nog belangrijker dan klantservice, of goede overstap bieden. En als je dan een minuutje kan inlopen is dat meegenomen. :/
Daarom zei ik ook: niet verbinden bij vertraging. Dat is toch wel erg eenvoudig lijkt me.
En die mensen die staan de kijken zijn vrij vaak storingsmonteur en plp, en die zijn er meestal ook wel als er gewoon gecombineerd moet worden, er moet immers iemand een signaal geven aan de aankomende mcn dat er gekoppeld kan worden.
Als ik het goed heb begrepen worden de 'koppen' bij de volgende revisie (die nú starten) dichtgelast. Dus ze zullen waarschijnlijk nooit meer terugkomen. Dat is echt zonde want de ontwikkeling van die doorloopkoppen heeft miljoenen gekost, begin jaren 80, voordat ze de kinderziekten eruit hadden. |:(
Dat zit er inderdaad dik ik vrees ik...
Dat zal niet lukken, er is niet veel ruimte die die koppen innemen.
Bij de revisie wordt het aantal zitplaatsen overigens al vrij aardig uitgebreid, door bijtrekking keuken en iets verkleinen van de lange balkons. Staat me iets bij van 24 extra plaatsen per ICM-III. Deels ook door de dunnere stoelen, zodat er met (ongeveer) gelijkblijvende steek een rij stoelen meer in past per bak (=12 zitplaatsen 2e klas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dennis schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 11:05:
Ik denk dat dit weinig met treinen te makenheeft :P.
Of wou je een spoorwegovergang simuleren :P?

Je kan kijken of je uit die Klokhuis-opname kan opmaken welk bedrijf dit is waar ze die stoplichten uittesten en finetunen, en vervolgens hun benaderen.
maar ik ben bang dat dit een custom program is wat ze niet vrijgeven/doorverkopen aan anderen..
Maar ja heb je, en nee kan je krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:04:
Dat zal niet lukken, er is niet veel ruimte die die koppen innemen.
Wat zit er dan onder de machinist op dit moment? Volgens mij zitten alle sturingelektronica en andere spullen onder de trein. Verder was de gang niet al te breed, maar er zal toch wel wat extra ruimte zijn in die lange kop?
Bij de revisie wordt het aantal zitplaatsen overigens al vrij aardig uitgebreid, door bijtrekking keuken en iets verkleinen van de lange balkons. Staat me iets bij van 24 extra plaatsen per ICM-III. Deels ook door de dunnere stoelen, zodat er met (ongeveer) gelijkblijvende steek een rij stoelen meer in past per bak (=12 zitplaatsen 2e klas).
Dat wist ik niet, maar hebben ze geen problemen dan met de plaatsing van de ramen? Een zitje van 4 en set van 2 banken achter elkaar moeten toch bij een raam horen?

En de keuken gaat er ook uit? Dat is nou zonde ;) . Ik vraag me af of ze ooit in bedrijf zijn geweest? Misschien weet iemand anders dat?

[ Voor 13% gewijzigd door koppie op 07-04-2006 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

koppie1 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:09:
[...]
Wat zit er dan onder de machinist op dit moment? Volgens mij zitten alle sturingelektronica en andere spullen onder de trein. Verder was de gang niet al te breed, maar er zal toch wel wat extra ruimte zijn in die lange kop?
Hoeveel ruimte denk je dat er onder de machinist is? Hint: in een dubbeldeks trein heb je twee niveaus, maar daar is het onderste niveau een meter lager dan in een enkeldeks trein.
En hoe lang is die kop in jou gedachten? 10 meter of zo? Ter info: een Bs (enkeldeks stuurstandrijtuig voor benelux en ICR) heeft 8 zijramen (16 zitrijen), een kopbak ICM ook. Er is geen extra ruimte voor zitplaatsen vanwege de doorloopkop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ligt 't aan mij trouwens of hebben ze alle ICRm stammen in de 800/900 achterstevoren gezet? De stuurtstand wijst tegenwoordig richting maastricht ipv richting haarlem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:59:
Ligt 't aan mij trouwens of hebben ze alle ICRm stammen in de 800/900 achterstevoren gezet? De stuurtstand wijst tegenwoordig richting maastricht ipv richting haarlem...
Klopt.

Heeft te maken met de snelheid waarmee geduwd door de Amsterdamse wisselstraten wordt gereden. De rijtijdmarge richting Haarlem is groter, dus wordt er voortaan richting Haarlem geduwd, en richting Utrecht (met kleinere marge, en achteropkomende treinen) getrokken, zodat wel met 40 ipv 25 km/uur gereden kan worden.

Maar goed, blijft theoretisch allemaal, want geen enkel worst-case scenario bij NedTrain kan een TD-combi laten ontsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 15:07:
[...]Maar goed, blijft theoretisch allemaal, want geen enkel worst-case scenario bij NedTrain kan een TD-combi laten ontsporen.
Maar toch gebeurt het een heel enkele keer wel. ;) Een keer in de 4 jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Wat gebeurt er eigenlijk precies bij het reviseren van de ICM stellen? Bankjes á la ICR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-07 00:04

not-known

[BI] Crewmember

koppie1 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 16:08:
[...]
Maar toch gebeurt het een heel enkele keer wel. ;) Een keer in de 4 jaar ofzo.
Klopt, maar waardoor het is gebeurd is nog steeds niet bekend. Er is redelijk grondig onderzocht door meerdere partijen en nog steeds heeft geen der partijen onomstotelijk het bewijs geleverd wat de oorzaak is geweest. Het enige wat men heeft kunnen achterhalen is dat er een aantal zaken hebben plaats gevonden, waardoor er daadwerklijk ontspoord is, maar wat echt de situatie op punt 0 was, dus wat de directe aanleiding was om te ontsporen, dat is niet opgehelderd.
Ofwel, not steeds geen enkel worstcase scenario komt tot een ontsporing op dit moment.

Voor de duidelijkheid, dit was dus amsterdam afgelopen jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door not-known op 07-04-2006 19:59 ]

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Klopt.

Heeft te maken met de snelheid waarmee geduwd door de Amsterdamse wisselstraten wordt gereden. De rijtijdmarge richting Haarlem is groter, dus wordt er voortaan richting Haarlem geduwd, en richting Utrecht (met kleinere marge, en achteropkomende treinen) getrokken, zodat wel met 40 ipv 25 km/uur gereden kan worden.

Maar goed, blijft theoretisch allemaal, want geen enkel worst-case scenario bij NedTrain kan een TD-combi laten ontsporen.
volgens mij andersom dus... richting a'dam wordt nu getrokken en richting het zuiden wordt geduwd. Tenminste, sinds de laatste 2 weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

[...]

Dan klopt hun model niet.

In de Computational Science zegt men dan ook:
"Don't fall in love with your model."

[ Voor 15% gewijzigd door terabyte op 07-04-2006 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_DH schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:56:
[...]

volgens mij andersom dus... richting a'dam wordt nu getrokken en richting het zuiden wordt geduwd. Tenminste, sinds de laatste 2 weken...
Gezien vanaf Utrecht klopt dat ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ben ik weer eens met een paar vragen:
In Zwolle zag ik een Buffel staan met een paar gesprijkerde planken ofzo voor een voorruit. Deze staat voor de onderhoudswerkplaats geparkeerd al een paar maanden.
iemand enig nieuws erover wat er mee gebeurd is precies?
Verder stond er een deels rood beschilderde Plan-U die ook onder de graffiti zat. Van welke stichting is die?
En is er al meer bekend over waneer de eerste Koplopers gereviseerd worden, en wat er nu met het prototype 4011 is gedaan tot nu toe?

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 07-04-2006 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
CyBeR schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:26:
[...]

Ik neem vanaf alle stations waar die trein langskomt? :)
AW_Bos schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:40:
Ben ik weer eens met een paar vragen:
In Zwolle zag ik een Buffel staan met een paar gesprijkerde planken ofzo voor een voorruit. Deze staat voor de onderhoudswerkplaats geparkeerd al een paar maanden.
iemand enig nieuws erover wat er mee gebeurd is precies?
Verder stond er een deels rood beschilderde Plan-U die ook onder de graffiti zat. Van welke stichting is die?
En is er al meer bekend over waneer de eerste Koplopers gereviseerd worden, en wat er nu met het prototype 4011 is gedaan tot nu toe?
Die is feestelijk de werkplaats ingeduwd. Stond in een of ander dagblad geloof ik :)

[ Voor 63% gewijzigd door insan1ty op 07-04-2006 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

insan1ty schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:41:
[...]

Ik neem vanaf alle stations waar die trein langskomt? :)
Vanaf Haarlem niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

CyBeR schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:26:
[...]

Tenzij er in in of om Utrecht een grote geheime wisseltruc plaats vind, lijkt mij dat deze trein er zowel in Haarlem, Utrecht en Heerlen/Maastricht er hetzelfde uit ziet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

dat snap ik niet... kan je dat uitleggen?

hehehe... ik snap-um... sorry... erg traag zo op de late avond...

[ Voor 18% gewijzigd door JackBol op 07-04-2006 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:48
CyBeR schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:59:
Dit viel mij inderdaad afgelopen vrijdag ook op, Ik verwachte een mooie loc te zien toen ik in Utrecht te wachten stond, maar het bleek dat het een stuurstand was (Richting Maastircht)

Hoe worden die stuurstanden dan eigenlijk omgedraaid? Gebeurd dat met van die grote draaischijven (die heb ik namelijk nog nooit in het "echt" gezien, alleen wel eens bij model-treinen)

Dan had ik nog een vraagje, waarom hebben alle treinstellen twee pantograven vlak naast elkaar staan, en waarom staat er alijd maar eentje omhoog? Of-te-wel waar dient die tweede voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Pittie schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:25:
[...]

Dit viel mij inderdaad afgelopen vrijdag ook op, Ik verwachte een mooie loc te zien toen ik in Utrecht te wachten stond, maar het bleek dat het een stuurstand was (Richting Maastircht)

Hoe worden die stuurstanden dan eigenlijk omgedraaid? Gebeurd dat met van die grote draaischijven (die heb ik namelijk nog nooit in het "echt" gezien, alleen wel eens bij model-treinen)
niet alleen de stuurstand is omgedraaid. Volgens mij staat de hele trein achterstevoren, incl. de coupes en dubbeldekker etc. Volgens mij is de hele trein gewoon ergens over een lus gereden. Lijkt mij ook een stuk makkelijker dan individueel de stuurstanden andersom te zetten.
Dan had ik nog een vraagje, waarom hebben alle treinstellen twee pantograven vlak naast elkaar staan, en waarom staat er alijd maar eentje omhoog? Of-te-wel waar dient die tweede voor?
dat is hier al eens eerder beantwoord. Volgens mij had het met de stroomafname te maken. Bij heel veel stroomafname zoals bij het wegrijden staan beide pantograven omhoog, om zo de benodigde stroom te kunnen verdelen over 2 circuits. Echter bij hoge snelheden gaat de bovenleiding 'zwiepen' waardoor schade kan ontstaan aan de 2e pantograaf, waardoor deze word neergelaten. Rond de 30 a 40 kmph ligt volgens mij het punt waar de 2e pantograaf wordt neergelaten.

Voor precieze antwoorden moeten je even op insanity of mren wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pittie schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:25:
[...]

Volgens mij is er nog maar één draaischijf bij het normale spoorbedrijf in Nederland, en die is in de werkplaats Tilburg. Een paar van de museumbedrijven zullen er ook wel eentje hebben.

Tegenwoordig wordt door het zgn. "driehoeken" gedaan, en ik heb begrepen dat er een aantal tussen Heerlen en Maastricht zijn gedriehoekt.
Als volgt: stam staat in Maastricht met de lok aan de zuid-zijde. Stam vertrekt richting Heerlen, -> stuurstand voor. Vanuit Heerlen gaat de reis na kopmaken naar Sittard, -> lok voor. Vanuit Sittard met kopmaken naar Maastricht -> stuurstand voor, ofwel stuurstand aan de zuidzijde.
Dit werkt dus altijd als je op je uitgangspunt terug kunt komen via het spoor waarop je wegging met een 0 of even aantal keren kopmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 08-04-2006 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maasluip schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:40:
[...]
Volgens mij is er nog maar één draaischijf bij het normale spoorbedrijf in Nederland, en die is in de werkplaats Tilburg. Een paar van de museumbedrijven zullen er ook wel eentje hebben.
Volgens mij heeft alleen de SSN er een (http://www.stoomstichting.nl/text_nl/museum/draaischijf.html)? Of zijn er meer musea met (operationele) draaischijven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik dacht dat het museum in Valkenburg er ook nog een heeft. Maar dat is dan wel smalspoor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Buiten musea zijn wij (werkplaats Tb) de enigen met een werkende draaischijf in bedrijf in Europa heb ik mij laten vertellen..

_DH heeft het goed uitgelegd vwb die stroomafnemers :) Hoewel de officiële snelheid op 5km/h ligt, maar in de praktijk zie je dat haast nooit..

[ Voor 3% gewijzigd door insan1ty op 09-04-2006 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 20:01:
Ik dacht dat het museum in Valkenburg er ook nog een heeft. Maar dat is dan wel smalspoor natuurlijk.
Het spoorwegmuseum ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:16:
[...]

niet alleen de stuurstand is omgedraaid. Volgens mij staat de hele trein achterstevoren, incl. de coupes en dubbeldekker etc. Volgens mij is de hele trein gewoon ergens over een lus gereden. Lijkt mij ook een stuk makkelijker dan individueel de stuurstanden andersom te zetten.
Zo is het maar net.
Bovendien, als je de stuurstanden om draait, moet je ook nog je trein 300 meter verplaatsen zodat de stuurstand aan de andere kant zou zitten, alleen heb je het probleem dat dan daar de loc al zit, lastig lastig dus.

Dus zijn de stammen gedriehoekt, dwz een dusdanige route rijden dat de met de andere kant naar voren weer op het beginpunt zijn.

In dit geval was de keus gemakkelijk: zowel Heerlen als Maastricht zijn eindpunt van de 800/900-stammen, en als je van Heerlen naar Maastricht rijdt (via Valkenburg), sta je al met je loc aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

insan1ty schreef op zondag 09 april 2006 @ 03:19:
Buiten musea zijn wij (werkplaats Tb) de enigen met een werkende draaischijf in bedrijf in Europa heb ik mij laten vertellen.
Dat zou ik niet te hard roepen. Alleen al in Duitsland zijn er nog veel draaischijven in bedrijf, en niet alleen in musea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

koelkast schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 16:38:
[...]
Wat gebeurt er eigenlijk precies bij het reviseren van de ICM stellen? Bankjes á la ICR?
Nog luxer, zeg maar gerust blauwe bankjes die nog lekkerder schijnen te gaan zitten, Tevens komt er in de ICMm een plaatsbepalingssysteem die ook in enkele V-IRM's een tijdje terug uitgetest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
_DH schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:16:
[...]

Aah dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, ik had niet gedacht aan zo een lus.
[...]
dat is hier al eens eerder beantwoord. Volgens mij had het met de stroomafname te maken. Bij heel veel stroomafname zoals bij het wegrijden staan beide pantograven omhoog, om zo de benodigde stroom te kunnen verdelen over 2 circuits. Echter bij hoge snelheden gaat de bovenleiding 'zwiepen' waardoor schade kan ontstaan aan de 2e pantograaf, waardoor deze word neergelaten. Rond de 30 a 40 kmph ligt volgens mij het punt waar de 2e pantograaf wordt neergelaten.

Voor precieze antwoorden moeten je even op insanity of mren wachten :)
Dat verhaal heb ik begrepen, maar ik dacht dat dat alleen gelde als er enige afstand tussen de pantograven is, zoals bv op een 1600 loc. Maar dit geldt dus ook voor bv de koploper, (Ik bedoel dan de twee pantograven die vlak naast elkaar staan, als ze beiden omhoog staan zou je een ruit zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Het zit ietsje anders, het is deels waar dat door zwiepen de 2e panto beschadigd kan worden, maar dit is veelal op hoge snelheden zoals bij TGV's.
De 16/17/1800'en gebruiken de voorste panto nooit op volle snelheid, omdat daarmee de druk op de bovenleiding te groot wordt door de rijwind die de voorste opvangt. De achterste heeft hier geen last van en kan ongelimiteerd gebruikt worden. De voorste wordt daarom ook alleen maar gebruikt bij optrekken vanuit stilstand.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 20:07

MBV

Maar hoe zit dat nou bij de koplopers enzo, waar de panto's elkaar maar net niet raken? Is dat gewoon om een 'reserve'-panto te hebben i.v.m. slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Bij die typen is het wisselend welke er omhoog staat en is het volgens mij minder van belang welke dit is. Of er daadwerkelijk geen verschil is tussen voor dan wel achter bij stellen weet ik niet zo, zou ik es moeten nazoeken.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

not-known schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:51:
Bij die typen is het wisselend welke er omhoog staat en is het volgens mij minder van belang welke dit is. Of er daadwerkelijk geen verschil is tussen voor dan wel achter bij stellen weet ik niet zo, zou ik es moeten nazoeken.
omg @ jou avatar :P je had middelste rijtuig eig. blauw moeten maken, zovaak als die belenux treinen met 2 kleuren (rode en blauwe banden) rijden (altijd volgens mij)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MBV schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:33:
Maar hoe zit dat nou bij de koplopers enzo, waar de panto's elkaar maar net niet raken? Is dat gewoon om een 'reserve'-panto te hebben i.v.m. slijtage?
het zal er wel aan liggen welke kant de trein op rijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
_DH schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:31:
[...]

het zal er wel aan liggen welke kant de trein op rijd...
Ik heb net even zitten kijken en er lijkt geen regelmaat in te zitten. Zoek maar eens een paar foto's van koplopers op, de ene keer wijst de 'knik' naar voren en de andere keer weer naar achteren. (zie front-/sluitseinen) Het lijkt er wel op dat als twee stellen gekoppeld rijden dat ze dan allebei dezelfde kant op wijzen.
Ik weet niet hoe het zit met de bediening in eeen ICM, in een 1700 en aanverwante modellen is er iig aparte bediening (dus voor en achter).

Naar voren
Naar achteren

[ Voor 30% gewijzigd door insan1ty op 10-04-2006 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:00

ericding

Altijd de eerste.

Het is me ook al vaker opgevallen bij Plan T/V, dat zowel met de knik "naar voren" als "naar achteren" gereden wordt. Het lijkt gewoon willekeur. Waarom die tweede er zit is mij i.i.g. niet duidelijk, bij het wegrijden vanuit stilstand staat er ook altijd maar één pantograaf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
ericding schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:39:
Het is me ook al vaker opgevallen bij Plan T/V, dat zowel met de knik "naar voren" als "naar achteren" gereden wordt. Het lijkt gewoon willekeur. Waarom die tweede er zit is mij i.i.g. niet duidelijk, bij het wegrijden vanuit stilstand staat er ook altijd maar één pantograaf op.
Als het goed is wel hoor, de hoofdstroom is volgens mij niet uitgevoerd op de elektrische koppeling.. Ik zie Mat '64 in ieder geval wel altijd met 2 stroomafnemers tegen de draad wegrijden..

[ Voor 11% gewijzigd door insan1ty op 10-04-2006 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Volgens mij (99% zeker) rijden treinen die in stellen rijden altijd met een eigen panto per stel omhoog.
Per stel is er dan altijd maar 1 omhoog.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

not-known schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 08:46:
Volgens mij (99% zeker) rijden treinen die in stellen rijden altijd met een eigen panto per stel omhoog.
gaan we het emperisch onderzoeken (ik ben vanmiddag toch op a'dam CS) of wachten we op MRen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Hoef je niet voor op MRen te wachten, het is gewoon zo. De hondekop was het laatste treinstel die 2 panto's per treinstel op had. De huidige generatie heeft per treinstel 1 panto op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

not-known schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 08:46:
klopt.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
456 schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:25:
Hoef je niet voor op MRen te wachten, het is gewoon zo. De hondekop was het laatste treinstel die 2 panto's per treinstel op had. De huidige generatie heeft per treinstel 1 panto op.
En niet te vergeten die baggerdingen van sneltram 51 (Amstelveen Westwijk <> Amsterdam Centraal). Die rijden met alle panto's omhoog anders vallen ze *nog* vaker uit :X . Maar het is ook niet voor niets een GVB (geen vervoer beschikbaar) machine.

* fantaseert over een tijd dat er weer een spoor voor een echte trein wordt aangelegd in Amstelveen met verbinding naar Schiphol/Den Haag, Utrecht en Amsterdam met als hoofdknooppunt Uithoorn. De dijkjes liggen er al...

[ Voor 7% gewijzigd door Vaagharses op 11-04-2006 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
_DH schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:09:
[...]

gaan we het emperisch onderzoeken (ik ben vanmiddag toch op a'dam CS) of wachten we op MRen :+
Ik dacht in eerste instantie ook dat het miss met de rijrichting te maken had, dit omdat ik een koploper zal die alle "knikken" naar achter had (3 treinstellen)

Maar daarna kwam er een 4x plan V langs, waar 3x de knik naar voren zat en 1x de knik naar achteren. Volgens mij zit er inderdaad totaal geen regelmaat in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
insan1ty schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:41:
[...]

Als het goed is wel hoor, de hoofdstroom is volgens mij niet uitgevoerd op de elektrische koppeling.. Ik zie Mat '64 in ieder geval wel altijd met 2 stroomafnemers tegen de draad wegrijden..
Uhm: ik bedoel dus natuurlijk als twee stellen gekoppeld zijn rijden ze met 2 stroomafnemers omhoog.. De twee stroomafnemers die naast mekaar zitten zijn nooit allebei tegelijkertijd omhoog.. Bij Mat '54 is het trouwens maar 1 stroomafnemer die dubbelbenig is uitgevoerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

insan1ty schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:49:
[...]

Uhm: ik bedoel dus natuurlijk als twee stellen gekoppeld zijn rijden ze met 2 stroomafnemers omhoog.. De twee stroomafnemers die naast mekaar zitten zijn nooit allebei tegelijkertijd omhoog.. Bij Mat '54 is het trouwens maar 1 stroomafnemer die dubbelbenig is uitgevoerd..
Klopt, maar dan nog bij 4delig Mat '54 2x panto op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
456 schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 19:46:
[...]

Klopt, maar dan nog bij 4delig Mat '54 2x panto op.
Zo? :P
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/mat54.jpg

In de verte is met moeite nog de 4e panto te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

4 delig Mat'54 had normaal twee panto's op ja. Een op de voorste bak en een op de achterste. Dat komt op dat beide kopbakken aangedreven zijn en dus er geen hoogspanningskabel door de trein ligt.
Plan V en T en 2-delig Mat'54 heeft maar 1 aangedreven bak. Ik heb zelf nog nooit een treinstel gezien dat de twee bijelkaar gelegen panto's op had (wat niet wil zeggen dat het nooit gebeurd is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

insan1ty schreef op woensdag 12 april 2006 @ 00:09:
[...]

Zo? :P
[afbeelding]

In de verte is met moeite nog de 4e panto te zien..
aaahhhh
Those were the days...
een asbest stel op de luchtbruggen in rotterdam :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 12 april 2006 @ 07:52:

Plan V en T en 2-delig Mat'54 heeft maar 1 aangedreven bak. Ik heb zelf nog nooit een treinstel gezien dat de twee bijelkaar gelegen panto's op had (wat niet wil zeggen dat het nooit gebeurd is natuurlijk).
Zijn bij plan V niet de twee middelste draaistellen aangedreven en de twee buitenste niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Afgelopen nacht was prorail druk bezig met het verdichten van het spoor van Enschede richting Duitsland. Echter, dit spoor ligt er net en er rijden alleen van die lightweight treintjes.

Is de ondergrond daar zo slecht, is het belabberd aangelegd of heeft elk stukje spoor zoveel onderhoud nodig?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IorGie schreef op woensdag 12 april 2006 @ 15:07:
Afgelopen nacht was prorail druk bezig met het verdichten van het spoor van Enschede richting Duitsland. Echter, dit spoor ligt er net en er rijden alleen van die lightweight treintjes.

Is de ondergrond daar zo slecht, is het belabberd aangelegd of heeft elk stukje spoor zoveel onderhoud nodig?
Shit, wist ik niets van, was anders wel even gaan kijken (ik woon er 1,5 km vandaan).

Het spoor ligt er ook niet net, maar toch al weer een jaar of 4 geloof ik. En ook zo'n trein weegt nog behoorlijk wat hoor, zo lichtgewicht zijn ze niet. Bovendien: het zijn er wel 70 per dag die er over jagen.

Is gewoon onderhoud lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 13:44:
[...]

Zijn bij plan V niet de twee middelste draaistellen aangedreven en de twee buitenste niet?
Ja, daar heb je gelijk in. Sowieso zit ik een beetje dom te praten, want sprinters en SM'90 hebben ook altijd maar 1 panto op terwijl ze op meerdere bakken aandrijving hebben.
Maar een 4-tje hondekop had wel altijd twee panto's op (en had er ook 4 in totaal).
IorGie schreef op woensdag 12 april 2006 @ 15:07:
Prorail? Weet je dat zeker? Bij mijn weten is er nog altijd een stukje spoor van 30 cm weg bij de aansluiting in Enschede. Was het geen duitse railbouw firma?
Anders zou Prorail wel een flinke omweg moeten maken om een Plasser&Theurer daar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Officieel is het stukje Es-Glanerbrug grens ProRail gebied. Het is ook gelegd in opdracht van prorail, aannemer met 6400-loc en onderlossers incluis.

Dat het stuk qua omroep- en TT-berichten ed. stelselmatig genegeeerd wordt is iets anders. De gewijzigd treinverkeer briefjes worden overigens wel altijd netjes aangeplakt. Weliswaar regelmatig over de DB-vertrekstaten heen, maar vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 17:03:
Officieel is het stukje Es-Glanerbrug grens ProRail gebied. Het is ook gelegd in opdracht van prorail, aannemer met 6400-loc en onderlossers incluis.
Ja, maar daarna hebben ze 30 cm spoor verwijderd zodat (zelfs als de stootjukken weg zijn) doorrijden wel heel erg lastig is.
Daarom verwondert het me dat Prorail de omweg over Bad Bentheim-Rheine-Münster (of misschien zelfs Emmerich-Oberhausen-Münster) maakt om een stukje rail te onderhouden. Het is toch veel makkelijker en goedkoper om daar even een Duitse onderaannemer voor in te huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 12 april 2006 @ 22:36:
[...]
Ja, maar daarna hebben ze 30 cm spoor verwijderd zodat (zelfs als de stootjukken weg zijn) doorrijden wel heel erg lastig is.
Daarom verwondert het me dat Prorail de omweg over Bad Bentheim-Rheine-Münster (of misschien zelfs Emmerich-Oberhausen-Münster) maakt om een stukje rail te onderhouden. Het is toch veel makkelijker en goedkoper om daar even een Duitse onderaannemer voor in te huren?
Misschien hebben ze een contract voor beheersgebied Oost gegund aan één partij, en zijn ze nu dus verplicht die in te zetten?

Wat ik me nu afvraag: hoe kan je aan de spooraannemer zien dat ie in dienst is van ProRail, en welke aannemer was dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 23:10:
[...]

Misschien hebben ze een contract voor beheersgebied Oost gegund aan één partij, en zijn ze nu dus verplicht die in te zetten?

Wat ik me nu afvraag: hoe kan je aan de spooraannemer zien dat ie in dienst is van ProRail, en welke aannemer was dit?
Veiligheidsmannen met ProRail vestjes aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

BAB stam met NS-tv rijdt niet meer...

Na wat heen-en-weer gerangeer te Ht vanmorgen, is deze naar HTMU te Utrecht verplaatst. (dus alleen BAB+loc, niet de gehele ICRm trein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

insan1ty schreef op woensdag 12 april 2006 @ 23:47:
[...]
Veiligheidsmannen met ProRail vestjes aan? :)
Vink _/-\o_
Overigens was de loc van Volker Stevin, de "idefix" als iemand het iets zegt.
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 15:17:
Shit, wist ik niets van, was anders wel even gaan kijken (ik woon er 1,5 km vandaan).
Om half drie snachts?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

dat de loc van Volker is zegt niet veel. De spooraannemers huren regelmatig bij elkaar het materieel in. De gele hesjes zullen de naam dragen van de uitvoerende partij en niet van ProRail als opdrachtgever. Het zou dan niet bepaald transparant zijn om na te gaan welke partij waarmee bezig is en of dit volgens planning/voorschfriften/vergunningen is. Die hesjes zul je alleen zien bij vertegenwoordigers van de opdrachtgever (ProRail dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 20:07

MBV

terabyte schreef op donderdag 13 april 2006 @ 19:18:
BAB stam met NS-tv rijdt niet meer...

Na wat heen-en-weer gerangeer te Ht vanmorgen, is deze naar HTMU te Utrecht verplaatst. (dus alleen BAB+loc, niet de gehele ICRm trein).
wat is een bab-stam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een stamsamenstelling voor IC-rijtuigen. voor ICRm is een BAB-stam dus een stam van een ICRm-A rijtuig tussen twee ICRm-B rijtuigen, genummerd in de 5600-serie
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.