Het grote spoorwegentopic deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.713 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Hm, die trein van Amsterdam > Antwerpen he... is die ook weer even duur als de thalys? Of vervangt die de huidige internationale trein? Hoop het laatste want heb geen zin om meer te betalen voor dat traject, is duur zat allemaal.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Dennahz schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:26:
Hm, die trein van Amsterdam > Antwerpen he... is die ook weer even duur als de thalys? Of vervangt die de huidige internationale trein? Hoop het laatste want heb geen zin om meer te betalen voor dat traject, is duur zat allemaal.
Nu is de int. een stuk goedkoper dan de Thalys, straks wordt alles HSA en dan gaan de tarieven ook omhoog naar Thalys-niveau.

Maar goedkoop kan waarschijnlijk nog wel met de stoptrein vanaf Roosendaal of met de bus vanaf Breda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Anoniem: 18023 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:33:
[...]

Nu is de int. een stuk goedkoper dan de Thalys, straks wordt alles HSA en dan gaan de tarieven ook omhoog naar Thalys-niveau.

Maar goedkoop kan waarschijnlijk nog wel met de stoptrein vanaf Roosendaal of met de bus vanaf Breda.
Ga je er toch niet op vooruit als je naar belgie wil. De benelux-trein is zeer ideaal voor een mooie prijs.

En de HSA lijkt me een stuk ergere rit. Je zit alleen maar in tunnels en naar betonnen muren te kijken... Gelukkig dat dat ding dan zo snel gaat ;) Ik vind het toch jammer dat tegenwoordig alles maar onzichtbaar moet blijven en we als dat niet lukt maar een enorme geluidswal omheenzetten.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vaagharses schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 00:44:
[...]

Ga je er toch niet op vooruit als je naar belgie wil. De benelux-trein is zeer ideaal voor een mooie prijs.
Dat ligt er aan van waar je komt. Vanuit Breda/Den Bosch/ en alles rg. Ehv/Nm en verder is die stoptrein niet veel langzamer.
En de HSA lijkt me een stuk ergere rit. Je zit alleen maar in tunnels en naar betonnen muren te kijken... Gelukkig dat dat ding dan zo snel gaat ;) Ik vind het toch jammer dat tegenwoordig alles maar onzichtbaar moet blijven en we als dat niet lukt maar een enorme geluidswal omheenzetten.
Och, de Nederlandse geluidwal valt nog mee, die is redelijk doorzichtig. Maar als je van Antwerpen naar Breda rijdt, zie je pas iets vreselijks, dat is gewoon een kale, kille betonnen wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Pino schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:26:
[...]

Ik kan mijn bron ook niet meer vinden, toch weet ik zeker dat ik het of op TV heb gezien of gelezen, kan ook in het buitenland zijn, bij Rail away ofzo.

[edit] Toch gevonden!

http://www.electricity-today.com/et/May99/ice.html
Ik kreeg vandaag er ook bevestiging van, van iemand die een rondleiding heeft gehad bij NedTrain. Bovenleiding schoonrijden vind de pantograaf ook niet zo tof B)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

insan1ty schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:11:
Wat is het doel van dat laatste filmpje?
Mooi nostalgisch (nou ja... 16 jaar oud) filmpje met treintjes! 1100'den, 1200'den, posttreinen, hondekoppen, groene telefooncellen!

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

http://www.nu.nl/news/658...ngrijpend_veranderen.html
• NS wil dienstregeling ingrijpend veranderen

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) voert ingrijpende veranderingen in de dienstregeling door. Zo zouden vertrektijden en aansluitingen van treinen veranderen en zouden er minimaal vijf nieuwe stations bij komen. De veranderingen moeten vanaf december worden doorgevoerd. Dat meldt De Telegraaf woensdag.

De spoorwegen zouden twee jaar hebben gewerkt aan het vernieuwde spoorboekje. De plannen worden woensdag door de NS-directie bekend gemaakt, schrijft het dagblad. Reizigersorganisatie Rover zou intensief betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de nieuwe dienstregeling.

• Serviceverlening

Een woordvoerder van NS zegt in de ochtendkrant dat de vernieuwde dienstregeling is bedoeld als serviceverlening. Ook zou 'de rek uit het huidige spoorboekje zijn'. De nieuwe treintijden zou aansluiten op de dienstregeling van de High Speed Alliance, die de routes van de hogesnelheidslijn gaat verzorgen. De krant schrijft dat de reistijden per trein daardoor korter zullen worden.

De consumentenorganisaties zijn nauwelijks te spreken over de gloednieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen voor 2007. Dat hebben onder meer de reizigersvereniging Rover, de Consumentenbond en de ANWB woensdag verklaard.

• Avonduren

Ondanks de komst van de hogesnelheidslijn komt de gemiddelde reiziger binnen Nederland niet sneller aan op zijn bestemming. De NS snijdt verder in het aantal treinen in de late avonduren en in de vroege ochtend op zaterdag en zondag. Van de belofte van de NS om te beginnen met een soort metroachtig systeem op het spoor is weinig terechtgekomen, stellen de consumentenorganisaties.

De NS heeft de ingebruikname van hogesnelheidslijn en de goederenspoorlijn Betuweroute aangegrepen om de dienstregeling volledig om te gooien. De aankomst- en vertrektijden zijn aangepast en op diverse trajecten gaan meer treinen rijden, liet de NS vorig jaar al over de voorlopige plannen weten. Het spoorbedrijf heeft inmiddels de definitieve voorstellen aan de belangenverenigingen voorgelegd.

• Ambities

De consumentenorganisaties zien echter weinig terug van de ambities van de NS. Vooral het samenvoegen van de sneltrein- en intercitydiensten stuit ze tegen de borst. Deze maatregel houdt in dat de intercity's vaker zullen stoppen. Op diverse trajecten neemt de reistijd daardoor met meer dan 10 minuten toe.

Op de route Amsterdam-Schiphol-Rotterdam rijdt vanaf 2007 geen intercity meer, aldus Rover. Daarvoor in de plaats komt de veel duurdere hogesnelheidstrein. Reizigers die geen zin hebben om meer te betalen voor hun treinkaartje, kunnen de sneltrein via Haarlem nemen. "Maar dan doe je er wel langer over terwijl de prijs van het treinkaartje gelijk blijft", lichtte de zegsman van Rover toe.

• Avonduren

Veel reizigers zullen bovendien vaker moeten overstappen. De NS heeft een dienstregeling opgesteld die ongevoeliger is voor vertragingen. Daaraan heeft het bedrijf een aantal rechtstreekse treinverbindingen opgeofferd, aldus de consumentenclubs. Passagiers tussen Amsterdam en het noorden en oosten van Nederland moeten vanaf 2007 overstappen in Amersfoort. Reizigers tussen Haarlem en Utrecht moeten overstappen in Amsterdam.

• Pluspunten

De consumentenorganisatie zien ook pluspunten in de nieuwe dienstregeling. Op een aantal trajecten in vooral de Randstad, waar nu al vier treinen per uur rijden, komt een regelmatige kwartierdienst. Tussen 2007 en 2010 komen er bovendien tussen vijf en elf nieuwe stations bij. Ook komen er nieuwe treinverbindingen bij, zoals tussen Den Haag en Amsterdam Zuid.
Ik vind het jammer dat de doorgaande treinen naar het noorden en oosten worden geschrapt, zo zonder je wel een beetje een groot deel van Nederland af. Van die treinen werd ook echt wel vaak gebruik gemaakt, juist ook omdat het een doorgaande verbinding was. Erg rare gang van zaken. Ik krijg er altijd een beetje een gevoel van dat de mensen die het maken in de randstad wonen en heel erg graag zichzelf in de watten leggen ten koste van iets meer afgelegen gebieden in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Reizigers tussen Haarlem en Utrecht moeten overstappen in Amsterdam.
Hum. Daar gaat mijn trein. (800/900).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Anoniem: 18023 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:33:
[...]

Nog duurder? Naja, anders gewoon van Leeuwarden naar Rotterdam, dan naar Roosendaal en vandaar naar Antwerpen... is even lang.

Ga niet meer betalen omdat die lui een leuk ideetje hebben... als ze nieuwe dingen willen bouwen best, maar niet ten koste van de prijs. Je gaat er als reiziger NIKS op vooruit, die Thalys is al verschrikkelijk duur en zie de toegevoegde waarde er niet van.. beetje luxer reizen.. wauw dat is wel 40 euro waard ja.. NOT.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

http://www.rovernet.nl/ni...richten.php?id=ber060118b

Nieuwbericht van Rover, onderaan staan linkjes naar de bijlagen met uitwerkingen van het nieuwe net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
"Op de route Amsterdam-Schiphol-Rotterdam rijdt vanaf 2007 geen intercity meer, aldus Rover. Daarvoor in de plaats komt de veel duurdere hogesnelheidstrein."

In de PDF op de Rover-site zie ik de IC Vlissingen-A'dam nog gewoon staan :/

(gelukkig maar, want die ga ik volgens jaar veel nodig hebben als ik ga studeren in A'dam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Van de week stond in de lokale krant (BN/DeStem) dat Roosendaal volgend jaar geen intercity's meer zal hebben. Dat zou dus betekenen dat die tussen Vlissingen en Amsterdam (die ook Roosendaal aandoet) dus niet meer bestaat in de nieuwe dienstregeling.

Zie http://www.bndestem.nl/dossiers/hsl/article6130.ece
Zowel de snelle verbinding tussen Vlissingen en Rotterdam als die van Amsterdam naar Brussel-Zuid wordt opgeheven.
Edit: hmm, dit artikel is van maart 2005... stond vorige week toch echt een artikel in, maar kan hem ff niet online terugvinden.

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 18-01-2006 18:41 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-06 21:23

MBV

Goed, monopolie door een commercieel bedrijf werkt niet, zeker niet als dat moet samenwerken met een ander bedrijf dat een monopolie heeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Laatst online: 19-05 23:38

not-known

[BI] Crewmember

Leuk dat sprinter concept overal maar inzetten, maar dan mogen ze toch es opschieten met nieuw sprinter mat. Leuk bedacht concept maar imho niks waard. Intussen rijdt ook nu in de 'sprinterdienst' net het mat wat voor handen is. Zal wel niet anders worden ook.

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-06 23:43

Sosabowski

nerd

wilko2 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 18:32:
offtopic:
Mmm die dingen doen het niet eens onder linux.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

IorGie schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 19:17:
[...]

offtopic:
Mmm die dingen doen het niet eens onder linux.
Hier geen probleem met acroread
not-known schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 18:57:
Leuk dat sprinter concept overal maar inzetten, maar dan mogen ze toch es opschieten met nieuw sprinter mat. Leuk bedacht concept maar imho niks waard. Intussen rijdt ook nu in de 'sprinterdienst' net het mat wat voor handen is. Zal wel niet anders worden ook.
En dan hebben we het nog niet gehad over de Intercity's die eigenlijk geen ICs mogen heten, zoals Utrecht-Almere. Dat vind ik dus echt loos.

En de IC Limburg-Schagen (of all places?) of gaat ie toch maar tot Alkmaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Een intercity tussen Zwolle en Nijmegen, en dan ook nog altijd stoppen in wereldsteden Wijhe en Olst :? Daar mogen ze weleens wat aan doen, aan die treinnamen :|
En sprinter is dan zowel een naam voor een treinstel, als voor een treinsoort in de dienstregeling. Het wordt er wat dat betreft niet duidelijker op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Dat met de dienstregeling de ICs op meer stations zouden stoppen, dat wist ik al. Maar ik verwachte vooral stations zoals Hilversum en Gouda, die IMHO wel IC-waardige steden zijn.

Nu blijkt dat de IC ook stopt op heel veel stations die eigenlijk vallen in de categorie 'Lutjebroek Zuid'. Bekijk de laatste en op 1 na laatste pagina van de detailuitwerking maar en tel het aantal streep-stations (dwz stations gerepresenteert als zwarte streep ipv witte blok). Er zit echt teveel prut tussen.

edit: ik zie nu dat dus ook Hilversum Sportpark een heus IC-station wordt, terwijl dit station al op kruipafstand ligt van Hilversum.

Zie je het al voor je: een full-fledged IC die na de 40 km/h gehaald te alweer moet afremmen voor de volgende stop?

[ Voor 24% gewijzigd door terabyte op 18-01-2006 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Wat gaat er veranderen op traject Leeuwarden > Rotterdam :? Niks hopelijk... is wel lekker zo namelijk. En naar Belgie hoeft ook niks anders. Kan het niet ergens vinden namelijk.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennahz schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 22:40:
Wat gaat er veranderen op traject Leeuwarden > Rotterdam :? Niks hopelijk... is
Er wordt vaker rechtstreeks gereden, er wordt ivm lengte minder vaak gecombineerd gereden met het Groningen-deel, en alle treinen gaan op alle tussenstations stoppen (allemaal Meppel, Wolvega, Akkrum en Grou dus). Dat laatste is geen nadeel in mij ogen omdat de overstap op de stadsdienst in Leeuwarden nu uniform wordt, ipv een goede en een slechte aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

terabyte schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 22:05:

Nu blijkt dat de IC ook stopt op heel veel stations die eigenlijk vallen in de categorie 'Lutjebroek Zuid'. Bekijk de laatste en op 1 na laatste pagina van de detailuitwerking maar en tel het aantal streep-stations (dwz stations gerepresenteert als zwarte streep ipv witte blok). Er zit echt teveel prut tussen.
Ja. Ik zit even Eindhoven-Venlo te kijken. Joepie! Twee IC's per uur! Twee keer snel zonder te veel stops uit Venlo weg! Venlo-Helmond-Eindhoven-...
Nope.
Tussen Venlo en Deurne is het een ordinaire stoptrein. Dus 2 keer per uur een stoptrein naar Eindhoven die gelukkig niet bij elke lantarenpaal (Brouwhuis, 't Hout, Brandevoort) stopt.
Jottem.

En ik zie dat Nijmegen-Roermond nu definitief als "contractsector" wordt aangeduid. Dat zal ook de nodige pret opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat is een contractsector? Betekent dat dat het uitbesteed mag worden ofzo?

Heeft er iemand al een rijtje voordelen klaar liggen van de nieuwe dienstregeling, dat hij/zij die 1 voor een mag spammen om de negatieve sfeer hier iets op te warmen? Ik zie ineens allemaal spoken op de rails met die nieuwe regeling, wil iemand me wakkerschudden en zeggen dat ik dit droom? zou de eerste keer zijn dat ik over GoT droom, niet dat ik daar blij mee zou zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

voordeel is in ieder geval dat er hoogstwaarschijnlijk minder vertraging zal zijn, aangezien de treinen minder dicht op elkaar zullen gaan rijden.

Ik neem als voorbeeld de sneltrein van Roosendaal naar Zwolle. Deze wordt nu gesplitst in twee trajecten en zal overlappend zijn op het traject arnhem - nijmegen. Dit zal vast schelen, aangezien die bewuste sneltrein niet erg veel tijd heeft in Zwolle. Waardoor die trein altijd een vertraging heeft van ongeveer 5 minuten, wat niet prettig is, want dan moet er weer een heleboel andere zut wachten.

Hopelijk zal dat probleem opgelost zijn.

Verder moet ik het 24 uurs plan nog even zien of de reistijd ook echt korter wordt. Want daar heb ik mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Volgens mij pakt deuitvoering van de bedoeling om vertragingen te reduceren slecht uit. Met de nieuwe dienstregeling moet de reiziger:
- langer reizen +/- 10 minuten
- vaker overstappen

Maar als je nou op de gevoelige punten de halve dienstregeling (aansluitingen) 10 minuten vervroegd cq verlaat dan moet de reiziger nog steeds 10 minuten langer reizen, maar nu is de kans velen malen groter dat je de aansluiting haalt als je trein 5/10 minuten vertraging heeft. (uiteindelijk ben je dus niet vertraagd), de huidige overstaptijden blijven gehandhaafd en door het grotere gat tussen de aansluitingen zijn ook andere treinen minder afhankelijk van de vertragingen door weer andere treinen.

Mijn inziens heeft de huidige dienstregeling nét niet haalbare aansluitingen, waardoor als je pech hebt je een half uur vertraagd bent. Als je hier een kwartier in de dienstregeling gaat schuiven verkort je de reis zelfs met 15 minuten. Als je dan ook nog eens de frequentie omhoog schroeft is er genoeg flexibiliteit om met andere treinen te reizen. Voorbeeld: Eindhoven-A'dam Amstel zijn er in 1 uur maar 2 mogelijkheden om in Amstel te komen, te weten met de 800/900. Verschuif de dienstregeling zo, dat je ook kans hebt om in Utrecht over te stappen op IC naar Den Helder, welk ook op Amstel stapt. Dan heb je 4x per uur een moglijkheid om er te komen.

Uiteraard is het makkelijker als gezegd en zie ik duizend en 1 aspecten over het hoofd, maar ik bedoel maar; in de luchtvaart hebben ze ook complexe dienstregeling met transit-aansluitingen, als ze dat daar voor elkaar kunnen krijgen moet de NS dat zeker ook wel lukken toch?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je vergeet 1 ding: vliegtuigen worden hoofdzakelijk door niet-overheidsinstellingen geregeld. Een héél belangrijk verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34
En treinen vliegen (nog) niet. Vliegtuigen rijden niet over rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Vinnienerd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:00:
En treinen vliegen (nog) niet. Vliegtuigen rijden niet over rails.
Met het toenemende vliegverkeer is er weinig tot geen vlieg flexibiliteit in de lucht, net als op het spoor. Een trein omleiden is zelfs makkelijker dan een kist re-routen.

Nog een vraagje: waarom is het op Za/Zo elke keer een Plan V (5x2) die Haarlem-Heerlen/Maastrich als eerste doet? Het lijkt dus alsof ze de dag ervoor een stel Plan V's naar Haarlem sturen (aan het eind van de dienstregeling) en dan die dus weer terug moet. Waarom niet gewoon de laatste IC naar Haarlem een normale trein (ICR/IRM) en dat die dan weer terug gaat? Ik geloof dat de Plan V's ook he-le-maal naar Heerlen gaan :X

[ Voor 4% gewijzigd door ND863 op 19-01-2006 19:48 ]

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Die PlanV die 's avonds van Den Haag naar R'dam rijdt moet ook terug... En ik zou serieus overwegen om over Utrecht te gaan, mocht ik 's avonds een keer naar Ehv moeten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Vandaag ook gekke dingen waargenomen, ICM in de 3600, IRM in de 3500, andere vertreksporen dan normaal te Ehv en nog meer van dat soort grappen.. Ik zie trouwens dat de Sprinters ook buiten de randstad gaan rijden in de nieuwe drgl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-ter
  • Laatst online: 15:20

P-ter

...

Anoniem: 18023 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 23:21:
[...]
Dat laatste is geen nadeel in mij ogen omdat de overstap op de stadsdienst in Leeuwarden nu uniform wordt, ipv een goede en een slechte aansluiting.
Tot tien minuten langer onderweg weegt daar wel tegenop.
Mijn voorstel: vertrek .25 en .55 , dan heb je een goede aansluiting op de stadsbus (.00 .20 en .40) en op de treinen uit Gn (a .12 en .42).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

insan1ty schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 02:48: Ik zie trouwens dat de Sprinters ook buiten de randstad gaan rijden in de nieuwe drgl?
Met Sprinter wordt niet bedoeld SGM, maar gewoon de huidige stoptrein. Het is niet zo dat plotseling alle Mat'64 barrels worden vervangen door SGMm oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

terabyte schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 11:05:
[...]

Met Sprinter wordt niet bedoeld SGM, maar gewoon de huidige stoptrein. Het is niet zo dat plotseling alle Mat'64 barrels worden vervangen door SGMm oid.
Plotseling niet, maar binnen niet al te lange tijd is dat mat'64 toch vervangen door 'nieuwe sprinters', en dan niet SGMm, maar BauReihe425.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 18:50
Jongens, ik heb een vraagje voor jullie treinexperts ;)

Ik woon in utrecht vlakbij een stationnetje wat ongeveer 10 min van CS afligt. Nu kwam daar gisternacht om een uur of 1 een trein langs met allemaal vonken rondom de wielen en een geluid alsof alle koeling aanstaat (werd er wakker van..) om die wielen te koelen (?). Ik vraag me af wat voor trein dit is, wat het vervoert er waarom het blijkbaar 'niet-goed-passende' wielen heeft? Het was iig geen passagierstrein het lijkt mij een soort transporttrein maarja waarom hebben die wielen die niet kloppen? Of is er een andere reden waarom die wielen vonken?
De trein kwam overigens na een half uur ongeveer weer terug en reed trouwens ook langzaam ik schat een km of 20 per uur...

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon op 20-01-2006 14:14 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zoiets als dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.haagsebeemden.nl/hsl/HSL-actueel_oktober2005/images/RR48b.jpg

Is een slijptrein, word gebruikt om de rails te slijpen om het geluidsniveau zo laag mogelijk te houden

's nachts erg mooi trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://www.haagsebeemden.nl/hsl/standvanzaken_mei_juni_2005/images/HSL3516.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 20-01-2006 14:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 18:50
oh cool daar lijkt het inderdaad op ja! dankjewel nu kan ik weer rustig slapen :)

idd zo zag het er gisteren dus uit ja :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon op 20-01-2006 14:20 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

dat is de Speno. Rijdt door heeel het land om rails te slijpen (Italianen).

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 18:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vrijdag zag ik in de middag een oude Blokkendoos ofzo rijden op Utrecht Centraal. Hij had een doorloopkop zag ik, aangezien hij niet gekoppeld was naar mijn mening.
Wie weet wat voor trein het precies was, en waarom reed hij?
het was volgens mij geen Jaap ofzo...

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 22-01-2006 13:54 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 20:34
AW_Bos schreef op zondag 22 januari 2006 @ 13:54:
Vrijdag zag ik in de middag een oude Blokkendoos ofzo rijden op Utrecht Centraal. Hij had een doorloopkop zag ik, aangezien hij niet gekoppeld was naar mijn mening.
Wie weet wat voor trein het precies was, en waarom reed hij?
het was volgens mij geen Jaap ofzo...
Da's de trein naar het spoorwegmuseum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Vandalen hebben in de nacht van zaterdag op zondag zware schade toegebracht aan treinen en het spoor. Op het station van Enkhuizen werd een een treinstel in brand gestoken waardoor dit grotendeels uitbrandde. De brand in het treinstel brak rond 01.30 uur uit. De brand ontstond in een toilet. ProRail vermoedt dat vandalen hebben ingebroken in de trein en daarna brand hebben gesticht.
Gisternacht hebben enkele vandalen in Enkhuizen en Geldrop grote schade aangericht aan treinen en aan het spoor. In Enkhuizen werd een toilet in een trein in brand gestoken waardoor de gehele trein grotendeels uitbrandde. In Geldrop gooiden de vandalen een invalidenbrug op het spoor, een apparaat waarmee rolstoelgebruikers aan boord van treinen kunnen komen. Een intercity trein crashte hier met volle vaart tegenaan. De daders zijn vooralsnog spoorloos. Er raakte niemand gewond.
Tuig.

offtopic:
De daders zijn spoorloos.. hihi :)

[ Voor 42% gewijzigd door insan1ty op 22-01-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/gj.vdploeg/foto/treinbrand_22_01_06/foto07

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/gj.vdploeg/foto/treinbrand_22_01_06/foto10

foto's van http://www.brandweerenkhu...News&file=article&sid=320
schade plm. 650.000 euro.
Ik hoop voor de daders dat ze met 50 man waren, anders krijgen ze nog een flinke kluif aan de afbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 18:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vinnienerd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 14:03:
[...]

Da's de trein naar het spoorwegmuseum
Dat was toch een Plan T/V die daar altijd reed?

En verder over die treinbrand. In de Telegraaf staat een foto van het verbrandde interieur... :'( :'( :'(

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Treinbrand: diep triest dat iemand zoiets doet. Kost weer een vermogen aan belastinggeld, aangezien ik niet weet hoe ze zoiemand moeten pakken. Het is iig niet iemand van GoT: die had een Mat '64 in de hens gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DD-AR heb ik ook niet zo'n moeite mee hoor :+

Ik las het bericht ook, maar toen ik de foto zag kon ik een kleine gedachte toch niet onderdrukken...

en terecht!

[ Voor 3% gewijzigd door Hooglander1 op 23-01-2006 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:17:
@Treinbrand: diep triest dat iemand zoiets doet. Kost weer een vermogen aan belastinggeld, aangezien ik niet weet hoe ze zoiemand moeten pakken. Het is iig niet iemand van GoT: die had een Mat '64 in de hens gezet ;)
Belastinggeld? Die mag je me even uitleggen?

Wordt namelijk gewoon een verzerkingskwestie, en die maatschappij gaat dan weer achter de daders aan (ze hebben in sommige gevallen immers meer bevoegdheden dan de politie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
In de Metro stond dat de daders (indien gepakt natuurlijk) zelf de 650.000 euro schade mogen dokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Hooglander1 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:34:

Ik las het bericht ook, maar toen ik de foto zag kon ik een kleine gedachte toch niet onderdrukken...

en terecht!
DDM-1 ja. DD-AR lijkt hetzelfde, is het niet

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

not-known schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 00:35:
[...]

DDM-1 ja. DD-AR lijkt hetzelfde, is het niet
Wat is nou het eigenlijke verschil tussen die twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erg weinig. DD-AR is feitelijk DDM-2 en DDM-3. Het meest in het oog springende verschil is het feit dat DDM-1 rode sprinterbankjes heeft (goh, dat wordt binnenkort ook een vraag: "waarom heet dat sprinterbankjes, er zijn geen sprinters meer met die bankjes") en DD-AR heeft groene bankjes.
DDM-1 wordt in trek-duw treinen met tot 6 rijtuigen gereden en DD-AR in trek-duw treinen van 3 of 4 of in treinstellen (met mDDM motorwagen) van 4 treinstellen gereden.
Ik geloof dat de deuren ook verschillen. DDM-1 heeft toch nog de ouderwetse zwenk-zwaai deuren en DD-AR schuifdeuren?

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 24-01-2006 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Anoniem: 18023 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:10:
[...]

Belastinggeld? Die mag je me even uitleggen?

Wordt namelijk gewoon een verzerkingskwestie, en die maatschappij gaat dan weer achter de daders aan (ze hebben in sommige gevallen immers meer bevoegdheden dan de politie)
mag jij raden wat dit voor invloed op de verzekeringspremie heeft. Of denk je soms dat een verzekeringsmaatschappij dit niet (indirect) door gaat belasten. Met een beetje pech rekent NS dit vervolgens weer door aan de reiziger die weer tot de belastingbetalers behoort :Z

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij mijn weten is het materieelpark van de NS niet verzekerd. Ik denk ook niet dat er een verzekering is die het wil aannemen of dat het verstandig is. Je bent de enige verzekerde in de categorie dus je betaalt alleen maar extra aan assurantiekosten.
Hoe dan ook, dit is gewoon op kosten van de belastingbetaler, net als al het andere vandalisme waar de dader niet gepakt en geplukt kan worden. Daarom :r :r :r op vandalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Hooglander1 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 01:02:
[...]

Wat is nou het eigenlijke verschil tussen die twee?
DD-AR zit voor geen meter met veel van die groene bankjes waar onder de bekleding direct de houte plank van de bank zit. Neerploffen op de bank is dus pijn aan je stuitje. DDM-1 kent dat niet.
Daarnaast is er nog een legio verschil van binnen en van buiten, maar qua comfort is dit het meest kenmerkende.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Aah, dan zal dat het zijn. Ik vind die krengen zowiezo altijd krap. Met 1,93m zit je nog maar net comfortabel in een V-IRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hooglander1 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:34:

en terecht!
Wat heb je liever? DD-AR of Mat'64? Mat'64 maakt altijd een pokkenherrie, DD-AR (beneden) niet. Ook geeft dat niet zo het gevoel in oude baggerzooi te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

MBV schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:28:
[...]

Wat heb je liever? DD-AR of Mat'64? Mat'64 maakt altijd een pokkenherrie, DD-AR (beneden) niet. Ook geeft dat niet zo het gevoel in oude baggerzooi te rijden...
Ik hoef gelukkig zelden te rijden met Mat'64 of DD-AR. Het zijn beide treinstellen waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb. Ik heb het geluk dat ik meestal met IRM of ICM materiaal kan rijden. Een enkele keer heb ik ICR te pakken. En dat rijdt erg relaxed kan ik zeggen. :9~

Volgens mij heb ik dan ook nog nooit met DDM-1 gereden. Ik heb überhaupt maar één keer er mee gereden in mijn hele leven voor zover ik kan herinneren en dat was in een hele krappe irritante trein. Dus dat zal wel DD-AR zijn geweest.

Ik reis eigenlijk alleen vaak trajecten in het oosten en zuiden van het land en een enkele keer in het noorden. Als ik dan in het westen kom is het vaak gewoon de intercity naar een van die grote steden en dat scheelt toch kwa hoeveelheid klein en irritant materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, als ik moest kiezen tussen Mat64 en DD-AR/DDM wist ik het wel: Mat64. Niet dat dat nou zo fantastisch is, maar DD-AR/DDM is nog erger... bij elke wissel zit je bij je buurman op schoot, en de ontwerpen van het interieur is tegenwoordig waarschijnlijk werkzaam als designer van martelwerktuigen. Hij is er iig erg goed in.

Enige voordeel van DD-AR/DDM zijn imho de riante schuifdeuren en idd de relatief lage geluidsproduktie.

Ander verschil tussen DDM en DD-AR is overigens dat DDM namen en afbeeldingen van (bedreigde) diersoorten heeft (Panda, Dolfijn etc). Of is dat tegenwoordig niet meer zo? Zit er zo goed als nooit meer in namelijk...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Ja, die staan er meestal nog op. Ik zeg 'meestal', omdat ik niet zeker weet of ze er allemaal nog op staan.
Daarnaast zijn opvallende verschillen: dat DDM-1 altijd door een 1800 loc wordt gereden, DD-AR door 1700 serie; locs bij DDM-1 vaker worden afgekoppeld en makkelijker verwisselbaar zijn, maar dat de rijtuigverwarming toch blijft werken door een eigen panto van de stuurstand. Daarnaast is DD-AR snel combineerbaar door een andere koppeling.
Laatste opvallende puntje wat me zo te binnenschiet is de schuifdeur, deze is bij DDM-1 stukken trager en imho gammeler dan DD-AR.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Il Ljama schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:49:
[...]

mag jij raden wat dit voor invloed op de verzekeringspremie heeft. Of denk je soms dat een verzekeringsmaatschappij dit niet (indirect) door gaat belasten. Met een beetje pech rekent NS dit vervolgens weer door aan de reiziger die weer tot de belastingbetalers behoort :Z
Doorrekening aan de reiziger is iets ander dan de belastingbetaler slimpie met je :Z

De NS betaalt ook belasting, een verzerkeringsbedrijf ook...zo klopt natuurlijk altijd wat je zegt.

Als NS niet verzekerd is, is het gewoon NS die er voor op draait, dan zit het risico op schade aan materieel gewoon in de kostprijs van het kaartje, en draait (indirect) de reiziger er voor op. Dat deze toevallig als prive-persoon belasting betaalt is totaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Anoniem: 18023 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 21:04:
[...]

Doorrekening aan de reiziger is iets ander dan de belastingbetaler slimpie met je :Z

De NS betaalt ook belasting, een verzerkeringsbedrijf ook...zo klopt natuurlijk altijd wat je zegt.

Als NS niet verzekerd is, is het gewoon NS die er voor op draait, dan zit het risico op schade aan materieel gewoon in de kostprijs van het kaartje, en draait (indirect) de reiziger er voor op. Dat deze toevallig als prive-persoon belasting betaalt is totaal niet relevant.
je hoeft niet meteen persoonlijk te worden, dat doe je maar ergens anders. Het punt wat ik maakte, en de persoon waar jij op reageerde, is dat het niet simpel zo is dat de verzekeraar de kosten pakt en het daarmee af is. Zo kwam jouw reactie namelijk wel over. Het zal dan niet de belastingbetaler zijn, maar de reiziger die de kosten pakt, maar dat is iig nog een deel van de belastingbetalers.
Daarbij komt nog dat V&W nog behoorlijk NS/Prorail sponsort en dus zit daar zit wel degelijk belastinggeld in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:21
Ik snap het matrieelbeleid van de NS ondertussen ook niet echt meer, gister of eergister stond ik op Deventer te wachten rond een uur of 5. De trein richting zutphen bestond uit 2 stellen irm of 1 irm + 1 virm weet niet zeker meer en de trein richting zwolle was een plan t + v 8)7 Die laatste zat natuurlijk stampvol terwijl er de andere kant meer dan genoeg ruimte is, kom overigens veel vaker voor dat er ineens planv/t opduikt @ Roosendaal - zwolle, zit daar een reden achter of denken ze gewoon grappig te zijn :P

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Il Ljama schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 19:43:
[...]

maar de reiziger die de kosten pakt, maar dat is iig nog een deel van de belastingbetalers.
Zoals ik ook al zei: het feit dat zo'n reiziger als privépersoon belastingbetaler is, wil niet zeggen dat hij voor de kosten in die hoedanigheid opdraait. Het is en blijft voor mij dus een hersenloos argument 'dat de belastingbetaler er wel weer voor op zal draaien'.
Als ik bij jou de ramen uit je huis smijt met een baksteen, draait de belastingbetaler er volgens jouw redenering ook voor op; ik namelijk.
Daarbij komt nog dat V&W nog behoorlijk NS/Prorail sponsort en dus zit daar zit wel degelijk belastinggeld in.
Maar dat heeft er to-taal niets mee te maken!
NS-Reizigers en NS-Regio rijden treinen in opdracht van V&W (op contractsectorlijnen, niet op het hoofdrailnet), en in die zin betaald de staat gewoon een bedrijf voor het leveren van een dienst, net als ze KPN of Versatel betalen voor het leveren van spraak en datadiensten op het ministerie.

De kreet 'de belastingbetaler draait er voor op' is dus alleen van toepassing als overheids-eigendom vernield wordt (en de daders niet gepakt), en aangezien NS een privaat bedrijf is, gaat die kreet dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sv3n schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 21:31:
Ik snap het matrieelbeleid van de NS ondertussen ook niet echt meer, gister of eergister stond ik op Deventer te wachten rond een uur of 5. De trein richting zutphen bestond uit 2 stellen irm of 1 irm + 1 virm weet niet zeker meer en de trein richting zwolle was een plan t + v 8)7 Die laatste zat natuurlijk stampvol terwijl er de andere kant meer dan genoeg ruimte is, kom overigens veel vaker voor dat er ineens planv/t opduikt @ Roosendaal - zwolle, zit daar een reden achter of denken ze gewoon grappig te zijn :P
Ik weet het niet exact (en heb ook geen tijd om het op te zoeken), maar er rijdt -vooral in het weekend- planmatig nogal wat mat'64 in de 3600. Doordeweeks geloof ik niet, of een paar eerste/laatste treintjes.

Maar het kan ook zijn dat er eerder op de dag een verstoring was, dan beter 6 bakken mat '64 dan geen trein, toch?

Al denk ik trouwens dat het qua doorgaande reizigers Dv-Ht met de nieuwe dienstregeling wat rustiger gaat worden in de 3600. Die gaan dan natuurlijk lekker over Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78265

Ik merk laatste tijd ook steeds vaker dat er met willekeurig materieel wordt gereden. Ik reis bijna dagelijks het traject tussen utrecht en rotterdam en heb laatste paar weken al paar keer gehad dat de stoptrein dienst wordt gereden door een icm en dat ook de sneltrein dienst wordt verreden door een icm in plaats van een v-irm.

Ik zit tevens al een tijdje met een vraagje, waarom heeft de irm 2 verschillende soorten bekleding, meestal de voorste en laatste coupe 2e klas leer/plastic en dan de middelste coupe's dus die vast aan de 1e klas hebben stof.

Ook ben ik wel benieuwd naar de prestaties van treinen, hoelang doen ze er bijvoorbeeld over om naar de 100 op te trekken en wat zijn de maximale snelheden die ze kunnen halen (als er geen beveiligings systeem was en de rails het toe zou laten). en hoeveel versnellingen heeft een irm wel niet, want die piepjes blijven gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78265 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 02:18:
Ik merk laatste tijd ook steeds vaker dat er met willekeurig materieel wordt gereden. Ik reis bijna dagelijks het traject tussen utrecht en rotterdam en heb laatste paar weken al paar keer gehad dat de stoptrein dienst wordt gereden door een icm en dat ook de sneltrein dienst wordt verreden door een icm in plaats van een v-irm.
Dat komt door de niet geheel florisante materieelstaat: IRM heeft nog steeds last van een aantal stellen minder beschikbaar agv kortsluiting na stuifsneeuw, en ICM heeft de makke dat de nieuwe -stillere- compressoren niet erg bedrijfszeker zijn. En aangezien een compressor -onder andere- zorgt voor de druk in de remleiding, lijkt het me duidelijk dat een defecte compressor een no-go is.
Ik zit tevens al een tijdje met een vraagje, waarom heeft de irm 2 verschillende soorten bekleding, meestal de voorste en laatste coupe 2e klas leer/plastic en dan de middelste coupe's dus die vast aan de 1e klas hebben stof.
Dat zijn de verlengde IRM's, dat plastic wat je bedoelt zijn de oude bakken, de nieuwe bakken hebben stofjes. Verder hebben de nieuwe bakken onder coach-opstelling voor meer privacy als het druk is. Treinstelnummers 86xx en 94xx hebben dus resp. 4 en 3 oude en 2 en 1 nieuwe bakken, waar treinstelnummers 97xx en 95xx direct af-fabriek als IRM-VI resp. IRM-IV afgeleverd zijn.
Ook ben ik wel benieuwd naar de prestaties van treinen, hoelang doen ze er bijvoorbeeld over om naar de 100 op te trekken en wat zijn de maximale snelheden die ze kunnen halen (als er geen beveiligings systeem was en de rails het toe zou laten). en hoeveel versnellingen heeft een irm wel niet, want die piepjes blijven gaan :+
De maximum snelheid is niet erg bekend voor materieel dat beperkt wordt door de ATB, maar ruwweg haalt SGM de 125, mat'64 moet 140 a 150 wel kunnen, IRM waarschijnlijk rond de 200 (bij proeven is 160+10% gehaald (176 km/uur dus), ICM is ook ontworpen voor 160, dus zal ook wel iets sneller kunnen, 180 ofzo.Loc+rijtuigen moet ook wel 200 kunnen met de juiste draaistellen (1700/1800's toegelaten voor 180 km/uur)
SM'90 had qua tractie-installatie de voorloper van IRM, dus dat spul zal de 160 ook wel gehaald kunnen hebben.
DM'90 is volgens mij toegelaten voor 140, heeft dus minstens 154 moeten rijden voor de remtest met 10% marge.
En dan nog 120 voor die Lint-rommel en 100 voor de wadjes (toelatingssnelheid dus).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 18023 op 26-01-2006 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Gisteren zag ik tussen Dv en Dvc een sprinter (of citypendel) rijden. Heel langzaam en leeg, maar ik stond wel even te kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koelkast schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 08:57:
Gisteren zag ik tussen Dv en Dvc een sprinter (of citypendel) rijden. Heel langzaam en leeg, maar ik stond wel even te kijken....
Die ging vandaag de grens over om omgeknutseld te worden tot SGMm.

Als je langer zou zijn blijven kijken had je de nieuwe terug zien komen uit Denemarken richting randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Iemand gelezen over die ICE die met 130 op een metalen plaat is gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nee, vertel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het laatste nieuws: NS stelt zijn doelstellingen bij voor 2006, aangezien ze nu al weten dat ze 85% nooit gaan halen. 1 van de redenen: aangepaste vertrekprocedure. Alle deuren moeten dicht zijn voor de trein wegrijdt. Is dat nou niet heel erg logisch? 8)7 Komop zeg, die ene deur van de conducteur (daar gaat het om) sluit echt wel binnen de 20 seconden, daar krijg je geen 5 min vertraging van...

Oh ja, wat halen ze in belgië ook al weer? 95%? NS, ga je schamen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 16:29:
Het laatste nieuws: NS stelt zijn doelstellingen bij voor 2006, aangezien ze nu al weten dat ze 85% nooit gaan halen. 1 van de redenen: aangepaste vertrekprocedure. Alle deuren moeten dicht zijn voor de trein wegrijdt. Is dat nou niet heel erg logisch? 8)7 Komop zeg, die ene deur van de conducteur (daar gaat het om) sluit echt wel binnen de 20 seconden, daar krijg je geen 5 min vertraging van...
Volgens teletext wijt de NS het aan het grote aantal werkzaakheden dat gepland staat voor dit jaar, dat bracht ProRail deze week ook naar buiten, ik meen rond de 430 terwijl dit vorig jaar rond de 200 lag.
NS moet gewoon keihardd beschikbaarheid van het spoor eisen, want daar betalen ze immers voor. Uieindelijk is maar een beperkt deel van de vertragingen aan NS te wijten (personeelsproblemen, defecte trein etc.), een flink deel (zo'n 50%) aan ProRail (seinstoring, wisselstoring, verkeersleiding) en nog een deel extern (voornamelijk springers en auto's op overwegen).

Prima dat V&W NS aanpakt op het niet nakomen van de gemaakte afspraken, maar NS moet zich niet als een mak schaap opstellen, maar gewoon keihard de bal terugkaatsen naar V&W: door te weinig geld voor onderhoud infra, is et nagenoeg onmogelijk deze cijfers te halen.
Oh ja, wat halen ze in belgië ook al weer? 95%? NS, ga je schamen :(
Met twee belangrijke verschillen:
• In België is een trein pas vertraagd bij 5 minuten, in NL bij 3 minuten
• België heeft een veel fijnmaziger netwerk met veel eens-per-uur lokale lijntjes, daar kun je prima op rijden natuurlijk. In Nederland zitten vaak aan beide zijden van een stoptreintraject drukke vervoersknooppunten, met alle gevolgen van dien. Om nog maar de zwijgen over de gemiddeld veel grotere belasting van het spoor. Het is natuurlijk gemakkelijker om 2 treinen per richting zonder vertraging af te handelen dan 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is natuurlijk 100% waar, maar het blijft schandalig slecht. Er moet toch iemand hebben zien aankomen dat als het spoor 100% belast is, er geen nieuwe treinen bij passen? Dat er dan dus een inhaalspoor bij moet komen? Was een stuk goedkoper geweest dan de Betuweroute of de HSL (die gezien de meerprijs minder gebruikt gaat worden dan de IC nu....)

Vanavond trouwens ook weer leuk: volgens de routeplanner moest ik op Eindhoven Beukenlaan opstappen op de stoptrein van 18:00, en dan op Centraal de IC pakken. 18:05 kwam die plan-V aankakken, en om 18:10 gooide ik een krant tegen de trein aan die wegreed :( Ik ga morgen een kettingslot kopen, zodat ik dat kleine stukje kan fietsen. De bussen komen ook regelmatig niet opdagen (kennelijk houdt Phileas niet van koud weer) dus dat is ook geen optie :(

Oh ja, in België wachten de treinen om een overstap mogelijk te maken, hebben ze in Nederland niet uitgevonden... Toch best slim, voor Belgen dan ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 01-02-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVH
  • Laatst online: 23-06 10:47
MBV schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:40:
Oh ja, in België wachten de treinen om een overstap mogelijk te maken, hebben ze in Nederland niet uitgevonden... Toch best slim, voor Belgen dan ;)
Volgens mij wordt voor officiële overstapverbindingen het vertreksein op rood gehouden bij vertraging van één van de treinen, tot maximaal 5 minuten. De officiële overstapverbindingen zijn dan de verbindingen die op de borden in rood aangegeven staan.

Don't be afraid of the dark, be afraid of what it hides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat wist ik niet. Maar hoeveel rode overstapverbindingen zie jij op een dag? Ik weet heel zeker dat er heel veel mensen vanaf de lijn Eindhoven-den haag overstappen naar Roosendaal, en die hoor ik toch heel vaak vloeken dat die al weg is. Ook een keer dat mijn trein vertraging had, en de conducteur omriep: "De trein naar Roosendaal wacht op deze trein" ... 30 sec later ... "Ik hoor net van de machinist dat die trein weg is". Die gezichten om me heen waren best hilarisch :D

Alle overstaps bijhouden is niet te doen. Als je dat automatisch zou doen, zou het hele treinverkeer knarsend tot stilstand komen. Je zou de conducteur daar wat verantwoordelijkheid voor moeten geven (zoals de belgen doen) :)

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 01-02-2006 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Ja hier in Belgie wachten ze (Als ze zin hebben) inderdaad wel op een trein.... hier geven ze ook taxi's op hun kosten zonder gezeik enzo :p Veel beter dan in NL :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennahz schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:16:
Ja hier in Belgie wachten ze (Als ze zin hebben) inderdaad wel op een trein.... hier geven ze ook taxi's op hun kosten zonder gezeik enzo :p Veel beter dan in NL :)
Ik ben anders ook vaak genoeg met een taxi naar huis gegaan op kosten van NS, van Utrecht en Enschede en van station Enschede naar huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MichelVH schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 20:56:
[...]
Volgens mij wordt voor officiële overstapverbindingen het vertreksein op rood gehouden bij vertraging van één van de treinen, tot maximaal 5 minuten. De officiële overstapverbindingen zijn dan de verbindingen die op de borden in rood aangegeven staan.
Dat heeft niets met officiele overstappen te maken, dat zijn overstappen binnen een trein zelf, en dat eigenlijk alleen maar op de NoordOost-IC's.

Een trein die van Rotterdam overdag deels naar Leeuwarden rijdt en deels naar Groningen, doet dat bijv. 's avonds niet omdat de trein vanaf Zwolle maar uit een treinstel bestaat. Dat wordt dan aangegeven als eindbestemming Lw/met overstap Groningen. Gebeurd ook op de CTA's zelf trouwens.

Een officiële overstap bestaat eigenlijk niet, hoewel alles wat in de reisplanner opduikt overstap mag heten omdat die aankomsttijd + looptijd + vertrektijd meerekent. Zo zal een reisplanner bijv. een overstap op Amsterdam Centraal van perron 15 op perron 1 niet binnen 3 minuten laten lukken, terwijl een cross-platform zoals op Eindhoven en Amersfoort dit wel kunnen.

Dat er niet gewacht wordt (iets dat juist in Eindhoven en Amersfoort kritiek is voor een goede vervoersdienst), is direct het gevolg van het sturen op trein-punctualiteit en niet op reizigerspunctualiteit.

Bij een gemiste NoordOost-overstap in Amersfoort wordt door het missen van een overstap direct 50% van de reizigers gedupeerd, omdat de NoordOost-takken als één IC verbinding gezien worden (ene keer naar Utrecht rechtstreeks, andere keer overap) en er dus ook naar gegandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Laatst online: 19:21
Had vanmiddag wel een leuk geintje.

Ik sta op Veenendaal-De Klomp te wachten op de sneltrein naar arnhem.
Er werd omgeroepen dat ie enkele minuten vertraging had en inderdaad, na ongeveer 4 minuten komt de trein eraan.

Hij reed rustig het station binnen, maar stopte niet. Hij reed heel rustig, tot ongeveer op driekwart van het station, gaf gas, en smeerde em weer 8)7

De volgende trein kwam pas een uur later en er werd helemaal niets omgeroepen.

Er stonden een hoop pissed mensen op dat station.

Ik ben maar met de auto gegaan :Y)

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@MREn: hoe wil je reizigers-punctualiteit gaan monitoren? geld-terug bij meer dan 5 min vertraging, en dan kijken hoeveel klachten er binnenkomen?

Wat mij betreft mag de NS die dan direct doorsluizen naar ProRail, maar daar gaat de minister niet over. Die heeft alleen in de wet vastgelegd hoe groot het medewerkerspasje moet zijn enzo 8)7

@Messi: wees eens lief, en doe aan carpoolen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

MBV schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 16:29:Komop zeg, die ene deur van de conducteur (daar gaat het om) sluit echt wel binnen de 20 seconden, daar krijg je geen 5 min vertraging van...
Je zegt het gelukkig zelf al.

Ik neem aan dat ik hier niet verder op in hoef te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:03:
@MREn: hoe wil je reizigers-punctualiteit gaan monitoren? geld-terug bij meer dan 5 min vertraging, en dan kijken hoeveel klachten er binnenkomen?
Er zijn natuurlijk diverse methoden voor, maar aangezien NSR over het algemeen vrij aardig weet hoeveel mensen er in elke trein zitten en de kaartjes die verkocht worden aannemelijk ongeveer een zelfde afspiegeling zijn van de abonnementshouders, is wel te zien doormiddel van toedelingsmodellen (standaard verkeerskundig model over hoeveel mensen relatie a-b-c in het netwerk nemen en hoeveel a-d-c en bij welke aantal dat effect optreed) hoeveel mensen er waar overstappen.
Dit combineren met cijfers van de verkeersleidinging over aankomst en vertrek van in principe aansluitende treinen, en dan dan nog eens de tijdsduur tot de volgende trein er bij kleien en je bent er.

Zou je evt. nog met vermenigingvuldigingsfactoren gaan werken in je presatiecontract tussen NSR/V&W: missen van een uurs-aansluiting terwijl het slechts 5 minuten wachten zou zijn is natuurlijk erger dan het missen van een uurs-aansluiting als deze aansluiting 15 minuten zou moeten wachten: dit levert weer 15 vertragingsminuten op voor reizigers in deze trein, en wellicht ook de aansluiting op de (laatste) bussen, die voor NSR/ProRail RVL lastig te meten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hooglander1 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:50:

Nou ja, het kan wel hoor. Op de Sprinters rond Overveen enzo zijn (of waren?) de rijtijden zo krap dat deze manier van sluiten op het eind wel enige minuten vertraging veroorzaakte.
Vooral dus combinatie veel stations binnen korte afstand en snelle rijtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hooglander1 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:50:
[...]

[...]

Huh? Ik bedoel dat het belachelijk is om dat als reden op te geven. Bedoel jij dat ook?

@MREn: die techniek kende ik niet, kan me voorstellen dat je het kunt modelleren. Maar om het op het moment zelf door te rekenen of het wel of niet verstandig is om een trein te laat te laten wegrijden is erg lastig. Vooral omdat de trein daardoor op het volgende station ook te laat is enzo. Het is gewoon niet te doen om daarop te anticiperen...

[ Voor 36% gewijzigd door MBV op 02-02-2006 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 01:02:
[...]
@MREn: die techniek kende ik niet, kan me voorstellen dat je het kunt modelleren. Maar om het op het moment zelf door te rekenen of het wel of niet verstandig is om een trein te laat te laten wegrijden is erg lastig. Vooral omdat de trein daardoor op het volgende station ook te laat is enzo. Het is gewoon niet te doen om daarop te anticiperen...
Nee, niet op het moment zelf, maar gewoon achteraf zodat NSR daar op afgerekend wordt en niet op het op tijd vertrekken van treinen. Geen grotere ergernis dan een cross-platform overstap die letterlijk voor je neus zn deuren dicht knalt en weg rijdt.
Dus sluitfluit van deuren terwijl de eerste halverwege het perron zijn, de snelste had het het gehaald, de anderen konden 30 minuten wachten. Dan ben je ook een enorme klootzak van een conducteur natuurlijk, als je straal wegrijdt terwijl er net 50 klanten binnenkomen met een andere trein. Maar ja, hij heeft wel zn baas geholpen door op tijd te vertrekken.

Standaard zit in een treinserie 7% rijtijd marge, dus in principe is er altijd wel ruimte om 2 of 3 minuutjes te wachten. In het geval val kwartiersverbindingen zal het mij ook jeuken, maar een halfuur wordt me toch wat lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nee, dat bedoel ik niet. De tekst was lichtelijk sarcastisch. Ik denk wel degelijk dat er enige minuten door verloren raken en het is ook inderdaad een van de redenen, een combinatie van factoren is snel gemaakt en daardoor heb je snel een vertraging van 3 minuten, want dat hoeft het maar te zijn. Wat mij betreft krijgt de NS eerder een pluim voor het verhogen van de punctialiteit in plaats van af te zeiken dat ze de norm niet gehaald hebben.

* Hooglander1 is dat gezeik op de NS de laatste tijd een beetje zat. Ik rij erg vaak met de trein en ik heb er zelden last van dat ik een aanzienlijke tijd later op mijn bestemming aan kom. En dan heb ik het niet over korte trajectjes.

Die 7% rijtijd marge is helaas niet voor elk traject. En met de ATB kan je nou ook niet echt meer een stukje 150 gassen om een paar minuutjes in te halen, wat een lange tijd terug nog wel kon.

[ Voor 17% gewijzigd door Hooglander1 op 02-02-2006 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 23:08

Steve

Krokodil \o/

Hier in België wachten treinen inderdaad, in beperkte mate. Enerzijds zijn er vaste wachttijden; in grote stations vind je borden waarop staat welke trein wacht op een andere trein en hoe lang, mocht die trein vertraging hebben. En daarnaast is de NMBS echt niet te beroerd om een bepaalde trein een paar minuten te laten wachten als een 'belangrijke' trein (met veel overstappers op de vertrekkende trein) vertraging heeft. Een lokale stoptrein die aansluit op een IC zal dus echt wel even wachten als die IC vertraging heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Steve schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 01:39:
Een lokale stoptrein die aansluit op een IC zal dus echt wel even wachten als die IC vertraging heeft.
Is daar en Belgique niet ook wat meer de ruimte voor dan in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 10:38

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hooglander1 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 01:25:
Nee, dat bedoel ik niet. De tekst was lichtelijk sarcastisch. Ik denk wel degelijk dat er enige minuten door verloren raken en het is ook inderdaad een van de redenen, een combinatie van factoren is snel gemaakt en daardoor heb je snel een vertraging van 3 minuten, want dat hoeft het maar te zijn. Wat mij betreft krijgt de NS eerder een pluim voor het verhogen van de punctialiteit in plaats van af te zeiken dat ze de norm niet gehaald hebben.

* Hooglander1 is dat gezeik op de NS de laatste tijd een beetje zat. Ik rij erg vaak met de trein en ik heb er zelden last van dat ik een aanzienlijke tijd later op mijn bestemming aan kom. En dan heb ik het niet over korte trajectjes.

Die 7% rijtijd marge is helaas niet voor elk traject. En met de ATB kan je nou ook niet echt meer een stukje 150 gassen om een paar minuutjes in te halen, wat een lange tijd terug nog wel kon.
Sorry maar in heel 2005 heb ik het nog NOOIT meegemaakt dat ik op het traject Utrecht CS - Venlo geen vertraging had, NOG NOOIT!!!!!

En om de een of andere reden is het vaker dat als je de eerste trein hebt, en je moet vanuit Venlo - Eindhoven overstappen op Eindhoven - Utrecht, dat de IC vanuit Maastricht 5 minuten vertraging heeft ALTIJD de eerste trein! Sorry maar bij mij gaat dat écht niet meer in!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
zwahiel schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 00:22:
[...]

Sorry maar in heel 2005 heb ik het nog NOOIT meegemaakt dat ik op het traject Utrecht CS - Venlo geen vertraging had, NOG NOOIT!!!!!

En om de een of andere reden is het vaker dat als je de eerste trein hebt, en je moet vanuit Venlo - Eindhoven overstappen op Eindhoven - Utrecht, dat de IC vanuit Maastricht 5 minuten vertraging heeft ALTIJD de eerste trein! Sorry maar bij mij gaat dat écht niet meer in!
Hoe vaak heb je dat traject gereden dan? Ik rijd iedere dag het traject Tb-Ehv (dus de trein waarnaar jij over zou stappen) en de 800/900 uit Hlm staat dan altijd al klaar hoor.. Dus die overstap moet makkelijk te maken zijn.. Zie het ongeveer 1x in de 2 weken dat de 800/900 te laat is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zwahiel schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 00:22:
[...]

Steekproefgrootte n = 1?

Ik kom bijna wekelijks in Eindhoven, en ik zie het zelfs vrijwel altijd goed gaan, beide kanten op.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 18023 op 03-02-2006 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 18023 schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 09:01:
[...]

Steekproefgrootte n = 1?

Ik kom bijna wekelijks in Eindhoven, en ik zie het zelfs vrijwel altijd goed gaan, beide kanten op.
Met meneer hierboven mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de haters van rugbrekende troep: vanmiddag heeft een plan W besloten er vandoor te gaan en heeft daarbij gezellig tegen een plan V gestoten.

Niet al te veel schade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 10:38

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

insan1ty schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 03:02:
[...]

Hoe vaak heb je dat traject gereden dan? Ik rijd iedere dag het traject Tb-Ehv (dus de trein waarnaar jij over zou stappen) en de 800/900 uit Hlm staat dan altijd al klaar hoor.. Dus die overstap moet makkelijk te maken zijn.. Zie het ongeveer 1x in de 2 weken dat de 800/900 te laat is..
Elke week, vooral op zondagavond is het altijd het zelfde, maandagmorgen op 90% van de tijd. Vrijdag's is het Utrecht - Venlo wel te doen, meestal trouwens. Maar Venlo - Utrecht is altijd gezeik.

Gek dat ik me toch elke maandagmorgen sta te verbazen hoe ze 't nu weer voor elkaar krijgen om te laat te komen...

Steekproefsgewijs? 20 enkels Venlo - Utrecht, waarvan alle 20 te laat...
20 enkels Utrecht - Venlo waarvan maar 9 te laat waren, hoe kan dat...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 18:42

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik heb een aantal postings verwijderd. Flames en commentaar op het beleid horen niet in dit topic thuis. Commentaar over het modbeleid en andere zaken kunnen via mail of LA worden besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Hooglander1 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 01:25:
* Hooglander1 is dat gezeik op de NS de laatste tijd een beetje zat. Ik rij erg vaak met de trein en ik heb er zelden last van dat ik een aanzienlijke tijd later op mijn bestemming aan kom. En dan heb ik het niet over korte trajectjes..
Ja, jij. Ik moet 2x per dag overstappen in Ht (dus 10x per week) en afgelopen week heb ik 5x mijn overstap gemist. De week daarvoor 6x. Elk keer als ik een overstap mis, betekent dat dat ik in totaal 30 min moet wachten.

De 4400 heeft 's morgens standaard +5, de 800/800 heeft 's middags standaard +5 of +10. Ik heb dus alle recht om te zeiken op de spoorsector (NS + ProRail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecom
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 09:09
Dat zeiken over de spoorsector is meer dan gerechtvaardigd.

Kijk alleen maar naar de dienstregeling voor volgend jaar.

De vertragingen worden hierin opgenomen en de klant mag overstappen tot ie een ons weegt. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Mag ik hier ook pics posten van al mijn lego treinen?

Lekker zijn is een gave :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Zijn die niet al een keertje zonder jouw medeweten voorbijgekomen? :P

Btw morgen beginnen bij NedTrain Tilburg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecom
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 09:09
<!--Toch zorgelijk, al die postings van werknemers van aan NS gerelateerde bedrijven.

Zou dat de objectiviteit ten goede komen :?-->*snap*
Modbreak:De eerdere waarschuwing was duidelijk en toch meen je door te moeten gaan met het verzieken van het topic. Het spreekt voor zich dat sancties dan niet uit zullen blijven.

[ Voor 45% gewijzigd door Steffie op 06-02-2006 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spacecom schreef op zondag 05 februari 2006 @ 16:47:

Kijk alleen maar naar de dienstregeling voor volgend jaar.
De dienstregeling '2007' waar iedereen het over heeft, gaat in 2009 in. Het heet alleen 'ontwerp 2007' omdat je zo'n dienstregeling natuurlijk niet in een weekje in elkaar draait.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.