Dit forum heet games en discussies, dus om het laatste eens aan te wakkeren heb ik een reviewtje geschreven over 1,5 week met de 360. :
Laat ik me eerst even voorstellen, ik woon in Duitsland ben man en reeds 41 jaar jong.
Ben sinds mijn 15e aan de computers, voor de kenners onder jullie ; mijn eerste was een trs-80.
Ook zo'n beetje alle consoles gehad, dus ben een gamer van het eerste uur.
Jaja ook in 1979 kon je al meer gamen dan alleen pong :-)
Dus hou het bovenstaande in de gaten als je mijn xbox 360 review leest, na de midlife crisis ben
je net iets minder enthousiast dan als je tussen de 16 en 25 bent
Vrijdag 02-12 dus in de rij gestaan bij de plaatselijke mediamarkt, hoewel rij ; daar was niet echt sprake van.Er stonden zo'n 15 man 5 minuten voor de openingstijd voor de poorten van het electronische paradijs.
Dus zonder moeite een xbox 360 premium pakket gekocht, bij de Duitse MM inclusief een gratis 2e
wireless controller. Gelijk PGR3 meegenomen en een 20 meter lange netwerk kabel om via het rookkanaal van de open haard in de kelder uit te komen waar de router staat.
De indrukken van de xbox 360 tot nu toe :
Uiterlijk - warmte - stabiliteit
Het creme witte doosje staat bijzonder netjes bij de tv en ziet er terughoudend uit, iets wat bij de dames in huis beter scoort dan zo'n te dikke zwarte doos van de vorige xbox. Ook fijn dat er geen draden overde vloer lopen als je aan het gamen bent. De controller en bijgeleverde afstandsbediening zijn gewoon perfect, en zouden net zogoed dure speeltjes van Apple kunnen zijn. De wireless controller werkt uitstekend en voelt bijzonder natuurlijk aan in de hand. Wel lastig om die werkelijk enorme voeding ergens weg te werken,ook de kabels daarvan zijn nogal dik en weinig buigzaam.
Wat mij direct brengt bij de warmte ontwikkelling van de 360. In tegenstelling tot berichten op het internet, valt de warmte afgifte echt reuze mee. Na een aantal uren gebruik komt er wel warme lucht uit het achterrooster, maar het is beslist niet heter dan wat er uit een gemiddelde pc komt. Het voedingsblok wordt slechts handwarm. De verhalen over warme 360's en blokken stammen waarschijnlijk hoofdzakelijk uit de US alwaar er 110 volt door het stopcontact stroomt ipv 230. Dit heeft een aardige invloed op de warmte bij voedingen.
Ook de stabiliteit is na ruim 1,5 week gebruik uitstekend te noemen, ik heb tot nu toe nog geen crash of vastloper gehad. Met 1 uitzondering en dat is de MCE (media center extender) functionaliteit, waarover later meer.
Het geluid valt ook mee, tijdens MCE en dvd's is hij redelijk stil en te vergelijken met een vhs recorder qua geluid. Tijdens het gamen draait de dvd drive echter op volle toeren en lijkt het alsof er een kleine heli onder de tv staat.
Beeld en PGR3
Even voor de duidelijkheid, ik gebruik de 360 op een Panasonic plasma scherm op 720p.
Het scherm zelf is een standaard plasma met 852x480 punten. Het tv beeld van deze plasma
is stukken beter dan 90% van de nu beschikbaare hd-lcd's.
Het beeld is met 720p beduidend scherper en mooier dan op 480p, ondanks dat op 720p de
plasma het beeld terug moet rekenen naar 852x480. Alles goed scherp, met uitzondering
van gebouwen in de verte bij pgr3, waarbij je een moire effect krijgt. Dit is duidelijk aan de resolutie van de tv te wijten en niet aan pgr3 voor zover ik kan bezien.
De auto's in pgr3 zien en indrukwekkend uit vooral in de replay mode, ook aan de omgeving is veel
aandacht besteed. Daar merk je echter weinig van als je met 300km per uur er langs scheurt.
Wel jammer is het dat de weg vaak zo smal is en de wanden niet erg duidelijk door alle schaduwen,
waardoor je nogal vaak tegen de rail aanklapt. Hoofdzakelijk omdat je een flauwe bocht niet gezien hebt. De krappe bochten zijn goed aangegeven met pijlen, zodat je die niet kunt missen.
Verder is het een game waar je erg veel tijd in moet stoppen om enigzins met de online liga te kunnen meekomen. De online gameplay bestaat voor 90% uit mensen met een F50 *wat rijdt dat ding vreselijk overigens* of een Koeinigsegegegegegegg (topgear..). Hierdoor is de online gameplay weinig afwisselend helaas.
Mooie game, maar niet echt iets bijzonders in mijn ogen. De graphics zijn in verhouding tot een pc erg vloeiend maar niet wereldschokkend in kwaliteit.
Enorm minpunt van pgr3 zijn de lange laadtijden en het continue herladen van tracks als je die wilt herstarten. Zodoende zit je 40% van je tijd op de bank voor je uit te staren terwijl pgr3 aan het laden is.
Media center extender
De 360 werkt als media center extender, hiervoor moet je wel een wmce installatie draaiend hebben ergens in je netwerk. Laat er nu net in de kelder zo'n servertje staan met wmce erop.
Het werkt allemaal prima vooral als je een router het met upnp dan is de setup een fluitje van een uurtje.
Echter : zoals bekend geen divx en xvid. Maar er zijn meer problemen helaas. Het convertern van divx naar mpeg1-2 of wmv9 werkt lang niet altijd goed voor de 360. Meestal is de audio na de conversie niet meer in Sync. Dit is bijzonder vervelend en het is mij tot nu toe niet gelukt om een duidelijke oorzaak te vinden.
Bovenstaande betekend dat de MCE functionaliteit eigenlijk onbruikbaar is. Ik moet namelijk voor elke video file een conversie doorlopen om daarna te zien of de audio in sync is. Is die dat niet dan kan ik een 2e conversie doorlopen om de audio in sync te krijgen. Dit is allemaal handwerk en tja ik heb wel veel tijd, maar er zitten ook maar 24 uur in een dag. Met mce wordt je slaaf van de codec's en daar heb ik geen zin in.
Xbox live - Arcade
Geweldig de functionaliteit van live en de arcade games zijn gewoon top. Echter :
Live is niet bepaald snel met downloaden en daar zitten ook nog wat bugs in.
Zo start elke download met 5%, en als je hem afbreekt en weer opstart zit die op 50%...
Verder kan de 360 niets anders doen tijdens het downloaden dus veel heb ik nog niet
van live gedownload. Wel heb ik de Nfsmw demo, die goed laat zien hoe vreselijk slecht
dit spel is qua graphics. Stotter de stotter all over the place. Laat die 50-65 euro voor
nfsmw maar beter in je zak.
Verder zeurt elke arcade demo continue of je hem niet liever wilt kopen ;-)
Prijs - kwaliteit :
399 voor de premium inclusief een 2e controller is een redelijke prijs. Niet goedkoop maar in
lijn met de vorige console releases als je de inflatie even meerekend. Je krijgt daarvoor een
netjes afgewerkte console met een volwassen uiterlijk en een super controller. Over de
headset en zijn onverstaanbare spraak laat ik me maar niet uit.
BUT en dit is een big but : de games zijn vreselijk prijzig, enkele duizenden keren duurder
dan de torrents waaraan ik gewend ben.
Positief :
+ Mooie console en het premium pakket is af, op een game na
+ Live zit goed in elkaar, maar moet nog iets sneller qua download
+ Super controller en afstandsbediening
+ Mooie graphics
+ goed geluid via de optical aansluiting
+ Stabiel
+ Redelijk stil bij muziek/mce/dvd
Negatief :
- MCE heb je maar weinig aan met Audio sync problemen
- Niets bijzonders als je al een forse pc hebt
- Dvd player is niet geweldig, ook mpeg2 via mce niet al te best
- Prijzige games
- Lange laadtijden
- Veel herrie tijdens games
Mijn 360 gaat weer de deur uit, ik vind MCE tegenvallen en na een week uitzoeken heb ik geen
zin meer in het gedoe met de audio sync met al mijn video files. De games zien er niet
mooier uit dan pc games en kosten een vermogen, 10 games en je zit al op een dikke 500-600 euro.
Let wel dit is 1100-1300 gulden voor een paar games.
De 360 komt direct terug in huis als :
- de games 25-30 euro zijn
- MCE goed functioneerd ipv 70%
- De dvd software, laadtijden en herrie aangepast zijn
Kortom : De xbox 360 is een evolutie geen revolutie.
[
Voor 1% gewijzigd door
HaseMike op 13-12-2005 19:58
. Reden: Zpelvauten ]