AMD Athlon XP 2400+ @ 1500 ipv 2000 MHz

Pagina: 1
Acties:

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02-2025
PC van mijn ouders (dus eigenlijk de PC van m'n broertje):
- Asus A7V266-E (bios 1015 Beta 2, ofwel de meest recente en ondersteund de processor in kwestie)
- 256 MB + 512 MB DDR
- AMD Athlon XP 2400+ (Thorton)

Nu hoort een XP 2400+ Thorton te draaien met een kloksnelheid van 2 GHz (15 x 133 MHz). Probleem is dat elke keer als ik bij mijn ouders ben, ik de PC even check en op een gegeven moment viel het me op dat de processor 'maar' 1500 MHz (dus 15 x 100 MHz) klokte. Ik de BIOS in, daar heb je simpel weg de keuze tussen 1500 en 2000 MHz. Dus ik kies 2000 MHz, save & reboot en idd: 2 GHz. Ik tevreden, broertje tevreden en mijn ouders vinden het allemaal wel best.
De volgende keer dat ik er ben draai dat domme ding echter wéér 1500 MHz. Ik zet 'm weer op 2 GHz. Volgende keer weer. Kut.
Koelblokje is nogal stoffig, zal wel te heet worden, valt wel mee volgens SpeedFan. Maar toch, hele ding los gehaald, stof weg, koelpasta erop en alles weer in elkaar. 2 GHz en afwachten.
Maar nee, volgende keer gewoon weer teruggeklokt. De PMG FAQ leert me dat AMD processoren wel voorzien van een thermische beveiliging, maar dat er geen sprake is van clock throttling.
Nu mijn vraag: WTF?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:51

Aapje

Opel-beun
Hoe sluit je de pc af?
Trek je um gewoon van het stroom af?
Sluit windows eens goed af, en laat de pc zichzelf afsluiten/uitpleuren :)

Dan herkent asus een foute overclock (of attans zo noem ik 't)
Pakt ie de safe settings dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 08-12-2005 22:04 ]

• lord.farquaad
Afsluiten gaat altijd gewoon via Windows. Dat zal het niet zijn. Maar die safe settings zoals jij dat noemt, misschien is dat wel de reden dat er teruggeklokt wordt (door moederbord?). Maar dan nog, waarom?

-edit-
Het is trouwens wel degelijk een 2400+. Zowel het moederbord (ook bij 1500 MHz) als CPU-Z herkennen de processor als een 2400+.

[ Voor 30% gewijzigd door lord.farquaad op 08-12-2005 22:10 ]

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 06:38
misschien is het batterijtje van je moederbord leeg waardoor die de settings niet kan onthouden?

of staat de bios clear jumper altijd in de clear stand?

[ Voor 24% gewijzigd door dribbel op 08-12-2005 22:08 ]

• lord.farquaad
dribbel schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:07:
misschien is het batterijtje van je moederbord leeg waardoor die de settings niet kan onthouden?
Zou maar zo kunnen, PC is al zo'n 5 jaar oud (processor is jonger). Maar mijn eigen PC is nog ouder ik heb dit soort problemen nooit gehad. Toch eens kijken naar die batterij.
of staat de bios clear jumper altijd in de clear stand?
Lijkt me niet, maar zal ik ook zeker controleren als ik er weer ben.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vaag probleem, zeker als het batterijtje goed moet zijn. Hoe zijn je ram, pci/agp divider en voltage instellingen?

Misschien kun je anders kermitthe2 nog proberen die mailen, die had hetzelfde probleem in 'Asus A7V266 E', alleen helaas geen oplossing in het topic.

Nog enkele topics hierover, Asus A7V266-E vergeet alle BIOS settings zonder voeding en A7V266-E bios reset zich tegenwoordig steeds., helaas weer geen concrete oplossing. Het lijkt erop dat je mobo gewoon brak is of iets of verkeerde instelling van CMOS clear jumper.

[ Voor 49% gewijzigd door Noork op 08-12-2005 22:25 ]

• lord.farquaad
Noork schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:19:
Vaag probleem, zeker als het batterijtje goed moet zijn. Hoe zijn je ram, pci/agp divider en voltage instellingen?

Misschien kun je anders kermitthe2 nog proberen die mailen, die had hetzelfde probleem in 'Asus A7V266 E', alleen helaas geen oplossing in het topic.
Dat topic leert me dat een probleem met de batterij aan te tonen is door de te testen door een paar keer te starten zonder en met een onderbreking van de spanning. En ook die clear jumper wordt daar genoemd, dus dat zal ik zeker een bekijken.

Ik kan dit nu trouwens allemaal niet testen, ik zit nu gewoon thuis, aankomend weekeinde maar 's even kijken.
Heeft het opnieuw flashen van de BIOS (met dezelfde versie, immers huidige is meest recente) nog enig zin?

[ Voor 16% gewijzigd door lord.farquaad op 08-12-2005 22:31 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nog een topic dan, amd xp1700+ draait maar op 1.1GHz

Wordt nog wat genoemd over jumper settings, en ook nog een vraag of het geheugen wel geschikt is voor een fsb van 133.

• lord.farquaad
Geheugen is het probleem waarschijnlijk niet, die 512 MB module (nieuw) is PC3200, die 256 MB module weet ik eigenlijk niet. Maar toen die 512 er nog niet bij zat liep deze al netjes op 133 MHz (volgens een oud CPU-Z rapport), dus dat zit wel goed denk ik. Als ik er echt niet uit kom trek ik die 256 er nog wel een uit om te kijken wat er dan gebeurt.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
een ongeveer gelijkaardig probleem hier, mijn sempron 2500+ (thouroughbred b core) start ook niet in een keer op 400mhz fsb (oced >:) ) op maar met een snelheid van 200mhz , op 1050 mhz ,een verandering van de bios en alles draait weer haarfijn , maar zodra de pc een cold boot moet maken is het 1050 in plaats van 2100mhz ...

kheb er tot nu toe nog geen oplossing voor gevonden .

Out of the box? What box? There is no box.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ok punten waarvan ik denk:
• Voeding - mogelijk zwakke voltage als pc in 'uit modes' staat :?
• CMOS batterij
• Zwakke Bios reset jumper..?
• Slechte afsluiting van de pc

Ennuh ik heb dit probleem atm nu ook met mijn 2de bak :o
Ding start telkens op in 1150mhz (100mhz fsb)

Bij mij is dat zo weer weg door de reset knop in te drukken :)
mss is dit nu de Quick fix voor jullie gasten :)

• lord.farquaad
Zit nu achter de pc in kwestie. Al enkele keren opnieuw opgestart (zonder de voeding te onderbreken). En ook (nog maar één keer) afgesloten, stekker uit stopcontact, tijdje wachten, stekker d'r weer in en opgestart. Alle keren netjes 2 GHz. Maar toen ik hier vanmiddag aankwam was het natuurlijk wel 1,5 GHz.

Verwijderd

lord.farquaad schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:06:
Zit nu achter de pc in kwestie. Al enkele keren opnieuw opgestart (zonder de voeding te onderbreken). En ook (nog maar één keer) afgesloten, stekker uit stopcontact, tijdje wachten, stekker d'r weer in en opgestart. Alle keren netjes 2 GHz. Maar toen ik hier vanmiddag aankwam was het natuurlijk wel 1,5 GHz.
Vervang het BIOS batterijtje dan maar... Lijkt me dat het probleem optreedt als de pc langere tijd uitstaat... dus... batterijtje :)

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:13:
[...]

Vervang het BIOS batterijtje dan maar... Lijkt me dat het probleem optreedt als de pc langere tijd uitstaat... dus... batterijtje :)
Zolang er stroom op de PC staat heeft 't batterijtje geen functie...
Die pakt het pas over zodra de voeding geen stroom meer geeft (en 't bekende groene lampie uitstaat)

• lord.farquaad
Zal zo even kijken naar het type batterij. Resultaten post ik tzt hier wel weer. Dank voor nu.

-edit-
Een week later en nog steeds 2 GHz. M'n broertje zal nog even testen met het uitzetten van de voeding. Effe zien of een nachtje met de voeding uit invloed heeft. Zo ja, dan zeker nieuwe batterij.

[ Voor 53% gewijzigd door lord.farquaad op 19-12-2005 00:19 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Lijkt mij ook wel een batterijprobleem, maar hier nog een vraagje: als de PC wordt uitgezet, sluit je de PC dan volledig van het stroomnet af? De biosbatterij heeft namelijk geen functie, als de pc nog is aangesloten op het stroomnet en de voeding aan staat.
Pagina: 1