Je ziet iets natuurkundigs over het hoofd. Zodra je een apparaat inschakelt begint er een stroom naartoe te lopen. Dit levert een magnetisch veld op (noemen we B ). De
verandering in stroomsterkte (dI) geeft onvermijdelijk een verandering in het magnetisch veld (d
B). Dit gebeurt bij het inschakelen in een heel korte tijd (dt).
Nu wat uitgebreider:
Natuurkundig is het nou eenmaal zo dat een (elektro)magnetisch veld onstaat bij een
stroom door iets, bijvoorbeeld een draad. De sterkte van dat veld is evenredig met de stroomsterkte door de draad.
Eveneens is het een natuurkundig verschijnsel dat een
veranderend magnetisch veld een
stroom kan opwekken in een draad.
In woorden; de grootte van die stroom is volledig afhankelijk van de hoek waaronder de draad met het veld staat en de tijd waarin die verandering plaatsvindt. (d
B als vector). Je ziet dat bij een zeer kort tijdsbestek van verandering een veel grotere spanning wordt opgewekt (deling door bijna-0). Sterkere effecten krijg je bij spoelen (een hele lange draad met meerdere windingen). Spoelen worden ook gebruikt als regelbare weerstand. Mogelijk zit zo'n ding in de afstandsbediening om het volume te regelen. Lijkt mij niet logisch, want relatief hoge frequenties zou je ermee filteren, volgens mij.
Dat mijn mobiele telefoon een elektromagnetisch veld uitzendt komt omdat in de antenne ervan lading enorm snel op en neer wordt gegooid, bijvoorbeeld van beneden naar boven in de antenne. Elektronen bewegen dus met een noodvaart op en neer. Daardoor onstaat dus ook een zeer snel
veranderende stroom. Die is op eenzelfde wijze weer waarneembaar als stroom in een willekeurige geleider. En helaas wil een (ongewilde) stroom in het signaal naar onze versterker een (ongewild) geluid uit de speakers geven. Deze verstoring wordt namelijk versterkt door de versterker, gewoon met het echte signaal mee.
Dat het hoorbaar is (1800 Mhz) zou je misschien verwonderen, maar dat komt omdat het een gemoduleerd en gepulst signaal is. De zweving die daarbij onstaat hoor je.
Waarom hebben andere sets er dan geen last van?
- De versterker wordt dan daadwerkelijk geregeld bij aanpassing van het volume. Bij mijn Z4 wordt duidelijk het signaal alleen verzwakt in de afstandsbediening en staat de versterker in de sub continu volledig open. Alleen zo kan ik het verklaren dat de plopjes bij het inschakelen van mijn koelkast altijd even hard zijn en dus instelvolume onafhankelijk. Bij zo'n set zou je het dus pas horen als je hem op een asociaal volume hebt staan.
- Daarbij wordt het ingangsignaal niet helemaal omgeleid via een afstandsbediening.
- Die hebben waarschijnlijk een veel betere afscherming. Afscherming is mogelijk door een kooi om de signaalverwerkende circuits te zetten en deze goed geleidend te aarden.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:58:
Ik ben namelijk zelf van plan om een Z-4 set aan te schaffen, en ik heb zelf op de plek waar die Z-4 zou komen te staan behalve de PC + TFT monitor geen andere elektrische apparaten staan. Dus daarom zou ik graag willen weten of dat er bij de Z-4 ook problemen zijn met schakelaren. Want alleen met elektronische apparaten in de buurt zou voor mij niet zo'n zeer groot probleem zijn.
Hier heb ik helemaal geen probleem met wandschakelaars. Dat kan komen doordat in de dichtstbijzijnde muur geen elektraleidingen lopen of omdat de weerstand van het apparaat ten tijde van inschakeling nog even heel groot is (stroom loopt aanvankelijk nog niet heel hard). Bovendien is de dichtsbijzijnde wandschakelaar 5 meter van mijn Logitech setje verwijderd.
Bij een TL-buis kan een starter zich moeten 'opladen' (aanvankelijk lage weerstand dus: hoge stroom). Dat kan in een zeer korte tijd plaatsvinden, waardoor er een klik te horen is vanuit je luidsprekers. Helaas heb ik geen TL-buis binnen handbereik.
Met mijn mobiel is het al duidelijk hoorbaar bij 45cm vanaf de afstandsbediening. Dus als mijn mobiel gewoon in mijn zak zit is het al bijzonder storend. Misschien ken je het effect van je mobiel bellend bij een oude wekkerradio houden... Als mijn moeder nachtdienst had werd ze al wakker van het geluid uit de wekkerradio. Twee seconden later ging dan haar telefoon. Meestal dan.

Nou heb ik hier geen geweldig sterk signaal van Telfort, dus het kan zijn dat mijn mobiel met meer vermogen moet zenden dan in een andere opstelling.
Bovendien kan de frequentie van het EM-veld (EM = elektromagnetisme) van invloed zijn op de gevoeligheid waarmee deze set erop reageert.
Voorbeeld:
Aangezien het KPN netwerk op 900 Mhz draait In een andere situatie, met een ander mobiel netwerk op 900 Mhz (en Telfort op 1800 Mhz, correct me if I'm wrong) kan het dus zijn dat een mobiel uitgerust met zo'n simkaart veel minder stoort.
Let wel: ik heb een
Z4 speakerset en totaal geen ervaring met de Z-5500 of X-530. Desondanks vermoed ik dat de oorzaak bij deze sets gelijk is.
Bovendien: geen garanties voor volledige correctheid van bovenstaande uitleg (het is al laat).
edit:
Soow... wat ik gisterenavond schreef klopte niet helemaal natuurkundig gezien

(= bijgewerkt)
offtopic:
Het is niet mijn bedoeling andere opvattingen plat te bombarderen, maar doordat ik Technische Natuurkunde studeer, heb ik wel een ruimer/beter inzicht in deze materie dan de gemiddelde tweaker, zo lijkt mij.
[
Voor 44% gewijzigd door
gertvdijk op 15-01-2006 12:18
]