Het Logitech Z-5500 PLOPJES probleem topic

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 12.568 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 19:58
Poll: Heb jij last van 'plopjes' bij de Z-5500
Ja, heel erg
Ja, maar een beetje
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=103706&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Beste mensen,

Er is inmiddels telefonisch contact geweest met iemand van het hoofdkantoor. Op zijn verzoek de vraag of iedereen zijn adresgegevens naar mij wil sturen. Ik zal er dan zorg voor dragen dat alle gegevens op de juiste plek komen.
Logitech hoopt op veel mensen met het probleem, niet vanwege het probleem zelf, maar omdat het op die mannier makkelijker is om intern actie te ondernemen.

Graag de volgende gegevens sturen naar plopjesprobleem@xs4all.nl :

Naam
Adres, Huisnummer
Postcode, Woonplaats
Land!!!
Evt. Telefoonnr

Hieronder de e-mail die gestuurd is na het telefonisch contact.

Hello Mr.,

I regret that you are having problems with your Z-5500 and that there are so many people also experiencing similar issues.

The first step I will take is to email our Audio Business Unit in the USA with the issues you and the others are having.

Second step, if I feel they are not taking us seriously we have a formal action called a CAR (Corrective Action Request), once this is initiated it is assigned to an investigator and some thing must be done.

I can promise you one thing, I will make sure that you are taken care of. Would you be able to send me the list of people as the list grows.

Sincerely Yours,

[s]
Omdat we een brief willen gaan sturen namens alle 'gedupeerde' wil ik vragen of, iedereen die bereid is zijn naam onderaan deze brief te zetten, een mail te sturen naar
plopjesprobleem@xs4all.nl

Dus iedereeen die de brief wil 'ondertekenen' stuurt z'n volledige naam + achternaam. Dan zorg ik dat deze onderaan de brief komt te staan.
Ik zal er tevens zorg voor dragen dat de correspondentie met Logitech ook ge '(b)cc ???' t
word naar de 'geondertekende'.

Inmiddels is de volgende brief per e-mail naar Logitech verzonden.
De verdere correspondentie zal in dit topic gezet worden.

DE BRIEF:

Geachte heer/mevrouw,

Al een aantal maal heb ik met u gecorrespondeerd over het plop-probleem van de Logitech Z-5500 Digital speakerset. Omdat u tot op heden geen bevredigende oplossing hebt kunnen bieden heb ik een topic op een professioneel audio/video forum geopend waarin ik mede-gebruikers van de Z-5500 Digital speakerset om een reactie vraag.
Tevens is er in dit topic een poll opgenomen om te bekijken hoeveel gebruikers dit probleem nu hebben.
ter informatie, het betreft 9/10 van de gebruikers.

Als u deze link volgt Het Logitech Z-5500 PLOPJES probleem topic kunt u dit topic bekijken.

De volgende drie problemen worden het meest vermeld – in volgorde van voorkomen:

- Ploppen van de set
- Brommen van de set
- Radio ontvangst via de set

Gezien de hoeveelheid reacties van mensen met klachten zijn wij (ondergetekende) van mening dat dit probleem niet situatiegebonden kan zijn, maar dat het een constructiefout van de Z-5500 Digital speakerset betreft.

Waarom nu deze brief:

Tot dusver heeft Logitech nog niet kenbaar gemaakt dat er een probleem met de Logitech Z-5500 serie is. Ondanks dat vele gebruikers het ‘plop- en bromprobleem al bij u kenbaar hebben gemaakt.
De enige oplossing die u momenteel biedt is het omruilen van de Z-5500 set maar in bijna alle gevallen lost dit het probleem niet op.
U begrijpt dat wij als gebruikers van de Z-5500 Digital speakerset een goedwerkend product verlangen. Zonder ploppen, brommen en radio ontvangst. Wij hebben een enkele honderden euro's betaald voor deze speakers. Wij mogen dan ook verwachten dat deze speakers probleemloos werken.

Wij zijn van mening dat Logitech nog geen passende oplossing heeft geboden, het probleem blijft zich voordoen bij door Logitech omgeruilde sets. Via deze brief willen wij Logitech dan ook dringend verzoeken om met een goede oplossing te komen waarmee de genoemde problemen definitief tot het verleden horen.

Mocht Logitech niet met een oplossing komen dan zullen wij helaas andere, passende, maatregelen moeten treffen.

Hoogachtend, en in afwachting,

Ondergetekende:

(MEDE DANKZIJ Xeper en zijn vriendin!) _/-\o_

DE REACTIE VAN LOGITECH

Geachte heer,

Dank u wel voor uw e-mail.

Uit uw e-mail begrijp ik dat u topic in een forum bent begonnen en dat 9 van de 10 gebruikers de zelfde problemen hebben.

Een poll op een forum die gaat over een bepaalde klacht geeft niet echt een goed beeld over de omvang van het probleem. Een dergelijk forum wordt veelal bezocht door mensen die er wel last van hebben. Dit omdat deze mensen op zoek zijn naar een mogelijke oplossing. Mensen die een werkende set hebben die zullen niet zo snel uw topic tegenkomen of de moeite nemen hier een reactie te plaatsen.

Mijn standpunt zal hierdoor dan ook niet veranderen en ik kan u niets anders aanbieden dan wat ik in m'n vorige e-mails gedaan heb.

Mocht u in de toekomst nog verdere vragen of opmerkingen hebben betreffende onze producten, neem dan gerust nogmaals contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

H.W.
Logitech Europe SA
Customer Support

In dit topic willen we het ‘plopjes’ probleem met de Logitech Z-5500 speakerset behandelen.[/s]
Het plopjes probleem:

Veel mensen hebben last van ‘plopjes’ (Zware doffe dreunen) in het geluid. Deze variëren van zeer zacht tot enorm hard. Ze treden op waneer een electrische apparaat in huis schakeld. Dit kan dus variëren van een lamp die aan/uit gaat of een koelkast die aan/uit gaat. De apparaten hoeven NIET op dezelfde groep in de meterkast te zitten.

Waardoor word dit veroorzaakt:

Het probleem schijnt veroorzaakt te worden door ondervoltage. Ofwel een dipje in de spanning. Normaal heeft een apparaat een ‘buffer’ of batterij die de spanningsdip eruit filtert. Maar de Z-5500 heeft deze niet. Een ‘surge protection’ heeft dan ook geen nut. Enkel een zeer goed UPS kan het probleem oplossen, en hierover zijn ook de meningen verdeelt.

Is het probleem bekend bij Logitech:

Ja het probleem is bekend, helaas roept Logitech al vlug dat het probleem in veel gevallen ook aan het ‘slechte’ elektriciteit netwerk ligt, en dus niet word veroorzaakt door de speakerset.
Logitech is tot op heden nog niet van plan om het probleem op te lossen aan de bron. De speakerset zelf dus.

Heeft iedereen er last van?

NEE, niet iedereen heeft er last van. Tot nu toe weten we nog niet wanneer je er wel of geen last van gaat hebben. Waarschijnlijk hebben de mensen die er geen last van hebben een erg goed stroomnet.

Wat is het doel van dit topic:

In dit topic willen we gaan kijken hoeveel mensen er nu last van hebben. Tevens willen we Logitech gaan vragen om dit probleem op een goede manier op te gaan lossen.
Momenteel stuurt Logitech vrolijk nieuwe setjes naar mensen met klachten, helaas lost dit het probleem echter niet op.

We horen het ook graag als je Z-5500 speakerset WEL goed werkt. Vertel er dan wel bij of je een goed kwaliteits stroomnetwerk hebt, wel PID ID (Te vinden op de speakers) je hebt en hoe je, je set hebt aangesloten (Analoog, COAX Digitaal, SPIF Digitaal).

Wat als Logitech niet mee wil werken aan een oplossing:

Als Logitech niet mee wil werken aan een oplossing zullen we waarschijnlijk contact gaan zoeken met een consumentenprogramma. In dit geval zou het makkelijk zijn waneer mensen bereid zijn om mee te werken aan een eventuele uitzending. Maar we gaan er momenteel eerst maar vanuit dat Logitech het zelf op gaat lossen.

Wat houdt dat certificaat in dat Logitech afgeeft?

In het certificaat staan een aantal eisen waaraan het product moet voldoen.. Één van deze eisen is dat het product geen last heeft van spannings fluctuaties.

Meer over de EN 61000-3-3 kun je hier vinden:
http://www.reo.co.uk/file...3-3_and_en_61000-3-11.pdf
Over de Council Directive 89/336/EEC hier
http://www.ce-marking.org...tive-89336eec-emc-gb.html
Het certificaat zie je hier

Afbeeldingslocatie: http://fotohok.nl/IMG_6777Web.jpg

Heb je problemen met een andere set dan de Z-5500 kijk dan hier:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1104565

[ Voor 78% gewijzigd door tm030614 op 18-01-2006 20:42 . Reden: Link naar 'Het Logitech speakers probleem topic' toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-04 14:36
Het is inderdaad een vervelend probleem. Zowel ikzelf als mijn broertje hebben dit setje en hebben zo af en toe last van plopgeluiden.

Ik moet zeggen dat het maar sporadisch voorkomt en dat ik het ruisprobleem van de Z-680 vervelender vond. Neemt niet weg dat een surround setje van deze prijs dit probleem niet zou mogen vertonen.

edit:
Mijn setje zit overigens analoog aangesloten en die van mijn broertje coaxiaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Duck op 08-12-2005 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Nou laat een nieuw setje opsturen en ga ermee naar de winkel en ruil hem om voor een ander setje.

Wat kunnen sommige oplossingen toch heerlijk simpel doch doeltreffend zijn :)

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-04 14:36
Ach, voor mij en mijn broertje is het probleem niet zo groot om een omruil te overwegen. Het gaat meer om het principe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Domus schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:51:
Nou laat een nieuw setje opsturen en ga ermee naar de winkel en ruil hem om voor een ander setje.

Wat kunnen sommige oplossingen toch heerlijk simpel doch doeltreffend zijn :)
Als je de startpost goed had doorgelezen had je geweten dat dit geen oplossing zou zijn geweest.
Sommige gebruikers hebben al 4x een nieuwe set gehad met elke keer hetzelfde probleem.

Niet alles is zo simpel als het lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Ik vraag me af of iemand met veel tweakerneigingen de voeding heeft opengehaald van die Z-5500, en grotere bufferelko's en ontstoringscondensatoren heeft geplaatst en of dit heeft geholpen. Ik heb zelf geen Z-5500, maar anders had ik hier zeker naar gekeken, aangezien het blijkbaar niet werkt als je het omruilt.

Edit: Zo kun je ook aan meneer Logitech zelf heel concreet zeggen wat hij aan zijn speakerset kan veranderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Seers op 08-12-2005 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
tm030614 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:35:
In dit topic willen we gaan kijken hoeveel mensen er nu last van hebben.
Misschien iets voor een poll @ FP ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:47
Het is een beetje offtopic, maar ik heb een Z-380 of Z-480, je weet wel de 2.1 variant van de Z-680. Als mijn zusje d'r electrische rolluik naar beneden doet lijk het wel of de speakers ontploffen. Dit is blijkbaar niet alleen een Z-5500 probleem. Echter vind ik het probleem bij de Z-5500 erger aangezien deze wel even het veelvoudige van de Z-380 kost!! 8)7

Edit: Z-340 bedoel ik dus

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk1983 op 13-01-2006 14:53 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Het plopjes probleem:[/b]

Veel mensen hebben last van ‘plopjes’ (Zware doffe dreunen) in het geluid. Deze variëren van zeer zacht tot enorm hard. Ze treden op waneer een electrische apparaat in huis schakeld. Dit kan dus variëren van een lamp die aan/uit gaat of een koelkast die aan/uit gaat. De apparaten hoeven NIET op dezelfde groep in de meterkast te zitten.
Ik heb net hetzelfde probleem met mijn X-530 set.
Waardoor word dit veroorzaakt:

Het probleem schijnt veroorzaakt te worden door ondervoltage. Ofwel een dipje in de spanning. Normaal heeft een apparaat een ‘buffer’ of batterij die de spanningsdip eruit filtert. Maar de Z-5500 heeft deze niet. Een ‘surge protection’ heeft dan ook geen nut. Enkel een zeer goed UPS kan het probleem oplossen, en hierover zijn ook de meningen verdeelt.
Volgens mij zou een verdeeldoos met ingebouwd netfilter wel eens kunnen helpen. Ik weet niet of dit al getest is.
Is het probleem bekend bij Logitech:

Ja het probleem is bekend, helaas roept Logitech al vlug dat het probleem in veel gevallen ook aan het ‘slechte’ elektriciteit netwerk ligt, en dus niet word veroorzaakt door de speakerset.
Logitech is tot op heden nog niet van plan om het probleem op te lossen aan de bron. De speakerset zelf dus.

Heeft iedereen er last van?

NEE, niet iedereen heeft er last van. Tot nu toe weten we nog niet wanneer je er wel of geen last van gaat hebben. Waarschijnlijk hebben de mensen die er geen last van hebben een erg goed stroomnet.
"Slecht elektriciteitsnet" vind ik een beetje een lelijke omschrijving. Dat mensen er geen last van hebben met "een erg goed stroomnet" is eigenlijk een onzinnige uitspraak (no offense, kan het niet beter verwoorden). Volgens mij wordt dit probleem veroorzaakt wanneer je een apparaat aan of uitzet dat op het stroomnet staat, en dat gebruikt maakt van een transfo (meestal verlichting met een transfo).
-> zelfinductie -> stroom en spanningspieken
Wat is het doel van dit topic:

[i]In dit topic willen we gaan kijken hoeveel mensen er nu last van hebben. Tevens willen we Logitech gaan vragen om dit probleem op een goede manier op te gaan lossen.
Momenteel stuurt Logitech vrolijk nieuwe setjes naar mensen met klachten, helaas lost dit het probleem echter niet op.
Mja het probleem ligt eigenlijk idd niet bij het setje, maar in de stroomtoevoer van jou elektriciteitsnet. Daarom dat Logitech iets heeft van "ons probleem" niet. Theoretsich gezien hebben ze gelijk maar commercieel gezien vind ik dat ze ook met een oplossing mogen komen (bijvoorbeeld een netfilter stukje dat je tussen je stopcontact en de stekker van de set kan steken), desnoods wil ik hier zelfs voor betalen (want zoals gezegd, Logitec heeft geen verplichting).
We horen het ook graag als je Z-5500 speakerset WEL goed werkt. Vertel er dan wel bij of je een goed kwaliteits stroomnetwerk hebt, wel PID ID (Te vinden op de speakers) je hebt en hoe je, je set hebt aangesloten (Analoog, COAX Digitaal, SPIF Digitaal). [/i]
Ik heb reeds getest met de set niet aangesloten op de pc, maar wel op het stroomnet (en de speakers aangeschakeld natuurlijk). Als ik dan het licht aan of uitdoe, dan hoor je de plopjes ook.
Wat als Logitech niet mee wil werken aan een oplossing:

Als Logitech niet mee wil werken aan een oplossing zullen we waarschijnlijk contact gaan zoeken met een consumentenprogramma. In dit geval zou het makkelijk zijn waneer mensen bereid zijn om mee te werken aan een eventuele uitzending. Maar we gaan er momenteel eerst maar vanuit dat Logitech het zelf op gaat lossen.

Wat houdt dat certificaat in dat Logitech afgeeft?

In het certificaat staan een aantal eisen waaraan het product moet voldoen.. Één van deze eisen is dat het product geen last heeft van spannings fluctuaties.

Meer over de EN 61000-3-3 kun je hier vinden:
http://www.reo.co.uk/file...3-3_and_en_61000-3-11.pdf
Over de Council Directive 89/336/EEC hier
http://www.ce-marking.org...tive-89336eec-emc-gb.html
Het certificaat zie je hier

[afbeelding]
Mooi initiatief! _/-\o_
Misschien het topic toegankelijk maken voor alle Logitec setjes die dit probleem hebben, ipv enkel de Z-5500 (mits het blijkbaar toch een gemeenschappelijk probleem is).

Vraag: heeft iemand reeds een verdeeldoos met ingebouwde netfilter geprobeerd om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:53
Ik heb dit probleem, zoals verwacht, ook, maar ik heb er ook nog eens een lichte brom uit m'n Subwoofer bij.. Eigenlijk vind ik dit niet zo'n heel groot probleem, maar als het op te lossen zou zijn door iets aan de voeding ofzo te veranderen, lijkt het me de moeite wel waard. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:33:

"Slecht elektriciteitsnet" vind ik een beetje een lelijke omschrijving.
[...]

Mja het probleem ligt eigenlijk idd niet bij het setje, maar in de stroomtoevoer van jou elektriciteitsnet. Daarom dat Logitech iets heeft van "ons probleem" niet. Theoretsich gezien hebben ze gelijk maar commercieel geizen vind ik dat ze ook met een oplossing mogen komen (bijvoorbeeld een netfilter stukje dat je tussen je stopcontact en de stekker van de set kan steken), desnoods wil ik hier zelfs voor betalen (want zoals gezegd, Logitec heeft geen verplichting).
Geen idee hoe ik 'slech elektriciteitsnet' anders moet omschrijven :)

Het probleem ligt wel bij Logitech, want Logitech mag er niet vanuit gaan dan consumenten een 'super afgeschermd topkwaliteit labachtig super stroomnetwerk' :+ heeft liggen

Met andere woorden, stel dat de speakerset een TV was geweest, die hierdoor elke keer even uit ging, dan breng je heb ook terug.

Blijkbaar is er iets niet goed in de speakerset waardoor deze extreem gevoelig is voor voltage dipjes. Het probleem word dus indirect wel veroorzaakt door de speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Seers schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:18:
Ik vraag me af of iemand met veel tweakerneigingen de voeding heeft opengehaald van die Z-5500, en grotere bufferelko's en ontstoringscondensatoren heeft geplaatst en of dit heeft geholpen. Ik heb zelf geen Z-5500, maar anders had ik hier zeker naar gekeken, aangezien het blijkbaar niet werkt als je het omruilt.

Edit: Zo kun je ook aan meneer Logitech zelf heel concreet zeggen wat hij aan zijn speakerset kan veranderen.
Met als gevolg dat je kunt fluiten naar je garantie als er iets mislukt.
Ik knutsel graag, maar niet aan een speakerset van € 300,- die nog binnen de garantie zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
RambOo schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:23:
[...]

Misschien iets voor een poll @ FP ;)?
Hoe doe ik dat z'n poll...???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
T-mo-T schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:34:
Ik heb dit probleem, zoals verwacht, ook, maar ik heb er ook nog eens een lichte brom uit m'n Subwoofer bij.. Eigenlijk vind ik dit niet zo'n heel groot probleem, maar als het op te lossen zou zijn door iets aan de voeding ofzo te veranderen, lijkt het me de moeite wel waard. :+
Ik weet nog goed, dat ik ook ooit eens een brom uit mijn subwoofer had. Nu had ik een zelfbouwsubwoofer met een Hypex DS 1.2 module, maar de brom kwam in ieder geval alleen op als de pc uit was. Dat lag dus aan het kabeltje tussen de pc en de subwooferversterker. Wanneer ik dit gare kabeltje op mijn gewone speakers zetten, gingen die ook brommen. Een degelijke Bandridge kabel gehaald, en probleem weg. Wat ik hiermee wil zeggen: probeer missschien, als de kabel over stopcontacten ligt, even daarvan weg te halen.

Verder zou het een puik idee zijn als we als Tweakers zijnde een dag prikken, waarbij allemaal knappe koppen, die allemaal condensatoren, elko's en 78xx'en meenemen, een ploppende Z-5500 gaan onderzoeken, en zo tot een conclusie komen. Dus dat er echt concrete oplossingen worden gegeven. Maarja, dan moet wel iemand zijn setje opofferen... (Of we zamelen natuurlijk geld in \o/)

edit:
Met als gevolg dat je kunt fluiten naar je garantie als er iets mislukt.
Ik knutsel graag, maar niet aan een speakerset van € 300,- die nog binnen de garantie zit :+
]
Nee, dat snap ik. Daarom gebeurt het ook niet. En dat is jammer, want hopelijk ziet met ook dat als je garantie krijgt en een nieuwe set, dat het probleem blijft. Hoewel je dan dus wel een set overhoudt hè, zonder pod. Wellicht daar gewoon alleen de sub van aansturen? Dan moet toch lukken?

[ Voor 20% gewijzigd door Seers op 08-12-2005 16:50 . Reden: nieuw gepost stukje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm hier ga ik eigenlijk niet mee akkoord. Logitec maakt de setjes zodanig dat ze perfect zouden moeten werken met 220V 50Hz en met een mooie sinusfunctie. Dat doen de setjes ook, dus ze voldoen wel degelijk. Als er dan piekspanningen of -stromen ontstaan op jou net, dan voldoet jou stroomtoevoer eigenlijk niet meer aan de normen die Logitec vooropstelt om een goede werking te garanderen.
Ik weet niet exact wat Logitec verklaart en claimt met betrekking tot al de respectievelijke setjes met dit probleem, maar ik ga ervan uit dat dit de reden is waarom ze geen verantwoordelijkheid willen opnemen voor dit probleem. In principe kan je daar dan toch niets tegen beginnen.

Vanuit commercieel standpunt zou Logitec wel de moeite mogen doen vind ik, om dit probleem op te lossen. (zoals bijvoorbeeld een filtertussenstukje indien dit zou werken).

Misschien kunnen we in dit topic zelf achterhalen hoe we het kunnen oplossen.
Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die kunnen testen met verdeeldozen met netfilters. met de ene verdeeldoos gaat dit misschien wel en met de andere niet.

Nog een puntje: sommige mensen hebben er niet zoveel last van maar andere mensen net wel (zoals ik) omdat er nogal veel mensen in huis rondlopen die vaker het licht aan en uitdoen. Ik wordt er gewoon zot van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:47:
[...]

Hmm hier ga ik eigenlijk niet mee akkoord. Logitec maakt de setjes zodanig dat ze perfect zouden moeten werken met 220V 50Hz en met een mooie sinusfunctie. Dat doen de setjes ook, dus ze voldoen wel degelijk. Als er dan piekspanningen of -stromen ontstaan op jou net, dan voldoet jou stroomtoevoer eigenlijk niet meer aan de normen die Logitec vooropstelt om een goede werking te garanderen.
Leuk, maar dan moet Logitech aangeven dat het setje alleen perfect functioneerd op een 'specifiek' stroomnet. Dit doen ze niet.

Volgens de gegevens werkt het op een net van 230V 50Hz.

Daarbij moet een fabrikant toch weten dat er fluctuaties voorkomen in een stroomnetwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Even een goede condensator/circuit in de speaketset, en het is opgelost.
Valt me tegen van een bedrijf als Logitech... maarjah, 't is ook geen hifi. Laat ze maar alleen muizen maken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tm030614 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:57:

Leuk, maar dan moet Logitech aangeven dat het setje alleen perfect functioneerd op een 'specifiek' stroomnet. Dit doen ze niet.

Volgens de gegevens werkt het op een net van 230V 50Hz.
Wel zo speciefiek is dit niet he. ;) Iedereen maakt gebruik van dit type stroomnet.
Daarbij moet een fabrikant toch weten dat er fluctuaties voorkomen in een stroomnetwerk...
Tuurlijk weten ze dat. Maar het is natuurlijk makkelijker om dit probleem door te schuiven naar de gebruiker ipv het zelf op te lossen.

Mag er ook gestemd worden, als je een Logitech setje hebt met dit probleem, maar als het niet specifiek de Z-5500 is?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 08-12-2005 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier toenstraks constant zachte maar toch duidelijk hoorbare en storende plopjes achter elkaar uit de subwoofer. Wat bleek nou, de starter van een TL-balk uit de schuur was kaduuk waardoor die TL-balk niet meer aanging en knipperde :P, wat heerlijk toch zo'n set :r |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 12:51
Ik hier hier een setje staan dat alleen last heeft van plopjes als ik mijn pomp van de waterkoeling uit zet. Dus niet als ik hem aan zet, of andere apperatuur. Bij de vorige eigenaar plopte hij meer, dus het zal waarschijnlijk wel met het net te maken hebben.

Over het losmaken, ik ben graag met elektronica bezig en op dit setje zit geen garantie meer. Zodra ik mijn linksvoor kanaal aan de gang heb (nieuwe chip of nieuwe pod) dan ga ik naar het plopjes probleem kijken. Op mn sub staat R529. (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58898

heb hier ook een z5500 nog nooit last gehad van plopjes. Ik heb hem ongeveer gelijk gekocht nadat ie uitkwam. Heb verder ook niks speciaals er aan gedaan. Denk dat ik gewoon geluk heb :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:13:
Mag er ook gestemd worden, als je een Logitech setje hebt met dit probleem, maar als het niet specifiek de Z-5500 is?
Ik denk dat het beter is om dit in een ander topic te gaan doen... Want anders word het weer een onoverzichtelijke boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74324

Heb de plopjes ook, maar ze zijn zeker niet extreem. Vreemd is dat er een opeenvolging van heel stille plopjes hoorbaar is als mijn moeder de kelderdeur opent. Gebeurt elke keer opnieuw en is geen toeval meer.

Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
No offence maar ik vind dit een verklaring van niks. Je wilt aangeven waardoor het komt, maar weet het zelf ook niet.

Onderspanning? Verklaar je nader.
Buffer of batterij? Elco bedoel je, er zitten echt geen batterijen in die versterker hoor.
Er zal vast iets mis zijn met de layout of aarding van die versterker. Google maar eens op EMC.
De bufferelcos vergroten kan je ook eens proberen.

Na al die posten en topics, is er dan NIEMAND die dat ding door een deskundige laat nakijken???

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 08-12-2005 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:33:
[...]
Mja het probleem ligt eigenlijk idd niet bij het setje, maar in de stroomtoevoer van jou elektriciteitsnet.
Het probleem ligt wel in het setje, die moet goed functioneren.
EMC technisch zit dat ding blijkbaar gewoon niet goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:26
ik heb ook een logitech z-5500 en nergens last vna nog nooit een plop gehad.

ja wat valt er te zeggen over het stroomnet het is een huis nog geen 5 jaar oud dus alles is redelijk nieuw

end raai regelmatig harde muziek nog nooit last van iets gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:44:
[...]

Het probleem ligt wel in het setje, die moet goed functioneren.
EMC technisch zit dat ding blijkbaar gewoon niet goed in elkaar.
Ik denk dat het probleem niet in het setje zit. Argument: het wordt volgens mij veroorzaakt door stroom-spanningspieken in het stroomnet. Zo lang je geen lichtschakelaar ofzo omzet (of bijvoorbeeld de TL-lamp) hoor je niets van ploppen.
Wat is jou argument dat het probleem dan wel in het setje zit?

Verder vind ik ook dat Logitech een filter had mogen inbouwen, maar dat is een andere discussie. Puur technisch ligt de oorzaak van het probleem in je lichtnet (transfos...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:12:
[...]
Wat is jou argument dat het probleem dan wel in het setje zit?
Maar het setje moet daar tegen bestand zijn. En dat issie blijkbaar niet!
(Je pc krijgt bijv waarschijnlijk dezelfde storing, maar die houdt er toch ook niet meteen mee op? Die is er wel goed tegen beschermt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Misschien tijd voor een lijstje ?

Nooit indicaties gehad van een slecht stroomnetwerk.

Alles getest zonder inputs aangesloten via een schone stroomgroep (zonder andere apparatuur er aan) achter een contactdoos met netspanningsfilter.

PID: R525
PLOP: ja, duidelijk hoorbaar en bij iedere schakelaar die ik omhaal in huis.
BROM: ja (lage zachte brom, alleen hinderlijk bij extreme stiltes)

PID: R541
PLOP: ja, duidelijk hoorbaar en bij bijna iedere schakelaar die ik omhaal in huis.
BROM: ja, duidelijk hoorbaar hoor hem soms zelfs door geluid heen (is een hogere toon dan mijn vorige R525)

Oh ja, brom bij beide hoorbaar mute, plops niet.

De set die ik voor mijn wissel had was eigenlijk beter. Ik ga eens kijken wat ik zelf aan filters e.d. kan maken.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2005 20:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
DukeBox schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:27:
Voedingselcos vergroten, dan is die brom waarschijnlijk weg.
Maar als niemand dat ding een keer openschroeft is dit topic useless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:30:
Maar als niemand dat ding een keer openschroeft is dit topic useless.
Heb hem opengemaakt, en op het eerste gezicht zit er geen enkel filter tussen de voeding naar de ringkerntrafo en er vanaf naar de gelijkrichters (2 grote brugcellen). Na de gelijkrichters gaat het (dit alles zover ik zo snel kon zien) naar een geschakelde voeding. Deze voeding heeft wel enige buffer d.m.v. 2 elco's van 10,000 µF.
Ik moet even kijken of ik ergens goedkoop een scope kan kopen, dan gaat dit mijn nieuwe projectje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ook al geprobeerd om de luidspreker set eens digitaal aan te sluiten via de optische kabel ? Mischien is het gewoon een aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Anoniem: 91634 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:44:
Ook al geprobeerd om de luidspreker set eens digitaal aan te sluiten via de optische kabel ? Mischien is het gewoon een aardlus.
Misschien was ik niet duidelijk, maar ook ZONDER ingangs signalen hoor je de plopjes en brommen. Sterker nog, wanneer je de boel gaat aarden krijg je een bromtoon op een hele andere toonhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
Voor de duidelijkheid nog een picje erbij? :D

Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Z-5500ampklein.jpg

Das mijne. Idd van de schakelaar naar de ringkerntrafo, 5 draden (2 naar elke gelijkrichter en 1 nul) naar de gelijkrichters en dan idd naar de print. Die 2 dikke elco's zijn 10000uF, en ik dacht 30 volt, maar pin me daar niet op vast.

[Edit] Heb de pics op een andere server kunnen hosten, bedankt Seers _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Comp-Freak op 08-12-2005 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:22:
[...]

Maar het setje moet daar tegen bestand zijn. En dat issie blijkbaar niet!
(Je pc krijgt bijv waarschijnlijk dezelfde storing, maar die houdt er toch ook niet meteen mee op? Die is er wel goed tegen beschermt.)
Het setje is er ook tegen bestand (allenszins toch in de context van je vergelijking met de pc). Je pc krijgt idd dezelfde storing en houd er idd niet mee op. Maar je setje houdt er ook niet mee op, het blijft namelijk vrolijk muziek verderspelen. Alleen komt er een irritante bijwerking ja.
Je kan het ook als volgt bekijken. Stel je even voor dat als je een lichtschakelaar gebruikt, dat er dan een zodanig grote storing onstaat op je net dat je pc uitvalt (fictief voorbeeld: een Dell computer). Ga jij dan van Dell eisen dat ze er iets aan verhelpen? Gaat Dell dan ook niet zeggen "het probleem ligt niet bij ons, het probleem ligt aan uw stroomnet". Dell gaat dat idd ook zeggen, alle fabrikanten gaan dat zeggen. En in principe hebben ze gelijk!

Nu in werkelijkheid zijn de storingen zo klein dat je pc er niet van uitvalt. Echter merk je het wel in je geluid. Dat is nu eenmaal zo omdat een geluidstoepassing veel gevoeliger is voor storingen dan een pc. Maar dan nog blijft het principe dat de oorzaak van het probleem niet in het setje ligt.

Logitech zou wel eens best het volgende kunnen zeggen, bij wijze van ultieme test:
Jij beweert dat het het setje is dat het probleem is, wij beweren dat het het net is dat het probleem geeft. Wel zoek eens iemand die problemen heeft met zijn setje (laten we dit persoon A noemen met setje A en op stroomnet A) en iemand anders die geen problemen heeft (persoon B met setje B en op stroomnet B ). Sluit dan eens setje A aan op stroomnet B: "tiens het setje heeft ineens geen problemen meer, blijkbaar lag het probleem dan toch wel bij uw stroomnet he meneer". Sluit setje B aan op stroomnet A: "tiens, dit setje had voorheen nooit problemen, en nu op een ander stroomnet wel, het probleem zal dus blijkbaar wel in het stroomnet liggen he meneer"

En zo wast Logitec zijn handjes in onschuld. Puur technisch gezien hebben ze dus volledig gelijk dat het probleem in het stroomnet ligt (het setje is dus in principe technisch volledig in orde, jouw stroomnet echter niet, deze geeft namelijk een afwijkende sinusfunctie die buiten de specs valt)Commercieel gezien hadden ze er rekening mee mogen houden en een filter inbouwen, of achteraf tenminste iets van een oplossing voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
DukeBox schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:47:
[...]

Misschien was ik niet duidelijk, maar ook ZONDER ingangs signalen hoor je de plopjes en brommen. Sterker nog, wanneer je de boel gaat aarden krijg je een bromtoon op een hele andere toonhoogte.
Zou je de ingangen eens willen kortsluiten en dan nog eens luisteren?
Al het rommel wat je dan hoort komt echt uit je versterker dan. Anders pik je miss wat op via de loshangende ingangen.
Die plopjes houdt je dan waarschijnlijk gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door JuuL20 op 08-12-2005 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:19:
[...]

Al het rommel wat je dan hoort komt echt uit je versterker dan. Anders pik je miss wat op via de loshangende ingangen.
Dat zijn wel totaal andere plopjes. ;)
Hoe veklaar je anders dat de plopjes rechtstreeks verband hebben met aan/uit doen van lichschakelaar?
Heb ook al getest zonder kabels en dan zijn de plopjes er nog. Ze komen echt wel van het stroomnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Ik doelde meer naar de brommen bij jou :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105761

DukeBox schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:27:
Misschien tijd voor een lijstje ?

Nooit indicaties gehad van een slecht stroomnetwerk.

Alles getest zonder inputs aangesloten via een schone stroomgroep (zonder andere apparatuur er aan) achter een contactdoos met netspanningsfilter.

PID: R525
PLOP: ja, duidelijk hoorbaar en bij iedere schakelaar die ik omhaal in huis.

PID: R541
PLOP: ja, duidelijk hoorbaar en bij bijna iedere schakelaar die ik omhaal in huis.
BROM: ja, duidelijk hoorbaar hoor hem soms zelfs door geluid heen (is een hogere toon dan mijn vorige R525)

Oh ja, brom bij beide hoorbaar mute, plops niet.

De set die ik voor mijn wissel had was eigenlijk beter. Ik ga eens kijken wat ik zelf aan filters e.d. kan maken.
Ik denk niet dat dit gaat werken... Ik heb namelijk een PID 525, waar jij het over hebt, en ik hoor ZEER weinig een plop. Ik heb heel veel schakelaars in mijn huis geprobeerd en er is maar 1 schakelaar die duidelijk een plop veroorzaakt.

Wel een goed idee, zo'n lijstje, maar ik denk dat het verspilde moeite is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 105761 op 08-12-2005 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Anoniem: 144949 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:56:
Stel je even voor dat als je een lichtschakelaar gebruikt, dat er dan een zodanig grote storing onstaat op je net dat je pc uitvalt (fictief voorbeeld: een Dell computer). Ga jij dan van Dell eisen dat ze er iets aan verhelpen? Gaat Dell dan ook niet zeggen "het probleem ligt niet bij ons, het probleem ligt aan uw stroomnet". Dell gaat dat idd ook zeggen, alle fabrikanten gaan dat zeggen. En in principe hebben ze gelijk!
Ik weet niet of je de 'plopjes' wel eens gehoord hebt, maar soms mag je het zelfs een 'explosie' noemen. Ik heb heel wat speaker sets en versterkers gehad, maar nog nooit een harde plop als ik het licht aan of uit deed. Mijn kat wil wel eens op de speaker box liggen, en zodra de koelkast aanspringt vliegt de kat de lucht in (letterlijk !).. zo'n harde plop is dat. Die set is gewoon niet in orde, daar kan iedereen het volgens mij mee eens zijn.

Ik ben erb benieuwd hoeveel reacties er op de poll komt, dan weet je tenminste hoeveel aanhang je hebt als je eens naar Kassa/radar o.i.d. stapt.
JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:19:
[...]

Na kortsluiten nog steeds brom.. ook via optisch en geluid op 0, een wanneer ik geluid op max zet.. dezelfde brom (even hard als op 0). Als de set op standby staat hoor je de trafo ook brommen, dit is ongeveer dezelfde hoogte. De brom is zo hard dat als je een speld op de conus legt, deze duidelijk op en neer trilt.
Anoniem: 105761 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:33:
Ik heb heel veel schakelaars in mijn huis geprobeerd en er is maar 1 schakelaar die duidelijk een plop veroorzaakt.
Ik heb 1 schakelaar waar het ALTIJD plopt.. de rest is niet altijd.

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2005 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
DukeBox schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:47:
[...]

Na kortsluiten nog steeds brom.. ook via optisch en geluid op 0, een wanneer ik geluid op max zet.. dezelfde brom (even hard als op 0). Als de set op standby staat hoor je de trafo ook brommen, dit is ongeveer dezelfde hoogte. De brom is zo hard dat als je een speld op de conus legt, deze duidelijk op en neer trilt.
Oke, dat ligt duidelijk aan jouw set.
Je zou de voedingslijnen eens kunnen bekijken met een oscilloscope en kijken of er een 50/100Hz brom op zit.
Anders zou het een aardlus kunnen zijn in de versterker. Of het niet op de juiste plek aarden van je woofer in je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-06 23:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik begrijp dat dit probleem zich niet alleen voordoet bij de Z-5500? Welke andere "versies" uit de Z serie hebben er nog meer last van? Misschien is dat goed om in de topicstart te vermelden. Ik twijfel op dit moment over een goedkoper Z-serie setje maar wil mij absoluut niet irriteren aan plopjes, hard of zacht.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:52:
Je zou de voedingslijnen eens kunnen bekijken met een oscilloscope en kijken of er een 50/100Hz brom op zit.
Heb gezocht naar een scoop, maar wist niet dat die dingen zo extreem duur zijn.. eens rond vragen in mijn (helaas a-techische) vriendenkring.
Ga in ieder geval beginnen met het geluid tussen de voor en eind versterker te onderbreken, kan ik achterhalen waar de plopjes vandaan komen (ik vermoed voor versterker omdat op mute er geen plopjes zijn, maar meten is weten en uitsluiten is ehh.. uitsluiten :P)

Oh nog iets, die brom is echt hard of zo, maar het is hier zo extreem stil dat je het duidelijk hoort wanneer de rest stil is. Overigens hoor je het alleen als je recht voor de sub zit (afstand tot zo'n 4 meter). Als je er schuin voor zit is het al een stuk minder. Misschien dat ik de sub maar ergens achter ga zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2005 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
DukeBox schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:59:
[...]
Heb gezocht naar een scoop, maar wist niet dat die dingen zo extreem duur zijn..
Marktplaats!
Voor 100 euro heb je er wel eentje hoor.

Ik zou eens kijken of je ook plopjes hebt als je niets aansluit op de ingang.
Als je dan wel plopjes hebt, zou ik wederom denken aan een aardlus in die versterker.

[ Voor 25% gewijzigd door JuuL20 op 08-12-2005 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:05:
Marktplaats!
Voor 100 euro heb je er wel eentje hoor.

Ik zou eens kijken of je ook plopjes hebt als je niets aansluit op de ingang.
Als je dan wel plopjes hebt, zou ik wederom denken aan een aardlus in die versterker.
100€ om een oplossing te vinden van een set van 300€.. tja.. dacht het niet :P. Is er niet een tweaker met zo'n ding ?

Zoals ook in het lijstje stond, getest ZONDER ingangen. zelfs zonder de 5 speakers er aan, ferriet kern om de pod-cable achter een spanningsfilter op een UPS (ups voor, achter en zonder spanningsfilter gehad).

[ Voor 71% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2005 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Kom maar langs:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Waar woon je ? Heb nu toch niets te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
LOL!
Losser, Overijssel. Wel hele kleine kans dat je om de hoek woont :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Goed, ben nog even wezen zoeken naar een mogelijke oorzaak van de brom (en de plopjes) heb een stuk aluminium plaat voor de ringkern gezet en dit lijkt iets te helpen. Heb de voorversterker afgetapt zodat ik die op een klein koptelefoontje kan aansluiten. Hier hoor ik GEEN plopjes op. Met de basspeaker aangesloten is het wel lastig te checken, maar toen ik deze loshaalde hoorde ik niets door de koptelefoon (wel door de losse speakers toen ik deze later wel aansloot).

Heb de boel weer ik elkaar geschroeft (in originele staat) om morgen verder te gaan nog ff snel de buren gepest door met de volume knop te spelen. Schakelde daarna een paar keer de sub in en uit, en opeens deed ie niets meer zekering door... appart... in iedergeval geen brom meer ;)
JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:15:
LOL!
Losser, Overijssel. Wel hele kleine kans dat je om de hoek woont :+
Zaandam.. spring nu in de auto, ben er over een uurtje.

[ Voor 63% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2005 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2 keer 10000uF is normaal, aangezien die ook nog een subwoofer moet voeden zou je bij hoge volume's wel iets meer wensen. Maar zo geen polpjes mogen veroorzaken.
Als ik goed heb wordt als eindversterkers de TDA7293 gebruikt. http://pdf.alldatasheet.c...OELECTRONICS/TDA7293.html

Je moet even kijken of de eindtrappen op de zelfde manier zijn opgebouwd zoals volgense de datasheets. Verschilt de manier hoe de TDA7293 wordt aangesruurd in de set laat het me dan even weten. Al denk ik niet dat het probleem in de TDA7293 zal liggen.

Beging als eerst om naar de voor versterker te gaan kijke, heeft die wel een goede gestabiliseerde spaningen of gebruiken ze direct de spaningen vanaf de grote condensators ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Tnx voor het schema, indien het dezelfde chip is ga ik er dit weekend mee aan de slag. Zondag kan mijn pa me mooi helpen. Eerst even op zoek naar een nieuwe zekering (even kijken welk apparaat met 2A zekering ik kan missen dit weekend :P) Zal de boel wel op foto's vastleggen (indien het helpt).

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2005 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DukeBox schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:47:
Ik heb 1 schakelaar waar het ALTIJD plopt.. de rest is niet altijd.
Welke lamp bedien je met deze schakelaar? Toevallig een lamp met een transfo?
Bor de Wollef schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:56:
Ik begrijp dat dit probleem zich niet alleen voordoet bij de Z-5500? Welke andere "versies" uit de Z serie hebben er nog meer last van? Misschien is dat goed om in de topicstart te vermelden. Ik twijfel op dit moment over een goedkoper Z-serie setje maar wil mij absoluut niet irriteren aan plopjes, hard of zacht.
Ik heb het probleem ook erg met de X-530. Zijn meestal ook echt ontploffingen...
Heb ook al van iemand gelezen dat die het had op de 680 (?)

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 08-12-2005 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:56:
[...]
Het setje is er ook tegen bestand (allenszins toch in de context van je vergelijking met de pc). Je pc krijgt idd dezelfde storing en houd er idd niet mee op. Maar je setje houdt er ook niet mee op, het blijft namelijk vrolijk muziek verderspelen. Alleen komt er een irritante bijwerking ja.
Je kan het ook als volgt bekijken. Stel je even voor dat als je een lichtschakelaar gebruikt, dat er dan een zodanig grote storing onstaat op je net dat je pc uitvalt (fictief voorbeeld: een Dell computer). Ga jij dan van Dell eisen dat ze er iets aan verhelpen? Gaat Dell dan ook niet zeggen "het probleem ligt niet bij ons, het probleem ligt aan uw stroomnet". Dell gaat dat idd ook zeggen, alle fabrikanten gaan dat zeggen. En in principe hebben ze gelijk!
NEE, Mijn pc KAN tegen spanningsverschillen zoals die aanwezig zijn in een 'huis tuin keuken' situatie. Mijn speakerset daarin tegen heeft er merkbaar last van. De blacklite van m'n LCD flikkert niet op het moment dat de koelkast aanspringt.
Mijn speakers ploppen dus wel.
Pas op het moment dat mijn stroomnetwerk dusdaning slecht is dat meer producten er hinder van hebben vindt ik dat een fabrikant de schuld aan mij mag geven. Echter dit is niet het geval. En gezien het aantal mensen met klachten denk ik niet dat je zomaar kunt stellen dat er geen probleem is met het setje. Er zijn nou eenmaal spanningsverschillen op het stroomnetwerkt. Elke fabrikant houd hier rekening mee. Blijkbaar is de 'filter' in de speakerset dusdaning slecht dat dit afdoende werkt.
Nu in werkelijkheid zijn de storingen zo klein dat je pc er niet van uitvalt. Echter merk je het wel in je geluid. Dat is nu eenmaal zo omdat een geluidstoepassing veel gevoeliger is voor storingen dan een pc. Maar dan nog blijft het principe dat de oorzaak van het probleem niet in het setje ligt.

En zo wast Logitec zijn handjes in onschuld. Puur technisch gezien hebben ze dus volledig gelijk dat het probleem in het stroomnet ligt (het setje is dus in principe technisch volledig in orde, jouw stroomnet echter niet, deze geeft namelijk een afwijkende sinusfunctie die buiten de specs valt)Commercieel gezien hadden ze er rekening mee mogen houden en een filter inbouwen, of achteraf tenminste iets van een oplossing voorzien.
Ben ik niet met je eens. Het product geeft een 'storing' die word veroorzaakt doordat Logitech slechte/geen??? 'spanningsfilter' heeft ingebouwd.
Ik heb hier diversen speakersetjes (homecinema, Creative speakers etc.) geen van deze hebben last van ploppen.

Logitech mag niet verwachten dat ik een 100% stabiele spanning kan aanbieden aan de set. Doen ze dit wel dan moeten ze deze als randvoorwaarden aangeven om het product storingsvrij te laten functioneren. Dit doet men niet.
Als consument mag ik redelijkwijs verwachten dat een fabrikant zijn product zo in elkaar zet dat het in een 'huis tuin keuken' situatie goed werkt.

Maar ik begrijp je redenatie overigens wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

Student elektrotechniek met oscilloscoop en halve zolder vol elektronica én Z-5500 meldt :p.
Heb er ook last van, maar niet zo hard als sommige beschrijven. Ik vind het niet hinderlijk, maar wel slecht.
Ik zal morgen eens een netfilter plaatsen tussen het stopcontact en de stekker van de Z-5500, en het resultaat posten. Aangezien ik erg tevreden ben over mijn set ga ik hem niet open maken.

offtopic:
Grappig om te zien dat er gewoon TDA7293's in zitten :D Ben momenteel bezig met een stereo versterkertje met TDA7294's (bijna hetzelfde ding).

[ Voor 18% gewijzigd door Elektronicanet op 09-12-2005 01:25 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiMbO83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-06 15:04
Top! Top! Top!
Is er al een brief/mail naar Logitech gestuurd betreffende dit probleem? Of wachten we nog een weekje zodat de poll kan groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiMbO83
Elektronicanet schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 01:22:
Student elektrotechniek met oscilloscoop en halve zolder vol elektronica én Z-5500 meldt :p.
Heb er ook last van, maar niet zo hard als sommige beschrijven. Ik vind het niet hinderlijk, maar wel slecht.
Ik zal morgen eens een netfilter plaatsen tussen het stopcontact en de stekker van de Z-5500, en het resultaat posten. Aangezien ik erg tevreden ben over mijn set ga ik hem niet open maken.

offtopic:
Grappig om te zien dat er gewoon TDA7293's in zitten :D Ben momenteel bezig met een stereo versterkertje met TDA7294's (bijna hetzelfde ding).
Ben benieuwd of het werkt. Hier iig niet. Het probleem wordt nl. veroorzaakt door dipjes in het stroomnet, geen pieken. Dus alleen een UPS zou werken. Maar die zou Logitech dan voor mij mogen betalen. We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-06 23:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anoniem: 144949 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 23:39:
[...]

Ik heb het probleem ook erg met de X-530. Zijn meestal ook echt ontploffingen...
Heb ook al van iemand gelezen dat die het had op de 680 (?)
Thanks. Hopen dat Logitech dit toch nog snel zal oppakken. Het zal voor veel mensen een reden zijn om voor de concurrent te gaan (wat ik dan waarschijnlijk ook doe).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
LiMbO83 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:33:
Top! Top! Top!
Is er al een brief/mail naar Logitech gestuurd betreffende dit probleem? Of wachten we nog een weekje zodat de poll kan groeien?
Zoals je zelf al zegt, wanneer de resultaten van de Poll wat representatiever zijn zal ik contact op nemen met Logitech en hun om een reactie vragen op dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90241

tm030614 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 00:35:
Ben ik niet met je eens. Het product geeft een 'storing' die word veroorzaakt doordat Logitech slechte/geen??? 'spanningsfilter' heeft ingebouwd.
Ik heb hier diversen speakersetjes (homecinema, Creative speakers etc.) geen van deze hebben last van ploppen.

Logitech mag niet verwachten dat ik een 100% stabiele spanning kan aanbieden aan de set. Doen ze dit wel dan moeten ze deze als randvoorwaarden aangeven om het product storingsvrij te laten functioneren. Dit doet men niet.
Als consument mag ik redelijkwijs verwachten dat een fabrikant zijn product zo in elkaar zet dat het in een 'huis tuin keuken' situatie goed werkt.

Ben nou niet een jurist ofzo, maar volgens mij komt de term "onredelijk bezwarend" hier dicht in de buurt. Indien 50-60% van de gebruikers hier last van hebben zal een rechter waarschijnlijk aan Logitech vragen om dit op te lossen. Je kunt nog zoveel met ISO normen en voorwaarden strooien, een consument mag verwachten dat een produkt goed werkt onder normale omstandigeheden, en uit de poll blijkt dat dit niet het geval is (poll zal el niet representatief zijn, maar jah hou ik even geen rekening mee ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 90241 op 09-12-2005 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiMbO83
tm030614 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:04:
[...]

Zoals je zelf al zegt, wanneer de resultaten van de Poll wat representatiever zijn zal ik contact op nemen met Logitech en hun om een reactie vragen op dit topic.
Mooi. Ik zou die mail/brief ook nog graag even lezen voordat ie opgestuurd wordt. :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
LiMbO83 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 14:11:
[...]

Mooi. Ik zou die mail/brief ook nog graag even lezen voordat ie opgestuurd wordt. :) .
Voordat ik hem stuur zal ik hem ff posten op het forum. Iedereen kan dan op en aanmerkingen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tm030614 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 00:35:
Je hebt idd ook wel ergens gelijk. Ik begrijp jou redenatie ook ;) Ik wil vooraal maar verduidelijken wat Logitech aanhaalt als argument dat de fout niet bij hen ligt.

Maar nu ik jou argumenten lees, heb je idd wel gelijk. Bij de concurent die dit probleem zich niet voor en bij heel veel Logitech-gebruikers wel dus zou je in zekere mate kunnen stellen dat Logitech zijn product moet voorzien dat het ook op een niet perfect-stroomnet kan werken zonder plopjes.
Elektronicanet schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 01:22:
[/offtopic]
Ben heel benieuwd!
LiMbO83 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:35:
Ben benieuwd of het werkt. Hier iig niet. Het probleem wordt nl. veroorzaakt door dipjes in het stroomnet, geen pieken. Dus alleen een UPS zou werken. Maar die zou Logitech dan voor mij mogen betalen. We zullen het zien.
Euhm dipjes zouden ook moeten opgevangen worden door een filter hoor.
Anoniem: 90241 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:30:
Ben nou niet een jurist ofzo, maar volgens mij komt de term "onredelijk bezwarend" hier dicht in de buurt. Indien 50-60% van de gebruikers hier last van hebben zal een rechter waarschijnlijk aan Logitech vragen om dit op te lossen. Je kunt nog zoveel met ISO normen en voorwaarden strooien, een consument mag verwachten dat een produkt goed werkt onder normale omstandigeheden, en uit de poll blijkt dat dit niet het geval is (poll zal el niet representatief zijn, maar jah hou ik even geen rekening mee ;) )
Inderdaad, een rechter zal waarschijnlijk wel Logitech de schuld geven. (omwille van deze argumenten) Echter is er waarschijnlijk hier niemand die deze zaak voor de rechter gaat brengen. Iedereen wil waarschijnlijk gewoon zo snel mogelijk, zo simpel mogelijk en zo goedkoop mogelijk het probleem opgelost hebben, dus heeft Logitech niet direct schrik van een rechtzaak en helpen ze er zichzelf vanaf met een verklaring van "het ligt aan jou stroomnet".

@TS: aub dan ook vermelden dat het ook bij andere setjes (X-530 , ...)het geval is? Het is eigenlijk een algemeen Logitech probleem. Misschien een voorstel doen dat ze een tussenfilter ofzo zouden kunnen maken voor tussen het stopcontact en de stekker van de set? Of als dit niet mogelijk is een voorstel dat ze een filter kunnen leveren die zou zou ingebouwd kunnen worden bij de versterker met een handleiding-tje?

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 09-12-2005 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je berichten teurgleest dan lees je dat ze net filter het probleem niet oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Die 230 kabel is niet de enigste plaats waar het rommel binnen kan komen. Ook als je alleen die kabel aansluit.
De storing kan namelijk ook door de lucht gaan. Dan heeft zo'n netfilter geen nut.

Elektronicanet, kan je niet stap voor stap dat ding doormeten? (Heb zelf -gelukkig- geen setje, anders had ik dat allang gedaan).

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 09-12-2005 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:08

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle heeft ook een Z5500
* Pelle heeft ook last van plops bij het aan en uitgaan van andere electrische apparaten en bijvoorbeeld verlichting

Oh ja, en mijn mobiele telefoon stoort gigantisch op die speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hoe krijg je die sub een beetje netjes open eigenlijk? Zit dat niet gelijmd enzo? Ben wel bereid om mee te werken op zich, maar ik wil natuurlijk niet het ding uit elkaar moeten beitelen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54307

strandbal schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:31:
Hoe krijg je die sub een beetje netjes open eigenlijk? Zit dat niet gelijmd enzo? Ben wel bereid om mee te werken op zich, maar ik wil natuurlijk niet het ding uit elkaar moeten beitelen.
De versterker achterop de sub zit met een beetje lijm vast, maar is vrij gemakkeijk los te maken. De luchtbuis zit wel supergoed vast met overdreven veel lijm :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Anoniem: 144949 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 14:51:
@TS: aub dan ook vermelden dat het ook bij andere setjes (X-530 , ...)het geval is? Het is eigenlijk een algemeen Logitech probleem.
Hier twijfel ik over...

Wanneer ik andere topics met betrekking tot de Logitech speakerset lees, zie ik met name klachten die betrekking hebben op de Z-5500. In dit geval is dan ook duidelijk dat het geen op zichzelf staand probleem is. Er is duidelijk een structureel probleem met de Z-5500 serie. Van de andere series heb ik dit 'signaal' nog niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Pelle schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:24:
Oh ja, en mijn mobiele telefoon stoort gigantisch op die speakerset.
Dat doet bijna alle apparatuur op een gsm.

Nou snap je ook waarom je hersens van die dingen gaan koken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152739

Ik denk dat het probleem vooral in de POD te zoeken is. Ik kom tot deze conclusie omdat mijn set veel minder plopt als ik via de optische ingang ga. Via coax of direct knalt hij hard, optisch bijna niet.
Ik zou denken: mocht het probleem in de versterker liggen, zou hij altijd even hard moeten ploppen.
Jullie idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tm030614 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:55:
Dat doet bijna alle apparatuur op een gsm.
:? Waneer ik mijn siemens mc60 op me Denon1905 amp ligt stoort er helemaal niks. Het is voornamelijk slecht afgeschermd appratuur die last hebben van telefoons.
Goede kwaliteit audio appratuur mag er zeker geen last van hebben.

Alleen me tannoy subwoofer reageerd op me telefoon waneer die erg dicht in de buurt is, maar die is ook niet goed afgeschermd. Plompen doet die echter nooit, lijk me sterk dat het bij de logitech het zal komen door de magnetische veld want dan zal die zeker ook op andere radio stalingen moet reageren. Heeft iemand al geprobeerd om zijn logitech subwoofer te aarden of computer te aarden ?
Laat net die 10% die geen last er van heeft zijn computer op een geaard stopcontact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 19:11:
[...]

:? Waneer ik mijn siemens mc60 op me Denon1905 amp ligt stoort er helemaal niks. Het is voornamelijk slecht afgeschermd appratuur die last hebben van telefoons.
Goede kwaliteit audio appratuur mag er zeker geen last van hebben.

Alleen me tannoy subwoofer reageerd op me telefoon waneer die erg dicht in de buurt is, maar die is ook niet goed afgeschermd. Plompen doet die echter nooit, lijk me sterk dat het bij de logitech het zal komen door de magnetische veld want dan zal die zeker ook op andere radio stalingen moet reageren. Heeft iemand al geprobeerd om zijn logitech subwoofer te aarden of computer te aarden ?
Laat net die 10% die geen last er van heeft zijn computer op een geaard stopcontact hebben.
Er is een verschil naar mijn mening tussen 'HIFI' en computerspeakers.

Beetje appels met peren vergelijken, maar je hebt 100% gelijk! Ligt puur aan de afscherming.

Er zit overingens geen geaarde stekker aan de speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 14:51
JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:40:
[...]

No offence maar ik vind dit een verklaring van niks. Je wilt aangeven waardoor het komt, maar weet het zelf ook niet.

Onderspanning? Verklaar je nader.
Buffer of batterij? Elco bedoel je, er zitten echt geen batterijen in die versterker hoor.
Er zal vast iets mis zijn met de layout of aarding van die versterker. Google maar eens op EMC.
De bufferelcos vergroten kan je ook eens proberen.

Na al die posten en topics, is er dan NIEMAND die dat ding door een deskundige laat nakijken???
Als iemand zo'n ding overheeft. Kan ik hem zo laten nakijken. Ik loop op dit moment stage bij een technische persoon. Deze heeft bij Philips gewerkt, eerste chips ontwikkeld etc... die weet wel hoe die elektronica in elkaar zit. Ik ga die van mij niet openmaken want ik heb nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

update, heb een computer voeding opgeoffert en daar het filter voor de trafo weggehaald. Deze in de speaker ingebouwd op eenzelfde manier als die ook in de voeding zat. Nog wat ferriet ringen aangebracht (naar mijn idee weinig nu aangezien het om een laagfrequent brom geluid gaat).

Het ploppen is duidelijk merkbaar afgenomen. De koelkast, stofzuiger en de meeste schakelaars hebben geen invloed meer. Mijn 'bewuste probleem' schakelaar plopt niet meer maar geeft een lichte 'knetter' met een klein knalletje. Mijn kat kan nu rustig op de speaker blijven liggen.. maar helaas, het brommen is onveranderd.

Er zit een ringkern trafo in die 3 spanningen levert, een keer ~65V (~76V onbelast) en een keer ~14V (~18V onbelast). de 14 gaat naar de voeding van het schakel gedeelte en de pod. De andere is voor de versterker. Beide brugcellen heb ik uitgerust met een elko (500uF) ook geen nut (zover ik kan zien zit er al direct een elko op deze aansluitingen op de print). Koppel ik de voorversterker los, geen nut nog steeds brom.. ben nu bezig wat kooitjes te buigen van MU metaal, maar omdat alles kris-kras door elkaar loopt op die print weet ik niet of dit gaat helpen. Ik zal eerst de trafo zelf afschermen, daarna de voor en eindversterker.

Als laatste optie bedacht ik me nog om de hele ringkerntrafo te verwijderen en (door de kabels te verlengen) een flink stuk uit de buurt van de rest te houden. Misschien dat iemand anders dit wil proberen ? Mijn trafo zit namelijk flink vastgelijmd (en ja, de bout heb ik er wel al uitgedraaid).

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 09-12-2005 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Let erop dat alle grounds van je versterker nu op de halve netspanning zitten!
Als je dat netfilter erin wilt laten moet je eigenlijk de gnd ook aan de randaarde verbinden.

Ik denk niet dat je de brom gaat verhelpen door de boel af te schermen.
Bekijk de voedingen eens of die wel mooi strak zijn. En ik zou de grounds ook nakijken.

Het strooiveld van een ringkerntrafo is minimaal, ik zou het daar niet zoeken.

Verder, als je wilt luisteren wat voor rotzooi de versterker produceert moet je de ingang korstluiten. Anders werkt deze als een antenne.
Ook als je de voorversterker loshaalt, dan moet je de nieuwe input kortsluiten. Je zou moeten nakijken welke deze is, maar let op dat je niet de verkeerde kortsluit :X

[ Voor 74% gewijzigd door JuuL20 op 09-12-2005 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Als ik meet heb ik gewoon 220v..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
DukeBox schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 22:11:
update, heb een computer voeding opgeoffert en daar het filter voor de trafo weggehaald. Deze in de speaker ingebouwd op eenzelfde manier als die ook in de voeding zat. Nog wat ferriet ringen aangebracht (naar mijn idee weinig nu aangezien het om een laagfrequent brom geluid gaat).

Het ploppen is duidelijk merkbaar afgenomen. De koelkast, stofzuiger en de meeste schakelaars hebben geen invloed meer. Mijn 'bewuste probleem' schakelaar plopt niet meer maar geeft een lichte 'knetter' met een klein knalletje. Mijn kat kan nu rustig op de speaker blijven liggen.. maar helaas, het brommen is onveranderd.

Er zit een ringkern trafo in die 3 spanningen levert, een keer ~65V (~76V onbelast) en een keer ~14V (~18V onbelast). de 14 gaat naar de voeding van het schakel gedeelte en de pod. De andere is voor de versterker. Beide brugcellen heb ik uitgerust met een elko (500uF) ook geen nut (zover ik kan zien zit er al direct een elko op deze aansluitingen op de print). Koppel ik de voorversterker los, geen nut nog steeds brom.. ben nu bezig wat kooitjes te buigen van MU metaal, maar omdat alles kris-kras door elkaar loopt op die print weet ik niet of dit gaat helpen. Ik zal eerst de trafo zelf afschermen, daarna de voor en eindversterker.

Als laatste optie bedacht ik me nog om de hele ringkerntrafo te verwijderen en (door de kabels te verlengen) een flink stuk uit de buurt van de rest te houden. Misschien dat iemand anders dit wil proberen ? Mijn trafo zit namelijk flink vastgelijmd (en ja, de bout heb ik er wel al uitgedraaid).
Super dat je opzoek bent naar een oplossing _/-\o_

Maar ikzelf ben nogal A technische uitgerust... :+
Als je straks een eind conclusie hebt, zou je die dan in voor mij in noob taal willen schrijven :+
Super bedankt en

TOPPIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
DukeBox schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 22:17:
Als ik meet heb ik gewoon 220v..
Meet maar eens tussen de randaarde en je ground.

/edit
Vac gemeten?
Anders vind ik het wel vreemd... Bij een PC voeding is dat namelijk wel zo.
Maar als er geen spanning tussen staat is het mooi :*)

[ Voor 31% gewijzigd door JuuL20 op 09-12-2005 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JuuL20 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 22:23:
Meet maar eens tussen de randaarde en je ground.
Vac gemeten?
0V (en diode test oneindig)
en ja, ac :).

Ik had er wel op gelet, de ingangspanning van de trafo in de pc voeding was ook 230v.

Nog even spanningsfilter er tussen gezet (zo'n stekkerdoos van rev super-line) en de knetter is weg, als je heel goed luisters nog een heel licht dreuntje, zeker niet storend meer.
Heb nu weer mijn 'nieuwe' set aangesloten, en hoorde meteen al mijn vriendin boven het ligt aan en uit doen :P (en de kat is ook weer wakker).

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 09-12-2005 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Geweldig DukeBox :)

Hoeveel µF was de elko die je erin hebt gestopt?
En ik zou het wel interessant vinden als er een ontstoringscondensator (dus geen elko) in wordt gestopt. :)

Of een spanningsregulator erin zoals deze op Conrad: Bestnr.: 179248 - 89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Zondag ga ik weer verder.. ibb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
Ik heb hier atm de ringkerntrafo er uit liggen. Het is een Tenpao trafo model TOG543013F0 voor die genen die er wat mee kunnen. Volgens de sticker geeft hij (met de draden naar boven, trafo rechtop, zoals in de sub) van links naar rechts: geel 26,4 volt, zwart 0 volt, oranje 26,4 volt, blauw 14,5 volt en blauw 0 volt.
Ik heb de trafo nu naast mn kast liggen, maar heb nog steeds een brom. Op het moment dat ik het metaal van de versterker aanraak neemt deze wel iets af. De trafo zoemt zelf wel behoorlijk.

Verder kan ik de woofer zelf nog niet er uit krijgen omdat ik de grill er niet af krijg. Ik wil iig de trafo af gaan schermen, kijken wat dat uitricht. Ik zal zo nog ff wat pics maken.

[Edit]
Hier de pics:
http://home.wanadoo.nl/martietebrake/z5500/overzicht.jpg
Testsetup met de trafo naast de kast.

http://home.wanadoo.nl/martietebrake/z5500/binnenkant.jpg
Binnenkant van de sub en de versterker er voor. Kabels heb ik van de bodem losgemaakt om de trafo er uit te halen.

http://home.wanadoo.nl/martietebrake/z5500/geentrafo.jpg
Hier hoort de trafo te zitten. Hij zit idd ook gelijmd, maar met iets draaien is hij toch los te krijgen.

http://home.wanadoo.nl/martietebrake/z5500/trafo.jpg
Foto van het opschrift op de trafo.

That's it for now :7 Nu zien die grill er af te krijgen, ik wil die woofer er uit hebben :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door Comp-Freak op 10-12-2005 00:27 . Reden: pics ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Comp-Freak schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 00:09:
Verder kan ik de woofer zelf nog niet er uit krijgen omdat ik de grill er niet af krijg. Ik wil iig de trafo af gaan schermen, kijken wat dat uitricht. Ik zal zo nog ff wat pics maken.
*zucht* bespaar je de moeite.
Zorg er iig voor dat je nooit een gesloten wikkeling om die trafo legt (mogelijk als je gaat afschermen). Want dan brand hij (of de zekering) door.

[ Voor 20% gewijzigd door JuuL20 op 10-12-2005 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het afschermen van zo travo zal echt niks uithalen, zal eerder zoals JuuL20 zegt negetieve invloed er op hebben.

Grotere condensators zullen niet veel helpen tegen de brom. Want je heb super goede condensators nodig als een goede stabiele voeding spaningen wilt zonder zender diode of stabilisator.

Heeft die logitech een enkele 15v lijn of maakt die daar van nog een symatrische spaningen doormiddel van twee diode`s ?
Als ik jou was zal ik de trafo los halen en even een gestabiseerde voeding op de 15v en/of op de +26,4v GND -26,4v.

Of kijk of er ergens een 7815 op de print zit en twee stabilisators bij de twee condensators van 10.000uF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Gisteren toch nog even doorgegaan met een MU metalen kooitje, om de trafo gedaan en je hoort de brom duidelijk veranderen van toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth2K
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Gisteren toch nog even doorgegaan met een MU metalen kooitje, om de trafo gedaan en je hoort de brom duidelijk veranderen van toon.
Waarom doe je dit nou toch terwijl het van JC ken duidelijk niet mocht
Je moest een zener diode gebruiken van hem

Maar ff serieus
Ik heb mijn Z-5500 verkocht omdat ik gek werd van die brom.
Maar ik wil wel weten welke frequentie hij is

Kan iemand er even een MP3 of zo van maken
Dan kunnen we de brom in Cooledit bekijken.

En dat geneuzel over "aarden" moet eens ophouden.
Er zit geen randaarde aan de stekker en de brom heb je al als je niets aansluit op de ingangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alle audio appratuur heeft een nul punt ;) . Aarden gaat veel veder dan alleen een geaard stekker en een niet geaarde stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49
Leuk feitje is ook dat wanneer ik mijn z-5500 op mijn ups heb aangesloten en de ups van de stroom haal, dat hij nog plopt terwijl er geen contact is met het stroomnet van het huis.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Laatst online: 18-06 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

Op het moment heb ik weinig last van de plopjes, dus ik heb het netfilter er nog niet tussen gezet :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Venxir schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:46:
Leuk feitje is ook dat wanneer ik mijn z-5500 op mijn ups heb aangesloten en de ups van de stroom haal, dat hij nog plopt terwijl er geen contact is met het stroomnet van het huis.
Elcos voor positieve spanning en negatieve spanning voor de versterker ontladen niet tegelijk --> Verschillende voedingsspanningen --> gelijkspanning door je woofer = plop.

Iets wat geen nette oplossing is maar wat wel zeker werkt is een condensator in serie met je woofer, dan krijg je zowiezo geen ploppen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth2K
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Iets wat geen nette oplossing is maar wat wel zeker werkt is een condensator in serie met je woofer, dan krijg je zowiezo geen ploppen meer.
Dat gaat tegen alle wetten in. Volgens mij krijg je dan ook rare dingen met fase verschuivingen.
Maar voor een sub is dat misschien niet zo erg...
Tegen de brom zal het niet helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Smooth2K schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 14:59:
[...]

Dat gaat tegen alle wetten in. Volgens mij krijg je dan ook rare dingen met fase verschuivingen.
Maar voor een sub is dat misschien niet zo erg...
Tegen de brom zal het niet helpen
Voor een sub is dat ook wel erg, de brom houdt je dan jah. Zoals ik zei: geen nette oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158139

gelukkig heb ik mijn z5500 verkocht, anders zat ik nu ook nog steeds te sakkeren op dat geplop....
(ik heb nu de gelukkige eigenaar van een creative gigaworks s750.... zalig, de z5500 is rommel als je de geluidskwaliteit vergelijkt, wel jammer dat er geen dolby decoder bij is, maar de plops en de brom zijn niet standaard bijgeleverd :9 )

maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet meer op zoek ben om de minder gelukkige z5500 eigenaars te helpen.
heeft iemand al eens het eenvoudige netfilter van deze site uitgeprobeerd?

en eigenlijk nog dit: op die fotos van de versterker in de sub zie je duidelijk een aantal "overbruggingen" op de printplaat zelf, dus eigenlijk gewoon een hoopje kabel....
en dat vind ik eigenlijk al niet normaal: op een technisch hoogstaande versterker worden er kabelbrugjes gelegd, wordt er brolkabel gebruik voor de subwoofer aan te sluiten, en zijn de draden naar de satellietaansluitingen al een pak beter, worden kabels gewoon samengebonden (interferrentie alom), wordt de transfo VLAK naast de subwoofer geplaatst (vandaar die brom, die geeft gewoon door naar de sub, plus dat zowel de transfo en de sub een magnetisch veld hebben, wat mekaar ook weer kan tegenwerken,.....) 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

en ik dacht trouwens een tijd geleden eens een review te hebben gevonden waarop die simpele draadbrugjes op die versterkingsmodule er niet op zaten.... daar ga ik nog eens naar moeten zoeken.

greetings

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152739 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 18:03:
Ik denk dat het probleem vooral in de POD te zoeken is. Ik kom tot deze conclusie omdat mijn set veel minder plopt als ik via de optische ingang ga. Via coax of direct knalt hij hard, optisch bijna niet.
Ik zou denken: mocht het probleem in de versterker liggen, zou hij altijd even hard moeten ploppen.
Jullie idee hierover?
dat was ook al mijn idee, want die kabel van de pod naar de sub is eigenlijk een ideale antenne om alle mogelijke rotzooi in op te vangen. vooral omdat deze totaal niet afgeschermd is.

dat er eventueel eens iemand kijkt welke kabels er moeten kortgesloten worden zodat de set "aan" staat zonder dat die pod eraan hangt, en of deze dan nog plopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Venxir schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:46:
Dan vraag ik mij af of het probleem niet via de geluidskaart komt, dus via de pc. Als je die ook op je UPS aansluit, heb je het dan nog?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CrashOne schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:17:
[...]

Dan vraag ik mij af of het probleem niet via de geluidskaart komt, dus via de pc. Als je die ook op je UPS aansluit, heb je het dan nog?
dan ligt het ineens aan alle geluidskaarten? lijkt mij niet echt logisch, aangezien de plops alleen voorkomen bij die z5500, en niet bij andere logitech/creative speakers.

my guess is: die plops zijn signalen die opgevangen worden door die pod of de podkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
CrashOne schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:17:
[...]

Volgens mij staat de geluidskaart wel in relatie, want:

Ik heb mijn set digitaal via coax aangesloten.
Op het moment dat ik mijn lamp aan/uit zet hoor ik de plop.

Op het moment dat ik de coax kabel van de POD haal, en ik schakel de lamp... geen plop...
Dit maakt voor mij duidelijk dat er in de POD iets niet goed zit.

Voor de technischie onder ons, blijkbaar komt de 'plop' binnen via de geluidskaart... Kun je dat meten...???

[ Voor 11% gewijzigd door tm030614 op 12-12-2005 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De plops komen niet via de geluidskaart, want als ik test zonder aan te sluiten op de pc zijn ze er nog.
De plops zijn er ook nog via de ups (terwijl deze op zich niet is aangesloten op het net).

-> blijft er dus maar 1optie over: de storing komt via de lucht

juiste redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:33:
De plops komen niet via de geluidskaart, want als ik test zonder aan te sluiten op de pc zijn ze er nog.
De plops zijn er ook nog via de ups (terwijl deze op zich niet is aangesloten op het net).

-> blijft er dus maar 1optie over: de storing komt via de lucht

juiste redenering?
Bij mij geen ploppen meer als ik de coax kabel los haal van de pod. (De analoge blijven overigens gewoon zitten, zet ik hem over naar analoog ---> plop).

Via de lucht lijkt me erg sterk....
De kabels wijken kwa afscherming toch niet veel af van de Z-680...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, even stel dat de plop binnenkomt via de geluidskkart, maar toch rechtstreeks in verband staat met he aan/uit doen van lichten. Hoe kan dit dan. de storing moet dan ook al van ht net, via de filters van de voeding, naar de geluidskaart en dan naar de set. Is dit mogelijk?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.