Wat bedoel je met 'de rkt' ?
Gister een middag + avond besteed om eens op zoek te gaan naar de oorzaak van de brom.
Als eerste komt het er op neer dat er een paar essentiele onderdelen voor een stabiele voeding domweg ontbreken. Logitech bespaart hier zeker een 10€ mee.. maar kost ze een hoop klanten.
Ik heb een kleine modificatie welke zo'n 50% van alle ploppen wegneemt en er voor zorgt dat de 'explosies' alleen nog maar ploppen worden. Dit bestaat uit een 4 tal onderdeeltjes welke niet meer dan een paar € kosten.
Wanneer je een oude PC voeding hebt kun je ze daar vaak uithalen (moet thuis nog even de exacte waardes overschrijven en narekenen of het voldoende is)
Daarnaast ben ik een modificatie aan het maken waarmee je niets hoeft te solderen o.i.d. zodat garantie e.d. geen probleem hoeft te zijn. Na de 2 gelijkrichters (welke met schuifschoentjes verbonden zijn

) zal ik 2 voltage regulators (zit te denken aan een 2070 variant) met de nodige spoelen en elco's. Gister heb ik dit al gedaan en hiermee was de brom volledig weg. Nadeel is dat deze 'voor' die 10000uF elco's komt te zitten, waardoor de max. belastig van 1Ampère van de 2070 te krap is bij het in schakelen. Ik moet dus even op zoek naar een die zo'n 3a4 Ampère kan schakelen.
Een bijkomend voordeel is dat dit perfect werkt voor stroompieken/rimpels e.d, om kort te zijn lostte dit mijn plop (explosie) probleem volledig op.
Overigens heb ik gemerkt dat er 2 soorten ploppen zijn, de plop veroorzaakt door een stroom piek/rimpel EN een die reageert op vonk signalen van bijv. schakelaars (rundfunk). De stroomrimpels zijn dus op te lossen, maar de vonk problemen niet. Dit probleem is denk ik alleen te verhelpen door een (beter) afgeschermde kabel te gebruiken tussen de POD en de sub. Misschien dat 2 eenvoudige ferriet kernen aan het begin en eind van de kabel al iets kunnen helpen ?
Hoe dan ook, het volgende projectje zal een opsplitsing van de kabel worden. Stroom en alle analoge geluidssignalen scheiden.
Moet van de week even een gaatje vinden om langs mijn electronica zaak te lopen om de boel te halen, daarna zeker een update met volledig schema (en indien mogelijk foto's).
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.