Ongewenste radioontvangst van Logitech X-530 speakersetje?

Pagina: 1
Acties:
  • 646 views sinds 30-01-2008

• Youri Carma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

Topicstarter
Matched: 530, x
Sinds kort aan het werk met een Logitech X-530 (5.1) speakersetje.
Zeer goed geluid voor het geld, echt top.
Maar er treden storingen op met de ongewenste radio ontvangst van wat lijkt een AM radiozender.
Volgens mij moet dit op te lossen zijn door een een of ander filtertje ergens tussen te zetten?
Wie weet waar de klepel hangt zogezegd?

Has Balls

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Geen matches
Verdomd ja ik heb precies hetzelfde probleem... er komt een of andere turkse/russische/chinese zender doorheen met vaag gebrabbel, vaak als ik het volume heel erg laag zet.

Ik heb al geprobeerd om de kabels anders te laten lopen, en het helpt heel soms wel maar het kan net zo goed aan het weer liggen of de 'ontvangst' goed is of niet :+

Misschien eens kijken naar een manier om de kabels af te schermen? Ik heb verder ook nog het probleem dat ik elke keer dat het licht in huis aan of uit gezet wordt er een 'plop' over de speakers te horen is

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Matched: 530
Ik dacht dat ik gek werd maar niet dus. Ik heb het ook met mijn Logitech 530. Als je het geluid wat harder zet is het over maar dat is geen oplossing vind ik.

edit: het ploppen gaat niet over als je het geluid harder zet

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Matched: x
Ongewenste LFD (laagfrekwent detectie). De draden werken als antenne, de halfgeleiders in de boxjes als detectoren, de versterker doet de rest.

Dit is een teken van uiterste k*tkwaliteit. Iedere elektronica ontwerper weet hoe deze ellende te voorkomen met wat ferrietkerntjes en kerco's op de juiste plaats. Het ding is OF door een koekenbakker gemaakt, of er is zo belachelijk veel wegbezuinigd bij de productie.

Het verbaast me dat dit soort troep nog hier op de markt verschijnt. Had nooit verkocht mogen worden in de EU.

Zit er een "CE" sticker op dat spul? Zo ja, dan voldoet dat spul niet aan de technische eisen en is die sticker er ten onrechte op geplakt. Zo niet, dan had het nooit ingevoerd / verhandeld mogen worden. In beide gevallen is het een economisch delict om die zut in de EU op de markt te brengen.

In beide gevallen: onmiddelijk terug naar de winkel er mee. Als je er NU al last van hebt, zal het van de winter nog veel erger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterNL23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 15:11

MasterNL23

alias Japie

Geen matches
ik had het zelfde probleem met mun oude goedkope speakers. heb nu met cambridge speakers er geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:31

Exirion

Gadgetfetisjist

joopv schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 07:19:
Ongewenste LFD (laagfrekwent detectie). De draden werken als antenne, de halfgeleiders in de boxjes als detectoren, de versterker doet de rest.

Dit is een teken van uiterste k*tkwaliteit. Iedere elektronica ontwerper weet hoe deze ellende te voorkomen met wat ferrietkerntjes en kerco's op de juiste plaats. Het ding is OF door een koekenbakker gemaakt, of er is zo belachelijk veel wegbezuinigd bij de productie.

Het verbaast me dat dit soort troep nog hier op de markt verschijnt. Had nooit verkocht mogen worden in de EU.

Zit er een "CE" sticker op dat spul? Zo ja, dan voldoet dat spul niet aan de technische eisen en is die sticker er ten onrechte op geplakt. Zo niet, dan had het nooit ingevoerd / verhandeld mogen worden. In beide gevallen is het een economisch delict om die zut in de EU op de markt te brengen.

In beide gevallen: onmiddelijk terug naar de winkel er mee. Als je er NU al last van hebt, zal het van de winter nog veel erger worden.
Nou nou nou, het mag wel ff wat genuanceerder zeg. Ik heb zelf bovengemiddeld dure audio zut staan en je raadt 't al: ook daarmee kun je last hebben van instraling. In sommige omgevingen heb je te maken met enorm veel radiosignalen en daar is soms geen kruid tegen gewassen. Het kan een hoop zoekwerk kosten om te achterhalen waar de oorzaak precies zit en hoe je het kunt oplossen.

Een aantal dingen liggen voor de hand om te proberen:
- Neem een grote ferrietkraal en haal je interlinks daar een keer doorheen. Zo dicht mogelijk bij de input van je versterker. Als ie dik genoeg is kun je ze er misschien nog een keer doorheen halen. Dat versterkt het effect beduidend.
- Als dit niks oplost kun je hetzelfde doen met je speakerkabels, en dan de ferrietkralen zo dicht mogelijk bij de versterker plaatsen. Dit helpt als je speakerkabels nu als antenne fungeren.

En over het ploppen: komt bij heel veel eenvoudige audiozut voor. Zo dramatisch is het niet, tenzij het zo hard is dat je wakker schrikt als het gebeurt wanneer je in bed ligt ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Geen matches
in het verre verleden ook last van gehad , maar toen had ik verlengkabels gebruikt voor de rears...
nu nog steeds hetzelfde setup maar heb helemaal geen last meer van plopjes en radiozenders O+ weet niet hoe dat komt maar ik hoor helemaal geen radio meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

Topicstarter

Ja ik snap jouw woede.Zo zijn er meer produkten hier op de Nedrlandse markt die naar mijn idee verboden zouden moeten worden in de EU. Neem al die goedkope stekkerblokken waar helaas inderdaad nog een Keurmerk voor afgegeven is ook! Of laatst had ik een citronella kaars in blik waarvan de verf of plastic aan de buitenkant van het blik spontaan ging meebranden! Bijna een tweede bosbrand erbij gehad ergens in Frankrijk. Schande dat dit soort produkten verkocht mogen worden. Maar goed nu dwaal ik wat af ...mijn vraag is eigenlijk :
Valt er dan helemaal niets aan op te lossen? Mischien inderdaad een langere kabel of een zelf te bouwen filter?

Ik zou het namelijk jammer vinden om dit setje terug te brengen want ik ben wel zeer tevreden over het geluid. Meer midden dan de creative boxjes lijkt wel, vooral als je je subwoofer op de zelfde hoogte als je andere boxjes zet.

Waar kan ik een ferrietkraal kopen en hoe ziet zoiets er eigenlijk uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Youri Carma op 02-09-2005 21:34 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Youri Carma schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 21:27:
[...]
Waar kan ik een ferrietkraal kopen en hoe ziet zoiets er eigenlijk uit?
Ik vindt eigenlijk dat je dat prul terug moet brengen. De winkel moet weten dat ze rommel verkopen die hier niet op de markt gebracht mag worden. Maar goed, het probleem - wat de fabrikant op had moeten lossen - kun je zelf ook oplossen. Wat je nodig hebt is een "ferrite clamp" per te ontstoren kabel.

Die dingen zien er zo uit:

http://www.gentles.info/KAP/rig02/emc.htm

Hier kun je ze b.v. kopen:

http://www.xs4all.nl/~barendh/ om precies te zijn hier:
http://www.xs4all.nl/~barendh/Cateng/Cateng_ferriet.htm

bijvoorbeeld model FC-6 of FC-12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
Geen matches
CE goedkeuring is helaas geen technische keuring van de spullen dus die vlieger gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Geen matches
poohbeer schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:23:
[...]CE goedkeuring is helaas geen technische keuring van de spullen dus die vlieger gaat niet op.
Dat klopt, ik heb het woord "keuring" dan ook niet gebruikt. CE is een Europese markering, b.v. in de vorm van een sticker, waarmee de fabrikant aangeeft dat de spullen aan bepaalde eisen voldoet om verkocht te mogen worden in Europa.

EMC (elektromagnetische compatibiliteit) is een van die eisen. Als het apparaat in kwestie aan die eis had voldaan had de TS geen probleem gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 03-09-2005 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Geen matches
Bekijk de aarding eens, zou daar ook goed aan kunnen liggen (aardlus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 15:44

FlyEragon

Alien Monkeys

Geen matches
Naar mijn weten is er niet echt een vorm van controle op de CE stikkertjes, dus deze kunnen dan ook onterecht geplakt worden. Ik zie soms wel van die chinese apparaten die absoluut geen CE keurmerk horen te hebben, maar dat zit er dus wel op.(onveilig spul, draden ed. niet afgeschermd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Geen matches
Gelukkig zeg dat iedereen hetzelfde probleem met dit setje heeft :P . Het geluid is uitstekend, vooral voor die prijs (+/- 50E)
Ik heb vooral 's avonds last van 'radio ontvangst' Het gekke is dat je soms totaal geen last er van hebt en dan van de ene op de andere seconde hoor je het zeer duidelijk.
Wat ik heb geprobeert is een ferriet-ring om de luisprekerkabels te doen, dit hielp niets :/ (ik had de ring niet zo dicht mogelijk bij de versterker)
Volgende keer dat ik er last van heb zal ik nog wat prutsen daarmee.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 03-09-2005 02:09 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Geen matches
Met zon ferrietring vern**k je je signaal ook wat, als je geen input aansluit dan? Heb je het dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Je kan geloof ik ook shielded kabels gebruiken, en dan aan de kant van de versterker (die goed geaard is hoop ik) de shield aan ground vastknopen. Niet vastmaken aan de box-kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baffel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-08 19:25
Geen matches
Hey, ik zit ook al een tijdje met dat dom radio probleem, had zelf al de vraag op een ander forum gesteld (http://www.netwerk.be/forum/list/messages?topicid=6742). Ben dan toch niet de enigste :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Geen matches
Voor de input kabels moet je shielded kabels gebruiken, anders is het wel heel erg bagger.

En waarom kijkt iedereen naar zijn/haar fouten, het kan net zo goed intern in die versterker zitten waar het zuigt.
Om dat te weten te komen kun je het beste de input (!) kort te sluiten van het setje, en luisteren of je het dan nog hebt:
Zo ja --> ligt intern aan de amp
Anders -> ligt het aan de bekabeling oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Dikke bullshit van die input kabels, ik heb op mijn koda (av 3380) versterker ook goedkope kabels zitten en die heeft totaal geen last van radio troep of iets in die richting. Zit hem gewoon puur in die goedkope componenten. Hoe denk je anders dat ze voor 50 euro iets op de markt willen brengen dat nog geluid moet geven ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Geen matches
Ben ik het helemaal mee eens, maar ik wou ze zelf eens laten ondervinden dat het zeer waarschijnlijk niet aan die kabels ligt.

Er is natuurlijk overal op bezuinigt, er zit oa zeker een zeer crappy voeding in.

Als je ècht het probleem wilt oplossen zul je waarschijnlijk de versterker moeten openschroeven en kijken wat er aan de hand is, maar de gemmidelde gebruiker weet er niet genoeg van af (no offence).

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 03-09-2005 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2024

Cryothic

why?

JuuL20 schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:10:
Met zon ferrietring vern**k je je signaal ook wat, als je geen input aansluit dan? Heb je het dan nog?
Als ik m'n pc loskoppel van m'n setje is het ploppen weg.
Rmanen schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:16:
Je kan geloof ik ook shielded kabels gebruiken, en dan aan de kant van de versterker (die goed geaard is hoop ik) de shield aan ground vastknopen. Niet vastmaken aan de box-kant
Als je de stekker bedoeld voor de stroom... die is niet geaard. :\

Ik twijfel nog of ik er mee terug wil.
Ik las niet al teveel goeds over de geluidskwaliteit van die betaalbare cambridge dingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Geen matches
/edit
Laat maar

[ Voor 101% gewijzigd door JuuL20 op 04-09-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
wat je wel kan proberen is een groundloop isolator te gebruiken. Deze gaat die radio ontvangst ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Laatst online: 20-09 10:55
Matched: 530, x
het plopt ??
ik heb ook een x530 en heb er geen last van hoor
kijk dan even of je stroom geaard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic

Cryothic

why?

Geen matches
Hoe kan je je stoom aarden als er een normale niet-geaarde stekker aan zit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Geen matches
Je aard je stroom niet, maar je electronica.

Door de GND van je versterker met de randaarde te verbinden. Daarvoor zul je hem moeten openschroeven en moeten tweaken, kun je beter niet doen als je er niet voldoende vanaf weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic

Cryothic

why?

Geen matches
Ow, op die manier.
Dat lukt nog wel :)
En anders is m'n pa erg handig met alles waar stroom doorheen loopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Geen matches
met 1 klein condensatortje kun je er vanaf zijn

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Geen matches
cruger schreef op maandag 05 september 2005 @ 20:29:
met 1 klein condensatortje kun je er vanaf zijn
Ik heb een condensator op de subwoofer gelegd :)
Helaas heb ik er nog steeds last van :/
Wat doe ik fout???

:+
verklaar u nader maw.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 05-09-2005 20:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
Geen matches
lol
het kan met een c-tje van bv 470Pf die komt parrallel aan de ingang van de versterker.
ok, het worden 2 c-tjes voor stereo, of nog meer als er uit de achter kanalen ook "am radio" komt.

de technische uitleg is dat je de bandbreedte van de versterker moet begrenzen.
de versterker is nu in staat om de sterkste radio zender weer te geven die ergens bij de 1 Mhz ligt.

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic

Cryothic

why?

Nou ik er zo eens op let, lijken die *ploppen* te komen door de voeding.
Ik merk iig dat als m'n broertje iets in of uit een stopcontact haalt, ik een plop over de boxen krijg.
Wat opzich dan wel weer apart is, want ik heb er dus geen last van als de pc uit staat, of als de audiostekkers niet in de geluidskaart zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Geen matches
Spanningspieken op de 230? Krijg je vooral bij het in- en uitschakelen van zware apparaten, niet bij het aanlaten van je pc bijv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic

Cryothic

why?

Geen matches
In dit geval merk ik het als m'n broertje z'n gitaar-versterker inplugt, en als iemand ergens een lamp aan doet :)

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:42

RHE123

Edubits

Ik ben dit zelfde probleem. Ook 's avonds word de 'radio' sterker, overdag hoor ik het eigenlijk nooit. Bij mij is het meestal engelstalig. Als bij ons de geiser aan of uit word gedaan klinkt er een flink harde plof uit de boxen, die mij nu nog steeds laten schrikken. Heel irritant! :( Ook bij lampen ed klinkt er een plofje.

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

• Eugene_85
  • Laatst online: 10-12-2024
Geen matches
heeft deze Logitech ook al last van ploppen??? Begin toch nu wel te twijfelen of het niet aan Logitech zelf ligt. Als je het grote logitech forum bekijkt word je gek van het geplop daar. Met name de Z-5500 heeft er het meeste last van.

Er zijn mensen die sommige ups er tussen hebben gezet maar helaas zonder resultaat. Dit is denk ik een groot logitech probleem.

• Cryothic

Cryothic

why?

Geen matches
Ach, ik leer er inmiddels wel mee leven.
Ik zal ooit nog wel eens rond kijken voor die ferriet blokjes.

Het ploppen gaat niet op een hard volume hier, en voor de rest ben ik voor dat geld meer dan tevreden over de geluidskwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb al gemerkt als ge u boxen tijdig afzet, dus wanneer er geen geluid uitkomt (voor de debielen onder ons) , dan is er geen radio ontvangst, als u boxen lang opstaan zonder dat er geluid uitkomt is de kans groter op radio ontvangst, tijdig de boxen uitzetten is geen overbodige luxe... en ook de boxen zo ver mogelijk van andere elektrische toestellen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 19-09 15:07
Matched: 530
Mijn Z-5300 plopt ook af en toe, maar wel minder sinds alles geaard, geUPS-ed en achter een spanningsfilter zit (houdt de stroom constant op 230 volt zonder ruis en andere storing in de stroom).
Veel zuiverder kan je stroom dus niet zijn en nog ploppen ze, het zit dus duidelijk in het speakersysteem van Logitech.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Geen matches
daar loopt inmiddels een recent uitgebreid topic over, dat nu ook actief is. Liever daar verder dus. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.