Graag gedaan.
En ik heb nu een superfunctioneel iets ontdekt waardoor subcategorieën niet meer nodig zijn:
Tags.
Wat is dat handig, helemaal over het hoofd gezien!
Ook zie ik dat je dingen van een budget af kan trekken in rules zonder dat het onderdeel is van eenzelfde categorie.
Case in point:
Boodschappen bij de Albert Heijn.
In rules:
Categorie -> Huishouden
Budget -> Boodschappen
Tag -> Booschappen
Tag -> Albert Heijn
Zo werkt het heel goed zonder dat er subcategorieën nodig zijn, maar kan je wel je budget in de gaten houden en kan je goed reports laten opmaken op zowel op de tags 'boodschappen', maar ook op alle verschillende supermarkten (als ik zowel de tags 'Albert Heijn', 'Lidl', 'Dirk' en 'Hoogvliet' kies). Dit geeft supergoed overzicht van mijn uitgaven en hoeveel ik overal uitgeef
Tags lost ook het probleem op dat iets in meerdere categorieën past.
Een mooi voorbeeld is de autoverzekering. Ik zat altijd in dubio: Verzekering of Vervoer?
Met tags kan het bij allebei
[q]• Je kan transacties niet om laten zetten van het ene type naar het andere type. Althans, niet vanuit rules. Het kan wel overigens (bij elke transactie-pagina zit een knop). Als je een expense naar een transfer wilt omzetten bij het importeren moet je er voor zorgen dat zowel de bronrekening als de doelrekening een "asset account" / betaalrekening zijn in Firefly (en als zodanig gemapped worden). Firefly III is in staat om een transactie van A naar B als transfer te herkennen als zowel A als B een betaalrekening zijn. Sterker nog, als je later een ander bestand invoert en van B naar A importeert zal Firefly geen dubbele transfer aanmaken. Maar je moet er dus voor zorgen dat A en B als betaalrekening herkent worden.Bedankt voor je antwoord
Probleem is dat er geen tegenrekening is.
Althans, wel in Firefly (spaarrekeningen zijn asset-accounts), maar niet in de overschrijving.
Het is een ING-rekening en spaarrekeningen hebben geen eigen IBAN.
Wel een omschrijving (bijv 'Naar Oranje Spaarrekening B33280789'), vandaar dat ik het via rules wilde omzetten naar transfer. Althans, dat hoopte ik
Het zijn 9 verschillende spaarrekeningen met een of meerdere boekingen per maand, dus om het te automatiseren zou wel fijn zijn
[
Voor 3% gewijzigd door
anandus op 23-11-2017 08:27
]