Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• chronoz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:27
In Engeland vind ik www.moneydashboard.com echt veruit te beste. Alleen zit wel al je data in de cloud.

Is er 1 zo'n partij in Nederland die ook beter is dan de rest? Ik zie https://www.afaspersonal.nl/ en https://www.kasboek.nl/ veel genoemd.

Heeft Afas nog steeds die mooie ING-integratie van automatisch importeren of moet je dat nu ook handmatig doen met CSV-bestanden importeren? Er was een rechtzaak hierover.

chronoz wijzigde deze reactie 21-01-2017 22:52 (26%)

🇳🇱 Nederlander terug in Nederland na bijna 3 jaar Londen 🇬🇧

• Purehz
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 26-05 15:22
Zijn er ook mensen die hun geld beheren in Google Sheets mbv de Annual Budget?

Zoek een eenvoudige doch duidelijk manier om te budgeteren en geldstromen te beheren in duidelijke overzichten en grafieken.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
chronoz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:39:
[...]

Heeft Afas nog steeds die mooie ING-integratie van automatisch importeren of moet je dat nu ook handmatig doen met CSV-bestanden importeren? Er was een rechtzaak hierover.
Je moet handmatig zaken importeren. Daar is wel een plugin voor die je leven een stukje makkelijker maakt.

Overigens lijkt de ontwikkeling van AFAS (voorlopig) gestopt. Er worden geen nieuwe banken (zoals bunq) toegevoegd. Ik vermoed dat ze wachten op de implementatie van PSD2.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• kzin
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:51
quote:
Purehz schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:18:
Zijn er ook mensen die hun geld beheren in Google Sheets mbv de Annual Budget?

Zoek een eenvoudige doch duidelijk manier om te budgeteren en geldstromen te beheren in duidelijke overzichten en grafieken.
Ik heb er het wel eens bekeken.
Je kunt inhet jaaroverzicht wel aardig een budgettering maken, maar je hebt eigenlijk geen controle of je werkelijke uitgaven wel overeenkomen met je budget.
Daarvoor zou je de monthly budget kunnen gebruiken, want die is daar op gericht. Alleen zijn die twee sheets niet gekoppeld. Je moet dan aan het eind van de maand eventueel met de hand het budget aanpassen.
Ik weet het: Zo hoor je niet te budgetteren, maar als je dat niet doet geeft het annual budget een te positief beeld over de bedragen aan het eind van de maand.

Ik kon ook geen manier vinden om gepland sparen in te voeren. Ik kan dat alleen doen door het als een kostenpost op te geven, maar feitelijk klopt dat niet, want het geld is niet weg.

Als je weet wat je inkomsten en uitgaven zijn in een jaar, kun je het gebruiken om een overzicht te maken, maar om echt bij te houden of je budget overeenkomt met je daadwerkelijke uitgaven, vind ik het niet zo geschikt.

Als je er mee bezig gaat: Verwijder niet de grijze rijen. Die worden gebruikt in de berekening van het overzicht. Een andere naam geven is geen probleem.

• Chip.
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

Chip.

Hoi :w

Even een schaamteloze copy-pasta vanuit een draadje van het FOK! forum. Wellicht dat mensen er hier ook iets aan hebben.

Heb uiteindelijk ook maar wat in Excel lopen te klooien. Ben begonnen met een template van Office zelf, maar uiteindelijk van alles lopen aan te passen.

Ik deel alles netjes in bepaalde categorieŽn, welke ook weer sub categorieŽn hebben.
spoiler:

De transacties deel ik netjes in, aangeven of het een uitgave of inkomst was, welke valuta (wordt verder nog niet gebruikt), is het een vaste last/inkomen of variabel en eventueel nog commentaar.
spoiler:

Bij de transactie tabel heb ik drie pivot tabellen. Ik gebruik grafieken om de date van de pivot tabellen zichtbaar te maken. Een grafiek voor de variabele lasten, een voor de vaste lasten en een voor de totale geldstroom. Bij de eerste twee worden resultaten gebundeld op datum en bij de laatste op categorie. Mooie aan pivot grafieken is dat ze semi interactief zijn. je kan makkelijk inzoomen in een bepaalde categorie of tijdstip en zo kijken waaraan je op dat moment veel geld aan uitgaf.
spoiler:

Dan heb ik nog een grote overzichtstabel waarin data wordt samengevat per maand. Hierin staat mijn balans van betaal en spaarrekening en zie ik wat mijn inkomsten waren en hoeveel erin of eruit ging d.m.v. overboekingen (boeking naar spaarrekening, belegfonds of andere rekening etc). Daarna komen de lasten welke gecategoriseerd zijn. Per categorie bereken ik het totaal per jaar, het aandeel (in percentage) t.o.v. alle uitgaven, de mediaan per maand en het gemiddelde per maand. Dit alles visualiseer ik dan ook nog eens m.b.v. conditional formatting in Excel, zodat de verhoudingen in een oog opslag zichtbaar is. Daarnaast heb ik dan nog een bar grafiek (sparkline) welke min of meer het verloop weergeeft door de jaar heen.
spoiler:

Ik heb ook nog een budget sheet. Waarmee je een budget kan opstellen en dan kijken of je er niet overheen gaat en hoeveel je nog hebt te besteden. Je kan met deze sheet ook terugkijken en een andere maand selecteren. Verder hou ik ook nog wat nutteloze statistieken bij, e.g., wat was de duurste transactie, hoeveel transacties per maand, et cetera.

Maar geloof dat ik met mijn sheetje vrijwel alles wel gedekt heb.

• Traguardo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20-05 20:13
Ziet er mooi uit. Ik ben ook bezig met een Excel sheet omdat je daar alles percies zo kan maken als je zelf wil (zonder lastig te hoeven programmeren). Ik heb wel een VBA toepassing om repeterende zaken te vereenvoudigen. Nog niet in een phase om het te delen.

Welk lettertype gebruik je?

• Zsub
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:53
quote:
JCE schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:46:
Het is jammer genoeg een gigantische klus om een vlekkeloos import-proces te schrijven. Ik ben al aan het nadenken over een nieuwe routine die in ieder geval beter is, maar perfect ga ik het gewoon niet krijgen.

Daar heb ik helaas niet de tijd en resources voor. Dat Firefly daardoor voor jullie een onvolwassen tool vind ik jammer, maar wel begrijpelijk.

Zelf heb ik de hoop dat wetgeving zoals de PSD2 dit in ieder geval makkelijker maken. Banken zijn ook niet erg genegen om het importeren en exporteren van transacties voor de hand liggend te maken.

Als je al ziet wat voor een uitzonderingen er zijn voor elk mogelijk veld. Je word er helemaal tureluurs van. Ik snap heel goed dat andere, commerciŽle tools hier fulltime scrum-teams voor hebben. In mijn eentje kan ik daar helaas niet tegenop programmeren.

Oh en voor wie het nog niet wist, ik ben dus JC5 op Github ;).
Paar §'s je kant op gePayPal'd :) Tot nu toe erg onder de indruk van Firefly. Oh en dat die import bouwen een rotklus is verbaasd me echt niets. Ik heb nu de CSV van de ING erbij, maar goeie genade wat een troep spugen die uit zeg. Daar is met geen goed fatsoen tegenaan te programmeren.

Edit:
Als je zelf via internetbankieren geld overmaakt stopt de ING een deel van de omschrijving bij de naam van de tegenrekening, hou op met me. Waarom?! 8)7 ;w

Edit2:
Behalve als de tegenrekening een IBAN is... Ik heb je te weinig geld gedoneerd @JCE...

Zsub wijzigde deze reactie 19-02-2017 11:58 (17%)

• Skalders
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22-05 23:48
@JCE
Is Firefly ook in het Nederlands beschikbaar?

EDIT: en is er een handleiding voor een gemakkelijk installatie op windows? :9 eventueel met wamp/xampp

Skalders wijzigde deze reactie 20-02-2017 14:24 (50%)

• xzaz
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 17:19
quote:
Skalders schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:21:
@JCE

EDIT: en is er een handleiding voor een gemakkelijk installatie op windows? :9 eventueel met wamp/xampp
Ja Firefly is ook in het Nederlands beschikbaar.

Kan je niet een virtuele machine maken en daar Ubuntu of een andere distro op installeren?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Skalders
quote:
xzaz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:41:
[...]

Ja Firefly is ook in het Nederlands beschikbaar.

Kan je niet een virtuele machine maken en daar Ubuntu of een andere distro op installeren?
Is dat de enige optie? Voor mezelf zou ik dat zeker overwegen, maar ik wil het op een vriendin haar laptop zetten die weinig tot geen kennis heeft van dit soort zaken. Automatisch wamp/xampp opstart met windows lijkt me dan handiger.

• JCE
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
Skalders schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:21:
@JCE

WAMP / Xampp werken allebei, zolang je een Apache aan de praat krijgt met PHP 7 en MySQL is het goed. De installatiehandleiding focust zich alleen op Firefly III, anders blijf ik handleidingen schrijven :P.

Zodra je een wampje hebt draaien is het een koud kunstje om firefly.app of een dergelijke URL te gebruiken.
quote:
Zsub schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:45:
[...]

Paar §'s je kant op gePayPal'd :) Tot nu toe erg onder de indruk van Firefly. Oh en dat die import bouwen een rotklus is verbaasd me echt niets. Ik heb nu de CSV van de ING erbij, maar goeie genade wat een troep spugen die uit zeg. Daar is met geen goed fatsoen tegenaan te programmeren.

Edit:
Als je zelf via internetbankieren geld overmaakt stopt de ING een deel van de omschrijving bij de naam van de tegenrekening, hou op met me. Waarom?! 8)7 ;w

Edit2:
Behalve als de tegenrekening een IBAN is... Ik heb je te weinig geld gedoneerd @JCE...
Ik zag het, dank je wel! _O_

• Skalders
Gaat er een alternatief voor mcrypt komen?

The mcrypt extension has been abandonware for nearly a decade now, and was also fairly complex to use. It has therefore been deprecated in favour of OpenSSL, where it will be removed from the core and into PECL in PHP 7.2.

Bij poging tot installatie met xampp krijg ik de volgende error als ik firefly wil installeren via composer:
quote:
> php artisan key:generate
* Application In Production! *

Do you really wish to run this command? (yes/no) [no]:
>

[Symfony\Component\Console\Exception\RuntimeException]
Aborted

Script php artisan key:generate handling the post-create-project-cmd event returned with error code 1
hulp? :+

Skalders wijzigde deze reactie 21-02-2017 03:45 (58%)

• JCE
  • Niet online
quote:
Skalders schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 02:16:
Gaat er een alternatief voor mcrypt komen?

The mcrypt extension has been abandonware for nearly a decade now, and was also fairly complex to use. It has therefore been deprecated in favour of OpenSSL, where it will be removed from the core and into PECL in PHP 7.2.

Bij poging tot installatie met xampp krijg ik de volgende error als ik firefly wil installeren via composer:

[...]

hulp? :+
Mcrypt zou er best wel eens uit kunnen. Het was verplicht voor Laravel, het onderliggende framework, maar volgens mij allang niet meer. Dus daar zal ik eens goed naar kijken. Thx voor de tip!

Wat betreft je vraag. Probeer eens --force er achter te plakken?

• Skalders
quote:
JCE schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:28:
[...]

Mcrypt zou er best wel eens uit kunnen. Het was verplicht voor Laravel, het onderliggende framework, maar volgens mij allang niet meer. Dus daar zal ik eens goed naar kijken. Thx voor de tip!

Wat betreft je vraag. Probeer eens --force er achter te plakken?
quote:
The "--force" option does not exist.
Ik krijg trouwens dezelfde bij no suggest, deze had ik al verwijderd vorige keer anders begint ie niet
quote:
The "--no-suggest" option does not exist.
edit: issue gepost op github, inmiddels opgelost, bedankt :)

Skalders wijzigde deze reactie 21-02-2017 14:57 (5%)

• letscode
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 26-05 23:28
Iemand hier al iets met https://financier.io gedaan, een alternatief op nYNAB?
Zie ook https://www.reddit.com/r/financier/

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 25-05 13:36
quote:
Net even snel rondgekeken maar lijkt inderdaad wel heel erg op (n)YNAB. Ben nu een tevreden YNAB classic gebruiker maar dit ziet er veel belovend uit moet ik zeggen.

Hmmm ik zie net dat ze ook een tool hebben om over te stappen van YNAB naar Financier. Misschien toch maar eens naar kijken :)

One-eye864 wijzigde deze reactie 28-02-2017 12:18 (13%)

• Smitovic
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-05 23:45
quote:
Dat ziet er mooi fancy uit! Ik klooi ook wat aan met Excel, heb alleen altijd moeite met categorieŽn. Ga deze is kopieŽren, kijken hoe dat werkt :)

Smitovic#2864 | PSN: Sm1t0v1c

• Chip.
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

Chip.

Hoi :w

quote:
Smitovic schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 01:09:
[...]

Dat ziet er mooi fancy uit! Ik klooi ook wat aan met Excel, heb alleen altijd moeite met categorieŽn. Ga deze is kopieŽren, kijken hoe dat werkt :)
Ik heb een template destijds online gezet met dummy data op het andere forum, https://www.dropbox.com/s...ien%20(example).xlsm?dl=0

• Smitovic
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-05 23:45
quote:
Chip. schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Ik heb een template destijds online gezet met dummy data op het andere forum, https://www.dropbox.com/s...ien%20(example).xlsm?dl=0
Thanks, ik ga is kijken of ik hem direct overneem of creatief plagiaat ga plegen:D

Smitovic#2864 | PSN: Sm1t0v1c

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
In hoeverre vinden jullie het belangrijk dat dit soort programma's (zo nodig/na test van het geval) een rationale representatie van waarden gebruiken om afrondingsfouten te minimaliseren?

begintmeta wijzigde deze reactie 27-03-2017 16:40 (9%)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-05 07:11
Het lijkt me erg verstandig om intern een representatie met arbitraire precisie te gebruiken om afrondingsfouten te voorkomen, maar anders dan bij een bank lijkt het me niet essentieel.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
quote:
begintmeta schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:37:
In hoeverre vinden jullie het belangrijk dat dit soort programma's (zo nodig/na test van het geval) een rationale representatie van waarden gebruiken om afrondingsfouten te minimaliseren?
In welke situatie ontstaan er volgens jou afrondingsfouten bij het gebruik van bijv een float? Uiteindelijk ga je terug naar §'s of §-centen en dan helpt een grotere precisie je niets.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-05 07:11
0.1 + 0.2 = 0.30000000000000004 want de meeste floats hebben geen exacte representatie in een binair systeem, net zoals 1/3 geen exacte representatie heeft in "ons" decimale systeem: 0.33333333333-tot-in-het-oneindige.

Doe veel van dat soort berekeningen en uiteindelijk gaat het resultaat significant afwijken. Bij een bank met veel transacties is het daarom essentieel om het goed te doen. Bij een personal finance applicatie, zoals ik hierboven al aangaf: verstandig om het netjes te doen, maar niet essentieel omdat het verschil waarschijnlijk niet significant gaat worden als de resultaten in de UI op 2 cijfers achter de komma worden afgerond.

Semi-eenvoudige uitleg:
http://floating-point-gui.de/

Uitgebreide uitleg:
https://docs.oracle.com/c...06-3568/ncg_goldberg.html

Herko_ter_Horst wijzigde deze reactie 27-03-2017 23:05 (24%)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• kpg
  • Niet online
quote:
Herko_ter_Horst schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:00:
0.1 + 0.2 = 0.30000000000000004 want de meeste floats hebben geen exacte representatie in een binair systeem, net zoals 1/3 geen exacte representatie heeft in "ons" decimale systeem: 0.33333333333-tot-in-het-oneindige.

Doe veel van dat soort berekeningen en uiteindelijk gaat het resultaat significant afwijken. Bij een bank met veel transacties is het daarom essentieel om het goed te doen. Bij een personal finance applicatie, zoals ik hierboven al aangaf: verstandig om het netjes te doen, maar niet essentieel omdat het verschil waarschijnlijk niet significant gaat worden als de resultaten in de UI op 2 cijfers achter de komma worden afgerond.

Semi-eenvoudige uitleg:
http://floating-point-gui.de/

Uitgebreide uitleg:
https://docs.oracle.com/c...06-3568/ncg_goldberg.html
Je hoeft me niet uit te leggen wat er op technisch vlak mogelijk zou kunnen gebeuren.
Ik vraag aan begintmeta naar een situatie waarin er (in de context van dit topic en de gestelde vraag) problemen zouden kunnen ontstaan.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
kpg schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:15:
...
Je hoeft me niet uit te leggen wat er op technisch vlak mogelijk zou kunnen gebeuren.
Ik vraag aan begintmeta naar een situatie waarin er (in de context van dit topic en de gestelde vraag) problemen zouden kunnen ontstaan.
Ik heb geen idee of het daadwerkelijk praktische gevolgen zou hebben (vermoedelijk inderdaad niet), maar niet alles wat financieel gewicht heeft kan altijd exact worden gerepresenteert zonder ratio, zo zou je bijvoorbeeld ergens 11/17 aandeel aan kunnen hebben.

begintmeta wijzigde deze reactie 28-03-2017 10:06 (10%)

• kpg
  • Niet online
quote:
begintmeta schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:58:
[...]

Ik heb geen idee of het daadwerkelijk praktische gevolgen zou hebben (vermoedelijk inderdaad niet), maar niet alles wat financieel gewicht heeft kan altijd exact worden gerepresenteert zonder ratio, zo zou je bijvoorbeeld ergens 11/17 aandeel aan kunnen hebben.
In bijvoorbeeld Excel kan je prima "=11/17" gebruiken.
Eventuele problemen kunnen alleen ontstaan als je een enorm lange keten van wiskundige operaties uitvoert op je data. Dat is niet alleen om deze reden niet aan te raden; er zijn ook andere redenen om je reeks afhankelijke formules zo klein mogelijk te houden, zoals performance, gemak van onderhoud en robuustheid.

• MarcelP102
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
@JCE Enig idee wanneer Firefly beschikbaar is als app voor Sandstorm.io? Ik zie op Github wel een folder, maar deze kan zeker alleen geÔnstalleerd worden bij een betaald account van Sandstorm? Komt er nog een mogelijkheid om sub-categorieŽn in te stellen? Of zijn de tags de enigste manier om binnen de categorie onderscheid te maken?

• Daan.Gonning
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12:05
Ik gebruik AFAS Personal, maar ik loop steeds weer tegen de beperking aan dat ik eigenlijk enkel wil zien wat mijn salaris is als inkomsten. Nu gooit AFAS salaris, declaratie en andere inkomsten op 1 hoop, wat een vertekend beeld geeft in de grafieken.

ideeŽn?

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 07:16
Ik gebruik al jaren winbank. Handmatig je overschrijvingen export vd bank inlezen en categoriseren maar. Geeft Ook vermogensoverzichten etc. Ben dr tevreden mee.

• JCE
  • Niet online
quote:
MarcelP102 schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:59:
@JCE Enig idee wanneer Firefly beschikbaar is als app voor Sandstorm.io? Ik zie op Github wel een folder, maar deze kan zeker alleen geÔnstalleerd worden bij een betaald account van Sandstorm? Komt er nog een mogelijkheid om sub-categorieŽn in te stellen? Of zijn de tags de enigste manier om binnen de categorie onderscheid te maken?
Dat zal gewoon in de gratis versie kunnen wat mij betreft, maar ik moet de installatie nog fine-tunen zodat alles lekker werkt in Sandstorm. Dat heeft voornamelijk te maken met hun "share"-routines en alles dat daarbij hoort. Daarna moet ik een release bakken die nog uitgebreid getest moet worden voor-ie echt live kan.

SubcategorieŽn gaan er helaas niet komen.

• SlaadjeBla
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:35

SlaadjeBla

Hmmm pie

quote:
Daan.Gonning schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:57:
Ik gebruik AFAS Personal, maar ik loop steeds weer tegen de beperking aan dat ik eigenlijk enkel wil zien wat mijn salaris is als inkomsten. Nu gooit AFAS salaris, declaratie en andere inkomsten op 1 hoop, wat een vertekend beeld geeft in de grafieken.

ideeŽn?
Je kunt in je instellingen specifieke categorieŽn uitschakelen. Dat doet wat jij beschrijft.

SlaadjeBla wijzigde deze reactie 16-04-2017 21:08 (3%)

I am become death, stealer of pie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 26-05 16:08
Ik heb verschillende programma's geprobeerd, maar kan er geen vinden waar je een bijlage aan een transactie kan toevoegen. Zoals de factuur of het bonnetje. Wie weet er ťťn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
Farrell schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:21:
Ik heb verschillende programma's geprobeerd, maar kan er geen vinden waar je een bijlage aan een transactie kan toevoegen. Zoals de factuur of het bonnetje. Wie weet er ťťn?
Vraag me af wat je dan getest hebt :+ . zoals vele hier gebruiken, Penningmeester, kan dit.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 26-05 16:08
quote:
.SnifraM schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:27:
[...]

Vraag me af wat je dan getest hebt :+ . zoals vele hier gebruiken, Penningmeester, kan dit.
Naanab
BankTrans (kan wel, maar onhandige overzichten)
Cashflow 5
Davilex Cash Personal

Bedankt! Ga het gelijk even uitproberen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
Farrell schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:39:
[...]

Naanab
BankTrans (kan wel, maar onhandige overzichten)
Cashflow 5
Davilex Cash Personal

Bedankt! Ga het gelijk even uitproberen
Succes, ik gebruik het nu sinds 2012 en werk netjes 1-2x per maand alle transacties bij. Erg mooie tool en geeft duidelijk inzicht 8)

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:53
quote:
Farrell schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:21:
Firefly-III kan het ook :)

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:03
Ik ben nu in de weer met Firefly-III en dat ziet er wel goed uit, alleen wat ik mis (en dat staat expliciet aangegeven dat het nooit komt) is planningen maken naar de toekomst.

Mijn huidige mega-Excel-sheet kan dit wel en ik vind het heel prettig om mijn jaar sowieso voor me te hebben liggen. Alle standaarduitgaven zitten er dan al in, inclusief alle reserveringen etc.

Het hele transacties importeren gebeuren vind ik niet zo heel spannend en eigenlijk van ondergeschikt belang van het hele plannen. Transacties importeren zou ik zelfs helemaal niet hoeven van mijn part, omdat het geen verrassing zou moeten zijn. Plannen is veel interessanter, vooral omdat ik naar de middellange (5-10 jaar) termijn wil gaan kijken.

Hoe doen jullie dit?

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 13-05-2017 11:10 (30%)

http://www.playyard.nl - Mijn band

• maximiliaan_nl
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 15:23
Wat zijn precies plannen voor de toekomst? Wat ik doe is reserveren voor bepaalde uitgaven. Dat is vrij normaal in bedrijfsboekhoudingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• armageddon_2k1
Nou, dat is het probleem niet. Dat kan ook in Firefly.
Het gaat er meer om dat ik normaal gesproken alle vaste lasten binnen en budgetten de komende periode (1-5 jaar) wel redelijk goed kan inschatten en daardoor goed kan zien wat de verwachting is waar ons spaargeld heengaat. Dat is met de meeste programma's lastig, want het is meer gericht met tot op de cent alle transacties van een lopende maand bijhouden.

Wat ik meer zoek is dat ik bijvoorbeeld kan zeggen:
- Hypotheek: 1000 euro voor de komende 30 jaar
- GWL: 120 euro voor de komende 5 jaar
- Boodschappen: 450 voor de komende 5 jaar

En dat ik dan voor de lopende maand correcties uit kan voeren op die waardes, maar wel al ver vooruit kan kijken.

Firefly-iii doet dit al met budgetten, maar zoals expliciet gemeld in z'n FAQ wil hij geen toekomstperspectief inbouwen. Hoe ik dat nu doe is kijken wat grofweg is wat ik overhou elke maand en dat extrapoleren in weer een eigen Excel-sheetje.... niet handig.

Mijn oude Excel-manier van werken was als volgt:

Daar heb ik dan voor elke kolom de juiste maand en dit gaat dan door tot pakweg 2023.
Daaronder zitten dan natuurlijk nog meer posten, reserveringen etc.
Ik kan dan ook zien wat de 'verwachte' spaargroei is, inachtneming van bijna alle factoren.

Nadeel van deze methode is dat het lastiger is in detail budgetten te beheren en echt alle transacties bij te houden. Daarom keek ik naar programma's als Firefly-III, maar die missen voor mij weer dat hele planningsaspect.

Het kan ook zijn dat ik gewoon niet goed kijk :)

EDIT:
Hmm, Penningmeester lijkt wel zo'n functionaliteit te hebben. Even loeren.

• vwrob
  • Laatst online: 23-05 10:14
@armageddon_2k1

Zou je het erg vinden om een lege versie van je Excel sheet te delen?
Ik ben pas recent begonnen met het in kaart brengen van onze financiŽn.
Vooralsnog gebruik ik zelf ook Excel. Ik wil graag even naar jouw sheet kijken.

Alvast bedankt.

• armageddon_2k1
quote:
vwrob schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:31:
@armageddon_2k1

Zou je het erg vinden om een lege versie van je Excel sheet te delen?
Ik ben pas recent begonnen met het in kaart brengen van onze financiŽn.
Vooralsnog gebruik ik zelf ook Excel. Ik wil graag even naar jouw sheet kijken.

Alvast bedankt.
No problem. Let wel even op de formules die ik erin geknald heb. Er zitten soms wat afhankelijkheden in.
Ik prepareer hem binnenkort wel en DM je even met een link.

• vwrob
  • Laatst online: 23-05 10:14
quote:
armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:51:
[...]

No problem. Let wel even op de formules die ik erin geknald heb. Er zitten soms wat afhankelijkheden in.
Alvast mijn dank :)

• JeroenTheStig
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:27
quote:
armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:51:
[...]

Ik ben ook wel geinteresseerd :) Zou je mij ook een link kunnen geven?

PSN: Jeroen_the_stig

• Menno van Rijn
  • Laatst online: 26-05 21:38
quote:
JeroenTheStig schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:20:
[...]

Ik ben ook wel geinteresseerd :) Zou je mij ook een link kunnen geven?
Tja, als ik zo vrij mag zijn. Even kijken hoe jij het bewerkstelligd hebt kunnen we vast van leren. Als je hem wil delen graag.

• lubbertkramer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:47
quote:
armageddon_2k1 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:25:
Nou, dat is het probleem niet. Dat kan ook in Firefly.
Het gaat er meer om dat ik normaal gesproken alle vaste lasten binnen en budgetten de komende periode (1-5 jaar) wel redelijk goed kan inschatten en daardoor goed kan zien wat de verwachting is waar ons spaargeld heengaat. Dat is met de meeste programma's lastig, want het is meer gericht met tot op de cent alle transacties van een lopende maand bijhouden.

Wat ik meer zoek is dat ik bijvoorbeeld kan zeggen:
- Hypotheek: 1000 euro voor de komende 30 jaar
- GWL: 120 euro voor de komende 5 jaar
- Boodschappen: 450 voor de komende 5 jaar

En dat ik dan voor de lopende maand correcties uit kan voeren op die waardes, maar wel al ver vooruit kan kijken.

Firefly-iii doet dit al met budgetten, maar zoals expliciet gemeld in z'n FAQ wil hij geen toekomstperspectief inbouwen. Hoe ik dat nu doe is kijken wat grofweg is wat ik overhou elke maand en dat extrapoleren in weer een eigen Excel-sheetje.... niet handig.

Mijn oude Excel-manier van werken was als volgt:
[afbeelding]
Daar heb ik dan voor elke kolom de juiste maand en dit gaat dan door tot pakweg 2023.
Daaronder zitten dan natuurlijk nog meer posten, reserveringen etc.
Ik kan dan ook zien wat de 'verwachte' spaargroei is, inachtneming van bijna alle factoren.

Nadeel van deze methode is dat het lastiger is in detail budgetten te beheren en echt alle transacties bij te houden. Daarom keek ik naar programma's als Firefly-III, maar die missen voor mij weer dat hele planningsaspect.

Het kan ook zijn dat ik gewoon niet goed kijk :)

EDIT:
Hmm, Penningmeester lijkt wel zo'n functionaliteit te hebben. Even loeren.
Dat ziet er zeer goed uit, ik zou willen vragen wil je niet een lege versie hier delen zodat iedereen die interesse heeft hem kan gebruiken en anders zou ik ook willen vragen om een DM :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• armageddon_2k1
Okee dan, bedankt voor de interesse. :)

Ik ben overigens overgestapt op Google Sheets (ut het oogpunt van besparingen, scheelt toch weer 120 euro op jaarbasis), waar ik met Google Forms mijn budgetten bij hou door de maand heen. Maar, die is nog niet echt af en test ik deze maand. Ik was gevraagd door collega's hoe ik dat deed en dus heb ik maar (primeur) mijn eerste screencast ever opgenomen: YouTube: Budgetting Tutorial with Google Sheets and Forms for easy expense tr...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• armageddon_2k1
@vwrob @JeroenTheStig @Menno van Rijn @lubbertkramer
Heb hem geanonimiseerd en wat waardes veranderd. Grosso modo nog wel hetzelfde, maar dat intresseert me eigenlijk niet super veel. Mocht je toch wat privacy gevoeligs zien, zou je dat dan wel even willen melden? :)

2017 zijn we naar een huis gegaan en dat zit in een nieuwe sheet, maar omdat we ook nog 3 maanden zijn gaan reizen is het een beetje een chaos geworden. Daarom de periode ervoor maar gegeven.
Van de afgelopen maanden veel geleerd en ik ben nu erg bezig met de daadwerkelijke uitgaven in de gaten houden.

Belangrijkste is dat je gewoon de terugkomende kosten allemaal op je vizier hebt. Maar dan dus ook de reserveringen die aan het begin van het jaar terugkomen (OZB, Milieubelasting en die dingen).

Anyway, tot 31 mei te downloaden: https://avanwieringen.stackstorage.com/s/nb6dyL5D1mskn2t

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 19-05-2017 14:16 (40%)

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-05 23:17
quote:
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:14:
Heb hem geanonimiseerd en wat waardes veranderd. Grosso modo nog wel hetzelfde, maar dat intresseert me eigenlijk niet super veel. Mocht je toch wat privacy gevoeligs zien, zou je dat dan wel even willen melden? :)

2017 zijn we naar een huis gegaan en dat zit in een nieuwe sheet, maar omdat we ook nog 3 maanden zijn gaan reizen is het een beetje een chaos geworden. Daarom de periode ervoor maar gegeven.
Van de afgelopen maanden veel geleerd en ik ben nu erg bezig met de daadwerkelijke uitgaven in de gaten houden.

Belangrijkste is dat je gewoon de terugkomende kosten allemaal op je vizier hebt. Maar dan dus ook de reserveringen die aan het begin van het jaar terugkomen (OZB, Milieubelasting en die dingen).

Anyway, tot 31 mei te downloaden: https://avanwieringen.stackstorage.com/s/nb6dyL5D1mskn2t
Gebruik nu firefly maar interessante excel, mooi gebouwd en slim in elkaar gezet!

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
**--------**

• lubbertkramer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:47
quote:

Bedankt, heb hem binnengehaald en zal er morgenmiddag eens voor gaan zitten! Ik laat het weten als ik wat tegenkom.

• armageddon_2k1
quote:
stuffer schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:44:
[...]

Gebruik nu firefly maar interessante excel, mooi gebouwd en slim in elkaar gezet!
Dank! Er zijn wat iteraties over de jaren overheen gegaan. Ik ben nu ook alweer verder, maar voornamelijk met budgettering.

Daarnaast is het ook gewoon lekker hobbyen. Ben op dit moment bezig om mijn boekhouding in Python te gooien. Kijken hoe dat bevalt. Krijg je eigenlijk een soort Accounting for Programmers, wat ook wel weer leuk is ;-)

• Menno van Rijn
  • Laatst online: 26-05 21:38
quote:

Thnx. Zal er is induiken n mocht ik wat zien laat ik je dit weten.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*