Aangezien ik een notoire geldverkwister ben, wat er in komt, gaat eruit. Eerlijk gezegd kan ik er niet mee omgaan, zeker als ik op een gegeven moment het overzicht kwijt raak, blijf ik pinnen en uitgeven.
Niet goed. Vanaf januari dit jaar begonnen met sparen, ik heb als eis aan mezelf gesteld per maand 1000 euro apart te leggen, ik woon nog thuis, dus dat is geen probleem (netto krijg ik een kleine 1800 euro).
Allereerst heb ik grondig in m'n vaste lasten gesneden en de teruggebracht naar (per maand):
- Ziektekosten a € 112,-
- Mobiel abonnement a € 40,-
- Verzekering mobiel a € 10,-
- Staatsloterij (tja

) a € 30,-
- Vispas a € 3,- (ongeveer 35 per jaar)
- D66 a € 2,- (25 per jaar)
Bij elkaar dus een slordige € 200,-
Verder spaar ik dus €1000,-, deze maak ik over naar een aparte rekening.
Blijft er een kleine € 600,- over voor uitgaan en andere hobbies. Hiervan leg ik € 100,- apart in een potje met m'n vriendin (ieder € 100,-). Dit leggen we apart voor weekendjes weg of grote uitgaven die we samen doen of willen doen. Etentjes, terrasjes en dat soort dingen gaan 'gewoon los'.
Blijft er € 500,- voor mezelf over. Allereerst heb ik afgesproken met mezelf om te proberen niet meer dan 1 avond in de week uit te gaan en het op zo'n avond te beperken tot € 75,-.
Daarnaast ben ik vrijwilliger in een jongerencentrum, dus die avondjes kan ik sowieso gratis drinken als ik wil.
De rest gaat op aan hobbies, kleding, sporten, muziek en andere 'kleine dingetjes', ik houd van luxe artikelen, dure portomonnee, horloge, enz.
Nu ik het allemaal wat gestructureerder aanpak (en dat heb ik gewoon nodig, want ADHD), gaat het allemaal een stuk beter met de geldstromen en ik vraag me ten zeerste af waar ik de afgelopen anderhalf jaar elke maand bijna € 1800 heb gelaten
Het werkt inmiddels gewoon goed op deze manier.
Na 5 maandsalarissen sinds januari staat de teller iets over de 5000 spaargeld en daar ben ik zeer tevreden mee. Was ik hier maar wat eerder aan begonnen

De uitwerking hiervan doe ik met behulp van Excel, ik ben ook wel een beetje een cijfertjesfreak en ik moet mezelf soms gewoon een beetje sturen, want ik mag het overzicht niet kwijtraken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Anoniem: 313723 op 11-06-2010 12:40
]