Ik ben bezig om wat systemen samen te voegen om wat ruimte te besparen en nou heb
ik 1 systeem waar
ik over twijfel of dat wel goed gaat.
Ik heb de extreme PSU calculator al geraadpleegt en daar komt uit dat mijn
voeding aan de krappe kant is. Die calculator gaat echter uit van 100% gebru
ik van alle onderdelen, iets wat in mijn situatie niet snel voor zal komen.
De PC in kwestie zal ingezet gaan worden als fileserver/workstation. Het fileserver deel zal met name mijn 54Mbit WLAN gaan voeden met MP3/foto/documenten en af en toe een stukje programmatuur. Als workstation wordt ie voornamelijk gebru
ikt voor het omzetten van encoden en decoden van DVD's.
De PC bevat het volgende:
Asus P4P800 SE
- onboard sound
- onboard marvell Gbit
Celeron D 2,66@4,00 (ruim 100W volgens Extreme PSU calculator)
4x DDR 400
Geforce 6600 (maar die draait 99% van de tijd in 2D modus)
Highpoint Rocketraid 454
4x seagate 7200.7 120GB in RAID 10
1x maxtor diamondmax plus 9 120GB
toshiba DVD speler
nec DVD brander
3x 120mm fan (1200 / 1800 rpm)
De
voeding die
ik er nu in heb zitten is een Enermax EG365P-VE
welke volgens de tabel het volgende kan leveren:
350W
12V 17A
5V 32A
3.3V 32A
Nu vraag
ik me af of dit even goed stabiel zal gaan werken en wanneer
ik in de problemen zal raken (ja, als
ik een zwaar 3D spel ga spelen en tegelijkertijd een DVD kopieer en een GBit netwerk ga volpompen snap
ik, maar in de praktijk ??)
Update:
Ik heb de hele handel gisterenavond nog even in elkaar gezet en wat testjes (pifast, 3dmark2003) gedraaid en op zich lijkt alles goed te werken, er is echter 1 ding wat mij een beetje zorgen baart; de Vcore. Mijn CPU krijgt nu 1,525V om op te kunnen starten en dat zie
ik in Speedfan ook als de waarde die mijn CPU krijgt. Als
ik 3DMark2003 echter op start dan begint alleen dit voltage te schommelen (12V en 5V blijven keurig binnen de grenswaardes); van 1,525 du
ikt hij omlaag naar zo'n 1,47V om vervolgens op en neer te schommelen met uitschieters naar 1,42V. Vreemd genoeg blijft 3DMark gewoon doordraaien en kan alle testen afronden. Na afloop klimt het voltage weer keurig omhoog naar 1,525V. Nu vraag
ik me dus 2 dingen af:
1) leest speedfan de waarde (over het algemeen) nauwkeurig genoeg uit of zou er 'storing' van andere metingen door kunnen zitten (aangezien de 12V, 5V en 3,3V nauwelijks schommelen)
2) is 3DMark 'goed' genoeg om de stabiliteit van de CPU te kunnen bepalen (ofwel kan
ik zeggen dat als 3DMark lekker blijft draaien
ik bij andere applicaties ook geen problemen hoef te verwachten)
[
Voor 30% gewijzigd door
Chemist op 14-05-2006 12:03
]