HaseMike schreef op maandag 28 november 2005 @ 09:07:
Ik begrijp de hype wel over de xbox 360, ben zelf namelijk een bijzonder oude gamer.
Echter als je even nadenkt, en dat is lastig als je aan alle kanten gehyped wordt, dan is de 360 toch wel bijzonder prijzig bij introductie. Om je eerste game te kunnen spelen en online te gaan met de 360 kom je aan :
- xbox 360 : 399,95
- Wireless adapter : 79,95
- Play & charge kit : 19,95
- 1e game : 65
- Xbox live gold : 59,95
Samen een stevige 624,80 euro, of in guldens waarin ik nog steeds reken : 1.376 !
En dit alles om met je 1e game te beginnen.
De wireless is voor mij een must want kabels door het hele huis trekken is een ramp en uiteindelijk niet veel goedkoper.
Natuurlijk is de xbox360 een prachtige machine, maar als je al een pc hebt staan dan kun je die voor veel minder dan 624 euro upgraden tot 7800gt nivo. Om maar te zwijgen over het prijsverschil in de games..
Nu vergelijk je wel appels met peren he.
Ten eerste, je vergelijkt een complete machine met een GPU die pas op termijn voor de PC beschikbaar komt met nog geeneens het huidige topmodel (7800gtx) van de PC wereld. In de 360 zit naast de next gen GPU, ook nog eens een processor met 3 cores, DVD, HD (ook al is het maar 20 GB) etc etc
Daarnaast, als je bij de 360 kosten voor Live, games, controllers, wireless adapter etc etc telt, moet je dit bij de grafische kaart ook maar doen, want waar komen die anders vandaan? Dan ga je ervan uit dat je dit al in huis hebt, maar die kosten heb je dus ook ooit gemaakt en moet je ze door gaan berekenen. Verder, je hoeft niet per definitie Live gold te hebben wat ik me heb laten vertellen, Live Silver, daar kon je toch alleen mee in het weekend online, of juist door de week, hoe zat dat ook alweer
BTW, Live kun je tegenwoordig ook voor minder krijgen dan 60 pleuro, er zijn vaak zat promotiekits bij bijv. de Mediamarkt, daar had ik bijv. Ralli Sport Challenge 2 met 1 jaar live en een communicator headset voor 29,95 Euro. Gewoon elke keer weer ff goed kijken naar de aanbiedingen.
De guldens die je daar omrekent, vergelijk die maar eens met de prijs van de PS1, of PS2 destijds, prijzen waren vergelijkbaar, zo niet hoger. En dan had je alleen nog maar de console en niet zo'n uitgebreid pakket als je omschrijft
En als je dan toch graag wilt vergelijken met die PC GPU upgrade... De meeste zijn nu PCI Express, je moederbord van een paar jaar geleden kan dat niet aan, dus nieuw moederbord erin. Dus plus 100 a 200 Euro erbij. Dan ben je toch al aan het upgraden, dus denk je: ook maar wat sneller geheugen. En ach tjee, de videokaart trekt weer meer wattage, dus de voeding moet ook van een 300 watt model naar een 450 watt model, liefst een stabiel, dus hop weer 70 Euro erdoor. En zo zit je als snel over het bedrag van je 360 pakketje heen.
Enneh, vergeet je niet dat je ook via XBConnect of Xlink Kai gratis online kunt gamen met de oude doos, en wie weet ook op niet al te lange termijn op de 360 wellicht