Ok ik ben erachter dat ik gewoon
GEEN Dual-channel stabiel kan draaien. Willen de heren misschien met mij meedenken a.u.b.?
Ik heb een OCZ PC4800 met een DFI Lanparty UT eXpert
feiten:
*1 geheugenstick (oranje) op DDR400 draait prima
*1 geheugenstick (oranje) op DDR600 draait prima (multipliyer verlaagd zodat totaal MHz gelijk zijn)
*2 geheugensticks (oranje) is een alarm of wanneer je voorbij de POST komt en in Memtest arriveert, 100,000-en errors
*1 geheugenstick in geel werkt niet
*2 geheugensticks in geel werkt maar komt niet voorbij POST scherm
*Bios update werkt niet, als in dat de sticks dan wel werken (een speciaal voor OCZ geschreven bios voor op de Lanparty Expert)
*geheugenstick (1x oranje) op een divider (DDR400 aanhouden) en FSB opvoeren naar 300 fsb werkt
*2 geheugensticks (oranje) op een divider (DDR400 aanhouden) en FSB opvoeren naar 300 fsb werkt niet
*2 geheugensticks met divider en FSB naar 250 werkt niet
*2 geheugen sticks met divider en FSB naar 200 (dus onder DDR400) werkt ook niet.
Bij bovenstaande feiten zit spelen met timings (varierend van 2,5-3-3-8-2T tot 2,5-4-4-10-2T bij alles toegepast)
en het belangrijkste feit. Iedere geheugen stick apart getest in windows en SuperPi32MB uitvoeren is stabiel voor BEIDE sticks. Zowel DDR400 als DDR600. Daarnaast de enkele keer dat dual channel werkte en ik 12 uur memtest (alle tests) heb gerunt kwamen er geen errors aan het licht. Als ik dat nu doe crasht memtest (!!!)
Voltages zijn nooit boven de damage-levels geweest.
Dus wat kan het zijn? Memcontroler op Opteron 165 stuk? Of Moederboord kaduuk? Iemand die mij kan helpen met dit dilema?
Ik heb vanaf het begin af aan al problemen om mijn memory stabiel te krijgen in dual channel... met mn Opteron 165 heb ik ooit een keer een snelheid van 3 GHz gehaalt (dat is dus 340 FSB en ook nog in dual channel)
Edit:
Reactie op hierboven: Ik ga proberen om ander geheugen te gebruiken maar ik heb niet bepaald S939 procjes over ofzo
Reactie op hieronder: Memcontroler of BIOS.. met bios neem ik dus maar aan dat je moederboord bedoeld aangezien een bios update niet veel hielp. Opteron memcontrolers zijn toch vrij goed, zoniet de beste? Opterons worden ook uitvoerig getest door AMD waardoor het mij echt heel onwaarschijnlijk lijkt.. maar goed ik weet niet alles, daarom vraag ik het ook.
Bedankt voor jullie bijdrage
[
Voor 22% gewijzigd door
killingdjef op 24-02-2006 01:59
]