Sinds enige tijd ben ik ook aan het kijken naar een dSLR. Op dit moment heb ik een Canon A610. Heerlijke camera, maar ik ben er al weer een beetje op uitgekeken. Ik mis grote zoom en wide-angle. Over het algemeen een prima cam, maar met toch een paar nadelen.
Ik zou bijvoorbeeld, zoals vermeld, extra zoom en wide-angle willen. Nu kunnen er op deze cam speciale converters, maar deze kosten meer dan €100 per stuk. Om het dan direct maar goed aan te pakken ga ik dan liever over naar een dSLR. Mijn keuze is hierbij, vooral door de prijs, gevallen op een Nikon D50. Dit lijkt mij een uitstekende cam voor de prijs (€500 voor de body). Bovendien heb ik al SD geheugen, zodat ik kan besparen op geheugenkaartjes.
Nu zit ik alleen nog met de vraag welke lens hier op moet. De kitlens mist denk ik teveel zoom, tot 55mm, en daarom zou ik graag een andere lens op willen. Maarja, welke? Mijn voorkeur gaat uit naar een bereik van ongeveer 18 tot 70 mm. 18mm geeft me voldoende wide angle, en dit geeft een prima aansluiting op een tele-lens, bijvoorbeeld een 70-200 o.i.d.
Een lens die hier prima op zou kunnen is bijvoorbeeld de Nikkor 18-70 (289), de D70 kitlens. Echter, na enige tijd rond gekeken te hebben komen er ook andere alternatieven naar voren, bijvoorbeeld de
- Tamron 28-75 f/2.8 (359),
- Sigma 18-125 (244)
- Sigma 28-70 f/2.8 (329).
Nadelen van de Sigma lenzen wat ik heb gelezen is de trage AF, voordeel is de prijs. De Tamron heeft als voordeel de lichtsterkte, wat de Sigma 28-70 ook heeft. De Nikkor heeft een snelle AF, maar is niet zo licht sterk. Ik weet alleen niet of 28mm genoeg wide angle geeft...
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Nikkor vanwege de goede ervaringen die ik er van heb gelezen.
Het budget is ongeveer €400. Zijn er misschien andere alternatieven die ik vergeet, en waarom zou ik beter voor een bepaalde lens kunnen kiezen?