Centraal objectieven-topic V6.0

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.743 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:59:
[...]

Ik dacht dat hij de 70-200/2.8 bedoelde, slecht gelezen :X
;)
lateef schreef op maandag 19 december 2005 @ 20:21:
[...]

nofi, maar wanneer je echt ragscherpe primes wilt, zou ik die niet bij canon zoeken. maar misschien kan je dan ook beter gelijk je camera inruilen voor een 5d.
ben je niet beter af wanneer je je 70-200/4 verkoopt en er een 70-200/2.8 voor terug koopt?
Waar zou je dan primes zoeken? In het wijde gebied zijn de canon inderdaad niet echt sterk (hoewel ik zo ook zeker niet slecht noem) maar in het tele gebied slaan ze echt wel hun mannetje. De van de 135/2; 200/1.8; 400/2.8 ect zitten IMO zeker op het niveau van de nikon, zeiss, leica ect glas in dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:50

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

mphilipp schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:06:
[...]

Tsja...ik weet dat je 'm zelf hebt, alleen ben ik dan benieuwd (echt benieuwd, niet om te zeiken) hoe veel scherper het nog kan. Ik heb op een aantal foto's gewoon porieën kunnen tellen zo scherp was het.

Er zullen best wel lenzen zijn die beter zijn, dat bestrijd ik ook niet. Ik vroeg me alleen in alle eerlijkheid af of een veel duurdere lens met hetzelfde bereik zoveel toevoegt. En jullie vinden dus van wel. Dat wilde ik dus weten.
Met de scherpte is niks mis, maar aangezien van mij pas op F/2.8 à F/4 goed scherp begon te worden, zag ik de toegevoegde waarde niet. Low-light is natuurlijk leuk, maar ik heb de afgelopen paar weken eindelijk goed leren flitsen, da's me veel meer waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:06:
[...]

Tsja...ik weet dat je 'm zelf hebt, alleen ben ik dan benieuwd (echt benieuwd, niet om te zeiken) hoe veel scherper het nog kan. Ik heb op een aantal foto's gewoon porieën kunnen tellen zo scherp was het.

Er zullen best wel lenzen zijn die beter zijn, dat bestrijd ik ook niet. Ik vroeg me alleen in alle eerlijkheid af of een veel duurdere lens met hetzelfde bereik zoveel toevoegt. En jullie vinden dus van wel. Dat wilde ik dus weten. Heel stilletjes vraag ik me dan nog af of het niet heel marginaal is wat je voor die paar honderd euro meer krijgt. Vooral als het 'slechts' hobby is. Niet dat ik op de centen zit (hell, ik heb de afgelopen weken aardig wat weggebracht...zie sig), maar ik let wel op wat ik krijg voor mijn geld. Dus vandaar dat ik bv liever een Sigma 100-300/4 koop dan een Canon L lens met hetzelfde bereik. Ik hou zomaar €1000 in mijn zak (Sigma kostte me €550 nieuw) en zoveel slechter is ie echt niet durf ik te beweren. De L is vast beter, daar ben ik van overtuigd. Maar zo slecht zal de ander echt niet zijn. Dat bedoel ik eigenlijk...prijs/prestatie. Maar ik realiseer me ook dat het allemaal erg subjectief is...
Ho heel even, het ligt er volledig aan wat je ervoor over hebt en wat je ermee doet. Ik werkte met een kitlens, mijn 17-40 is een verademing. Maar er meer glas wat dat zou zijn. Hetzelfde geldt voor mijn tele, daar zou een Sigma 70-200 2.8 een verademing zijn.

Het ligt er maar net aan wat je doet, ik ga geen 400 meer neerleggen voor een Canon 70-200 2.8, daarvan koop ik liever een 85 1.8 of een 15 2.8 Sigma vis, en zo maak je gewoon je afwegingen. Bedenk daarbij dat geen enkele lens heilig is, en dat er tussen Canon L-glas ook relatieve prut zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:28:
[...]
Bedenk daarbij dat geen enkele lens heilig is, en dat er tussen Canon L-glas ook relatieve prut zit.
35-350 kopen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29

breinonline

Are you afraid to be known?

:+
[...]

Waar zou je dan primes zoeken? In het wijde gebied zijn de canon inderdaad niet echt sterk (hoewel ik zo ook zeker niet slecht noem) maar in het tele gebied slaan ze echt wel hun mannetje. De van de 135/2; 200/1.8; 400/2.8 ect zitten IMO zeker op het niveau van de nikon, zeiss, leica ect glas in dat gebied.
Bekijk het percentage witte lenzen tegenover zwart bij een sportevenement maar eens. Canon tele primes zijn juist erg in trek inderdaad.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
breinonline schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 06:45:
[...]
:+

[...]

Bekijk het percentage witte lenzen tegenover zwart bij een sportevenement maar eens. Canon tele primes zijn juist erg in trek inderdaad.
Maar volgens mij is dat geen maatstaaf voor het feit dat de 'witte lenzen' kwalitatief boven andere lenzen zouden staan. In dezelfde redenatie zou een IPOD de beste mp3 speler moeten zijn, omdat een hele hoop mensen ermee rondlopen. Feit is dat de IPOD een goede MP3 speler is maar niet de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

regmaster schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:05:
[...]

Maar volgens mij is dat geen maatstaaf voor het feit dat de 'witte lenzen' kwalitatief boven andere lenzen zouden staan. In dezelfde redenatie zou een IPOD de beste mp3 speler moeten zijn, omdat een hele hoop mensen ermee rondlopen. Feit is dat de IPOD een goede MP3 speler is maar niet de beste.
Erhmmm ... Slecht voorbeeld :Y)

iPod == Apple Marketing == Erg goed. Dus heeft iPod het grootste marktaandeel, vanwege goede promotie, en het imago dat Apple opgebouwd heeft rond hun producten.

Professionele (sport)fotografen hebben geen ene fuck aan imago van hun apparatuur. Ze moeten gewoon scherpe platen afleveren aan hun redactie, danwel als freelancer scherpe platen kunnen slijten aan klanten. Hier telt marketing dus niet of nauwelijks, hier telt optische prestatie, degelijkheid, betrouwbaarheid en dingen als product support. Dat wat niet direct met hun broodwinning te maken heeft telt gewoon niet mee.

Dus, dat je bij grote sport evenementen veel "witte lenzen" ziet is zeker wel een indicatie dat het, voor Canonians tenminste, het beste is wat er te krijgen valt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 13:21

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

JumpStart schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:14:
[...]

iPod == Apple Marketing == Erg goed. Dus heeft iPod het grootste marktaandeel, vanwege goede promotie, en het imago dat Apple opgebouwd heeft rond hun producten.

Professionele (sport)fotografen hebben geen ene fuck aan imago van hun apparatuur. Ze moeten gewoon scherpe platen afleveren aan hun redactie, danwel als freelancer scherpe platen kunnen slijten aan klanten. Hier telt marketing dus niet of nauwelijks, hier telt optische prestatie, degelijkheid, betrouwbaarheid en dingen als product support. Dat wat niet direct met hun broodwinning te maken heeft telt gewoon niet mee.

Dus, dat je bij grote sport evenementen veel "witte lenzen" ziet is zeker wel een indicatie dat het, voor Canonians tenminste, het beste is wat er te krijgen valt.
Vergeet echter niet dat je bepaalde Nikon lenzen ook in de kleur wit kan krijgen ;) Daarnaast wil dit niet alles zeggen. Daarnaast zijn er heel wat professionele fotograven die flink wat problemen hebben gehad met de 1D(s)-serie van Canon. Echter, vanwege de grote investering in flink wat teletoeters, kunnen ze in feite niet overstappen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ralph Smeets schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:19:
[...]

Vergeet echter niet dat je bepaalde Nikon lenzen ook in de kleur wit kan krijgen ;) Daarnaast wil dit niet alles zeggen. Daarnaast zijn er heel wat professionele fotograven die flink wat problemen hebben gehad met de 1D(s)-serie van Canon. Echter, vanwege de grote investering in flink wat teletoeters, kunnen ze in feite niet overstappen.
Hett ging over de kwaliteit van L-glas van Canon, niet over Nikkor glas of professionele Canon bodies :+

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:14:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens dat een 'pats' factor niet aanwezig zou zijn bij fotojournalisten.
Ik heb weleens van die gasten gesproken maar de 'kleur' van de apparatuur speelt wel degelijk een rol, misschien niet zo'n hele grote als de vergelijking met de IPOD maar het is wel aanwezig.
Geloof me dat je als (sport)fotograaf niet bepaald serieus genomen word als je bijvoorbeeld met een Canon 350D met daarop een Sigma Teletoeter lens in je handen staat. Ongeacht of je daar nu de mooiste momenten haarscherp kan vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
breinonline schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 06:45:
daar zijn (minstens) twee verklaringen voor; canon sponsort sportfotografen en de autofocus van canon is redelijk goed, iig een stuk beter dan de echt ragscherpe primes die vrijwel allemaal manual focus zijn en de autofocus is voor sportfotografen een stuk belangrijker dan super scherpte.

maar bijltje heeft wel gelijk; lange primes van canon presteren niet zo slecht
(in verhouding tot andere merken) als de korte of standaard primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

regmaster schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:30:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens dat een 'pats' factor niet aanwezig zou zijn bij fotojournalisten.
Ik heb weleens van die gasten gesproken maar de 'kleur' van de apparatuur speelt wel degelijk een rol, misschien niet zo'n hele grote als de vergelijking met de IPOD maar het is wel aanwezig.
Geloof me dat je als (sport)fotograaf niet bepaald serieus genomen word als je bijvoorbeeld met een Canon 350D met daarop een Sigma Teletoeter lens in je handen staat. Ongeacht of je daar nu de mooiste momenten haarscherp kan vastleggen.
Ik zat, bij het tikken van bovenstaande post, te denken aan het topsegment in zowel sport als fotografie. Hoogste klasse profvoetbal, formule 1, enzovoorts. In die setting verwacht ik overwegend full-time professionals.

Die "pats factor" zoals je het noemt heeft, in dat soort setting, bestaansrecht. Op het moment dat je full-time professional bent, en dus voor je inkomen volledig afhankelijk bent van je apparatuur, dan verwacht ik gewoon, of het nou Canon of Nikon is Ralph ;), dat je het beste hebt wat er te koop is voor jou toepassingsgebied. Puur vanwege bedrijfszekerheid. Dat geeft aan dat je je werk serieus neemt.

Als je dan rondloopt met een 350D/D70 en een "sigma toeter" dan verwacht ik niet dat je full-time professional bent. Of je bent er eentje die krenterig is, of je vind het leuk om je broodwinning een extra risico te laten lopen. Is maar een béétje onverstandig hoor, het gaat maar om je levensonderhoud. In dat laatste geval heb ik reden genoeg om je minder serieus te nemen. Ik kan me goed voorstellen dat de full time fotografen daar een beetje op neerkijken. Hoe serieuzer je job, hoe serieuzer je gear, dit heeft niet specifiek iets met L glas te maken. Professionals onder elkaar zullen ook minder bekende dingen als bijvoorbeeld de Tamron SP reeks (Super Performance) herkennen en op waarde schatten.

Ergens zal dat, denk ik, wel snobistisch neerkijken zijn, van de full time professionals op de minderen, maar dat zie je overal terug waar je amateurs, semi-profs en full timers bij elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
JumpStart schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:53:
Ergens zal dat, denk ik, wel snobistisch neerkijken zijn, van de full time professionals op de minderen, maar dat zie je overal terug waar je amateurs, semi-profs en full timers bij elkaar hebt.
Inderdaad, zou vreemd zijn als fotografie de uitzondering hierop zou zijn :)

Voor de gemiddelde amateur maakt het trouwens weinig verschil of je lens nou wit of zwart is; je bent sowieso "die man met die mooie camera die er wel verstand van zal hebben dus even een beetje ruimte geven".... Tenminste, afgelopen zomer wel B)

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat de grootte van een camera verder ook maar iets zegt over de kwaliteit van de gemaakte foto's, maar het is wel handig in musea etc. :)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:11

mphilipp

Romanes eunt domus

JumpStart schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:53:
[...]
Professionals onder elkaar zullen ook minder bekende dingen als bijvoorbeeld de Tamron SP reeks (Super Performance) herkennen en op waarde schatten.

Pro's onder elkaar zitten niet naar elkaars apparatuur te kijken. Ze hebben wel wat beters te doen: foto's maken. Pro's zijn doorgaans geen gearfreaks, moet je eens kijken hoe ze met hun spullen omgaan. Ze kopen pro spullen (L glas bv) omdat die dingen goed en consistent zijn en er een hele goede support op zit. Dáár betaal je voornamelijk voor. In principe hoef je zo'n toeter van een paar duizend euro niet te testen maar is ie gewoon goed. Als pro kun je je niet veroorloven dat je softe plaatjes staat te schieten. Die podiumceremonie doen ze echt maar één keer.

Daarbij komt dat je als je lid wil worden van het pro-clubje van Canon, je -naast een perskaart- minimaal 2 pro bodies en 2 L lenzen moet hebben...dat is ook een manier van spullen verkopen.

Dat 'neerkijken' doen eigenlijk alleen de amateurs omdat ze niet beter weten... >:)

[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 20-12-2005 12:14 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mphilipp schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:14:
[...]

Daarbij komt dat je als je lid wil worden van het pro-clubje van Canon, je -naast een perskaart- minimaal 2 pro bodies en 2 L lenzen moet hebben...dat is ook een manier van spullen verkopen.

[...]
En ook dit is gewoon een vorm van bedrijfszekerheid: een 2e body voor redundancy en/of flexibiliteit. Immers, je bent, als je een van je cams terminaal laat stuiteren, niet meteen onthand. En zeker als je met primes schiet, is het wel prettig om 2 verschillende objectieven direct te kunnen gebruiken, of 1 prime en 1 zoom.

* JumpStart vliegt wederom stijlvol door een open deur heen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Sinds enige tijd ben ik ook aan het kijken naar een dSLR. Op dit moment heb ik een Canon A610. Heerlijke camera, maar ik ben er al weer een beetje op uitgekeken. Ik mis grote zoom en wide-angle. Over het algemeen een prima cam, maar met toch een paar nadelen.

Ik zou bijvoorbeeld, zoals vermeld, extra zoom en wide-angle willen. Nu kunnen er op deze cam speciale converters, maar deze kosten meer dan €100 per stuk. Om het dan direct maar goed aan te pakken ga ik dan liever over naar een dSLR. Mijn keuze is hierbij, vooral door de prijs, gevallen op een Nikon D50. Dit lijkt mij een uitstekende cam voor de prijs (€500 voor de body). Bovendien heb ik al SD geheugen, zodat ik kan besparen op geheugenkaartjes.

Nu zit ik alleen nog met de vraag welke lens hier op moet. De kitlens mist denk ik teveel zoom, tot 55mm, en daarom zou ik graag een andere lens op willen. Maarja, welke? Mijn voorkeur gaat uit naar een bereik van ongeveer 18 tot 70 mm. 18mm geeft me voldoende wide angle, en dit geeft een prima aansluiting op een tele-lens, bijvoorbeeld een 70-200 o.i.d.

Een lens die hier prima op zou kunnen is bijvoorbeeld de Nikkor 18-70 (289), de D70 kitlens. Echter, na enige tijd rond gekeken te hebben komen er ook andere alternatieven naar voren, bijvoorbeeld de
- Tamron 28-75 f/2.8 (359),
- Sigma 18-125 (244)
- Sigma 28-70 f/2.8 (329).
Nadelen van de Sigma lenzen wat ik heb gelezen is de trage AF, voordeel is de prijs. De Tamron heeft als voordeel de lichtsterkte, wat de Sigma 28-70 ook heeft. De Nikkor heeft een snelle AF, maar is niet zo licht sterk. Ik weet alleen niet of 28mm genoeg wide angle geeft...

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Nikkor vanwege de goede ervaringen die ik er van heb gelezen.
Het budget is ongeveer €400. Zijn er misschien andere alternatieven die ik vergeet, en waarom zou ik beter voor een bepaalde lens kunnen kiezen? :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Res-q schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:34:
[...]

Nu zit ik alleen nog met de vraag welke lens hier op moet. De kitlens mist denk ik teveel zoom, tot 55mm, en daarom zou ik graag een andere lens op willen. Maarja, welke? Mijn voorkeur gaat uit naar een bereik van ongeveer 18 tot 70 mm. 18mm geeft me voldoende wide angle, en dit geeft een prima aansluiting op een tele-lens, bijvoorbeeld een 70-200 o.i.d.

[...]
Heb je hier al rekening gehouden met de cropfactor? Als je weet wat het 35 mm film equivalent is van het zoombereik van je Canon A610, moet je vervolgens ook nog rekening houden met de cropfactor van 1,5x van de D50. Een 70-200 lens wordt effectief 105-300 mm, enzovoorts.

Je zal eerst eens vooruit moeten kijken naar toekomstige investeringen, en rekening houden met fotografische wensen. Wil je goed zoombereik, en dan maar wat lichtsterkte inleveren? Of liever andersom? En hoeveel geld heb je over een jaar opnieuw in je spaarpot, hoeveel hiervan wil je eventueel uitgeven aan glas-uitbereiding?

De 18-70 mm f/3,5-4,5 kitlens is een prima optie als je lichtsterkte niet zo heel zwaar vindt tellen. Alternatief moet je kijken naar een 28-70 (of 28-75) mm lens met constante max. f/2,8. Maar dan zal daar iets bij moeten om je wens voor groothoek aan te vullen, en dat kost je dan ook weer centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Ja, het zoombereik van mn A610 is 35-140mm, wat (delen door 1,5?) weer neer komt op 23-93mm dSLR-equivalent. Daarom lijkt de 18-70mm me aantrekkelijk. Ik mis wat tele, maar win wat wide angle. Het tele-bereik wil ik dan later aanvullen met een telelens. Fotografie is nu al een grote hobby van me geworden in de 3 maand tijd dat ik de A610 heb, vandaar dat ik verder in wil. Een groot diafragma spreekt me aan, mede vanwege de DOF waar je dan mee kunt spelen.

In de toekomst wil ik zeker blijven investeren in fotografie. Flitsertje hier, filtertje daar, lensje zus enzo, ik zie het al helemaal voor me, en ik heb hier geen problemen mee. Een hobby mag immers wat kosten.

Als ik de Nikkor koop scheelt het me al in het wide-angle gedeelte. Een 10-20 mm of 18-35 sigma kost bijvoorbeeld meer dan €400... :/ Alleen het lichtsterke van de Nikkor houdt me een beetje tegen. Bestaat er geen 18~70 f/2.8 lens? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Res-q op 20-12-2005 13:01 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:16
Res-q schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:57:
Bestaat er geen 18~70 f/2.8 lens? :)
Die wil iedereen wel, de Sigma 18-50 2.8 EX komt nog het dichtste in de buurt.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Daarom vind ik het dus ook zo vreemd dat die er niet is (of dat ik m niet kan vinden). Het lijkt me namelijk een ideale lens qua zoombereik, gecombineerd met een groot diafragma. 18-50 is me te weinig bereik. Eventueel als aanvulling zou het wel kunnen, maar dat is me veel te duur om mee te beginnen :)

// Ik vind net de tokina 28-70 em 28-75 f/2.8, lijken me ook leuke lensjes voor dat geld :)

[ Voor 16% gewijzigd door Res-q op 20-12-2005 13:14 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-07 15:44

oXygeN

oftewel oxje...

Krijg net een mailtje van konijnenberg over de 100 euro cashback van de 17-40L (die dus ook slecht leverbaar is) nadat ik ze hier al op had gewezen: http://www.canonextrapromotion.com/popup.aspx
Dit is inderdaad niet officieel meegedeeld maar Canon heeft ons verzekerd alle aanvragen voor 31 januari te verzilveren.
Confusing... zullen ze daar echt zo relaxt mee omspringen?

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit komt vrij aardig overeen met mijn dilemma waar ik voor sta. Ik wil een D70s kopen en zou eigenlijk ook een 18-70/2.8 lens willen hebben, maar helaas bestaat die niet. Ik denk persoonlijk dat ik toch voor de kitlens ga en het geld dat ik uitspaar tov bijv. de Sigma of Tamron f/2.8 lenzen te zijner tijd in een telelens ga steken.
En als blijkt dat ik het bereik 18-28 niet zoveel gebruik kan ik (en jij :-)) altijd nog beslissen om de kitlens te verkopen en voor de Tamron te gaan (die toch wel mijn voorkeur heeft boven de Sigma, zeker gezien de ervaringen met de Tamron!)

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

De meerprijs van een D70s weegt voor mij denk ik niet op ten opzichte van de D50, vandaar dat ik voor die ga. De kitlens van de D50 is maar 18-50 mm, dus vandaar dat ik een andere wil, waarschijnlijk toch de D70 kitlens :). Omdat ik echter nog niet zeker ben, vraag ik hier naar meningen en adviezen van de experts ;)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Iemand al een 'nieuwe' Canon 70-300 IS? Ding krijgt redelijk lovende recensies.
benieuwd of iemand hier die lans al heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:59
matthijst schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:09:
Iemand al een 'nieuwe' Canon 70-300 IS? Ding krijgt redelijk lovende recensies.
benieuwd of iemand hier die lans al heeft.
Als elke andere 70-300 lens van de diverse glasbakkers.... dus bouw kwaliteit middelmatig, rotating front, geen FTM etc etc....

Maaaaar dan met een stille (doch niet extra rappe) focusmotor en IS ... en belangrijkste..... deze is /wel/ scherp (en goed ook)

Het zal een mateloos populaire lens worden, omdat hij optisch erg goed in orde is voor een niet al te hoge prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-09 19:49

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Res-q schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:07:
De meerprijs van een D70s weegt voor mij denk ik niet op ten opzichte van de D50, vandaar dat ik voor die ga. De kitlens van de D50 is maar 18-50 mm, dus vandaar dat ik een andere wil, waarschijnlijk toch de D70 kitlens :). Omdat ik echter nog niet zeker ben, vraag ik hier naar meningen en adviezen van de experts ;)
Het is idd verstandiger om de 18-55 links te laten liggen en daar een 18-70 voor in de plaats te nemen. Niet alleen is het bereik groter, maar ook is de optische kwaliteit beter.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 13:00:
[...]
Die wil iedereen wel, de Sigma 18-50 2.8 EX komt nog het dichtste in de buurt.
Nee, de Nikkor AF-S 17-55 F/2.8G DX IF ED komt het meeste in de buurt. Maar die is wel erg aan de prijs....

[ Voor 66% gewijzigd door breinonline op 20-12-2005 17:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
RonaldH schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:59:
Als elke andere 70-300 lens van de diverse glasbakkers.... dus bouw kwaliteit middelmatig, rotating front, geen FTM etc etc....

Maaaaar dan met een stille (doch niet extra rappe) focusmotor en IS ... en belangrijkste..... deze is /wel/ scherp (en goed ook)

Het zal een mateloos populaire lens worden, omdat hij optisch erg goed in orde is voor een niet al te hoge prijs.
Ja, zover was ik ook. Denk dat ik m'n APO daarvoor in ga ruilen. Zit nog een beetje te twijfelen tussen die nieuwe 70-300 IS of de 70-200F4L. denk dat IS verrekte handig is als je minder dan optimaal licht hebt. Hoopte eigenlijk dat iemand met beide lenzen had geklooid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:40:
[...]

Ja, zover was ik ook. Denk dat ik m'n APO daarvoor in ga ruilen. Zit nog een beetje te twijfelen tussen die nieuwe 70-300 IS of de 70-200F4L. denk dat IS verrekte handig is als je minder dan optimaal licht hebt. Hoopte eigenlijk dat iemand met beide lenzen had geklooid :)
Waarom niet de Sigma 70-200/2.8 EX DG HSM erbij nemen? Vergelijkbare prijs als de 70-200/4L, prima optische kwaliteit (als we de reviews mogen geloven), maar wel een stop lichtsterker.

\edit
@Voutloos: daar had ik nog niet naar gekeken, maar het scheelt nogal inderdaad. Wel een 'normaal' gewicht in vergelijking met vergelijkbare (Canon 2.8L en Nikkor 2.8D)

[ Voor 14% gewijzigd door Tees op 20-12-2005 18:40 ]

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En een stop zwaarder. ;) Maar dan nog hoort hij wel in de afweging voor een telezoom in de prijsklasse thuis.

Als ik nu een vervanger voor mijn sigma 70-300 apo moest kiezen, zou het eerlijk gezegd een 70-200 lens worden en niet de Canon 70-300 IS. Ik wil gewoon een echte stop meer licht binnenkrijgen en een snellere AF, iets dat de 70-300 ondanks het geweldige IS (serieus) niet brengt.
Het liefst zou ik voor een Canon 70-200 L f/4 IS gaan, maar ja die bestaat niet. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Tees schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:56:
[...]

Waarom niet de Sigma 70-200/2.8 EX DG HSM erbij nemen? Vergelijkbare prijs als de 70-200/4L, prima optische kwaliteit (als we de reviews mogen geloven), maar wel een stop lichtsterker.
200mm vind ik te kort :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschil tussen 200 en 300 mm x 1,6 cropfactor is bij mijn inzien te verwaarlozen (slechts 2 stappen vooruit gok ik zo).
Heb er ook over nagedacht mun 70-300 te verpatsen en een 70-200 L 4.0 te kopen, maargoed ga nog wel ff door met mun lens; nog niet zoveel gebruik van gemaakt op zich en sinds juli aangeschaft; ook weer zo om hem nu al weer in te wisselen met best verlies als je student bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:15:
Verschil tussen 200 en 300 mm x 1,6 cropfactor is bij mijn inzien te verwaarlozen (slechts 2 stappen vooruit gok ik zo).
Net ff geprobeerd; op een afstand van 6 meter is het ongeveer 1,5 a 2 meter vooruit lopen om onderwerp hetzelfde in beeld te krijgen. Probleem is dat je die 2 meter doorgaans niet hebt (gebruik de lens vooral voor bv. dierentuinen, of "optochten"; waar je dus achter een bepaalde lijn moet blijven.

Grootste voordeel: IS -> 3 gratis extra stops, handig bij zoom lenzen?
Komt natuurlijk bij dat 3 stoppen IS een heel stuk zouden schelen; hiermee zou de 70-300IS 2 tot 3 stops sneller zijn dan de 70-300 F4 en 2 en 1 stop sneller dan de 70-200 2.8. Enige "betere" optie als je het zo bekijkt, zou de 70-200 2.8IS zijn, maar die is meteen 3x zo duur, om over het gewicht maar niet te spreken...

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 20-12-2005 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

matthijst schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:40:
[...]

Ik stond voor dezelfde keuze, m'n signature geeft het antwoord. :) IS is leuk, maar weegt voor mij niet tegen de bekende L-voordelen op.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:15:
[...]
Heb er ook over nagedacht mun 70-300 te verpatsen en een 70-200 L 4.0 te kopen, maargoed ga nog wel ff door met mun lens; nog niet zoveel gebruik van gemaakt op zich en sinds juli aangeschaft; ook weer zo om hem nu al weer in te wisselen met best verlies als je student bent ;)
Ik heb het gedaan en nog geen moment spijt van gehad. En ja, ik ben ook student, en ja, de mijne had ik ook in juli gekocht. Toch maar 3 tientjes op afgeschreven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
MartijnGizmo schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:35:
Ik stond voor dezelfde keuze, m'n signature geeft het antwoord. :) IS is leuk, maar weegt voor mij niet tegen de bekende L-voordelen op.
Ik zou eigenlijk kiezen voor de meest scherpe en dat zou de L zijn, maar ik lees vrij vaak dat de IS niet veel onder doet voor de L (zit ook een UD element in).
http://www.photozone.de/8...non_70300_456is/index.htm

´Build quality´ vind ik niet zo heel belangrijk, want ik gooi niet met m'n lenzen... en manual focus gebruik ik eigenlijk nooit.
Dan komt het neer op:
IS vs non IS
300mm vs 200mm
Micro-USM vs Ring USM
4 - 5.6 vs 4.0
Uitschuivende zoom vs interne zoom

Lastig, lastig, waar zijn die Hollandse 70-300IS eigenaren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Ik heb een 70-200 f/4 L en moet zeggen dat ik ook met een 300mm heb geschoten, weliswaar zonder IS maar het is inderdaad "2 (grote) stappen" vooruit lopen. Daarnaast moet je kijken naar datgene waarvoor je de lens koopt. Denk aan auto-focus snelheid, lichtgevoeligheid etc. Als je op 200mm een foto haarscherp kunt krijgen zonder statief ben je echt goed bezig, mij lukt het iig niet (zo) goed. En vergeet niet dat de L lenzen (vooral dankzij de interne zoom) dust-proof zijn (en waardevast).

Zo, xces hoopt dat je weer een beetje in de war bent gebracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Bedankt xces :( :P
Ik hou 200mm ook niet echt makkelijk stil (kan misschien een kwestie van oefenen zijn?) en om de hele dag met een tripod te sjouwen vind ik niet echt op schieten, vandaar dat ik dacht dat die IS-lens wel mooi zou zijn....
Maaaaaaaar: aangezien ze beide rond de 600 euro liggen, wil ik natuurlijk ook wel "waar voor mijn geld qua scherpte". Op FredMiranda.com krijgen ze resp. een 9.5 (de L) en een 9.1 (de IS).

Dat interne zoomen en stof happen had ik nog niet zo bij nagedacht, daar zit dan wel weer wat in 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25
Ik zit ook te twijfelen of ik m'n 100-300 L ga vervangen. Eerste in de rij nu is de 100-400 L, maar ik houdt zeker nog mijn opties open voor de 70-300 IS. Een 70-200 incl. TC trekt me toch niet zo aan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
@gium; heb je je 24-105 al lang genoeg gehad om te kunnen zeggen of dat een standaard walkaround lens is, of is 24 niet wijd genoeg en gebruik je de 17-40 daarvoor?
Denk aan: willekeurige vakantiefoto's.

[ Voor 12% gewijzigd door matthijst op 21-12-2005 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
matthijst schreef op woensdag 21 december 2005 @ 00:49:
@gium; heb je je 24-105 al lang genoeg gehad om te kunnen zeggen of dat een standaard walkaround lens is, of is 24 niet wijd genoeg en gebruik je de 17-40 daarvoor?
Denk aan: willekeurige vakantiefoto's.
Die lens ligt al bijna langer bij de Canon Service Afdeling dan dat ik hem heb mogen gebruiken :(. "Vóór het einde van de maand november heb je een vervangende 24-105 zeker weten in je bezit", althans de supervriendelijke Canon mevrouw op 14 november.. :r :r

Maar goed :/ , van die paar weken dat ik hem wel heb mogen gebruiken weet ik zeker dat de 24-105 mij persoonlijk prima zal bevallen als walkaround lens. Door de foto's van m'n laatste vakantietrip (had in m'n backpack alleen een 18-50/2.8 EX en een 80-200) ben ik erachter gekomen dat ik tijdens het rondlopen niet erg vaak op 18mm zat. Dan ergerde ik me juist aan het korte einde van 50mm, want vooral tijdens het rondlopen hoefde ik geen 'landschapsfoto's' te maken en wilde ik me meer richten op foto's van alleen een bepaald onderwerp.

>24mm was voldoende voor de straten van een paar Scandinavische- en Oostbloklanden. De momenten waar ik meer groothoek nodig had dan 24mm (=cropfactor 38,4mm dus) waren vooral momenten waarbij ik ook echt de tijd had om van lens te wisselen (op de boot, op een uitkijkpunt waar iedereen wel even staat te genieten van het uitzicht, in de trein, etc). Ik begrijp nu ook waarom de meeste compactcamera's vanaf zo'n 35mm beginnen en de meeste ultrazoomcompacts op 38mm.

Maar goed, ik heb nu de Peleng voor landschappen, de 17-40 is m'n binnenshuis lens (daar telt groothoek wél IMO), de 24-105 m'n rondloop lens en telelenzen voor de beesten/vliegtuigen/standbeelden aan de andere kant van het ravijn.

Het blijft natuurlijk wel allemaal subjectief. Er zijn natuurlijk ook mensen die 24x1.6=38mm gewoon niet wijd genoeg vinden voor tijdens het rondlopen. Kan ik op zich wel begrijpen, maar ikzelf hecht meer waarde aan een bereik van 24-85mmx1.6 = 38-136mm dan van 17-40x1.6 = 27-64mm (tijdens het rondlopen dan). Van je vakantie foto's leer je zoveel :P..

[ Voor 7% gewijzigd door guillaumemay op 21-12-2005 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Als toevoeging op de eeuwige discussie over filters, hier dan een hele interessante test:

http://www.kenandchristine.com/gallery/1054387/1

Kort en krachtige conclusie:
Hoya SHMC = goed. d:)b
Tiffen uncoated = slecht. ;(

en hier een vergelijkende test tussen de nieuwe 70-300 IS en de oude 100-400 ..

http://forums.dpreview.co...rum=1029&message=15489050

waarbij ik de 100-400 beter vind presteren dan de nieuwe 70-300... Lastig, al die keuzes. :/

[ Voor 37% gewijzigd door guillaumemay op 21-12-2005 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

gium schreef op woensdag 21 december 2005 @ 02:41:

Kort en krachtige conclusie:
Hoya SHMC = goed. d:)b
Tiffen uncoated = slecht. ;(
Dat is niet zo verassend toch? Iedereen weet inmiddels wel dat je multi-coated filters moet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
breinonline schreef op woensdag 21 december 2005 @ 06:39:
[...]

Dat is niet zo verassend toch? Iedereen weet inmiddels wel dat je multi-coated filters moet hebben :)
Ja klopt, voor velen zijn die resultaten geen verassing :) Maar dat het verschil zó dramatisch was wist ik zelf nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben aan het twijfelen of dat ik een DSLR zal kopen. Het enige wat mij echt tegenhoudt is dat ik geen geschikt lenzensetje kan vinden.

Wat ik met mijn vorige camera's heb gemerkt is dat ik vooral op F2.8 schiet en groothoek gebruik. Dat is een pijnlijk dure combinatie :/

Ik heb de D50 op het oog, daarvoor zijn de volgende 'budget' lenzensetjes:

Sigma 18-50/2.8 EX DC €420,-
+ Ideale range en diafragma voor mij.
- Wisselende meningen op internet. Is dit een goede lens voor het geld? Iemand hier ervaringen?

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR DI + Nikkor AF-S 18-55MM/3.3-5.6G (kitlens) €459,-
+ Ideale range, maar met lenzenwissel.
+ De Tamron staat bekend als goed.
- Kitlens om het 18 - 28mm gebied te vullen, is min of meer een noodoplossing.
- Binnen heb ik die groothoek nodig, maar ook meer lichtinval.

Zijn er andere leuke setjes met deze eisen met een budget tot €500,-? Hoe presteert de Sigma? Zijn er betere lenzen om het groothoek bereik van de Tamron aan te vullen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
De extreme gebieden van een voordelige lens blinken meestal niet uit qua sterkte. Op 2.8 & groothoek hebben die wat goedkopere lenzen hebben vaak last van o.a. softness, vignettering, ca.

Dan geef je 400 euro uit en zit je nog met niet al te goede resultaten. Pak dan nu voor het gemak de kitlens; en spaar ff door voor een 17-55 oid, die kwalitatief wel goed is in die gebieden.

[ Voor 59% gewijzigd door Silent Thunder op 21-12-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
-DarkShadow- schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:46:
I
Ik heb de D50 op het oog, daarvoor zijn de volgende 'budget' lenzensetjes:

Sigma 18-50/2.8 EX DC €420,-
+ Ideale range en diafragma voor mij.
- Wisselende meningen op internet. Is dit een goede lens voor het geld? Iemand hier ervaringen?

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR DI + Nikkor AF-S 18-55MM/3.3-5.6G (kitlens) €459,-
+ Ideale range, maar met lenzenwissel.
+ De Tamron staat bekend als goed.
- Kitlens om het 18 - 28mm gebied te vullen, is min of meer een noodoplossing.
- Binnen heb ik die groothoek nodig, maar ook meer lichtinval.

Zijn er andere leuke setjes met deze eisen met een budget tot €500,-? Hoe presteert de Sigma? Zijn er betere lenzen om het groothoek bereik van de Tamron aan te vullen?
Ik heb de Sigma voor een paar maanden gehad. Qua scherpte in het midden van je beeld is hij écht uitstekend, naar de randen toe is het merkbaar dat je aan scherpte inlevert.

Een beter alternatief in mijn ogen is de Tamron 17-35/2.8-4.0. Een full frame lens, dus het scherpteverlies naar de hoeken toe is te verwaarlozen als je een cropfactor camera gebruikt. Een fijne groothoek lens met een hele goede prijs-kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Silent Thunder schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:59:
De extreme gebieden van een voordelige lens blinken meestal niet uit qua sterkte. Op 2.8 & groothoek hebben die wat goedkopere lenzen hebben vaak last van o.a. softness, vignettering, ca.

Dan geef je 400 euro uit en zit je nog met niet al te goede resultaten. Pak dan nu voor het gemak de kitlens; en spaar ff door voor een 17-55 oid, die kwalitatief wel goed is in die gebieden.
Of misschien kan je nog beter (voor nu) de kitlens van de D70s nemen, de AF-S 18-70/3.5-4.5G DX. 299 eurootjes bij Broer Konijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Het is geen kwestie van doorsparen. Ik wil gewoon niet teveel geld uitgeven aan een fotografie setje.

Een andere optie is om in eerste instantie de Tamron met kitlens te nemen en later de kitlens te vervangen door een Tokina 12 - 24/4. Dat is dan wel een setje van €800,- Het voordeel is de grotere range aan de onderkant.

De Sigma zou zo'n mooie optie zijn als ik zeker wist dat het een goede lens zou zijn.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
-DarkShadow- schreef op woensdag 21 december 2005 @ 14:09:
De Sigma zou zo'n mooie optie zijn als ik zeker wist dat het een goede lens zou zijn.
http://www.fredmiranda.co...=232&sort=4&cat=37&page=1

hier kan je wat gebruikerservaringen lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik heb zo ongeveer alles al gelezen op het internet. Het probleem is dat de meningen heel wisselend zijn. Dat kan komen doordat de kwaliteit van de lens heel wisselend is, maar waarschijnlijker doordat verschillende mensen verschillende eisen stellen aan een lens.

Eigenlijk wil ik de lens zelf ergens testen, dan kan ik zelf kiezen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
-DarkShadow- schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:29:
[...]

Ik heb zo ongeveer alles al gelezen op het internet. Het probleem is dat de meningen heel wisselend zijn. Dat kan komen doordat de kwaliteit van de lens heel wisselend is, maar waarschijnlijker doordat verschillende mensen verschillende eisen stellen aan een lens.

uuuuh.... misschien als je hem in een winkel koopt? :?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

[...]

Daar heb je een sterk punt. Hetzelfde zie je met de 18-200 vakantiezooms, zijn ook een hoop mensen blij mee, terwijl ik zoiets echt niet hoef. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
abrakadaver schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:46:
[...]

uuuuh.... misschien als je hem in een winkel koopt? :?
adres graag :D (in de buurt van Eindhoven als het kan)

[ Voor 10% gewijzigd door -DarkShadow- op 21-12-2005 18:49 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik ben op zoek geweest naar een ideale lenscombinatie met mijn konica Minolta body 5d. Tot dusver heb ik een minolta 28-75mm D zoomobjectief en een 70-210 f4 zoomobjectief op de kop getikt, waar ik zeer tevreden over ben. Ook heb ik een minolta 24mm f2.8 ter beschikking als ik de 28mm onvoldoende zou vinden. Er zijn ook mensen die een 17-35mm van minolta (f2.8) een ideale combinatie vinden, als aanvulling. Zelf hecht ik meer waarde aan een goede macrolens : een 50 mm of een 90-mm. Heeft iemand ervaring met een macrolens op een Konica-Minolta 5D/7D ?

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Geen ervaring, maar er is wel een inkopper te maken: die twee macro lenzen hebben wellicht een behoorlijk verschillende werkafstand. Let dus op de min. focus distance, welke ongetwijfeld bij de 90mm groter zal zijn. Muntjes en bloemetjes vinden het niet erg als je dichtbij komt, maar beestjes meestal wel. Ook weet ik niet precies welke lenzen je bedoelt, maar er is misschien ook wel een verschil qua life size factor (1:2 vs 1:1)?

[ Voor 18% gewijzigd door Voutloos op 21-12-2005 20:32 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op woensdag 21 december 2005 @ 18:49:
[...]

adres graag :D (in de buurt van Eindhoven als het kan)
Heeft Camex dat soort dingen niet op voorraad? Is toch wel een behoorlijke fotozaak voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09

MBV

Ik zou absoluut voor de 90mm gaan, als je budget het toelaat. Insecten enz gaan altijd op de vlucht voor lenzen, en met 50mm moet je op 30 cm zitten voor een vlinder. Dat werkt niet echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Tees schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:31:
[...]
Heeft Camex dat soort dingen niet op voorraad? Is toch wel een behoorlijke fotozaak voor zover ik weet.
De laatste keer dat ik er was, hadden ze een paar kitlensjes en een paar oude tweedehands lensjes liggen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:12

janklp

FortyTwo Capital

Had me nou toch iets raars. Als ik door de viewfinder van mn D50 kijk dan zie ik een duidelijk stipje zitten. Maar als ik de foto maak is er niet van het stipje te zien. Het ligt niet aan het raampje voor de viewfinder, niet aan de lens (heb verschillende geprobeerd). Zit er dan nu al stof na 1 week in de camera zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
En uiteraard heb je ook de spiegel bekeken?

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Voutloos schreef op woensdag 21 december 2005 @ 23:04:
En uiteraard heb je ook de spiegel bekeken?
Kan dat zonder gevaar? Of zeg je van: als je dat stofje toch niet ziet op de foto laat het dan maar zitten? Daar heb ik niet veel ervaring mee. Of zeg je van: dat doet iemand de 29e op de meeting wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Wat is er nou gevaarlijk aan kijken? Je hoeft niet eens je cam open te maken, alleen de lens er 2s af laten.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Voutloos schreef op woensdag 21 december 2005 @ 23:11:
Wat is er nou gevaarlijk aan kijken? Je hoeft niet eens je cam open te maken, alleen de lens er 2s af laten.
Ik zal het morgen met een wat geconcentreerder hoofd eens proberen. Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 16-09 21:08
Ik haalde mijn camera uit de doos, 3 lenzenwissels later zat er toch veel stof als ik door m'n zoeker keek. Ik spiegel onderzocht, niks op te vinden. Sensor was ook schoon (zie je ook niet op je zoeker natuurlijk) dus ik wist ff niet wat 't was.
Bleek het de onderkant van m'n prisma te zijn :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
En iedereen heeft een ander referentiekader. Daarom moet je die reviews ook met enige scepsis lezen. Kijk altijd goed wat ze precies zeggen en hoe ze het onderbouwen. En sommige mensen geven commentaar op lenzen op basis van een verwachting die ze hebben. Zo roepen een hoop mensen dat Sigma's en Tamron QA problemen hebben. Die hebben ze zo af en toe wel, maar als je de FUD moet geloven is er nog nooit een goede lens uit die fabrieken gekomen. En dat is onzin als je erover nadenkt. Dat kan gewoon niet, Sigma, Tamron et al zouden dan al jaren geleden failliet gegaan zijn. Trek je eigen conclusies maar.

En als je niets gewend bent, is alles goed...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Ik heb een klein probleempje. Het jaar nadert zijn einde. Ik wil nog even snel de 17-40 L en de 70-200 f4 L van Canon halen bij Corné van Iperen. Alleen geen één zaak heeft hem op voorraad bij mij in de buurt zodat ik ze even kan checken. Het gaat hier tenslotte om veel geld. Nu weet ik ook wel dat het goede lensen zijn enz... Maar wilde even jullie mening weten hierover.

Ik was eigenlijk van plan ze later te kopen (in de loop van volgend jaar) maargoed die €200 laat je ook niet liggen natuurlijk.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:43
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:44:
Ik heb een klein probleempje. Het jaar nadert zijn einde. Ik wil nog even snel de 17-40 L en de 70-200 f4 L van Canon halen bij Corné van Iperen. Alleen geen één zaak heeft hem op voorraad bij mij in de buurt zodat ik ze even kan checken. Het gaat hier tenslotte om veel geld. Nu weet ik ook wel dat het goede lensen zijn enz... Maar wilde even jullie mening weten hierover.

Ik was eigenlijk van plan ze later te kopen (in de loop van volgend jaar) maargoed die €200 laat je ook niet liggen natuurlijk.
Als je ze toch al gaat kopen maakt het natuurlijk niet uit wanneer, dus bestellen maar >:)

• MBV

MBV

Is het niet zo dat je ze eenvoudig weer kan verkopen als ze jong zijn? 'k dacht dat L-lenzen niet half zoveel waard worden zodra je de showroom uit loopt :)

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-07 15:44

oXygeN

oftewel oxje...

Ik heb dat zelfde probleem met de 17-40, maar foto konijnenberg heeft me verteld dat ookal is het niet officieel aangekondigd door Canon, alle aankoopbewijzen van voor 31 januari ook nog gewoon mogen, ook voor bovengenoemd objectief dus... Hoeveel daar van waar is gaan we zien, maar ik ga em zeker aan z'n woord houden :)

\o/

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

MBV schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:57:
Is het niet zo dat je ze eenvoudig weer kan verkopen als ze jong zijn? 'k dacht dat L-lenzen niet half zoveel waard worden zodra je de showroom uit loopt :)
Huh? Kan zijn dat ik je bericht verkeerd lees, maar in praktijk verliezen L-lenzen nauwelijks hun waarde. Een jaar na aankoop met slechts € 50,- verlies doorverkopen is geen uitzondering.

@Nellen: ga die objectieven eens gauw ergens kopen joh ;) Ze zijn allebei uitstekend en IMHO kun je je er geen buil aan vallen. En inderdaad, die € 200,- laat je toch ook niet zomaar liggen?

[ Voor 19% gewijzigd door koraks243 op 22-12-2005 16:26 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• Tees
  • Niet online
oXygeN schreef op donderdag 22 december 2005 @ 16:00:
Ik heb dat zelfde probleem met de 17-40, maar foto konijnenberg heeft me verteld dat ookal is het niet officieel aangekondigd door Canon, alle aankoopbewijzen van voor 31 januari ook nog gewoon mogen, ook voor bovengenoemd objectief dus
Dit is volgens mij eerder in dit topic of ergens anders op dit forum bevestigd. Op DPZ heb ik dit ook gelezen.

• matthijst
  • Nu online
Vandaag toch maar besloten om de 70-300 IS te halen ipv. de 70-200 L. Kwam helaas thuis toen het al donker was, dus alleen binnen even wat kunnen klooien tot nu toe....
Eerste indruk:

- lens is qua "bouw" vergelijkbaar met de Sigma 70-300 APO die ik had, dus niet superstevig, geen F4L-kwaliteit, maar dat was bekend.
- IS werkt echt perfect, nog niet gekeken hoe het op lager dan 1/300 ste seconde gaat, maar op 1/250ste met ingebouwde flits viel het me niet tegen; het standaard gewiebel haalt ie er goed uit.
- hij is stiller dan de Sigma, maar dat was te verwachten.
- Focussnelheid is denk ik gelijk, niet echt merkbaar sneller.

Hopelijk morgen fatsoenlijk weer, benieuwd hoe ie het buiten doet :)

• MBV

MBV

koraks schreef op donderdag 22 december 2005 @ 16:26:
[...]

Huh? Kan zijn dat ik je bericht verkeerd lees, maar in praktijk verliezen L-lenzen nauwelijks hun waarde. Een jaar na aankoop met slechts € 50,- verlies doorverkopen is geen uitzondering.

@Nellen: ga die objectieven eens gauw ergens kopen joh ;) Ze zijn allebei uitstekend en IMHO kun je je er geen buil aan vallen. En inderdaad, die € 200,- laat je toch ook niet zomaar liggen?
Ik bedoelde dus dat L-lenzen níet hun waarde verliezen op het moment dat je naar buiten loopt. 't zijn geen Alfa's dus :P Dus mocht hij tegenvallen kan je hem altijd verkopen. Als je mazzel hebt kan je er de gewone prijs min €50 voor terug krijgen = €50 winst :P

'k hoorde net bij 'de fotowinkel om de hoek' een verkoper de combi 300D + Tamron 18-200 aanraden aan iemand. Sigma was niks, Tamron moest je hebben :X Of ik heb het gesprek helemaal verkeerd verstaan ofzo, ik liep er langs om naar een statief te kijken :) En Vanguard statieven blijven prut, de duurste die ze daar hadden kon je 5 cm omlaag duwen op het zeil dat ze daar hadden 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door MBV op 22-12-2005 17:43 ]

• guillaumemay
matthijst schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:40:
Vandaag toch maar besloten om de 70-300 IS te halen ipv. de 70-200 L. Kwam helaas thuis toen het al donker was, dus alleen binnen even wat kunnen klooien tot nu toe....
Eerste indruk:

- lens is qua "bouw" vergelijkbaar met de Sigma 70-300 APO die ik had, dus niet superstevig, geen F4L-kwaliteit, maar dat was bekend.
- IS werkt echt perfect, nog niet gekeken hoe het op lager dan 1/300 ste seconde gaat, maar op 1/250ste met ingebouwde flits viel het me niet tegen; het standaard gewiebel haalt ie er goed uit.
- hij is stiller dan de Sigma, maar dat was te verwachten.
- Focussnelheid is denk ik gelijk, niet echt merkbaar sneller.

Hopelijk morgen fatsoenlijk weer, benieuwd hoe ie het buiten doet :)
Leuk dat je een nieuwe lens hebt! d:)b

Nog leuker dat ik die lens hoogstwaarschijnlijk ook wil hebben en dus heel benieuwd ben naar je gebruikservaringen en vooral wat voorbeeldfoto's natuurlijk :) Dat de bouw niet zo robuust is als een moderne L, daar kan ik wel mee leven. Maar als het zijn reputatie na zou leven, dan zul je echt een verschil merken qua scherpte in de foto's tussen je nieuwe Canon en je oude Sigma. Ik ben dus benieuwd :)

• Nielsracing
MBV schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:41:
[...]

Ik bedoelde dus dat L-lenzen níet hun waarde verliezen op het moment dat je naar buiten loopt. 't zijn geen Alfa's dus :P Dus mocht hij tegenvallen kan je hem altijd verkopen. Als je mazzel hebt kan je er de gewone prijs min €50 voor terug krijgen = €50 winst :P

...[/small]
Uhhh verlies :*)

• matthijst
  • Nu online
:9

[ Voor 100% gewijzigd door matthijst op 23-12-2005 13:07 ]

• -DarkShadow-
  • Niet online
Niet als je de cashback meerekent :)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Nielsracing
-DarkShadow- schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:54:
[...]

Niet als je de cashback meerekent :)
Sommige mensen zijn toch niet zo gek dat ze meer betalen dan een nieuwe verminderd met de cashback...........toch :)

• guillaumemay
Misschien dat men over 9 maanden vergeten is dat er een cash back actie voor was?

Dan kun je hem misschien zelfs nog met winst doorverkopen! ;)

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

MBV schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:41:
[...]
'k hoorde net bij 'de fotowinkel om de hoek' een verkoper de combi 300D + Tamron 18-200 aanraden aan iemand. Sigma was niks, Tamron moest je hebben :X Of ik heb het gesprek helemaal verkeerd verstaan ofzo, ik liep er langs om naar een statief te kijken :) En Vanguard statieven blijven prut, de duurste die ze daar hadden kon je 5 cm omlaag duwen op het zeil dat ze daar hadden 8)7
Ik ben nu ook in het bezit van een 300D, maar wil graag een zoomlens aanschaffen. Ik maak uit je reply op dat Tamron niet denderend goed is?

M'n budget is 300,- en ik gebruik de lens het eerste half jaar om dieren te fotograferen, en daarna voornamelijk vliegtuigen vast te leggen. Het eerste wat in me opkwam was de Sigma 70-300 APO (220,-) en de Tamron 70-300mm (129,-). Er word puur hobbymatig foto's genomen, en economisch gezien is de Tamron met zijn belachelijk lage prijs heel aantrekkelijk. Maargoed, wat is nu het beste geschikt voor mijn doelleinden?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• MBV

MBV

ND schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:53:
[...]

Ik ben nu ook in het bezit van een 300D, maar wil graag een zoomlens aanschaffen. Ik maak uit je reply op dat Tamron niet denderend goed is?

M'n budget is 300,- en ik gebruik de lens het eerste half jaar om dieren te fotograferen, en daarna voornamelijk vliegtuigen vast te leggen. Het eerste wat in me opkwam was de Sigma 70-300 APO (220,-) en de Tamron 70-300mm (129,-). Er word puur hobbymatig foto's genomen, en economisch gezien is de Tamron met zijn belachelijk lage prijs heel aantrekkelijk. Maargoed, wat is nu het beste geschikt voor mijn doelleinden?
De verkoper vertelde (als ik het niet verkeerd heb opgevangen) dat de Tamron dúidelijk beter was dan de Sigma. Wat ik aan reviews heb gelezen is dit precies andersom, of ik gooi op een gruwelijke manier dingen door elkaar.
Het ging hierbij trouwens over de 18-200, niet over de 70-300. Daarvoor raadde ze de 55-200 aan. Ze vertelde er helaas niet bij of ze de Canon of de Sigma bedoelde. Als het de sigma is, dan is ze echt doomed... zoek maar terug

Oh ja, als je moet kiezen tussen de 70-300 koffiemolens: doe dan maar de Sigma mét APO, die is erg goed voor z'n geld :) /meepraatmodus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 23-12-2005 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkopers in de lokale fotozaak neem ik niks meer van aan, zelfs de Camex waar ik goed word geholpen verkoopt geregeld totale onzin.

Lekker op internet rondneuzen heb je véél meer aan, trust me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Een vriend van me heeft de Sigma 70-300 APO II op z'n Nikon zitten. Ik heb er zelf ook mee geschoten en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Zeker voor die prijs (rond de € 200). Vanaf 200mm is 'ie een beetje aan de softe kant maar ISO omhoog gooien en een stukje afstoppen doet wonderen. Denk erom, hij is ook te gebruiken als knuppel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 00:13:
Een vriend van me heeft de Sigma 70-300 APO II op z'n Nikon zitten. [knip] Denk erom, hij is ook te gebruiken als knuppel ;)
Moet je straks op de lensmeet mijn Sigma 100-300 (1.4Kg) eens voelen. Da's ook een goeie knuppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Eerste poging met Canon 70-300 IS buiten. Geprobeerd zoveel mogelijk 300mm en f5.6 / f7.1 foto's, omdat ik dat het meest interessant vind. Alles uit de hand, geen nabewerking.
Heb verder geen vergelijkingsmateriaal, dus kan er weinig van zeggen. Ben er zelf wel tevreden mee; zwaar bewolkt weer en het resultaat is vrij behoorlijk.... Benieuwd hoe ie het met zonlicht doet.

f7.1 1/80 130mm ISO200
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0017.JPG

f5.6 1/400 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0018.JPG

f7.1 1/250 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0020.JPG

f5.6 1/80 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0026.JPG

f5.6 1/200 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0028.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 13:23:
Eerste poging met Canon 70-300 IS buiten. Geprobeerd zoveel mogelijk 300mm en f5.6 / f7.1 foto's, omdat ik dat het meest interessant vind. Alles uit de hand, geen nabewerking.
Heb verder geen vergelijkingsmateriaal, dus kan er weinig van zeggen. Ben er zelf wel tevreden mee; zwaar bewolkt weer en het resultaat is vrij behoorlijk.... Benieuwd hoe ie het met zonlicht doet.

f7.1 1/80 130mm ISO200
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0017.JPG

f5.6 1/400 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0018.JPG

f7.1 1/250 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0020.JPG

f5.6 1/80 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0026.JPG

f5.6 1/200 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0028.JPG
Vrij goed resultaat. Waar ik persoonlijk nou benieuwd naar ben, is hoe de kwaliteit van de foto's is wanneer je bewegende objecten fotografeerd. Ik doel hier op bijvoorbeeld ingezoemde sporters of bijvoorbeeld auto's. Vooral met de IS functie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Nog nooit rijdende auto's gefotografeerd, dus dit is van een eerste poging. Valt nog niet mee, aan het eind ging het redelijk, maar die ventjes in die busjes kijken je niet echt vrolijk aan :D

3 stuks, IS mode 2 (geloof alleen horizontale IS), ringweg, dus ze rijden zo rond de 50-60.
Afstand tot de weg een meter of 10.
- AI Servo
- eerst een lading op Av geprobeerd, maar schoot niet op, daarna op Tv, 1/200 en 1/100.
- foto's geresized naar 1800 x 1200

f5.6 1/200 300mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0068.JPG

f14 1/100 140mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0088.JPG

f5.6 1/100 140mm ISO400
http://home.versatel.nl/mthalen/IMG_0089.JPG

Had waarschijnlijk Manual moeten gebruiken, 1/100 en f6.3 ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door matthijst op 23-12-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Tijd voor foto's :)

Even m'n Sigma 10-20mm een testdrive gegeven:

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_4027s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_4030s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_4044s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_4078s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_4095s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_4138s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_4139s.jpg

Resultaten zijn prima so far, fijne lens :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Reem, kan je ook een paar onbewerkte platen plaatsen?

Ik wil graag weten of deze lens ook het warme "Sigma geel" vertoont dat een aantal Sigma objectieven kenmerkt, maar dat is ietwat lastig als je lekker aan het nabewerken geweest bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Laatst online: 14-09 16:12

Zillion01

Obey your screen!

Ik heb toch maar mijn Canon ES17-85 lens teruggebracht bij Digitalstreet.nl, gelukkig deden ze niet moelijk :) en daarvoor de Tamron 17-35 gehaald, die is toch aanmerkelijk scherper. Ik vond die 17-85 ondanks IS geen mooie fotos maken onder 40 mm. Hmm ik zag later wel dat die Tamron 49 euro goedkoper is bij cornevaniperen.nl :( maar ja nu ben ik tenminste wel tevreden. Het blijft toch goed opletten geblazen met die prijsverschillen, camera was wel goedkoop maar objectief weer niet..
Nu wil ik nog een objectief om portretten mee te kunnen schieten, waarbij ik denk aan de Tamron 28-75, omdat die 2.8 is over het hele bereik, maar ja ik lees daar wel verschillende meningen over.. iemand daar ervaringen mee.. of is er nog een beter objectief in dat bereik of groter met ongeveer dezelfde prijsklasse? Alhoewel de Canon EF 85mm f/1.8 USM lijkt ook wel weer aantrekkelijk...

[ Voor 14% gewijzigd door Zillion01 op 23-12-2005 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Kojak2001 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 18:34:
[...]Nu wil ik nog een objectief om portretten mee te kunnen schieten, waarbij ik denk aan de Tamron 28-75, omdat die 2.8 is over het hele bereik, maar ja ik lees daar wel verschillende meningen over.. iemand daar ervaringen mee.. of is er nog een beter objectief in dat bereik of groter met ongeveer dezelfde prijsklasse?
Beter voor minder? Neuh, dat wordt erg lastig.

De Sigma 24-70 mm f/2,8 EX DG komt in de buurt maar slikt 82 mm filters ( = duur! ) en de Sigma 28-70 mm f/2,8 EX DG komt ook een eind, die slikt de wat meer gangbare 67 mm filters. Kost wat minder dan de Tamron, presteert ook wat minder.

Oh, en ehh O-) [rml][ lens test] Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di [ update][/rml]
(en check de update: de opnieuw uitgevoerde test opnames verderop in dat draadje!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

tx ! bij http://www.fredmiranda.co...erpage=15&cat=2#poststart zijn ze wel helemaal lyrisch over de Canon EF 85mm f/1.8 USM

misschien ga ik daar maar laf voor ipv de verplichte tamron 28-75 die veel mensen aanraden, maar goed die callibratie verhalen en die 2.8 is toch wel een verschil

daarnaast heb ik nog een 50mm 1.8 naast de tamron 17-35 en een oude sigma 70-210 1:4-5.6 (die af en toe error geeft) dus ik kan nog wel wat ertussen. Overigens die Sigma ga ik es voor bellen, ik hoorde dat ze die kunnen chippen of iets dergelijks voor gebruik op een digi slr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
met die tamron doe je iig geen miskoop.
als je wat meer aan de wijde kant wil is behalve de sigma 24-70 de 24-60 f/2.8 EX ook een goede, redelijk goedkope en degelijke lens.
Met de 85 mm 1.8 doe je ook geen miskoop, blijft aardig z'n waarde houden, is goed scherp en het bereik is ideaal voor gezichtsportretten (vind ik, hoef je niet zo dicht op je onderwerp als bijv met 50mm).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Nog 2:

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_4007s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reemhq.net/foto/DSC_3973s.jpg

Sweetness.

edit:
JumpStart schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 18:23:
Reem, kan je ook een paar onbewerkte platen plaatsen?

Ik wil graag weten of deze lens ook het warme "Sigma geel" vertoont dat een aantal Sigma objectieven kenmerkt, maar dat is ietwat lastig als je lekker aan het nabewerken geweest bent.
Heeft ie geen last van: maar weinig van de EX-serie lenzen hebben daar sowieso last van :)

[ Voor 51% gewijzigd door Remy op 23-12-2005 21:41 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kojak2001 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 19:05:
tx ! bij http://www.fredmiranda.co...erpage=15&cat=2#poststart zijn ze wel helemaal lyrisch over de Canon EF 85mm f/1.8 USM
Het ding is dan ook wel ubergeil, scherp als de tering, prachtige bokeh, goed gebouwd, ring-usm en niet eens zo heel duur :9

Ik wacht even op die lensmeet enzo, maar anders is er best een grote kans dat ik hem haal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 21:41:
[...]

Het ding is dan ook wel ubergeil, scherp als de tering, prachtige bokeh, goed gebouwd, ring-usm en niet eens zo heel duur :9

Ik wacht even op die lensmeet enzo, maar anders is er best een grote kans dat ik hem haal :)
wat ik zo begrijp na veel lezen is dat een hele goede lens en betrouwbaar qua kwaliteit, water loopt langs mijn mond lol :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Kojak2001 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 18:34:
Nu wil ik nog een objectief om portretten mee te kunnen schieten, waarbij ik denk aan de Tamron 28-75, omdat die 2.8 is over het hele bereik, maar ja ik lees daar wel verschillende meningen over.. iemand daar ervaringen mee.. of is er nog een beter objectief in dat bereik of groter met ongeveer dezelfde prijsklasse?
Ik heb em, en ben er zeer tevreden over, hij voldoet prima tussen m'n 2 L-lenzen. :) Die van mij is ook op F/2.8 al erg scherp en op F/4 is dat nog wat beter. Deze gaat pas weg als ik een 24-70 F/2.8 L kan betalen. 8)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 21:41:
[...]

Korting als we er meteen 2 halen? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Nielsracing schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 00:13:
Een vriend van me heeft de Sigma 70-300 APO II op z'n Nikon zitten. Ik heb er zelf ook mee geschoten en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Zeker voor die prijs (rond de € 200). Vanaf 200mm is 'ie een beetje aan de softe kant maar ISO omhoog gooien en een stukje afstoppen doet wonderen. Denk erom, hij is ook te gebruiken als knuppel ;)
Oke. Het zit als volgt, ik zit straks een half jaar in het stoffige Zuid Afrika. Nu ben ik ook gaan kijken naar de Sigma 28-300 mm F3,5 - 6,3 ASFERISCH IF HYPERZOOM (prijs rond de 260,-) ,waardoor ik dus het complete bereik heb vanaf de kitlens tot en met 300mm. Dit zou dus betekenen dat ik geen lenzen hoef te wisselen. Dat scheelt weer elke kans dat er stof in mn body/ op de sensor komt. Moet ik nu van de 28-300 een lagere kwaliteit (optisch en technisch) verwachten? Kan ik beter voor de 70-300 APO II kiezen en dan hopen dat ik < 70 mm heel weinig nodig zal hebben?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is al vaker beantwoord, zelfs in dit topic. Zoek eens op superzoom en een wereld zal voor je open gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

ND schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 00:45:
[...]

Oke. Het zit als volgt, ik zit straks een half jaar in het stoffige Zuid Afrika. Nu ben ik ook gaan kijken naar de Sigma 28-300 mm F3,5 - 6,3 ASFERISCH IF HYPERZOOM (prijs rond de 260,-) ,waardoor ik dus het complete bereik heb vanaf de kitlens tot en met 300mm. Dit zou dus betekenen dat ik geen lenzen hoef te wisselen. Dat scheelt weer elke kans dat er stof in mn body/ op de sensor komt. Moet ik nu van de 28-300 een lagere kwaliteit (optisch en technisch) verwachten? Kan ik beter voor de 70-300 APO II kiezen en dan hopen dat ik < 70 mm heel weinig nodig zal hebben?
Over het algemeen, ja, hoe minder zoom, hoe meer kwaliteit en vice versa. 10x Zoom is veel, heel erg veel. Als je redelijk wat safarie gaat doen, dan zou ik toch voor de laatste gaan en ik vermoed dat je zelfs daarmee te kort komt, maar dat kan ik niet goed beoordelen vanuit Nederland ;)

70mm is denk ik ruim voldoende als je met een autootje door Zuid Afrika crossed en 300 is flink wat tele, zeker op een body met aps-c of hogere crop factor.

Kortom, ik zou voor de 70-300 gaan, niettemin omdat die al heel wat positieve reacties heeft opgewekt op menig forum :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Blij met je nieuwe objectief? Vertel het niet alleen in dit topic maar vul ook de Tweakers.net productsurvey in
Objectieveninfo: hier en hier
Focal length comparison tool van Tamron: hier
Vergelijkbare tool van Canon: hier