Juist. En dus is IJsselstein
wel geupgrade. En dat is niet Utrecht. En die zit aan het einde van het alfabet. En de aanname dat als IJsselstein/Utrecht geupgrade is, wil dat dus niet zeggen dat heel Utrecht (11 centrales) geupgrade is. En dat klopt dus met wat ik zeg... Lang verhaal voor zoiets simpels. Mag ik nu in slaap vallen?
Quoi? Hoe hoger de bandbreedte, hoe
hetzelfde de "ping" - laten we het weer gewoon
latency gaan noemen. Het protocol bepaalt de latency, niet de bandbreedte - behalve als de bandbreedte echt te krap wordt, en routers en verbindingen het te druk krijgen, dan kan dat de beperkende factor zijn, maar wat je hierboven schrijft klopt niet.
Weet ik niet zeker natuurlijk, maar met wat ik hierboven al zeg verwacht ik niet dat er ook maar iets aan gaat veranderen. De latency zou normaliter rond de 22... bzzt, correctie,
26 ms moeten zijn (is mijn ervaring), en of je nou 4 Mbit of 20 Mbit hebt, dat zal wel zo blijven. Behalve als Wanadoo echt het idee krijgt dat de latency omlaag moet, dan kunnen ze daar wel ontwikkelingen op doen.
Let wel: een belangrijk deel van de latency gaat bij DSL vaak zitten in error correction. Hoe beter de error correction moet zijn, hoe langer hij zal duren. Omdat Wanadoo VoIP aanbiedt, moet hij redelijk goed zijn, anders wordt je voice verbinding slechter (bits die kwijtraken en niet op tijd hersteld worden leveren haperingen/ruis/blikkerig geluid effect op). Dus ik verwacht niet dat ze dat stuk willen versnellen, en dat is eigenlijk de enige plek waar nog merkbare winst te behalen valt.
Maar, iedereen moet dus zo'n 22 ms kunnen halen (van huis, vanuit je OS, naar een machine
heeeeel dicht op de AMS-IX of zo, en dus niet op een game server, in een game, naar Timboektoe). Haal je dat niet, dan zou je zelf nog wat dingen kunnen verbeteren.
Kleine toevoeging: ik zie dat de latency ietwat omhoog gegaan is. Ik verwacht dat ze nog wat extra tijd gebruikt hebben voor error correctie, want een andere verklaring is er niet voor (ADSL2+ heeft qua protocol weinig impact op de latency tov ADSL).
[
Voor 46% gewijzigd door
Anoniem: 76345 op 22-11-2005 17:56
]