ACM schreef op zondag 11 december 2005 @ 16:27:
[...]
Voor zover ik weet leveren de snelheidscontroles maar bar weinig op als je ze tegen de kosten afzet. Aangezien de dure apparatuur om de snelheid te controleren ook niet meer nodig is zal het vrij weinig uitmaken. Hooguit in enkele miljoenen uitgedrukt, niet in de honderden die men af en toe lijkt te denken.
Jaarlijks wordt er zo'n 500 miljoen euro aan snelheidsbekeuringen uitgeschreven, daar kan je aardig wat apparatuur en personeel voor aanschaffen. Al die trajectcontroles die we in nederland hebben zijn betaald met dit geld. Het is weldegelijk een lucratieve business.
In Minority Report hadden ze overigens wel handbediening (iig die Lexus). Het idee staat me niet tegen, maar dan moeten alle kinderziektes er wel uit zijn en het systeem goed beveiligd zijn en geen grove inbreuk op je privacy maken...
Hoe wil je privacy garanderen? Om dit systeem mogelijk te maken moet er informatie worden uitgewisseld en daarmee is het onmogelijk om anoniem van Groningen naar Maastricht te rijden zonder dat het ergens wordt gevolgd danwel opgeslagen. Privacy bestaat niet meer met dit nieuwe systeem, dit zelfde geldt voor die ov-chipkaart die eraan zit te komen.
Bij deze kaart moet bij het in- en uitstappen de kaart langs een lezer worden gehouden en wordt de verschuldigde betaling afgeschreven als er geen abonement is afgesloten. Echter dit wordt wel geregistreerd in een computer en daarmee zijn de passagiersstromen perfect inzichtelijk geworden, misschien niet op naam, maar wel met de unieke code van je ov-kaart.
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 00:32:
[...]
Zoiets moet je als overheid uiteraard een beetje slim invoeren

Breng de maximumsnelheid geleidelijk aan steeds meer terug op steeds meer trajecten, maak speciale stroken op de weg waar uitsluitend automatisch bestuurde auto's op mogen komen en waar wel 120 gereden mag worden, gooi er een campagne tegenaan, enzovoorts. De Sjonnie zal wel blijven rijden, maar voor een heleboel mensen is de auto een manier om van A naar B te komen. Met name voor forensen levert het een enorme tijdsbesparing op als ze in de file gewoon door kunnen werken. En als dan blijkt dat de woon-werk reistijd er een uur korter door wordt, denk ik niet dat je ook maar iemand zal horen.
/me ziet zo'n systeem wel zitten 
Waarom moet er altijd nieuwe regels worden verzonnen of aangescherpt waardoor mijn beperkte vrijheden opnieuw beperkt wordt, waarom mag ik niet binnen die beperkte vrijheid die ik heb niet mijn eigen keuzes maken? Waarom moet ik altijd ergens toe gedwongen worden? Dit is imho
de reden dat nederland en de eu zo slecht uit het dal komen omdat problemen ontstaan door (overmatige) regelzucht van de overheden worden "opgelost" door nog meer regels te verzinnen, het is een viseuse cirkel geworden.
De reden dat ik tegen isa of dergelijke systemen ben is omdat ik in meer of mindere mate passagier ben geworden in mijn eigen auto. Echter voor die auto moet ik in nederland flink betalen en daarmee koop ik in mijn opinie ook het stukje vrijheid dat die auto mij bied, ik kan in zekere zin doen en laten wat ik wil met mn karretje met een dergelijk systeem niet meer.
Als ik verplicht passagier moet worden van mijn eigen auto, dan ben ik niet meer bereid om al die belastingen die nu geheven worden te gaan betalen, even een opsomming van de belastingen op een auto:
* Bij aanschaf betaal je een 40% BPM.
* Over de kostprijs auto en BPM samen mag je ook nog een 19% BTW betalen (leuke constructie belasting over belasting).
* Om er mee op de openbare weg te rijden moet je wegenbelasting, pardon, houderschapsbelasting

betalen.
* De auto moet verzekerd zijn, hierover betaal je assurantiebelasting.
* Om te kunnen blijven rijden moet brandstof kopen, hierop zit accijnzen.
* Ook betaal je BTW over de brandstof en accijnzen samen (weer belasting over belasting).
Even een aardig feitje geleend van
vrijspreker.nl:
Inkomsten Motorrijtuigenbelasting: € 3,4 miljard, bron: CBS
Uitgave aanleg en onderhoud van rijkswegen: € 1.5 miljard, bron: Algemene rekenkamer
Waar is die kleine 2 miljard euro gebleven die bestemd is voor onderhoud en aanleg van wegen? Immers houderschapsbelasting wordt geheven om voorzieningen te treffen voor de automobilist (hij betaald ervoor) en de slijtage die hij met zijn automobiel veroorzaakt te repareren.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.