Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rij schoner, rij tachtig....

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.787 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Neeen natuurlijk niet. Maar als wij gee 80 willen rijden doen we dat dus niet...Tenminste, zo zou onze democratie in elkaar moeten zitten.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

YellowCube

Wait...what?

en zo zit een democratie ook in elkaar. Als ik nu overkom alsof je debiel bent, dan sorry, maar da's niet m'n bedoeling. :)
Er zijn binnen een samenleving nou eenmaal verschillende belangen en ideeën. Als dat niet zo zou zijn, dan zou het allemaal erg makkelijk zijn. Zo zijn er dus mensen zijn die wel willen dat (in het geval van milieudefensie) overal om de steden 80 gereden wordt. En er zijn mensen die dat niet willen. Het resultaat is dat het op sommige punten wel ingevoerd wordt. Ergens in het midden dus.
Zou je het echt direct democratisch willen hebben, dan zou je een bindend referendum erover moeten houden.

En over het wel of niet (of in hoeverre) functioneren van die maatregelen kun je uiteraard weer discussiëren.

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 17-11-2005 19:05 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• BallisticToilet
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09-2022
YellowCube schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:22:
dat werd in het begin ook al gezegd: da's een kwestie van gewenning.
Bij Rotterdam werkt het prima.
Sorry, maar ik vindt niet dat het 'prima' werkt bij Rotterdam. Op het moment dat de traject controle actief werd steeg de A13 in de avondspits van de 17e plaats naar de 3e plaats in de file top-20. Stond er eerst een marginale 3km, vanaf dat moment tot heden is het dagelijks 10 tot 13km(!). De eerste tijd werden deze files gecensureerd (niet vermeld op radio) wat ook nu weer het geval is op de A20 waar sinds ingebruikname permanent file staat. Vertel mij maar eens wat dat voor het milieu betekent en waar hem de winst zit. Weet je waar de winst zit? In de staatskas als na een maand de apparatuur terug is verdient...

Verwijderd

BallisticToilet schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 16:05:
[...]

Sorry, maar ik vindt niet dat het 'prima' werkt bij Rotterdam. Op het moment dat de traject controle actief werd steeg de A13 in de avondspits van de 17e plaats naar de 3e plaats in de file top-20. Stond er eerst een marginale 3km, vanaf dat moment tot heden is het dagelijks 10 tot 13km(!). De eerste tijd werden deze files gecensureerd (niet vermeld op radio) wat ook nu weer het geval is op de A20 waar sinds ingebruikname permanent file staat. Vertel mij maar eens wat dat voor het milieu betekent en waar hem de winst zit. Weet je waar de winst zit? In de staatskas als na een maand de apparatuur terug is verdient...
Idd je hebt gelijk! Er hier zijn mensen die gewoon niet logisch nadenken en deze crap wel geloven. 80 KM/h voor betere doorstroming de onzin alleen al. Er zijn gewoon teveel auto's per vierkante KM. Verbreden moet je pas al we 80 minimaal halen dan heeft die regel zin.

Verwijderd

YellowCube schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:32:
Die vertraging had je voor de 80km/u zone ook al...dus wat is je punt precies?

En bovendien: je woont in Deventer. Wat weet jij dan over de spits tussen Rotterdam en Den Haag?
NEE die vertraging had ik toen niet! Geef jij mij dan feiten dat er toen meer vertraging was op dat stuk! Dat kan je niet want je hebt echt ongelijk. Vanwaar die flame dat ik er niks van afweet? Ben prive-chauffeur en rijd er dagelijks. Ik bedoel ik sjok er dagelijks vanwege die briljante maatregelen ten behoeve van de doorstroming.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Waarom voel je jezelf gelijk zo aangevallen. Zei ik dat je er niks van af weet. Het was een simpele vraag.

Die vertraging was er voor het instellen van de 80 km zone wel. Ik zeg nergens "meer vertraging", dat maak jij er nu van. Om die reden zijn ze met ideeën op de proppen gekomen om het te verbeteren. Als er, zoals jij zegt, geen vertraging was geweest had men zeker niet de tijd en moeite genomen om het te proberen tegen te gaan.
Dat was ook de reden waarom ik me afvroeg hoe jij dagelijks in Rotterdam komt als je in Deventer woont. Net zoals jij vind dat mensen klakkeloos deze crap aannemen, zo ben ik van mening dat er ook vele mensen zijn die schromelijk gaan overdrijven om zo hun punt te maken.

Als jij simpelweg kan stellen dat jij al jaren dagelijks die route rijdt en je sinds 2002 een hele duidelijke omslag gezien hebt en nu dus dagelijks de hele dag door op dat punt in de file staat. Prima, dan heb ik ongelijk.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat er wel ergens harde cijfers over zijn. Perceptie is vaak heel onbetrouwbaar.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Leesvoer:
TNO Rapport

samenvatting staat op pagina 2

edit:
ik moet er wel bijzeggen dat dit rapport enkel en alleen de conclusies bevat van het onderzoek naar 80 km zones. Met andere woorden: wat is het effect van 80 km in het testgebied zelf (De A13 bij Overschie was immers een test)

[ Voor 52% gewijzigd door YellowCube op 19-11-2005 16:23 ]

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:44
Bron: Intermediair 10/11/05 door Kees Versluis
Op een aantal snelwegen rond de vier grote steden mag sinds 1 november niet harder dan 80 kilometer per uur worden gereden. Dat zou de luchtkwaliteit ten goede komen. Maar uit de statistieken blijkt dat nauwelijks.

Wie op de Utrechtse Baan Den Haag in rijdt, mag sinds vorige week dinsdag nog maar 80 km/u rijden. Hetzelfde geldt voor de ring-west in Amsterdam, de ring-zuid in Utrecht en de ring-noord in Rotterdam. En automobilisten kunnen zich daar maar beter strikt aan houden, want hun snelheid wordt op de trajecten streng gecontroleerd.
De maatregel moet de luchtvervuiling en herrie voor omwonenden terugdringen en de doorstroming van het verkeer verbeteren, meldde een aantal media vorige week. Het grote voorbeeld is de rijksweg A13 door Rotterdam-Overschie. Daar werd de 80-kilometermaatregel al in mei 2002 ingevoerd. Het zou een groot succes zijn.
Dat succes geldt in ieder geval niet voor de doorstroming van het verkeer. Het aantal files op de snelweg bij Overschie is juist sterk toegenomen, meldt Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst, tussen eind 2001 en eind 2004 met liefst 42%. In de rest van Nederland groeiden de files gemiddeld veel minder snel.
Potgraven heeft een aantal verklaringen voor die filetoename. De linkerrijbaan wordt minder intensief gebruikt doordat de politie zo streng controleert. Automobilisten mijden de linkerstrook omdat ze bang zijn daar te hard te rijden. Ook een rol speelt de abrupte overgang van de maximumsnelheid van 120 km/u bij Delft naar 80 km/u bij Overschie. Snelheidsschommelingen werken files in de hand.
Er stonden dus meer files. En toch zou de lucht in Overschie schoner zijn geworden? Ja, meldt de website van de DCMR, de milieudienst Rijnmond. Uit een onderzoek (deels metingen, deels berekeningen) tussen april 2001 en april 2003 door de dienst en TNO zou blijken dat het aantal stikstofoxiden is gedaald met 25%, en de hoeveelheid fijn stof met 34%. Tenminste, vlak langs de snelweg. Vanaf 250 meter van de A13 is er volgens de DCMR geen effect meer. Nu is de luchtkwaliteit sterk afhankelijk van het weer; je kunt je dus afvragen of het onderzoek van TNO niet wat kort heeft geduurd (en of berekeningen wel zo betrouwbaar zijn).
De twijfel over het onderzoek wordt gevoed door de luchtkwaliteitmetingen op het officiele meetpunt in Overschie (genaamd 89.3-439.3, vijftien meter oostelijk van de A13) over de afgelopen vijf jaar. Zo is de concentratie stikstofoxiden weliswaar flink gedaald tussen 2001 en 2002 (van 116 naar 96 microgram per kubieke meter lucht), maar in 2004 weer opgelopen naar 102 microgram (andere Rotterdamse meetpunten laten een zelfde trend zien). De concentratie van het gevreesde fijn stof is rond de invoering evenmin gedaald: in de jaren 2001, 2002 en 2003 schommelde ze rond de 46 microgram. In 2004 was er wel een scherpe daling naar 33 microgram. Maar of dat iets met de 80-kilometermaatregel te maken heeft, is twijfelachtig. Want in andere Rotterdamse regio's was de daling net zo spectaculair.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:28:
[...]

Een snelheid van 90 km/h leek mij slimmer, je krijgt nu vrachtwagens op de 3de baan vanwege hun ge-eikte teller, die daarna veel moeite moeten doen om weer naar rechts te komen omdat iedereen naar 120 gaat optrekken (straks dan 100).
Een paar remmende en optrekkende vrachtwagens en de winst van heel het 80 km/h traject is weg.
Helemaal mee eens :) (ik rij zelf op een vrachtwagen)
Mensen die remmen echt af tot 65 a 70 km/u op een geijkte teller. En dat op alle de banen. En omdat iedereen dezelfde snelheid zou moeten rijden vergeten ze ook meteen dat ze nog steeds rechts moeten houden.

Verwijderd

squaddie schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:49:

[...]
Nu blijkt wederom dat een maatregel helemaal niet werkt, qua luchtverontreiniging. En hierin word ook nogeens netjes verteld dat het klopt dat het er drukker is geworden.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

squaddie schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:49:

[...]
overigens heeft men de overgang 120-80 vanuit Delft al aangepast van 100-80.

• squaddie
YellowCube schreef op maandag 21 november 2005 @ 11:48:
[...]

overigens heeft men de overgang 120-80 vanuit Delft al aangepast van 100-80.
Maar het lost de files niet echt op en dat staat toch wel als een paal boven water dat trajectcontroles files veroorzaken. Ook als ik kijk naar de trajectcontrole op de A12 zie ik gewoon dat er meer files staan dan voordat de trajectcontrole er stond.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
haha ik moest laatst daar rijden op het 80km stuk in amsterdam. iedereen zit zich echt vet erg in te houden ziet er heel raar uit. Ik moest ook echt opletten dat ik niet te hard ging anders was ik weer een stuk armer. naja in iedergeval een maf gezicht.

• _JGC_
  • Laatst online: 17:05
Ben al in verscheidene landen geweest:

Nederland: bekend verhaal
Canada: snelwegen 100km/h, 120 wordt gedoogd. Bij normale wegen 80 km/h, wordt 100 gedoogd, maar bij uitzonderingen staan er borden met daarop de boetes als je met meer snelheid gepakt wordt.
Duitsland: op autobahn in principe zo hard als de veiligheid dat toestaat, tenzij anders aangegeven
Denemarken: snelwegen 130, bij invoegstroken 110.
Noorwegen: alles 60-70km/h, misschien dat je nog snelwegen kunt vinden waar je 80 of zelfs 90 mag. Bij controle kijken ze niet op 10km/h, maar daarboven ben je gewoon zwaar de klos (iig meer dan die 30 euro die ze hier voor 7km geven)

Van deze landen vind ik Noorwegen het lekkerste rijden: niemand heeft haast, iedereen houdt afstand, je kijkt rustig om je heen en je komt vanzelf wel op de juiste plaats. Je hoeft niet te haasten, want de wegen zijn er zo smal en bochtig dat je toch amper kunt inhalen. Enige reden om een vrachtwagen in te halen is dat ie voor geen meter optrekt met 6% helling en dat je amper uitzicht hebt. Mensen in Noorwegen weten dit ook, en gaan gewoon op tijd weg ipv op het allerlaatste moment in hun blikkie te stappen. Verder nemen die mensen eerder het vliegtuig als ze van west (stavanger bijvoorbeeld) naar oost (Oslo) moeten, is vaak nog goedkoper dan met je auto het hele land doorcrossen. Uurtje vliegen en je bent er :P

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

@_JGC_

nu vind ik Noorwegen ook zeer relaxed rijden maar dit veel grotere land met veel minder inwoners vind ik absoluut niet vergelijkbaar met de situatie in NLD. Daarnaast neemt men in Noorwegen ook eerder het vliegtuig omdat de wegen door moeilijk gebied gaan (tunnels, pondjes, passen etc.) terwijl NLD zich bij uitstek leent om lekker over het valkke landje te tuffen,

ter vergelijk
Noorwegen:
Inwoners
– Dichtheid: 4,632 miljoen per 1.10 2005
15/km²
Nederland:
Inwoners
– Dichtheid: 16,3 miljoen (2005)
482/km²
bron wikipedia

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:00

_Ernst_

Mark It Zero!

_JGC_ schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:36:
Ben al in verscheidene landen geweest:

Noorwegen: alles 60-70km/h, misschien dat je nog snelwegen kunt vinden waar je 80 of zelfs 90 mag. Bij controle kijken ze niet op 10km/h, maar daarboven ben je gewoon zwaar de klos (iig meer dan die 30 euro die ze hier voor 7km geven)

Van deze landen vind ik Noorwegen het lekkerste rijden: niemand heeft haast, iedereen houdt afstand, je kijkt rustig om je heen en je komt vanzelf wel op de juiste plaats. Je hoeft niet te haasten, want de wegen zijn er zo smal en bochtig dat je toch amper kunt inhalen. Enige reden om een vrachtwagen in te halen is dat ie voor geen meter optrekt met 6% helling en dat je amper uitzicht hebt. Mensen in Noorwegen weten dit ook, en gaan gewoon op tijd weg ipv op het allerlaatste moment in hun blikkie te stappen. Verder nemen die mensen eerder het vliegtuig als ze van west (stavanger bijvoorbeeld) naar oost (Oslo) moeten, is vaak nog goedkoper dan met je auto het hele land doorcrossen. Uurtje vliegen en je bent er :P
Ik ben afgelopen zomer naar Zweden geweest, en daar is de situatie ongeveer zoals in Noorwegen, 90KM/h op alle snelwegen, en dat rijdt zeer rlx :) (ik had toen nog geen rijbewijs, maar aangezien het daar echt _te_ rustig is op de wegen, heb ik ook heel wat kilometers gereden).
Nu is het landschap daar ook een stuk interessanter dan hier, dus heb ik daar totaal geen problemen met 80-90 km/h.
Alleen in de drukkere gebieden rond stockholm enzo krijg je toch wel het idee dat 90 wel langzaam is, zelfde als hier in NL dus.

Last.fm

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Persoonlijk kan ik me rot ergeren aan dit soort maatregelen. Ik rij regelmatig boven de maximum snelheid en ik zie er dus ook totaal geen probleem in (behalve in woonwijken). Waarom mag je in DE wel zonder problemen harder dan 120 rijden, en in NL niet? Ik weet dat het hier allemaal wat dichter bevolkt is, maar kijk nou eens naar de A6 in Flevoland. Je kan hier met gemak 160+ rijden zonder een gevaar te vormen. Laat staan 's nachts, dan is het hier zo rustig op de snelweg maar toch mag je maar 100 a 120. Belachelijk IMO. Mijn begrip/respect voor dit soort maatregelen en de verkeerspolitie is er dan ook niet meer. Zolang de schatkist maar gevuld wordt moet het maar kunnen :r

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

^^ check de topic titel eens, wat dacht je van vervuiling?

Last.fm

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
_Ernst_ schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:27:
^^ check de topic titel eens, wat dacht je van vervuiling?
Ik kan moeilijk geloven dat dit enige reden was voor dit soort maatregelen. Zoals ik al zei, zolang de schatkist maar gevuld kan worden... Enne, in Duitsland vervuilen de auto's ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Lawrentium op 28-11-2005 14:31 . Reden: Typo + Toevoeing ]

• _JGC_
Heb een tijd terug ook al iets gehoord over het verlagen van de snelheden in duitsland naar 130. Je mag AFAIK tegenwoordig lang niet overal onbeperkt hard meer rijden, iig op minder plaatsen dan dat vroeger het geval was.
Ik rijd elke dag een stukje van 30km in mijn auto, heb je een stuk 4-baans weg waar je 100 mag, maar met gemak 120 kunt rijden (vluchtstrook + vangrail aanwezig, genoeg breedte). Uiteindelijk loopt dit naar een stoplicht toe waar je 70 doorheen mag, vervolgens mag je 500m weer 100 rijden en dan duik je een nieuw stuk stad in waar nog niets gebouwd is, maar waar de max snelheid op 70 ligt. Dat hele stuk tot aan die eerste stoplichten toe rijd ik gewoon met het verkeer op de rechterbaan mee, of dat nou 90 of 100 is, maakt me niet uit. Vervolgens na die stoplichten trek ik niet verder op dan 80, want ik weet dat iedereen zich gaat klemrijden op dat smallere stuk van 70. Vervolgens vliegt iedereen om je heen, om vervolgens 30km/h af te remmen. Vervolgens kar ik ze vrolijk rechts voorbij omdat de linkerbaan vaststaat :X
Langzaam rijden is geen probleem, zolang je maar constant die snelheid aan kunt houden. In Noorwegen kon ik gewoon 60-70 doorrijden over rotondes omdat die dingen daar zo groot zijn, in NL sta je om de 500m voor zo'n leuk stoplicht. Die heb ik overigens maar 1 of 2x gezien daar in Noorwegen: bij voetgangersoversteekplaatsen waar iedereen maar doorrijdt, verder nergens.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Lawrentium schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:29:
[...]
Ik kan moeilijk geloven dat dit enige reden was voor dit soort maatregelen. Zoals ik al zei, zolang de schatkist maar gevuld kan worden... Enne, in Duitsland vervuilen de auto's ook.
*ja maar zij dien het ook :'( *

Ja zo kan ik ook wel 200 redenen verzinnen om iets wel te kunnen. Als je deze pagina had gelezen had je al antwoord op deze en je vorige reactie gehad.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

weg met die 80km "snelwegen" en overbodige drempels. erger me er dood aan, 100x remmen en weer optrekken, alsof dat geen extra vervuiling is.
en mensen die naast een snelweg wonen moeten niet zeuren, tenzij de snelweg er pas later is gekomen. 80km/u is imo erg langzaam. alsof dat zoveel in vervuiling scheelt.
kunnen ze beter wat ander verzinnen zoals andere brandstof of openbaar vervoer aantrekkelijk te maken ipv 10 euro te betalen voor een kwartiertje trein :X

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik denk dat ze bij rijkswaterstaat de werking van catalysatoren in uitlaatsystemen vergeten zijn.
Een catalysator gaat pas werken met het omzetten van gassen als deze boven een bepaalde temperatuur komt (gemiddeld zo rond de 400 grC, hangt af van de samenstelling en het gebruikte materiaal van de cat)
Een automotor welke te licht belast wordt, zal de uitlaat temperatuur nooit hoog genoeg worden om een cat te laten werken, wat betekend dat er geen omzetting en geen NOx reductie plaats vind.
Dus in weze is 80 rijden minder goed voor het milieu dan 120 (in de hoogste versnelling natuurlijk)(dus een zwaardere belasting)
Om dan maar niet te spreken van dieselmotoren, waarbij bij deellasten de roet uitstoot vele male hoger is dan bij volllast.
De fout die meestal gemaakt wordt is dat een lager verbruik niet meteen een "schonere" uitstoot betekend....

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

toch zie je bij elke diesel (ook de HDI van Citroën met roetfilter) een flinke rookpluim ontstaan bij volgas, die je anders nooit ziet. Ik geloof direct dat er een optimum is (en voor franse auto's ligt dat waarschijnlijk bij 130 ofzo) maar volgas is niet automatisch het beste lijkt mij.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 16:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:52:
weg met die 80km "snelwegen" en overbodige drempels. erger me er dood aan, 100x remmen en weer optrekken, alsof dat geen extra vervuiling is.
en mensen die naast een snelweg wonen moeten niet zeuren, tenzij de snelweg er pas later is gekomen. 80km/u is imo erg langzaam. alsof dat zoveel in vervuiling scheelt.
kunnen ze beter wat ander verzinnen zoals andere brandstof of openbaar vervoer aantrekkelijk te maken ipv 10 euro te betalen voor een kwartiertje trein :X
nee maar wel veiliger. Het is een middenweg tussen veilig en schoon

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
MBV schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:18:
toch zie je bij elke diesel (ook de HDI van Citroën met roetfilter) een flinke rookpluim ontstaan bij volgas, die je anders nooit ziet. Ik geloof direct dat er een optimum is (en voor franse auto's ligt dat waarschijnlijk bij 130 ofzo) maar volgas is niet automatisch het beste lijkt mij.
Je hebt gelijk dat bijna elke diesel op het moment van volgas een roetpluim geeft.
Dit zijn de roetdeeltjes welke zich op deellast hebben ontwikkeld en zijn neergeslagen op de pijpwand van de uitlaat. Op het moment dat er volgas gegeven wordt, wordt de gassnelheid in de uiltaat zo hoog dat deze roet deeltjes losgeblazen worden, daarom het pluimpje, welke na een paar seconden weer verdwenen is (mits de motor goed loopt en goed afgesteld is natuurlijk)

Aangezien elke dieselmotor hier last van heeft, hebben ze in gevallen waar roetoverlast echt een probleem kan zijn een soort van sonische "filtering bedacht". Om een bepaalde tijdsinterval wordt een soniche puls door het uitlaatsysteem losgelaten welke de roetdeeltjes doen loslaten van de pijpwand. Dit zodat er geen ophopingen ontstaat maar dat er een constante roetstroom is.

Dit wordt veel gebruikt op cruiseboten en grote jachten waar je niet wil als je net ligt te zonnen op het zonnedek in je witte zwembroek, je allemaal zwarte vlekker daar in krijgt!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MBV schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:18:
Incorrect. Het roetfilter houd alle roet tegen en er is dus geen roetpluim bij vol gas. Zelf rij ik met een roetfilter en zie (zeker in donker) nooit meer een roetpluim achter me, ook niet bij vol gas. Als er wel een pluim zou zijn zou het filter niet goed werken, en dan lijkt me dat de overheid hier direct aan de bel zou trekken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• squaddie
Er is nog geen roetfilter op de markt die alle roet uit de uitlaatgassen weet te filteren, met name de zeer fijne deeltjes worden doorgelaten.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als dat die 20 kilometers per uur zogenaamd zo weinig uitmaken in tijd, dan zullen ze ook niet veel schelen in uitstoot en geluid.

En dat er files van komen: niet wonderbaarlijk, Als je 100/120 rijdt, en dan ga je afremmen, dan komen de mensen die achter je rijden je op een gegeven moment tegen....

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

PeeGee81 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:07:
Ik denk dat ze bij rijkswaterstaat de werking van catalysatoren in uitlaatsystemen vergeten zijn.
Een catalysator gaat pas werken met het omzetten van gassen als deze boven een bepaalde temperatuur komt (gemiddeld zo rond de 400 grC, hangt af van de samenstelling en het gebruikte materiaal van de cat)
Een automotor welke te licht belast wordt, zal de uitlaat temperatuur nooit hoog genoeg worden om een cat te laten werken, wat betekend dat er geen omzetting en geen NOx reductie plaats vind.
Dus in weze is 80 rijden minder goed voor het milieu dan 120 (in de hoogste versnelling natuurlijk)(dus een zwaardere belasting)
de 400 graden waar jij het nu over hebt, is de optimale werktemperatuur. Er vind onder die temperatuur wel omzetting van NOx plaats, alleen minder.
De fout die meestal gemaakt wordt is dat een lager verbruik niet meteen een "schonere" uitstoot betekend....
is dat niet een beetje de redenatie als in:: Ik rij snel, want ik wil thuis zijn voor m'n benzine op is.

Een lager verbruik (lagere snelheid) is wellicht niet schonere uitstoot, maar wel minder.
Een hoger verbruik geeft wellicht schonere uitstoot, maar wel meer.

• _JGC_
PeeGee81 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:34:
[...]

Je hebt gelijk dat bijna elke diesel op het moment van volgas een roetpluim geeft.
Dit zijn de roetdeeltjes welke zich op deellast hebben ontwikkeld en zijn neergeslagen op de pijpwand van de uitlaat. Op het moment dat er volgas gegeven wordt, wordt de gassnelheid in de uiltaat zo hoog dat deze roet deeltjes losgeblazen worden, daarom het pluimpje, welke na een paar seconden weer verdwenen is (mits de motor goed loopt en goed afgesteld is natuurlijk)

Aangezien elke dieselmotor hier last van heeft, hebben ze in gevallen waar roetoverlast echt een probleem kan zijn een soort van sonische "filtering bedacht". Om een bepaalde tijdsinterval wordt een soniche puls door het uitlaatsysteem losgelaten welke de roetdeeltjes doen loslaten van de pijpwand. Dit zodat er geen ophopingen ontstaat maar dat er een constante roetstroom is.

Dit wordt veel gebruikt op cruiseboten en grote jachten waar je niet wil als je net ligt te zonnen op het zonnedek in je witte zwembroek, je allemaal zwarte vlekker daar in krijgt!
Doet me denken aan het zuinige rijden: altijd zo hoog mogelijke versnelling pakken... totdat je een halfjaar later niet met je brik door de APK komt bij de roetmeting, omdat de roetuitstoot veel te hoog is. Oorzaak: al die tijd heeft dat lekker zitten ophopen in je uitlaatsysteem, vervolgens trap je dat ding vol gas en blaas je lekker alles je roetmeetapparaat in \o/

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_JGC_ schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 17:58:
[...]

Doet me denken aan het zuinige rijden: altijd zo hoog mogelijke versnelling pakken... totdat je een halfjaar later niet met je brik door de APK komt bij de roetmeting, omdat de roetuitstoot veel te hoog is. Oorzaak: al die tijd heeft dat lekker zitten ophopen in je uitlaatsysteem, vervolgens trap je dat ding vol gas en blaas je lekker alles je roetmeetapparaat in \o/
Zo iemand zou natuurlijk ook voor de verandering eens die grijze cellen tussen zijn oren kunnen gebruiken, en hem vóór de keurig even schoon blazen (paar keer flink hoog in de toeren gaan).

Tis maar een idee natuurlijk...

Of moet tegenwoordig voor iedereen letterlijk ALLES worden voorgekauwd? Kunnen we tegenwoordig niet meer zelf nadenken?

Virussen? Scan ze hier!

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Als je onzeker bent over je uitstoot gewoon altijd een stuk rijden, dan is de katalysator ook lekker op bedrijfstemperatuur waardoor je (mits ie niet kapot is) door de keuring komt op dat punt :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

TheZeroorez schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 15:50:
Als dat die 20 kilometers per uur zogenaamd zo weinig uitmaken in tijd, dan zullen ze ook niet veel schelen in uitstoot en geluid.
Het probleem hierbij is dat de afgelegde weg lineair afneemt met de afgenomen snelheid, terwijl de verbruikte brandstof niet lineair toeneemt bij een hogere snelheid.
Zou dat wel het geval zijn, dan zou je auto altijd een even hoog verbruik hebben (wat tenslotte in liters/km of km/liter gerekend wordt, niet in tijd) en zou het inderdaad niet uitmaken hoe hard je reed. Aangezien een auto die langzamer rijdt met deze voorbeelden (80 of 100 ipv 120) wel degelijk zuiniger is, bewijst dat al dat het verhaal wel degelijk klopt.
En dat er files van komen: niet wonderbaarlijk, Als je 100/120 rijdt, en dan ga je afremmen, dan komen de mensen die achter je rijden je op een gegeven moment tegen....
Dat zou inderdaad verklaren waarom er files achter staan, niet waarom er files op het traject zelf staan... Dat laatste zou niet mogen gebeuren als puur het afremmen voor de 80km zone een file zou veroorzaken. Aangezien er wel degelijk op de 80km-zone zelf ook een file staat, suggereert dat dat er domweg te veel verkeer is op dat traject. En als er te veel verkeer op het traject zelf is, dan is het vrij logisch dat er daar net voor ook te veel verkeer is.

Overigens ben ik niet zo onder de indruk van die 'er staat meer file sinds de 80km-trajecten er zijn'-opmerkingen... er staat altijd veel meer file in november en oktober dan in augustus en september. Bovendien introduceerden ze het net de eerste dinsdag na een vakantie... De overheid er waarschijnlijk wel een wat betere dag voor kunnen kiezen, in die vakantie bijvoorbeeld zodat er minder verkeer ineens aan hoefde te wennen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

_JGC_ schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 17:58:
Er staat dan ook duidelijk bij die uitleg over het nieuwe rijden dat als je enkel korte ritjes in de bebouwde kom rijdt, je af en toe een langere rit moet maken om de boel weer wat schoon te rijden. Als je alleen langere ritten of afwisselend langere en kortere ritten maakt is dat verder niet zo relevant.

Bovendien... waarom zou je niet sowieso af en toe wat dieper het gas in trappen? Invoegen bij snelwegen is imho typisch iets waar je even die nieuwe-rijdentips aan de kant moet zetten en waar je gewoon je snelheid vlot aan die van de snelweg aan moet passen. :)
Zelf hou ik me ruwweg aan die nieuwe-rijdentips, maar bij de snelwegen probeer ik toch aan het begin van de invoegstrook al de goede snelheid te hebben, zodat ik eenvoudiger in een geschikt gat kan duiken. Ook als dat betekent dat ik vanuit stilstand bij een doseerlicht heel snel naar de 80 moet optrekken :)

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:38
80 km per uur...bij die snelheden letten de mensen toch veel minder op?
Bovendien durf ik te wedden dat je auto bij 160 veel zuiniger is, als met 80.
En je uitstoot is dan ook lager.
Motor tempratuur ligt wat hoger , kat is wat warmer...allemaal dingen die bijdragen aan een schonere verbranding(ook betere verbranding..dus zuiniger?)

Overgens is de koude luchtinstroom bij 160 vele malen hoger als met 80...vooral aangezien je met 80 maar een paar cm van je buurman hangt ;)

80 zuiniger? no way :D

• RobertJ
  • Laatst online: 21-11 13:04
160 zuiniger? Wake up dude....

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• AcIDeR
Test het eens met je auto in duitsland(NL is geen optie..teveel flitsers.)...

Misschien sta je er net zo versteld van als mij :)

[ Voor 16% gewijzigd door AcIDeR op 03-12-2005 15:24 ]

• MBV

MBV

AcIDeR schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 15:23:
Test het eens met je auto in duitsland(NL is geen optie..teveel flitsers.)...

Misschien sta je er net zo versteld van als mij :)
Heb jij een boardcomputer? Moet je voor de gein eens kijken wat het verschil tussen 100km/u en 120km/u, vaak scheelt dat 1l/100km bij een redelijk zuinige auto.

Formule voor luchtweerstand: F = A*Cw*Ro*V²/2, waarbij F = Kracht (N) ; A = Frontaal oppervlak (m²); Cw = Weerstandcoëfficient ; Ro = De luchtdichtheid (kg/m³) ; V= de snelheid (m/sec)
A en Ro zijn constant, Cw mag je vaak als constant beschouwen. V is de snelheid, en F is de kracht. Als je een compacte auto neemt, heb je een frontaal oppervlak van 2,10m2, en een Cw-waarde van misschien 0,3. Dan kom je dus aan een constante factor van 2,1*0,3*1,3 = 0,08/2 = 0,04.

oftewel: je auto moet 0,04*V² newtons leveren. V moet je dus omrekenen naar m/s, en dan kwadrateren.
80km/u -> 256N
120km/u -> 576N
160km/u -> 1024N

Om dus bij 160km/u zuiniger te rijden dan bij 120km/u zou jouw motor 2x zo efficient moeten werken als bij 120km/u. Wil jij me even vertellen hoe dat mogelijk is? Zelfs als je Cw-waarde iets omlaag gaat bij hogere snelheden (complexe shit, die airodynamica, geen verstand van), zou het heel raar zijn als dat gebeurt. Motoren in personenauto's worden zo gemaakt dat ze bij legale snelheden optimaal presteren. Aangezien die in de hele wereld behalve duitsland onder de 160 ligt (en ook in duitsland op veel plekken) zou het dus heel onverstandig zijn om dat optimum bij hoge snelheden te laten liggen.

Bij dit verhaal vergeet ik voor het gemak even de lineair oplopende rolweerstand en interne weerstand, en de bij hoge snelheden groter wordende slip van de aangedreven wielen (bij 200km/u 20% slip).

• hneel
  • Laatst online: 17:20

hneel

denkt er het zijne van

Vandaag stond er een interresant grafiekje in de Volkskrant:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/brandstof.jpg

Zoals je ziet klopt de theorie achter "het nieuwe rijden". Hoe hoger de versnelling waarin je rijdt, hoe zuiniger. Helaas rijdt dat in de praktijk voor geen meter. Je auto gaat schokken en je hebt totaal geen acceleratievermogen meer. Dus vandaar rijdt bijna iedereen bij 80 in zijn 4e versnelling. Het brandstofverbruik is dan gelijk als bij 120 in zijn 5e versnelling.

En vanwege de trajectcontrolles kiezen sommigen er zelfs voor om 80 in zijn 3e te rijden. Dan is de kans dat je per ongeluk iets te snel gaat rijden kleiner.

En wat elke ervaren automobilist al wist: files slurpen brandstof. De grafiek toont dat overduidelijk aan. En aangezien 80km zones nu niet echt bijdragen tot minder files, zal de vervuiling er eerder door toe dan door afnemen.

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11 08:20
Je auto gaat schokken en je hebt totaal geen acceleratievermogen meer. Dus vandaar rijdt bijna iedereen bij 80 in zijn 4e versnelling.
wat voor auto heb jij ? ik kan nog goed 60-70 rijden in z'n 5 ?

• AcIDeR
Volgens mijn boardcomputer zuipt mijn auto , en de diesel van mijn broer....bij 160 minder als bij 80.

Geen idee hoe het komt, wellicht omdat je bij 160 niet hoeft te acceleren om in te halen?

Het nieuwe rijden is inderdaad erg iritant ,
maar 80 in 3....zodra je dan je gaspedaal prongelijk aanraakt accelereert hij toch juist sneller als waneer je dit in 4 of 5 doet???
dus rijd je toch sneller te hard?

Overgens staat er nergens wat over het terugschakelen bij verlaten bebouwde kom.
Ik zie vaak mensen , die de bebouwde kom uitrijden...gewoon acceleren in hun 4...waardoor ze amper van hun plek komen.
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn van het zuinige/nieuwe rijden?
Want als je op die manier optrekt, is er wel een ander die hem intrapt om je voorbij te komen.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
hneel schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 19:01:
Helaas rijdt dat in de praktijk voor geen meter. Je auto gaat schokken en je hebt totaal geen acceleratievermogen meer. Dus vandaar rijdt bijna iedereen bij 80 in zijn 4e versnelling. Het brandstofverbruik is dan gelijk als bij 120 in zijn 5e versnelling.
Waarom heb je een goed acceleratievermogen nodig als je 80 rijdt? voor die maar keer dat ik ergens tussen moet duiken en moet accelereren schakel ik wel even terug, das toch niet zo bijzonder?

• Config
Vandaag stond er een interresant grafiekje in de Volkskrant:

[afbeelding]

Zoals je ziet klopt de theorie achter "het nieuwe rijden". Hoe hoger de versnelling waarin je rijdt, hoe zuiniger. Helaas rijdt dat in de praktijk voor geen meter. Je auto gaat schokken en je hebt totaal geen acceleratievermogen meer. Dus vandaar rijdt bijna iedereen bij 80 in zijn 4e versnelling. Het brandstofverbruik is dan gelijk als bij 120 in zijn 5e versnelling.
Wat een belachelijke uitspraken toch weer. Mijn auto doet het prima met 80 in z'n 5 (1.8 benzine).

Accelereren is hét grote probleem op de snelwegen in dit land. Altijd maar dringen, ik zie het als taxi chauffeur zoooveel. Rij gewoon hoe hard je ook maar wil rijden, en blijf op die snelheid rijden. 160 rijden voor 1 minuut brengt je niet sneller op je bestemming. Rijdt gewoon constant, je verbruikt veel minder, en je bent veel relaxter. DE OPENBARE WEG IS GEEN OORLOGSGEBIED. Je kan best

- met een constante snelheid op je baan blijven, voor je het weet wordt rijden leuk!
- de politie inhalen als die zelf onder de limiet rijden, dat mag
- iemand rechts voorbij lopen als hij moet remmen, ontspan je krijgt daar echt geen boete voor
- je laten inhalen door iemand anders, je gaat er echt niet dood van
- een gat voor je wagen laten vallen, je hoeft niet steeds aan te sluiten als een bezeten dwangneuroot

Nederlanders kunnen gewoon niet rijden. Ze dringen, dringen en nog een dringen zich een weg naar de volgende voorligger. Als ik me zo op zou vreten als die gemiddelde chauffeur in dit land, zou ik een hartaanval krijgen omdat ik dan 10 uur per dag gestresst zou zijn.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Juist door dat terugschakelen belast je de motor meer en moet hij in die lagere versnelling vermogen opwekken...dit kost op zo`n moment extra brandstof.... dan heeft dat zuinige rijden ervoor dus geen zin gehad...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Michael Knight schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 19:37:
Juist door dat terugschakelen belast je de motor meer en moet hij in die lagere versnelling vermogen opwekken...dit kost op zo`n moment extra brandstof.... dan heeft dat zuinige rijden ervoor dus geen zin gehad...
wat niet weglaat dat ik zuiniger rijdt dan de hele tijd in zijn 4, dus heeft het rijden in zijn 5 zeker wel nut.

• MBV

MBV

@Knight: ga eens in een auto met boardcomputer rijden. Ga dan eens 80 rijden op de snelweg (dat is toegestaan ;)), en reset de boardcomputer. Rijd vervolgens een minuut lang 80 (achter een vrachtwagen ofzo), haal de vrachtwagen in, en ga weer een minuut 80 rijden. Wat mij part haal je 2x een vrachtwagen in. Bij dat inhalen schakel je terug naar zijn 4, naar zijn 3 is zelfs in een 8 jaar oude suzuki alto onnodig ;). Je hebt nu 1 minuut en 30 sec in zijn 5 gereden, en 1 of 2x terug geschakeld wat 30 sec duurde (gok ik). Onthoud je gemiddelde verbruik, reset de boardcomputer, en ga 2 minuten 80 rijden in z'n 4, zónder in te halen. Ik durf aardig wat te wedden dat je gemiddelde verbruik flink hoger is.
@Config: ook mijn mening :)
@Hneel: dat grafiekje zegt niks. Was dat een benzine- of dieselauto, was het een overpowered of underpowered motor (golf 1.4 of golf W32 ;)) enz enz. Bij de C2 van mijn moeder maakt het bij 50 km/u niet uit of ik in z'n 5 of 4 rijd, verbruik is gelijk. Tot aan 60-70 km/u is het verbruik bij constante snelheid en minder dan 2000rpm 5l/100km.
En over dat schokken: dan zit je in een té hoge versnelling. Dat punt verschilt per auto, maar als je geen 80 in z'n 5 kan rijden zou ik eens langs de garage gaan. Dan is er écht iets mis met je auto. Bij mij schokt hij juist meer in een lagere versnelling: bij 60 in z'n 2 rem je gigantisch op je motor zodra je gas los laat, en ga je té hard weg zodra je het gaspedaal iets dieper indrukt. In de hoogst mogelijke versnelling (dus niet 30 in de 5e, dat is niet mogelijk) reageert je motor veel rustiger.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

AcIDeR schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 19:13:
Volgens mijn boardcomputer zuipt mijn auto , en de diesel van mijn broer....bij 160 minder als bij 80.
Allebei in de 5? (of 160 in de 6 als je die hebt) Of rijd je 80 in zijn 4??
En bovendien, waren de overige omstandigheden gelijk? Als je in het ene geval een afdaling met wind mee had en je ook nog eens licht snelheid verlaagde, terwijl je en in het andere lichtjes accelereerde, wind tegen had en een lichte helling... sja ;)

Maar mijn auto, en elke andere waar ik in gereden heb, was zuiniger bij 80 dan bij 100 en zuiniger bij 100 dan bij 120 in diverse ongeveer gelijke omstandigheden, uiteraard in de 5e versnelling. Vanaf 60 is mijn wagen overigens al zuiniger in zijn 5 dan in zijn 4.
Geen idee hoe het komt, wellicht omdat je bij 160 niet hoeft te acceleren om in te halen?
Ah, maar je moet acceleren natuurlijk niet meenemen bij een "80 vs 160"-vergelijking, want bij accelereren verbruik je behoorlijk wat extra brandstof dan als je constant rijdt. Overigens zal je als je in nederland 160 probeert te rijden ook vrij vaak moeten remmen en weer accelereren, dus no-way dat je dan zuiniger af bent. Je moet harder afremmen en weer verder door accelereren.
Het nieuwe rijden is inderdaad erg iritant ,
Ik ervaar het juist als lekker rustig. De auto is veel stiller, hij reageert minder gretig op het gas en hij is nog zuiniger ook. En in de meeste gevallen zie ik die afgenomen gretigheid alleen maar een voordeel. Uiteraard niet wanneer ik een keer snel wil of moet optrekken, maar in die gevallen trap ik hem ook gewoon door in hogere toeren :)
Overgens staat er nergens wat over het terugschakelen bij verlaten bebouwde kom.
Ik zie vaak mensen , die de bebouwde kom uitrijden...gewoon acceleren in hun 4...waardoor ze amper van hun plek komen.
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn van het zuinige/nieuwe rijden?
Want als je op die manier optrekt, is er wel een ander die hem intrapt om je voorbij te komen.
Sinds wanneer is het verplicht om uberhaupt de maximum snelheid te rijden? Laat staan om zo snel mogelijk die snelheid te bereiken? ;)
Sterker nog, het nieuwe rijden suggereert juist dat je rustig met een laag toerental op moet trekken... geduld is een schone zaak. Let er wel op dat je niet met een bokkende moter zit, want dan moet je toch echt terugschakelen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MBV schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 23:50:
Onthoud je gemiddelde verbruik, reset de boardcomputer, en ga 2 minuten 80 rijden in z'n 4, zónder in te halen. Ik durf aardig wat te wedden dat je gemiddelde verbruik flink hoger is.
Ik geloof dat mijn auto ~ 6a7 liter/100km doet bij 80 in zijn 4 en ~ 3 liter in zijn 5...
@Hneel: dat grafiekje zegt niks. Was dat een benzine- of dieselauto, was het een overpowered of underpowered motor (golf 1.4 of golf W32 ;)) enz enz. Bij de C2 van mijn moeder maakt het bij 50 km/u niet uit of ik in z'n 5 of 4 rijd, verbruik is gelijk. Tot aan 60-70 km/u is het verbruik bij constante snelheid en minder dan 2000rpm 5l/100km.
Dat grafiekje zegt een heleboel hoor :P Laat de getallen weg en je hebt een indicatie wat auto's verbruiken bij diverse snelheden in diverse versnellingen. Het belangrijkste wat je er uit kan halen - en zoals zo vaak gezegd - is dat ie in de meeste gevallen zuiniger is in een hogere versnelling, voor zover mogelijk.
En vanwege de trajectcontrolles kiezen sommigen er zelfs voor om 80 in zijn 3e te rijden. Dan is de kans dat je per ongeluk iets te snel gaat rijden kleiner.
Je moet trouwens wel erg veel moeite doen om een boete over te houden aan die trajectcontroles... Ik hoorde Koos Spe (schrijf je dat zo?) eergisteren nog op de radio zeggen dat je er pas een krijgt als er 87km/h gemeten wordt. En aangezien de meeste auto's iets langzamer gaan dan wat er op hun teller staan moet je dus al gauw een gemiddelde van 90 gehad hebben volgens je eigen teller...
Dus zo krampachtig onder de 80 proberen te blijven is nergens voor nodig en in zijn 5 is het vziw lastiger om te accelereren dan in zijn 3, dus zou het sowieso makkelijker moeten zijn om er onder te blijven... en gebruik sowieso indien mogelijk op dat soort stukken je cruise control :)

[ Voor 31% gewijzigd door ACM op 04-12-2005 00:46 ]

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

ACM schreef op zondag 04 december 2005 @ 00:36:Sinds wanneer is het verplicht om uberhaupt de maximum snelheid te rijden? Laat staan om zo snel mogelijk die snelheid te bereiken? ;)
Het is gewoon enorm asociaal om minder dan de maximumsnelheid te rijden als er andere mensen achter je zitten die wel door willen rijden en er niet langs kunnen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

hneel schreef op zondag 04 december 2005 @ 09:29:
Het is gewoon enorm asociaal om minder dan de maximumsnelheid te rijden als er andere mensen achter je zitten die wel door willen rijden en er niet langs kunnen.
Ik rij liever ook de maximum snelheid en erger me er soms aan als dat niet kan. Maar het is niet asociaal om dat niet te doen, je draait het nu om imho. Het is nog altijd de maximum snelheid, niet de verplichte snelheid. Als iemand om wat voor reden dan ook minder hard gaat heb je dat dus te accepteren, hoewel er natuurlijk geen sprake van hinder moet zijn. Maar hinder is er niet zo gauw als iemand met 70 ipv 80 over de weg sukkelt en bovendien ging het de persoon waar ik op reageerde over traag optrekken, niet over traag rijden :)
Als je dan gaat proberen die ander duidelijk te maken dat ie harder moet ben je al gauw zelf asociaal bezig ;)

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

ACM schreef op zondag 04 december 2005 @ 11:11:
[...]

Ik rij liever ook de maximum snelheid en erger me er soms aan als dat niet kan. Maar het is niet asociaal om dat niet te doen, je draait het nu om imho. Het is nog altijd de maximum snelheid, niet de verplichte snelheid. Als iemand om wat voor reden dan ook minder hard gaat heb je dat dus te accepteren, hoewel er natuurlijk geen sprake van hinder moet zijn. Maar hinder is er niet zo gauw als iemand met 70 ipv 80 over de weg sukkelt en bovendien ging het de persoon waar ik op reageerde over traag optrekken, niet over traag rijden :)
Asociaal is een nogal beladen begrip, dat besef ik. Maar het betekent alleen maar zoiets als 'geen rekening houden met anderen'. En dat staat helemaal los van je wel of niet aan de wet houden. Je kan je perfect aan de wet houden en toch niet sociaal bezig zijn. (Als alle mensen achter je harder dan de vmax willen rijden, bv). Dat is een keuze. Voor sommige mensen weegt 'je aan de wet houden' moreel zwaarder dan 'sociaal zijn'. Andere mensen hebben andere morele voorkeuren.

(Te) traag optrekken is trouwens ook niet echt sociaal. Dan kunnen er immers minder mensen achter je door het groene licht. Met piepende banden en gierende motor wegscheuren is een ander uiterste. Uitermate 'Sjonnie', maar niet echt asociaal want je hindert er niemand mee. ;)
Als je dan gaat proberen die ander duidelijk te maken dat ie harder moet ben je al gauw zelf asociaal bezig ;)
Dat is zeker waar. Zeker wanneer dat leidt tot gevaarlijke situaties. Bumperkleven e.d.

Maar een hardrijder kan een langzaamrijder nooit dwingen harder te rijden. Omgekeerd wel.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Nog over 80 in zijn 3e, 4e of 5e.

Een automotor heeft bij een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling een bepaald toerental. Ook daar bestaan grafiekjes van, al heb ik die niet direct bij de hand. Bij de meeste auto's rij je bij 80 km/u het lekkerst in zijn 4e versnelling. In zijn 3e is het toerental te hoog waardoor je motor gaat 'gieren'. En in zijn 5e is het toerental te laag. Bij wat voor snelheid het precies is, daar wil ik even van af wezen, maar als het toerental echt te laag wordt gaat je auto bonken en schokken.

Het nadeel van 80 in zijn 4e is dat als je je gas maar even ietsje dieper indrukt je zo op 90 of 100 zit. In zijn 3e niet, want dan is 80 al zo ongeveer het maximum waarin je binnen die versnelling kan rijden. In zijn 5e is ook een optie, want als je dan je gas indrukt ga je niet meer harder dan je al ging.

Kortom, bij trajectcontrolles geen 80 in zijn 4e, maar ofwel in zijn 3e ofwel in zijn 5e. Het rijdt echter geen van beide echt lekker.

• Roenie
  • Niet online
ACM schreef op zondag 04 december 2005 @ 00:41:...en gebruik sowieso indien mogelijk op dat soort stukken je cruise control :)
Gewoon de tijd op de boordcomputer op nul en weten hoelang je er minimaal over moet doen.
hneel schreef op zondag 04 december 2005 @ 09:29:Het is gewoon enorm asociaal om minder dan de maximumsnelheid te rijden als er andere mensen achter je zitten die wel door willen rijden en er niet langs kunnen.
Het is natuurlijk ook asociaal om sneller te willen dan anderen en daardoor mensen te hinderen door ze op te jagen. Uiteindelijk staat degene de onder de maximumsnelheid blijft wel aan de "juiste" kant van de wet natuurlijk. Edit: Ik ben het wel met je eens dat een wet niet zaligmakend is. Echter, om de rustige rijder te bestempelen als asociaal gaat wat ver. Maar dat geef je zelf ook aan.

Als mensen zich nu wat minder druk maakten op elkaar waren er om te beginnen al veel minder files. Onthaasting mensen :)

Edit:
hneel schreef op zondag 04 december 2005 @ 12:26:Nog over 80 in zijn 3e, 4e of 5e.

Een automotor heeft bij een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling een bepaald toerental. Ook daar bestaan grafiekjes van, al heb ik die niet direct bij de hand. Bij de meeste auto's rij je bij 80 km/u het lekkerst in zijn 4e versnelling. In zijn 3e is het toerental te hoog waardoor je motor gaat 'gieren'. En in zijn 5e is het toerental te laag. Bij wat voor snelheid het precies is, daar wil ik even van af wezen, maar als het toerental echt te laag wordt gaat je auto bonken en schokken.

Het nadeel van 80 in zijn 4e is dat als je je gas maar even ietsje dieper indrukt je zo op 90 of 100 zit. In zijn 3e niet, want dan is 80 al zo ongeveer het maximum waarin je binnen die versnelling kan rijden. In zijn 5e is ook een optie, want als je dan je gas indrukt ga je niet meer harder dan je al ging.

Kortom, bij trajectcontrolles geen 80 in zijn 4e, maar ofwel in zijn 3e ofwel in zijn 5e. Het rijdt echter geen van beide echt lekker.
Dit is wel heel kort door de bocht. Het hangt er wel van af hoe soepel je motor is. Misschien is de inhoud van je motorblok niet echt geschikt voor het gewicht van je auto.

Zolang je niet hoeft te acceleren valt 50-60 nog wel te doen in zijn 5. Een constante snelheid rijden is overigens een heel probaat middel tegen veel files.

[ Voor 53% gewijzigd door Roenie op 04-12-2005 12:35 ]

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

hneel schreef op zondag 04 december 2005 @ 12:26:
In zijn 3e niet, want dan is 80 al zo ongeveer het maximum waarin je binnen die versnelling kan rijden.
nee hoor, het max in de derde versnelling is 135 8)

maar als ik continue 80 moet rijden (als ik achter een ander zit ofzo), dan doe ik dat ook in z'n 5, dan maakt de motor precies 2000 toeren, dat is best relaxt rijden hoor. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

continue snelheid boven de 60 per uur doe ik altijd in z'n 5, dan schiet ik tenminste niet meteen als een gek vooruit als je het gas een beetje intrapt.

Overigens kunnen de meeste auto's wel 80 in z'n 2 en vaak wel harder nog in z'n 2 :)

• Tinus

Tinus

shit happens

De mijnes gaat tot 85 is z'n 2 ;)

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Het nadeel van 80 in zijn 4e is dat als je je gas maar even ietsje dieper indrukt je zo op 90 of 100 zit.
Dan kun je volgens mij gewoon niet rijden :?

Ik rijd 80 prima in zijn 5, helemaal geen moeite mee en het rijd lekker rlx. 50 doe ik in zijn 4 en dat rijd eveneens heel lekker en vanaf een kilometer of 60-65 per uur schakel ik ook door naar zijn 5 (mits m'n snelheid constant is op langere stukken)

Last.fm

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hoe een auto zich gedraagt bij verschillende versnellingen en toerentallen verschilt nogal per model. Je merkt snel genoeg wat een auto wel en niet trekt. Mijn 307 2,0 liter benzine heeft een tamelijk korte overbrenging in de vijfde versnelling en rijdt dan ook zonder enige tegenstrubbelingen 50 km/h in V bij 1500 rpm. Het toerental bij 120 km/h is wel vrij hoog, ongeveer 3800 rpm. Van BMW is bekend dat ze de zesde versnelling vaak erg lang maken waardoor het toerental, het verbruik en de geluidsproductie laag zijn, maar er ook minder acceleratievermogen is. Wat mij betreft is dat een goede keuze. Een auto heeft niet voor niets een versnellingsbak.

Ik vind het zelf erg relaxed om laag in de toeren rond te cruisen. Het rijdt een stuk rustiger vanwege de lagere geluidsproductie en het minder gretig reagerende gaspedaal. Als ik toch vlot wil accelleren doe ik dat wel terug te schakelen naar III of IV.

• MBV

MBV

ACM schreef op zondag 04 december 2005 @ 00:41:
[...]

Dat grafiekje zegt een heleboel hoor :P Laat de getallen weg en je hebt een indicatie wat auto's verbruiken bij diverse snelheden in diverse versnellingen. Het belangrijkste wat je er uit kan halen - en zoals zo vaak gezegd - is dat ie in de meeste gevallen zuiniger is in een hogere versnelling, voor zover mogelijk.
[...]
Die kromme zal voor een diesel heel anders zijn dan voor een benzine. Als je met een diesel weinig toeren maakt, zal je turbo hard meewerken, wat ervoor zorgt dat hij alsnog meer brandstof verbruikt. Ook zijn er auto's (zoals hierboven genoemd BMW's) die niet in de hoogste versnelling 80 kunnen rijden (320d touring deed bijv erg vervelend in z'n 5 bij 80, 90 geen probleem meer, of een C5 HDi automaat met 4-bak :X die ook 85-90 nodig heeft voor de 4e). Globaal zal de indruk wel gelijk zijn, maar het kan bij een turbomotor zomaar zijn dat hij 80 in z'n 4 zuiniger rijdt dan in z'n 5.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

hneel schreef op zondag 04 december 2005 @ 12:18:
Asociaal is een nogal beladen begrip, dat besef ik. Maar het betekent alleen maar zoiets als 'geen rekening houden met anderen'. En dat staat helemaal los van je wel of niet aan de wet houden. Je kan je perfect aan de wet houden en toch niet sociaal bezig zijn. (Als alle mensen achter je harder dan de vmax willen rijden, bv). Dat is een keuze. Voor sommige mensen weegt 'je aan de wet houden' moreel zwaarder dan 'sociaal zijn'. Andere mensen hebben andere morele voorkeuren.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het niet helemaal met je eens. Althans, waarschijnlijk wel met je eens, maar niet met hoe je het hier uitlegt ;)
Zeker je voorbeeld is niet correct. Als jij je aan de maximum snelheid houdt, dan is een ieder die van jou verwacht dat je harder gaat asociaal. Want die verwacht dan dat jij de wet breekt. Dat kan je in geen geval goed praten.
Het waar mogelijk niet op zij gaan voor de snellere bestuurders, het zonder fatsoenlijk snelheid maken en goed kijken invoegen/inhalen etc, dat is ook niet goed te praten natuurlijk :P
Maar een hardrijder kan een langzaamrijder nooit dwingen harder te rijden. Omgekeerd wel.
Dwingen niet nee, maar de rit kan danig onaangenaam gemaakt worden voor de langzaamrijder. Met name door bumperkleven, lichtsignalen geven of nadrukkelijk helemaal links op de baan rijden of "van links naar rechts" bewegen om aan te geven wat de hardrijder wil.
Reken maar dat de langzaamrijder zich dan opgejaagd of zelfs gedwongen harder te rijden voelt.

Vergeet niet dat de beschreven situatie betekent dat je o.a tegenliggers, bochten of zelfs een doorgetrokken streep heeft. Anders kon je tenslotte wel inhalen. En dat suggereert dat de situatie waar je dan mee te maken hebt helemaal niet zo overzichtelijk of veilig is dat je er ook van iedereen kan verwachten dat ze de maximum snelheid zelfs maar durven te rijden.
Bij de meeste auto's rij je bij 80 km/u het lekkerst in zijn 4e versnelling.
Dat is wellicht een definitiekwestie, maar in diverse auto's waar ik meerdere kilometers mee gemaakt heb vond ik de 5 comfortabeler. Vanwege de al eerder genoemde rust en het minder happig op het gas reageren.
Ronken/rommelen heb ik pas vanaf 65km/h meegemaakt, afhankelijk van de auto. De mijne doet dat overigens pas tot zo'n 55, tenzij je gaat optrekken dan tot zo'n 65 in de 5e.
Aangezien mijn auto wat aggresiever reageert op het gas bij hoge toeren is je statement met mijn wagen en alle die ook een 1.6 HDI 110pk hebben (en dat zijn er nogal wat) al niet waar :) En ik kreeg niet de indruk dat ik erg veel moeite moest doen om ongeveer 80 te rijden in de 4 bij andere wagens.
Met een gemiddelde van 87 waarbij je een boete krijg mag je meer dan de helft van de rit 90 rijden, zonder een boete te krijgen. Overigens doe ik dat niet, en de meeste anderen ook niet, maar je moet nou ook weer niet te bang voor een boete worden :)
Aangezien je met 80 in zijn 3 al heel gauw 3x zoveel (of meer) verbruikt als in zijn 5... neem alsjeblieft de 5 en probeer gewoon es hoe fijn ie rijdt. Doet ie het niet goed, ga naar de dealer terug en klaag er over. Want dat ie 60 niet lekker in zijn 5 doet ok... maar 80?
Het traag optrekken in zijn 5 bij 80 is trouwens ook niet relevant, aangezien je bij die trajectcontrole bent wil je dat daar helemaal niet ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MBV schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:36:
Globaal zal de indruk wel gelijk zijn, maar het kan bij een turbomotor zomaar zijn dat hij 80 in z'n 4 zuiniger rijdt dan in z'n 5.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar er zijn voor zover ik weet meer auto's zuiniger in hun 5 dan in hun 4 bij 80. Overigens heb ik in 3 verschillende turbodiesels gereden (1.9 JTD van fiat uit 2000, 2.0 d4d van toyota uit 2004/5 en een 1.6 hdi van psa uit 2005) en allen waren voor zover ik me herinner zuiniger in de 5e :)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

_Ernst_ schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:23:
[...]

Ik ben afgelopen zomer naar Zweden geweest, en daar is de situatie ongeveer zoals in Noorwegen, 90KM/h op alle snelwegen, en dat rijdt zeer rlx :).
Klopt niet, in Zweden mag je 110 op de snelweg.

[ Voor 3% gewijzigd door j-w op 04-12-2005 16:45 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
AcIDeR schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 15:16:
80 km per uur...bij die snelheden letten de mensen toch veel minder op?
Bovendien durf ik te wedden dat je auto bij 160 veel zuiniger is, als met 80.
En je uitstoot is dan ook lager.
Motor tempratuur ligt wat hoger , kat is wat warmer...allemaal dingen die bijdragen aan een schonere verbranding(ook betere verbranding..dus zuiniger?)

Overgens is de koude luchtinstroom bij 160 vele malen hoger als met 80...vooral aangezien je met 80 maar een paar cm van je buurman hangt ;)

80 zuiniger? no way :D
;(
Tinus schreef op zondag 04 december 2005 @ 12:47:
De mijnes gaat tot 85 is z'n 2 ;)
Ik haal 130 in de tweede en die van een vriend haalt de 160 in de eerste..... :7
Big deal wat je al dan niet haalt in de 2de versnelling.
ACM schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:43:
Dwingen niet nee, maar de rit kan danig onaangenaam gemaakt worden voor de langzaamrijder. Met name door bumperkleven, lichtsignalen geven of nadrukkelijk helemaal links op de baan rijden of "van links naar rechts" bewegen om aan te geven wat de hardrijder wil.
Reken maar dat de langzaamrijder zich dan opgejaagd of zelfs gedwongen harder te rijden voelt.
Verschrikkelijk die bumperklevers.... gewoon het gas loslaten totdat we in de achteruit gaan.
Als iemand voor mij tegen de normale snelheden rijdt, dan ga ik em niet opjagen. Maakt toch niets uit qua tijd.
In de 3de zit je met pompverliezen, wegens te hoog toerental en gesloten smoorklep (gesteld dat jouw auto benzine lust)
In de 4de heb je overschot aan vermogen en nog steeds pompverliezen
In de 5de heb je geen overschot aan vermogen en weinig pompverliezen

Wat is het beste? In de 5de continu rijden, versnellen in de 4de.
MBV schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:36:
Die kromme zal voor een diesel heel anders zijn dan voor een benzine. Als je met een diesel weinig toeren maakt, zal je turbo hard meewerken, wat ervoor zorgt dat hij alsnog meer brandstof verbruikt.
Waar haal je die wijsheid? Een diesel is superieur aan een benzine motor, de enige reden dat de benzinemotor nu nog steeds de voorkeur geniet is dat er geen meetsonde is welke de HC's, CO en NOx kan meten wat wel bij een benzine motor kan.

[ Voor 77% gewijzigd door Chevy454 op 04-12-2005 18:49 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

j-w schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:45:
[...]

Klopt niet, in Zweden mag je 110 op de snelweg.
Idd, foutje. Maar het leuke is, er zijn vrij weinig snelwegen :P
Wij hebben dan ook het grootste gedeelte op autowegen gereden waar je dus wel max 90 mag...

Last.fm

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:15

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik mag van mijn instructrice pas bij 100 km/h doorschakelen naar de 5... Terwijl ik het liefst bij de 80 doorschakel naar de 5. Constant 80 rijdend moet ik in de 4 omdat ik anders niet vlot kan reageren... Vind ik best meevallen (indeed: gewoon proberen :P) En bij accelereren af en toe bij 90 'pas' doorschakelen. Gewoon lekker rustig/relaxt, hoewel er bij mij wel flink op vlot rijden gehamerd wordt (let wel, vlot, niet snel)
Overigens hebben we de boordcomputer nog wel eens laten zien wat het verschil in verbruik was, maar dat weet ik niet meer precies.

Als je het nieuwe rijden toepast, je schakelt vroeg door waardoor de motor in een laagtoerig gebied valt, dan verbrand de motor dus optimaal heb ik begrepen, maar hoe zit het met 'slijtage' van de motor hierdoor?

[ Voor 30% gewijzigd door bartvl op 04-12-2005 21:38 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Chevy454
  • Niet online
bartvl schreef op zondag 04 december 2005 @ 21:36:
maar hoe zit het met 'slijtage' van de motor hierdoor?
Hangt ervanaf. De big-end lagers krijgen meer op hun kloten wanneer er volgas wordt geaccelereerd wanneer de motor te zwaar wordt belast (te hoge versnelling, te weinig toeren). Maar dan moet je het echt wel gek maken. Zoals bij 30km/h in de 5de versnelling volgas vertrekken. Anders maakt het geen kloot uit.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Config
Waarom moeten sommigen van jullie meteen de theorie in duiken om te bepalen wat er zuiniger is? Ga maar eens een tank leegrijden in lage toeren, zonder je pedaal diep in te trappen (=belangrijk). Je bent meteen overtuigd...

• MBV

MBV

Chevy454 schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:29:
[...]

Hangt ervanaf. De big-end lagers krijgen meer op hun kloten wanneer er volgas wordt geaccelereerd wanneer de motor te zwaar wordt belast (te hoge versnelling, te weinig toeren). Maar dan moet je het echt wel gek maken. Zoals bij 30km/h in de 5de versnelling volgas vertrekken. Anders maakt het geen kloot uit.
Onder een bepaald toerental doet de motor vervelend (diesel gaat brommen, benzine, tja, voelt vervelend), is dat wat je bedoelt? Of moet je ook niet het gas helemaal indrukken bij 1500rpm? bij kleine benzinemotoren, zoals suzuki alto of C2 1.1, heeft dat nieteens zin: gaspedaal half intrappen geeft net zoveel kracht als helemaal

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:15

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat is ook zo iets ja. Houdt het dus in dat als je laag in de toeren gas geeft dat het dus zwaarder is voor de motor als je vol gas geeft dan dat als je half gas geeft? (enerzijds wel logisch, maar wel vreemd als je erover gaat nadenken)
Ontopic: tjsa, het zal vast schoner zijn als je naar de uitstoot kijkt van de auto die (constant) 80 rijdt. Maar als er daardoor op andere locaties files ontstaan...
En voor het gevoel: tachtig rijden is helemaal niet zo vervelend als het ook daadwerkelijk druk is. Maar als het rustiger is en er is ruimte, dan is tachtig wel wat weinig.

Life is not about specs, it is about joy!

• Tinus

Tinus

shit happens

Chevy454 schreef op zondag 04 december 2005 @ 18:37:
Ik haal 130 in de tweede en die van een vriend haalt de 160 in de eerste..... :7
Big deal wat je al dan niet haalt in de 2de versnelling.
netjes! wat voor auto's ? vriend heeft zeker een ferrari oid ?

• Chevy454
  • Niet online
bartvl schreef op zondag 04 december 2005 @ 23:15:
Dat is ook zo iets ja. Houdt het dus in dat als je laag in de toeren gas geeft dat het dus zwaarder is voor de motor als je vol gas geeft dan dat als je half gas geeft? (enerzijds wel logisch, maar wel vreemd als je erover gaat nadenken)
Nee. Zolang de vraag van vermogen maar niet groter is dan het vermogen welke de motor kan leveren bij een bepaald toerental. Het is beter om een versnelling terug te schakelen als je echt te laag zit qua toeren.

• Mitch
  • Laatst online: 14:01
Chevy454 schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:29:
[...]

De thermische belasting van het blok gaat omhoog, dit betekent op de lange termijn schade aan je motor. Smeerolie wordt sneller oud .Ook onstaat bij hogere temperaturen zwaveloxide (hoge temperatuurs corrosie), maar dat is geen probleem want dan smeren we de automobilsten gewoon een roetfiltertje aan, dan is de uitstoot verminderd en verder zoekt de automobilist het maar uit.
Zwaveloxide tast het blok aan de uitlaatzijde aan, opeens moet je elk jaar om een nieuwe uitlaat, goh hoe komt dat ...
De overheid wil geen schonere lucht.
De overheid wil geld, en dat krijgen ze niet als ze de uitstoot niet omlaag halen.
En ach, als de automobilist zuiniger gaat rijden, dan gaan de accijnzen toch gewoon weer omhoog.
Het milieu is gewoon een slap excuus om over de rug van de automobilist extra geld binnen te halen.

Laatst stond er nog een stuk in de Quest over de ondergrondse kolenbranden in china en nog een paar landen. Vervuiling hiervan is enorm, maar wat schieten we er mee op als we de boel gaan blussen ? Niets, want het brengt niets op, het kost alleen maar, dus niet interessant.

• Chevy454
  • Niet online
Mitch schreef op zondag 04 december 2005 @ 23:24:
De thermische belasting van het blok gaat omhoog, dit betekent op de lange termijn schade aan je motor. Smeerolie wordt sneller oud .Ook onstaat bij hogere temperaturen zwaveloxide (hoge temperatuurs corrosie), maar dat is geen probleem want dan smeren we de automobilsten gewoon een roetfiltertje aan, dan is de uitstoot verminderd en verder zoekt de automobilist het maar uit.
De thermische belasting blijft even hoog, je moet even veel vermogen blijven genereren. Of je moet plots in de 4de 10pk minder gaan bijmaken in vergelijk met de 5de versnelling om 80km/h te rijden. De motor werkt op lambda 1 (of toch zo goed mogelijk). Daarnaast heb je een koelcircuit (water als oliesysteem) en er is een duidelijke toename van de hogere werktemperatuur bij elke fabrikant. Enkel maar beter, heb je meer rendement.

De toyota prius stelt haar motor altijd zodanig in zodat deze bij het laag mogelijk toerental altijd met een volledig geopende smoorklep kan werken. Is dat slecht, nee is alleen maar beter. Veel minder stromingsverliezen en een hoger rendement. Meer value for cash, dat is toch wat we willen?

Dat je olie ouder wordt, moet je geen gamma shit nemen :Y)
Over olie ga ik _niet_ beginnen, is een verhaal zonde einde.
Zwaveloxide tast het blok aan de uitlaatzijde aan, opeens moet je elk jaar om een nieuwe uitlaat, goh hoe komt dat ...
Heb je geen problemen mee, enkel bij de nieuwe direct ingespoten motoren _kan_ het een probleem vormen. Maar aangezien iedereen toch al genoeg geld in die aftermarket einddemper investeert... Titanium uitlaatsysteem _o_
overheid blablabla
Dat jij het ziet als geldklopperij is jouw recht maar het is onzinnig om te stellen dat het de levensduur merkbaar gaat verkorten. Wat veel erger is is het vragen van te veel koud vermogen of het rijden van korte afstanden. Laagtoerig rijden kan totaal geen kwaad mits je niet te laag gaat rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 04-12-2005 23:54 ]

• Mitch
  • Laatst online: 14:01
Chevy454 schreef op zondag 04 december 2005 @ 23:35:
[...]

De thermische belasting blijft even hoog, je moet even veel vermogen blijven genereren. Of je moet plots in de 4de 10pk minder gaan bijmaken in vergelijk met de 5de versnelling om 80km/h te rijden. De motor werkt op lambda 1 (of toch zo goed mogelijk). Daarnaast heb je een koelcircuit (water als oliesysteem) en er is een duidelijke toename van de hogere werktemperatuur bij elke fabrikant. Enkel maar beter, heb je meer rendement.
onzin, significant minder toeren bij constant blijven van het gevraagde vermogen leidt tot meer thermische belasting.Doordat de spoeling van de verbrandingsruimte langzamer verloopt, loopt de temperatuur op. Meer koelen = meer verliezen = hoger verbruik. Sla je boeken er maar eens op na.
Dat je olie ouder wordt, moet je geen gamma shit nemen :Y)
Over olie ga ik _niet_ beginnen, is een verhaal zonde einde.
Heeft niets met gamma te maken, jij wil er niet over beginnen = non-argument
[...]

Heb je geen problemen mee, enkel bij de nieuwe direct ingespoten motoren _kan_ het een probleem vormen. Maar aangezien iedereen toch al genoeg geld in die aftermarket einddemper investeert... Titanium uitlaatsysteem _o_
ja titanium ja ... ook nog iets zinnigs hierover ? bijvoorbeeld dat álle nieuwe diesels direct ingespoten zijn (wat dat er ook mee te maken mag hebben, je onderbouwd namelijk géén van je stellingen / aannames)
[...]

Dat jij het ziet als geldklopperij is jouw recht maar het is onzinnig om te stellen dat het de levensduur merkbaar gaat verkorten.
tsja ...
Wat veel erger is is het vragen van te veel koud vermogen of het rijden van korte afstanden. Laagtoerig rijden kan totaal geen kwaad mits je niet te laag gaat rijden.
contaminatie ?

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23
"Laag, maar niet té laag" zal de strekking zijn ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mitch schreef op maandag 05 december 2005 @ 00:05:
onzin, significant minder toeren bij constant blijven van het gevraagde vermogen leidt tot meer thermische belasting.Doordat de spoeling van de verbrandingsruimte langzamer verloopt, loopt de temperatuur op. Meer koelen = meer verliezen = hoger verbruik. Sla je boeken er maar eens op na.
Wat ik me hier bij afvraag... er is al bewezen (of "bewezen" als je dat liever hebt) dat bij dezelfde snelheid en de verdere hier al genoemde voorwaarden er met een hogere versnelling en dus een lager toerental minder brandstof verbruikt wordt. De hoeveelheid warmte die geproduceerd wordt hangt bij mijn weten nog altijd rechtevenredig af van de hoeveelheid brandstof die verbrand wordt. De efficientie van het voertuig neemt tenslotte toe, de manier waarop de brandstof verbrandt verandert niet zo veel lijkt me.

Dat samen suggereert dus dat de absolute warmteproductie lager is. De vraag is dus of de verminderde afvoer van warmte door het lagere toerental enzo opweegt tegen de lagere absolute warmteproductie. Is dat wel of niet het geval, ik weet het niet, jij?
Als het er niet tegen opweegt, dan is inderdaad de thermische belasting hoger, anders zie ik niet in waarom dat zou moeten zijn? :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik lees hier de bewering dat je bij gelijkblijvende snelheid in een hogere versnelling meer brandstof verbruikt. Nu ben ik geen autotechnicus, maar dat klopt volgens mij alleen in extreme gevallen (als je in de hogere versnelling bijvoorbeeld bij 1000 1/min uitkomt).
Maar als je van 5000 1/min naar 2000 1/min gaat en de snelheid (= gevraagde vermogen) blijft gelijk, dan ben je wel zeker zuiniger aan het rijden.

Signatures zijn voor boomers.

• MBV

MBV

[knip]
(wat dat er ook mee te maken mag hebben, je onderbouwd namelijk géén van je stellingen / aannames)
[knip]
Dit is het enige punt waarop ik je 100% gelijk geef. Voor de rest doet je verhaal namelijk nogal onlogisch aan. Maar je hebt 100% gelijk dat chevvy maar heel weinig stellingen onderbouwt.
Als je dan wat andere onderbouwingen ziet, kan ik me voorstellen dat hij daar geen zin in heeft...

Even een algemene hint: als het zo slecht zou zijn om met een laag toerental te rijden, waarom worden automaten dan altijd zó geprogrammeerd dat ze het laagst mogelijke toerental aanhouden (als je een poosje rustig rijdt, en hij dus heeft 'geleerd' dat je geen racer bent)?

• Chevy454
  • Niet online
onzin, significant minder toeren bij constant blijven van het gevraagde vermogen leidt tot meer thermische belasting.Doordat de spoeling van de verbrandingsruimte langzamer verloopt, loopt de temperatuur op.
Je hebt zowiezo altijd koelingsverliezen. Wat noem jij significant minder toeren? Net geen stationair draaien in de 5de? Dat is inderdaad fout maar om een andere reden, die extra graden zijn het minste van je zorg.
Meer koelen = meer verliezen = hoger verbruik.
Het rendement is zowiezo het probleem. Je hebt 75% verlies aan warmte en randapparaten (oké bij een moderne diesel 60%) en dat is dan in goede omstandigheden.

Wanneer jij veel toeren maakt en je smoort de gasklep dan heb je pompverliezen omdat de motor vacuum trekt. Met als gevolg dat je Volumetrische Efficientie daalt en je minder hoge einddruk hebt. Lage VE en lagere einddruk geeft inderdaad minder warmte. Maar de hoeveelheid warmte staat ook in relatie tot het geleverde vermogen.

offtopic:
Waarom denk je dat je bij een compressiemeting altijd met een volledig geopende gasklep moet doen, gewooon voor de show :?

offtopic:
waarom monteren tuners een dunnere koppakking?

offtopic:
Jij haakt niet eens in op het gedeelte wat ik zei over de toyota prius, een wagen welke qua brandstofinspuiting echt super is. Ik schat de kansen laag in dat mensen dit gaan snappen

Wanneer je laagtoerig rijdt met een open gasklep heb je geen pompverliezen. Dat is ook de reden dat een diesel in dat opzicht superieur is aan een benzine, het ontbreken van een smoorklep. Denk daar maar eens overna en bekijk eens het verbruikdiagramma van een diesel motor in functie van het toerental, vermogen en koppel.

offtopic:
leesvoer! http://www.hetnieuwerijden.nl/pop_efficientie.html. Dit is exact wat ik zeg, rijden in een zo laag mogelijk toerental waarbij je in het ei valt en met een volledig geopende gasstand

Laagtoerig en dus niet te laag want dan zit je weer met de efficientie van het orgelsysteem.
offtopic:
De nokkenassen zijn maar geoptimaliseerd voor een enkel toerentalbereik waardoor je bij lage toeren geen goede stromingssnelheid hebt van het mengsel en je dus weer een... lage VE hebt. Maar dat wist jij tuurlijk wel en je hebt ook een antwoord hoe je dat probleem kan oplossen. Ik althans toch wel.
Meer koelen = meer verliezen = hoger verbruik
Hoeft niet, als ik een laag rendement heb door de smoor verliezen dan heb ik geen rendement meer van 25% maar zeg 10%. Wat is dan erger?

offtopic:
diesel heeft geen smoorverliezen, dat weet iedereen. Dus bovenste slaat op benzinemotoren
Heeft niets met gamma te maken, jij wil er niet over beginnen = non-argument
Olie begin ik gewoon niet over, veel te veel gezeik.
Olie is gekoeld en zolang die niet gefrituurd wordt is het geen probleem. Nee het kapot duwen van de olie. Dat is erger.

In de cilinder wordt het wel 1800 graden als je het goed doet. De zuigerbodem heeft bij mij 4mm speling als die koud is, weet je wel hoe warm het niet moet worden om die 4mm van mijn 100mm zuigerdiameter op te heffen en een goede dichting te krijgen zonder last te krijgen van scuffing?

offtopic:
waarom zit er een oliekanaal naar het smallend en waar gaat dat naar toe? En wat zijn dat voor vreemde gaatjes aan de zijkant van de zuiger ter hoogte van de zuigerbodem?
bijvoorbeeld dat álle nieuwe diesels direct ingespoten zijn
Dat valt me toch tegen hoor. Een diesel heeft op het rijkste punt een lambda waarde van om en bij 1.4 en loopt per definitie altijd arm en produceert dus altijd NOx. Toch gaat de uitlaat langer mee bij een diesel.

offtopic:
drogreden: diesel is vettig

En benzine motoren moeten op lambda 1 rijden. Anders blaas je een gaatje in de zuiger (oké, moet je wel op lambda 1.8 ofzo onder volle belasting rijden), tenzij de verbrandingskamer zodanig gemaakt is zoals bij direct ingespoten benzine motoren waarbij het mengsel rond de bougie zit en het luchtoverschot aan de cilindermantel en toch blaas je geen gaatje in de zuiger. Fenomenaal.

Wat ik niet snap bij jou is het volgende: waarom maak jij jouw in godsnaam zorgen over een paar extra graden waar de piek 2000 graden mag bedragen. Aan die piek zit je haast nooit aan, enkel wanneer je de aanhanger, de koters op de achterbank en de schoonfamile in de kofferbak hebt zitten. And guess what: je hebt dan zowiezo een hoger vermogen nodig dus je moet dan zowieo meer toeren maken. Er zitten olievernevelaars onder elke zuiger, een watermantel rond de cilinder en een heel mooi ontwerp: de thermostaat. Hoe groot zou die openstaan denk je?

Hoe meer warmte, hoe beter vind ik en zo velen meer. Waarom denk je dat ze in godsnaam de compressiedruk willen opvoeren? Omdat je dan meer rendement hebt maar dat brengt warmte met zich mee. Big deal als je euro98 voor handen hebt :z Je moet je pas echt zorgen maken als je C12 of C16 moet gaan tanken.

offtopic:
moet je eens nagaan wat er bij diesel tuning gebeurd

Ik zou me eerder zorgen maken over de extra druk op de zuiger en op het big end lager, als alle olie eruit wordt geperst heb je veel meer problemen op korte termijn dan die enkele graden.
MBV schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:19:
Maar je hebt 100% gelijk dat chevvy maar heel weinig stellingen onderbouwt.
Vroeger deed ik dat wel. Echter: men trekt er nog steeds niets van aan terwijl ik veel moeite doe om het te onderbouwen. Het gevolg is dus duidelijk: veel onbegrip en de beste mensen staan aan wal. Wie heeft er gelijk? Degene welke denkt dat hij gelijk heeft, men is niet voor rede vatbaar.

Ik sta er zelfs versteld van dat ik zelfs een antwoord heb gegeven.

Sterker nog: hij geeft zelfs geen onderbouwing van die thermische belasting, pas toen ik "geen" onderbouwing volgens hem daarop gaf speelt hij op de man. Geen probleem kan ik ook wel. Dat er een probleem met het orgelsysteem is betreffende spoelen en de warmte. Like.... who cares? EGR anyone?

[ Voor 71% gewijzigd door Chevy454 op 05-12-2005 14:15 ]

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 05 december 2005 @ 12:44:
Vroeger deed ik dat wel. Echter: men trekt er nog steeds niets van aan terwijl ik veel moeite doe om het te onderbouwen. Het gevolg is dus duidelijk: veel onbegrip en de beste mensen staan aan wal. Wie heeft er gelijk? Degene welke denkt dat hij gelijk heeft, men is niet voor rede vatbaar.

Ik sta er zelfs versteld van dat ik zelfs een antwoord heb gegeven.
Ik sta er ook versteld van.

Ik doe het niet meer, ga niet meer in op dit soort topics, diegene die denkt dat hij gelijk heeft. Best, have fun with it. :)

Is niet arrogant bedoeld maar als je met de juiste informatie aan komt zetten door studie en dergelijke en het word afgewimpeld, nou perfect toch, als jij denkt dat je het beter weet, Prima! Ik hou dan verder mijn mond wel als dit 100 keer gebeurd.

Chev : 8)7 :+

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Chevy454
  • Niet online
Capo schreef op maandag 05 december 2005 @ 13:39:
Ik sta er ook versteld van.
Ik doe het niet meer, ga niet meer in op dit soort topics, diegene die denkt dat hij gelijk heeft. Best, have fun with it. :)
Komt tijd komt raad. Ik ben op de goede weg, zie ook betreffende olie :P
Is niet arrogant bedoeld maar als je met de juiste informatie aan komt zetten door studie en dergelijke en het word afgewimpeld, nou perfect toch, als jij denkt dat je het beter weet, Prima! Ik hou dan verder mijn mond wel als dit 100 keer gebeurd.
En het ergste van alles... koekblik :o
Ik word al helemaal getergt als ik aan een auto moet werken.
Chev : 8)7 :+
Verbaasd me dat je niet eens |:( |:( gebruikt :+
Ik zou inderdaad beter moeten weten. Maar komt tijd, komt raad.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 05-12-2005 13:45 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
ACM schreef op maandag 05 december 2005 @ 07:53:
[...]

Wat ik me hier bij afvraag... er is al bewezen (of "bewezen" als je dat liever hebt) dat bij dezelfde snelheid en de verdere hier al genoemde voorwaarden er met een hogere versnelling en dus een lager toerental minder brandstof verbruikt wordt. De hoeveelheid warmte die geproduceerd wordt hangt bij mijn weten nog altijd rechtevenredig af van de hoeveelheid brandstof die verbrand wordt. De efficientie van het voertuig neemt tenslotte toe, de manier waarop de brandstof verbrandt verandert niet zo veel lijkt me.
Hoe minder toeren, hoe minder mechanische beweging, dus minder mechanische wrijving. Dus daardoor minder warme ontwikkeling (ok, de verbranding van brandstof levert veel warmte in verhouding tot de wrijvingswarmte, maar toch).

Nu heb je wel weer meer wrijving doordat de zuigers per omwenteling meer vermogen moeten leveren. Maar omdat je minder omwentelingen maakt, onstaat daardoor niet meer warmte dan anders.

offtopic: als je reageert onderbouw dan je antwoord. Ik amuseer me altijd kostelijk in de auto topics (en reageer maar zelden), vanwege de "experts" die zonder onderbouwing een beetje drammerig hun visie laten merken. Het is en blijft een forum, iedereen mag reageren en denken over auto's zoals zij willen.

[ Voor 14% gewijzigd door Arnout op 05-12-2005 13:57 ]

• Capo
  • Niet online
Arnout schreef op maandag 05 december 2005 @ 13:51:

offtopic: als je reageert onderbouw dan je antwoord. Ik amuseer me altijd kostelijk in de auto topics (en reageer maar zelden), vanwege de "experts" die zonder onderbouwing een beetje drammerig hun visie laten merken. Het is en blijft een forum, iedereen mag reageren en denken over auto's zoals zij willen.
Als je mensen wil helpen omdat anders hun auto kapot loopt of schade ondervind en ze wimpelen het af met "je weet toch niks en ik heb gelijk" ook al studeer je motortechniek etc.. tja.. na 20keer denk je.. fuck it! :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Chevy454
  • Niet online
Arnout schreef op maandag 05 december 2005 @ 13:51:
Het is simpel te verklaren. Iedereen heeft gelijk, niemand wilt toegeven en er is te weinig kennis.

Als ik jou eens iets vraag over een koppeling dan ga jij (waarschijnlijk) verkeerd antwoorden. Is het dan mijn fout dat jij de kennis er niet in huis voor hebt of is het mijn verantwoordelijkheid om jou te onder richten? Ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid, ik zal eventueel als ik goedgezind ben je wel een duw in de juiste richting geven maar dat is het dan ook. Maar schijnbaar is een duw in de juiste richting niet genoeg en dan houd het voor mij op.

Om terug te komen op die vraag van de koppeling. (de flashvoorstelling van deze site)
Hoeveel procent vermogen wordt er van het vliegwiel naar de koppelingsplaat overgebracht (blauw naar oranje)?

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 05-12-2005 14:25 ]

• Capo
  • Niet online
50% via vliegwiel - koppelingsplaat.
50% via drukgroep naar de koppelingsplaat.

in totaal dus 100%

;)

• Chevy454
  • Niet online
Capo schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:21:

in totaal dus 100%

;)
Zal volgende keer nog wat uitleggen :P
Chevy454: een vraagje voor jou
Chevy454:hoeveel procent vermogen van vliegwiel naar de koppeling?
Capo: is dat niet 90/95% ?
Chevy454: 50%
Capo: zoveel :o
Chevy454:
in totaal dus 100%
vermogen komt van links en van rechts, de behuizing van de koppeling zit op het vliegwiel
Capo: copy paste :P

• Capo
  • Niet online
Klopt toch, dacht dat het totaal 90/95% was ivm verliezen die je hebt :)

• Chevy454
  • Niet online
Capo schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:31:
Klopt toch, dacht dat het totaal 90/95% was ivm verliezen die je hebt :)
Oké dan ;)

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

burp2001 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 19:09:
wat voor auto heb jij ? ik kan nog goed 60-70 rijden in z'n 5 ?
Ik hebt 't even uitgeprobeerd:

100km/uur in 5, en dan uitvieren. Bij 35 km/uur ging ie niet meer langzamer. Toen gaf ik weer wat gas, en de auto trok weer op, zonder gebok of andere moeilijkheden.

Tsk.. watjes auto's hebben jullie.

Fiat Brava 1.9D

Siditamentis astuentis pactum.

• MBV

MBV

Ik kan je met zekerheid vertellen dat mijn vader's C5 HDI in 4 (hoogste versnelling, automaat) niet kan tegen gasgeven onder de 80, en in 3 niet onder de 55. Als je dat toch doet gaat hij brommen enz, wat dus schade oplevert aan je big-end lagers (dank je, Chevy ;)). Sterker nog: dat zijn de snelheden om je tempo vast te houden, als je op wilt trekken moet je terugschakelen of héél voorzichtig zijn. Eigenlijk is de motor dus niet sterk genoeg voor de auto.
Bij mijn moeders C2 1.1 benzine is dat punt minder duidelijk aan te geven. Snelheid vasthouden kan in 5 vanaf 45 ofzo, gasgeven vanaf 50. Ga je eronder zitten dan kan het wel zonder dat het aanvoelt alsof hij uit elkaar valt, maar dat lijkt me toch niet raadzaam :)
Vectra diesel (vorig model, ook common rail 2.0) was mijn leswagen. Daar zat het punt voor de 5 op ongeveer 55. Mocht pas doorschakelen bij 70 ofzo, maar daar trok ik me niet zo veel van aan :)

Meer auto's heb ik dat soort dingen niet in uitgeprobeerd, dus kan ik niks over zeggen.

@Chevy: wanneer vraag je een nicknamewijziging aan? Volgens mij is het meer BMW454, of vergis ik me? :P

• Chevy454
  • Niet online
MBV schreef op maandag 05 december 2005 @ 17:17:
@Chevy: wanneer vraag je een nicknamewijziging aan? Volgens mij is het meer BMW454, of vergis ik me? :P
Het was Chevy454, het is Chevy454 en het zal ook zo blijven als zijnde Chevy454.
Dat er nu een BMW logo met 454 als icoon staat ingesteld is enkel om aan te geven dat ik nu voor het hoofdkantoor van BMW België en Luxemburg werk.

• Capo
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 05 december 2005 @ 19:09:
[...]

Het was Chevy454, het is Chevy454 en het zal ook zo blijven als zijnde Chevy454.
Dat er nu een BMW logo met 454 als icoon staat ingesteld is enkel om aan te geven dat ik nu voor het hoofdkantoor van BMW België en Luxemburg werk.
verrekte poser! :+

• kutkip
  • Laatst online: 29-10 14:52
Dat zoveel mensen het er hier nog mee eens zijn zeg ...
Als ik zo'n bord zie met 80 ga ik echt door het lint, 100 is al tergend langzaam :X

80 doe ik doorgaans in m'n 2e versnelling :Y)

• MBV

MBV

80 is zuiniger, dat staat buiten kijf. 80 is ook schoner bij de meeste auto's, alhoewel niet iedereen het er mee eens is. Dat staat los van de vraag of ik het leuk vind, toch? Ik ga nét niet door het lint, pak mezelf weer op en zet de cruise control aan. Ja, het lijkt idd of je stilstaat (80% van de keren is dat ook zo op de A13 :+)) en já, ik rijd liever bij Öberhausen >:) maar kwaad maken heeft geen zin.
Met stemmen kan je er pas weer wat aan doen, ga stemmen op een partij die zijn verkeersbeleid wél op orde heeft :) We hebben met het experiment op de A13 gezien wat het betekent voor de mobiliteit, dus elke partij die zegt dat je er minder files van krijgt kan je afschaffen :)

• Capo
  • Niet online
Dan ga eens anders denken

80 is zuiniger.

Schoner moet je in verband zien ,

je rijd 20km binnen een bepaalde tijdsduur met 80
of 20km binnen bepaalde tijds duur met 160

er word meer benzine verbrand in de helft van de tijd maar de vervuiling vs tijds duur..

met 160km/h is er een betere doorstroming, Je hebt minder tijd nodig op de snelweg ( misschien niet met de nederlandse rij instelling! ) dus geen file's wat voor extra vervuiling zorgt etc.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Jup, dat is ook een reden dat er meer files zijn op de snelwegen waar je nu nog maar 80 mag: in theorie heb je bij 120km/u 50% meer capaciteit aan doorstroming van auto's.

🖥️ | 🚗

• MBV

MBV

MadMarky schreef op donderdag 08 december 2005 @ 23:50:
Jup, dat is ook een reden dat er meer files zijn op de snelwegen waar je nu nog maar 80 mag: in theorie heb je bij 120km/u 50% meer capaciteit aan doorstroming van auto's.
Dat is pertinent onwaar. Bij 160km/u heb je veel grotere afstanden nodig tussen de auto's. Bij 120km/u is X meter bumperkleven, bij 160 is dat X*1,5. Daarnaast heb je verstorende invloeden als vrachtwagens etc die niet harder mogen dan 80. Als iedereen 160 zou gaan rijden zou het misschien minder uitmaken, maar bij de huidige omstandigheden ligt het optimum op 70km/u dacht ik. Dé reden dat die stukjes 80 méér files creëeren, is dat iederen 100 wil rijden (logisch). Daardoor ga je minder afstand houden, krijg je meer harmonicaeffect enz, wat dus niet bevorderlijk is voor de doorstroming.

Ook heb je bij 160km/u een hogere uitstoot PER KM, omdat je luchtweerstand niet lineair maar kwadratisch oploopt (constante * snelheid * snelheid). Dus ook al ben je sneller weer weg, je laat meer afvalstoffen achter. Je verbranding wordt niet zóveel efficienter bij een hogere snelheid :)

• Capo
  • Niet online
Je hebt een kortere gebruiksduur van asfalt....

Maaruh, we zullen zien als de test is afgerond in Oostenrijk 8)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste