De kwaliteit van een geluidsinstallatie is slechts te horen,

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:
  • 6.296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:58:
[...]
Dat meen je toch niet serieus he :? En naar die verklaring ben ik dan wel heel erg benieuwd!
Toch wel. Zoals ik al zei, zelf opnieuw uitleggen lijkt me moeilijk maar ik kon er zo blindelings de 'betere' (of beter klinkende) cd uitpakken, telkens de gedemagnetiseerde. Schiet me naar als ik zou liegen. ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

voodooless

Sound is no voodoo!

En waar blijft de verklaring, want die is er dan blijkbaar ook... Dat je die niet kunt geven is jammer... :(
TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:01:
Magnetisme is ook een heel belangrijk begrip voor elektronische apparatuur. Luister maar eens hoe een platenspeler invloed kan ondervinden van magnetische storing, idem voor CRT-beeldschermen, harde schijven, etc...
Platenspeler: ja, de naald werkt namelijk met machnetisme, CRT is zo logisch als maar wat, HD ook. CD speler.. nog steeds niet.

Als je die verklaring kunt opduikelen: graag, want dit soort dingen zijn natuurlijk altijd interressant! Zal ik het voorleggen aan mijn collega die Natuurkunde heeft gedaan (en hij is onze electronicus).

[ Voor 90% gewijzigd door voodooless op 09-11-2005 00:11 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:01:
[...]

Zelf kan ik het niet opnieuw uitleggen maar heb ooit een échte uitleg gekregen van een afgestudeerde in Electronica die gewoon helemaal steek hield.

Magnetisme is ook een heel belangrijk begrip voor elektronische apparatuur. Luister maar eens hoe een platenspeler invloed kan ondervinden van magnetische storing, idem voor CRT-beeldschermen, harde schijven, etc...
Tja maar een plaat is een vinyl dat is vaak toch wel licht magnetisch. Plus de wrijving van een naald kan ik me daar alles bij voorstellen (laat staan heb zelf platenspeler dus ondervind het). Maar een cd-speler heeft een laser. En die heeft naar mijn weten totaal geen last van magnetisering. Die leest doodleuk de data en zet die om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:26:
Dat het bestaan van firma's als Transparent Audio, Van den Hul, Kimber, NordOst, Monster, MIT, Audioquest, Siltech, Strait Wire, XLO e.d. allemaal te verklaren zou zijn onder de noemer psychogebabbel en/of -geluister geeft m.i. geen blijk van een open en/of reëel wereldbeeld. Al die bedrijven maken (zeer) dure producten die veelal goed worden verkocht en al die kopers hebben een gaatje in hun hoofd?
Ergo Jezus bestaat want miljoenen mensen geloven erin (alleen hoe leggen we dan Allah, Yaweh, Boedda en de anderen uit??)...

Het simpele feit dat ze er zijn en daarmee verklaren dat het dus waar moet zijn is natuurlijk je reinste kolder en daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Er zijn wel meer markten die zichzelf in stand houden zonder een daadwerkelijke meerwaarde aan te bieden.. (Jomanda anyone??)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:01:
Ik weet de verklaring: het klonkt daarna veel beter!
Zielig hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Tijdens transport kan er van alles misgaan en daar zijn de fabrikanten van hoogwaardige kabels op ingesprongen.
Inderdaad. "Hey, als wij nou een kabeltje maken en zeggen dat het wonderen doet voor je geluidssysteem, we plakken er een platina prijskaartje aan en we maken wat suggestieve grafiekjes; d'r is vast wel iemand die erintrapt."
Mensen die graag geld willen verdienen met dit soort grappen denken zo. Ze zullen het alleen niet openlijk toegeven.
Erry blijft zich verbazen over het feit dat er hier kennelijk maar weinig mensen komen die af en toe de betere HiFi bezoeken en daar het één en ander beluisteren. Het kabelfenomeen zal dan wel technisch niet helemaal te onderbouwen zijn, maar who cares? Je oren, weet je nog?
Er zaten hier in Zwolle vroeger twee zaken die ertoe deden; Roemers en Eringa, al was Eringa al erg in de range die jij zo graag aanhangt. Roemers is er helaas mee gestopt (heb er mijn NAD DPL-decoder, mijn Sony Minidisc en Sony CD-spelers voor mezelf en voor m'n moeder gekocht; de NAD is inmiddels vervangen door een h/k DD/DTS-receiver, de Sony's spelen nog steeds). Roemers was eerlijk en vond het geen bezwaar als je nadat je 650 gulden uit had gegeven aan je nieuwe DPL-decoder, je het eerst met de meegeleverde kabels wilde proberen of gewoon je eigen kabels wilde maken van microfoonkabel en vergulde Monacor-plugjes.
Toen ik bij Eringa aan het eind van de Eringa-periode (kort daarop werd het bedrijf omgeedoopt to Hanze HiFi) twee 120 minuten-banden bestelde voor m'n Akai 10" spoelenrecorder, vroeg men of ik al had gehoord van een speciale voorloopfolie die ik aan de band kon plakken om de koppen vrij te maken van invloeden zodat ik een optimale opname zou hebben. Ook toen ik meldde dat de GX-koppen van mijn Akai schier onverwoestbaar zijn, regelmatig door mij gedemagnetiseerd werden en uitstekend afgeschermd waren en ik die onzin niet nodig had, werd ik vrij raar aangekeken. Meewarig bijna.
Toen ik in Amersfoort woonde, was ik weleens te vinden bij Hobo HiFi. Leuke spullen, daar niet van, maar de verkopers waren eng.
Dat het bestaan van firma's als Transparent Audio, Van den Hul, Kimber, NordOst, Monster, MIT, Audioquest, Siltech, Strait Wire, XLO e.d. allemaal te verklaren zou zijn onder de noemer psychogebabbel en/of -geluister geeft m.i. geen blijk van een open en/of reëel wereldbeeld. Al die bedrijven maken (zeer) dure producten die veelal goed worden verkocht en al die kopers hebben een gaatje in hun hoofd?
Een gaatje zou ik het niet willen noemen, maar diegenen die een in hun ogen enorme verbetering toeschrijven aan een passief onderdeel als een kabel zouden toch eens bij zichzelf te rade moeten ja.
Dacht het niet, bijna altijd heeft de markt gelijk en kun je een fake product niet lang in stand houden.
Ik denk dat de geschiedenis heeft geleerd dat er op een populatie van zes miljard mensen altijd wel een bepaald aantal mensen is die ergens heilig in gelooft. Procentueel misschien een klein getal, maar 0,001% van zes miljard is nog altijd zes miljoen. Dat zijn nog steeds een hoop kabeltjes en voldoende afzetgebied om zo'n markt in stand te houden. Overal is wel een markt voor; of het nou gaat om de nieuwste MP3-speler van Apple of de nieuwste CD van Eddy Wally, het is vooral een kwestie van de mensen op de juiste manier aanspreken. Marketing dus, en bedrijven als Monster, Bose en dergelijke hebben dat als geen ander door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Blijft de vraag... Was het ook beter of klonk het beter omdat je dacht dat het beter was... Zelfde resultaat maar totaal andere oorzaak... En als verklaring 1 (daadwerkelijk beter zijn) wetenschappelijk weerlegt kan worden, blijft 2 over.

Dat doet niets af aan het resultaat, maar wel aan de waarde van het apparaat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niet zielig! Lekker bezig zijn met de hobby en je verbazen over de ontwikkelingen en de tweaks die uitgedacht worden.

Als ze morgen uitvinden dat een CD beter gaat klinken als je de bovenzijde bedekt met een laag schoolbordverf en ik uit ondervinding er achter ben gekomen dat dat werkt, ga ik schilderen, ondanks dat jullie hier wellicht zullen zeggen dat ik een zwarte pacebo van een paar kilo heb opgevreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
[...]

Jouw hersens interpreteren dat zo. Jouw gehoor is iets dat daar totaal buiten staat, maar dat zal je waarschijnlijk toch niet aannemen.

Volgens mij ben ik niet aan het discrimineren als ik nú beweer dat ‘audiofielen’ koppig zijn!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:11:
[...]

Nee, niet zielig! Lekker bezig zijn met de hobby en je verbazen over de ontwikkelingen en de tweaks die uitgedacht worden.

Als ze morgen uitvinden dat een CD beter gaat klinken als je de bovenzijde bedekt met een laag schoolbordverf en ik uit ondervinding er achter ben gekomen dat dat werkt, ga ik schilderen, ondanks dat jullie hier wellicht zullen zeggen dat ik een zwarte pacebo van een paar kilo heb opgevreten.
Als iemand morgen tegen jou zegt dat je fiets véél harder en lekkerder gaat rijden als je de velgen geel spuit, probeer je het dan ook?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyberpope schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:07:Blijft de vraag... Was het ook beter of klonk het beter omdat je dacht dat het beter was...
Helemaal gelijk!

Sinds ik na 1975 mijn toenmalige set ben gaan vervangen en/of gaan upgraden ben ik eigenlijk Gekke Henkie. Ik had altijd al een wereldgeluid en alle poen die ik daarna ben gaan uitgeven had ik beter aan een goed (=beter) doel kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zolang je zelf er betere ervaringen van ondervind, vind ik het allemaal best. Ieder zijn ding natuurlijk maar geloof mij maar dat soort tweaks zijn echt niet hoorbaar. Zelfs het geleuter over polariteit kan ik niet horen. Hoe graag men het ook wil geloven, en het je DOEN geloven hoor ik het niet. En nee dan benm ik niet bevooroordeelt ik experimenteer graag, maar als het geen nut heeft of niet hoorbaar is waarom zou ik dan investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:49

w00Dy

Make soap, not war

Cyberpope schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 15:53:
[...]

Tuurlijk mag hij lekker zijn setje ontdekken en er fijn van genieten. Maar als je dan zaken gaat roepen die kant nog wal raken en niet "kunnen" kloppen.. Tja....

Als iemand bij mij met een eend komt en zegt dat hij met een flesje "texas bush voodoo olie" in zijn tank toe te voegen toch zo snel is als een BMW, hoef ik niet met hem mee te rijden om te vertellen dat pure onzin is.... Ook nieuwe banden (die weldegelijk een verbetering zijn) maken nog niet dat hij een BMW eruit kan trekken, zolang hij de standaard motor heeft.

Zo hoef ik bij hem niet te gaan luisten om te weten dat dergelijke boxen geen goed gedefineerd geluid kunnen laten horen. Dus als er al marginale verschillen zijn in kabel, is dat daarop niet te horen omdat de slechte deel de sterkte van het geheel bepaald. En dat slechte deel zijn in dit geval de boxen. (of hij had eerst zeer, zeer, zeer brakke kabels dat hij nu het verschil hoort... Dan had hij waarschijnlijk ook een verbetering gehoord met kabels van 10 euro)

En ja je mag rustig en langzaam upgraden. Bij voorkeur zelfs. Maar meestal begin je dan wel bij het onderdeel waarbij je het meeste voordeel van hebt (in zijn geval de boxen).. Of stop jij ook de snelste videokaart in een 486?? En dan roepen dat je zoveel verschil merkt tov je oude videokaart??
Ik vraag me af waarom het steeds zo concreet moet (met die BMW enzo), hij zei helemaal niet dat hij een Classé, Usher set eruit speelt. Hij zei dat hij verschil hoorde na een andere kabel gebruikt te hebben. Maarja, hij gebruikt superlatieven, kruisig hem!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Overigens hebben vinyl langspeelplaten vooral last van statische elektriciteit; vinyl is een kunststof en kan daardoor niet magnetisch geladen worden. Ik heb iig nog nooit mijn element vrij hoeven te maken van magnetische invloeden; van stof aangetrokken door statische elektriciteit des te meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:54:
[...]

Gaap.... ooit er wel eens over nagedacht dat dat samen kan gaan. Ze kunnen nog zo mooi spelen, maar als het prut is opgenomen, gaat het bij mij in de prullenbak. En Roger heeft wel bewezen dat hij een meester in de opnametechnieken is, nietwaar?
Waarom moet je nu ineens gapen?
Ik denk dat jij totaal niet begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb opnamen van Pink Floyd uit 1966, en dat klinkt geluidstechnisch erg beroerd, maar toch geniet ik er intens van omdat het mij gaat om de muziek, als bepaalde muziek mij raakt in het diepste van mijn ziel dan maakt het mij niet uit hoe het is opgenomen.
Ik heb het gevoel dat jij alleen maar luisterd naar de perfectie van het opnemen en dat heeft niets te maken naar het luisteren en genieten van muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Barry|IA schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:13:
Als iemand morgen tegen jou zegt dat je fiets véél harder en lekkerder gaat rijden als je de velgen geel spuit, probeer je het dan ook?
Weet je dat ik het jammer vind dat dit niet meer werkt bij me.. Vroegah dacht ik echt als joggie van 10 dat ik harder kon rennen met mijn nieuwe schoenen. En met mijn nieuwe vlaggetje of fietsbel of stuk karton tussen de spaken harder kon fietsen. Dus was je erg blij met die vlag/fiets/schoenen. Veel plezier voor weinig...

Zou graag willen dat ik mezelf zo voor de gek kon houden met schilderen van mijn velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na al de opmerkingen die ik hier aangerijkt krijg, begin ik met af te vragen waarom ik in hemelsnaam in mijn woonkamer geen iPod heb staan met een paar PC speakers, i.p.v. een stereo set van ~E 20.000

Wat een placebo/psychobabbel-maloot ben ik toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lekker bezig zijn? Als je lekker bezig bent verdiep je je in de techniek, en wil je weten wat er onderwater gebeurt, zodat je snap waar bepaalde dingen vandaan komen. Zeker, luisteren is genieten, en dat is ook heel belangrijk, maar voor mij is dat in ieder geval slechts een deel van de hobby.
Dus je wel gewoon echt serieus niet weten waarom iets is :? Zo'n instelling kan ik echt niet begrijpen. Het gewoon pertinent weigeren om ook maar iets te willen begrijpen van de zaak... Zonde
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:18:
Na al de opmerkingen die ik hier aangerijkt krijg, begin ik met af te vragen waarom ik in hemelsnaam in mijn woonkamer geen iPod heb staan met een paar PC speakers, i.p.v. een stereo set van ~E 20.000
Zucht :( Je begrijpt het gewoon echt niet he!
Helaas kan ik met uitspraken als "Als ze morgen uitvinden dat een CD beter gaat klinken als je de bovenzijde bedekt met een laag schoolbordverf en ik uit ondervinding er achter ben gekomen dat dat werkt, ga ik schilderen, ondanks dat jullie hier wellicht zullen zeggen dat ik een zwarte pacebo van een paar kilo heb opgevreten" geen andere conclusie trekken.

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 09-11-2005 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

http://www.gcaudio.com/resources/howtos/demagnetization.html

Nog niet helemaal waar we naar op zoek zijn op gebied van technisch gebied maar toch al een leuke uitleg. Ik ervaarde namelijk ook geen wereldschokkende effecten, had ik ook gezegd maar het bleef een verbetering. Leuk leesvoor!

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen schaf dit aan!

Ipod

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Je lacht maar ik mag dit weekend verslag gaan uitbrengen op HighFidelity Belgium van ondermeer een buizenversterker speciaal ontworpen voor een iPod. Juist alsof de geluidskwaliteit van die prul van Apple zo wereldschokkend is, geez. En dan lekker 128kbps MP3's draaien op je buizenversterker, zeker? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA

Maar dan wel met kabels van 100 Euro per meter, anders klinkt het nog brak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Omdat hier niemand ontkent dat je verschillen hoort tussen audio-componenten. Dat had je vanaf het begin kunnen lezen. Er zit ook aantoonbaar (en meetbaar) verschil tussen een luidspreker van metaal en 10bij10cm en een grote houten speaker van 80x30x20. Dit verschil is ook hoorbaar en haal je er bij een dubbelblind test direct uit. .

Echter sommige dingen zijn dubieus en weerlegbaar onzinnig. Zo is een BMW sneller als een brommobiel. Maar denken dat je met dubbelstenen aan spiegel nog sneller gaat in je brommobiel of bmw is onzinnnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dacht het niet, bijna altijd heeft de markt gelijk en kun je een fake product niet lang in stand houden.
Nou, de kopers van eerder door mij aangehaalde twee suffe stukjes MIT draad voor meer dan 20.000 Euro, da's incl BTW en toch zo'n € 24.000!!!! hebben imo toch een behoorlijk gaatje in hun hoofd ja :D Dat heeft ook niks meer met audiofilie te maken maar volslagen krankzinnigheid, vergelijkbaar met de windhandel in tulpenbollen, toen men complete huizen verkocht om een paar van die dingen te bemachtigen. Die mensen hadden ook een gaatje in hun hoofd.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:22:
[...]

Je lacht maar ik mag dit weekend verslag gaan uitbrengen op HighFidelity Belgium van ondermeer een buizenversterker speciaal ontworpen voor een iPod. Juist alsof de geluidskwaliteit van die prul van Apple zo wereldschokkend is, geez. En dan lekker 128kbps MP3's draaien op je buizenversterker, zeker? |:(
MP3 is het gevaarlijkste medium wat er is. Beetje weg filteren van hoog en laag. En dan zo gecomprimeerd mogelijk. Dus ja het is heel grappig dat juist net de Ipod genoemd werd, haakte daar dus op in. Maar als je de MP3 naar een 320Kbit brengt dan haal je al wat betere weergave terecht die voor het oor goed genoeg is. Maar audiotechnisch kan ik wel lachen om de Ipod, het is een leuk ding maar in deze set toch wel grappig. Want hier word dus veronderstelt dat een dure kabel de Ipod tot een audiofiel apparaat maakt :D En daar ging het mij ff om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tijdens transport kan er van alles misgaan en daar zijn de fabrikanten van hoogwaardige kabels op ingesprongen.
Dit is correct. Als je niet verder specificeert in welke situatie, dan gelden alle mogelijke situaties en dan is er inderdaad het nodige dat verkeerd kan gaan.

Echter, transport van analoge audio signalen over speakerkabel in het 10-30.000 Hz bereik... vooruit, het 5-50.000 Hz bereik, en dan neem ik het royaal ruim, is een duidelijk omschreven situatie. In dat bewuste frequentiegebied is er slechts heel weinig storing mogelijk, mits je kabels voldoende zijn.

Een hypothetische situatie waar het fout zou kunnen gaan is wanneer je een lange straight luidsprekerkabel voor meerdere meters exact parallel naast een rommelige bron neerlegt. Hoe los je dat op? Door je kabels rommelig neer te leggen dus!
* Erry blijft zich verbazen over het feit dat er hier kennelijk maar weinig mensen komen die af en toe de betere HiFi bezoeken en daar het één en ander beluisteren. Het kabelfenomeen zal dan wel technisch niet helemaal te onderbouwen zijn, maar who cares? Je oren, weet je nog?
Men kan tegenwoordig zulke kleine stromen meten dat het in feite electronen tellen geworden is. Stralingsvelden/Radiogolven van miljardsten van watts kunnen gemeten worden. Spanningen van millivolts meten is peanuts. Dat is de meet kant van het verhaal.

Dan de andere kant, jou oren. Van mensenlijke oren is bekend hoe goed ze zijn. Hoe klein het kleinste verschil in toonhoogte is dat we waar kunnen nemen. Hoe klein het kleinste verschil in volume is dat we waar kunnen nemen. Hoe de frequentie-response curve eruitziet (dB vs Hz) enzovoorts. Kortom, wat wij, in de meest ideale testomgeving kunnen horen.

Het kleine beetje storing wat door kan dringen tot het laagfrequente gebeuren, de audioband, kan je berekenen. Dan hebben we het, zelfs in worst case scenarios, over afwijkingen van minder dan 0,1%.

Koppel vervolgens die 2 sets van feiten aan elkaar en je kan niet anders dan concluderen dat er geen verschil meer hoorbaar kan zijn omdat het verschil ver beneden de detectiegrens van het menselijk oor ligt. Dat laatste is voor een aantal mensen zeggen dat God niet bestaat, dat wil er gewoon niet in.
Het is geen zwart-wit situatie. Het is niet allemaal onzin, want er is allang erkend, zelfs door fervente kabeltegenstanders, dat je toch op z'n minst fatsoenlijke stevige koperkabels nodig hebt.

Tussen de kijkshop dropveters en de Paladium Plated Left Twist Extruded Radiation-Free Überstrand Wire Deluxe™ zit natuurlijk nog wel het nodige aan tussenoplossingen. Gewoon silverplated geslagen koperdraad zoals Van Den Hul in het assortiment heeft vind ik zelf geen overdreven gedoe. Dat NordOst gebeuren vind ik wel overdreven. Dus waar trek je de lijn tussen zin en onzin? Die is er niet eens, het is een vaag niemandsland tussen nuttig en nutteloos.

Je blijft hameren op zelf luisteren. Prima, mits je maar eerlijk tegenover jezelf bent en je test op een dusdanige manier dat je alle onzin wegfiltert. De aangewezen methode daarvoor is dus dubbel blind testen. Iets dat via dubbel blind testen verschil blijkt te maken is een meerprijs waard. Dan mag je zelf vervolgens beslissen hoeveel precies... Je bewust openstellen voor alle subtiele (on)bewuste invloeden van buitenaf door open te testen in plaats van dubbel blind betekent dat je jezelf moedwillig voor de gek houdt. Dan betaal je grof geld voor het jezelf voor de gek houden! Nou ja, het is jou geld...

Als laatste, in antwoord op je vraag of al die kopers een gaatje in hun hoofd hebben? Marketing, marketing en nog eens marketing. Maar dat is hiervoor ook al door anderen opgemerkt. De BioStabil 2000 werd ook verkocht, terwijl het enkel een el cheapo medaillonnetje met een magneetje erin was waarvan de bedenker de werking uiteindelijk niet kon bewijzen...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:20:
http://www.gcaudio.com/resources/howtos/demagnetization.html

Nog niet helemaal waar we naar op zoek zijn op gebied van technisch gebied maar toch al een leuke uitleg. Ik ervaarde namelijk ook geen wereldschokkende effecten, had ik ook gezegd maar het bleef een verbetering. Leuk leesvoor!
De eerste alinea begint al meteen met onzin :(
Videophiles offer similar reports of improvement related to picture fidelity, color saturation and detail.
Die zooi is digitaal! Als er een fout is, dan is die heel duidelijk zichtbaar in het beeld als articafts. Betere kleur en meer details is gewoon absoluut onzin.

Even later dit:
Interestingly, Furutech suggests that not just CDs, but the various connectors and cables in a system will benefit from demagnetization as well. According to Furutech supplied information, magnetism is generated in these parts by the current flowing through them. Even though many of the metals used in these parts are non-ferrous in theory, impurities in the materials are enough to retain some residual magnetism.
Damn wat een crap zeg!

Daarnaast: een verklaring wordt absoluut nergens gegeven, 0.0, niks, nada!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:19:Lekker bezig zijn? Als je lekker bezig bent verdiep je je in de techniek, en wil je weten wat er onderwater gebeurt, zodat je snap waar bepaalde dingen vandaan komen. Zeker, luisteren is genieten, en dat is ook heel belangrijk, maar voor mij is dat in ieder geval slechts een deel van de hobby.
Ben je gek, dat stadium heb ik al jaren achter me! Tijdens de aanschaf van de Meriadian spullen kwam even ter sprake welke eindtrap ik zou kopen (in de G-serie hebben ze er twee nl. 2 x 100 W en 2 x 200 W). Voor mij een no- brainer omdat ik wist dat mijn speakers niet de makkelijkste zijn en dus voor de 200W variant gekozen. Voor de rest heb ik geen flauw benul van de specs van mijn set en wil dat vooral zou houden.
Het gaat om het geluid, het orgasme in mijn oren, de rest is bull shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

deepspace schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:27:
Daarnaast: een verklaring wordt absoluut nergens gegeven, 0.0, niks, nada!
How, you may ask, can a CD or DVD become magnetized? Good question. On the surface it doesn’t seem possible, since a CD or DVD is essentially aluminum and polycarbonate, neither of which a ferrous materials. However, the inks used to print the labels have been found to contain elements such as Iron, Nickel and cobalt, which are indeed easily magnetized. Further, while the substrate is 99% aluminum, it may also contain small amounts of the ferrous material listed above. When exposed to magnetic fields inside the CD or DVD player, the disc becomes magnetized. While the levels of magnetism may not be great, they are indeed enough to measurably affect performance, as we shall see a bit later.
Nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gevaarlijke aan dat artikel is dat er geen waardes word genoemd. Ja er is een klein deel gevonden van materiaal in de inkt van het label? Maar wat heeft dat nu betrekking op de laag waar de data op word weg geschreven? Dat staat nergens vermeld.

Het artikel is ook niet repliceerbaar en dus vanuit dat oogpunt al zwak. Maar goed het is een begin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

nog even en we zitten bij meneer Belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee idd! Men zegt dat het zou kunnen dat een disk gemagnetiseerd raakt, en idd compleet zonder enige getallen (staan blijkbaar ergens anders). En dan? Dan niks. Wat doet dat dan? Staat nergens!

Ik kan ook een artiekel schrijven over hoe mooi buiten de vogels zingen. Dan zeg ik net zo veel.
Imho is het net zo min een begin als de fluitende vogeld buiten.

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 09-11-2005 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:35:
[...]

Nee idd! Men zegt dat het zou kunnen dat een disk gemagnetiseerd raakt, en idd compleet zonder enige getallen (staan blijkbaar ergens anders). En dan? Dan niks. Wat doet dat dan? Staat nergens!

Ik kan ook een artiekel schrijven over hoe mooi buiten de vogels zingen. Dan zeg ik net zo veel.

[...]

Imho is het net zo min een begin als de fluitende vogeld buiten.
En ik altijd maar in me consultancy lessen te horen krijgen dat artikelen pas goed zijn als ze repliceerbaar en natrekbaar zijn en gebaseerd zijn op feiten en wetenschappelijke onderbouwingen. Dus ja hij mag dit begin wel gaan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 08:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Dit gaat alleen over de vraag of een CD al dan niet magnetisch geladen kan zijn.

Maar al is ie zwaar magnetisch: wat voor effect kan het hebben? Een CD wordt door een laser uitgelezen die putjes zoekt. De razend snelle DVD en CD drives in PC's bewijzen dat dat met enorme aantallen bits per seconden foutloos kan gebeuren. Wat voor invloed kan magnetisme in dat proces hebben? Nul komma nul lijkt me.

Een sterke magneet zou op z'n hoogst de laser naar toe kunnen trekken, maar de stappenmotor en spoelen in de laserkop zijn sterk genoeg om al die invloed te compenseren. We hebben het bij een 'magnetische' CD hooguit over minieme ladingen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:39:
En ik altijd maar in me consultancy lessen te horen krijgen dat artikelen pas goed zijn als ze repliceerbaar en natrekbaar zijn en gebaseerd zijn op feiten en wetenschappelijke onderbouwingen. Dus ja hij mag dit begin wel gaan uitbreiden.
Vooruit dan, maar alleen als ik nog mag vertellen over de vogeltjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even en dit topic is bij af.
Zoals de meeste topics over deze kabel-audio en andere vage vogels met dure spullen en zero muzikaal gevoel in hun donder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Jullie vergeten iets, van die uitgebreide artikels vol getallen op internet leest niemand. We zitten in de snel-snel-media-maatschappij. Maar ik denk dat als je dieper zoekt, je wel meer vindt.

En de fabrikant zelf, brengt geen praatjes maar tabellen en grafieken: http://www.furutech.com/news/RD-2%20web.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joh en grafieken zijn heilig!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Exirion schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:39:
[...]
We hebben het bij een 'magnetische' CD hooguit over minieme ladingen.
Hij beweert dan ook niet anders. Maar de ladingen zijn er dus wél. En de enige manier om dan te beweren of het al dan niet een effect heeft is meten en daarna luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Nee maar het zegt wellicht meer als woorden van de marketeer van een kabelfabrikant, ne pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:41:
Zoals de meeste topics over deze kabel-audio en andere vage vogels met dure spullen en zero muzikaal gevoel in hun donder.
Objection. Waarom wordt er toch altijd gesteld dat audiofielen alleen naar geluid en niet naar muziek luisteren. Ik ben gek op muziek en verzamel het zelfs. Ik kan er van genieten op een simpel setje. Maar tegelijk ben ik audiofreak en hoor ik graag goed geluid. Dat betekent echter niet dat ik altijd analyserend naar muziek ga zitten luisteren. 9 van de 10 keer zet ik lekker muziek op en ga gewoon zitten of iets doen en 1 van de 10 ga ik met de ogen gesloten op de bank zitten luisteren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

daarenboven zijn ze meestal net zo duidelijk als voor en na foto's in telsell reclames over dieet producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hier wordt dezelfde fout weer gemaakt. Er wordt een mogelijkheid geopperd, in dit geval dat spoortjes magnetiseerbare metalen in de inkt op CDs/DVDs en verontreinigingen in de aluminium reflectielaag magnetisch zouden kunnen zijn, en verder wordt er dan geimpliceerd dat het een feit is...

Om te beginnen, verontreinigingen in aluminium zijn niet magnetisch. Ook al zit er ijzer, nikkel of niobium in aluminium, het wordt gedwongen om het kristalrooster van aluminium te volgen, of samen te klonteren als verbindingen met aluminium. In die toestand kan het geen magnetisch veld hebben!

Aanname nummer 1 uit het water geknald. Lees een standaard wetenschappelijk boek over magnetisme en het zal je duidelijk zijn. Dat had de auteur van het artikel ook moeten doen eigenlijk... Ik vraag me dan af waarom hij dat naliet.

Goed, verder door naar de inkt... In inkt zit geen puur ijzer, geen puur nikkel en geen puur niobium. Ook hier zijn het verbindingen. Ook hier weer: op zich een aardig begin van een theorie, maar niet goed doorgedacht. Metalen worden inderdaad veel toegepast in kleurstoffen. Dat is juist. Maar niet in metallische vorm, maar in verbinding met andere elementen. Oeps... Dus ook hier: Het kan geen magnetisch veld hebben!

Het is dit soort quasi wetenschappelijk geblaat waarbij stukjes wetenschappelijke feiten aangehaald worden zonder verdere aandacht aan of dat wel een samenhangend en kloppend geheel vormt. De schrijver van die uitleg kan naief maar oprecht een belabberde poging wagen, of gewoon bruut de boel aan het bedonderen zijn. Ik kan van hieraf niet oordelen welke van de 2 het is. Ik weet wel dat het, ook hier weer, aantoonbare Iridium Geimpregneerde Maanstralen Versneden Bull Shit™ is. En het bewijs daarvoor is in boeken natuurkunde voor eerstejaars technische universiteit studenten al te vinden.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh en JumpStart, de tijd die je gestoken hebt in het typen van je verhaal? Leuk, maar ik luister liever naar muziek dan theoretisch gezever wat geen pieper aan de kook brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Oké, JumpStart, maar ik heb al ondervonden dat het artikel dus beetje uit de lucht gegrepen blijkt. Maar jij lijkt er veel van te kennen, dus wat zeggen de metingen van Furutech je?

Het meetapparaat dat ze gebruikt hebben staat er ook bij, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:52:
Oh en JumpStart, de tijd die je gestoken hebt in het typen van je verhaal? Leuk, maar ik luister liever naar muziek dan theoretisch gezever wat geen pieper aan de kook brengt.
Jaja, dat is net zoiets als de holocaust ontkennen. Er zijn af en toe mensen die uit het raam springen omdat ze er van overtuigd zijn dat ze kunnen vliegen, maar toch vallen ze morsdood neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:52:
Ja maar ja maar ... Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/nopompom.gif

En ik had nog wel extra 3 keer om mijn burostoel gelopen en aan Jomanda gedacht, juist omdat ik wilde dat JIJ het met me eens was ...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

w00Dy schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:47:
daarenboven zijn ze meestal net zo duidelijk als voor en na foto's in telsell reclames over dieet producten.
Exact. Als ik dit soort metinge doe, en ze maak vaak zat achter elkaar doe, dan kan ik vast ook wel hetzelfde resultaat verkijgen.

Dan het volgende:
Note the highlighted areas in fig.3 at about 20 seconds between 1kHz and 5KHz. It can be seen that the number of peaks increase, meaning there’s more information as a result of demagnetization. The peak heights also generally increase with the same result
Let hier even op: het gaat om een 1 Khz testtoon, niks anders.. en wat zeggen ze nu: Er is meer informatie na het demagnetiseren :? WTF meer info? Er hoort alleen een 1 Khz testtoon te zijn! Dan wordt het nog fouter: Die peaks zijn dus gewoon harmonischen van die 1 Khz en zijn vervorming. Wat men hier gewoon zegt is dat na de demagnetisatie de harmonische vervormimg toeneemt :X Dit is dus weer een mooi voorbeeld van hoe mooie grafiekjes en wat vage uitleg tot een voor de fabrikant goed uitkomende conclusie leidt. Btw, als dit mijn CD speler zou zijn, zou ik hem meteen weggooien ;)

Als dit al bullshit is, kun je de rest van het artiekel al helemaal in twijfel trekken, laat staan de conclusies!

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 09-11-2005 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Exirion schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:54:
[...]
Jaja, dat is net zoiets als de holocaust ontkennen. Er zijn af en toe mensen die uit het raam springen omdat ze er van overtuigd zijn dat ze kunnen vliegen, maar toch vallen ze morsdood neer.
Holocaust? Wat is dat weer? Ook iets voor in je set? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:53:
Oké, JumpStart, maar ik heb al ondervonden dat het artikel dus beetje uit de lucht gegrepen blijkt. Maar jij lijkt er veel van te kennen, dus wat zeggen de metingen van Furutech je?

Het meetapparaat dat ze gebruikt hebben staat er ook bij, trouwens.
Daar gaat het niet om. Het effect is niet te meten, omdat er geen magnetisch veld kan bestaan. Het zal mij ook niets verbazen als die metingen van Furutech verzonnen zijn voor commerciele doeleinden. Het kan zelfs bijna niet anders. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het stukje niet aandachtig heb zitten lezen.

Daarnaast vind ik de uitleg van JumpStart goed te lezen voor een ieder met een beetje verstand in z'n kop. Ik hoop dat de ''audiofielen'' er ook op zullen reageren, maar dat is bijna fantasie :P

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 09-11-2005 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

deepspace schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:56:
[...]
Let hier even op: het gaat om een 1 Khz testtoon, niks anders.. en wat zeggen ze nu: Er is meer informatie na het demagnetiseren :? WTF meer info? Er hoort alleen een 1 Khz testtoon te zijn! Dan wordt het nog fouter: Die peaks zijn dus gewoon harmonischen van die 1 Khz en zijn vervorming. Wat men hier gewoon zegt is dat na de demagnetisatie de harmonische vervormimg toeneemt :X
Lees jij dat uit dat tekstje? Dat haal ik daar toch niet echt uit eerlijk gezegd.
Ook rekening mee houden dat alles letterlijk vertaald is van het Japans, termen zoals 'information' kunnen misschien té letterlijk zijn overgenomen. Spreekt er iemand Japans? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:56:
Holocaust? Wat is dat weer? Ook iets voor in je set? :+
Ja, dan moet je je Technics speakers onder een speciale douche zetten. Daarna moet je wel nieuwe speakers kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:55:
[...]
Dan snap ik inderdaad alleen als je geen hifi set hebt. Hifi staat niet voor niks voor high fidelity, want hoge natuurgetouwheid betekend. Dat betekend dat ongeacht wat je er naartoestuurt, het het signaal zo natuurgrouw mogelijk moet kunnen weergeven. Dat houdt dus in dat alle muziek op een set goed moet klinken en niet een of andere genre. Doet het dat niet, dan heb je imho de verkeerde keuzes gemaakt.
Hoewel ik ook een exotische-kabels-scepticus bent en dus een heel eind met je mee kan gaan, ben ik het niet eens met wat je hier schrijft. Althans, voor de afspeelapparatuur en kabels wel, voor de luidsprekers echter niet. Luidsprekers zijn (jammerlijk) altijd een compromis, een vlakke 5 - 20.000 Hz haalt geen enkele en als ze er al in de buurt mochten komen dan hebben ze hun beperkingen in dynamiek of snelheid. De keuze voor een luidspreker in een bepaalde kwaliteitsklasse kan dus wel degelijk beinvloed worden door de muzieksmaak, al moet natuurlijk alle soorten er minimaal degelijk op klinken.

Overigens, interlinks van honderden Euro's vind ik ook flauwekul. Het verschil tussen de standaard meegeleverde interlinks bij een CD-speler en een degelijke interlink tussen pak 'm beet EUR 30,- en EUR 125,- is echter vrij makkelijk te horen. Ik heb zelf geregeld mmv vrienden blinde testen gedaan en je pikt de echte interlink er zonder enige moeite uit (ruim meer dan 90% van de gevallen kwam de echte interlink als betere uit de bus). Het verschil tussen een interlink van bijvoorbeeld EUR 100,- en een van EUR 300,- (op proef gehad van een zaak) kwam niet door mijn blinde testen heen, de voorkeurverschillen waren niet signikant (circa 55% a 60% voor de duurdere). Deze test deed ik jaren geleden (15 jaar terug of zo, prijs was nog in guldens) met een Sony 228 ESD CD speler (een van de laatste multibitters van Sony, een speler van toen f 1300,- nieuwprijs), een Denon PMA 860 versterker (degelijke stereoversterker van toendertijd rond de f 1000,-) en een set Hepta Street luidspreker verbonden met degelijke luidsprekerskabels van f 10,-/meter of zoiets. (De luidsprekers gebruik ik nog steeds, de versterker is verbannen naar de computerkamer als versterker van pc geluid en doet daar nog steeds trouwe dienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:41:
You are my man, jij en ik en nog vele anderen hebben gelukkig muzikaal gevoel in onze donder.
Ik ben 59 jaar, en vroeger waren de opname technieken uiteraard niet optimaal, maar wil dat zeggen dat wij destijds niet van muziek genoten?
Muziek heeft met gevoel te maken en niets anders, uiteraard geniet ik nu ook van de techniek hedendaags maar dat neemt niet weg dat ik ook nog steeds geniet van muziek die is opgenomen met die "inferieure opname techniek" van jaren geleden.
You got the music in you or not!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Exirion schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:58:
[...]

Ja, dan moet je je Technics speakers onder een speciale douche zetten. Daarna moet je wel nieuwe speakers kopen :+
Dacht het wel.

Ga eerst even op zoek naar Technics speakers dan. Smijt weldra m'n Celestions van 1500+ euri buiten en koop me wat Technics met MIT kabel.

(Ooh, wat zijn we stout :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:59:
[...]
Oké, nog 15 mensen die komen verkondigen dat het om de muziek gaat en dan hebben we het wel gehad, nee?

Ik denk dat we allemaal het om de muziek doen maar de discussie gaat nu even om het puur technisch aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:58:
Lees jij dat uit dat tekstje? Dat haal ik daar toch niet echt uit eerlijk gezegd.
Ook rekening mee houden dat alles letterlijk vertaald is van het Japans, termen zoals 'information' kunnen misschien té letterlijk zijn overgenomen. Spreekt er iemand Japans? :/
Sure, geef de vertaling maar weer de schuld. Dit is duidelijk niet door een of ander vertaal programma gehaalt, want dan is de tekst idd echt compleet onbegrijpelijk. Als we daar al niet meer op kunen vertrouwen, dan had je het stuk net zo goed niet kunnen aandragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:59:
You are my man, jij en ik en nog vele anderen hebben gelukkig muzikaal gevoel in onze donder.
Ik ben 59 jaar, en vroeger waren de opname technieken uiteraard niet optimaal, maar wil dat zeggen dat wij destijds niet van muziek genoten?
Muziek heeft met gevoel te maken en niets anders, uiteraard geniet ik nu ook van de techniek hedendaags maar dat neemt niet weg dat ik ook nog steeds geniet van muziek die is opgenomen met die "inferieure opname techniek" van jaren geleden.
Zucht.... lees mijn tekst van een paar posts geleden nog eens door zou ik zeggen.

Je kunt ook zeggen: autorijden is een passie! Vroegah reden wij erg lekker in onze gammele oldtimertjes, maar we genoten met volle teugen! Nu scheuren mensen rond in een moderne sportwagen die in alle opzichten beter is. Hebben ze daarom geen passie meer voor autorijden? Alleen omdat ze meer technische perfectie gewend zijn en wensen? Dikke onzin.

Bij audio is het precies hetzelfde. Ik ben gek op muziek, maar daarbij ook op goeie audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

deepspace schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:02:
[...]
Sure, geef de vertaling maar weer de schuld. Dit is duidelijk niet door een of ander vertaal programma gehaalt, want dan is de tekst idd echt compleet onbegrijpelijk. Als we daar al niet meer op kunen vertrouwen, dan had je het stuk net zo goed niet kunnen aandragen.
Gatver man, verdraai mijn woorden zo niet.
Ik zei dat het ZOU KUNNEN dat er iets té letterlijk is overgenomen. Zelfs een tolk is niet perfect. Ik geef het helemaal niet de schuld. Ik wil gewoon beter weten wat de metingen écht inhouden en of er een basis inzit die waar is omdat ik gehoord heb wat ik gehoord heb.

Pfjoew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:05:
Gatver man, verdraai mijn woorden zo niet.
Ik zei dat het ZOU KUNNEN dat er iets té letterlijk is overgenomen. Zelfs een tolk is niet perfect. Ik geef het helemaal niet de schuld. Ik wil gewoon beter weten wat de metingen écht inhouden en of er een basis inzit die waar is omdat ik gehoord heb wat ik gehoord heb.

Pfjoew.
Nee Swinnie! 't is nu echt foute boel met jou hoor. Je bent aangestoken en lijdt nu aan audofielenkolder 8)7 We gaan je op de brandstapel gooien om te checken of het ook echt zo is... of was.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Veel mensen verklaren mij voor gek omdat ik zoveel interesse toon in Hifi.

''Kun je niet genieten van een simpel Hifi systeempje?''

Waarop ik een heel simpel antwoord geef...

Krijg jij dagelijks kippenvel als je muziek opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:01:
[...]

Oké, nog 15 mensen die komen verkondigen dat het om de muziek gaat en dan hebben we het wel gehad, nee?

Ik denk dat we allemaal het om de muziek doen maar de discussie gaat nu even om het puur technisch aspect.
Klopt helemaal, maar de believers gaat het alleen om de technische aspecten en kunnen zodoende niet meer van muziek genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, ik deed daar niet veel meer dan die gasten doen met metingen ;) irri he :P

Maar nog even dit:
Examining the graphs, the untreated output (fig.1), shows multiple peaks at other than the 1kHz test tone. These peaks represent noise and distortion caused by magnetic field interference.
Even later:
Note the highlighted areas in fig.3 at about 20 seconds between 1kHz and 5KHz. It can be seen that the number of peaks increase, meaning there’s more information as a result of demagnetization. The peak heights also generally increase with the same result—more information.
En nu mag je even zelf nadenken en je conclusie hieruit halen ;) Dit is toch zo klaar als een klontje of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 09-11-2005 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:02:
[...]

Zucht.... lees mijn tekst van een paar posts geleden nog eens door zou ik zeggen.

Je kunt ook zeggen: autorijden is een passie! Vroegah reden wij erg lekker in onze gammele oldtimertjes, maar we genoten met volle teugen! Nu scheuren mensen rond in een moderne sportwagen die in alle opzichten beter is. Hebben ze daarom geen passie meer voor autorijden? Alleen omdat ze meer technische perfectie gewend zijn en wensen? Dikke onzin.

Bij audio is het precies hetzelfde. Ik ben gek op muziek, maar daarbij ook op goeie audio.
Wat is jouw punt dan?
Ik heb toch ook gezegd dat ik blij ben met de hedendaagse opname technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Bovendien, een CD bevat korte putjes (nul) en langere putjes (een) en die worden met een laser, dus een lichtstraal uitgemeten. Al zet je daar een vette magneet van 3 kilo bij, dat maakt niet uit, want licht wordt niet beinvloed door magneten. Die stroom bitjes wordt gesorteerd, gecontroleerd op fouten met behulp van controle bits, en richting DAC gestuurd. Demagnetiseren maakt ook die putjes niet dieper (wat trouwens juist een beetje ongunstig zou zijn) of schoner, want de putjes zitten ingesloten in plastic.

Daarom alleen al is het hele idee van CDs of DVDs demagnetiseren onzin.

Maar goed, pak een portable CD speler met plastic deksel, of schroef een stand alone geval open, zodat je een magneet boven een draaiende CD heen en weer kan bewegen. Kijk zelf maar of het te horen is. Je zal merken van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:07:
[...]

Klopt helemaal, maar de believers gaat het alleen om de technische aspecten en kunnen zodoende niet meer van muziek genieten.
Tegenwoordig luisteren we toch niet meer naar muziek maar naar sinussen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

JumpStart schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:09:
Maar goed, pak een portable CD speler met plastic deksel, of schroef een stand alone geval open, zodat je een magneet boven een draaiende CD heen en weer kan bewegen. Kijk zelf maar of het te horen is. Je zal merken van niet.
Goed plan! Ga dat eens testen! Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:09:
Wat is jouw punt dan?
Ik heb toch ook gezegd dat ik blij ben met de hedendaagse opname technieken.
Ja, maar je deed het voorkomen alsof audiopuristen per definitie geen muzikaal gevoel in hun donder hebben. Dat staat volkomen los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:07:
[...]

Volgens mij is het wat ingewikkelder. De believers houden niet vast aan de technische aspecten maar kunnen het wel horen. De non-believers claimen niets te horen maar het technisch wel aan te kunnen tonen... En zo blijf je bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
TomSwinnen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:11:
[...]

Goed plan! Ga dat eens testen! Ik hou jullie op de hoogte!
Misschien een idee om dat met z'n allen te testen!

Iedereen heeft nog wel een grote speaker over. Als we die nou eens bovenop de Cd-speler leggen en morgen de bevindingen delen. Lijkt jullie dat wat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Exirion schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:07:
[...]
Nee Swinnie! 't is nu echt foute boel met jou hoor. Je bent aangestoken en lijdt nu aan audofielenkolder 8)7 We gaan je op de brandstapel gooien om te checken of het ook echt zo is... of was.... :+
Nee hoor. Ik ga heus geen 350euro geven aan zo een demagnitiseer gedoe. Dan mag het nog een effect hebben. Liever voor 350 euro aan nieuwe cd's/vinyl dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

[ dubbelpost ]

[ Voor 87% gewijzigd door voodooless op 09-11-2005 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:12:
Iedereen heeft nog wel een grote speaker over. Als we die nou eens bovenop de Cd-speler leggen en morgen de bevindingen delen. Lijkt jullie dat wat? :)
Ja, ik gaat een beetje een zware speakert bovenop m'n dure CD-spelert leggen. Ben toch niet gek!

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Exirion schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:14:
[...]

Ja, ik gaat een beetje een zware speakert bovenop m'n dure CD-spelert leggen. Ben toch niet gek!

8)7
Kan 'ie dat niet eens hebben dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Barry|IA schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:07:
Veel mensen verklaren mij voor gek omdat ik zoveel interesse toon in Hifi.

''Kun je niet genieten van een simpel Hifi systeempje?''

Waarop ik een heel simpel antwoord geef...

Krijg jij dagelijks kippenvel als je muziek opzet?
Mooi :)

Alleen krijg ik kippevel van de muziek, niet van de weergave zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:15:
Kan 'ie dat niet eens hebben dan? :P
Ja hij wel, maar ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JumpStart schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:16:
Er is toch een verschil tussen: ik zet een CD'tje op en hoor muziek, en tussen ik zet een CD op en er staat ineens een band voor me te spelen en een zangeres voor m'n neus te zingen. Het is toch wel een andere beleving, afgezien van de emotie van de muziek zelf, hoe iets op je overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:11:
[...]

Ja, maar je deed het voorkomen alsof audiopuristen per definitie geen muzikaal gevoel in hun donder hebben. Dat staat volkomen los van elkaar.
Dat is helemaal niet mijn intentie geweest, ik probeerde alleen maar te zeggen dat zij zo bezeten zijn van de technische aspecten en daardoor niet meer luisteren en genieten van de muziek die zij mooi vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
JumpStart schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:16:
[...]

Mooi :)

Ik ook hoor. Echter zijn sommige aspecten alleen hoorbaar met een goede Hifi set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:18:
Dat is helemaal niet mijn intentie geweest, ik probeerde alleen maar te zeggen dat zij zo bezeten zijn van de technische aspecten en daardoor niet meer luisteren en genieten van de muziek die zij mooi vinden.
De anderen zijn net zo bezeten en luisteren om andere redenen niet naar de muziek. Er is geen verschil hoor.

En nu ga ik ook mijn nest in, spelfouten zijn bij mij normaal al erg, maar nu wordt ik er zelfs zelf gek van :+

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 09-11-2005 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Beste mensen, ik ga nog even nagenieten van mijn MP3 collectie op mijn W800i met 128 KB/s :P

Alvast truste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:20:
De anderen zijn net zo bezeten en luisteren om andere redenen niet niet naar de muziek. Er is geen verschil hoor.
Ik snap opzich Supernova's punt wel hoor. Er zijn inderdaad mensen die zo bezeten zijn door audiokwaliteit dat ze bij elk nummer dat ze draaien alleen maar bezig zijn met elk hoorbaar detail, zonder echt naar muziek te luisteren. Zoiets als een automobilist die bij elk stoplicht z'n bumper opnieuw staat op te poetsen :+ Maar ik denk dat er maar weinig zijn die puur naar audio luisteren zonder van muziek te houden.

edit: en ik vind het ook mooi geweest voor vandaag... gegroet allen.

[ Voor 7% gewijzigd door Exirion op 09-11-2005 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

tuurlijk snappen we het we Supernova's punt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik blij dat ik als gewone muziek liefhebber toch begrepen wordt. :)
Ook een welgemeende welterusten allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jonge jonge jonge wat een gezever allemaal weer. En zo volwassen ook.
ik heb gelijk.. Nee, ik heb gelijk...
Het is dat ik op een andere pc partities aan het goochelen ben, anders had ik niet 3 paginas van deze onzin zitten lezen :z

Het is dat de topictitel mijn aandacht pakte. Ik heb de startpost gelezen...En ik kan niet anders zeggen dan de topicstarter heeft helemaal gelijk.

Een audioinstallatie is bedoeld om naar te luisteren. Het enige steekhoudende criterium is dan ook hoe het klinkt in eigen oren (en blijft klinken na een aantal jaren).
Hoe je voor jezelf die set samenstelt,... dat is weer een heel ander verhaal.

Een flinke dosis gezond verstand kan zeker geen kwaad, maar dingen verketteren of belachelijk maken omdat je iets níét weet is buitengewoon dom en onwetenschappelijk. 150 jaar geleden hadden we immers geen benul van bacterien, maar we gingen er evengoed dood aan. Dan heb je ook weinig aan het argument 'maar je kunt ze toch niet zien?'. En nu zeggen we dan een beetje schamper van: 'wat waren die mensen toen dom".

Dus het feit dat we bepaalde subjectieve waarnemingen (nog) niet kunnen meten wil niet zeggen dat deze waarnemingen niet kloppen. Dat is een tamelijk arrogante houding van veel wetenschappers (en mensen die denken dat te zijn omdat ze iets geleerd hebben) om te denken dat we er al zijn en alles al weten.

Over de kreten Confirmation Bias, Belief perseverance en Cognitive Dissonance en andere psychobabble: er staat wel bij people tend to. Dus niet altijd. Daar komt ook dat gezond verstand weer om de hoek. Je gaat tenslotte geen €3000 kabels kopen bij een tienersetje. Het is dan echter niet gezegd dat je wel degelijk meer uit je installatie van een ton € kunt halen.

Ik zal maar niet zegen wat ik voor installatie heb want dan wordt ik ook verketterd, maar ik weet wel dat ik alles uit beide kampen (take your pick: kabels, speakerstands, cd vs lp, buizen vs transistor) heb gehad en alles wat ik veranderd heb in de loop van 20 jaar alleen maar een zeer duidelijke verbetering is geweest. En in alle gevallen gingen de 'meetwaarden' er niet op vooruit volgens de sceptici.

Zo, mijn c:\ is gekopieerd naar waar ik m hebben wou. Morgen zet ik wel lekker weer een plaatje op en denk aan jullie.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:58:
Een audioinstallatie is bedoeld om naar te luisteren. Het enige steekhoudende criterium is dan ook hoe het klinkt in eigen oren (en blijft klinken na een aantal jaren).
Hoe je voor jezelf die set samenstelt,... dat is weer een heel ander verhaal.
Weet je...als je niet inhoudelijk kan reageren zeg dan gewoon niks :| Want je slaat nu alle argumenten in de wind die gegeven zijn.
Dus het feit dat we bepaalde subjectieve waarnemingen (nog) niet kunnen meten wil niet zeggen dat deze waarnemingen niet kloppen. Dat is een tamelijk arrogante houding van veel wetenschappers (en mensen die denken dat te zijn omdat ze iets geleerd hebben) om te denken dat we er al zijn en alles al weten.
We kunnen prima meten of er hoorbaar verschil is: dubbele blindtest. Gelukkig is die optie nog niet langs gekomen in dit topic :z
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:34:
Ik vind het jammer dat er emotieloze mensen als u bestaan, als ik alleen maar naar metingen ga luisteren word ik waarschijnlijk niet blij, ik luister met mijn oren! Dat die op wat voor manierdan ook voor de gek gehouden worden, maar het geluid me gewoon wel aanstaat maakt dat mij vrij weinig uit.
Sorry, maar waar slaat dat nou op :| Omdat iemand zich meer verdiept in de technische achtergrond is diegene emotieloos ? Wat een non-argument. Over dat andere kan ik alleen maar zeggen: hoezee ! Eindelijk is iemand die open staat voor de mogelijkheid dat je idd misschien wel voor de gek wordt gehouden. Of dit nou echt wel of niet zo is, maakt mij niks uit (alhoewel een dubbele blindtest wel leuk zou zijn, samen met alle kabelfetisjisten) maar het gaat mij om het feit dat mensen iets uitsluiten zonder daar fatsoenlijk bewijs voor te hebben. Gelukkig doe jij dat niet.
Er zijn zeer weinig mensen die de 'believers' in hun waarde laten, vergis je niet!
GoT is in mijn ogen ook verre van nuchter, eerlijk gezegd zijn het grooste deel van de mensen hier techneuten die niet verder komen dan hun meet apparaatjes
Je verlangt iets zonder het terug te geven... :?
Ren niet snel naar HTforum als het hier om pure wetenschap gaat!
eens een wetenschapper altijd een wetenschapper, ik heb zo'n gevoel dat jij vrij weinig kan genieten van je set
Kom op man, grow up. Ik snap best dat je het vervelend vind dat men zo zeurt over je speakers. Maar sta er dan boven, ga niet mensen dat verwijten en vervolgens de instelling van andere mensen afzeiken. Daarnaast slaat het helemaal nergens op. Ik kan het ook omdraaien: het geld wat jij in betere kabels steekt, steek ik in betere speakers omdat ik ondervonden heb dat die peperdure kabels niet veel verschil maken. Met betere speakers haal je veel meer winst en kan ik dus meer genieten van mijn set. Waar de fuck slaat het nou op, dat wetenschap genieten zou uitsluiten ? Denk jij dat de auto van een autoliefhebber die graag van z'n auto geniet niet is ontstaan via de wetenschap ? En dat de dingen die hij ermee kan doen (turbo, druk veranderen enzovoort) ook niks te maken hebben met wetenschap ? Prima dat je het niet fijn vind dat mensen je speakers afzeiken, prima dat je ze dat verwijt, maar blijf dan wel zelf ook volwassen gedrag vertonen.
ik sta altijd open voor de meningen van anderen, daarmee vorm ik nog niet mijn eigen mening daarmee. verre van dat! maar dat is jullie moeilijk wijs te maken aangezien jullie mij niet kennen. heel makkelijk he, meningen klaar hebben over iemand die je niet kent? heb 't in deze post zelf ook geprobeerd, vond het gelukkig zelf maar niets!
Merk er niet veel van met je ranten over wetenschap :|

[ Voor 61% gewijzigd door JT op 09-11-2005 02:24 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je...als je niet inhoudelijk kan reageren zeg dan gewoon niks Want je slaat nu alle argumenten in de wind die gegeven zijn.
Dat is 't 'm nou juist. In hele hele 20 paginas tellende topic is niet 1 inhoudelijk argument langsgekomen. Ben jij bij mij wezen luisteren? Of bij de topicstarter? Nee dus. Dan is al dat gelul overbodig.

Heeft er hier überhaupt iemand hier een blindtest uitgevoerd? Nee dus, want er word alleen maar getypt.

Het hele topic is 20 paginas: "de beste stuurlui staan aan wal". Zo. Over botte uitspraken gesproken :P

PS: ik geef verder bewust geen argumenten. Ik brand me er liever niet meer aan. Ik heb het al zo vaak gelezen. Kijk maar naar pagina 1: de TS zegt iets zinnigs en wordt vervolgens paginas lang door iedereeen afgebrand. Ik reageerde vooral om te zeggen dat ik het helemaal met hem eens ben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 02:23:
[...]

Dat is 't 'm nou juist. In hele hele 20 paginas tellende topic is niet 1 inhoudelijk argument langsgekomen. Ben jij bij mij wezen luisteren? Of bij de topicstarter? Nee dus. Dan is al dat gelul overbodig.
Ja, mijn Parasound met Jamo Concert 8 is natuurlijk niet goed genoeg om kabels op te testen. Of de apparatuur in een winkel, setje Linn speakers van 3k en nog meer van dat spul is zeker ook niet goed genoeg. Als de kabels alleen bij jou werken dan klopt er iets niet bij jouw installatie. Ik heb je nog niks horen zeggen over de psychologische argumenten, dat is waar ik op doelde.
Heeft er hier überhaupt iemand hier een blindtest uitgevoerd? Nee dus, want er word alleen maar getypt.
Hoe moeten wij een blindtest uitvoeren als jullie niet willen ? Het animo voor een blindtest is er best, hebben we ook gedaan met MP3.

Edit: ik heb een voorstel. Een SERIEUS voorstel wat ik zo wil uitvoeren als jij dat ook wilt :) Neem jij je kabels mee en dan probeer ik ze op m'n eigen install te onderscheiden.

[ Voor 18% gewijzigd door JT op 09-11-2005 02:33 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wel: ik kan blind horen welke kabels ik als interlink gebruik. Alleen het is wel moeilijk, en iedereen verklaart me voor gek. Ik heb als laatste Siltech London kabels voor mijn speakers gekocht (2e hands voor €175) en die klinken toch echt beter dan de €10/m Linn LK22 die ik daarvoor had.

Ik heb ook div interlinks en LS-kabels
Siltech, MIT, Cardas enz. en ik kan echt wel hren welke er tussen zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ok, als je het serieus wilt uitvoeren, dan vind ik het best. Heb meerdere kabels liggen (RCA: Vivanco, Cambridge, Profigold. Speakerkabel: Monster XP, Dietz en no name) en als jij dan ook je spullen meeneemt dan wil ik wel is met jou gaan blindtesten, is kijken wat eruit komt :) Contact:
MSN: apieblaaat bij hotmail enzo

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 09-11-2005 02:39 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 02:23:
[...]

Het hele topic is 20 paginas: "de beste stuurlui staan aan wal". Zo. Over botte uitspraken gesproken :P

PS: ik geef verder bewust geen argumenten. Ik brand me er liever niet meer aan. Ik heb het al zo vaak gelezen. Kijk maar naar pagina 1: de TS zegt iets zinnigs en wordt vervolgens paginas lang door iedereeen afgebrand. Ik reageerde vooral om te zeggen dat ik het helemaal met hem eens ben.
Sorry hoor, maar je bent nogal kort-door-de-bocht. Er zijn genoeg inhoudelijke argumenten langsgekomen. Alleen heb je daar waarschijnlijk overheengelezen, of je hebt het wel gelezen en niet op de juiste manier opgevat/begrepen.

Zie alleen al mijn post hier: JumpStart in "De kwaliteit van een geluidsinstallatie ..."

Ik ben het de hele tijd al met de topicstarter eens: Jou eigen oren moeten de doorslag geven, maar wees dan wel zo eerlijk tegenover jezelf door dubbel blind te testen. Anders betaal je gewoon (veel) geld om jezelf voor de gek te houden, want het verschil dat je denkt te horen bestaat niet echt, dat zit alleen -vrij letterlijk- tussen de oren.

Inhoudelijke argumenten zat:

Er is al 'tig keer langsgekomen dat simpele electriciteitsleer (en dus natuurkunde wetten) aantoont dat audio signaal op luidsprekerkabel niet gestoord kan worden door hoogfrequente signalen. Shielded luidspreker kabel is dus pure onzin. Aantoonbaar. Sla er maar een goed boek over Electriciteitsleer op open. Trouwens, er is hier niemand die stelt dat speakerkabels helemaal niet uitmaken. Natuurlijk moeten speakerkabels dik genoeg zijn voor het vermogen wat eroverheen moet en er zijn uitzonderlijke situaties denkbaar: Als je tientallen meters aan kabel neer moet leggen, dan begint shielding langzaamaan potentieel nuttig te worden. Sommige tricky versterkers hebben wel per se twisted kabels nodig. Zie mijn reactie hier: JumpStart in "De kwaliteit van een geluidsinstallatie ..."

Er is ook al 'tig keer langsgekomen dat interconnects shielden wel aantoonbaar nuttig is omdat diezelfde electriciteitsleer verklaart dat EMI doorlekt naar je versterker, die, integenstelling tot je luidsprekers zelf, wel er last van kan ondervinden.

Nog meer hard wetenschappelijk argument: Bi-amping kan nuttig zijn in high-end toepassingen, om niet-gelijke belasting over het frequentiebereik te voorkomen. Yep, weer die verdomde Electronica/Electriciteitsleer. Maar bi-wiring (of tri-wiring) is ook weer aantoonbare onzin, want stroom is mooi 'cumulatief', dus 2 (of 3) verschillende signalen kan je gewoon a+b(+c) bij elkaar optellen zonder verstoring. Ook weer: als je kabel zwaar genoeg is voor het vermogen wat je eroverheen stuurt is een enkel aderpaar genoeg voor een luidspreker.

Alle gedoe over "koper oxideert, je moet zilver hebben" ... Ook niet juist. Voor de zoveelste keer: Koper is passieverend, onder gewone droge omstandigheden, wat betekent dat de oxidehuid die vormt een afgesloten laag vormt wat verdere oxidatie tegenhoudt. Sla er maar een boek over metallurgie voor open. Zilver plating van koper ziet er cosmetisch misschien wel mooier uit, bij transparante kabelomhulling, en puur daardoor is silverplated OFC nog wel legitiem een bepaalde meerprijs waard, maar er zijn grenzen.

Geen inhoudelijke argumenten ... U zei ? :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:18:
[...]

Ik ook hoor. Echter zijn sommige aspecten alleen hoorbaar met een goede Hifi set.
Tja maar je gaat me topch niet vertellen dat je het zelfde kippenvel moment krijgt als je de cd in een Aiwa minisetje legt met 2 x 15Watt.

Persoonlijk krijg ik veel meer kippenvel van de muziek als ik het hoor op een set die veel meer uit de muziek naar voren tovert. Een goede set heeft ook altijd wel een speaker die het geluid in het veld zet i.p.v. het binnen in de speaker te houden. Dus muziek is b est een gevoel en kan je wel kippenvel bezorgen, maar met een goede set is het gewoon veel intenser die beleving.

Gewoon een keer er goed voor gaan zitten, en dan ogen dicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

JumpStart schreef op woensdag 09 november 2005 @ 08:59:
[...]

Nog meer hard wetenschappelijk argument: Bi-amping kan nuttig zijn in high-end toepassingen, om niet-gelijke belasting over het frequentiebereik te voorkomen. Yep, weer die verdomde Electronica/Electriciteitsleer. Maar bi-wiring (of tri-wiring) is ook weer aantoonbare onzin, want stroom is mooi 'cumulatief', dus 2 (of 3) verschillende signalen kan je gewoon a+b(+c) bij elkaar optellen zonder verstoring. Ook weer: als je kabel zwaar genoeg is voor het vermogen wat je eroverheen stuurt is een enkel aderpaar genoeg voor een luidspreker.

[...]
* JumpStart moet zichzelf even nuanceren op het punt van bi-wiring:

Bi-wiring of zelfs tri-wiring maakt voor signaaloverdracht niets uit.

Echter, het is in een specifiek geval wel mogelijk dat bi- of tri-wiring beter geluid oplevert.

Hoe dat zo? Eenvoudig: Als het scheidingsfilter van je voorversterker superieur is aan het scheidingsfilter in je luidsprekers dan zorgt bi- of tri-wiring er voor dat de scheidingfilters in de luidsprekers niet gebruikt worden. In zo'n situatie heeft het dus wel nut. Spreekt voor zich dat je dan ook moet doen aan bi- of tri-amping, want anders is er geen sprake van een scheidingsfilter in het traject voor de luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:50:
Ben niet overtuigd. Het gaat hier om dure gespecialiseerde producten voor gespecialiseerde en goed onderbouwde klanten.
Die klanten zijn niet goed onderbouwd, hebben totaal geen benul van electriciteitsleer en metallurgie en laten zich door groupthink een kabel aanpraten.
Iedereen die E 4.000 uitgeeft voor kabels, snapt de wereld niet?
Nee, die snapt de wereld niet, en vooral niet het gedeelte over "uw medemens draait u als het even kan gaarne een poot uit".
Wat is trouwens de drijfveer om koste wat het kost dit kabelfenomeen zo te bekritiseren? Heb hier niet echt het gevoel overgehouden dat dat komt door ervaring, meer door onbegrip en napraterij.
Geen genade voor kwakzalvers, heel eenvoudig. Je hebt een stel mensen die schijnbaar hun geld niet aan een betere hobby kwijt kunnen en alleen op 't internet kunnen praten over hun schitterende hobby in een clubje waar je helemaal de man bent als je kabels hebt die meer dan 3 rug de meter doen terwijl ze het niet waar kunnen maken. Nieuwelingen in dat clubje worden nog niet als volwaardig gezien tenzij ze een X bedrag spenderen.

Weet je waar dit mee overeenkomt? Multi-level marketing. Sektes.
Wil nog wel wat brandstof aanleveren.
Heb ooit de werking van de CD demagnetiseur/raar ding [afbeelding] gehoord op een zeer kostbare 47-labs installatie met AvantGarde speakers.Dat was de moeite waard!
Ja, zeker omdat je een zwaartekrachtput in de orde van een zwart gat nodig hebt om licht (merkbaar) te buigen. Hiermee laat je zien dat je dus niks snapt van de theorie achter een CD-speler.

Willen we het over psycho-akoestiek hebben, dan komen er termen als Haas effect, localizatie, en perceptie. Dit is alles wat er voor zorgt hoe jij muziek hoort, en tegelijkertijd het effect dat er een stereo 'diepte' kan worden waargenomen; dit wordt gedaan door faseverschillen.

Je Pink Floyd (wat schijnbaar een antwoord is op mijn vraag) werd opgenomen op een mengpaneel. De opname van stemmen is sowieso mono en een stem gaat door een batterij compressors/limiters en een preamp, en door een equalizer heen. Die veranderen (al dan niet bedoeld) de fase. Jouw kabels transporteren alleen en als ze de fase veranderen klopt er iets niet; sterker nog, omdat een PF track niet alleen maar uit een enkele stem bestaat maar uit meerdere instrumenten klopt er al helemaal iets niet.

Je kunt stomweg geen instrumenten uit een mix terughalen (tenzij je er een batterij nog niet uitgevonden en nog niet geprogrammeerde artificial intelligence een paar jaar op laat werken); al helemaal niet uit een mix die 'smeert' (wat voornamelijk het geval is bij een mix met veelvuldig gebruik van buizenversterkers en "Britse" equalizers).

Jouw set is een versterker en een equalizer, en het enige wat nog aan jou wordt overgelaten is het volume en welke frequentierange je wil benadrukken.

Laat het nou toevallig net zo zijn dat die frequentieranges niet ideaal gescheiden zijn en dat jouw 3- of 4-bands equalizer dat stomweg niet kan, omdat ze een te grote range bestrijken en niet met de fase mogen rotzooien. Een goed deel van een studio-engineer en mastering-opleiding wordt gespendeerd aan het er voor zorgen dat je instrumenten goed kan scheiden in het frequentiedomein, zodat de instrumenten -juist- "open" kunnen klinken en niet modderig door elkaar heen rommelen.

En "kille krengen"?

Alle muziek die jij ooit hebt gehoord en kent gaat door zo'n "kille krengen" heen. De Yamaha NS-10's, schoolvoorbeelden van die "kille krengen" zijn wereldstandaard referentiemonitors; geen zelfrespecterende studio kan zonder die dingen. De muziek is zodanig gemasterd en geengineerd dat die goed klinkt op zo'n kille krengen.

Een eenmaal gemaakte 2-sporen audiomix kan opgepoetst worden door een mastering-engineer. Er kan een hoop verbeterd worden door het gebruik van een batterij pre-amps, equalizers, compressors, maar je kunt stront niet in slagroom veranderen.

Toevallig zijn dat allemaal actieve componenten.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:37:
Sound bepalend is voor mij allen dhr Waters en dan doel ik op de opnametechnieken.
Maar weet jij hoe er opgenomen wordt en wat er allemaal in een studio gedaan wordt voordat die tracks uberhaupt op CD, DVD, SACD of vinyl uitkomen?

Raar dan dat die studiomensen en mastering-engineers nooit zo'n poeha maken over interlinks van een paar ruggen. Die weten waar het verschil in zit; die leuke dingetjes genaamd "Avalon" en "Urei" en "Neumann AKG" (respectievelijk een mic preamp, een compressor en een hele prijzige microfoon).
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:27:
Voor de rest heb ik geen flauw benul van de specs van mijn set en wil dat vooral zou houden.
Ignorance is strength! :/ Toch zou een beter benul van die specs je voor (sloten) minder geld een betere kwaliteit kunnen opleveren. Maar goed, dan tel je niet mee in de Gouden Kabel Club.

[ Voor 6% gewijzigd door Yoozer op 09-11-2005 09:42 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Yoozer schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:38:
[...]

Ja, zeker omdat je een zwaartekrachtput in de orde van een zwart gat nodig hebt om licht (merkbaar) te buigen. Hiermee laat je zien dat je dus niks snapt van de theorie achter een CD-speler.

[...]
*kuch* Zeeman effect? Stark effect? *kuch* O-)

In bepaalde specifieke omstandigheden is licht te buigen spreiden hoor, spectraal licht dan. Die omstandigheden komen alleen in de verste verte niet voor in je CD/DVDspeler. Op halfgeleidelaserlicht werkt het niet.

Maar voor het onderbouwd slopen van de stelling dat demagnetisatie zou werken:
JumpStart in "De kwaliteit van een geluidsinstallatie ..."
JumpStart in "De kwaliteit van een geluidsinstallatie ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JumpStart schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:37:
* JumpStart moet zichzelf even nuanceren op het punt van bi-wiring:
Hoe dat zo? Eenvoudig: Als het scheidingsfilter van je voorversterker superieur is aan het scheidingsfilter in je luidsprekers dan zorgt bi- of tri-wiring er voor dat de scheidingfilters in de luidsprekers niet gebruikt worden.
:X Met het wireren gaat het zelfde signaal over al naartoe, voorversterker filtert niks. Je zou hoogstens je passieve filter uit je speaker kunnen halen, en dat dicht bij je amp neerzetten, en dan met multiple kabels naar je units gaan. Maar de werking van je luidspreker filter uitschakelen? nee. Als het er zit wordt het gebruikt. Als je het echt goed wil doen, gooi dat je passive filter weg en ga voor een compleet actief systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hele discussie over geluid kun je het beste vergelijken met het placebo effect.

Bij medicijn proeven krijgen altijd een aantal mensen placebo's ("snoepjes") en dan zijn er altijd proefpersonen die zeggen zich beter te voelen door zo'n "snoepje". >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

deepspace schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:55:
[...]

:X Met het wireren gaat het zelfde signaal over al naartoe, voorversterker filtert niks. Je zou hoogstens je passieve filter uit je speaker kunnen halen, en dat dicht bij je amp neerzetten, en dan met multiple kabels naar je units gaan. Maar de werking van je luidspreker filter uitschakelen? nee. Als het er zit wordt het gebruikt. Als je het echt goed wil doen, gooi dat je passive filter weg en ga voor een compleet actief systeem!
Ok, I stand corrected. Ik dacht dat 2-weg speakers met dubbele aansluiting om het scheidingsfilter heen kon. Niet dus. Het maakt het voorbeeld niet minder geldig, alleen minder uitvoerbaar:

Het is in ieder geval niet zo dat bi- (of tri) wiren helemaal nooit verbetering kan brengen.

Pre-amp -> actief scheidingsfilter -> dubbele eind-amp -> dubbele kabels -> speakers sans scheidingsfilters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Mogelijk kan er dan toch een luistertest worden gehouden...
Want dit slaat inderdaad onderhand nergens meer op.
Iedereen lult maar als een kip zonder kop zonder ook maar iets te willen aannemen van de andere partij. Zo komen we nergens...

In dit topic over het mogelijke verschil tussen een cdr en een orgineel wordt ook een dergelijke meeting gehouden...

Mogelijk valt er iets te combineren ??

Dan kunnen we iig "eens en voor altijd" dit oneindige gezwats de deur wijzen...
:+

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste