De kwaliteit van een geluidsinstallatie is slechts te horen,

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:
  • 6.293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:58:
[...]

En dan kom je denk ik terug bij de oorsprong. Je aansturing en je speakers moeten het weergeven en verwerken. En de ene kabel zal op een speaker wellicht minder klinken dan op de andere speaker. Er spelen gewoon zoveel meer rollen mee dan alleen het kabeltje.
Mij maakt het sowieso niet uit wat er ligt, ik zie het toch niet. :) :P

Maar de oorsprong ging niet wat er allemaal effect heeft op je klankbeeld of de aansturing van je speakers.
Maar de oorsprong was wat het verschil van kabels is. (duur tov goedkoper om ff simpel te zeggen)

Of hebben we het nou allebei over een andere 'oorsrpong' ? :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

2 woorden: dubbelblind testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:58

voodooless

Sound is no voodoo!

mradem schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:05:
Ik merk wel degelijk verschil in kabels. Interlinks, stroomkabels etc. Een goede powerkabel op je plasma/lcd zal bijv. al een zichtbaar verschil geven.
We hebben het hier over audio! Wat voor verschil zou een andere power kabel op je plasma dan moeten hebben? imho totaal niks! En video testen is nog lastiger, want je kunt geen blinde test doen :+
Denk dat de meeste "anti" reply's in dit topic zijn van mensen die nog nooit op een bepaalde set diverse kabels hebben geprobeerd van dermate kwaliteit. Maar meer een gedachtegang is dat je achtelijk bent als je voor 2000 euro kabels koop.
Dan ben je ook gewoon als je het mij vraagt, ook al is dat maar 10% van je budget. Aan de andere kant hebben de "pro" mensen nog nooit echt een dubbelblinde test gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 08-11-2005 11:16 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:17

Exirion

Gadgetfetisjist

mradem schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:05:
Denk dat de meeste "anti" reply's in dit topic zijn van mensen die nog nooit op een bepaalde set diverse kabels hebben geprobeerd van dermate kwaliteit. Maar meer een gedachtegang is dat je achtelijk bent als je voor 2000 euro kabels koop.
Dat is ook zo. Laten we aannemen dat er verschillen bestaan tussen kabels (dat is al een hele stap voor velen hier), dan zijn er bepaalde criteria te bedenken die bepalend zijn voor die verschillen. Tot een bepaalde prijs mag je er dan vanuit gaan dat je verschillen kunt horen, maar daarboven wordt het gewoon bling-bling en zwarte magie. 2000 euro voor een interlink is simpelweg idioot.

En ik heb genoeg dure audio gehoord, en heb een analytisch en geoefend gehoor, maar de verschillen tussen een zelfgemaakte interlink met Oehlbach plugjes en verzilverde koperkabel en een Van Den Hul die 10 tot 20 keer zoveel kost is zijn niet of nauwelijks waarneembaar.

Om de discussie nog wat leuker te maken: peperdure digitale interlinks :{ Iemand die met droge ogen beweert dat het laag veel strakker wordt met een duurdere coax kabel voor SPDIF. Als je de encodering van SPDIF kent en weet wat voor effect jitter eventueel kan hebben, is het de grootste onzin die je maar kunt verzinnen. En afgezien van dat zijn DACs tegenwoordig zo goed met buffering en reclocking dat een fatsoenlijk afgeschermde kabel van pak weg 10 a 20 euro meer dan genoeg is. Er zijn digitale interlinks van honderden euro's te koop. Wil je beweren dat je daar ook verschillen kunt horen?

Het is net als met ordinaire kwakzalverij: een groep mensen gelooft erin, niemand die werkelijk kan aantonen of het wel of niet klopt, en aan de mensen die erin geloven kun je bakken met geld vragen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

mradem schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:07:
Daar heb je zeker gelijk in. Je hoort vaak een basisregel van 10% aan kabels besteden van de totale hardware set prijs.
Dat hoor je hier ook de hele tijd terugkomen. Maar wat je ook de hele tijd hoort terugkomen is dat een dikke koperen kabel al in alle gevallen goed genoeg is. Dus je kunt voor een paar tientjes al klaar zijn voor de luidspreker kabel. Dan ga je toch niet omdat je een set van 5000,- hebt dus ook maar 500,- aan die kabels uitegeven, omdat 10% een stelregel is? Dat is gewoon een drogreden, je moet niet streven naar 10% je moet gewoon kijken wat voldoende is. Als dat maar 1% is dan is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:17:
[...]
Om de discussie nog wat leuker te maken: peperdure digitale interlinks :{ Iemand die met droge ogen beweert dat het laag veel strakker wordt met een duurdere coax kabel voor SPDIF. Als je de encodering van SPDIF kent en weet wat voor effect jitter eventueel kan hebben,
[...]
Een maand geleden nog iemand gesproken die beweerde dat zijn 100 euro glasvezel SPDIF een betere kabel was dan de standaard glasvezelkabel die hij erbij kreeg. Al kon hij niet echt uitleggen hoe dat nu kwam . . . :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

mradem schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:07:
Daar heb je zeker gelijk in. Je hoort vaak een basisregel van 10% aan kabels besteden van de totale hardware set prijs.
Volgens mij is die vuistregel gedefinieerd door de commercie....

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Altijd die vuistregels... Bullshit in tijdschriften... onzin van anderen... waarom vormt men zich niet gewoon zelf een mening :? Als men toch serieus met de hobby bezig is, verwacht ik eigenlijk ook wel dat er op zijn minst een volkje interesse in in techniek die nodig is om al dat mooit ten gehore te brengen. Het is echt niet de voodoo die het laat klinken hoor. Maar mensen staren zich vaak liever blind op de mening van anderen, reviews, vuistregels, prijskaartjes, merknamen, looks en andere voodoo.

Bose is niet voor niks groot geworden jongens! En denk maar niet dat ze de enige zijn. Veel bedrijven maken zich schuldig aan deze vorm van misleidende marketing onzin, misschien wel in veel mindere mate hier en daar (anders verkoopt helemaal niemand meer wat natuurlijk ;) ), maar bij kabels is het vast en zeker nog wel veel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:26:
Bose is niet voor niks groot geworden jongens! En denk maar niet dat ze de enige zijn. Veel bedrijven maken zich schuldig aan deze vorm van misleidende marketing onzin, misschien wel in veel mindere mate hier en daar (anders verkoopt helemaal niemand meer wat natuurlijk ;) ), maar bij kabels is het vast en zeker nog wel veel erger.
Onderschat Monster niet he. Bekijk eens een grote BCC en verbaas je over het feit dat OVERAL door de winkel rekken staan met peperdure Monster pakketten. Koopt iemand een speakertjes, dan hoeft de verkoper maar 2 meter te lopen om er een peperdure kabel bij te halen (alsof die speakermeuk die ze daar verkopen ook maar enig profijt van zo'n kabel heeft), en iemand die een DVD-speler van 79 euro koopt wordt meteen een Monster SCART van 100 euro aangesmeerd. Bovendien zijn de kabels van Monster zwaar overpaid. Bij andere merken krijg je voor dezelfde prijs veel nettere kabels.

Monster is me erg gaan tegenstaan door hun belachelijke prijzen en agressieve marketing en verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mradem
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik vind de kabels van monster ook niet best vergeleken met andere. Ik beweer ook niet dat je dure kabels moet kopen en je zou ook gek zijn als je voor een dvd speler van 100 euro ook een digitale interlink koop van 100 euro. Maar 500 euro kabels voor bijv. een set van 5000 is niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

w00Dy

Make soap, not war

Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:03:
[...]

Ik lach er vaak om als ik zie dat mensen apparatuur hebben staan waarvan ik weet dat ik het een stukje minder vind klinken dan ander spul (dat niet altijd duurder hoeft te zijn) en dat ze dan een fortuin aan kabels er aan hangen en denken dat ze een topset hebben. Dan denk ik: had lekker simpelere kabeltjes genomen en voor andere componenten gekozen, want het effect dat die kabels hebben staat in geen enkele verhouding tot de verschillen tussen de componenten.
Ik vind dat er te snel conclusies getrokken worden. Net hetzelfde als die kerel met zijn Technics speakers van enkele pagina's terug. Zijn we met zijn allen gaan luisteren hoe het klinkt? Dat niet, maar toch hebben we lekker een eigen mening klaar. Eerlijk gezegd verwacht ik ook geen wonders van die dingen maar je weet nooit... Laat die kerel rustig zijn setje ontdekken zonder hem af te kraken.

Ik heb ook een stokoude TV voor op mijn Philips DVD 963 SA. Moest ik nu minder uitgeven aan de speler en maar dadelijk mee een beamer kopen? Nee toch, laat me lekker upgraden.

conclusie, er wordt teveel geluld en te weinig geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

w00Dy schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:42:
Ik vind dat er te snel conclusies getrokken worden. Net hetzelfde als die kerel met zijn Technics speakers van enkele pagina's terug. Zijn we met zijn allen gaan luisteren hoe het klinkt? Dat niet, maar toch hebben we lekker een eigen mening klaar. Eerlijk gezegd verwacht ik ook geen wonders van die dingen maar je weet nooit... Laat die kerel rustig zijn setje ontdekken zonder hem af te kraken.

Ik heb ook een stokoude TV voor op mijn Philips DVD 963 SA. Moest ik nu minder uitgeven aan de speler en maar dadelijk mee een beamer kopen? Nee toch, laat me lekker upgraden.
Tja, probleem van die kerel is dat ie zelf niet eerst een mening vormt. Zijn mening is volledig gevormt door de mensen in het topic die hem proberen te "helpen", en dat blijkt heel duidelijk uit de reacties die hij heeft.
Te weinig ECHT geluisterd ja :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mradem
deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:26:
Altijd die vuistregels... Bullshit in tijdschriften... onzin van anderen... waarom vormt men zich niet gewoon zelf een mening :? Als men toch serieus met de hobby bezig is, verwacht ik eigenlijk ook wel dat er op zijn minst een volkje interesse in in techniek die nodig is om al dat mooit ten gehore te brengen. Het is echt niet de voodoo die het laat klinken hoor. Maar mensen staren zich vaak liever blind op de mening van anderen, reviews, vuistregels, prijskaartjes, merknamen, looks en andere voodoo.

Het grootste deel van de audio freaks vindt Bose juist helemaal niks. Het is meer een correct die zoiets zou adviseren.

En een correct zou weer geen MIT kabels van honderden euro's per stuk adviseren wat Audio freaks bijv. weer wel doen.

Denk dat het met kabels juist wel meevalt die marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ach, hou toch op. Wat die jongen met die Technics speakers zegt over zijn kabel upgrade is een samenraapsel van allerlei kreten en superlatieven die je in alle audiorecensies tegenkomt. Ik durf m'n hand er voor in het vuur te steken dat ie maar wat lult om bij het clubje te horen zonder dat ie daadwerkelijk verschil hoort. Ik zou z'n verhaal nogsteeds niet overtuigend willen noemen als ie speakers van pak weg 1000 euro per stuk had staan, maar dit gaat helemaal nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mradem schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:48:
Het grootste deel van de audio freaks vindt Bose juist helemaal niks.
Juist, dat snapt iedereen wel, maar kabels... daar wordt zomaar heilig in geloofd...
:X Het hele audiogebeuren staat bol van de marketing crap, kabels steken daar echt wel met kop en schouders boven uit.

Zie deze propaganda: http://www.mitcables.com/pdf/2.2burn-in.pdf
Of nog erger, dit: http://www.mitcables.com/pdf/wp102.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 08-11-2005 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Het grootste deel van de audio freaks vindt Bose juist helemaal niks. Het is meer een correct die zoiets zou adviseren.
Wat deepspace bedoelt is dat het gros van de mensen denkt dat Bose een topmerk is, dankzij hun geweldige marketing.
We have another believer :X

Het is gebakken lucht dus de marketing is het sausje wat het lekker maakt en mensen laat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 15-09 14:15
sWORDs schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:18:
[...]

Dure netsnoeren gaan helemaal nergens over, maar spanningsfilters maken wel degelijk een verschil. (Natuurlijk alleen als er problemen al zijn.) Speakerkabels maken bij mij geen waarneembaar verschil. Signaalkabels daarintegen wel. Ik heb (volgens mij met Kaj) al eens een discussie gehad over "dure" interlinks (<€100) en toch hoor ik hier een verschil in. Analoge signaal kabels hoor ik helemaal een verschil in.
Ik ga niet bestrijden of mensen verschillen horen of denken te horen, in bepaalde gevallen zal dit nml. best wel zo zijn. Wat ik alleen waanzinnig vind zijn de prijzen die men soms betaalt voor een stukje metaaldraad waar wat stroompjes doorheen gaan. Neem deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/mitcrazy.gif

En da's dus excl. BTW, verzend etc. Ik bedoel, meer dan 20.000 Euro voor twee speakerkabeltjes :X Dan ben je officieel toch geschikt voor opname in een gesloten inrichting wanneer je zoiets neerlegt voor iets simpels als twee rottige káááábeltjes? Dan ben je toch geheel van God los?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mradem
Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:52:
[...]

Wat deepspace bedoelt is dat het gros van de mensen denkt dat Bose een topmerk is, dankzij hun geweldige marketing.

[...]

We have another believer :X

Het is gebakken lucht dus de marketing is het sausje wat het lekker maakt en mensen laat kopen.
Deze discussie is toch oneindig.
Elk product doet aan marketing om zijn product zo goed mogelijk te verkopen. Echter vind ik marketing van een firma wat anders dan meningen van consumenten. Vooral consumenten die veel tijd besteden aan het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mradem
Abbadon schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:06:
[...]

Ik ga niet bestrijden of mensen verschillen horen of denken te horen, in bepaalde gevallen zal dit nml. best wel zo zijn. Wat ik alleen waanzinnig vind zijn de prijzen die men soms betaalt voor een stukje metaaldraad waar wat stroompjes doorheen gaan. Neem deze:

[afbeelding]

En da's dus excl. BTW, verzend etc. Ik bedoel, meer dan 20.000 Euro voor twee speakerkabeltjes :X Dan ben je officieel toch geschikt voor opname in een gesloten inrichting wanneer je zoiets neerlegt voor iets simpels als twee rottige káááábeltjes? Dan ben je toch geheel van God los?
:) tja ik zou het er ook niet voor uitgeven. Maar ja die buurman die 20.000 euro uitgeeft aan een rechtervoorband van zijn ferrari is ook niet lekker. Toch zijn er mensen die dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mradem schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:11:
:) tja ik zou het er ook niet voor uitgeven. Maar ja die buurman die 20.000 euro uitgeeft aan een rechtervoorband van zijn ferrari is ook niet lekker. Toch zijn er mensen die dit doen.
Het probleem is echter dat we dat wel als idioot verslijten, maar de voor de gast met het kabeltje heeft men dan respect en is opeens de ueber audiofiel die alles weet. Ik zie het vaak op HTforum: "Wat denk je wel tegen wie je het hebt. Ik heb balabklabal en ben al balbalbal bezig. Hoe durf je mijn oordeel in twijfel te trekken!" (en dat heb ik eens een keer vrijwel letterlijk zo te horen gekregen! Schandelijk hypokriet !)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 08-11-2005 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mradem
deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:16:
[...]

Het probleem is echter dat we dat wel als idioot verslijten, maar de voor de gast met het kabeltje heeft men dan respect en is opeens de ueber audiofiel die alles weet. Ik zie het vaak op HTforum: "Wat denk je wel tegen wie je het hebt. Ik heb balabklabal en ben al balbalbal bezig. Hoe durf je mijn oordeel in twijfel te trekken!" (en dat heb ik eens een keer vrijwel letterlijk zo te horen gekregen! Schandelijk hypokriet !)
Ja die blijf je altijd houden. Jammer maar helaas. Ik trek me er niet zoveel van aan. Ik bepaal wel voor mezelf welke kabel ik leuk vind ik klinken en daar doe ik het mee. Ik hou er zowiezo niet zovan om in je signature je gehele setup te plaatsen tot aan de kabels toe.

Het ging mij erom dat de stelling "een kabel van 100 euro is net zo goed als die van 10 euro" een beetje kort door de bocht is.

Maar dat sommige een hype maken over kabels dat is zeker ook waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Daarom zeg ik ook: denk gewoon zelf na! Geld niet alleen voor audio, maar voor absoluut alles :D
Het ging mij erom dat de stelling "een kabel van 100 euro is net zo goed als die van 10 euro" een beetje kort door de bocht is.
Een gedelijk afschschermde kabel voor 10 euro is sowiso al bijna onmogelijk. Een beetje een goed stekkertje (dan bedoel ik dat ie ook netjes afgeschermt is, en degelijk is. Ik zal niet impliceeren dat ie beter zal klinken) kost je al snel minstens 3 euro, en daar heb je er dan vier van nodig.

Kijk, ik heb zelf ook een interlink van 70 euro. Dat is er echter wel eentje van 5 meter, en meteen voor 8 kanalen. Je bent gewoon een fortuin aan die verdomde stekker kwijt ;)

[ Voor 77% gewijzigd door voodooless op 08-11-2005 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

B_FORCE schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:52:
[...]

voor mij niet,

maargoed als je toch "miljoenen" te besteden hebt, ziet et er beter uit als een "hema" kabeltje....
Mogelijk, maar dan nog zijn er binnen het Über audio wereldje dingen waar ik gegarandeerd never nooit aan zal beginnen, zelfs al heb ik de Powerball loterij van 340 miljoen US$ gewonnen. Zie de eerdergenoemde audio 'voodoo'.

100 euro voor 6 stuks kabeldragers om m'n speakerkabels van de vloer te houden? Nou, "fuck you, and the horse you rode in on!!" Als ik meer dan centen zat heb zal ik misschien wel iets doen om kabels netjes te bevestigen, maar niet onder het mom van verbetering van geluidskwaliteit.

Ik heb met een mix van fascinatie, gruwel en nauwlijks onderdrukte schaterlach een paar dingen van Machina Dynamica bekeken. Nou, als materiaalkundige (ik studeer *kuch* al een tijdje *kuch* Technische Materiaalwetenschappen aan de TU Delft) kan ik je met 100% zekerheid garanderen dat er ab-so-lu-te bullshit verkondigd wordt.
Whither Niobium?

Inside the GSIC-30 are three ultrathin 0.125 inch diameter silver discs on a green plastic sheet [see photo above]. An enterprising customer carted his GSIC-30 off to a metallurgy lab where an electron microscope identified Niobium (Nb) and Nickel (Ni) in the silvery top surfaces of the discs and Copper (Cu), Zinc (Zn) and Aluminum (Al) in the bottom surfaces. The presence of these particular metals and the geometry of the disc (extremely thin and flat) might indicate it's a quantum dot array - i.e., it's probably no mere coincidence that most of these metals identified in the Intelligent Chip are used in the reflective layer of compact discs since they're highly reflective for Near Infrared/Red light.

Assuming for the time being that the Intelligent Chip is quantum in nature - as the manufacturer (JSMR Science and Technology Co.) states - can it be reverse engineered? What are the characteristics of quantum dots and what in tarnation could quantum dots possibly have to do with improving the sound of a CD? Could the tiny gold disc in the GSIC-10 and the silver discs in the GSIC-30 really contain quantum material?

[...]
Even een smiley van FOK! lenen hoor:

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/emo.gif Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/emo.gif Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/emo.gif

Dit is een fantastisch samenraapsel van een aantal wetenschappelijk bewezen fenomenen die geen ene fuck te maken hebben met CD/SACD/DVDs en al helemaal niet dwars door een behuizing heen kan werken. "Quantum" is echt zo'n prachtig magisch woord wat hier gigantisch uit z'n verband gerukt misbruikt verkracht wordt. En de grootste giller is nog wel dat er op een of andere manier een bruikbaarheidslimiet aan die Golden Sound Intelligent Chip zit. 7(8)7

Het bovenstaande genoemde is "Kwakzalverij" waar voor het bewuste woord niet alleen een hoofdletter maar de hele mep van bold, itallics, underlined, font size +20 en zelfs blinking voor gebruikt mag worden.

Als iemand gecontroleerd dubbel blind het effect van die Intelligent Chip kan aantonen zal ik voor die persoon driemaal door het stof gaan ( _o_ dus) en ieder ander die dat niet kan maak ik voor domme navieve idioot van de buitencategorie uit.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:50:
[...]

Ach, hou toch op. Wat die jongen met die Technics speakers zegt over zijn kabel upgrade is een samenraapsel van allerlei kreten en superlatieven die je in alle audiorecensies tegenkomt. Ik durf m'n hand er voor in het vuur te steken dat ie maar wat lult om bij het clubje te horen zonder dat ie daadwerkelijk verschil hoort. Ik zou z'n verhaal nogsteeds niet overtuigend willen noemen als ie speakers van pak weg 1000 euro per stuk had staan, maar dit gaat helemaal nergens over.
Wat ik bedoel is dat het geen nut heeft de wereldverbeteraar uit te hangen. Toch niet in deze branche. Zo'n discussies als deze zijn een leuke uitlaatklep waar je wat gal kan spuien over datgene wat je niet aanstaat in de audiowereld maar veel verander je er niet mee, iedereen houdt zijn eigen mening. Laat dat nu het probleem zijn, men laat zich teveel leiden door mening van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 15-09 14:15
deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:16:
[...]

Gelukkig wordt zo'n iemand alleen als über audiofiel gezien door mede totaalidioten, en dat aantal is gelukkig beperkt :P

Ik heb ook wel eens verteld dat ik geen verschil hoorde tussen kabels. Het antwoord van zo'n droevig figuur welke zichzelf audiofiel noemde was 'Wat wil je ook met zulke boom-boom speakertjes?' :X Tja, zo iemand geeft dan gelijk pijnlijk duidelijk aan waar het om gaat, iig niet om het geluid.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JumpStart schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:34:
En de grootste giller is nog wel dat er op een of andere manier een bruikbaarheidslimiet aan die Golden Sound Intelligent Chip zit. 7(8)7
Duh! Halfwaardetijd :+
w00Dy schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:36: iedereen houdt zijn eigen mening.
Laat dat nu het probleem zijn, men laat zich teveel leiden door mening van anderen.
:+ wat is het nu :P "Iedereen houdt zijn mening die zijn mening helemaal niet is" :?
Abbadon schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:39:
Gelukkig wordt zo'n iemand alleen als über audiofiel gezien door mede totaalidioten, en dat aantal is gelukkig beperkt :P
Tja, het zijn er nog steeds meer dan zat. En het zijn steeds weer degenen die de nietsvermoedende beginnende enthousiasteling weer en het verderf drijft :'( . Gelukkig zie je dat op Tweakers niet veel, omdat er hier meer dan zat weerstand is tegen dat soort zaken, maar op HTforum bijvoorbeeld gewoon constant.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 08-11-2005 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:47:
:+ wat is het nu :P "Iedereen houdt zijn mening die zijn mening helemaal niet is" :?
idd :)

moeilijk zin :p

[ Voor 4% gewijzigd door w00Dy op 08-11-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

:Y) Toevallig dat je daarover begint, wel typisch dat ik niets over radioactiviteit voorbij heb zien komen in die techno-blaat™ van Machina Dynamica. Maar ja, daar schrik je mensen mee af, radioactiviteit is eng. :+

Zo moreel verwerpelijk als het bull-shit sproeien ook is, de schrijver heeft wel een indrukwekkend stukje zand-in-de-ogen-van-de-leek-strooien geschreven. Veel technische termen, het nodige hinten en impliceren, een paar openlijke onzekerheden en dus aannames (een paar keer 'probably' gebruiken) en de deur openhouden met een nieuw prototype wat het beter zou doen dan het huidige type wat mogelijke eerdere negatieve resultaten teniet zou kunnen doen...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tuurlijk mag hij lekker zijn setje ontdekken en er fijn van genieten. Maar als je dan zaken gaat roepen die kant nog wal raken en niet "kunnen" kloppen.. Tja....

Als iemand bij mij met een eend komt en zegt dat hij met een flesje "texas bush voodoo olie" in zijn tank toe te voegen toch zo snel is als een BMW, hoef ik niet met hem mee te rijden om te vertellen dat pure onzin is.... Ook nieuwe banden (die weldegelijk een verbetering zijn) maken nog niet dat hij een BMW eruit kan trekken, zolang hij de standaard motor heeft.

Zo hoef ik bij hem niet te gaan luisten om te weten dat dergelijke boxen geen goed gedefineerd geluid kunnen laten horen. Dus als er al marginale verschillen zijn in kabel, is dat daarop niet te horen omdat de slechte deel de sterkte van het geheel bepaald. En dat slechte deel zijn in dit geval de boxen. (of hij had eerst zeer, zeer, zeer brakke kabels dat hij nu het verschil hoort... Dan had hij waarschijnlijk ook een verbetering gehoord met kabels van 10 euro)

En ja je mag rustig en langzaam upgraden. Bij voorkeur zelfs. Maar meestal begin je dan wel bij het onderdeel waarbij je het meeste voordeel van hebt (in zijn geval de boxen).. Of stop jij ook de snelste videokaart in een 486?? En dan roepen dat je zoveel verschil merkt tov je oude videokaart??

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 08-11-2005 15:53 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Het grootste deel van de audio freaks vindt Bose juist helemaal niks.
/offtopic:
Ik noem mijzelf geen audio freak, noch vind ik Bose een topmerk...
Maar ik luisterde pas naar dat surround systeem van Bose met maar twee speakertjes, En daar stond ik me toch van te kijken...
Niet dat ik nu het dynamiek of het detail zo bijzonder vond, daar heb ik niet echt aandacht aan besteedt. Maar het surround effect... Het werkt echt wel goed... Ik zat nog eens om mij heen te kijken of er niet ergens stiekum speakertjes achter mij waren opgesteld... Maar ik zag niets dan een enorme winkelruimte achter mij... Dus er was ook niet eens een wand in de buurt die het geluid op een of andere exotische manier deed weerkaatsen...

Maar er vloog een helikopter rond op het schermpje wat er bij die demo te zien was. En het geluid deed mij echt als van achteren komen...

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat precies werkt... of je hersenen/gehoor op een of andere manier gefopt worden... Ik dacht wel twee speakertjes per box te zien die leken te bewegen. Daarmee zou het dus gerealiseerd moeten zijn denk ik... Maarja hoe het werkt... ? :?

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik heb ook wel eens verteld dat ik geen verschil hoorde tussen kabels. Het antwoord van zo'n droevig figuur welke zichzelf audiofiel noemde was 'Wat wil je ook met zulke boom-boom speakertjes?' :X Tja, zo iemand geeft dan gelijk pijnlijk duidelijk aan waar het om gaat, iig niet om het geluid.
Zo heeft een ex-collega/vriend van me een set van zo'n 40.000 euro en die beweert dat je gillend weg rent als je een MP3 op zo'n set hoort. Ik houd dan altijd maar wijzelijk mijn mond. Hoewel ik nog nooit MP3's op een dergelijke set heb gehoord denk ik wel zeker te weten dat ik niet gillend weg zal rennen. :+ Maar aan de andere kant heeft hij volgens mij ook nooit zo goed daar naar geluisterd....hij heeft niet eens een computer.
Een blinde test staat ie ook niet open voor ben ik bang..........

[ Voor 6% gewijzigd door zimbab op 08-11-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ejorne schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:18:
[...]

/offtopic:
Ik noem mijzelf geen audio freak, noch vind ik Bose een topmerk...
Maar ik luisterde pas naar dat surround systeem van Bose met maar twee speakertjes, En daar stond ik me toch van te kijken...
Niet dat ik nu het dynamiek of het detail zo bijzonder vond, daar heb ik niet echt aandacht aan besteedt. Maar het surround effect... Het werkt echt wel goed... Ik zat nog eens om mij heen te kijken of er niet ergens stiekum speakertjes achter mij waren opgesteld... Maar ik zag niets dan een enorme winkelruimte achter mij... Dus er was ook niet eens een wand in de buurt die het geluid op een of andere exotische manier deed weerkaatsen...

Maar er vloog een helikopter rond op het schermpje wat er bij die demo te zien was. En het geluid deed mij echt als van achteren komen...

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat precies werkt... of je hersenen/gehoor op een of andere manier gefopt worden... Ik dacht wel twee speakertjes per box te zien die leken te bewegen. Daarmee zou het dus gerealiseerd moeten zijn denk ik... Maarja hoe het werkt... ? :?
Je hebt ook maar twee oren, dus dat je met slechts 2 geluidsbronnen toch een ruimtelijk effect kunt geven in in principe niet zo vreemd. Het blijft inderdaad wel de vraag hoe ze het dan flikken. Volgens mij heeft het ook met de gebruikte demo te maken. Er spelen namelijk verschillende dingen een rol bij hoe je geluid ervaart (blijkt ook wel uit dit topic ;) ). En wat je hoort maakt daarbij uit. Als je het geluid van een helikopter hoort zul je het vrijwel automatisch "boven" je plaatsen, omdat een helikopter nu eenmaal niet snel onder je vliegt. Dus ik denk dat een deel verklaard kan worden door een slimme demo. Het overige deel kan ik niet zo verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:24:
[...]

Je hebt ook maar twee oren, dus dat je met slechts 2 geluidsbronnen toch een ruimtelijk effect kunt geven in in principe niet zo vreemd.
Het geluid was niet zozeer alleen ruimtelijk... Het "vloog" echt met de helikopter mee. Het geluid draaide echt 360 graden om mij heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Dat werkt gewoon met vertragingen en reflectie. Veel merken passen dat toe tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

zimbab schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:20:
[...]

Zo heeft een ex-collega/vriend van me een set van zo'n 40.000 euro en die beweert dat je gillend weg rent als je een MP3 op zo'n set hoort. Ik houd dan altijd maar wijzelijk mijn mond. Hoewel ik nog nooit MP3's op een dergelijke set heb gehoord denk ik wel zeker te weten dat ik niet gillend weg zal rennen. :+ Maar aan de andere kant heeft hij volgens mij ook nooit zo goed daar naar geluisterd....hij heeft niet eens een computer.
Een blinde test staat ie ook niet open voor ben ik bang..........
Ach, de ene mp3 is de andere niet, ripper, encoder en settings (met name bitrate, maar ook joint of full stereo, low- en high pass filters, quality settings) kunnen het nog alle kanten opsturen qua artefacts. Ik kan me best voorstellen dat je meer artefacts eruit kan halen als het op een dure high-end set afgespeeld wordt.

Met dat beetje technische info dat ik van MP3 encoding weet zal een joint stereo encoded mp3 zeker door de mand vallen wat betreft plaatsing. De schijnbare positie van geluidsbronnen hangt op faseverschuivingen en subtiele vertragingen. Die subtiele niet direct hoorbare info is wat een encoder er juist als eerste uitgooit.

Then again, gillend wegrennen? Neuh, dat nou ook weer niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

zimbab schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:27:
Dat werkt gewoon met vertragingen en reflectie. Veel merken passen dat toe tegenwoordig.
Ja, dat dacht ik ook... Althans dat had ik eens ergens opgepikt volgens mij, maar toen had ik het nog nooit gehoord en wist me daarbij ook niets voor te stellen...
Maar in die winkel stond de demo opgesteld midden aan een lange muur, vrij dicht tegen die muur aan. Achter mij was ca 25 meter geen wand te bekennen... Dus echt veel reflectie heeft het geluid niet kunnen gebruiken, alleen maar plafond en vloer, lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

JumpStart schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:30:
[...]

Ach, de ene mp3 is de andere niet, ripper, encoder en settings (met name bitrate, maar ook joint of full stereo, low- en high pass filters, quality settings) kunnen het nog alle kanten opsturen qua artefacts. Ik kan me best voorstellen dat je meer artefacts eruit kan halen als het op een dure high-end set afgespeeld wordt.

Met dat beetje technische info dat ik van MP3 encoding weet zal een joint stereo encoded mp3 zeker door de mand vallen wat betreft plaatsing. De schijnbare positie van geluidsbronnen hangt op faseverschuivingen en subtiele vertragingen. Die subtiele niet direct hoorbare info is wat een encoder er juist als eerste uitgooit.

Then again, gillend wegrennen? Neuh, dat nou ook weer niet :)
Dat er ook tussen de ene MP3 en de andere verschillen zitten zeg ik hem ook nog wel eens, maar echt in discussie gaan doe ik niet. Hem gelijk geven overigens ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

zimbab schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:35:
Dat er ook tussen de ene MP3 en de andere verschillen zitten zeg ik hem ook nog wel eens, maar echt in discussie gaan doe ik niet. Hem gelijk geven overigens ook niet.
Gillend wegrennen is zwaar overdreven, maar ik heb niet voor niks weer een goeie CD-speler gekocht en een vrachtje nieuwe CD's. Zegt genoeg denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ejorne, Oscar Mopperkont:
offtopic:
De truc van de Bose-demo's is het schermpje. :)
Als je de demo alleen beluistert, wordt het ineens een stuk minder namelijk, dan spelen alleen de effecten nog een rol. Ik kan met een echoveer ook "surround" maken; als ik een surroundsignaal op mijn surroundspeakers wilde drukken toen ik de NAD 910 nog had, gooide ik de galm van m'n Kenwood EQ gewoon een stukje open. :D
Heb het met de h/k nog niet uitgeprobeerd, maar dat komt ook omdat de Kenwood al een tijdje in de opslag staat.

De effectendoos van een Bose-systeem is ontzettend bepalend voor hun geluid en Bose stelt ook eisen aan de opstelling van een demokit. Je krijgt alleen zo'n demokit als je aan die eisen voldoet, anders haalt de vertegenwoordiger de boel weer op.

[ Voor 3% gewijzigd door Kaj. op 08-11-2005 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Ejorne schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:18:
Leesvoer :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoacoustics
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_localization

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt ook maar twee oren, dus dat je met slechts 2 geluidsbronnen toch een ruimtelijk effect kunt geven in in principe niet zo vreemd.
Die observatie is niet helemaal correct. Je oren zijn namelijk wel degelijk in staat om ruimtelijke informatie goed te destileren. Zowel hoogte als voor en achter zijn niet zo'n probleem. Dat blijkt wat te maken te hebben met de vorm van onze oorlellen... ik geloof dus niet zo in die 2 speaker surround effecten, en heb ook nog nooit iets bevredigends gehoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Je hebt ook maar twee oren, dus dat je met slechts 2 geluidsbronnen toch een ruimtelijk effect kunt geven in in principe niet zo vreemd. Het blijft inderdaad wel de vraag hoe ze het dan flikken. Volgens mij heeft het ook met de gebruikte demo te maken. Er spelen namelijk verschillende dingen een rol bij hoe je geluid ervaart (blijkt ook wel uit dit topic ;) ). En wat je hoort maakt daarbij uit. Als je het geluid van een helikopter hoort zul je het vrijwel automatisch "boven" je plaatsen, omdat een helikopter nu eenmaal niet snel onder je vliegt. Dus ik denk dat een deel verklaard kan worden door een slimme demo. Het overige deel kan ik niet zo verklaren.
off-topic:

Alles wat betreft positionering is inderdaad een gevolg van subtiel vertraagde nauwkeurig afgezwakte meervoudige echo's. Een geluid van links laten komen betekent dat je een oor-tot-oor vertraagde (afstand delen door snelheid van het geluid geeft de vertraging) afgezwakte echo van rechts moet laten komen. Voor/achter plaatsing van geluid is te bepalen door per oor een veel kleinere vertraging mee te geven voor verschil tussen directe registratie en reflectie via je oorschelp, enz. Voor hoog/laag bepaling wordt de reflectie vanaf de grond meegenomen. Geen verschil tussen links en rechts betekent dat een geluid op de lijn voor/achter zit, enz.

Vroeger, toen Aureal nog niet failliet was en A3D (en A3D II) hier en daar in games gebruikt werd, kon je daar real-time van genieten. De Vortex II chip deed aan 'wavetracing' wat hardwarematig op basis van virtuele posities van geluidsbronnen alle benodigde vertragingen en reflecties berekende, inclusief gegevens over de virtuele omgeving, muren, plafonds enz.

Om je een idee te geven: Met A3D II en een koptelefoon op in Half-Life en Quake 3 (totdat de ondersteuning voor A3D stopte, want Aureal ging failliet en werd overgenomen door Creative, die de techniek dood liet gaan) kon je inslagen van raketten om je heen gewoon blind aanwijzen in 3D. "Ja, dat was rechtsachter me op 5 uur, ongeveer 6 meter achte en 3 meter boven me. En ik hoorde die raket vanaf schuinlinksboven aankomen!" Indirecte voetstappen van een tegenstander kon je het hoekje om (!!) op een paar virtuele meter nauwkeurig plaatsen, mikken voordat je de bocht om kwam. Met ogen dicht door een gang lopend kon je aan de echo/reflectie van je voetstappen horen wanneer er een kruising of afslag in de gang was.

Met Rally Championship 2000 hoorde je je bijrijder (pacenotes) direct op je koptelefoon, het klappen van de versnellingsbak was direct rechtsonder je, grind kon je op 4 verschillende aanwijsbare plekken tegen het bodywork horen schieten, motorgeluid kwam van recht voor je, via de cabine èn vanaf de uitlaat achter je, en als extra weerkaatzing via eventuele muurtjes langs het parcours...

* JumpStart pinkt een denkbeeldig traantje weg

Echt zonde dat A3D dood is... Sorry voor deze off-topic excursie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

zimbab schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:27:
Dat werkt gewoon met vertragingen en reflectie.
Je vergeet twee hele belangrijke: low-pass filtering (geluid achter je klinkt doffer) en faseverdraaiing/verschuiving. Als je een beetje handig bent met editors zoals Cool Edit en Sound Forge kun je vrij simpel zelf een geluid een bepaalde plaatsing geven.

Zoals deepspace al zei: het zijn in de praktijk waardeloze systemen. Met een hoofdtelefoon is het effect redelijk, en met 2 speakers vlakbij nog wel aardig, maar in een kamer blijft het systeem nergens. Ik kijk dan ook altijd met gekromde tenen naar die Bose reclame.

[ Voor 25% gewijzigd door Exirion op 08-11-2005 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

zimbab schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:35:
[...]

Rip (uiteraard met een EAC ondersteunende ripper) een geschikte CD met typische luistertestmuziek, brand vervolgens de wav direct weer op CD, eventueel met dat VariRec van Plextor. Converteer de WAV naar 256 of 320 kbps full stereo highest quality (9) zonder low- of highpass filter met de LAME encoder, en converteer ze weer terug naar WAV om opnieuw te branden. Brandt één van de 2 CDs dubbel.

Markeer een CD-R met X, een ander met Y en de laatste met Z, schrijf het wat-is-wat op en doe die uitslag in een envelop die je vervolgens dicht plakt.

Laat 'em maar testen. Jij hebt op 3 verschillende manieten (zeg je dan) een kopie gemaakt, vraag hem om de beste eruit te pikken. Nee, je zegt niet welke, je wil dat hij met open mind luistert. Het maakt jou niet uit, je wil de beste. "Alledrie even goed" is een conclusie waar je ook mee zou kunnen leven...

En dan kijken of de 256 of 320 kbps mp3 conversie-en-terug door de mand valt. Pas na het testen de envelop openmaken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Luister hier maar eens naar (met koptelefoon/oortjes best). Pretty impressive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
nu we toch over kabels hebben...

wat is eigenlijk het verschil tussen een subwooferkabel en een normale interlink?
Want ik heb een subwooferkabel van Ixos en een gewone interlink uit ongeveer dezelfde prijsklasse ziet er precies hetzelfde uit, connectors en de dikte dus.

En maakt het nog uit als ik m'n speakerkabels, interlinks en stroomkabeltjes bij elkaar houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:46:
[...]

Gillend wegrennen is zwaar overdreven, maar ik heb niet voor niks weer een goeie CD-speler gekocht en een vrachtje nieuwe CD's. Zegt genoeg denk ik :)
Ik ben zelf nooit van de CD-speler afgestapt en écht luisteren doe ik alleen naar (legale) CD's....MP3's (als ik ze al speel....meestal zijn het DJ sets en concerten van 3voor12) speel ik alleen tijdens overige werkzaamheden af. Maar mijn collega overtrekt het een beetje.
Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:08:
[...]

Je vergeet twee hele belangrijke: low-pass filtering (geluid achter je klinkt doffer) en faseverdraaiing/verschuiving. Als je een beetje handig bent met editors zoals Cool Edit en Sound Forge kun je vrij simpel zelf een geluid een bepaalde plaatsing geven.
Mja....ik ken ook niet alle technische zooi, dus ik bedoelde eigenlijk te zeggen: "Dat werkt gewoon met vertragingen en reflectie enzo." ;)

[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 08-11-2005 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 14:43
JumpStart schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:11:
Rip (uiteraard met een EAC ondersteunende ripper) een geschikte CD met typische luistertestmuziek, brand vervolgens de wav direct weer op CD, eventueel met dat VariRec van Plextor. Converteer de WAV naar 256 of 320 kbps full stereo highest quality (9) zonder low- of highpass filter met de LAME encoder, en converteer ze weer terug naar WAV om opnieuw te branden. Brandt één van de 2 CDs dubbel.
Wel een beetje offtopic, maar ik wil toch even aanhalen dat Joint Stereo geen slechtere resultaten maar juist betere geeft.
Ik wist niet meer exact hoe het zat, dus heb ik ff gegoogled, en hier is een interessante uitleg hierover: http://harmsy.freeuk.com/mostync/

Ook de lowpass filter expliciet uitschakelen zal niet noodzakelijk betere resultaten geven, vermits ik toch aanneem dat de automatische instellingen hiervoor na al die jaren van luisteren en ontwikkelen toch wel bijna optimaal gekozen zijn. (Dus dat op bitrate x geluiden boven frequentie y het de encoder zoveel meer lastig maken dat de artefacten die hierdoor optreden duidelijker te horen zouden zijn dan de geluiden zelf)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:30:
[...]
Dan weet jij niet wat joint stereo is en hoe het werkt. Bij een lame mp3tje houdt het in dat een mp3tje bestaat uit gewone stereo frames, maar ook mid-side frames. Mid-side is een andere manier van opslaan van de beide kanalen en wordt ook door lossless encoders gebruikt (en is dus lossless).
Wanneer er joint-stereo gebruikt wordt, kunnen er bits bespaard worden die beter voor andere geluidsaspecten gebruikt kunnen worden.

Bij lage bitrate (<96kbps?) fraunhofer mp3s wordt er intensity stereo gebruikt wat sowieso de plaatsing van het geluid verknald, maar dit is dus iets anders dan mid-side stereo.
Om het nog verwarrender te maken wordt intensity stereo bij mpeg layer 2 joint-stereo genoemd. Met joint-stereo wordt dus iets anders bedoeld bij mpeg layer 2 dan bij layer 3.

Ik begrijp de twijfel over joint-stereo wel, maar bij lame mp3 is er dus nix mis met join-stereo, het is zelfs beter. Maar alle andere encoders hebben (veel) moeite met het encoden naar joint-stereo, omdat het ingewikkelder proces is dan normale stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Adion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:56:
[...]
Ook de lowpass filter expliciet uitschakelen zal niet noodzakelijk betere resultaten geven, vermits ik toch aanneem dat de automatische instellingen hiervoor na al die jaren van luisteren en ontwikkelen toch wel bijna optimaal gekozen zijn. (Dus dat op bitrate x geluiden boven frequentie y het de encoder zoveel meer lastig maken dat de artefacten die hierdoor optreden duidelijker te horen zouden zijn dan de geluiden zelf)
Lowpass filter uitschakelen is inderdaad niet goed voor de geluidskwaliteit. Hogere frequencies vreten gigantisch veel bits, daarom is het beter om een lowpass filter te gebruiken zodat al deze bits, die anders naar onhoorbaar hoge frequencies gaan, nu voor het vermijden van artifacts bij de hoorbare frequencies gebruikt kunnen worden.

Daarom gebruikt lame op 320kbps een lowpass filter rond de 20khz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Adion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:56:
[...]

Wel een beetje offtopic, maar ik wil toch even aanhalen dat Joint Stereo geen slechtere resultaten maar juist betere geeft.

[...]
Ik ben bekend met, en eens met, de uitleg. Joint stereo haalt aantoonbaar echter één aspect van de muziek compleet onderuit, en dat is Dolby Pro Logic (analoog meegecodeerde rear channels). Encodeer een Dolby Pro Logic stuk naar JS en speel af op een Pro Logic compatible versterker. Dan zijn je rear channels deels pleite. In full stereo niet.

Dus om dat intact te (kunnen) houden heb je niet genoeg aan joint stereo. Een tweede reden om full stereo te gebruiken is dat het complete gedoe rond spatiëring en plaatsing van geluid sterk berust op fase verschuiving informatie. Faseverschillen zijn niet direct hoorbaar en sneuvelen dus deels of geheel bij encoding als psycho acoustics gebruikt worden (logaritmen die bepalen wat het menselijk oor kan horen en wat niet)

Ik vind zelf JS verder prima, het is eerder een better-safe-than-sorry methode om alles mee te pakken. In dit geval heeft low bit-rate geen nut als je highest bit-rate mp3 wil testen op een peperdure audioset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Op zich heb je gelijk, Lame is inderdaad geoptimaliseerd voor stereo geluid en niet voor pro-logic. Ik denk echter niet dat er veel muziekliefhebbers zijn die dolby pro-logic gebruiken om hun stereo CDs te beluisteren, zo zijn de meeste CDs namelijk niet bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Voor technieken als Dolby Pro Logic zou het inderdaad slechter kunnen zijn, maar voor zover ik weet werd die techniek enkel in films gebruikt, en vermoed ik dat hij nu er echte surround mogelijkheden zijn niet of nauwelijks nog gebruikt word.

Bij een zelfde bitrate, hoe hoog die ook mag zijn, hoort joint stereo trouwens nog steeds beter te zijn, vermits er dan meer bits overblijven om de details te beschrijven.
In die link die ik gaf heb ik trouwens nergens gelezen dat er extra psychoacoustische compressie wordt toegepast bij M/S Stereo, en dat in principe M/S stereo een lossless deel van de compressie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een paar reacties.
Yoozer schreef op maandag 07 november 2005 @ 23:36:Als je zelf de hele tijd met passief hebt gewerkt raad ik je eens aan een dagje met je favoriete cd's rond te lopen bij Feedback (op een rustige dag) om wat monitorspeakers uit te proberen, dan kun je eens kijken wat voor een verschil actieve speakers maken met wat je nu hebt :).
Dergelijke actieve monitor speakers ken ik en zijn prima voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn, het monitoren van muziek in een studio. Dit koude kille krengen thuis neerzetten is wel het laatste dat is als muziekliefhebber zou wensen.
TomSwinnen schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:00:Wellicht, namelijk dé keuze bij uitstek voor de hardcore audiofiel. Als je bij de groep wilt horen moet je trouwens minstens één cd bezitten van Norah Jones, Diana Krall, Beethoven, Mozart en vrienden.
Redelijk correct, van Diana Krall heb ik inderdaad alles (CD's en de DVD-audio <wat een verschil!), Norah Jones kan me niet boeien, verder veelal jazz, richting fusion Yellowjackets, David Benoit e.d. Klassiek draai ik de laatste jaren minder. Gitaar,o.a. redelijkwat van Al DiMeola.
En oud werk zoals Sinatra. Redelijk wat op MFSL (waaronder The Wall, die kennelijk aan waarde toeneemt zoals ik hier heb gelezen) en Roger Waters staat ok wel vaak op.
Nadeel van een goede installatie is naturlijkwel dat er steeds meer CD's afvallen, vanwege hoorbaar beroerde opname. Dus zoeken naar DVD-Audio en thans steeds meer DualDisc (=voor hetzelfde geld alls, hoi!)
Barry|IA schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:42:Yoozer heeft aan de hand van wetenschappelijke stof zo'n beetje bewezen dat jouw kabelverhaaltje onzin is, /...:/ Binnenkort wordt er een luistertest gehouden, ik neem aan dat jij dan ook even langskomt met je kabels, dan mag je het tegendeel bewijzen. Ik neem aan dat de uitslag jou best wel aangaat, gezien het feit dat jij hier zoveel post ;)

Je kunt wel blijven herhalen dat sommige factoren niet meetbaar zijn, zoals ''openheid'' en ''plaatsing van de instrumenten'', maar dat is onzin.

Als hier niet serieus op ingegaan wordt, heb ik het echt gehad met jullie. Niks aannemen en stug volhouden dat iets wel zo is, dat is een kenmerk van ''belevers''!
Ik blijf inderdaad op de onmeetbaar factoren hameren, omdat ik aan de hand daarvan in de praktijk mijn keuzes heb bepaald. Dat iemand technisch onderbouwd dat dik goedkoop koper net zo goed
stroom en spanning doorgeeft dan mijn dunne verzilverde flatcables voegt daar niets aan toe, omdat de factoren die voor mij belangrijk zijn in geen enkele berekening kunnen worden meegenomen.(dat is ook de reden van dit topic: kopen doe je met oren!)

En dan moet ik mijn luidsprekerkabels gaan meeneemen voor een luistertest. Een luistertest waarop? Die kabels van mij maken deel uit van een komplete keten. Als ik die aan een doorsnee (of betere) Sony bak hang, hoor je echt geen verschil (zie ook eerder in det topic mijn uitleg waarom in thans wel iets aan de voedingskant heb gedaan en bij eerdere sets nooit).

Dit alles heeft niks met 'believers' te maken, hooguit met de door mij opgedane ervaring dat er in de hifi wereld meer aan de hand is dan dat je met een calculator kunt narekenen.
B_FORCE schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:07:Het is allemaal waar dat het complexer is, dat onken ik zeker niet.
En cijfertjes zeggen niks over het totaal beeld.
Een medestander? ;)
Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:03:Ik lach er vaak om als ik zie dat mensen apparatuur hebben staan waarvan ik weet dat ik het een stukje minder vind klinken dan ander spul (dat niet altijd duurder hoeft te zijn) en dat ze dan een fortuin aan kabels er aan hangen en denken dat ze een topset hebben. Dan denk ik: had lekker simpelere kabeltjes genomen en voor andere componenten gekozen, want het effect dat die kabels hebben staat in geen enkele verhouding tot de verschillen tussen de componenten.
Klopt helemaal, alles moet meestal wel een beetje in balans blijven. Niet altijd, want er zijn ook mensen die aan een bepaald onderdeel (veelal de luidsprekers) erg gehecht zijn en een set geheel opwaarderen om daar maar alles uit te kunnen halen.

Ik heb ooit jaren terug een demonstratie bijgewoond bij Staffhorst in Utrecht waar de toen nieuwe B&W Solids in het zonnetje werden gezet. Waanzinnig mooie sound voor dergelijk kleine speakers viel mij op..... totdat ik in de gaten kreeg dat er het duurste spul van Accuphase aan vast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Adion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:43:
Voor technieken als Dolby Pro Logic zou het inderdaad slechter kunnen zijn, maar voor zover ik weet werd die techniek enkel in films gebruikt, en vermoed ik dat hij nu er echte surround mogelijkheden zijn niet of nauwelijks nog gebruikt word.

[...]
Stop Speedy J's album G Spot eens in een Pro Logic ondersteunende HT set en sta verbaasd!

Zelf heb ik geen Pro Logic ondersteunende set dus het was dan ook dat ik met open mond van verbazing zat te luisteren bij een vriend (die de juiste hardware wel had) naar muziek die specifiek ook geschikt gemaakt was/gemixed was op 4 kanalen (left, right, center en surround). De muziekverdeling over de kanalen was in ieder geval perfect afgesteld op de tracks.

Dan is terug thuisgekomen het weer gewoon stereo horen maar magertjes... :|

Het werk Jochem Paap een beetje kennende verwacht ik wel dat hij Pro Logic of Pro Logic II op meer van z'n albums gebruikt zal hebben. Het is tenslotte een codering die aan een gewoon analoog stereosignaal meegegeven wordt, dus geheel transparant voor niet Pro Logic ondersteunende apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ik weet wel dat Speedy J nu 5.1 doet. En daar "schrijft" hij de muziek speciaal voor, dus geen gerecode muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:36:
Ik blijf inderdaad op de onmeetbaar factoren hameren, omdat ik aan de hand daarvan in de praktijk mijn keuzes heb bepaald. Dat iemand technisch onderbouwd dat dik goedkoop koper net zo goed
stroom en spanning doorgeeft dan mijn dunne verzilverde flatcables voegt daar niets aan toe, omdat de factoren die voor mij belangrijk zijn in geen enkele berekening kunnen worden meegenomen.(dat is ook de reden van dit topic: kopen doe je met oren!)

En dan moet ik mijn luidsprekerkabels gaan meeneemen voor een luistertest. Een luistertest waarop? Die kabels van mij maken deel uit van een komplete keten. Als ik die aan een doorsnee (of betere) Sony bak hang, hoor je echt geen verschil (zie ook eerder in det topic mijn uitleg waarom in thans wel iets aan de voedingskant heb gedaan en bij eerdere sets nooit).
En ik denk nu net dat dat 'kopen doe je met je oren' is waar de non-believers zich vragen bij stellen, vermits toch zowat alles dat de klank hoorbaar kan beinvloeden wel meetbaar is.
Ik wil eventueel nog wel aannemen dat er niet-meetbare factoren bestaan, maar dan willen we wel een garantie dat jij je kabels effectief met je oren en niet met ogen,voorkennis,... gekozen hebt.

Als jij er iemand bijhaalt om je te helpen ben je perfect in staat om op JOUW set (waar je zegt dat het wel uitmaakt) een blinde test te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Adion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:43:

Bij een zelfde bitrate, hoe hoog die ook mag zijn, hoort joint stereo trouwens nog steeds beter te zijn, vermits er dan meer bits overblijven om de details te beschrijven.
In die link die ik gaf heb ik trouwens nergens gelezen dat er extra psychoacoustische compressie wordt toegepast bij M/S Stereo, en dat in principe M/S stereo een lossless deel van de compressie is.
Dolby surround zit in heel erg veel muziekopnamen, ik weet het, want ik heb dolby surround bijna altijd aan staan. Met joint stereo wordt dit volgens mij wel iets minder helder, maar met hoge bitrates valt dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
JumpStart schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:43:
[...]
Stop Speedy J's album G Spot eens in een Pro Logic ondersteunende HT set en sta verbaasd!
Cool, dat wist ik niet, maar ik heb helaas ook geen Pro Logic set.

Maar gezien de uitleg die ik tot nog toe over joint stereo gelezen heb lijkt het mij toch dat er niet meer informatie verloren gaat dan bij naar 'echte' stereo encoden van mp3's.

Wat ik wel zeker weet is dat bij mp3 zeker niet zomaar fase-informatie wordt weggegooid, en dat die ook in het stereo-beeld bewaard blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

zimbab schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:49:
Ik weet wel dat Speedy J nu 5.1 doet. En daar "schrijft" hij de muziek speciaal voor, dus geen gerecode muziek.
Goed punt, daar heb je zeer waarschijnlijk wel gelijk in. Het is eerder andersom: multikanaals produceren om vervolgens, afhankelijk van het medium, te downmixen naar stereo met Pro Logic of Pro Logic II encoding o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Initial G schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:50:
Dolby surround zit in heel erg veel muziekopnamen, ik weet het, want ik heb dolby surround bijna altijd aan staan. Met joint stereo wordt dit volgens mij wel iets minder helder, maar met hoge bitrates valt dat niet op.
Als de source geen dolby surround is, zal het geluid zeker anders klinken als dolby wel aanstaat, omdat bepaalde faseverschuivingen enzo (onterecht) als center of rear kanaal kunnen worden aanzien.
Het is geen digitaal geencodeerde techniek ofzo waarvan je versterker kan herkennen of het al dan niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Adion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:01:
[...]

Als de source geen dolby surround is, zal het geluid zeker anders klinken als dolby wel aanstaat, omdat bepaalde faseverschuivingen enzo (onterecht) als center of rear kanaal kunnen worden aanzien.
Het is geen digitaal geencodeerde techniek ofzo waarvan je versterker kan herkennen of het al dan niet aanwezig is.
Vraag me niet hoe het werkt maar in de praktijk heb ik daar helemaal geen last van. Ik heb ook geen centerspeaker, omdat ik geen pro logic heb, maar de ouderwetse met alleen 2 satellieten :*) ;) (Er komt een HT setje aan trouwens, vandaar dat ik me ook interesseer voor dergelijke topics)

Je hoort echt dat ze het speciaal geencodeerd hebben voor dolby surround / prologic, de beat komt niet over de satellieten meestal en effecten als gejuich van het publiek juist wel, of een belletje wat rinkelt. Als ik het uitzet is meteen het ruimtelijke gevoel weg, wat ik toch wel heel lekker vind, misschien kun je het een soort "ruimtelijke plaatsing met een uitroepteken" noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Dat is ook wel te verklaren doordat de beat typisch grotendeels mono en in fase zal zijn, terwijl gejuich/applaus al hard op ruis gelijkt, en dus een stuk willekeurig in fase.
Ik neem aan dat je het daardoor wel als een soort 'wide stereo' effect kan 'misbruiken', maar als het goed klinkt is daar natuurlijk niets mis mee, ik denk alleen niet dat het noodzakelijk zo bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Adion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:12:
Dat is ook wel te verklaren doordat de beat typisch grotendeels mono en in fase zal zijn, terwijl gejuich/applaus al hard op ruis gelijkt, en dus een stuk willekeurig in fase.
Ik neem aan dat je het daardoor wel als een soort 'wide stereo' effect kan 'misbruiken', maar als het goed klinkt is daar natuurlijk niets mis mee, ik denk alleen niet dat het noodzakelijk zo bedoeld is.
neenee, kom langs en ervaar het wonder. :)

Bijvoorbeeld in Frozen van Madonna hoor je trommelslagen wel (ook diepe), maar de baslijn niet, de melodie van de synthesizer en de strijkers wel, maar de stem van madonna niet etc.

Anyway ik hoop dat PLII dit effect ook kan geven, anders doe ik dit setje niet weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren tweakers,

Ik haal een aantal posts in dit topic aan om aan te geven hoe ik over deze zaak denk. Geloof me ik zou op ongeveer 85 % van de posts hier willen reageren maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor.

ik waarschuw jullie allemaal voor af en toe wat persoonlijke reacties, welke meer dan logisch zijn aangezien de persoonlijke aanvallen. voor de duidelijkheid, ik verdedig mezelf met deze post alleen maar!

na alle quotes en reacties staan nog wat woorden van mij.
eamelink schreef op zondag 06 november 2005 @ 01:04:

Dat zeg jij. Punt. Maar daarmee is de kous niet af.

Oren zijn een prima methode om de kwaliteit van een geluidsinstallatie te bepalen! Heb je helemaal gelijk in! Maar in de audiofiele wereld doet er bijna niemand alleen testen met z'n oren. Testen doen ze met weten wat er aan staat, weten welke kabels het zijn, weten wat andere reviews zeggen, en wat luisteren, en daarna wordt een oordeel gevormd. Terwijl het alléén met de oren zou moeten.

Waarom moet dat alleen met je oren om te genieten, als iemand ergens leest(weten wat andere reviews zeggen) dat zijn geplande aankoop voldoening zou geven. En die aankoop dat vervolgens doet, is dat toch een mooie bevestiging, en tuurlijk ben je op het moment dat je die aankoop hebt staan zoieso blij(als je dat niet bent, is er duidelijk iets fout.)

Ach, als welwillend realistisch audioliefhebben blijf je maar tegen een grote glazen muur botsen die om de audiofielen heenstaat. Hoe goed je het ook bedoelt; je komt er niet in.

Ik begrijp uiteraard dat mensen eigenlijk alles wat ze doen goed bedoelen, ik neem in ieder geval aan iedereen op dit forum alswel op het htforum, er bestaan jammer genoeg ook veel mensen die niet alles goed bedoelen :'( Zorg dan dat je zorgvuldig aangeeft dat je het goed bedoeld, ook door middel van fatsoenlijk reageren, ipv iemand voor van alles en nog wat uit te maken.
Varienaja schreef op zondag 06 november 2005 @ 11:43:
[...]

JT zei het al heel mooi: Niets is zo onbetrouwbaar als je eigen zintuigen. Je ogen, je gevoel, je oren, je kunt ze allemaal met heel eenvoudige foefjes voor de gek houden. Neem daarbij ook nogeens het psychologische fenomeen (de mooie naam weet ik niet, maar het heeft ermee te maken dat je altijd tevreden wilt zijn over je eigen beslissingen) dat maakt dat je niet snel zult toegeven dat je een miskoop hebt gedaan, en klaar is kees.

Onze oren en hersenen zijn onbetrouwbaar, alleen metingen zijn objectief. Punt.

Sorry, onderaan dit bericht staat uitgelegd waarom ik op de volgende manier reageer:
Ik vind het jammer dat er emotieloze mensen als u bestaan, als ik alleen maar naar metingen ga luisteren word ik waarschijnlijk niet blij, ik luister met mijn oren! Dat die op wat voor manierdan ook voor de gek gehouden worden, maar het geluid me gewoon wel aanstaat maakt dat mij vrij weinig uit.
TomSwinnen schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:34:
Vraagje: verliezen we het belangrijkste niet uit het oog (of oor)? Draait het niet rond muziek genieten (of films, in termen van Home Cinema) en staat daar de gehele set niet in functie van?

Ik hoor hier allerlei negatieve aspecten van het oor en het gehoor maar bij mijn weten nog steeds het enige instrument om van muziek te kunnen genieten. :X

gelijk heb je!
Barry|IA schreef op zondag 06 november 2005 @ 16:38:
Voor mij is er al genoeg bewijs geleverd.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35867.50

Zie mijn eerste post op die pagina, en de reacties daarop.

Ik schreef

Barry, hier is mijn beloofde post in het topic wat je aanhaald.
reagerend op deze post: Blijf jij maar lekker alles bewijzen, dan kan ik zonder enig ander commentaar van jou, en anderen lekker blijven genieten van de muziek, en het lezen + posten op het htforum.nl
TomSwinnen schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:03:
[...]

Hahaha, kijk die z'n luidsprekers man :DBlijf jij maar lekker lachen om mijn luidsperkers! Jammer dat uitgerekend jij, wie ik zojuist nog gelijk heb gegeven zo'n vervelende post over mijn apparatuur maakt :(

Ik begin net met deze hobby, en vind het ontzettend leuk, ik vind het redelijk storend dat iemand mijn blijdschap gelijk de grond in probeert te drukken :(
Barry|IA schreef op zondag 06 november 2005 @ 18:08:
[...]

Nog erger, hoe het klinkt met de nieuwe LS-kabel op die Technics luidsprekers:

[...]

[afbeelding]

:X 8)7 |:( :D :Y)

Barry alweer met zo'n onvriendelijke post over mijn set. Als je fatsoenlijk kan reageren op het HTforum, waarom dan niet hier? zit je hier meer bij je maatjes? Gelukkig hoor ik nog steeds wat ik hoor, en dat is een verbetering van het geluid in mijn kamer!
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 20:46:
[...]

Als mensen nou eerst eens goed lezen voordat ze deze persoon (die ik trouwens dit weekend heb ontmoet, maar dat terzijde) ergens van "beschuldigen". Je geeft net zelf net aan dat er "verschil te horen is tussen telefoondraad en dikke kabel...." terwijl wybrand van stroomsnoer afkomt naar deze (2e hands gekochte!) kabels, geen wonder dat hij verschil hoort. Dat een groot gedeelte van het afgeven op zogenaamde hifi'ers vind ik nogal triest, vraag dan mensen die echt enorme bedragen in een goede set hebben (want om eerlijk te zijn, zo high end zijn de meeste setjes hier op tweakers nou ook weer niet).

[...]

Triest...echt heel erg triest om zo iets te zeggen. Who cares? Totaal niks met deze topic te maken, daarnaast is hij net begonnen met de hobby, volgens mij is dit nog steeds één van de gezelligste hobby's die er is, en kunnen we van iedereen weer wat leren en met elkaar delen, ongeacht het beschikbare budget. bedankt!
Tele schreef op zondag 06 november 2005 @ 22:47:
Gelukkig ís er een forum zoals got waar er iets nuchterder met dit soort toestanden wordt omgegaan. Ik heb allang door dat ik op 'die andere forums' als ketter word beschouwd als ik het nut van investeringen in diverse ietwat nutteloze zaken in twijfel trek. Ik laat die posters in hun waarde, waarom kan datzelfde ook niet met de 'non-believers' gedaan worden?

Er zijn zeer weinig mensen die de 'believers' in hun waarde laten, vergis je niet!
GoT is in mijn ogen ook verre van nuchter, eerlijk gezegd zijn het grooste deel van de mensen hier techneuten die niet verder komen dan hun meet apparaatjes
Barry|IA schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:15:
[...]

Wat is 'high end'? Een set die samengesteld is met een bepaald hoog budget is niet high end. Welk meetinstrument gebruik jij eigenlijk om hoorbaar verschil vast te stellen, je oren? Ik hoop het niet.

Nofi, maar de meeste hier hebben meer verstand van Hifi dan jij. Je kunt je wel mengen in de discussie, maar blijf er dan ook bij tot het bittere einde. Ren niet snel naar HTforum als het hier om pure wetenschap gaat!

[...]

Helemaal geen trieste opmerking van Tom! Als ik in een villa forum foto's van mijn huurwoning post, wordt ik ook terrecht uitgelachen. Weetje wat wél een trieste opmerking is? Dit:

[...]

eens een wetenschapper altijd een wetenschapper, ik heb zo'n gevoel dat jij vrij weinig kan genieten van je set
TomSwinnen schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:53:
[...]

Het beschikbare budget?? Die gast heeft er een iPod, een splinternieuwe NAD-set en VH Clearwater kabels... Het enige wat hij niet heeft is speakers die meer waard zijn dan een tientje.

Wake up and smell the coffee, dude. En dat geldt voor iedereen op HTForum. Ga die gast gewoon zeggen dat hij nieuwe luidsprekers nodig heeft en ga niet zeggen dat zen kabeltje een fijne upgrade is, ofdat zen luidsprekers "misschien" de zwakke schakel zijn. Dat zijn verdorie dingen die ik op een rommelmarkt vind voor een euro of 3-4. Als hij wat slim was en luisterde naar de juiste mensen, had hij een paar Wharfedale of Mission bookshelfs van hoogstens 50 euro gekocht i.p.v die frikkin' Clearwater.

Sorry maar zoiets is gewoon DOM. Het mag dan een buitenkansje zijn, ga dan asjeblieft niet verkondigen dat het zo een speakers verbeterd, hé. Koop dan allemaal een midi-set met Clearwater en ga verder braaf rondbazuinen dat het een High-end set is.

* TomSwinnen loopt effe mee met Exirion. Heb het hier wel gehad nu.

[...]

Gelukkig ja, blijven alle "audiofielen" daar en is er hier gelukkig nog plaats voor normale discussies en mensen die elkaar geen zand in de ogen strooien... En tegen zand in de ogen helpt spijtig genoeg geen Clearwater... :Y)

Mijn speakers zijn waard wat de gek er voor geeft, dat jij er 'n paar tientjes voor zou geven moet jij weten...

Ik ben geen gast maar gewoon een man. En ze hoeven mij niet te vertellen dat het verstandig is nieuwe speakers te kopen. Voorlopig ben ik tevreden met de set zoals hij nu is, voordat ik de NAD apparatuur kocht was ik dat niet, anders had ik 't ook niet gekocht. Ik ben trouwens niet een of andere stommeling hoor, ik snap best dat mijn speakers de zwakste schakel zijn. niet omdat ze het minst waard zijn(relatief) maar omdat ik dat zelf hoor!

wat is slim? een hoog IQ? ik weet 't niet, jij oppert dat slim luisteren naar de juiste mensen is. ik vraag me af wier er voor mij de 'juistere' mensen zijn. Mensen die mijn apparatuur afkraken, en woorden over mij zeggen, ZEKER NIET!
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 12:06:
[...]

Als je eens goed zou lezen, ik zeg alleen dat het nogal triest is om iemand met zo'n beperkt budget aan te vallen. Vraag dan eens aan wat feiten aan mensen die menen echt verschil te horen (en dan niet op een yoko setje), en je toon bewijst weer precies wat ik al zei: de msn taal van tegenwoordig, tegen het agressieve aan..

[...]

Als je goed zou hebben gelezen in deze topic zou je hebben gezien dat ik geen (exotische) kabel believer ben.

[...]

Kun jij lezen uberhaupt? Dat "splinternieuwe" Nad setje is beiden ook 2e hands gekocht, hij is net begonnen met de hobby en kwam deze goede aanbiedingen tegen, hij wil nog doorsparen voor een stel echt goede speakers, vandaar dat deze nog niet vervangen zijn. Die clearwaters zijn totaal geen exotische speakerkabel daarnaast (verre van dat! 2e hands voor dertig euro gekocht a 12 meter geloof ik), ik mag hopen dat iedereen het er wel mee eens is dat een beetje normale aansluitingen van zowel je tv (goede hirschmann kabel), splitters en het veranderen van stroomkabel (!!) in normaal speakerdraad wel verbeteringen geeft, niks meer niks minder.

p.s. een i-pod is trouwens inderdaad wel heel bijzonder...die heeft vrijwel niemand tegenwoordig

[...]

Dat je 18 jaar bent blijkt wel uit je opmerking inderdaad, en dan gaat het niet over je kennis, ik heb ook nergens gezegd dat de kennis hier niet aanwezig is, alleen de manier van discussieren vind ik zeer onprofessioneel. Als jij tom swimmens reactie normaal vind, of in ieder geval zijn uitleg vraag ik me af waar je moderators voor hebt hier op het forum. Mij belachelijk maken...ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt, waarom ben ik nu belachelijk gemaakt, en waarom zou je iemand die je alleen via tekst op het internet kent belachelijk willen maken, haal je daar voldoening uit achter je computerschermpje?

Anyway, dit gaat totaal niet meer over de gehele discussie over kabels, hier heb ik mijn zegje al over gedaan, hoe ik nu opeens de "enemy" ben geworden door alleen de toon van de discussie ter sprake te stellen, that's all.
Nogmaal bedankt!
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 13:33:
[...]

Laat ik nu de indruk krijgen dat juist de "audiofielen" slecht kunnen horen. :)
Ze hebben het duurste van het duurste nodig om van muziek te kunnen genieten.
Ben ik even blij dat mijn gehoor normaal is zodat ik heerlijk van muziek kan genieten zonder er kapitalen aan uit te moeten geven. :) Nooit bedacht de je wel eens iets zou kunnen missen in 'n opname?
Logos schreef op maandag 07 november 2005 @ 14:55:
alles is meetbaar.

waarom wordt er niet gemeten?

omdat de verkopers van die belachelijk dure shit dan door de mand vallen en hun spul goedkoper moeten gaan maken.

my 2 cents
Geef jij mij maar de afmetingen van de ONEINDIGE ruimte, alvast bedankt!
Yapser schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:49:
[...]

Zou die gozer echt serieus zijn :D :'( :D?

de zoveelste onvriendelijke post, ditmaal niet over m'n set. maar over mijzelf. Fijn zo'n forum! Gelukkig ben ik bloedserieus met alles wat ik doe.
Initial G schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:07:
[...]

Niet om het een of ander maar hoe zit het met gepulseerde hoogfrequente straling? (gsm/umts/dect) Die pulsfrequentie ligt wel in het hoorbare spectrum. Hoe komt het dat je GSM's e.d. over je speakers/walkman hoort, zit dat in de elelectronica/draad/speaker? Als mensen radio met hun kunstgebit kunnen ontvangen (vlakbij zender) dan sta ik nergens van te kijken... :P

Dat gedoe met die kabels: ik was altijd heel sceptisch, toen las ik weer eens wat reviews toen dacht ik: er moet wel een kern van waarheid inzitten, nu ik dit weer lees geloof ik er weer niet in enzovoort. Behalve de brakheid van hele dunne draadjes, is allemaal 99% psychologisch, daarvan ben ik overtuigd.

Ik kan me trouwens wel kapot ergeren aan het jargon waarmee de ervaringen beschreven worden, iedereen praat iedereen ook maar wat na, kijk maar eens naar de reviews van hifi.nl, echt slecht is dat.
als iemand dezelfde woorden gebruikt is dat niet napraten, de woorden die je vaak terug vind in reviews zijn vaak woorden die goed beschrijven wat er met het geluidsbeeld is gebeurd, positief danwel negatief.Veel mensen hier op GoT, die praten elkaar na!!!
TomSwinnen schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:27:
[...]

Als hij net is begonnen met de hobby, is het reden te meer om niet direct met de audiofiele hoop mee te lopen en gewoon z'n eigen oortjes vertrouwen.

Dan mochten die NAD set en dat Clearwatertje nog zo een leuke aanbieding geweest zijn en ik zeg niet dat dat niet zo is, maar kom gewoon niet verkondigen dat het die speakers verbeterd of dat die speakers niet duidelijk de bottleneck zijn. Ik bedoel... heb je die dingen bekeken? Volgens mij is dat een piëzo tweeter en een beetje karton. In tegenoverstelling tot bekabeling is hier maar al te gemakkelijk wetenschappelijk en met metingen te bewijzen dat dat gewoon niet kan klinken ... anders heb je wel heel slechte meetinstrumenten aan je kop hangen.

Ik zeg niet dat een iets betere kabel geen goed doet (al was het maar voor de stevigheid) maar ik bedoel, wat voor verduurde, dunne kabel zit er misschien in die Technics?

Hij had gewoon beter de Technics versterker gehouden en daar al leuke speakers aan gehangen. Voor de prijs van NAD + Clearwater had hij zeker wat moois. En dan kon hij alsnog doorsparen voor leuke componenten (en eventueel kabels)...

Voor mij is het simpel: een speaker is en blijft het belangrijkste (maar niet het enige belangrijke, let wel!) in een set... En als je dat niet wilt geloven, ben je gewoon een stijfkop... of kippekop, whatever.

edit: Mooi gezegd, GameOver! Helemaal akkoord met je post. Lijkt me dat dat een verhaal is dat wetenschappelijk onderbouwd kan worden en waar gewoon mee zou moeten akkoord gegaan worden. Maar, zoals gewoonlijk, zal dat er niet van komen ;)

Ik ben achter niemand aangelopen, als ik dat had gedaan had ik 'n marantz of rotel versterker gekocht en waarschijnlijk met een speakerupgrade naar B&W!. Ik vertrouw mijn eigen oren. ik lees al 2 jaar op het HTforum, en geloofde er ook niets van. gelukkig sta ik open voor nieuwe andere dingen, en kwam ik er op de VAD show achter dat muziek(geluid) meer bij me los maakt dan ik dacht.

Speakers worden niet beter door een andere versterker of speler of wat dan ook, speakers blijven zoals ze zijn. ze zijn zelfs niet eens GOED of SLECHT, ze zijn prettig om naar te luisteren naar een persoons eigen smaak!

Verder zijn mijn speakers redelijk kwalitatieve hoogstandjes van begin jaren '80. en als jij kan ZIEN dat iets niet kan klinken(HOREN) moet je wel een of andere rare figuur zijn, want zien doe je met je ogen en horen doe je met je oren.
TomSwinnen schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:00:
[...]

Wellicht, namelijk dé keuze bij uitstek voor de hardcore audiofiel. Als je bij de groep wilt horen moet je trouwens minstens één cd bezitten van Norah Jones, Diana Krall, Beethoven, Mozart en vrienden.

Nou als ik eens goed wil genieten van een potje stevige metal en daardoor minder audiofiel ben, kan ik dat alleen maar toejuichen ;)

Als je van klassiek en Jazz houd zijn dat cd's die je zoieso wel koopt. Verder is het gewoon goede muziek om je systeem te testen op 'n ander genre.
sinds wanneer is metal voor een niet audiofiel? er zijn genoge mensen met een enorm dure set en ja ook met dure kabels die voornamelijk naar metal luisteren...
[...]

dankje!
deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:48:
[...]

Tja, probleem van die kerel is dat ie zelf niet eerst een mening vormt. Zijn mening is volledig gevormt door de mensen in het topic die hem proberen te "helpen", en dat blijkt heel duidelijk uit de reacties die hij heeft.

[...]

Te weinig ECHT geluisterd ja :|

ik sta altijd open voor de meningen van anderen, daarmee vorm ik nog niet mijn eigen mening daarme. verre van dat! maar dat is jullie moeilijk wijs te maken aangezien jullie mij niet kennen. heel makkelijk he, meningen klaar hebben over iemand die je niet kent? heb 't in deze post zelf ook geprobeerd, vond het gelukkig zelf maar niets!
Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:50:
[...]

ik gebruik inderdaad kreten en superlatieven die in andere audiorecensies ook te lezen zijn. Alleen maar omdat ik vind dat die woorden duidelijk omschrijven wat er met het geluid gebeurd. Trouwens, lullen(liegen) is iets waar ik 100% tegen ben. Trouwens bij welk clubje zou ik dan zogenaamd willen horen? liever bij het clubje wat vriendelijk blijft, en me probeerd te helpen, dan bij het clubje als tweakers.net wat iedereen maar afkraakt(of naar de search doorverwijst) Zonder ook maar te weten hoe 't hier bij mij klinkt is het al niets!?!?!
w00Dy schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:36:
[...]

Wat ik bedoel is dat het geen nut heeft de wereldverbeteraar uit te hangen. Toch niet in deze branche. Zo'n discussies als deze zijn een leuke uitlaatklep waar je wat gal kan spuien over datgene wat je niet aanstaat in de audiowereld maar veel verander je er niet mee, iedereen houdt zijn eigen mening. Laat dat nu het probleem zijn, men laat zich teveel leiden door mening van anderen.

ik val niet onder men.
[...]

worden audiofielen nu ook al als idioten bestempeld?
Cyberpope schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 15:53:
[...]

Tuurlijk mag hij lekker zijn setje ontdekken en er fijn van genieten. Maar als je dan zaken gaat roepen die kant nog wal raken en niet "kunnen" kloppen.. Tja....

Als iemand bij mij met een eend komt en zegt dat hij met een flesje "texas bush voodoo olie" in zijn tank toe te voegen toch zo snel is als een BMW, hoef ik niet met hem mee te rijden om te vertellen dat pure onzin is.... Ook nieuwe banden (die weldegelijk een verbetering zijn) maken nog niet dat hij een BMW eruit kan trekken, zolang hij de standaard motor heeft.

Zo hoef ik bij hem niet te gaan luisten om te weten dat dergelijke boxen geen goed gedefineerd geluid kunnen laten horen. Dus als er al marginale verschillen zijn in kabel, is dat daarop niet te horen omdat de slechte deel de sterkte van het geheel bepaald. En dat slechte deel zijn in dit geval de boxen. (of hij had eerst zeer, zeer, zeer brakke kabels dat hij nu het verschil hoort... Dan had hij waarschijnlijk ook een verbetering gehoord met kabels van 10 euro)

En ja je mag rustig en langzaam upgraden. Bij voorkeur zelfs. Maar meestal begin je dan wel bij het onderdeel waarbij je het meeste voordeel van hebt (in zijn geval de boxen).. Of stop jij ook de snelste videokaart in een 486?? En dan roepen dat je zoveel verschil merkt tov je oude videokaart??

Ik ben inderdaad aan het ontdekken. jammer dat ontdekkingsreizigers altijd de dupe worden van dit soort onzinnige uitspraken. De rest van je post is het eigenlijk niet eens waar om op te reageren :'(
Zoals jullie inmiddels weten ben ik een beginner op dit gebied. Ik heb echt veel zitten lezen om 'wijzer' op dit gebied te worden. Zoals jullie boven ergens in een reactie kunnen lezen geloofde ik zelf ook vrij weinig over deze kabel is duidelijk beter dan de andere. Inmiddels heb ik hier thuis ervaren dat het in ieder geval een verbetering is om deze speaker kabel te gebruiken ipv stroomdraadjes, het verschil met een andere luidsprekerkabel heb ik nog niet kunnen horen, omdat ik nog geen andere kabel in deze set heb gehoord. ik weet nog steeds niet of er wel een verschil zal zijn!

Sinds ik naar de VAD show '05 ben geweest, ben ik wat apparatuur gaan kopen. Eigenlijk totaal niet gepland. niet gepland, ondanks dat ik op de VAD laaiend enthousiast ben geworden voor muziek. Dus na de VAD rustig verder gegaan met lezen op fora. Ik kwam toevallig een mooie aanbieding voor een DVD speler tegen. Hier ben ik op ingegaan omdat ik 1. over 'n tijdje een beamer aaschaf. en 2. omdat ik nog niet eens een speler had. Met de speler was ik al hee blij, omdat ik niet elke keer naar beneden moest om m'n cd'tjes te kunnen draaien. toen ik vervolgens de aanbieding van deze versterker zag staan, begon ik te twijfelen. mijn eerste post in het verkoop topic was dan ook dat de aanbieding te vroeg kwam, en ik hem niet zo overnemen. later alsnog er wel voor gegaan, aangezien ik het een mooi aanbod vond, en die versterker er toch moest komen. Ik kon eerlijk gezegd mijn ouwe versterker ook niet echt meer aanzien. Toen ik de versterker eenmaal had staan, bleek wel dat het toch een stapje hoger is dan mijn ouwe, ondanks de wat verouderde speakers. Daarbij ook de nieuwe LS kabels, gekocht om te proberen, na alles lezen wil je het toch ook wel eens proberen. en het gaf gewoon de verbetering die ik geschreven heb ik mijn topic op het htforum.nl punt!

Ik heb hier inmiddels wel twee verschillende (analoge) interlinks liggen, en hierbij merk ik toch echt een duidelijk verschil. Het ene is niet beter dan het andere(wat leuk dat iets volgens vele van jullie altijd beter moet zijn) het is alleen een verschil. Het ligt aan de stemming waar ik in ben welke kabel ik er liever tussen heb. op dit moment, nu ik me redelijk geraakt voel, heb ik liever de IXOS interlink dan de MONSTER CABLE, omdat het geluid bij deze kabel wat minder op me afkomt. straks als alles weer rustig is omtrent deze meningsverschillen, zal ik waarschijnlijk liever de monster cable gebruiken!

Ik vind het jammer dat mensen zo asociaal kunnen reageren, en het is voor mij wel duidelijk dat dat meer hier op GoT gebeurd dan op htforum. Ik wil het liefst deze post bestempelen als laatste post op dit forum, aangezien ik weinig meerwaarde meer toeken aan GoT. het zal echter niet gaan, omdat jullie niet rusten voordat ik jullie gelijk geef :'( Vandaar dat ik mij terugtrek uit deze hele samenloop van omstandigheden. Ik wil jullie allemaal om een gunst vragen, en niet meer over mij te praten zonder mij daarover te informeren, alvast bedankt!

Ik heb de tijd dat ik deze post heb zitten typen eigenlijk niet kunnen genieten van de muziek, zeer jammer want dat is toch waar het allemaal om gaat. Ik neem aan dat dat voor jullie ook zo is. ik vraag jullie daarom bij deze om gewoon op te passen met wat je zegt, en gewoon vriendelijk te blijven.

helaas heb ik te weinig tijd om echt op 80 % van alle posts te reageren, als ik het had zou ik 't gedaan hebben! simpelweg omdat ik naast mezelf te verdedigen ook wel wil reageren op andere posts. Jammer maar helaas, dat zal voor mij hier op GoT niet meer gebeuren!

MvG,
Wybrand
(ja die veelbesproken jongen met de technics speakers, actief op het htforum.nl)

p.s: typ/spelfouten onder voorbehoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:34:
Ik heb hier inmiddels wel twee verschillende (analoge) interlinks liggen, en hierbij merk ik toch echt een duidelijk verschil. Het ene is niet beter dan het andere(wat leuk dat iets volgens vele van jullie altijd beter moet zijn) het is alleen een verschil. Het ligt aan de stemming waar ik in ben welke kabel ik er liever tussen heb. op dit moment, nu ik me redelijk geraakt voel, heb ik liever de IXOS interlink dan de MONSTER CABLE, omdat het geluid bij deze kabel wat minder op me afkomt. straks als alles weer rustig is omtrent deze meningsverschillen, zal ik waarschijnlijk liever de monster cable gebruiken!
OMG :X Je maakt het er niet beter op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:47:
[...]

OMG :X Je maakt het er niet beter op :+
Ok, laatste post(je verpest 't voor 'n reactie op de rest):

Is het zo moeilijk te begrijpen? ik snap wel dat je niet in kabels geloofd. maar laat ons wel-believers het dan toch lekker wel zo horen. Ik geloof er vrij weinig van dat jij niet verder dan 1 genre komt. ook he genre heeft te maken met de geluidsset. Je weet zelf hoeveel sets je neer zou kunnen zetten voor zeg, 4000 euro. De ene set kan super klinken met het ene genre, en totaal niet met het andere genre. En andersom. Als je dat niet begrijpt, is dat zeer jammer :(

MvG,
Wybrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yawgie

Goed dat je je even komt verdedigen. Ja, we zijn soms veel te grof geweest, en we kennen je niet en hebben een berg aanames gemaakt die misschin niet helemaal waar zijn. Ook is het niet netjes dat dit allemaal achter je rug gebeurt is. In ieder geval van mijn kant mijn excuses daarvoor. Maar de kern van alles blijft toch staan:

Je had er beter aan gedaan om eerst je speakers up te daten. Ik snap best wel dat je eerst voor de aanbiedingen bent gegaan, maar toch win je meer met andere speakers. Ze moegen dan wel in '80 goed zijn geweest, en nu ook nog niet verkeerd zijn, echter verslijten die dingen gewoon in al die jaren. Ook is er kwa techniek veel veranderd, vooral wat betreft filters, meettechnieken en zeker ook kwa tweeter en woofertechniek. Daarnaast: die speakertjes zijn van dun spaanplaat gemaakt, hebben geen bracing, iets wat op een piezo tweeter tweeter lijkt (kan ik niet precies zien helaas).

En nog steeds ben ik van mening dat je beschrijving ver overtrokken zijn en meer staven op wat je uit de omgeving opvangt en verwacht van je spullen, dan dat je echt hoort. En dat zeg ik niet om je te beledigen ofzo, maar simpelweg omdat ik dit soort uitspraken altijd overtrokken vind, zeker als het om kabels gaat. Dit soort dingen neem ik dan ook niet snel al te serieus. Ligt niet aan jou, maar aan mij ;)

Kijk, ik weet niet hoe brak die oude kabels ware, maar het grote verschil (als dat er inderdaad was) had je waarschijnlijk net zo goed gehad met een kabel van 5 euro/meter. Het is jammer dat je daar nu nooit achter zal komen.

Verder: veel plezier met je set. Ik hoop dat je er een mooi stel speakers bij gaat vinden :Y)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:51:
De ene set kan super klinken met het ene genre, en totaal niet met het andere genre. En andersom. Als je dat niet begrijpt, is dat zeer jammer :(
Dan snap ik inderdaad alleen als je geen hifi set hebt. Hifi staat niet voor niks voor high fidelity, want hoge natuurgetouwheid betekend. Dat betekend dat ongeacht wat je er naartoestuurt, het het signaal zo natuurgrouw mogelijk moet kunnen weergeven. Dat houdt dus in dat alle muziek op een set goed moet klinken en niet een of andere genre. Doet het dat niet, dan heb je imho de verkeerde keuzes gemaakt.

Nog ff een quote uit je topic aanhalen, just for the fun of it:
Waarom zou ik me aan de wetenschap gaan binden, als ik mezelf meer als Filosoof beschouw?
Zeg dat aub niet tegen een student Filosophy :+ Dat is net zo goed een wetenschap als bijvoorbeeld natuurkunde. Wetenschap bewijst misschien (nog) niet alles, maar je oren bewijzen helaas helemaal NIKS zonder dubbelblinde tests. Moet ik dan afgaan op NIKS, of iets wat al voor 99,9999% bewezen is? Moeilijk.. Moeilijk...

[ Voor 61% gewijzigd door voodooless op 08-11-2005 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:55:
Dan snap ik inderdaad alleen als je geen hifi set hebt. Hifi staat niet voor niks voor high fidelity, want hoge natuurgetouwheid betekend. Dat betekend dat ongeacht wat je er naartoestuurt, het het signaal zo natuurgrouw mogelijk moet kunnen weergeven. Dat houdt dus in dat alle muziek op een set goed moet klinken en niet een of andere genre. Doet het dat niet, dan heb je imho de verkeerde keuzes gemaakt.
Ik wilde dit zelf ongeveer gaan typen, maar laten we het simpel doen: AMEN.

Alle soorten muziek klinken op mijn set goed. Van keihard gebeuk waarbij het laag zo strak als wat klinkt, tot aan klassieke muziek of jazz waar instrumenten en stemmen realistisch en neutraal klinken, het hoog zijdezacht klinkt maar overduidelijk aanwezig is, en het stereobeeld adembenemend is. En als dat niet zo was, of zou afhangen van de soort muziek, dan was ik niet tevreden.

Wie snapt er nu niet waar het om draait? Ik denk toch jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Wybrand schreef in HTforum:
Ik blijf bij mijn standpunt dat mijn luidsprekers niet lachwekkend zijn, jullie hebben ze allemaal nog NOOIT gehoord
Pardon? Ik heb ze zelf gehad ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Damn, wat een tekst!

Afbeeldingslocatie: http://www.auccom/www/Images/kitkat.jpg

En als je niks zinnigers te zeggen hebt dan dat en een plaatje, zeg dan helemaal niks.

[ Voor 117% gewijzigd door Kaj. op 08-11-2005 22:57 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:51
Ik vind het wel een beetje zielig voor die gast. Hij was gewoon blij met z'n technics setje om er vervolgens achter te komen dat dat spul in glossy hifi blaadjes en op dat forum niet echt da bomb is. Volgens mij moet ie zich nog eens goed afvragen of hifi wel zijn ding is. Bij dat soort gasten is spullen kopen om het 'pimp gehalte' waarschijnlijk het belangrijkst (is ook wel leuk), maar de meerwaarde voor je muziekbeleving moet natuurlijk voorop staan.
Maargoed, genoeg gelul gezien (wel interessante verhalen hier!), ik ga mijn eigen speakers nog eens even laten pompen. (ik kijk net even: zitten ixos 2.5mm kabels tussen, who wants to touch me?!! 8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpflathead
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12-2023
ik heb even snel hier doorheen gelezen. Interessante discussie.
Voor mezelf geldt dat ik al zo oud ben (53) dat mijn gehoor is gelimiteerd tot 7,5 KHz binnen 3 dB. Boven 10KHz is het echt afgelopen. Oftewel: ik hoor niet zoveel hoog meer. Nee vroeger nooit naar popconcerten geweest.
Ik ken mensen die veel geld uitgeven voor hun installatie. Moeten ze vooral doen. Als ze dat nou leuk vinden.

Maar hou toch op over die multi-core vergulde kabels met anti-magnetische diametraal gelamineerde teflongevoerde glasvezel-purschuim isolatie. (patent aangevraagd ;) )

En je moet ook niet een ander er van proberen te overtuigen dat alleen wat jij hebt goed is, ook voor iedereen anders. Ook al is wetenschappelijk aangetoond dat je net iets naast de waarheid zit. Dat is volgens mij een standpunt voor extremisten.

Of ben ik nu toch aan het trollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
sheepdog schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 22:41:
Ik vind het wel een beetje zielig voor die gast. Hij was gewoon blij met z'n technics setje om er vervolgens achter te komen dat dat spul in glossy hifi blaadjes en op dat forum niet echt da bomb is. Volgens mij moet ie zich nog eens goed afvragen of hifi wel zijn ding is. Bij dat soort gasten is spullen kopen om het 'pimp gehalte' waarschijnlijk het belangrijkst (is ook wel leuk), maar de meerwaarde voor je muziekbeleving moet natuurlijk voorop staan.
Maargoed, genoeg gelul gezien (wel interessante verhalen hier!), ik ga mijn eigen speakers nog eens even laten pompen. (ik kijk net even: zitten ixos 2.5mm kabels tussen, who wants to touch me?!! 8))
Dit lijkt me ook weer een beetje overdreven. Wybrand vermaakt zich blijkbaar met Hifi, daar gaat het uiteindelijk ook om. Zijn luidsprekers passen gewoon totaal niet bij de rest van z'n set, dat is alles. Ik hoop ook dat die dingen snel worden vervangen, zodat Wybrand snel in de gaten krijgt wat Hifi daadwerkelijk inhoudt :)

Eventueel heb ik zelfs nog een goede luidsprekerset over, die bij deze voor minder dan de vraagprijs weg mag :) T+A Triton S 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
jpflathead schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 22:43:
ik heb even snel hier doorheen gelezen. Interessante discussie.
Voor mezelf geldt dat ik al zo oud ben (53) dat mijn gehoor is gelimiteerd tot 7,5 KHz binnen 3 dB. Boven 10KHz is het echt afgelopen. Oftewel: ik hoor niet zoveel hoog meer. Nee vroeger nooit naar popconcerten geweest.
Ik ken mensen die veel geld uitgeven voor hun installatie. Moeten ze vooral doen. Als ze dat nou leuk vinden.

Maar hou toch op over die multi-core vergulde kabels met anti-magnetische diametraal gelamineerde teflongevoerde glasvezel-purschuim isolatie. (patent aangevraagd ;) )

En je moet ook niet een ander er van proberen te overtuigen dat alleen wat jij hebt goed is, ook voor iedereen anders. Ook al is wetenschappelijk aangetoond dat je net iets naast de waarheid zit. Dat is volgens mij een standpunt voor extremisten.

Of ben ik nu toch aan het trollen?
Ik ben 18 jaar en ik hoor tot ongeveer 20 KHz. Maar ik ben het helemaal met je eens! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpflathead
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12-2023
deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:55:

Zeg dat aub niet tegen een student Filosophy
....
Moeilijk.. Moeilijk...
Ik hou van muziek met een warme kleur, niet van "natuurgrouw".
En ik kan aan de verklaring voor high fidelity geen touw vastknopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

jpflathead schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 22:57:
Ik hou van muziek met een warme kleur, niet van "natuurgrouw".
Tja, dat je het vleugje zout of peper wat je er zelf voor smaak aan toe kan voegen, maar dan nog geld dat het voor alle genres moet klinken
En ik kan aan de verklaring voor high fidelity geen touw vastknopen ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hifi

Hier trouwens nog een leuk stukje over "audiofielen": http://en.wikipedia.org/w...jective_versus_subjective

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 08-11-2005 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 22:58

GaMeOvEr

Is een hork.

En waarom gaan nu al die believers nu iedere keer maar weer voorbij aan het feit, dat kabels, als enige onderdelen in je hele installatie stomweg passieve componenten zijn, die niets met het signaal doen, behalve het transporteren?

Als de dikte (speakerkabel) goed genoeg is en de afscherming (interlinks) goed genoeg en er zitten juiste connectoren aan die goed contact maken, ben je klaar! De verschillen die een kabel heeft ZIJN te meten. De invloed die een kabel heeft, is dus OOK te meten. De nutteloosheid van een interlink van 500 euro ten opzichte van een interlink van 50 euro is gewoon stomweg aan te tonen. Ik betwijfel ernstig of er nog dingen zijn op elektrisch signaal gebied, die wij niet kunnen meten, zoals sommigen vast weer gaan beweren.

Blaat toch niet zo loos, maar verdiep je in hoe signalen werken. Dan zul je inzien waarom al dat kabel-gedoe onzin is. (uitgaande van "normale" goede kabels, niet van kijkshop-dropveters.)

Als die ene dure interlink een verbetering geeft in het 0,000000x gedeelte, ben je dan echt zo arrogant om te roepen dat jij dat hoort? Gefeliciteerd, diverse dure meetapparatuur is jaloers op je!

Dat je het koopt, prima. Dat je er plezier van hebt, prima. Dat jouw hersenen je vertellen dat het echt wel beter klinkt, ook prima. Maar kom alsjeblieft niet hier aan met je volkomen niet te onderbouwen kabel-voodoo-blabla aan, en verwacht dat wij er begrip voor hebben. Blijf dan maar lekker met je medestanders praten, die ooh en aah roepen bij de "grotere openheid, fijnere resolutie en meer dynamiek in het klankbeeld" door je netsnoer-upgrade of je speakerkabel-van-de-grond tweaks.
Waarschijnlijk als ik zelf tweaks vervaardig en zeg dat het 1000 euro gekost heeft, zijn er ook plenty mensen die dan opeens verschil horen.

Onderschat toch alsjeblieft de invloed van je hersenen niet, en kom bij de dubbelblinde test tot het inzicht dat je je geld uitgeeft aan dingen die geen hoorbaar effect hebben.

En als je dan al metingen niet interessant vind, dubbelblinde test overbodig, want jij hoort het tenslotte, kom dan ook niet zeuren dat wij hier dan een beetje over gaan gniffelen.

[ Voor 16% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-11-2005 23:15 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens transport kan er van alles misgaan en daar zijn de fabrikanten van hoogwaardige kabels op ingesprongen.

Erry blijft zich verbazen over het feit dat er hier kennelijk maar weinig mensen komen die af en toe de betere HiFi bezoeken en daar het één en ander beluisteren. Het kabelfenomeen zal dan wel technisch niet helemaal te onderbouwen zijn, maar who cares? Je oren, weet je nog?

Dat het bestaan van firma's als Transparent Audio, Van den Hul, Kimber, NordOst, Monster, MIT, Audioquest, Siltech, Strait Wire, XLO e.d. allemaal te verklaren zou zijn onder de noemer psychogebabbel en/of -geluister geeft m.i. geen blijk van een open en/of reëel wereldbeeld. Al die bedrijven maken (zeer) dure producten die veelal goed worden verkocht en al die kopers hebben een gaatje in hun hoofd?
Dacht het niet, bijna altijd heeft de markt gelijk en kun je een fake product niet lang in stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik heb al volgens mij veel te veel tijd gestoken in dit topique maar toch eventjes inpikken op wat reacties van Yawgie, die ondertussen zijn weg naar hier heeft gevonden.
Ik ben achter niemand aangelopen, als ik dat had gedaan had ik 'n marantz of rotel versterker gekocht en waarschijnlijk met een speakerupgrade naar B&W!. Ik vertrouw mijn eigen oren. ik lees al 2 jaar op het HTforum, en geloofde er ook niets van. gelukkig sta ik open voor nieuwe andere dingen, en kwam ik er op de VAD show achter dat muziek(geluid) meer bij me los maakt dan ik dacht.

Speakers worden niet beter door een andere versterker of speler of wat dan ook, speakers blijven zoals ze zijn. ze zijn zelfs niet eens GOED of SLECHT, ze zijn prettig om naar te luisteren naar een persoons eigen smaak!

Verder zijn mijn speakers redelijk kwalitatieve hoogstandjes van begin jaren '80. en als jij kan ZIEN dat iets niet kan klinken(HOREN) moet je wel een of andere rare figuur zijn, want zien doe je met je ogen en horen doe je met je oren.
Ah, fijn. Pas in de hobby en mensen met Rotel, Marantz en B&W zijn volgens jou meelopers? Zo zeg je het misschien niet maar zo komt het over. En dat spreekt dan over onze vriendelijkheid?

Over de speakers dan... Versterker maakt speakers niet beter of slechter? Maar kabels wel, natuurlijk! Of plezieriger om heen te luisteren...? In ieder geval, een piëzo tweeters is volgens mij nooit plezierig geweest om heen te luisteren en dat zie ik met m'n ogen, ja... Technisch onderbouwen is mogelijk. Als je die dingen wel vindt leuk klinken... dan heb je op de VAD show niet goed rondgeluisterd...

Laatste wat je zegt is wel dé mop van de dag, kwalitatieve hoogstandjes? In de jaren '80 was de Hifi op een laag pitje, dat wel maar om direct DAT te gaan promoveren tot een kwalitatief hoogstandje? M'n jongen toch ...
Als je van klassiek en Jazz houd zijn dat cd's die je zoieso wel koopt. Verder is het gewoon goede muziek om je systeem te testen op 'n ander genre.
sinds wanneer is metal voor een niet audiofiel? er zijn genoge mensen met een enorm dure set en ja ook met dure kabels die voornamelijk naar metal luisteren...
Als ik mijn muziek wil testen, dan doe ik dat met mijn muziek. Niet speciaal met Jazz of Klassiek, als ik de muziek toch niet leuk zou vinden. Oké, klassiek is een van mijn favoriete genres maar jazz komt er hier niet in... Ga dus ook écht niet speciaal Jazz kopen om systeempjes te testen... Het systeem staat in functie van de muziek, niet vica versa...

En ik ken mensen genoeg die metal luisteren op hun systemen ... maar vreemd genoeg noemen die hun nooit 'audiofiel'. Lijkt wel een contradictio in terminis, metal luisteren en jezelf audiofiel bestempelen.

Verder geef je je standpunt over kabels ook een schop in de ballen met die laatste uitspraak. "Er zijn mensen met een dure set en ook dure kabels ... ", de link met 'een goede set is dus een dure set' en 'audiofielen zijn kost geld' en 'goede kabels kosten veel geld' zit daar allemaal in... Zegt genoeg dat ik je standpunten niet al te serieus moet gaan nemen en dat ze je op HTForum al in die 2 jaar mooi hebben 'geboetseerd'.

Oké, nu heb ik het gehad met deze topic. Ik ga nog even naar Audiofreaks, een forum waar ze tenminste niet te zwaar tillen aan een beetje 'draad' en waar het ten allen tijden op een vreemde manier gezellig blijft :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:26:
Al die bedrijven maken (zeer) dure producten die veelal goed worden verkocht en al die kopers hebben een gaatje in hun hoofd?
Dacht het niet, bijna altijd heeft de markt gelijk en kun je een fake product niet lang in stand houden.
Marketing, al ooit van gehoord, beste Erry?
Goede marketing verkoopt ALLES. Een drol in een zak kan je verkopen met goede marketing. Hell, je kan zelfs créme en folie verkopen voor op je apparatuur te smeren en te plakken, waardoor alles beter gaat klinken. Seriously, Bell products, die ook zo goed bezig zijn natuurlijk.

Waarom denk je dat Bose nog steeds aan de lopende band blijft verkopen? Het zijn ook heus niet de beste producten maar veel mensen geloven van wel. Bose is ook heel duur en ik denk ook dat sommige mensen een gaatje in hun hoofd hebben als ze dat kopen... Maar door goede Marketing verkoopt het wel als zoete broodjes.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:51:
Is het zo moeilijk te begrijpen? ik snap wel dat je niet in kabels geloofd. maar laat ons wel-believers het dan toch lekker wel zo horen. Ik geloof er vrij weinig van dat jij niet verder dan 1 genre komt. ook he genre heeft te maken met de geluidsset. Je weet zelf hoeveel sets je neer zou kunnen zetten voor zeg, 4000 euro. De ene set kan super klinken met het ene genre, en totaal niet met het andere genre. En andersom. Als je dat niet begrijpt, is dat zeer jammer :(

MvG,
Wybrand
Daar is ook helemaal niets mis mee. Geniet er van als je dat vind. Als jij denkt dat een kabel van >2000 euro een verschil geeft. Succes ermee. Daar is ook helemaal niets mis mee. Je mag rustig een believer zijn. Ga alleen dan niet verkondigen c.q. beweren dat ze ook daadwerkelijk beter zijn, verder als dat jijzelf hoort en eventueel met meerdere believers. Maar schilder mensen die het niet horen en aankunnen tonen dat het geen verschil maakt niet af als mensen die slecht kunnen horen en/of een brakke set hebben.

Verder geloof ik rustig dat jij verschil hoort en ervaart. Het placebo effect is zeer reeel en daar is ook niets mis mee. JIJ hoort ook daadwerkelijk een verschil. Echter dat ligt aan andere factoren als de kabel.

Als ik jou was, zou ik echter een dubbel blind test doen. En kijken of je ze er dan nog uit kunt halen. En dan niet de super-brakke dropveter tegen je nieuwe. Maar normale kabels tegen die duurdere. En dan kijken of je nog verschil hoort. Idem met je interlinks.

Waarschuwing is wel.. Als je het verschil niet hoort, is het placebo effect voorgoed weg.

Sommige mensen worden daadwerkelijk beter van ingestraalt spa-water van Jomanda. Dat is een reeel effect en ook controleerbaar (bij die individuen). Echter dat effect ligt niet aan het spa-water....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
GaMeOvEr schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:06:
En waarom gaan nu al die believers nu iedere keer maar weer voorbij aan het feit, dat kabels, als enige onderdelen in je hele installatie stomweg passieve componenten zijn, die niets met het signaal doen, behalve het transporteren?

Als de dikte (speakerkabel) goed genoeg is en de afscherming (interlinks) goed genoeg en er zitten juiste connectoren aan die goed contact maken, ben je klaar! De verschillen die een kabel heeft ZIJN te meten. De invloed die een kabel heeft, is dus OOK te meten. De nutteloosheid van een interlink van 500 euro ten opzichte van een interlink van 50 euro is gewoon stomweg aan te tonen. Ik betwijfel ernstig of er nog dingen zijn op elektrisch signaal gebied, die wij niet kunnen meten, zoals sommigen vast weer gaan beweren.

Blaat toch niet zo loos, maar verdiep je in hoe signalen werken. Dan zul je inzien waarom al dat kabel-gedoe onzin is. (uitgaande van "normale" goede kabels, niet van kijkshop-dropveters.)

Als die ene dure interlink een verbetering geeft in het 0,000000x gedeelte, ben je dan echt zo arrogant om te roepen dat jij dat hoort? Gefeliciteerd, diverse dure meetapparatuur is jaloers op je!

Dat je het koopt, prima. Dat je er plezier van hebt, prima. Dat jouw hersenen je vertellen dat het echt wel beter klinkt, ook prima. Maar kom alsjeblieft niet hier aan met je volkomen niet te onderbouwen kabel-voodoo-blabla aan, en verwacht dat wij er begrip voor hebben. Blijf dan maar lekker met je medestanders praten, die ooh en aah roepen bij de "grotere openheid, fijnere resolutie en meer dynamiek in het klankbeeld" door je netsnoer-upgrade of je speakerkabel-van-de-grond tweaks.
Waarschijnlijk als ik zelf tweaks vervaardig en zeg dat het 1000 euro gekost heeft, zijn er ook plenty mensen die dan opeens verschil horen.

Onderschat toch alsjeblieft de invloed van je hersenen niet, en kom bij de dubbelblinde test tot het inzicht dat je je geld uitgeeft aan dingen die geen hoorbaar effect hebben.

En als je dan al metingen niet interessant vind, dubbelblinde test overbodig, want jij hoort het tenslotte, kom dan ook niet zeuren dat wij hier dan een beetje over gaan gniffelen.
Kom dit rechtstreeks uit de bijbel ofzo? Ik denk er exact hetzelfde over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:36:
Even een paar reacties.

[...]

Redelijk wat op MFSL (waaronder The Wall, die kennelijk aan waarde toeneemt zoals ik hier heb gelezen) en Roger Waters staat ok wel vaak op.
Ik neem aan dat je het hebt over The Wall van Pink Floyd, voorts noem je Roger Waters en vervolgens heb je het helemaal niet over David Gilmour die toch echt sound bepalend is voor Pink Floyd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:34:
[...]

Ik neem aan dat je het hebt over The Wall van Pink Floyd, voorts noem je Roger Waters en vervolgens heb je het helemaal niet over David Gilmour die toch echt sound bepalend is voor Pink Floyd.
Sound bepalend is voor mij allen dhr Waters en dan doel ik op de opnametechnieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 22:48:
[...]

Dit lijkt me ook weer een beetje overdreven. Wybrand vermaakt zich blijkbaar met Hifi, daar gaat het uiteindelijk ook om. Zijn luidsprekers passen gewoon totaal niet bij de rest van z'n set, dat is alles. Ik hoop ook dat die dingen snel worden vervangen, zodat Wybrand snel in de gaten krijgt wat Hifi daadwerkelijk inhoudt :)

Eventueel heb ik zelfs nog een goede luidsprekerset over, die bij deze voor minder dan de vraagprijs weg mag :) T+A Triton S 150
Gezien zijn leeftijd en studenten status (lijkt me) moet je toch ergens mee beginnen. Zo zijn wij toch allemaal begonnen? Ik weet nog wel dat ik de grootste fout ooit maakte om super oude philips 30Watt speakers op een Marantz SR53 te pleuren. Gegarandeert korte pret van je speakers 8)7

I zijn geval kan je ook moielijk verwachten lijkt me dat hij in een keer alles aanschaft. Het kan wel is een kwestie van doorsparen. Maar als je nu een mooie aanbieding op een set krijgt dan zou ik ook de set nemen, en dan op den duur de luidsprekers. Dus ik vind het meer dan redelijk dat hij zich hier dan verdedigt.

Want denk toch dat de meeste van jullie vergeten dat een student niet altijd zwemt in het geld :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:37:
[...]

Sound bepalend is voor mij allen dhr Waters en dan doel ik op de opnametechnieken.
Pardon? Sinds wanneer heeft Roger Waters de opnametechnieken onder zijn beheer?
Sound bepalend is toch echt iets anders, hieruit blijkt dat jij niet van de muziek geniet en alleen maar luisterd hoe iets is opgenomen.
Het gitaarspel van David Gilmour is voor mij sound bepalend en ik geniet daar intens van zonder er over na te denken of het wel goed opgenomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens transport kan er van alles misgaan en daar zijn de fabrikanten van hoogwaardige kabels op ingesprongen.

Erry blijft zich verbazen over het feit dat er hier kennelijk maar weinig mensen komen die af en toe de betere HiFi bezoeken en daar het één en ander beluisteren. Het kabelfenomeen zal dan wel technisch niet helemaal te onderbouwen zijn, maar who cares? Je oren, weet je nog?

Dat het bestaan van firma's als Transparent Audio, Van den Hul, Kimber, NordOst, Monster, MIT, Audioquest, Siltech, Strait Wire, XLO e.d. allemaal te verklaren zou zijn onder de noemer psychogebabbel en/of -geluister geeft m.i. geen blijk van een open en/of reëel wereldbeeld. Al die bedrijven maken (zeer) dure producten die veelal goed worden verkocht en al die kopers hebben een gaatje in hun hoofd?
Kimber is relatief gezien nog wel te doen. Maar dat MIT vind ik toch echt wel van god los wat voor prijzen die daar aan hangen. Dat geld hetzelfde voor Monster Cable. Ik ga binnenkort ook een keer experimenteren met wat kabels op een B&W 802 speaker (niet de gemakkelijkste speaker). Maar krijg van alle kanten te horen die deze speaker hebben dat een dure kabel boven de 1000 euro voor hun geen meerwaarde hebben. En dat verbaast me toch wel, want op die 802'en staan vaak toch zware jongens van Krell, of PASS Labs. De laatste set die ik gehoord heb was een Pass Labs set met een self-made bi-wire kabel van Kimber die in totaal 350 euro kost voor 2 x 2 meter. En dat is dan nog een redelijke prijs gezien de speakers.

Maar een kabel op een 802 van 5000 euro neem bijvoorbeeld een Siltech. Dat gaat er bij mij totaal niet in. Wil het best wel een keer testen als er een audiozaak zo vriendelijk is er een te lenen. Maar ik betwijfel ten zeerste of ik dat ga horen. En dan ben ik dus nog 22 en met een redelijk gehoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TomSwinnen schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:32:
[...]Marketing, al ooit van gehoord, beste Erry?
Ben niet overtuigd. Het gaat hier om dure gespecialiseerde producten voor gespecialiseerde en goed onderbouwde klanten.
Als de tegenstanders van deze kabels er niet meer uitkomen wordt het woord marketing gebruikt. Voor mij geen sterk argument. Iedereen die E 4.000 uitgeeft voor kabels, snapt de wereld niet?
Wat is trouwens de drijfveer om koste wat het kost dit kabelfenomeen zo te bekritiseren? Heb hier niet echt het gevoel overgehouden dat dat komt door ervaring, meer door onbegrip en napraterij.

Wil nog wel wat brandstof aanleveren.
Heb ooit de werking van de CD demagnetiseur/raar ding Afbeeldingslocatie: http://www.highend-broker.com/images/furutech-RD2.jpg gehoord op een zeer kostbare 47-labs installatie met AvantGarde speakers.Dat was de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is niet helemaal correct. Het ligt er maar net aan in welke periode je gaat kijken namelijk. Maar van Gilmours guitaarfeest kan ik zeker enorm genieten, en zijn invloed is absoluut erg groot.
Het enige waar ze op inspringen is de onwetendheid, ignorantie en geloofbereidheid van mensen.
Weerleg aub gewoon het placebo effect... steeds het zelfde roepen haalt niks uit. Je hersenen, weet je nog :?
Ja! Als je die "whitepapers" op bijvoorbeeld de website van MIT cable leest, dan weet je meer dan zat. Het is gewoon gebrabbel zonder enige valide wetenschappelijke onderbouwing. Men komt met "metingen" van "fenomenen" die in de hele wetenschap, waar dan ook, nog nooit gezien of gedocumenteerd zijn, zonder dat men het fenomeen ook maar bij benadering uitlegt, laat staan dat er een woord wordt gerept over de meethode. Geheim? Die gasten hebben patenten op die onzin (zijn immers over het algemeen amerikaanse bedrijven, en daar krijg je op echt alles een patent). Pantenten zijn open, en dus kunnen ze alles vertellen zonder gevaar te lopen. Nee, de kablemakers bieden geen enkel aanknopingspunt om ze ook maar in de verste verte serieus te nemen. Ze doen niet meer dan voodoo een likje verf geven, het inpakken in mooi papier met een grote rode strik.
Bose... Misschien niet overal, maar in de Mediamarkt zie ik vaak zat mensen met wat geld bij zo'n set staan samen met de verkoper die haast niet kan wachten op de provisie die hij krijgt na de verkoop..

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 09-11-2005 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:45:Sound bepalend is toch echt iets anders, hieruit blijkt dat jij niet van de muziek geniet en alleen maar luisterd hoe iets is opgenomen.
Gaap.... ooit er wel eens over nagedacht dat dat samen kan gaan. Ze kunnen nog zo mooi spelen, maar als het prut is opgenomen, gaat het bij mij in de prullenbak. En Roger heeft wel bewezen dat hij een meester in de opnametechnieken is, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Dat ding is perfect goed te praten, wetenschappelijk gezien, heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding en werkt. Heb zelf dat ding blind getest in een winkel in een nabij dorp (was een demonstratie) en kon gewoon niet anders besluiten als dat het echt hielp bij de beter afgemixte cd's. Het is natuurlijk ook geen wondermiddel dat een slechte cd opeens een pareltje maakt, maar toch leuk hebbeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:54:
[...]

Bose... Misschien niet overal, maar in de Mediamarkt zie ik vaak zat mensen met wat geld bij zo'n set staan samen met de verkoper die haast niet kan wachten op de provisie die hij krijgt na de verkoop..
Wij werken niet op provisie bij de MM ;)

Ben zelf geen BOSE voorstander, en verkoop liever losse componenten. Maar goed dat is off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hangt er vanaf van je als "sound" bedoelt. Ik vind de "sound" van PF toch voornamelijke Roger Waters (Na Umma Gumma tot Final Cut). De "sound" is het herkenbare van PF. En dat is de emotie en kracht die in de muziek zit. Gilmore heeft briljante nummers geschreven, maar kon (en kan) geen heel album dragen. En persoonlijk miste ik dat in de PF albums daarna, hoe perfect Gilmore ook speeltt. Ik vind die wel terug in (sommige) albums van Roger Waters. En dan doel ik vooral op de herkenbaarheid, eigenlijk de hele cd als 1 muziekstuk, de rode draad door het hele album heen, de boodschap en essentie van de tekst, de emotie. Maar we gaan off-topic. Daar hebben we Het Grote Pink Floyd Topic voor.

Kan ik van PF genieten buiten mijn dure HiFi set.. Natuurlijk kan ik genieten ook op mijn autoradio'tje (stuk minder) en zelfs op een brakke set. Maar om echt elke nuance te horen en optimaal te genieten heb ik mijn stereo nodig. En ben er van onvertuigd dat die nog beter kan, maar dat is een kwestie van heb je het geld er voor over. En dat heb ik op het moment niet... (rare was dat ik als student na verhouding veel en veel meer heb uitgegeven als ik nu doe.. Sterker nog mijn hele set is in mijn studententijd gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
TomSwinnen schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:32:Marketing, Bose is ook heel duur en ik denk ook dat sommige mensen een gaatje in hun hoofd hebben als ze dat kopen... Maar door goede Marketing verkoopt het wel als zoete broodjes.
Het is niet eens zo krom om de kabels met Bose te vergelijken. Bose verkoopt wat de mensen willen hebben; kleine luidsprekers, eenvoudige bediening. De geluidskwaliteit komt op de ....ste plaats en daar geven de meeste kopers ook niet zo om, zolang het ding maar klein is.

De kabelboeren verkopen eigenlijk ook wat de mensen willen. Je wilt beter geluid? Dan hebben wij de <insert marketingbla naam> kabel voor u welke een stuk beter geluid geeft!

In beide gevallen prima, het is een kwestie van vraag en aanbod.

Dat ík (en een hoop mensen met mij) er niets van moet(en) hebben, en dat voor mij een goede koperdraad luidsprekerkabel voldoet, is omdat ik dit voor mezelf technisch kan onderbouwen, een kwestie van wat elektriciteitsleer en natuurkunde.

Dat er mensen zijn die het nut er wél van inzien kan ik ook begrijpen. Nouja, in het geval van sets met componenten waar je niet veel hoger op de kwaliteitsladder kan komen. Die mensen zijn op zoek naar het in hun oren ultieme geluid, en zijn er bereid om geld aan uit te geven. In sets zoals de technics-nad set zie ík het nut er niét van in.

Ik zal niet ontkennen noch bevestigen dat er klankverschil tussen verschillende dure kabels is, dat hoor ik écht niet. Procentueel gezien zullen dit soort verschillen (als er verschillen zoúden zijn) ook een stuk kleiner zijn dan als ik het vloerkleed 10cm verplaats, of de gordijnen open doe. (procenten? heb het rustig over promille's.)

Waar ik het wel mee eens ben is dat je moet luisteren, en iets belangrijks; met je verstand op nul. De hele 'hifi-business' is doorspekt met allerlei voodoo (IMHO), waarbij de belangrijkste zaken uit het oog & oor worden verloren. Geniet van je muziek, zoals je zelf wilt. Als dat op een wekkerradio is, en jij bent er tevreden mee, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomSwinnen schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:55:
[...]

Dat ding is perfect goed te praten, wetenschappelijk gezien, heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding en werkt. Heb zelf dat ding blind getest in een winkel in een nabij dorp (was een demonstratie) en kon gewoon niet anders besluiten als dat het echt hielp bij de beter afgemixte cd's. Het is natuurlijk ook geen wondermiddel dat een slechte cd opeens een pareltje maakt, maar toch leuk hebbeding.
Maar hoe werkt dat kreng dan, want kan er niet bij hoe een magnetiseer apparaat 0 en 1 kan opvijzelen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:43:
[...]
Want denk toch dat de meeste van jullie vergeten dat een student niet altijd zwemt in het geld :*)
Nochtans, veel zwemmende studenten kunnen zich wel een heel diep zwembad veroorloven maar dat betekent nog niet dat je daar fatsoenlijk in kan zwemmen. Ze hadden beter niet naar hun architect geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TomSwinnen schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:55:
Dat meen je toch niet serieus he :? En naar die verklaring ben ik dan wel heel erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:57:
[...]
Maar hoe werkt dat kreng dan, want kan er niet bij hoe een magnetiseer apparaat 0 en 1 kan opvijzelen???
Zelf kan ik het niet opnieuw uitleggen maar heb ooit een échte uitleg gekregen van een afgestudeerde in Electronica die gewoon helemaal steek hield.

Magnetisme is ook een heel belangrijk begrip voor elektronische apparatuur. Luister maar eens hoe een platenspeler invloed kan ondervinden van magnetische storing, idem voor CRT-beeldschermen, harde schijven, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:58:
[...]

Dat meen je toch niet serieus he :? En naar die verklaring ben ik dan wel heel erg benieuwd!
Ik weet de verklaring: het klonkt daarna veel beter!
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste