Dank je

Geeft niks, maar hou je dan wel wat op de vlakte. Jouw uitspraken lijken te suggereren dat iedereen en masse alleen maar een xbox360 wil want die is nieuw. Dat zou dan betekenen dat iedereen een early adopter is.
Nee. MS gaat voor de creatieve marketing. Ze verkopen geen produkt maar een concept, zie ook de waterballoon fight reclame tijdens Lost. Geen screenshots, geen trailers, geen niets. Alleen maar mystificatie van de naam van het produkt, zodat die een eigen leven gaat leiden. Remember Ourcolony, Origen en Hex168? Same story, het feit dat er over gepraat wordt is belangrijker dan mensen die het produkt kennen. De early adopters nemen vervolgens wel hun verantwoordelijkheid om vooraan te staan bij de preorders, en gaan als evangelisten dienen voor het geloof waar iedereen iets over heeft gehoord en door gefascineerd is geraakt. Die strategie volgt Microsoft met de X360.
[...]
Toon dat maar eens aan met cijfers, want IMHO is het uit de luchtgegrepen onzin.
Zijn er niet en heb ik niet. Maar hoe meer mensen weten dat er next-gen is cq. komt, hoe minder interesse er zal zijn in current-gen. Dat is logisch, en of het 5 of 1000 mensen per dag zijn die "over het punt gaan" dat ze liever voor next-gen dan current-gen gaan is daarbij irrelevant: de virale marketing doet z'n werk.
[...]
Nu mag jij beweren wat je wilt natuurlijk, maar ik kan je 1 ding over MS zeggen: ze werken met hele strakke budgets. Die budgets die geroepen worden in de media... neem die maar met een korrel of wat zout, want 6 miljard aan budget is aardig, maar dat moet je wel terugverdienen. En in 1 jaar lukt je dat nooit. M.a.w.: het is een gespreide investering (voor X jaar) en de periode is dan dus niet 1 jaar maar X jaar.
Klopt, heb ik ooit ergens anders gezegd? X360
kan het eerste jaar niet rendabel zijn, dus zou erg knap zijn als het een 1-jaren plan was. De X360 moet over z'n hele lifecycle van zeg 5 jaar wel degelijk rendabel zijn, en liefst een grote hap van de Xbox-verliezen terughalen zodat de X720 een uitmelkvehikel kan worden.
Noemen we in marketingtermen overigens de cyclus shooting stars en cashcows, maar ik wist niets van marketing dus dat mag je negeren

Net als de PS3: die moet 10 jaar mee. Boeit het dan ene reet of je nu gaat hypen met zaken over de PS3? Nee, totaal niet: het kost alleen maar geld en het is op een termijn van 10 jaar niet van invloed.
10 jaar

10 jaar geleden was een 486-DX2 de norm, en technologie is echt niet langzamer gaan ontwikkelen. Denk je serieus dat een van de huidige next-gens 10 jaar mee kan? Marketingblaat. Ik ken mensen die nog een NES met Duck Hunt thuis hebben staan, als je dat bedoeld met "10 jaar meegaan" hebben ze gelijk. Maar mainstream en feitelijk nog nieuwe spellen krijgen? No way.
[...]
Zoals ik al zei: je snapt niets van marketing en lange termijn strategieen, anders deed je dit soort uitspraken niet. Die PS2 console maakt winst nu. Sony heeft een inmense portfolio aan games en er komt een karrevracht aan nieuwe titels bij deze kerst. Daartegenover staat een XBox360 die nauwelijks te krijgen is en een paar games heeft. Tel daarbij op dat deze duurder is.
Waarom kopen mensen P4's op 3Ghz voor tekstverwerking? Omdat het Nieuw En Verbeterd is of omdat ze het nodig hebben? Omdat het Cutting Edge The Next Best Thing Everybody Wants is of omdat Word ook op 400Mhz prachtig draait?
Wie snapt er nou niets van marketing?
Wie krijgt daar nou klappen van? PS2 of XBox1? Moet je dan de PS3, die op dit moment alleen nog maar 'aangekondigd' is? Of zou je er beter aan doen je geld te steken in een PS2 campagne?
Een PS2-campagne om deze kerst nog leuk te verkopen is vanzelfsprekend een goed idee. Maar hebben ze maar 1 marketingteam of zo? Zou het niet een goed idee zijn om de opmars van de X360-evangelisten te counteren? Om een contra-campagne te starten die laat zien dat het echt niet allemaal rozengeur en maneschijn is in X360-land? Of is het echt zo slim om niets van je te laten horen terwijl je concurrent met bombarie alle nieuwsbulletins en -sites ter wereld dagelijks haalt?