Hoe bouw ik beste netwerk router/switch/modem?

Pagina: 1
Acties:

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zit met een probleempje/dilemma. Ik ben op netwerk gebied echt een kenner. Ik heb inmiddels wel het een en ander aan netwerkjes opgebouwd maar voor mij wordt het nu wat lastiger.

Momenteel delen wij het internet probleemloos met 5 computers, een pc is de hoofdcomputer die een ADSL verbinding heeft via een usb-modem. Deze internet verbinding wordt dan ook via ISC in windows gedeeld zodat elke pc verbinding heeft. Dit gaat via een 5ports Fast ethernet switch van Edimax.
Dit werkt prima maar heeft nadelen, vooral nu de hoofdpc stuk is. |:(

Om voor eens en voor altijd met de nadelen af te rekenen willen we nu een router/modem.
Hier heb ik dus nog niet heel veel kaas van gegeten, wel al een boel gezocht op got maar ik heb nog niet de ideale oplossing gevonden.

Mogelijkheid 1
Een router met ingebouwd modem kopen waarop 5 pc worden aangesloten. Dit is m.i. de meest ideale oplossing, maar ook de meest dure omdat bijna alle betaalbare routers met ingebouwd modem maar 4 poorten hebben.

2
Daarom zat ik me af te vragen of ik de huidige switch nu als soort verdeeldoos kan gebruiken om zo aan 4+5-1=8 poorten te komen. Dus door een modem/router te kopen met 4porten. Ik vraag me alleen af of hier nog voor en nadelen aan zitten. Een nadeel is dat ik eigenlijk een te dure investering doe door dat er nu teveel poorten zijn die toch niet gebruikt worden.

3
alleen een modem kopen en deze aan te sluiten op de switch. Of bestaat dit niet en heet zoiets gewoon een router met 1uitgang port? Zoiets zal wel de goedkoopste oplossing zijn, lijkt me. Alleen ben ik bang dat het instellen moeilijk gaat, omdat de switch dan tussen pc en modem zit.

Ik zoek dus eigenlijk een modem die zelfstandig kan inbellen zodat alle 5 pc's verbinding kunnen hebben met internet. Zonder dat daarvoor een computer aan moet staan.
Ik heb al het een en ander gelezen en zag dat het belangrijk is niet voor een goedkope router te gaan aangezien ik geregeld torrents gebruik en via niewsgroepen download. Dus dat is misschien ook wel een puntje om op te letten.
Ons ADSL abbo is van planet internet de comfort: Downstream 6 Mb/s
Upstream 768 Kb/s, op ISDN lijn (ik zie net op die site dat de snelheid verhoogd zou moeten zijn, dus ook een reden om van usbmodem af te stappen) })
Het budget is eigenlijk rond de 70 euro, tenzij kwaliteit in geding komt.

nog even topics die ik (gedeeltelijk 8) ) gelezen heb
Internet via PC "doorlussen"
2 x 4 ports of liever 1 x 8 ports
Is er een router die WEL goed werkt met emule?
[rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/rml]
Snap ik het idee van een router of niet....?

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024

BeachPatroller

Buk en suck

Ik heb een 4 ports router aan een 8 ports switch aangesloten. Werkt prima Als je adsl hebt heb je toch niet meer dan 20 mbit capaciteit. Dus als je de switch aan je router hangt en die 5 pc's in je switch duwt heb je gewoon optimale performance.
Dat lijntje van router naar switch is 100 mbit dus die wordt nooit volgetrokken. Veel routers zoals de goedkope sweex en edimax hebben een maximale capaciteit naar de wLan port van ca 34 mbit. Dus gewoon router lussen aan switch en alle PC's in de switch douwen.

Ik ben malle Pietje niet.

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

mogelijkheid 2 zou ik kiezen en is ook de meeste gebruikte denk ik

[ Voor 5% gewijzigd door MeIsTwisted op 30-10-2005 22:53 ]

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

Dit reken sommetje klopt volgens mij niet, er staat 4+5-1=8., maar.
router/switch 1 =4 poorten - 1 voor uplink naar switch 2 = 3 poorten beschikbaar.
switch 2 = 5 poorten - 1 uplink naar router/switch 1 = 4 poorten, Dus
4+5-2=7 lijkt mij meer te kloppen.
Dus zou je 2 poorten over houden.

Een te dure uitgave omdat je een paar poorten over houd is natuurlijk een beetje onzin, het is altijd handig mocht eimand met een laptop langs komen en jullie willen wat over zetten.
Ik denk ook dat een router/switch met minder dan 4 poorten duurder zou zijn.

Als je ook voor wireless zou gaan zonder deze tegebruiken zou ik je gelijk geven.

Ik zou dus ook voor optie 2 gaan.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Optie 2 of 3 leek me ook het meest logische. Maar 2 is dan wel weer duurder waarsch. Een extra poort is inderdaad wel handig voor uitbreidingen ja.
Trouwens sommetje klopt wel wat de switch heeft een aparte uplink port dus in totaal kunnen er 6 utpstekkertjes in. (4-1+6-1=8)
Moet ik dan voor zoiets gaan:
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=556066
of is deze zonder modem?

Of heb ik toch gewoon zoiets nodig:
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=460271
hier staat namelijk expliciet bij dat het ook een modem is.

Ik vind het een beetje lastig zoeken want er worden steeds andere termen gebruikt; router, multipcmodem, router met ingebouwd modem, router/modem.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als er staat: "Cable/DSL router", dan zit er géén modem ingebouwt, dus zul je die apart moeten aanschaffen. (zoals in je eerste linkje)

Die Draytek is een modem én router in één, let alleen wel op dat die je daar hebt voor ISDN is, dus die werkt niet via een 'normale' telefoonlijn. Deze kun je dan dus ook níet voor kabel-internet gebruiken :)
DopdeDouwer schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:37:
3
alleen een modem kopen en deze aan te sluiten op de switch. Of bestaat dit niet en heet zoiets gewoon een router met 1uitgang port? Zoiets zal wel de goedkoopste oplossing zijn, lijkt me. Alleen ben ik bang dat het instellen moeilijk gaat, omdat de switch dan tussen pc en modem zit.
Waarom zou het instellen trouwens moeilijk gaan omdat er een switch tussen zit? Switch is in principe transparant voor layer 3 protocollen (IP), dussuh.. :) Of bedoel je omdat er een router tussen zit? Geen idee hoe dat dan zit, ik heb hier zelf een Draytek 2600 en daar heb je dus ook maar één menu-tje, voor zowel je router als voor de modem-instellingen :)

[ Voor 68% gewijzigd door Osiris op 30-10-2005 23:59 ]

• DopdeDouwer
  • Niet online
Ok volgens mij snap ik het nu ongeveer :)
Als voorbeeld kan ik deze nemen, dit zou dan eigenlijk optie 3 zijn:
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=545622

en dit optie 2
aangezien je voor 10euro meer gelijk meer poorten heb kan ik net zo goed voor deze gaan:
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=545624

ps ik heb inderdaad ISDN

Valt sitecom in het rijtje sweex en trust, of is het een goed merk? Prijs is namelijk wel te doen. Alleen vraag ik me af of het apparaat met veel connecties aan kan(emule, bittorrent, newsgroups enz)
owja, zijn adsl2 modems ook compatible met gewone ADSL?
zie bijv http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=785032

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:58
Even een copy paste van mijn eigen site over merken. Let op: 't is mijn mening, en bovendien gaat 't over wireless apparatuur... maar goed.
Je kunt routers grofweg indelen in 3 categoriën. Budgetrouters, duurdere routers en merken die daar tussenin zitten.

Budgetrouters voldoen meestal voor thuisgebruik. Ze hebben allemaal redelijk wat beveilingsopties en alhoewel het bereik misschien niet het allerbeste zal zijn, werken ze meestal prima en dat voor een prima prijs. Budgetrouters hebben vaak allemaal hetzelfde hart met een ander merkje erop. Merken als Edimax, Trust, Sweex, Digiconnect en E-Tech behoren hiertoe.

Kwaliteitsmerken onderscheiden zich door uitgebreide configuratiemogelijken, aansluitingen voor meerdere antennes, degelijkheid, betere support en meestal ook een beter bereik. De merken Linksys (thuisvariant van Cisco), Asus, Draytek, en 3COM behoren hiertoe. Minder goed verkrijgbaar maar behorend tot deze categorie: Zyxel, Buffalo, Senao.

Tot slot de merken die ergens tussen deze categoriën in zitten: Sitecom, Netgear, Tornado, Belkin, SMC, D-Link, US Robotics
Waarom koop je niet gewoon een 2e hands Thomson trouwens? Dat is een router / modem met één (of vier) poorten. Wordt nog ondersteund door de helpdesk ook :) Ze zijn via V&A te vinden voor een prikkie, en ik heb er nog één liggen, mag je kopen voor 25 €. Werkt perfect, nog geen 2 jaar oud. Over wegens Versatel. Mail maar ff (frankjansen [aapje] xs4all [puntje] nl.

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/va/9525.gif

[ Voor 6% gewijzigd door havana op 31-10-2005 08:14 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:36

Salandur

Software Engineer

bij je abbonnement krijg je toch altijd al een modem meegeleverd die je op een switch/router aan kan sluiten?? volgens mij is het dan goedkoper om een 8 poorts router aan te schaffen

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:58
Lezen ^^^. De TS heeft een USB modem.

[ Voor 6% gewijzigd door havana op 31-10-2005 09:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:36

Salandur

Software Engineer

havana schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:26:
Lezen ^^^. De TS heeft een USB modem.
Owja, das waar. 8)7 |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Salandur op 31-10-2005 09:30 ]

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Verwijderd

DopdeDouwer schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:25:
Ok volgens mij snap ik het nu ongeveer :)
Als voorbeeld kan ik deze nemen, dit zou dan eigenlijk optie 3 zijn:
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=545622

en dit optie 2
aangezien je voor 10euro meer gelijk meer poorten heb kan ik net zo goed voor deze gaan:
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=545624

ps ik heb inderdaad ISDN

Valt sitecom in het rijtje sweex en trust, of is het een goed merk? Prijs is namelijk wel te doen. Alleen vraag ik me af of het apparaat met veel connecties aan kan(emule, bittorrent, newsgroups enz)
owja, zijn adsl2 modems ook compatible met gewone ADSL?
zie bijv http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=785032
Voor newsgroups zou gewoon moeten werken, voor torret, emule e.d. zal je een NAT route (ook wel poort vorwarding genoemt) moeten instellen in de route.
Anders weet deze niet wat die met het ontvange paketje moet doen.
Daar over zijn genoeg topic te vinden op tweakers, en zo moeilijk is het ook niet

• DopdeDouwer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:49:
[...]

Voor newsgroups zou gewoon moeten werken, voor torret, emule e.d. zal je een NAT route (ook wel poort vorwarding genoemt) moeten instellen in de route.
Anders weet deze niet wat die met het ontvange paketje moet doen.
Daar over zijn genoeg topic te vinden op tweakers, en zo moeilijk is het ook niet
Ok thnx dat was idd nog een puntje ja, maar van dat portforwarding had ik wel dingen over gelezen ja, dat gaat wel lukken denk ik.
Ga morgen een een Thomsen speedtouch 510i multipc-modem halen. Dan kan het instellen beginnen :D Dat moet wel te doen zijn, is het meest gebruikte modem volgens mij. Bij planet kan je alles van die dingen downloaden iig.
Pagina: 1