Snap ik het idee van een router of niet....?

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Ik zie door de bomen het bos niet meer....
Net een lekker lang topic [rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken[/rml] door zitten struinen maar het was erg veel....

En alles wat ik wil weten is wanneer je een router neemt of je dan:
1- je firewall de deur uit kunt doen...
2- eindelijk kan UT'en en mailen op alle comp's...
3- je hub er nog op kan aansluiten... (lanparty..?)
4- je oude "server"computer nog nodig hebt...
5- gewoon alles nog kan doen wat in de vorige situatie kon doen... (1 server PC met 2 nic's en met 2 "werkstation" PC's, en Chello als ISP.)

Tot zover mijn vragen (en er zullen er nog vele volgen...).

En nu, om te kijken of ik het snap, de antwoorden:
1- ja omdat die nu in de router zit.
2- ja omdat het instellen een stuk makkelijker gaat. <hoopvolmodus>
3- ja omdat een hub niets meer is dan een zeer uitgeklede router met alleen de taak om de boel te verbinden en je hubs kan "doorlussen".
4- ja omdat de router die taak overneemt.
5- ja, zie antwoord "4".

Oftewel, een router is de oplossing om via een thuisnetwerk te internetten met alle functies, en naar ik hoop vele extra's :) , als zat je er met 1 computer op?

Ik hoop dat het echt zo simpel is maar het me echt voorstellen......?

Waar ik ook nog mee zit, is hoe ik de boel zou moeten aansluiten...
Als een router aansluiten hetzelfde werkt als een hub aansluiten zou ik het wel snappen denk ik...

Kabel komt boven binnen (souterrain woning) in de uiterste hoek en de compen staat beneden in de tegenoverliggende hoek.
Dus de kabel in het modem, de utp naar de router en dan met 1 lange kabel naar beneden, daar in de hub en dan verdelen maar...
Zou imho moeten werken maar dan zit ik nog steeds met de collissions in mijn netwerk...
Dat is niet goede manier.
En er komt boven, in de "hifikast", een oude comp (drie keer raden welke...) als mp3 "server" te staan.
Dus als ik dit plan wil doorzetten dan zal ik het als volgt moeten doen...:
Kabel in modem, utp helemaal naar beneden de router in en dan de compen aansluiten, dan 1 lange kabel terug naar boven om ook de mp3"server" aan het netwerk te hangen...
Volgens mij kan ik de router en de mp3"server" niet samen aan die hub hangen en dan nog steeds toegang hebben tot de "benedenboel".

En welke router? Ik duik dat topic nog wel een keer in.... Maar nu even niet. ;)

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Verwijderd

1 nee, router routeerd verkeer, heeft niet per definitie een firewall. Echter, de meeste 'routers' (of het nou zelfbouw dingen zoals freesco of boxjes ala draytek- e-tech - edimax ed - hebben wel een firewall optie ingebouwd.
2 hangt maar net van je router af. en natuurlijk van je firewall, ik denk niet dat het veel eenvoudiger te noemen is dan gratis firewall software voor windows
3 ja, maar die boxjes van edimax ed zijn vaak zelf ook een hub, maar idd, router kan aan hub
4 ?? begrijp niet wat je bedoeld, maar veel 'routers' hebben ook een dhcp server. Dat heb je dan niet meer nodig. Verder heb je voor bijv. webservers, ftp servers ed natuurlijk nog altijd een server nodig
5 sure, maar met 4 heeft dit niet veel te maken.

Wat ik echter niet begrijp is wat jij denkt dat een router je oplevert. Als je al een pc met 2 nics als dedicated server hebt staan, kan je die zeer eenvoudig ook laten routeren. Al ben jij volgens mij niet op zoek naar de echte definitie van een router. Wat je eigenlijk wilt is een 'firewalling gateway'. Die slaat geen routing tables op maar doet gewoon NAT, Network addres translation, en heeft een simpele firewall. Hiervoor heb je echter geen router nodig. OAls je heel lui bent en geld teveel hebt kun je idd een 'router' kopen, bijv. een van e-tech (broadband routers). Ik vind het zonde van het geld, maar anyways..

Verwijderd

ter info:
On the Internet, a router is a device or, in some cases, software in a computer, that determines the next network point to which a packet should be forwarded toward its destination. The router is connected to at least two networks and decides which way to send each information packet based on its current understanding of the state of the networks it is connected to. A router is located at any gateway (where one network meets another), including each Internet point-of-presence. A router is often included as part of a network switch.

A router may create or maintain a table of the available routes and their conditions and use this information along with distance and cost algorithms to determine the best route for a given packet. Typically, a packet may travel through a number of network points with routers before arriving at its destination. Routing is a function associated with the Network layer (layer 3) in the standard model of network programming, the Open Systems Interconnection (OSI) model. A layer-3 switch is a switch that can perform routing functions.
en:
A gateway is a network point that acts as an entrance to another network. On the Internet, a node or stopping point can be either a gateway node or a host (end-point) node. Both the computers of Internet users and the computers that serve pages to users are host nodes. The computers that control traffic within your company's network or at your local Internet service provider (ISP) are gateway nodes.
In the network for an enterprise, a computer server acting as a gateway node is often also acting as a proxy server and a firewall server. A gateway is often associated with both a router, which knows where to direct a given packet of data that arrives at the gateway, and a switch, which furnishes the actual path in and out of the gateway for a given packet.
hopelijk verduidelijkt dit het e.e.a., kijk anders zelf eens op http://www.whatis.com.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Wat ik denk dat een router mij oplevert:

Ik ben die collissions in mijn netwerk zat... Het overpompen duurt erg lang (ik denk dat dat 1 van de redenen is maar ik ben een "selfeducated" netwerk goochelaar en ik ben niet zo'n denderende leraar :) ).
Ik heb een nieuwe hub nodig (de oude is een 10 mb hub).
Ik heb nooit met een router gewerkt en ik ben nieuwsgierig.
Er komt een PC vrij om mijn mp3tjes boven af te spelen. (hier kom ik nog op terug)
Ik heb zeker geen geld te veel, integendeel, en daarom zocht ik een betaalbare oplossing die aan mijn wensen zou kunnen voldoen.

Kortom ik wilde een paar vliegen in een klap slaan.

Over die vrij komende comp...:
Ik kan natuurlijk ook die comp gewoon boven zetten, en vanuit daar mijn internet delen en mijn mp3tjes draaien maar dan staat hij altijd aan als er beneden internet nodig is. En ik heb geen zin in een constant draaiende PC (HERRIE) in mijn woonkamer.

[ Voor 0% gewijzigd door AKA_ACE op 28-10-2002 23:51 . Reden: typo ]

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Verwijderd

Voor die collisions zul je een switch moeten nemen, waarom combineer je het niet gewoon?

Neem een breedband router met ingebouwde 100mb 4 of 5 poorts switch?

Dan kun je vanaf je kabelmodem direct met UTP naar de router/switch, deze verdeeld alles en deeld ook meteen IP adressen uit naar de PC's.
Deze router/switchen zijn niet zo duur meer en meestal zit er ook meteen een firewall in, dan kun je je huidige dingen allemaal in 1 apparaat.

Verwijderd

^^^^^^
klopt helemaal.
Is alleen niet heel erg goedkoop!
Ik weet niet wat je budget is, maar als dat nul is kan je het dus ook op eerder genoemde manieren oplossen. Ook aan je collisions kun je wel wat doen, maar dat is iets voor een ander topic. B3rt heeft in ieder geval gelijk, maar kijk wat je budget is.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 11:41:
^^^^^^
klopt helemaal.
Is alleen niet heel erg goedkoop!
Ik weet niet wat je budget is, maar als dat nul is kan je het dus ook op eerder genoemde manieren oplossen. Ook aan je collisions kun je wel wat doen, maar dat is iets voor een ander topic. B3rt heeft in ieder geval gelijk, maar kijk wat je budget is.
Met een budget van 0 kom je nergens, dan kun je nog niet eens stekkertjes kopen!
Je hebt al een router met ingebouwde 4 poorts 10/100 megabit switch(o.a. e-tech) voor 120 euro.
Dus echt duur is het nou ook weer niet!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

^^^^^
Voor maar € 101,15 bij www.routershop.nl
3- ja omdat een hub niets meer is dan een zeer uitgeklede router met alleen de taak om de boel te verbinden en je hubs kan "doorlussen".
Hmm.. Nee, niet echt. Je haalt iets door elkaar. Een router routeerd, (zoals hierboven is uitgelegd) en het feit dat sommige routers een aantal switch poorten hebben maakt hem een switch/hub. Een hub routeerd niet, en is daarom geen router.

Maar goed, "Begrijpen wat jij zegt, doe ik"

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
probleem is dat fabrikanten hun product bijna altijd router noemen, terwijl het behalve het routeren van IP pakketten (router functie), vaak ook nog ethernet pakketten kan switchen (switch functie) en TCP/UDP pakketten kan filteren (filtering firewall functie) en Network Address Translation (soort generic proxy functie) mogelijkheden heeft. snappie ?

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Budget is zelfs zo negatief dat ik mezelf betalen moet om uit de kosten te komen... :) Maar voor niks gaat de zon op, ik weet het....

Nou wil het toeval dat ik net van mijn teerbeminde vader twee overtollige desktops heb gekregen (P160 met 48 of 64MB erin, onboard video en netwerkkaart), en ik zelf ook nog een berg onderdelen heb dus ik ga maar voor de extra PC (een neem de herrie voor lief) boven als internet server en mp3 speler met NT als OS... (Ivm met musicmatch, mijn favoriete mp3 speler. Ik geloof nooit dat die het onder linux doet :) )
We zullen zien of het werkt...

Ennuh Buddha, hoe zit het met die collissions?
Ik dacht dat dat probleempje inherent was aan het gebruik van een hub ipv. een switch?
Please, maak mij wijzer....?

<edit>
Ik ben maar eens op zoek gegaan naar collision topic's en ik ben er niet echt blijer op geworden.... Dit is helemaal nieuw voor mij, ik snap er nog weinig van...
Begin nu toch eindelijk maar eens met mijn dikke NT boek...
Back to basics, RTFM, leer lopen voordat je gaat springen etc. etc.
Maar wat info in boerenlullen nederlands is meer dan welkom....

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je 89 euro overhebt bij www.funprice.nl hebben ze momenteel de smc 7004 abr broadband router met 4x 10/100 switch en ook nog ingebouwde printserver in de aanbieding. Heel jofel dingetje voor dat geldt.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
je kunt waarschijnlijk nu niet ut'en, omdat je instellingen gewoon fout staan.
doe maar eens als gateway je server en als dns je chello dns
klaar :)
router moet ook goed ingesteld staan en clients ook anders houd je hetzelfde probleem.

Tweakers Discord

Verwijderd

Voor wat betreft collissions, het is idd zo dat een switch het probleem verminderd, maar wat vaak ook wil helpen is de instelling van je netwerkkaarten controleren en gelijk zetten. Niet op Auto dus. Als je een domme 10mbit hub hebt, zet dan al je netwerkkaarten op 10mbit, full duplex, met de zelfde package size.
Mocht dat nog niet baten kan je het op half duplex proberen.
Tenzij je veel files heen en weer kopieert over je netwerk is dit vaak nog voldoende performance, zeker voor internet sharing.
Als je 2 hubs hebt kan je ook nog 2 subnetten inrichten en daarmee 2 'collission domains', maar dat is meestal overdreven voor een thuis netwerk.
Mocht het bovenstaande niet werken, het kan handig zijn om je netwerkkaarten gelijk te houden. Als je een beetje zoekt kan het iig goedkoper zijn om je 'el cheapo' netwerkkaarten te vervangen. Als je in je netwerk toch goedkope kaarten gebruikt is het vaak slim om alle kaarten gelijk te houden.
Overigens is er met google genoeg over het onderwerp te vinden hoor.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 10:22:
Overigens is er met google genoeg over het onderwerp te vinden hoor.
Heb je helemaal gelijk in en ik ben ook al bezig geweest maar het is hetzelfde "door de bomen het bos niet meer zien" verhaal...

Maar door hetgeen wat "mij" hier verteld is weet ik nu een beetje meer van de materie af waardoor ik de bomen in het bos een beetje ga herkennen...

Zoals Buddha al zei: zonde van je geld en ik ga dus idd aan de slag met een extra computer... Dan maar wat extra "herrie" (dat kleine beetje extra herrie valt toch niet echt op als je een 4 jarige dochter hebt... ;) )

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 10:22:Als je een domme 10mbit hub hebt, zet dan al je netwerkkaarten op 10mbit, full duplex, met de zelfde package size.
hub!='full duplex';
Altijd half duplex dus als je een hub gebruikt!
Als je 2 hubs hebt kan je ook nog 2 subnetten inrichten en daarmee 2 'collission domains', maar dat is meestal overdreven voor een thuis netwerk.
Hmmz, bedoel je dit op hardwareniveau of op protocolniveau?
Als het op hardwareniveau is, hoe dan?
En op protocolniveau is het onzin.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

HW niveau, router aan beide hangen en verkeer er tussen laten regelen :)
Pagina: 1