Toon posts:

2 x 4 ports of liever 1 x 8 ports

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 4 ports 3COM switch. 1 port voor de router naar het internet en 3 andere voor pc's in mijn netwerkje. Vaak moet ik met een laptop vpn-nen en moet dan een netwerkkabel uit de switch halen en verlies dus op dat moment een actieve verbinding. Ook moet er nog een pc aan toegevoegd worden.

Dus moet ik meer ports hebben.

De vraag is: is er enige reden waarom ik beter een 8 ports 10/100 3COM switch zou moeten nemen in plaats van nog een van 4 of 5 ports en die "doorlussen" op de 4-ports 3COM die ik nu al in gebruik heb.

Los van de financiële kant dan natuurlijk. De huidige switch wordt overbodig bij de aanschaf van de 8-ports.

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:49:
De huidige switch wordt overbodig bij de aanschaf van de 8-ports.
Dán wist ik het wel... :+

2x4 > kans op uitval 4poorten (1 blijft werken)
1x8 > kans op totale uitval

[ Voor 5% gewijzigd door JHMvP op 21-03-2005 16:53 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:12
1 8-poort switch is sneller dan 2 4-poorts switches die onderling verbonden zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-04 09:11
Als je twee 4 poort switches met elkaar verbind hou je dus nog maar 6 poorten over hè..

En wat FatalError zegt :)

@JHMvP: Hoe vaak komt dat nou nog voor :x

Verwijderd

8 poorts, is sneller. duidelijk ? :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:02
bij 2x 4poorts houd je effectief maar 6 poorten over, omdat je er 2 kwijt bent aan de link tussen beiden.

Tevens krijg je een capaciteitsprobleem als je vaak met meerdere pc's de volle 100mbit verstookt, omdat de link tussen beide switches maar 100mbit is. Bij een 8poort switch heb je daar geen last van.

Ik zou een 8poort switch nemen en die aan je 4poort hangen. Dan hoef je maar erg weinig te veranderen aan de huidige situatie en je hebt er wel 6 poorten bij :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle adviezen. Het lijkt erop dat de meesten onder jullie de 8 poorts verkiezen. Het capaciteits punt (100Mb) speelt frequent door intensief gebruik, dus dat geeft de doorslag.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:55

DataGhost

iPL dev

met 2x4 heb je 1 kabel naar je router en op beide switches een poort minder voor de link, hou je dus 5 poorten over effectief
je kan natuurlijk 1x8 doen en dan je 4poorts er ook gewoon aan hangen, heb je 9 poorten ipv 7 :)

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-04 09:11
DataGhost schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:19:
met 2x4 heb je 1 kabel naar je router en op beide switches een poort minder voor de link, hou je dus 5 poorten over effectief
je kan natuurlijk 1x8 doen en dan je 4poorts er ook gewoon aan hangen, heb je 9 poorten ipv 7 :)
offtopic:
Anders lees je even het topic en zie je dat al 4 anderen dit gezegd hebben.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

HyperioN. schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:21:
[...]

offtopic:
Anders lees je even het topic en zie je dat al 4 anderen dit gezegd hebben.
offtopic:
Anders lees je even de ts en zie je dat je een telfout maakt met je 6 poorten... verder heeft nog niemand gezegd dat ie die 4poorts kon blijven gebruiken naast die 8 poorts?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:02
DataGhost schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:22:
[...]

[offtopic]Anders lees je even de ts en zie je dat je een telfout maakt met je 6 poorten...
2x 4 poorten = 8 in totaal, 2 nodig voor de link tussen beiden = 6 over, waar je dus vervolgens apparatuur aan kunt hangen zoals pc's en de router. Die router zit nu ook al op de switch dus waarom je die nog apart van de berekening af wilt halen?
verder heeft nog niemand gezegd dat ie die 4poorts kon blijven gebruiken naast die 8 poorts?[/offtopic]
Paul Nieuwkamp in "2 x 4 ports of liever 1 x 8 ports" :w

offtopic:
@ hieronder: ts heeft het helemaal nergens over het aantal poorten dat hij overhoud, alleen maar over redenen waarom het ene beter zou zijn dan het andere. Daarnaast ben je die ene poort ook "kwijt" aan je router als je hem in een 8p switch zou stoppen

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 21-03-2005 23:08 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:42:
[...]
2x 4 poorten = 8 in totaal, 2 nodig voor de link tussen beiden = 6 over, waar je dus vervolgens apparatuur aan kunt hangen zoals pc's en de router. Die router zit nu ook al op de switch dus waarom je die nog apart van de berekening af wilt halen?

[...]
Paul Nieuwkamp in "2 x 4 ports of liever 1 x 8 ports" :w
router laat je er standaard aan zitten lijkt me? dus ben je een poort kwijt... ts bedoelt dus het aantal pc's wat ie aan kan sluiten
maar laten we hier maar over ophouden, antwoord is al gegeven
Pagina: 1