Zucht... Ik had graag dit moederbord aangeschaft om een mobo te vervangen dat ik onlangs heb gekocht voor m'n nieuwe pc...
Op zich is met het moederbord dat ik nu heb niets mis: A8V-E SE, passief gekoeld en goede kwaliteit, maar GEEN onboard video.
En dat is voor mij een beetje een kapitale fout geweest. Ik game namelijk niet zo veel, en ik ben meer het type dat een grafische kaart koopt om een periode te gamen, en daarna terug verkoopt, om wat later weer een huidige mid-end te halen voor ongeveer typisch iets van 220€ enz...
In tussentijd wil ik dan natuurlijk ook een bruikbare pc hebben, en daarom is onboard heel handig. Ook als je een grafische kaart verkocht hebt en wacht op een nieuwe hoef je in tussentijd niet te prutsen met crappy PCI video kaartjes en zo => gewoon onboard gebruiken.
Ook bestaan er nog geen heel goedkope PCI-e, superbudget, 2de hands passieve oplossingen voor in mijn niet-game periodes.
Deze onboard chip is in principe meer dan goed genoeg voor gewoon desktop 2D werk en de specs van het bordje zijn in het algemeen ook heel fatsoenlijk. (oa ook 4xsata) Tot als je dit topic begint te lezen...
Er zijn zoveel issues dat je bijna gegerandeerd problemen zal hebben.
Problemen met twinmos geheugen (wat ik heb), dual channel problemen
Raid drivers die niet goed werken
te hete video chip
freezes, BSOD's
En daar zit ik natuurlijk helemaal niet op te wachten...
Daarenboven komt nog dat dit bordje in belgië minstens 90€ op plaatsen waar ik het kan halen. (ja idd, belgie suckt met hardware prijzen, minstens 15% duurder dan alles daan in NE

)
Maar anderzijds, dvi onboard, hardware decoding bij video stream.... Wat kan ik het beste doen...
Vandaar:
Is er iemand die dit bord nu al een paar maand normaal gebruikt en verder geen bizarre en vervelende problemen ervaren heeft? Dus gewoon nette stabiele performance en geen issues??
Tegenwoordig zit ik er echt niet meer op te wachten om uren of dagen tijd te verliezen om een werkend systeem te bekomen, gewoon plaatsen en werken liefst. Ik heb ook wel ander dingen te doen.
EDIT:
En is het achteraf bijplaatsen van een dedicated gpu een probleem in combinatie met de aanwezig onboard chip? Of ik het even straighforward als met een gewoon moederbord. Kwestie dat de pc niet in de problemen komt met welke chip te nemen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 131051 op 27-03-2006 17:19
]