Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zoek naar een nieuw socket 939 moederbord, stuitte ik in de pricewatch op de Asus A8N-VM CSM met Nvidia 6150 chipset.

Op de Europese site van Asus is dit bord nog niet eens te vinden, op de Amerikaanse site wel: http://usa.asus.com/produ...210&model=766&modelmenu=1

Maar het vreemde is dat ik geen enkele review of test van dit bord kan vinden. Ik ben vooral benieuwd naar de beeldkwaliteit van de DVI-uitgang en de vraag of het bord nog kan overklokken bij gebruik van de onboard videokaart. (was een probleem bij Nforce 2)

Wie heeft er al een review of ervaringen kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Het bord is nog niet uit, je zult nog even moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:07
Deze jongens hebben een kleine preview gezien.

http://www.pcper.com/article.php?aid=167

Ben zelf ook wel geïnterreseerd in dit bord want ben geen gamer. Gamen wordt schipperen met "two pixel pipe and one vertex pipe core". Sommige Nederlandse webshops verwachten dat bord binnen een week vanaf nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heeft iemand hem inmiddels al aangeschaft? Zo ja, hoe bevalt deze dan?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Wat ik me afvraag, is hoe snel deze videokaart nu precies is. Met wat valt het te vergelijken? Met een Radeon 8500 ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Een onboard videokaart is nooit snel, zeker niet als ie geen eigen geheugen heeft en dit van je RAM afsnoept. Zoek eens wat reviews op op internet, die zullen er onderhand wel zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2539
Dat is de enige review over de GPU chip. Hierin blijkt ie sneller te zijn dan de Radeon X-200, de onboard chip van Ati. Daar schiet ik dus niet echt wat mee op. Hoe snel is die X-200 dan?

Nog een vraag die ik nog niet heb kunnen vinden ergens anders: je kan er een tv-out bracket bijkopen. Wat voor aansluiting heeft deze tv-out dan? SVHS of composite? In de handleiding kan ik het ook niet vinden: http://dlsvr03.asus.com/p...MCSM/e2294_a8n-vm_csm.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:05
Er gaan wat geruchten de ronde over problemen met de C51 chipset (Geforce 6100/6150) op de (overigens weinig betrouwbare) Inquirer:

Nvidia pulls C51, Geforce 6150 motherboards

Nvidia denies C51 problems

MSI and Asus had problems with C51

Nforce C51 TV problem confirmed

C51 TV out glitch disappears with BIOS update

Feit blijft dat de ASUS versies (A8N-VM en A8N-VM CSM) al sinds 11 oktober in de Pricewatch staan, en bij de meeste leveranciers met een levertijd van ca. 1 week. Tot nu is er volgens mij nog geen ASUS bord getest of verkocht, maar ik ben zelf ook zeer benieuwd!

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik krijg vandaag toevallig een A8N-VM binnen. Ik wil deze gebruiken even voor mijn media center computertje. Het bord is in ieder geval nu leverbaar. De CSM nog niet volgens mij.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 19:27
Ook CSM versie word nu richting winkels verscheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64948

@ hierboven

Van PC Zaak (staan nog niet in de PW met dit bord, maar is wel zeer laag geprijsd) kreeg ik te horen dat zij nog niet wisten wanneer deze borden leverbaar worden.

Dus wat zijn je bronnen? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 64948 op 11-11-2005 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 19:27
Mcdorst... Heb ze vandaag in handen gehad. Mooi bordje hoor, ben benieuwd hoe ze presteren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXistenz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-01 21:13
Anoniem: 64948 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:53:
@ hierboven

Van PC Zaak (staan nog niet in de PW met dit bord, maar is wel zeer laag geprijsd) kreeg ik te horen dat zij nog niet wisten wanneer deze borden leverbaar worden.

Dus wat zijn je bronnen? ;)
Als het goed is zijn die maandag ook bij PC Zaak te bestellen wat ik gehoord heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb er dinsdag eentje ontvangen die een paar weken in bestelling heeft gestaan bij Azerty. Het is een leuk bordje voor bijvoorbeeld een Mediacenter (dat is waar ik 'm voor gebruik). Het is wel jammer dat er slechts twee fan headers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 17-04 22:55
eXistenz schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:44:
[...]

Als het goed is zijn die maandag ook bij PC Zaak te bestellen wat ik gehoord heb ;)
Zal wel meevallen. Ik heb er afgelopen week ook 1 besteld, en gisteren ging de wachttijd omhoog tot "10 werkdagen of langer". Gebeld, en het bleek dat men totaal niet wist wanneer de distributeur het bord ging uitleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Femme schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:59:
Ik heb er dinsdag eentje ontvangen die een paar weken in bestelling heeft gestaan bij Azerty. Het is een leuk bordje voor bijvoorbeeld een Mediacenter (dat is waar ik 'm voor gebruik). Het is wel jammer dat er slechts twee fan headers zijn.
Femme, zou Tweakers.net in staat zijn om een snelle review te doen van dit bord? Ben wel benieuwd!

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 22:17
Ik ga er ook eentje bestellen! Ik heb er ook een besteld! Ik zag dat bij 4launch.nl de status vandaag veranderd is naar leverbaar in 1-6 dagen. Tot vorige week was de levertijd preorder/onbekend, begin deze week 7-10 dagen. Ik neem aan dat ze nu toch echt leverbaar zijn bij sommige leveranciers...

[ Voor 6% gewijzigd door jorikc op 12-11-2005 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet er iemand toevallig of er een zalman koeler past op dit bord? In de BBG van november staat van niet, maar dit stukje is letterlijk copy/ paste en ik zie op de foto van het bord toch duidelijk twee gaatjes bij de socket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik heb de afmetingen van de zalman 7000 en 7700 proberen te passen op een plaatje van de layout van dit moederbord in de handleiding. Volgens mij past de 7000 wel, maar de 7700 niet. Ik krijg het spul over een paar dagen binnen, dan weet ik het zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jorikc schreef op zondag 13 november 2005 @ 10:07:
Ik heb de afmetingen van de zalman 7000 en 7700 proberen te passen op een plaatje van de layout van dit moederbord in de handleiding. Volgens mij past de 7000 wel, maar de 7700 niet. Ik krijg het spul over een paar dagen binnen, dan weet ik het zeker ;)
Als je iets meer weet zou je me dan misschien een mailtje willen sturen, of hier een reactie plaatsen? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
  • Laatst online: 08-04 21:52
Anoniem: 64948 schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:52:
[...]

Als je iets meer weet zou je me dan misschien een mailtje willen sturen, of hier een reactie plaatsen? Ben wel benieuwd :)
Ik heb zelf dit bordje sinds 8 november draaien. Op dit moment draait hier Windows XP Prof MCE edition op.
Tot nu toe heb ik nog geen enkel probleem kunnen constateren. Om het plaatje even compleet te maken zal ik toelichten wat ik allemaal in de HTPC heb zitten:

- Origen AE X11 behuizing
- Tagan 480W ActivePFC voeding
- Asus A8N-VM CSM
- AMD Athlon 64 3000+ Venice
- Corsair Twinx 1024MB DDR 400 LL platinum (2x 512 in dual channel mode)
- 1x Seagate 300GB pata 133 schijf
- 4x Maxtor 250GB Diamondmax 10 sata (in raid5)
- LG GSA-4163RB dual layer brander
- 2x Hauppauge PVR150-MCE Amity 2 tv-kaarten

Helaas heb ik tot op heden nog niet de kans gehad om het systeem echt grondig te testen of opnames te maken/bekijken op mijn tv. In de loop van komende week zal ik hier nog wel een update over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Anoniem: 64948 schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:52:
[...]

Tja ik ben ook benieuwd, zeker nu dat ik die BBG gelezen heb. Ik kan alvast een lijstje geven met hardware die er dan in zal zitten:
  • Kast: Antec Aria (met de standaard 300W voeding, 20pins)
  • Mobo: Asus A8N-VM CSM (uiteraard)
  • CPU: AMD Athlon 64 3200+ Venice, 2GHz
  • FAN: Zalman Koeler CNPS7000B-Cu
  • RAM: 2x512MB Kingston PC3200 ECC DDR CL3 geheugen (dit mobo ondersteunt ECC dus dan zullen we het maar gebruiken)
  • HDD: Samsung Spinpoint 200GB Spinpoint SATA (lekker stil werd mij verteld)
  • DVD: NEC ND-3500 brander (heb ik nog liggen en is stil als ik hem niet gebruikt)
Dit hoop ik dan te gaan testen met Windows XP x64 (OEM) en Ubuntu 5.10 x86-64. Ik heb begrepen dat de hardware support onder linux voor de onboard videokaart nog niet geweldig is, bij de volgende grote release van nvidia's drivers voor linux, zou de chipset wel ondersteund worden. (Dat zou dan 1.0-8xxx worden denk ik)

Edit: Ik zie net dat er bij CME een topic geopend is voor de brackets voor tv en spdif, leek me wel interessant, linkje: DIY TV-out + SPDIF brackets voor ASUS A8N-VM CSM

[ Voor 9% gewijzigd door jorikc op 13-11-2005 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben denk ik als enige van plan om dit bord niet voor een HTPC te gebruiken, maar gewoon als office/ internet/ filmkijk/ download pc. Misschien dat ik hier later alsnog een HTPC van maak door een MCE remote control bij te kopen en een tvkaart.

Ik had naast de 8N-VM CSM de volgende componenten in gedachten
  • Kast: Asus T-210 met bijbehorende voeding
  • Geheugen: 2 * 512mb Corsair in dual channel
  • HDD: Western Digital Caviar SE WD1600JS, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
De rest van de benodigde onderdelen heb ik al :) Ik twijfel alleen nog of ik een boxed koeler zal nemen of ga voor de Zalman, is nog even afwachten ;)

@paulus4ever

waar heb je dit bord toen besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19286

Ondersteunt de soundchip, de adi 1986a, ook een output van 44,1 KHz op de spdif? Ik kan dit nergens terugvinden op de asus site, noch de Analog Digital site en google geeft ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Volgens de datasheet wel:
http://www.analog.com/Upl...ts/475658243AD1986A_0.pdf
daar staat op pagina 36:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/634f586b059d9b3534b9e427e7e039e8/full.png
Dus de chip moet het aankunnen... Hoewel die rate dus niet standaard is.

Overigens, ga ik morgen mijn spullen ophalen, hopelijk kan ik dan morgenavond vertellen dat die Zalman past...

Oh heb die hele datasheet doorgelopen, heb ik er zeker overheen gelezen :)

Is die spdif van die Adi een beetje goed? Want anders wacht ik wel op de msi versie van de 6150, de K8NPVM2, want die heeft een realtek 880c. Die spdif is iig wel goed getest.

Anoniem: 160624

jorikc schreef op zondag 13 november 2005 @ 22:45:
  • Kast: Antec Aria (met de standaard 300W voeding, 20pins)
  • Mobo: Asus A8N-VM CSM (uiteraard)
  • FAN: Zalman Koeler CNPS7000B-Cu
  • RAM: 2x512MB Kingston PC3200 ECC DDR CL3 geheugen (dit mobo ondersteunt ECC dus dan zullen we het maar gebruiken)
  • HDD: Samsung Spinpoint 200GB Spinpoint SATA (lekker stil werd mij verteld)
  • DVD: NEC ND-3500 brander (heb ik nog liggen en is stil als ik hem niet gebruikt)
[/TOPIC]
standaard 300W voeding, 20pins (20pins + 4 pins ATX12V) heeft dit nog enige beperkingen tot de 24pins voedingen?

Ik heb nu zelf ook het Mobo in bezit met een AMD Athlon 64 3200+ Venice, 2GHz, vanavond eens in elkaar zetten en de eerste testen eens doen! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Anoniem: 160624 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:51:
[...]

standaard 300W voeding, 20pins (20pins + 4 pins ATX12V) heeft dit nog enige beperkingen tot de 24pins voedingen?

Ik heb nu zelf ook het Mobo in bezit met een AMD Athlon 64 3200+ Venice, 2GHz, vanavond eens in elkaar zetten en de eerste testen eens doen! :Y)
Volgens Asus(' handleiding) moet 300W 20pins kunnen, zolang je niet te veel andere energieslurpende apparaten hebt, én je voeding moet 15A op +12V kunnen leveren. Ik geloof dat mijn Antec voeding dat wel kan, ik heb verder alleen een samsung hdd.

En dan nu, "The moment we've all been waiting for...." (nou ja ik in ieder geval ;) ). Ik heb wat foto's gemaakt met de Zalman CNPS-7000B-Cu die op het moederbord leunt, dat zag er goed uit. Daarna heb ik een Athlon 64 3200+ processor in de socket gestoken en de Zalman volgens de gebruiksaanwijzing geïnstalleerd. Het past! Hieronder wat links naar foto's.

Ik kan hem nog niet testen omdat de winkel waar ik vrijwel alles besteld en gekocht heb, erachter kwam dat het verkeerde geheugen was geleverd door de leverancier, zonder ECC ipv met.

Plaatjes zonder processor en cooler rust op socket:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c46b187811d977c9e1babaeb4500011a/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6fd33c44dda62809202514dab0e17370/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/326c8b812aa39485024eef0163e0737a/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/992b7062b3da8ddda2b46c810f4db29a/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5382f5fb93368f9e9b1ad95ffdaa83c6/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/676a3496ba479280120d8ae88d27df54/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/72e2f040b73a977c72d4be3d1f8a4f79/thumb.jpg
Plaatjes met processor en cooler gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0faffcb2b6c1d6efac6456018e165edd/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/527b6f4a1a6b563b86264512bdcf8b46/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er een 350W 20 Pins voeding in zitten en dat werkt perfect! Systeem loopt stabiel en is erg stil. Ik heb er geen Zalman cooler op maar een standaard cooler van de FunPrice (deze kreeg ik er gratis bij) het is geen standaard boxed cooler. Verder draai ik nog zonder PCI-e GFX en valt de GPU niet tegen! :9~ Na alles gemonteerd te hebben had ik nog 1 klein foutje gemaakt, ik had vergeten een backup te maken met als gevolg dat ik alles weer kon demonteren en eerst een backup te draaien met mijn oude mobo (XP gaf blue screens bij opstarten met nieuwe MoBo, lijkt me redelijk logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Laatst online: 20-04 00:34
Hallo,

Mooi dat ik dit topic ben tegengekomen. Ik heb de volgende config bedacht:

Moederbord: A8N-VM CSM (:*))
Processor: AMD Athlon 64 Venice 3000+, Socket 939, Boxed
Geheugen:Dane-Elec Memory DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 256 MB)
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 8 80 GB, 7200 rpm, 8 MB, S-ATA
Diskdrive: Nec 1.44 mb Floppydrive Zwart
DVD-burner: NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM

Ik wil voorlopig nog gebruik maken van de onboard-video. Misschien dat er in de toekomst een PCI-e ingaat.

Gaat dit lopen op de 300Watt-voeding die geleverd wordt bij de AOpen QF50A-behuizing?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jewie schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:43:
Gaat dit lopen op de 300Watt-voeding die geleverd wordt bij de AOpen QF50A-behuizing?

Zoals de handleiding beschrijft:

* We recommed that you use an ATX 12 V Specification 2.0-complant power supply unit (PSU) with a minimum of 300 W power rating. This PSU type has 24-pin and 4-pin plugs

* If you inted to use a PSU with 20-pin and 4-pin power plugs, make sure that the 20-pin power plug can provide at least 15 A on +12 V and that the PSU has a minimum power rating of 300 W. The system may become unstable or may not boot up if the power is inadequate.

* Do not forget to connent the 4-pin ATX +12 V plug; otherwise, the system will not boot up

*We recommend that you use a PSU with higher power output when configuring a system with more power-consuming devices. The system may become unstable or may not boot up if the power is inadequate.

* You must install a PSU with a higher power rating if you intend to install additional devices.

Dus dat moet lukken met je voeding Jewie, en wat betreft de kast zolang het een ATX of mATX kast is past het. (meeste ATX kast hebben wel een mATX layout om mobo vast te zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Laatst online: 20-04 00:34
Anoniem: 160624 schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 10:02:
[...]

Zoals de handleiding beschrijft:

<KNIP>

Dus dat moet lukken met je voeding Jewie, en wat betreft de kast zolang het een ATX of mATX kast is past het. (meeste ATX kast hebben wel een mATX layout om mobo vast te zetten)
Dank je voor het duidelijke antwoord. De QF50A is een ATX/mATX kast dus dat moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op de website van Asus zie ik dat de tv-out niet op het backpanel zit, maar dat het een interne header betreft.
Hoe kom ik aan het verloop stukje? Of is dat heel simpel zelf aan te sluiten/maken?

Ik heb een Hiper kast, er is dus maar plek voor 1 op zijn zij liggende pvr 500, en verder geen pci brackets of andere kaarten.

Ik heb nu een MSI r480m2, deze bevalt me voor geen meter, het wordt echt gloeiend heet, relatief trage gpu(hoeft ook geen monster te zijn), hakt en stoot vaak tijdens opnemen en afspelen met MCE, en heeft dikke usb problemen.
Zijn er al bekende problemen met de CSM?

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn A8N-VM CSM is er vandaag mee opgehouden. Ik deed pogingen om Cool 'n' Quiet aan de praat te krijgen maar na het wijzigen van wat BIOS-instellingen weigert de plank te booten ("Bad BIOS checksum"). Een CMOS reset helpt niet. Hij gaat in recovery modus en vraagt om een BIOS file van floppy of cd-rom. Helaas pakt hij een file met de juiste naam niet van cd en als ik een floppy wil aansluiten moet ik het complete systeem de-assembleren vanwege het baggerslechte ontwerp van de Silverstone LC18S die ik helaas voor mijn htpc heb uitgezocht (om de floppy connector te bereiken moet ik de bay met de dvd drives uitbouwen, om dat te doen moet de bay 5cm naar achteren en dan kan alleen als de cpu-koeler wordt verwijderd, helaas is Asus zo stupide geweest om de plastic plaat onder het moederbord waar de heatsink in wordt geschroefd niet met dubbelzijdig tape te verankeren, dus als ik de koeler eraf haal verdwijnt die plaat onder het mobo en moet ik ook het hele mobo eruit schroeven om de koeler er later weer op te kunnen zetten).

Tot nu ben ik niet erg te spreken over de A8N-VM CSM. Het bevestigen van een cpu-koeler is een ramp, Cool 'n' Quiet werkt niet (op het forum van AnandTech vergelijkbare ervaringen), het wijzigen van BIOS-instellingen kan kennelijk voor corruptie van het BIOS zorgen en BIOS recovery werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De benodigde TV-out bracket (composite & s-video) is nu overal zeer slecht verkrijgbaar, dus daar zou je nog even op moeten wachten. Zelf maken is op zich wel mogelijk, maar op die brackets zit ook een stabilisatie circuitje, dus het is niet simpelweg een directe stekkertje-kabeltje-uitgang passthrough. Andere optie is natuurlijk een losse VGA-naar-RGB (SCART) converter, dat is sowieso beter qua kwaliteit (RGB > S-Video > Composite).

De A8N-VM CSM heeft een actieve fan op de Northbridge, dus de hitteproblemen die de MSI heeft (met zijn passieve heatsink) zullen waarschijnlijk een stuk minder zijn. De GPU is ook een stukje sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Hmm das wel heel vervelend van die tv-out, niet los te maken dus, en heb geen ruimte voor een bracket in de hiper case. Tevens is een actieve fan ook een no-go. Mag dan een stuk koeler worden, maar wil geen lawaai in de kast.

De versie zonder CSM heeft geen koeler toch? Verschillen zijn als ik goed heb gekeken 6100 vs 6150 en geen gbit nic en geen firewire. Daar kan ik wel mee leven, echter blijf ik met die tv-out meuk zitten. Dat zal wel hetzelfde zijn voor beide versies.

/Offtopic misschien iemand een suggestie voor een mATX bord met 939, spdif out, passief en onboard vga met tv-out, verder geen eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
dreamvoid schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 14:41:
[...]
De A8N-VM CSM heeft een actieve fan op de Northbridge, dus de hitteproblemen die de MSI heeft (met zijn passieve heatsink) zullen waarschijnlijk een stuk minder zijn. De GPU is ook een stukje sneller.
Dit moederbord heeft geen actieve fan. Zoals dit ook te zien is op de foto's die ik hierboven geplaatst heb. Verder zijn er nog meer fabrikanten die mobo's op basis van de 61x0 chipset maken. Waarvan veel tv-out en spdif op de backplate hebben. Maar die hebben dan weer geen DVI (wat voor mij een eis was).
In dit forum staat e.e.a. over mobo's met deze chipset:
http://forums.sudhian.com...m?catid=45&threadid=83382
en hier is een overzichtelijk lijstje met veel mATX mobo's:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=900405
en hier nog een op hardforum met sterretjes voor specs specifiek voor de 6150 (vond ik erg nuttig):
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=955080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
dreamvoid schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 14:41:Andere optie is natuurlijk een losse VGA-naar-RGB (SCART) converter
Waar kan ik deze vinden/kopen ?

Ik gebruik nu overigens de s-video uitgang van de Asus tv-out module.
Deze heb ik overigens (net als de rest) besteld bij Salland Automatisering (directe link).

De beeldkwaliteit viel mij overigens wel een beetje tegen. Hij staat nu inmiddels op NTSC ingesteld en dat ziet er beter uit dan PAL (schuine lopende strepen/balken door beeld).

Wie weet overigens de juiste resolutie voor een Philips 32PW9525 82cm breedbeeld ?

[ Voor 1% gewijzigd door paulus4ever op 19-11-2005 00:26 . Reden: Kleine aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik weet niet of ik nou blij moet zijn met het bord. Ik heb nu het Asus A8N-VM moederbord en krijg nu al bad bios checksum en vastloper met Windows XP Home editie(net geinstalleerd).

Ik ga die Cool & Quiet deinstalleren maar gelukkig vind de bios wel de cd en daar staat een rom file op en die maakt die keurig automatisch. Maar zoiets wordt toch wel getest? Mag ik hopen omdat ik die machine vandaag wil draaien.

Ik heb zonder cool & quiet een los programmatje dat ik altijd voor mijn oude Athlon 2800 xp had gebruikt om die processor naar beneden te krijgen qua snelheid en voltage. Daar loopt de computer ook helemaal stuk op. Ik denk dat het hele Cool & Quiet gewoon simpelweg niet werkt netals de firewall (ik maak gebruik van de drivers van gigabyte). ik ga morgen trouwens toch een Gigabyte zowel S754 als een S939 bestellen en zal dan kunnen beoordelen of deze wel werkt.

Edit:
Even na veel gezoek waarom de slave Samsung SH-D162 het nou niet deed en als master had ik een NEC 4550. Ik heb dus maar even een Samsung SH-W162 als master DVD Writer geplaatst. In de bios werd de drive keurig herkent maar in Windows niet. Dus de SH-D162 als standalone erin geplaatst zonder DVD Writer. In windows werd de DVD Drive herkent als CD-Romspeler. Ik heb nu als Master de Samsung SH-W162 en als slave de Lite-On DVD Speler en dat werkt wel. Foutje of gewoon kwestie van niet testen. Hopelijk in de volgende bios opgelost.

[ Voor 121% gewijzigd door itsalex op 19-11-2005 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 19:35

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hm.... klinkt allemaal niet echt super positief. Ik heb een systeem besteld welke een dedicated MCE-bak moet worden. Globaal:

Asus A8N-VM CSM
Athlon64 3200+
512MB geheugen
200 GB WD
DVD-reader
2x Hauppauge 150
MS MCE remote

Waarschijnlijk krijg ik hem eind komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Gezien de bios problemen, en de tv-out die optioneel is, heb ik een ander bord gevonden: de GA-K8N51PVMT-9.
Echter is dit bord niet te vinden in de pricewatch. Heeft iemand een idee of en wanneer het bordje hier te verkrijgen is?

Dit bordje van gigabyte heeft gigabit nic, nvidia firewall, 4x dimm, tv-out, passief, alles wat ik er wel op zou willen hebben, hoewel de tv-out en 6150 wel de belangrijkste punten zijn.
Echter heeft deze natuurlijk weer spdif header ipv een aansluiting op de I/O plate.

Op http://www.hardforum.com/showthread.php?t=955080 staat een goed overzichtje van alle verschillende borden die deze chipset gebruikt, erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31180

Hoe zijn de ervaringen hier met ForceWare 81.94? Na het installeren van 81.94 leek het beeld hier een beetje op een fractal (gesolariseerde kleuren). Terug gaan naar 81.87 lost het probleem op.

Verder heb ik problemen met de Nvidia Firewall, of IE kan geen pagina's opvragen of het internet verkeer wordt enorm traag (met IE). Firefox heb ik niet geprobeerd. Ik heb de Windows Firewall maar weer aangezet.

Vraagje ; Hoe zet ik NCQ aan in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

siepeltjuh schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 15:08:
Gezien de bios problemen, en de tv-out die optioneel is
|:(

Dank voor het melden. Stráááál vergeten. Ik had eerst een ander mammaplankje op het oog met een losse videokaart. Bij overstap naar de A8N VM CSM kon de videokaart vervallen maar daarmee vervalt ook de video-out. Ik wil de set aansluiten op een dood ordinaire TV dus is tv-out een must.
Direct gebeld naar de leverancier voor zo'n uitbreiding voor tv-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik heb van die TV Out modules gehad van Asus maar die waren echt superduur 1 jaar geleden. Ik dacht dat het ongeveer 25 euro kostte en dan heb je alleen maar Composite en S-Video. Ik heb ze vroeger voor heel Asus P4R800-VM gebruikt. Dat werkte wel super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
Ben ook niet geheel tevreden over dit bordje...

Het ding komt binnen. Ik bouw het op, wil windows 2000 installeren en jawel: geen RAID gevonden. Dus een Win2K SP4 cd moeten regelen, waarna het wel werkte. Dat had er wel even duidelijk bij vermeld mogen worden, in bijvoorbeeld de manual.

Vervolgens werkt het eindelijk, installeer de Cool 'n Quiet driver, crashed Windows om de haverklap. Van simpelweg opnieuw opstarten, tot het compleet vernaggelen van m'n bios die ik 4 keer heb mogen recoveren voordat alles weer normaal werkte.

De onboard videokaart is snel genoeg om een potje HL2 op te spelen, MAAR het komt regelmatig voor dat ik 3 keer opnieuw moet opstarten voordat ik fatsoenlijk beeld heb. De ene keer krijg ik allerlei rare (felle) kleuren op plaatsen waar ik ze helemaal niet hoor te hebben. De andere keer is het scherm onaangenaam donker. Donkerder als m'n 4 jaar oude laptop schermpje! Dat is gewoon niet meer normaal!

De IDE performance ben ik ook niet echt over te spreken. Een DVD (met data) kopiëren naar m'n harddisks (2x Samsung 160GB SATA in RAID 0) duur een dik half uur.

Nu zal het niet direct aan de hardware liggen, maar wel aan de buitengewoon brakke bios en software! Mocht je dit bordje willen aanschaffen, wacht er dan nog even mee, totdat het wel fatsoenlijk werkt (na een paar bios en driver updates). Of betaal er niet meer voor dan 30 euro, want veel meer is het in mijn optiek niet waard, op dit moment! Veel features waarvoor je wel betaald, werken gewoon nog niet. En de performance is uiterst matig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hmm, jammer al die problemen. Dat hele CnQ is met dit bord dus waardeloos, en op allerlei andere mobo's lijkt het ook een beetje een zorgenkindje. En dat terwijl het in laptops al tijden prima werkt, raar is dat toch. Ik was al wat terughoudend om het aan te zetten (liever stabiel en wat meer lawaai dan koel en buggy), en dit bevestigt het allemaal weer. nVidia lijkt het ook keer op keer af te weten qua IDE drivers, met de vorige nForces was het ook al huilen met de pet op. Standaard Microsoft drivers dan maar weer, het lijkt weer VIA all over again, zeg maar. En de alternatieven zijn ook al niet best, ATi verprutst het met de Radeon Xpress chipset net zo hard (USB ellende, hitteproblemen), het lijkt wel of er een vloek zit op Socket 939 + onboard graphics.

Ik snap de design keuzes van Asus met dit bord ook niet helemaal. Dat je voor "legacy" aansluitingen als S-Video, Composite en RS232 een aparte bracket eist, OK kan ik inkomen. Serieel gebruikt toch bijna niemand meer, en alle huidige TV's accepteren een VGA of DVI signaal. Maar waarom die digitale uitgang dan niet op de backplate? En waarom parallel dan weer wel?

Edit: hot news: er is een beta bios 502 opgedoken die een aantal bugs fixt. Gebruik op eigen risico, etc...

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 21-11-2005 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Die extra (optionele) module heb ik gelukkig toch niet nodig. De RGB-uitgang kan ik in de RGB-Scart-ingang van m'n TV prikken.

Ik ben razend benieuwd hoe het bordje mij gaat bevallen want veel goeds lees ik er tot dusver niet over ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 22:49

sphere

Debian abuser

siepeltjuh schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 15:08:
Gezien de bios problemen, en de tv-out die optioneel is, heb ik een ander bord gevonden: de GA-K8N51PVMT-9.
Echter is dit bord niet te vinden in de pricewatch. Heeft iemand een idee of en wanneer het bordje hier te verkrijgen is?

Dit bordje van gigabyte heeft gigabit nic, nvidia firewall, 4x dimm, tv-out, passief, alles wat ik er wel op zou willen hebben, hoewel de tv-out en 6150 wel de belangrijkste punten zijn.
Echter heeft deze natuurlijk weer spdif header ipv een aansluiting op de I/O plate.

Op http://www.hardforum.com/showthread.php?t=955080 staat een goed overzichtje van alle verschillende borden die deze chipset gebruikt, erg handig.
http://www.google.nl/sear...oeken&meta=cr%3DcountryNL

Staan behoorlijk wat shops die hem voeren, Komplett verwacht hem op 1 dec. Zie alleen maar pre-orders verder (Euromaxi bijv.). Zelf lijkt me zo'n 6150 bord ook wel aardig, maar ik kijk nog even de kat uit de boom.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
WFvN schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:17:
Die extra (optionele) module heb ik gelukkig toch niet nodig. De RGB-uitgang kan ik in de RGB-Scart-ingang van m'n TV prikken.

Ik ben razend benieuwd hoe het bordje mij gaat bevallen want veel goeds lees ik er tot dusver niet over ;(
Welke RGB uitgang ? We hebben het hier over de Asus A8N-VM CSM en niet diegene van Gigabyte met RGB output...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

A8N-VM CSM
AMD Flagship MicroATX Motherboard

A8N-VM CSM provides rich multimedia features for entertainment and advanced specifications for performance. Its unprecedented integreated video quality, Dual VGA out(DVI-D & RGB), HD audio, TV out interface(with optional TV out module) and 1394a support make it as the best platform for the multimedia PC. On the other hand, its powerful specifications, such as AMD Athlon X2 CPU support, dual channel DDR 400, PCI-Express arcitechture, Gigibat LAN, and SATA II RAID 5 are supplied for the advanced users who want computing power most.

AMD Socket 939 Athlon 64FX/Athlon 64
his motherboard supports AMD 939-pin Athlon 64 FX/ /Athlon 64 X2/Athlon 64 processors which is based on 64-bit architecture. It features 2000 MT/s HyperTransport Bus, dual-channel un-buffered DDR400 memory support and AMD Cool 'n' Quiet! Technology

AMD Cool 'n' Quiet! Technology
A8N-VM CSM supports AMD Cool 'n' Quiet! Technology, which monitors system operation and automatically adjusts CPU voltage and frequency for a cool and quiet environment.

Dual-Channel DDR400
Dual-channel DDR technology doubles the bandwidth of your system memory and hence boost the system performance to out perform any memory existing solutions in the market. System bottlenecks are eliminated with balanced architecture and peak bandwidths up to 6.4GB/s.

NVIDIA GeForce™ 6150/nForce™ 430
The NVIDIA® GeForce™ 6150 GPU Northbridge supports Microsoft® DirectX 9.0 Shader Model 3.0, dual VGA out ( DVI-D and RGB),
NVIDIA® PureVideo Technology with unprecedented integrated video quality, TV-out, and PCI Express interface. The NVIDIA® nForce™ 430 MCP Southbridge delivers NVIDIA® Gigabit LAN with ActiveArmor Firewall for secure networking, and NVIDIA® MediaShield storage management technology allowing easy RAID configuration (RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, and RAID 5) for Serial ATA II.

Dual VGA output
A8N-VM CSM is the first motherboard supporting DVI-D and RGB VGA output together. Users has the flexibility to choose to use either the traditional CRT montior or the latest LCD monitor with DVI interface, or even to use 2 displays to enjoy the benefit of dual display.

PCI Express Architecture
PCI Express is the latest I/O interconnect technology that will replace the existing PCI. With a bus bandwidth 4 times higher than that of AGP 8X interface, PCI Express x16 bus performs much better in applications such as 3D gaming.

Gigbit LAN
NVIDIA Gb LAN controller delivers transfer speeds up to ten times faster than conventional 10/100 Ethernet connections. Gigabit LAN is the networking standard for the early future and is ideal for handling large amounts of data such as video, audio, and voice.

SATA 3Gb/s
The A8N-VM CSM supports next-generation SATA hard drives based on the new SATA 3Gb/s storage specification. The onboard NVIDIA nForce 430 MCP southbridge allows RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, and RAID 5 configurations for four SATA connectors.

1394a
IEEE 1394a interface provides high speed digital interface for audio / video appliances such as digital television, digital video camcorders, storage peripherals & other PC portable devices.

SoundMAX High Definition Audio
SoundMAX is the highest performing, most reliable and user-friendly PC audio solution for business professionals, audiophiles, musicians, and gamers. Hear crystal-clear quality from all your audio - MP3 playback, home theatre, advanced gaming, VOIP and more, and never worry - SoundMAX high-definition audio is there to enhance your experience!

ASUS Q-Fan Technology
Q-Fan intelligently adjusts fan speeds according to system loading to ensure quiet, cool and efficient operation.

ASUS MyLogo2
Turn your favorite photos into a 256-color boot logo to personalize your system.

ASUS CrashFree BIOS2
CrashFree BIOS2 now includes the BIOS auto-recovery function in a support CD. Users can reboot their systems through the support CD when a bootable disk is not available, and go through the simple BIOS auto-recovery process.
Bron:
http://uk.asus.com/produc...210&model=766&modelmenu=1
http://www.asuscom.de/pro...210&model=766&modelmenu=1

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 21-11-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Die zogenaamde RGB interface waar Asus over schrijft, daar bedoelen ze de standaard VGA D-sub aansluiting mee voor een analoge CRT of TFT monitor. Zoals ze ook schrijven, je kunt een CRT en TFT tegelijk gebruiken.

Evt. kun je op de Asus site in de manual kijken, daar staat ook een foto van de backplane aansluitingen, en een RGB voor je gewone TV (Scart) zit daar niet bij. Daarvoor heb je toch dat TV out bracket nodig.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn plank is weer tot leven gekomen nadat ik één van beide TwinMos 512MB repen had verwijderd. Cool 'n' Quiet werkt nu ook, dus kennelijk zijn die TwinMos-modules gaar of kan de plank slecht overweg met dual channel geheugen.

Mijn volgende probleem is dat het toerental van de chassisfan niet is te regelen met SpeedFan. Dit is wel wenselijk omdat ik mijn htpc zo stil mogelijk wil houden. Ik heb niet uitgezocht of q-fan de snelheid van de chassisfan wel kan regelen, maar q-fan wil ik niet gebruiken vanwege het feit dat deze een te hoog minimaal toerental van de cpu-fan aanhoudt (ik wil de ventilator helemaal stil kunnen zetten als de cpu temp ok is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je hebt die bracket op zich niet nodig als je TV out wilt. Als je Google "VGA SCART" invoert kom je zo op allerlei VGA-naar-RGB SCART kabeltjes en kastjes uit, zelfbouw en in winkels. Juiste parameters in PowerStrip invoeren en je hebt een top beeld (beter dan S-Video). In principe is een TV niet veel meer dan een monitor die alleen op 50 Hz interlaced werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:32
Femme schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:46:
Mijn plank is weer tot leven gekomen nadat ik één van beide TwinMos 512MB repen had verwijderd. Cool 'n' Quiet werkt nu ook, dus kennelijk zijn die TwinMos-modules gaar of kan de plank slecht overweg met dual channel geheugen.

Mijn volgende probleem is dat het toerental van de chassisfan niet is te regelen met SpeedFan. Dit is wel wenselijk omdat ik mijn htpc zo stil mogelijk wil houden. Ik heb niet uitgezocht of q-fan de snelheid van de chassisfan wel kan regelen, maar q-fan wil ik niet gebruiken vanwege het feit dat deze een te hoog minimaal toerental van de cpu-fan aanhoudt (ik wil de ventilator helemaal stil kunnen zetten als de cpu temp ok is).
Asus + TwinMOS is een bekend probleem. Bij de 1 werkt het fantastisch, de ander krijgt het maar niet stabiel. Zelf draai ik stable met een Asus A8V en 2 Twinmos Speed Premium repen.

Het kan zijn dat je modules van voor mei 2005 komen, die ondersteunen geen dual channel.
Please be aware that M.tec device module made before May 2005 doesn't support dual channel mode but single only
http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibility.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn er ook mensen die positief zijn over dit bord? Begin nu wel een beetje te twijfelen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nja, in de eerder aangedragen link staat wel positief nieuws:

http://forums.anandtech.c...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 21:43
edit: Excusez moi,

geheel over twee pagina's heen gelezen :/

Ik ga toch nog maar een tijdje wachten met het bestellen van dit bord, of toch voor een losse 3d-kaart, want als ik de ervaringen hier zo lees, dan, tsja.... :'(

[ Voor 80% gewijzigd door Isaja op 23-11-2005 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Isaja schreef op woensdag 23 november 2005 @ 13:35:
edit: Excusez moi,

geheel over twee pagina's heen gelezen :/

Ik ga toch nog maar een tijdje wachten met het bestellen van dit bord, of toch voor een losse 3d-kaart, want als ik de ervaringen hier zo lees, dan, tsja.... :'(
Er zijn natuurlijk ook borden die bijna gelijk zijn van andere fabrikanten. Bijvoorbeeld de Gigabyte of de Msi.
Zelf zit ik te wachten op de Gigabyte, die echter nog nergens leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat msi-bordje ziet er ook erg goed uit: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=702

Het schijnt dat ze deze ook op de msi stand hebben op de HCC-dagen, stond ergens op msi-nederland als ik het goed heb. Ze zouden daar ook dingen gaan verkopen, maar stond niet bij of daar dit bord ook bij hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 22-04 15:29

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik heb twee systemen met deze bordjes voor bekenden gemaakt. Beide kwamen niet 100% stabiel over, veel vage problemen.

Netwerkkaart is niet uit te schakelen, in een van de twee zit een wlan kaart en bij het uitschakelen van de netwerkkaart geeft xp een melding dat dit niet kan.

Bij de andere sprongen een aantal keren de kleuren terug naar 4 bit. Drivers verwijderen rebooten, drivers weer installeren hielp wel, maar wel 3x gehad. Dit heb ik alleen gehad bij de laatste die ik geïnstalleerd heb met de .94 drivers. Aan andere reacties te lezen ligt dit dus echt aan die drivers.

Beide borden hingen direct na install van xp. Reboot en chipset drivers installeren en probleem niet meer gehad. Na de installatie prikkelen draaien beide systeem wel goed.

Behalve vga->scart rgb is natuurlijk ook component->scart rgb mogelijk. Dit geeft beter beeld omdat je dan wel een flickerfilter hebt. Converters zijn echter wel duur, maar het beeld is beter dan svideo. En als je een samsung of andere tv hebt die component over scart ondersteuning heeft kun je gewoon een component naar scartrgb kabel kopen.

De svideo out kun je ook gemakkelijk zelf maken en de gebruikte kabel is hetzelfde als van eerdere asus matx borden, deze kun je dus eventueel ook gebruiken.

Mensen die over dit bord nadenken kunnen waarschijnlijk het beste wachten op nieuwere bios en drivers.

Femme: Ik heb beide systemen met dual channel twinmos gemaakt, naast bovenstaande geen andere problemen gevonden. (bios = initial asus bios) Cool & Quiet werkt en het installeren van de koelers was een fluitje van een cent. Wat ging er mis bij de koeler?
Femme schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:46:
...
Ik gebruik meestal zalman cpu koelers op de cpu. De fanmate die daar bij zit gebruik ik niet voor de cpu. (dit laat ik qfan doen) Maar zet ik tussen de chassis fan. Qfan werkt dan nog steeds maar mijn chassis fan draait super langzaam. (wel even de warnings in je bios uitzetten.)

offtopic:
Wat gebruik je op je htpc

[ Voor 60% gewijzigd door |sWORDs| op 23-11-2005 23:45 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

paulus4ever schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 00:25:
[...]

Waar kan ik deze vinden/kopen ?

Ik gebruik nu overigens de s-video uitgang van de Asus tv-out module.
Deze heb ik overigens (net als de rest) besteld bij Salland Automatisering (directe link).

De beeldkwaliteit viel mij overigens wel een beetje tegen. Hij staat nu inmiddels op NTSC ingesteld en dat ziet er beter uit dan PAL (schuine lopende strepen/balken door beeld).

Wie weet overigens de juiste resolutie voor een Philips 32PW9525 82cm breedbeeld ?
sWORDs schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:43:
In dit hele topic staat maar 1 correcte resolutie vermeld voor normale tv's 720x576, dat is namelijk de pal resolutie, breedbeeld of niet maakt niets uit. Breedbeeld content is gewoon in elkaar gedrukt op de dvd gezeten en wordt dus uitgerekt op je scherm weer gegeven. (Vandaar een film in 4/3 op een 4/3 tv eigenlijk het mooiste beeld geeft, dit kijkt alleen minder prettig omdat je ogen ook een wat rechthoekiger beeld laten zien.) Wat je zult moeten doen is je decoder alles anamorphic/onbewerkt weer laten geven. Een breedbeeld dvd heeft dezelfde resolutie als een 4/3 dvd, je dvdspeler ziet het bitje en sluit twee pinnen op je scartkabel, waardoor je tv automatisch naar 16/9 schakelt. Aangezien deze pin niet wordt gebruikt bij composiet/svideo/component -> naar scart, moet je zelf op je tv schakelen tussen 4/3 en 16/9. Er zijn component -> scart rgb converters waarbij je de pin kunt laten sluiten. Dan hoef je dus alleen te schakelen bij 4/3 content. Dit had ook opgelost kunnen worden door de decoders/tvout chips, door een instelling voor widescreen te maken en deze de balken/uitrek/crop mechanisme te laten uitvoeren. Echter hebben deze het licht nog niet gezien. Ze kijken wat de resolutie van je desktop is en bepalen aan de hand daarvan de verhouding. Hogere resoluties hebben op normale tv's ook helemaal geen zin, de content is 720x576 en je tv is 720x576. Helaas zijn er een hoop tv-out chips die alleen 800x600 of 1024x768 als desktop resolutie ondersteunen. De nieuwe nvidia chips (gf6 en <)i.e.g. niet en deze geven dan dus ook duidelijk beter beeld. Tevens hebben deze purevideo wat je beeld ook een stuk beter maakt. (Indien je ook een purevideo decoder gebruikt, zoals theathertek of Nvidia purevideo decoder.)

De mensen die geen beeld op hun scart hebben:
Er zijn 4 verschillende soorten scart.
-Composiet over scart
-Svideo over scart
-RGB over scart.
-YUV over scart. (zeldzaam, samsung wel)
De eerste variant werkt eigenlijk altijd, omdat zowel RGB als CVBS scart poorten deze ondersteunen. De tweede en derde werken alleen op respectievelijk Scart CVBS en Scart rgb poorten.
De tvout (component dan wel svideo) wordt vaak alleen ingeschakelt bij het detecteren van een tv tijdens het booten van de vgabios. Scart poorten wisselen bij geen beeld helpt dan dus alleen indien je pc uit staat. Component naar scart rgb kan alleen via een converter.
Zwart/wit beeld krijg je als je svideo naar een scart composiet poort stuurt.

Nvidia heeft tegenwoordig een aardige tvout wizard, echter hebben ze hier alleen 480i/p in zitten en geen 576i/p. De meeste pal tv's kunnen wel 480i weergeven maar geen p. Loop de wizard eens door en kies 480i en de door jou gebruikte uitgang. (composiet/svideo/component) Later bij goed beeld zet je de resolutie en refresh rate handmatig naar 576p (of 576i als je tv geen progressive ondersteunt).

Wat geeft het beste beeld? Eigenlijk is dit heel simpel, hoe meer aders hoe beter beeld.
Aders:
composiet: 2
svideo: 4
component: 6

Het werken in clone stand wordt door Nvidia afgeraden omdat dit minder goed beeld zou geven. Tvout doen ze dus het liefste als single display. Dit staat ook in elke release note van drivers van de laatste jaren.

Mensen die toch nog een rand overhouden:
Zie je deze rand met de desktop? Stel deze dan bij door het beeld te vergroten bij de tvout options. (speel ook eens met de overscan optie) Zie je deze rand alleen bij het afspelen van content? Dan komt dit door de overlay. Overlays kun je vaak alleen verkleinen, indien dit het geval is kun je kiezen. Een desktop die net over de rand komt of een balk in je overlay.

Mensen met een lcd/plasma op vga/dvi:
Sommige schermen accepteren alleen bepaalde resoluties op deze inputs, vaak zit dan de scherm eigen resolutie er niet bij. Videokaarten werken met 8bit. Een resolutie van 1366 x 768 is dan ook niet mogelijk 1368 wel. (1366:8=170,75;1368:8=171) Er vallen dan maar twee beeldlijnen buiten je beeld en dit zie je dus niet.

Succes

768/576 is 4/3 720x576 niet, volgens mij komt dit door het wegvallen van een aantal lijnen, maar hoe dit precies zit weet ik niet. Misschien is het dus wel de moeite waard om eens met 768 te experimenteren.
De door jou beschreven schuin lopende strepen krijg je vaak bij een te hoge refreshrate. Begin eens met 50hz en probeer later eens 100hz. Ik krijg deze strepen op mijn 9520 bij 60hz.

[ Voor 79% gewijzigd door |sWORDs| op 23-11-2005 23:38 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben er vandaag ook achter gekomen dat de gigabit ethernet controller van mijn plankje niet werkt (had daarvoor een WLAN pci kaart gebruikt). Ik zie helemaal geen netwerk controller (wel een onbekend device die de nVidia ethernet drivers niet pakt). Ik heb er nu maar even een Intel-kaartje ingezet.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Femme schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:25:
Ik ben er vandaag ook achter gekomen dat de gigabit ethernet controller van mijn plankje niet werkt (had daarvoor een WLAN pci kaart gebruikt). Ik zie helemaal geen netwerk controller (wel een onbekend device die de nVidia ethernet drivers niet pakt). Ik heb er nu maar even een Intel-kaartje ingezet.
Bij een van de twee borden stond de controller uitgeschakelt in de bios. Met [url='http://download1.nvidia.com/Windows/nForce/standalone/430_410/nForce_430_410_8.22_winxp2k_international.exe]deze[/url] driver werkt het wel. Eerst de chipset driver deïnstalleren, rebooten dan deze installeren. Op de een of andere manier werkt het alleen dan. Check dus eerst even of ie aan staat in de bios. Je moet trouwens NIET de networksuite van Nvidia installeren, alle systemen waarop ik die gebruikt heb gaven problemen, tot herinstallatie zonder. Het onbekende apparaat is waarschijnlijk niet je network controller maar de atk controller. Deze kun je installeren door vanaf de cd de asus cool & quiet software te installeren. Je hebt alleen nog geen antwoord gegeven wat je nu draait op je htpc. Of is dat een nog te onthullen geheim?

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 24-11-2005 03:07 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik Media Portal, althans ik doe pogingen daartoe. Het is de bedoeling om DVB-S (satelliet tv) te ontvangen op die doos met behulp van een FloppyDTV, die in theorie onder Media Portal zou moeten werken, maar tot op heden is het een totale ramp. Ik ben gisteren wel zover gekomen dat er zenders worden gevonden maar het weergeven ervan lukt niet (zwart beeld) of heel slecht (flikkerend beeld). Ik ga het apparaat nu maar weer helemaal opnieuw installeren (je moet eerst vijf pogingen gedaan hebben om een htpc in elkaar te knutselen voordat je enig idee hebt hoe al dat geklooi met codecs en dergelijke werkt).

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Femme schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:15:
Ik gebruik Media Portal, althans ik doe pogingen daartoe. Het is de bedoeling om DVB-S (satelliet tv) te ontvangen op die doos met behulp van een FloppyDTV, die in theorie onder Media Portal zou moeten werken, maar tot op heden is het een totale ramp. Ik ben gisteren wel zover gekomen dat er zenders worden gevonden maar het weergeven ervan lukt niet (zwart beeld) of heel slecht (flikkerend beeld). Ik ga het apparaat nu maar weer helemaal opnieuw installeren (je moet eerst vijf pogingen gedaan hebben om een htpc in elkaar te knutselen voordat je enig idee hebt hoe al dat geklooi met codecs en dergelijke werkt).
Gebruik je wel purevideo decoders? Theatertek of Nvidia PureVideo Decoder, anders laat je een hoop potentiële kwaliteit liggen. En waar kijk je op via welke verbinding? (Wat voor plasma, lcd, crt of beamer en via composiet, svideo, component, vga of dvi en op een scart poort of zelfde aansluiting als pc?)

Je zou trouwens ook de beta bios voor de a8n-vm csm eens kunnen proberen.

• paulus4ever
Het enige "probleem" dat ik op dit moment heb (behalve het geklooi en uitzoeken van de juiste resolutie voor mijn tv) is dat het tabblad 'Cool & Quiet' niet verschijnt bij energiebeheer.

Verder heb ik uiteraard wel de 64 bits processordriver geinstalleer en de Cool & Quiet applicatie van Asus (bij AMD kon ik de XP variant niet vinden).

Oja, ik gebruik bios versie 0303, Athlon 64 3000+ en 2x 512MB Corsair TwinX LL geheugen.

[ Voor 16% gewijzigd door paulus4ever op 24-11-2005 15:45 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

... niet goed gelezen.

[ Voor 96% gewijzigd door |sWORDs| op 25-11-2005 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik heb gisteren het geheugen erin geprikt. (2x Kingston 3200 CL3 met ECC, dit type stond ook in de lijst van Asus dat ze getest hadden). Verder heb ik er Windows XP x64 op gezet, alle meegeleverde drivers geinstalleerd en ik ben nog geen problemen tegengekomen.
Ubuntu 5.10 voor 64 bit wil niet installeren, maar daar zal ik nog wat mee gaan klooien...
En de zalman koeler maakt meer geluid, als mijn Antec Aria dicht is dan als die open is. Misschien heeft ie problemen met de lucht kwijtraken als het zijpanel op zn plaats zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

sWORDs schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:31:
[...]

Gebruik je wel purevideo decoders? Theatertek of Nvidia PureVideo Decoder, anders laat je een hoop potentiële kwaliteit liggen. En waar kijk je op via welke verbinding? (Wat voor plasma, lcd, crt of beamer en via composiet, svideo, component, vga of dvi en op een scart poort of zelfde aansluiting als pc?)

Je zou trouwens ook de beta bios voor de a8n-vm csm eens kunnen proberen.
Ik heb het ding gisteren opnieuw geinstalleerd. Na het installeren van de drivers en Windows patches heb ik alleen de nVida PureVideo codec geinstalleerd en verder geen andere codecs. Ik kon nu wel de free to air-kanalen bekijken. De volgende hindernis die genomen moet worden is het werkend krijgen van de CAM (Matrix Reborn met Canal Digitaal-smartcard).

De netwerkcontroller deed het trouwens ook opeens weer. Ik had bij de vorige install de nVidia firewall niet geinstalleerd en daardoor werkte de netwercontroller blijkbaar ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31180

Er is een nieuwe BIOS update beschikbaar:
ftp://ftp.asus.com.tw/pub...939/A8N-VMCSM/0506csm.zip
Usage:
AFUDOS /i0506.rom

1. Fixed can not use HD security after resume from S3 mode.
2. Improve Cool'N'Quiet function.
3. Patch some ATI card cannot display
4. Please do not update this BIOS via EZFlash. Must update it via AFUDOS or ASUSLive Update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ben onderhand razend benieuwd. Overmorgen mag ik het zelf ervaren; dan krijg ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-04 17:49
WFvN schreef op woensdag 30 november 2005 @ 15:40:
Ik ben onderhand razend benieuwd. Overmorgen mag ik het zelf ervaren; dan krijg ik hem.
Ook ik ben benieuwd, vanwege de bestelling van een systeem met dit moederbord. Heeft al iemand de bios-update geprobeerd?

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anandtech heeft een review staan:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2626&p=8

Niet slecht maar ook niet echt goed te noemen.
Goed, 3D-graphics zijn absoluut niet hoog maar dat boeit me niet omdat ik hem ga gebruiken als MCE-bak. De overige performance is ook niet echt super te noemen. Maar goed, maakt ook niet uit zolang hij maar doet wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
Thekk schreef op donderdag 01 december 2005 @ 10:56:
[...]

Ook ik ben benieuwd, vanwege de bestelling van een systeem met dit moederbord. Heeft al iemand de bios-update geprobeerd?
Ik ga het BIOS zometeen updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
En dat is even balen!

Gebruik ik AsusUpdate, begint het ding te blaten dat ik het verkeerde moederbord (A8N VM ipv A8N VM CSM) zou hebben. Niets aan de hand, gewoon het programma opnieuw installeren. Ik voer de setup uit en ik krijg direct de melding dat ik geen Asus moederbord zou hebben en dat de setup geannuleerd wordt!

Al met al... deze bios update zal nog eens problematisch gaan worden! ff kijken of het vanuit DOS wel wil lukken.

Edit: inmiddels heb ik ook via dos proberen te flashen... Helaas wil het flashprogramma niets anders doen als vastlopen. Gelukkig nog voordat het lees/schrijfproces begonnen is.

Morgen dus ff met de dealer/ASUS NL bellen!

Btw een picje van AsusUpdate:
Afbeeldingslocatie: http://www.status-sound-light.nl/tweakers/asusupdate.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Philip_Janssen op 01-12-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162050

Wat een spookverhalen over dit bord.
Ik heb een setje gekocht voor een vriend. De A8N-VM, Antec Aria, 1 GB Corsair CL2, AMD 3200, WD 250SK etc.
Installatie XP32 ging perfect, gelijk laatste BIOS erop gezet, wel even op letten dat je de 61xx nVidia drivers gebruikt, anders werkt oa het netwerk niet.
Die vriend van me gaat dit systeem alleen gebruiken voor z'n werk @home, dus met een Samsung 940B een erg mooi setje voor $1050 (ik woon in de usa) en die Antec Aria is uitermate stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145231

Ook ik heb dit moederbord gistermiddag binnegekregen, bij mij ook voor een HTPC.
ik heb hem geinstalleerd, nieuw bios erop en de laatste drivers erop....
en ik heb weer eens geluk geloof ik. alles werkt als een zonnetje..

van de week krijg ik mijn floppyDTV (DVB-T van kpn met conax) eens kijken of ik alle kanalen in mediaportal aan de gang krijg...

vooralsnog geen problemen dus.. heb ik mazzel of doet het nieuwe bios zoveel? (heb het oude niet echt gebruikt behalve tijdens de installatie dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Toch vat ik nog niet hoe snel de videokaart nu precies is. Waarmee kan ik hem vergelijken? De andere on-board kaarten zeggen me namelijk ook weinig. Is het een GF2 MX snelheid, of meer Radeon 8500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
wcduck schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:41:
Toch vat ik nog niet hoe snel de videokaart nu precies is. Waarmee kan ik hem vergelijken? De andere on-board kaarten zeggen me namelijk ook weinig. Is het een GF2 MX snelheid, of meer Radeon 8500?
Snelheid is opzich in orde. Hij zit qua power rond de Gforce Ti 4200, naar mijn idee. Ik kan eigelijk alles redelijk spelen, maar verwacht geen wereld wonderen. Het is geen 6800GT. Maar voor Counterstrike, Battlefield 2 en Half Life 2 is het redelijk te doen (alleen rook in CS blijft wat lastig voor 'em)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn er trouwens mensen die iets zinnigs kunnen zeggen over het wel of niet installeren van windows xp 64 bit op dit bord? ik zie de drivers wel beschikbaar, maar mediaportal is (nog) niet beschikbaar als native 64 bit applicatie. heb ik er dan wel of geen baat bij om het te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162050

Waarom zou je x64 installeren? Nog maar een fractie van de software is geoptimaliseerd voor dit OS, veel drivers niet beschikbaar of in Beta status etc. Een hoop ellende voor (eventueel) een paar procent prestatiewinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162050 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 15:41:
Waarom zou je x64 installeren? Nog maar een fractie van de software is geoptimaliseerd voor dit OS, veel drivers niet beschikbaar of in Beta status etc. Een hoop ellende voor (eventueel) een paar procent prestatiewinst.
de drivers zijn wel allemaal beschikbaar voor dit bord.
maar je geeft stellig antwoord op mijn vraag. dus ik laat het wel bij 32 bit totdat mediaportal 64 bit beschikbaar is denk ik.
het was trouwens ook meer een vraag dan een intentie. ik ben niet bekend met de pro's en con's van xp64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik word gek.....

Vandaag zou ik m'n pc kunnen ophalen. Omdat ik géén monitor en ook géén TFT-TV maar een dood-ordinaire CRT-TV met alleen scart (waarvan één RGB) en composiet-in wil gaan gebruiken, heb ik maar even gebeld of ze wel een kabel van DVI naar scart (RGB) hebben liggen. Zegt die verkoper van niet, hij weet vanalles te melden (butt-kwaliteit e.d.) en dat het bureaublad niet te lezen valt. Maar zo'n stekker/kabel hebben ze niet, that much is sure.

Onlangs heeft een verkoper daar, me verteld dat er dus DVI -> RGB stekkers/blokjes/kabels te krijgen zijn. Nu kan ik dus m'n pc ophalen maar niet aansluiten op m'n TV :X

Nu zullen de meeste tweakers hier vast de VGA-uitgang of de DVI-uitgang gebruiken en die aan een VGA-ingang of DVI-ingang prikken maar is er ook iemand die RGB, scart, composiet heeft gebruikt als ingang?

Als ik kijk op sites als:
http://www.ramelectronics.net/html/DVI-hdmi_adapt.html
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html
http://www.videocapturecard.com/hdtvaiwr8500.html

dan zie ik toch diverse dingen staan die erop lijken dat ze kunnen wat ik wil:
Afbeeldingslocatie: http://www.ramelectronics.net/assets/images/DVI/M1-to-Component_ms.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.monoprice.com/productlargeimages/23983.jpg
Mja, die laatste is geschikt voor een beperkt aantal ATI's en een tweetal NVidia's (op moment van maken van de website that is, mogelijk dat de 6150 chipset van Nvidia ook wel overweg kan met dat ding)

Wie kan me vertellen wat nou de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn?

Wie kan me vertellen of hier iets mee te doen valt (met dus een NVIDIA chipset; geen ATI, waarover wordt gesproken op de site)
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/lodning.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit bord heeft een DVI-D aansluiting, dus GEEN analoog RGB signaal op de DVI poort (dat heet nl DVI-I). De DVI-naar-RGB component verloopjes werken dus niet.

Als je 'm op een "ouderwetse" TV via SCART wilt aansluiten heb je 2 opties:
- koop de optionele TV-out bracket van Asus (op het moment nog nergens te vinden, maar dat zal niet lang duren), en gebruik een S-Video (best OK beeld) of composite (beroerd beeld) naar SCART verloopje. Daar zijn eenvoudig verloopstekkers voor te koop voor een handjevol euros.
- klus of koop een (D-Sub) VGA naar RGB verloop, en ga prutsen met PowerStrip om je TV als monitor in te stellen. Dit is niet super-eenvoudig maar zorgt in theorie voor het beste beeld. Zie ook andere threads op GoT of Google even op "vga rgb scart".

Wat betreft x64, ik zou zeggen draai gewoon de 32-bit XP, wacht een jaartje en koop dan de x64-versie van Vista. Het bord is snel genoeg voor Vista en je geeft geen sloot geld uit voor iets wat in principe niet heel veel meer is dan een "technology preview" van x64 Vista. Maar je kan de trial versie van XP x64 gewoon een tijdje testen.

[ Voor 94% gewijzigd door Dreamvoid op 02-12-2005 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Laatst online: 13-04 15:06
In de review van Anandtech over deze plank staat dat de DVI uitgang alleen digitaal is.Er komt dus geen analoog signaal uit. Ik neem dan aan dat je er dan geen analoge component video uit kunt krijgen met verloopstekkers zoals je hierboven aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

dreamvoid schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 18:40:
Dit bord heeft een DVI-D aansluiting, dus GEEN analoog RGB signaal op de DVI poort (dat heet nl DVI-I). De DVI-naar-RGB component verloopjes werken dus niet.
Kijk ik in de handleiding van dit plankje dan zie ik staan op blz VIII:
Graphics
Dual VGA output: DVI-D/TV-OUT, RGB
High definition video processing with maximum
resolution of 1920 x 1440 pixels for RGB display
http://dlsvr02.asus.com/p...MCSM/e2294_a8n-vm_csm.pdf
:?
Als je 'm op een "ouderwetse" TV via SCART wilt aansluiten heb je 2 opties:
- koop de optionele TV-out bracket van Asus (op het moment nog nergens te vinden, maar dat zal niet lang duren), en gebruik een S-Video (best OK beeld) of composite (beroerd beeld) naar SCART verloopje. Daar zijn eenvoudig verloopstekkers voor te koop voor een handjevol euros.
Alleen dat Asus-ding ben ik niet zo zeker van qua prijs maar goed.... Ik laat ze daar wel naar kijken in ieder geval.
- klus of koop een (D-Sub) VGA naar RGB verloop, en ga prutsen met PowerStrip om je TV als monitor in te stellen. Dit is niet super-eenvoudig maar zorgt in theorie voor het beste beeld. Zie ook andere threads op GoT of Google even op "vga rgb scart".
Thanx.
Wat er niet-supereenvoudig aan is, weet ik nog niet (nog niet gezocht) maar als het om solderen gaat, dan maak ik me niet superveel zorgen.
Wat betreft x64, ik zou zeggen draai gewoon de 32-bit XP, wacht een jaartje en koop dan de x64-versie van Vista. Het bord is snel genoeg voor Vista en je geeft geen sloot geld uit voor iets wat in principe niet heel veel meer is dan een "technology preview" van x64 Vista. Maar je kan de trial versie van XP x64 gewoon een tijdje testen.
Mijn vermoeden is dat ze 32-bits leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 02-12-2005 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63195

Ik heb dit moederbord gekocht samen met een aantal andere onderdelen, zie Asus 6600 GT drama...

Ik heb nu spijt als grijze haren op mijn hoofd dat ik aan dit moederbord begonnen ben en ga hem snel terugbrengen en inruilen voor een betere. Ik dacht er goed aan te doen mij n oude QDI K7t met AMD athlon 2600 in te ruilen voor de asus a8n vm csm (samen met een amd athlon 3200 venice, asus n6600 gt en een dimmetje geheugen van 512 mb, voor tijdelijk) maar zodra er games gespeeld moeten worden begint het hele systeem te haperen en vast te lopen (zowel bevriezing van beeld als geluid, erg vervelend) Heb nu vrijwel alle onderdelen (behalve voeding! een Macron MPT-400p) er uitgehaald om te checken waar het probleem ligt maar helaas geen resultaat.

Ok dit neem ik terug, probleem lijkt te zijn opgelost. nieuwe dimm bleek kapot te zijn.. Netjes na drie dagen... :S

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 63195 op 03-12-2005 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 14:10

Goverman

not loaded

Ik heb sins een aantal dagen ook een Asus A8N VM-CSM moederbord...

De configuratie:
Asus A8N VM-CSM
AMD athlon64 3000+
1 GB DDR-RAM (400MHz, PC 3200)
harde schijven: 2 stuks, van 120 GB en 40 GB, beide ATA
dual monitor: Samsung 930 BF (1280*1024) en IIyama Vision Master 1402 (1024*768)

Het geheel paste allemaal uitstekend in de kast, het was alleen ff zoeken in de dradenbundel naar de 4 pins voedingskabel... De Zalman (7000 AlCu) paste ook prima met het bijgeleverde plaatje voor op de achterkant van het moederbord.

Windows XP (32bits) en drivers geïnstalleerd en alles werkt naar behoren. Het was even klooien met de dual-monitor, maar ook dat werkt inmiddels naar behoren.

Toch draait het allemaal niet probleemloos... Gamen met Soldier of Fortune gaat lastig: vaak blijft het spel hangen, maar werkt een druk op de windowsstartknop om de boel weer in beweging te krijgen. Dit begint vaak na een minuutje of twintig spelen en eindigt ook wel eens in een hele hang, wat wil zeggen dat de resetknop alleen nog uitkomst biedt...

Een ander probleem dat zich af en toe voordeed was (en is) dat Windows een foutmelding geeft van de drivers, die het plotseling niet meer doen. Resultaat is een resoultie van 640*480, met slechts 16 kleurtjes... Rebooten biedt een oplossing, maar het klopt natuurlijk niet.

Ik heb geen BIOS ge-update en verder heb ik de drivers van de Asuswebsite geplukt om de boek te installeren. Alle NVidia drivers werken verder prima. Ik heb dus geen enge foutmeldingen met geheugen etc. maar slechts wat vagere probleempjes met de onboard grafische kaart...

Iemand suggesties om dit op te lossen? (afgezien van het kopen van een nieuwe videokaart...)

Voor de sier nog een plaatje van mijn PC in volle actie:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/b.j.stolte/forum/nieuwpc.jpg

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Bart218 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:55:
Ik heb sins een aantal dagen ook een Asus A8N VM-CSM moederbord...

De configuratie:
Asus A8N VM-CSM
AMD athlon64 3000+
1 GB DDR-RAM (400MHz, PC 3200)
harde schijven: 2 stuks, van 120 GB en 40 GB, beide ATA
dual monitor: Samsung 930 BF (1280*1024) en IIyama Vision Master 1402 (1024*768)

Het geheel paste allemaal uitstekend in de kast, het was alleen ff zoeken in de dradenbundel naar de 4 pins voedingskabel... De Zalman (7000 AlCu) paste ook prima met het bijgeleverde plaatje voor op de achterkant van het moederbord.

Windows XP (32bits) en drivers geïnstalleerd en alles werkt naar behoren. Het was even klooien met de dual-monitor, maar ook dat werkt inmiddels naar behoren.

Toch draait het allemaal niet probleemloos... Gamen met Soldier of Fortune gaat lastig: vaak blijft het spel hangen, maar werkt een druk op de windowsstartknop om de boel weer in beweging te krijgen. Dit begint vaak na een minuutje of twintig spelen en eindigt ook wel eens in een hele hang, wat wil zeggen dat de resetknop alleen nog uitkomst biedt...

Een ander probleem dat zich af en toe voordeed was (en is) dat Windows een foutmelding geeft van de drivers, die het plotseling niet meer doen. Resultaat is een resoultie van 640*480, met slechts 16 kleurtjes... Rebooten biedt een oplossing, maar het klopt natuurlijk niet.

Ik heb geen BIOS ge-update en verder heb ik de drivers van de Asuswebsite geplukt om de boek te installeren. Alle NVidia drivers werken verder prima. Ik heb dus geen enge foutmeldingen met geheugen etc. maar slechts wat vagere probleempjes met de onboard grafische kaart...

Iemand suggesties om dit op te lossen? (afgezien van het kopen van een nieuwe videokaart...)

Voor de sier nog een plaatje van mijn PC in volle actie:
[afbeelding]
Ik zou de bios eens update en de nieuwste drivers van de Nvidia website plukken. Daarnaast zou ik eens wat tywrapjes in je kast gebruiken. Een keer je pc verplaatsen en er hangt een kabel in je fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36

Reinier

\o/

Femme schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 23:44:
[...]
Ik kon nu wel de free to air-kanalen bekijken. De volgende hindernis die genomen moet worden is het werkend krijgen van de CAM (Matrix Reborn met Canal Digitaal-smartcard).
Heb je dit inmiddels voor elkaar ? Het is namelijk vrijwel dezelfde configuratie die ik in gedachten heb voor mijn Harman/Kardon HTPC projectje ;) Maar dan moet het wel een beetje fatsoenlijk werken natuurlijk.

Hmmm, eigenlijk off topic, dit gaat natuurlijk meer over FloppyDTV dan over het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De FloppyDTV en de Matrix Reborn CAM werkten meteen nadat ik Windows opnieuw had geïnstalleerd en terug was gegaan naar een oudere smartcard die al wel was geactiveerd (het activeren van een nieuwe smartcard was niet gelukt onder mijn half werkende oude Windows install).

De nVidia PureVideo codec levert bij mij tot nu het beste resultaat (in vergelijking met de DScaler en WinDVD7 codecs). Het beeld loopt helaas nog niet helemaal perfect. Om de paar seconden worden er een paar frames gedropt en schokt het beeld heel even. Dit probleem is erg duidelijk zichtbaar in de tickers van nieuwskanalen/programma's zoals RTL-Z en CNBC. Ook is de stabiliteit nog niet perfect. Ik kreeg regelmatig vastlopers als er langs VH1 werd gezapt. De hele doos moest dan opnieuw opgestart worden om weer bewegend beeld en geluid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Jammer dat het niet vlekkeloos werkt, het zou anders de perfecte manier zijn om digitale televisie op je HTPC te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ter info: nieuwe review van dit bordje op PCStats. Ze zijn er erg positief over, maar klagen (m.i. terecht) dat er geen standaard S-Video bracket bij zit. Ben eigenlijk verbaasd dat UT2004 nog heel behoorlijke scores haalt op de onboard video!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Welke manier van aansluiten op een televisie hebben jullie gekozen?

• Via een DVI-D -> HDMI adapter
• Via de tv-out bracket (composiet danwel s-video)
• Via een d-sub -> RGB kabel (zelfbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er is natuurlijk nog een vierde manier, gewoon D-Sub naar D-Sub (aangezien een hoop TV's ook een VGA ingang hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

dreamvoid schreef op woensdag 07 december 2005 @ 17:24:
Er is natuurlijk nog een vierde manier, gewoon D-Sub naar D-Sub (aangezien een hoop TV's ook een VGA ingang hebben).
Uiteraard, die wilde ik nog posten, maar mijn collega met wie ik ging carpoolen kwam ongeduldig binnen toen ik die optie wilde intikken :P O-) Ik wilde ook nog vragen hoe het nou met de component uitgang zit, die schijnt toch ook aanwezig te zijn? Bestaat daar ook een bracket voor of hoe zit dat? <- Dat ging over een ander moederbord :X

[ Voor 8% gewijzigd door Reinier op 07-12-2005 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reinier schreef op woensdag 07 december 2005 @ 17:12:
Welke manier van aansluiten op een televisie hebben jullie gekozen?

• Via een DVI-D -> HDMI adapter
• Via de tv-out bracket (composiet danwel s-video)
• Via een d-sub -> RGB kabel (zelfbouw)
Ik heb hem sinds gisteren ook draaien (en stabiel ook nog) en gebruik nu een DVI-D-> HDMI kabel van profigold om een sony LCD tv aan te sturen. (optie 1 hier dus ;) )
beeld is erg mooi, alleen nog op 1280x768.

iemand een idee of powerstrip ook 1366x768 kan maken van dit signaal? dat is namelijk de native resolutie van die TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Ook dit bord gisteren ingebouwd, en met Kingston geheugen wilt het niet dual-channel draaien. Het is me eenmalig gelukt om Windows XP te installeren, daarna lukt het me niet meer :( Nu heb ik 512MB in A1 en 512MB in B1 gedaan en alles lijkt stabiel te zijn. Ik lig er ansich niet zo wakker van wel/geen dual-channel, maar het kost je wel een halve dag gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bij mij draait dit bordje nu heel netjes. Ik heb een Venice 3200+ (met standaard koeler), en C'n'Q werkt perfect en het zaakje blijft zelfs onder load zo koel (proc <40 graden, northbridge <30 graden) dat ik mijn casefans maar losgekoppeld heb. Wat me helaas niet lukt is de snelheid van de cpu fan omlaag krijgen. Zowel Q-Fan in het BIOS, Asus PC Probe II en SpeedFan lezen netjes het toerental uit, maar aanpassen ho maar. Toch zou dit moeten kunnen - is er iemand die dit met succes voor elkaar heeft gekregen?

Edit: heb het voor mekaar gekregen, als je Speedfan wilt gebruiken moet Q-Fan expliciet uitgezet worden in het BIOS, dan werkt het wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 20-12-2005 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik heb zojuist ook een A8N-VM CSM besteld, vervelend dat het moederbord nergens op voorraad is (of lijkt te zijn) en ook steeds duurder wordt.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]