Ben ik scheel of is het nieuwe BIOS weer van de ASUS site gehaald?
Daar maak ik me tegenwoordig echt niet meer druk om. Liever een app installeren dan telkens een CD branden. Een FDD heb ik tegenwoordig ook al niet meer.Archimond schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:47:
Dan hoef je tenminste niks te installeren wat weer rommel opleverd (register keys, temp files enz)
Is er ook zo'n optie voor USB keyboards?Welke instellingen hebben jullie veranderd van standaard?
BIOS:
- Enable PS/2 keyboard power on: Enabled (handig voor mij, jammer genoeg kan je geen andere toets dan spatie daarvoor instellen.
Die opties om LAN performance te verbeteren vind ik een beetje onzin. Ik denk dat je nog geen 1% betere performance haalt.Systeembeheer in windows, Nvidia nforce network controller:
Ik kan het ook niet meer vinden, maar mijn computer doet het gelukkig nog steeds.Anoniem: 131347 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:07:
Ben ik scheel of is het nieuwe BIOS weer van de ASUS site gehaald?
Staat de TV-out bracket trouwens ook in de pricewatch? Ik kan hem niet vinden. Bestellen kost gelijk weer 6 - 16 euro extra, maar ik heb in Almere ook nog geen winkel gevonden die hem wel heeft
[ Voor 65% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-01-2006 14:19 ]
Ik heb de BIOS update van 0610 even op mijn FTP server gezet voor degene die het uit wilt proberen:Anoniem: 135134 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 00:26:
Er is inmiddels een nieuwe firmware uit weer versie 0610 van 2006/01/13. Het lost het volgende op:
Description A8N-VM CSM Release BIOS 0610Werkt na updaten nog steeds allemaal prima hier, had hiervoor ook geen problemen trouwens.
- Fix after resume from S1 would got black screen.
- If PCIEX1 LAN Card installed on PCIEX16 slot,the system can not power on.
- Single/Dual Channel DRAM mode and Unbuffered/ECC DIMM(s) information should be post under DRAM clocking.
- Patch Matrox PHE128APV PCIE CARD
ftp://84.107.164.80:21 dus poort 21
Username: gast
Password: moet je leeg laten is geen
In de .zip bestand zit ook de benodigde AFUDOS
Met deze kabel: http://ryoandr.free.fr/english.html en deze zelfgesoldeerde hsync/vsync to csync converter: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/syncbox.gif en het welbekende powerstrip is de tv-out van het bordje perfect. Het kost wat moeite; maar dan heb je ook wat.ocmer schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:59:
[...]
Met een (zelfgesoldeerde) VGA-SCART kabel is het beeld op TV een stuk helderder en scherper....maar....het beeld scrollt langzaam over het scherm. De VGA-uitgang levert namelijk geen composite sync. Na wat gegoogle blijkt dit een bekend probleem van Nvidia, i.t.t. Ati.
Ik heb een hsync/vsync to csync schema gevonden; maar om dat te solderen moet ik eerst iemand vinden die me kan helpen.
Anoniem: 128191
maandag dit bordje gekocht, gisteren geïnstalleerd. maar krijg geen beeld op onboard VGA bij opstarten.
AMD Athlon XP 3200+ Venice Boxed
350W Enermax
1024MB Corsair ValueSelect CL3
80GB Maxtor S-ATA
350W Enermax
80GB Maxtor S-ATA
Heeft er eigenlijk al iemand NCQ aangekregen op dit mobo? Ik heb een Samsung SP2004C. Volgens Samsung moet deze NCQ kunnen, maar bij de Device Manager is Enable Command Queuing grijs... Via google iemand anders gevonden die hetzelfde had bij een Hitachi schijf die ook wel NCQ ondersteunt.
Heb je in het BIOS 'RAID' aangezet?jorikc schreef op zondag 22 januari 2006 @ 13:37:
Heeft er eigenlijk al iemand NCQ aangekregen op dit mobo?
Bij mij lukt het ook niet.
Als ik in de BIOS RAID functie aanzet van de Sata poort waarop 1 harde schijf is aangesloten, vraagt die om te configureren als striping, mirroring, spanning, RAID 5. Met geen enkele functie kan ik dan de Samsung 250GB Sata II harde schijf bootable maken.
Moet je dan 2 harde schijven in RAID hebben voordat je van NCQ gebruik kan maken?
Als ik in de BIOS RAID functie aanzet van de Sata poort waarop 1 harde schijf is aangesloten, vraagt die om te configureren als striping, mirroring, spanning, RAID 5. Met geen enkele functie kan ik dan de Samsung 250GB Sata II harde schijf bootable maken.
Moet je dan 2 harde schijven in RAID hebben voordat je van NCQ gebruik kan maken?
Anoniem: 145231
goede vraag, zelfde bord, zelfde schijf. bij mij is het vinkje ook grijs (xp pro sp2)Archimond schreef op maandag 23 januari 2006 @ 06:14:
Bij mij lukt het ook niet.
Anoniem: 131347
Hier kan ik NCQ ook niet aanzetten op een Samsung Spintpoint SP2504C. Volgens mij ondersteunt de schijf het wel?
Je moet eerst een BIOS update doen vanwege de venice core, op de Asus site kun je het BIOS vinden en instructies om te updaten.Anoniem: 128191 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:03:
maandag dit bordje gekocht, gisteren geïnstalleerd. maar krijg geen beeld op onboard VGA bij opstarten.
350W Enermax
80GB Maxtor S-ATA
Uh nee, ik heb maar 1 schijf, denk je dat dat moet voor NCQ?
Misschien is dit reden genoeg:Anoniem: 131347 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:40:
Toch vraag ik me af waarom ze de BIOS update weer van de site hebben gehaald.
BronDo not load the 0610 BIOS revision, if you are using a SATA RAID.
You will not be able to boot from it afterwards. In addition, you will not be able to back-out this revsion with the current AFUDOS.
Go to the Asus Forum for the A8N-VM CSM motheboard for details on how to 'back out' the BIOS to a previous version.
IK heb toevallig wel 4 Maxtor 250GB 16MB cache SATA schijven met NCQ in RAID5 draaien.
Maar als ik in Apparaatbeheer kijk, bij mijn Nvidia SATA controllers, dan is "Command Queing" ook grijs.
[ Voor 5% gewijzigd door paulus4ever op 24-01-2006 10:04 ]
Hmm, dan had ik het toch mis.paulus4ever schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:49:
[...]
IK heb toevallig wel 4 Maxtor 250GB 16MB cache SATA schijven met NCQ in RAID5 draaien.
Maar als ik in Apparaatbeheer kijk, bij mijn Nvidia SATA controllers, dan is "Command Queing" ook grijs.
Ben dus benieuwd of ik op een bepaalde manier kan checken of ze toch met NCQ werken...
Heeft er al iemand iets geprobeerd qua overclocken met dit bord. Ik weet dat het er niet echt voor gemaakt is, maar ben toch wel benieuwd wat er mogenlijk is. Ik heb gelezen dat de HTT bus niet hoger gaat dan 240 en dat voltage's niet zijn aan te passen, kan dit met een biosupdate nog veranderen?
Ik was van plan om dit bordje te bestellen samen met een Opteron 146. Niet duur, en toch snel.
Ik was van plan om dit bordje te bestellen samen met een Opteron 146. Niet duur, en toch snel.
Ik heb 2 dagen geleden 2 van deze borden aangeschaft voor kantoor gebruik en ze werken eigenlijk prima. Alleen is er iets aan de hand met de onboard lan.
Heb de op de cdrom meegeleverde nVidia chipset drivers geinstalleerd en de ethernet werkte meteen, alleen geeft onze router (Zyxel 650H-33) nu een oranje led ipv een groene led weer bij beide computers.
Als beide computers uit zijn dan geeft de router wel groene leds weer. De snelheid daar is niets mis mee aangezien ik nog steeds met topsnelheid kan downloaden. Alleen ik vraag me af waarom die leds nu oranje zijn en met het vorige mobo en losse ethernet kaart wel gewoon groen.
(Overigens heb ik eenzelfde soort probleem met mijn eigen A8N-E, als de computer uit staat is de led oranje, maar als die aanstaat is de led groen, verder ook met de snelheid geen problemen.)
Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ze weer groen worden (mocht dit nodig zijn?).
EDIT: Bij alle drie de systemen is er wel sprake van een 100 Mbps verbinding.
Heb de op de cdrom meegeleverde nVidia chipset drivers geinstalleerd en de ethernet werkte meteen, alleen geeft onze router (Zyxel 650H-33) nu een oranje led ipv een groene led weer bij beide computers.
Als beide computers uit zijn dan geeft de router wel groene leds weer. De snelheid daar is niets mis mee aangezien ik nog steeds met topsnelheid kan downloaden. Alleen ik vraag me af waarom die leds nu oranje zijn en met het vorige mobo en losse ethernet kaart wel gewoon groen.
(Overigens heb ik eenzelfde soort probleem met mijn eigen A8N-E, als de computer uit staat is de led oranje, maar als die aanstaat is de led groen, verder ook met de snelheid geen problemen.)
Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ze weer groen worden (mocht dit nodig zijn?).
[ Voor 6% gewijzigd door f.h op 26-01-2006 19:46 ]
Heb je al uitgezocht wat die kleuren betekenen?Frank2006 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:36:
Wel gezocht, maar kan het niet vinden. Zelfs niet in de papieren en digitale manual van de zyxel.OlafvdSpek schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:39:
[...]
Heb je al uitgezocht wat die kleuren betekenen?
Ik heb hier een kappotte? Ik heb er nog niets mee gedaan maar wel al problemen.
Als ik em boot in defaults zegt ie: IDE MASTER ATAPI INCOMPATIBLE, maar het is een maxtor diamond max 9 80 gig, die het elders prima doet. Wie weet hoe je IDE aanzet in de bios?
Iemand gouden tip hier?
(Anders toch maar een SATA schijf gaan opduikelen
)
Als ik em boot in defaults zegt ie: IDE MASTER ATAPI INCOMPATIBLE, maar het is een maxtor diamond max 9 80 gig, die het elders prima doet. Wie weet hoe je IDE aanzet in de bios?
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.
Heb je al een BIOS update gedaan?Kaaswagen schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:48:
Als ik em boot in defaults zegt ie: IDE MASTER ATAPI INCOMPATIBLE, maar het is een maxtor diamond max 9 80 gig, die het elders prima doet. Wie weet hoe je IDE aanzet in de bios?![]()
Iemand gouden tip hier?
)
Oh shit ik heb wel naar 0610 geupdate, maar nu krijg ik gelukkig geen zwart scherm meer als ik het overclock. Vroeger moest ik bij een overclock altijd op de reset knop nog drukken.paulus4ever schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:39:
Misschien is dit reden genoeg:
Do not load the 0610 BIOS revision, if you are using a SATA RAID.
You will not be able to boot from it afterwards. In addition, you will not be able to back-out this revsion with the current AFUDOS.
Go to the Asus Forum for the A8N-VM CSM motheboard for details on how to 'back out' the BIOS to a previous version.
Bron
Nu werkt het tot 1050mhz HTT en 1000mhz North>South wel goed en stabiel tot 218mhz
Ik heb het op 240mhz kunnen krijgen met 17 uur prime95 stable @ 2,5-3-3-5 1T 2x512MB Corsair PC3200XL + AMD 64 X2 S939.winnubst schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:47:
Heeft er al iemand iets geprobeerd qua overclocken met dit bord. Ik weet dat het er niet echt voor gemaakt is, maar ben toch wel benieuwd wat er mogenlijk is. Ik heb gelezen dat de HTT bus niet hoger gaat dan 240 en dat voltage's niet zijn aan te passen, kan dit met een biosupdate nog veranderen?
Ik denk niet dat latere Biosen hogere overclocks geven.
De MSI bord heeft een max van 250mhz en is volgens velen van Newegg veel beter dan Asus (had ik maar ff gewacht...)
De Biostar 6100-M9 (m-ATX)heeft een max van 300mhz HTT en presteert beter met USB poorten en Lan dan de Asus + is stabieler met hoge overclocks. Alleen die heeft Nvidia 6100, AC97, 100mbit Lan.
Als je een Opteron 146 koopt, neem dan een DFI voor overclocken, maar niet de nieuwste met crossfire, paar dagen geleden stond een review op tweakers. Het beste is om andere tweakers te vinden die ook een Opteron 146 op hoge overclock hebben en dan hetzelfde geheugen, moederbord combo kopen.
Lan Leds:
Bekijk eens de handleiding van deze moederbord wat de kleuren betekenen, misschien geeft het moederbord die snelheid + kleur door aan je router.
Harde schijf is niet kapot, je moet kijken of Sata RAID uit staat en bij boot device + hard disks goed kijken of de goeie schijf geselecteerd staat om daar vanaf te booten.Kaaswagen schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:48:
Als ik em boot in defaults zegt ie: IDE MASTER ATAPI INCOMPATIBLE, maar het is een maxtor diamond max 9 80 gig, die het elders prima doet. Wie weet hoe je IDE aanzet in de bios?![]()
Iemand gouden tip hier?
)
Je gebruikt toch wel 80pins IDE kabels?
[ Voor 18% gewijzigd door Archimond op 28-01-2006 03:38 ]
Ik had inmiddels gekeken in het boekje van het mobo en daar staat dat bij de onboard lan oranje een 100 mbps en groen een 1000 mbps verbinding betekend. Dus dat zal het wel zijn ofzo.
Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties.
Aha, dus ik ben niet de enige die dit probleem heeft! Ik was vanmiddag eens wat aan het expirimenteren (heb vrijwel geen ervaring met overklokken) en het viel me op dat het opnieuw opstarten niet meer werkte. Niet vanuit Windows en niet na het verlaten van het BIOS.Archimond schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 03:33:
Oh shit ik heb wel naar 0610 geupdate, maar nu krijg ik gelukkig geen zwart scherm meer als ik het overclock. Vroeger moest ik bij een overclock altijd op de reset knop nog drukken.
Nu werkt het tot 1050mhz HTT en 1000mhz North>South wel goed en stabiel tot 218mhz
Ik kreeg de CPU FSB Frequency op 240 en het spul bleef allemaal prima draaien maar na een half uurtje CPU burn in kreeg ik een blauw scherm. Uiteindelijk de snelheid teruggezet naar 217 omdat op die snelheid het opniew opstarten nog wel werkte. Toch de 3500+ een tijdje als een 4100+ laten werken! Nu draait 'ie als een 3800+ maar zou 'm uiteraard graag als een 3900+ of 4000+ z'n werk laten doen.
Kun jij misschien wat meer informatie geven over de HTT en North>South met betrekking tot overklokken?
CPU FSB op 240mhz met BIOS 0560 heb ik de volgende instellingen gebruikt:
800mhz HTT, bits op auto, en 400mhz North>South 8 bits
Geheugen op: 2,5-3-3-5, de rest auto
Geheugen timings liggen aan het geheugen, hoe laag die kunnen @ 2,6V
Daarna druk ik op reset knop en dan prime95 draaien
PCI latency op 128.
Ik heb trouwens een Sata harde schijf.
Die zat op dat moment op poort 4 van de S-ata aansluitingen
800mhz HTT, bits op auto, en 400mhz North>South 8 bits
Geheugen op: 2,5-3-3-5, de rest auto
Geheugen timings liggen aan het geheugen, hoe laag die kunnen @ 2,6V
Daarna druk ik op reset knop en dan prime95 draaien
PCI latency op 128.
Ik heb trouwens een Sata harde schijf.
Die zat op dat moment op poort 4 van de S-ata aansluitingen
[ Voor 9% gewijzigd door Archimond op 29-01-2006 00:50 ]
Anoniem: 159326
zoals ik al eerder in dit topic heb gezegt krijg ik rare artifacts wanneer ik iets met 3D doe (games, 3dmark en zelfs de helpconsole van directx) dit zou misschien liggen an het feit dat hij te warm word nou heb er zon zalmannorthbridge cooler opgezet maar het probleem is nog niet verholpen. Heeft iemand nog een andere suggestie want volgens mij is de videochip gewoon kapot....
Haal de stekker eens uit je PC, druk een paar keer op de aan/uit knop en probeer het dan nog eens. Hier geen problemen met het onboard video.
ik heb het ook, en mijn router geeft aan dat als een verbinding geen 100 Mbps is de led oranje wordt, de netwerkpoort op deze bordjes zijn gigabit, misschien dat je router dat niet snapt? bij mijn linksys router was het na een firmware update verdwenenFrank2006 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:36:
Ik heb 2 dagen geleden 2 van deze borden aangeschaft voor kantoor gebruik en ze werken eigenlijk prima. Alleen is er iets aan de hand met de onboard lan.
Ik heb ook een probleem gehad met het afspelen van TS streams. ik kreeg na een kwartier kijken last van een blokkerig effect.als de htbehuizing open bleef was het probleem verholpen,, ik heb nu boven het vga koelblok wat gaatjes in de kast geboord (wel netjes uiteraard) en er een sharkoon silent fannetje boven gehangen. probleem heeft zich nu niet meer voorgedaan.Anoniem: 159326 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 18:14:
zoals ik al eerder in dit topic heb gezegt krijg ik rare artifacts wanneer ik iets met 3D doe (games, 3dmark en zelfs de helpconsole van directx) dit zou misschien liggen an het feit dat hij te warm word nou heb er zon zalmannorthbridge cooler opgezet maar het probleem is nog niet verholpen. Heeft iemand nog een andere suggestie want volgens mij is de videochip gewoon kapot....
Zou toch eigenlijk niet mogen. Op de mijne kan ik probleemloos een uur lang Need For Speed Underground 2 spelen op 1024x768 zonder problemen.Anoniem: 145231 schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 12:05:
[...]
Ik heb ook een probleem gehad met het afspelen van TS streams. ik kreeg na een kwartier kijken last van een blokkerig effect.als de htbehuizing open bleef was het probleem verholpen,, ik heb nu boven het vga koelblok wat gaatjes in de kast geboord (wel netjes uiteraard) en er een sharkoon silent fannetje boven gehangen. probleem heeft zich nu niet meer voorgedaan.
Het lijkt me sterk dat het verholpen is na een BIOS update, maar misschien het proberen waard?
Ik ben bezig met de Cool 'n Quiet feature op dit mobo en heb alle stappen ondernomen om het te activeren. Voor het uitlezen van de waardes gebruik het Asus Probe II die op de meegeleverde cd-rom stond van het mobo.
systeem: AMD Athlon 3500+ en 2 reepjes Corsair 256 MB DDR geheugen Ik gebruik geen pci sloten aangezien ik van alle onboard features gebruik maak.
Bij Asus Probe II krijg ik een waarschuwing in het rood over de Vcore waarde. Deze staat bij Nominal Value op 1.52 en bij Current Value op rond de 1.17. Is dat ( te ) laag ? Zo ja, hoe pas ik dit weer aan ?
CPU temp: 37 graden
MB temp: 31 graden
PWR temp: 36 graden
CPU fan speed: 1630 ( losse coolermaster cooler )
Chassis speed: 1350
Bij voorbaat dank voor de input
systeem: AMD Athlon 3500+ en 2 reepjes Corsair 256 MB DDR geheugen Ik gebruik geen pci sloten aangezien ik van alle onboard features gebruik maak.
Bij Asus Probe II krijg ik een waarschuwing in het rood over de Vcore waarde. Deze staat bij Nominal Value op 1.52 en bij Current Value op rond de 1.17. Is dat ( te ) laag ? Zo ja, hoe pas ik dit weer aan ?
CPU temp: 37 graden
MB temp: 31 graden
PWR temp: 36 graden
CPU fan speed: 1630 ( losse coolermaster cooler )
Chassis speed: 1350
Bij voorbaat dank voor de input
Gewoon negeren als het systeem stabiel is. Hoe lager hoe beter.Graver256 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 21:25:
Ik heb een issue met de onboard audio. Als ik in WinAmp het afspelen pauzeer en dan weer verder laat gaan, speelt die alleen maar ruis af. Als ik nog een keer pauzeer en weer doorga, hoor ik weer muziek.
Ik heb de laatste audio drivers van de Asus site. Weet iemand hoe dit komt?
Hier heb ik ook wat (kleine) problemen met het onboard geluid. Tijdens het afspelen van muziek of een TV-opname geen probleem. Maar wanneer ik foto's kijk en muziek afluister in MCE en ik zap naar de volgende foto stoort de muziek, dit gebeurd niet wanneer de volgende foto geladen wordt in een diavoorstelling.OlafvdSpek schreef op maandag 06 februari 2006 @ 14:00:
Ik heb een issue met de onboard audio. Als ik in WinAmp het afspelen pauzeer en dan weer verder laat gaan, speelt die alleen maar ruis af. Als ik nog een keer pauzeer en weer doorga, hoor ik weer muziek.
Ook mist 'ie regelmatig het "klikje" bij het bladeren door het MCE menu.
hmmm, ik wil ook een super klein kastje en een mATX bordje, liefst met AGP maar PCIE kan ook nog wel
Enige wat mij beetje tegenstaat is dat ik nu mijn 3000+ venice op 2500mhz kan draaien. Welke van de moederbordjes heeft enige overclock potentie... ik weet dat pifasten op 2900mhz wat nu lukt dan niet meer mogelijk is 
• Biostar 6100M9
• MSI RS480M2, Xpress 200
• Asus A8N-VM CSM
• Gigabyte GA-K8N51GMF
Ieman enige ervaring met overclocken van deze dingen? Of het gebruik icm een OCZ Membooster?
• Biostar 6100M9
• Asus A8N-VM CSM
• Gigabyte GA-K8N51GMF
Ieman enige ervaring met overclocken van deze dingen? Of het gebruik icm een OCZ Membooster?
XXXVI
Het is geen overklok moederbord, maar gistern liet ik de 3500+ toch als een 4100+ draaien!ephymerous schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:40:
hmmm, ik wil ook een super klein kastje en een mATX bordje, liefst met AGP maar PCIE kan ook nog welEnige wat mij beetje tegenstaat is dat ik nu mijn 3000+ venice op 2500mhz kan draaien. Welke van de moederbordjes heeft enige overclock potentie... ik weet dat pifasten op 2900mhz wat nu lukt dan niet meer mogelijk is
• Biostar 6100M9
• Asus A8N-VM CSM
• Gigabyte GA-K8N51GMF
Welke opties heb je mbt overclocken, is het mogelijk cpu/mem voltage op te schroeven? HTT Frequentie aan te passen etc?
XXXVI
De Biostar heeft het beste overclock mogelijkheden + voltages. Zoek maar naar een review. Helaas zijn de features minder.
Er is een nieuwe MSI moederbord pricewatch: MSI K8NGM2-FID, GeForce 6150 (m-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA)
MSI K8NGM2-FID, GeForce 6150 (m-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA) (tot 250mhz HTT)
Gigabyte heeft geen overclock opties, de MSI RS480M2 had ik hiervoor gehad, die werkte niet goed met mijn dual core CPU en onboard video (soms opeens restart). Met een PCI-E videokaart erin was er geen probleem. Die had ook helemaal geen overclock opties.
review: http://www.pcstats.com/ArtVNL.cfm?articleid=1865&page=11
http://episteme.arstechni...4000436731/r/795004846731
M-atx moederborden bespreking: http://www.hardforum.com/...php?t=900405&page=1&pp=20
s939 m-atx roundup: http://forums.sudhian.com...enterthread=y&STARTPAGE=1
Er is een nieuwe MSI moederbord pricewatch: MSI K8NGM2-FID, GeForce 6150 (m-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA)
MSI K8NGM2-FID, GeForce 6150 (m-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA) (tot 250mhz HTT)
Gigabyte heeft geen overclock opties, de MSI RS480M2 had ik hiervoor gehad, die werkte niet goed met mijn dual core CPU en onboard video (soms opeens restart). Met een PCI-E videokaart erin was er geen probleem. Die had ook helemaal geen overclock opties.
review: http://www.pcstats.com/ArtVNL.cfm?articleid=1865&page=11
http://episteme.arstechni...4000436731/r/795004846731
M-atx moederborden bespreking: http://www.hardforum.com/...php?t=900405&page=1&pp=20
s939 m-atx roundup: http://forums.sudhian.com...enterthread=y&STARTPAGE=1
[ Voor 5% gewijzigd door Archimond op 08-02-2006 03:08 ]
Ik kijk uit nieuwsgierigheid op ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/socket939/A8N-VMCSM/
en wat zie ik daar? Een nieuwe BIOS : 0702csm.zip 09/02/06
Op de diverse sites is er nog geen sprake van...
Staat inmiddels ook op de website:
http://support.asus.com/d...=en-us&model=A8N-VM%20CSM
Readme.txt:
Usage:
AFUDOS /i0702.ROM
1. Update nVidia RAID ROM
1. Fix after resume from S1 would got black screen.
2. If PCIEX1 LAN Card installed on PCIEX16 slot,the system can not power on.
3. Single/Dual Channel DRAM mode and Unbuffered/ECC DIMM(s) information should be post under DRAM clocking.
4. Patch Matrox PHE128APV PCIE CARD
Ik heb 'm nog niet geprobeerd (mijn pc staat lekker te stampen).
Maar ga vooral je gang!
Readme.txt:
Usage:
AFUDOS /i0702.ROM
3. Single/Dual Channel DRAM mode and Unbuffered/ECC DIMM(s) information should be post under DRAM clocking.
Maar ga vooral je gang!
[ Voor 11% gewijzigd door MarkII op 09-02-2006 21:42 . Reden: link aangepast. .tw werkt niet meer. ]
Dat zat er natuurlijk dik aan te komen aangezien de 0610 vrij snel van de site gehaald werd vanwege een probleem met bepaalde RAID configuraties. De 0702 is waarschijnlijk de 0610 waarbij het RAID probleem is opgelost.MarkII schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:01:
Ik kijk uit nieuwsgierigheid op ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/socket939/A8N-VMCSM/
Readme.txt:
Usage:
AFUDOS /i0702.ROM
Maar ga vooral je gang!
Hoe dan ook, ik ga 'm even proberen zodra ik thuis ben
Zijn er trouwens meer mensen die de survey voor dit moederbord hebben ingevuld? Ik ben wel een beetje benieuwd naar de gemiddelde tevredenheid. Ik heb 'm ingevuld en ben zeer tevreden over het moederbord
Anoniem: 168278
Bedankt voor de tip, die zalman heb ik n.a.v jouw verhaal ook op m'n nforce 430 chipje geplakt. Ik hoop dat het alleen geen problemen zal geven met pci kaartjes, door het formaat van het bordje zit alles wel erg priegeldicht op elkaar.Archimond schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 23:09:
Ik heb het moederbord nu ook goed geinstalleerd, alles werkt behalve de powerled, moet het label op de kabel naar boven of naar onder wijzen? Ik heb het boven de HDD led aansluiting aangesloten.
De CPU fan kan je mooi met Speedfan regelen, maar de casefan niet. Heeft iemand daarvoor een oplossing?
Om de Southbridge 430 chip zitten 2 gaten, daar kan dus wel een Zalman ZM-NB47J op geplaatst worden. Momenteel heb ik een USB kerstboompje daarop staan
Omdat de 6150 chip een beetje een gammele koeler heeft en geen pasta daaronder, denk ik dat het misschien ook verstandig is om daar eenzelfde zalman op te zetten, maar dat zoek ik later wel uit. ( de beschrijving meldt namelijk is compatible with all northbridge chipsets that do not have a built-in graphics chipset..
Overigens, die passieve koeler kost rond de 3 euro via de webwinkel, in een echte winkel betaal je daar al gauw 13 euro voor. Je krijgt voor dat geld : 2 brackets om de koeler naar de gaatjes op je bord te sturen, een tube koelpasta en een paars aluminium koelblokje.
Op het bord (rev 1.01) staat ook geschreven dat daar in principe een blokje op moet. Ik vind het een beetje matig dat Asus ook daar op beknibbelt. Voor een paar euro's meer was het bord helemaal af en een gegarandeerd beter succes
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 168278 op 10-02-2006 13:05 ]
Ja dat vind ik ook vreemd, maar de northbridge heeft wel wat koelpasta, maar lang niet genoeg en is ook te snel hard geworden, waardoor die nu niet goed plakt.
Ik heb niks op de soutbridge en de northbridge koeler maar niks mee gedaan (heb geen koelpasta meer).
Als ik had geweten dan had ik de MSI genomen, want dit bord is duidelijk te snel gereleased.
Momenteel heb ik de nieuwste BIOS erop, maar ik merk niet echt groot verschil met de oudere. Weet iemand of er ooit nog support komt voor het regelen van de systeemfan aansluiting?
Ik heb niks op de soutbridge en de northbridge koeler maar niks mee gedaan (heb geen koelpasta meer).
Als ik had geweten dan had ik de MSI genomen, want dit bord is duidelijk te snel gereleased.
Momenteel heb ik de nieuwste BIOS erop, maar ik merk niet echt groot verschil met de oudere. Weet iemand of er ooit nog support komt voor het regelen van de systeemfan aansluiting?
Anoniem: 4726
Mijn vriendin heeft ook dit bordje, wat zou een goede niet te dure grafische kaart zijn ipv de onboard kaart, want deze is toch wel wat zwakjes.
Voor welke software op welke monitor?Anoniem: 4726 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 23:57:
Mijn vriendin heeft ook dit bordje, wat zou een goede niet te dure grafische kaart zijn ipv de onboard kaart, want deze is toch wel wat zwakjes.
Wij gebruiken gewone 19" CRT's en het gaat dan om een grafische kaart die beter geschikt is voor het spelen van spellen als B&W 2, de SIMS-2OlafvdSpek schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 00:03:
[...]
Voor welke software op welke monitor?
Dus eigenlijk een goede budget kaart, ik kan namelijk weinig vinden over de snelheid van de Nvidia 6150 t.o.v. budget kaarten.
Ook krijg ik de indruk dat de 6150 grafisch niet te overklokken is.
Ik heb de 0702 BIOS geinstalleerd. Ik kan geen verschillen ontdekken. (positief of negatief)
Maar ik had dan ook eigenlijk geen problemen behalve dat het Vcore voltage standaard te hoog wordt gezet voor mijn proc (Athlon64 3200+ Venice). En de Vcore is ook niet lager dan 1.17v te krijgen. Ook niet met CrystalCPUID.
Ik gebruik nu trouwens CrystalCPUID ipv Cool'n'Quiet. CnQ werkte wel goed maar mijn proc kreeg een Vcore van 1.48v op de hoogste stand. Via CrystalCPUID nu 1.21v.
Maar ik had dan ook eigenlijk geen problemen behalve dat het Vcore voltage standaard te hoog wordt gezet voor mijn proc (Athlon64 3200+ Venice). En de Vcore is ook niet lager dan 1.17v te krijgen. Ook niet met CrystalCPUID.
Ik gebruik nu trouwens CrystalCPUID ipv Cool'n'Quiet. CnQ werkte wel goed maar mijn proc kreeg een Vcore van 1.48v op de hoogste stand. Via CrystalCPUID nu 1.21v.
hmm, jammer is dat. Ik ging ook blind af op de best buy tip van tweakers. Wat heeft die MSI K8NGM2-FID beter geregeld dan de Asus? Ik zag dat er wat extra geluidspoortjes op de MSI zaten en dat er een realtek chip ipv adi voor asus op zit.Archimond schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 20:20:
Ja dat vind ik ook vreemd, maar de northbridge heeft wel wat koelpasta, maar lang niet genoeg en is ook te snel hard geworden, waardoor die nu niet goed plakt.
Ik gok dat die onder de Geforce 6200 zit.Anoniem: 4726 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:32:
Wij gebruiken gewone 19" CRT's en het gaat dan om een grafische kaart die beter geschikt is voor het spelen van spellen als B&W 2, de SIMS-2en de Need foor Speed Most Wanted.
Dus eigenlijk een goede budget kaart, ik kan namelijk weinig vinden over de snelheid van de Nvidia 6150 t.o.v. budget kaarten.
Maar zoek eens benchmarks op van de games die je gaat spelen en kijk dan wat de goedkoopste kaart is die toch aan de eisen voldoet.
6150 is wel over te clocken met coolbits te vinden bij Guru3D, maar het helpt niks 
NFS most wanted heb ik geprobeerd, zelfs met de laagste settings gaat het schokkerig.
Wat je minimaal nodig hebt is een 6600GT of X800 pro. Een 6200 is haast evensnel en de 6600 is niet veel sneller. Ook een X300 en X600 zijn niet veel sneller dan de 6150.
NFS most wanted heb ik geprobeerd, zelfs met de laagste settings gaat het schokkerig.
Wat je minimaal nodig hebt is een 6600GT of X800 pro. Een 6200 is haast evensnel en de 6600 is niet veel sneller. Ook een X300 en X600 zijn niet veel sneller dan de 6150.
Ik heb gisteren het nieuwe BIOS erin geladen, geen problemen verder.
Wat me echter wel opgevallen is (was bij het vorige BIOS ook het geval) is dat wanneer je de HTT hebt aangepast en de computer uit stand-by komt dat de HTT weer op de standaard snelheid staat. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Wat me echter wel opgevallen is (was bij het vorige BIOS ook het geval) is dat wanneer je de HTT hebt aangepast en de computer uit stand-by komt dat de HTT weer op de standaard snelheid staat. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik weet niet of het door het nieuwe bios komt, maar sinds ik van 0506 naar 0702 ben overgestapt lijkt het erop dat het resumen vanuit hibernate en standby juist meer problemen maakt. Ik kan het niet goed beoordelen want ik heb met het oude bios slechts een of twee keer hibernate en standby gebruikt, maar nu blijft hij hangen met alleen een leeg buroblad in beeld. Ik ga weer terug naar de oude, ben benieuwd of het wat oplost.
Ik heb trouwens ook net nog een koelblokje op de andere chip geplakt, exact de zelfde. Op het gevoel wordt hij toch ook redelijk warm.
Ik heb trouwens ook net nog een koelblokje op de andere chip geplakt, exact de zelfde. Op het gevoel wordt hij toch ook redelijk warm.
De 6150 scoort redelijk gelijk aan de 6200 met turbocache. Voor een beetje gaming is een 6600 "minimaal" aan te raden. Zelf heb ik er een 6800GT/256MB in zitten. Ik kan er eigelijk alles wel mee spelen (in 1024*786 zonder al teveel grafische fratsen).Anoniem: 4726 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:32:
[...]
Wij gebruiken gewone 19" CRT's en het gaat dan om een grafische kaart die beter geschikt is voor het spelen van spellen als B&W 2, de SIMS-2en de Need foor Speed Most Wanted.
Wil je veel eyecandy, sla dan de 6x00 serie gewoon over en zoek je heil bij een 7800GT of beter.
ATi is ook absoluut een alternatief. Een X800/X850 levert nette prestaties, ongeveer gelijk aan de 6800 series van nVidia. De X1900 (ietsjes sneller dan de 7800 series) is natuurlijk het neusje van de zalm: kost wat, maar dan heb je ook wat
In NFSMW is een 6800GT opzich prima. Het spel speelt netjes, mits je niet teveel eyecandy gebruikt. Wil je graag op 1280*1024 met 6xAA en 16xAF spelen, dan ga je het met een 6800GT niet trekken en zal je helaas door moeten sparen voor een 7800GTX.
Anoniem: 159326
Ik heb een northbridge cooler van zalman erop gezet maar het zin nog even los als eerst...Anoniem: 168278 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:00:
[...]
Bedankt voor de tip, die zalman heb ik n.a.v jouw verhaal ook op m'n nforce 430 chipje geplakt. Ik hoop dat het alleen geen problemen zal geven met pci kaartjes, door het formaat van het bordje zit alles wel erg priegeldicht op elkaar.
Omdat de 6150 chip een beetje een gammele koeler heeft en geen pasta daaronder, denk ik dat het misschien ook verstandig is om daar eenzelfde zalman op te zetten, maar dat zoek ik later wel uit. ( de beschrijving meldt namelijk is compatible with all northbridge chipsets that do not have a built-in graphics chipset..
Overigens, die passieve koeler kost rond de 3 euro via de webwinkel, in een echte winkel betaal je daar al gauw 13 euro voor. Je krijgt voor dat geld : 2 brackets om de koeler naar de gaatjes op je bord te sturen, een tube koelpasta en een paars aluminium koelblokje.
Op het bord (rev 1.01) staat ook geschreven dat daar in principe een blokje op moet. Ik vind het een beetje matig dat Asus ook daar op beknibbelt. Voor een paar euro's meer was het bord helemaal af en een gegarandeerd beter succes
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 159326 op 12-02-2006 11:44 ]
Hier tot zover nog geen porblemen met stand-by (S3).winnubst schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 23:54:
Ik weet niet of het door het nieuwe bios komt, maar sinds ik van 0506 naar 0702 ben overgestapt lijkt het erop dat het resumen vanuit hibernate en standby juist meer problemen maakt. Ik kan het niet goed beoordelen want ik heb met het oude bios slechts een of twee keer hibernate en standby gebruikt, maar nu blijft hij hangen met alleen een leeg buroblad in beeld. Ik ga weer terug naar de oude, ben benieuwd of het wat oplost.
Bedoel je op de nVidia chip?winnubst schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 23:54:
Ik denk dat hij de andere Southbridge bedoeld waar standaard geen heatsink erop zit.
Heb je de koelpasta in een dun laagje goed verdeeld over de Chip? Probeer anders een beetje thermal adhesive of lijm aan 2 punten aan te brengen. Leg eerst voor 2 uur het moederbord plat neer zodat de heatsink erop rust.Anoniem: 159326 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 11:36:
[...]
Ik heb een northbridge cooler van zalman erop gezet maar het zin nog even los als eerst...
Bij mij ook. Ik las ergens dat het een week duurt voordat de pasta hard wordt. Nou, ik ben net zo benieuwd als jij. Uiteraard zeg ik dat omdat ik nog aan het sparen ben voor een degelijke amd64 en het bordje totnutoe nog niet eens aan is geweest..Anoniem: 159326 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 11:36:
[...]
Ik heb een northbridge cooler van zalman erop gezet maar het zin nog even los als eerst...
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt als je die koeler gewoon goed hebt vastgedraaid volgens de beschrijving. Op de site van Zalman staat zelfs een uitgebreid filmpje van hoe je het moet doen. Als je dat goed hebt gevolgd, dan zal dat blokje niet gaan schuiven..
Die pasta is bedoeld om kleine gaten op te vullen, niet om de koeler vast te lijmen.Anoniem: 168278 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:45:
Bij mij ook. Ik las ergens dat het een week duurt voordat de pasta hard wordt.
Sinds ik de nieuwstee BIOS gebruik heeft het moederbord moeite met een koude start, we moeten de PC tot wel 10x proberen te starten voordat ie het wil doen.
Hebben meer mensen hier ook last van?
Hebben meer mensen hier ook last van?
Ik gebruik het nieuwe BIOS nu een paar dagen zonder problemen. Als je problemen hebt zou 'k gewoon het oude terugzetten.
Dat heb ik ook geprobeerd, dit was bios 0506, echter nu zegt AFUDOS dat deze bios TOO OLD is..
, ik kan hem dan dus niet flashen.

Dit heb ik met een a8n sli deluxe eens gehad, ik heb toen met een bios editor de datum van de bios aangepast. (niet te ver vooruit, anders blijf je de volgende keer ook editten.Anoniem: 4726 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 00:08:
Dat heb ik ook geprobeerd, dit was bios 0506, echter nu zegt AFUDOS dat deze bios TOO OLD is.., ik kan hem dan dus niet flashen.
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Oh, da's lekker. Misschien tijdens het opstarten met F2 (of ALT-F2 o.i.d. weet de combinatie niet uit m'n hoofd)
Kan de Asus Update utility het ook niet?Anoniem: 4726 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 00:08:
Dat heb ik ook geprobeerd, dit was bios 0506, echter nu zegt AFUDOS dat deze bios TOO OLD is.., ik kan hem dan dus niet flashen.
Ik heb de bios op verschillende manieren proberen te flashen, via ALT-F2 en via DOS, beide zonder succes. Ik kan Asus Update nog eens proberen maar ik heb daar weinig hoop in.
Beetje jammer de problemen van de laatste tijd, bordje leek het eerst zo goed te doen en hier zit mijn vriendin echt niet op te wachten... een bak die je meer dan 10x AAN/UIt moet zetten.
Beetje jammer de problemen van de laatste tijd, bordje leek het eerst zo goed te doen en hier zit mijn vriendin echt niet op te wachten... een bak die je meer dan 10x AAN/UIt moet zetten.
Waarom heb je het BIOS geupgrade eigenlijk?Anoniem: 4726 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 22:37:
Don't fix things that aint broken.
Het is helemaal niet zeker dat het aan deze bios heeft gelegen, echter om dat uit te sluiten wil ik weer graag terug naar de oudere versie, wat dus een probleem blijkt te zijn.
Bios updaten is bij dit bordje misschien nog wel nuttig aangezien het nog maar net uit is.
Bios updaten is bij dit bordje misschien nog wel nuttig aangezien het nog maar net uit is.
Waarom dan? Een nieuwe versie is geen doel op zich.Anoniem: 4726 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:23:
Klopt... maar vaak zie je dat na een release van een bord er nog een paar BIOS updates nodig zijn om e.e.a. te optimaliseren, tenminste dat is mijn eigen ervaring.
Heb door de jaren heen toch de meeste bekende merken wel gehad, behalve ASUS..door de veelal goede verhalen die ik over ASUS las had ik verwacht een stabiel en prettig bordje te krijgen
Het is de nieuwe bak van mijn vriendin en die moet het gewoon probleemloos doen...en dat doet ie nou niet. Dit is natuurlijk al het tweede bordje... het eerste ligt hier ook nog om terug te sturen.. kan ik deze er gelijk bij doen....
Heb door de jaren heen toch de meeste bekende merken wel gehad, behalve ASUS..door de veelal goede verhalen die ik over ASUS las had ik verwacht een stabiel en prettig bordje te krijgen
Het is de nieuwe bak van mijn vriendin en die moet het gewoon probleemloos doen...en dat doet ie nou niet. Dit is natuurlijk al het tweede bordje... het eerste ligt hier ook nog om terug te sturen.. kan ik deze er gelijk bij doen....

Je hebt twee csm borden die allebei niet goed draaien? Zou het dan niet aan andere hardware (proc/geheugen/voeding) kunnen liggen?
Anoniem: 168710
mijn Asus A8N-VM CSM draaid al een paar dagen redelijk, ook met de nieuwe bios!
Alleen in windows zag hij alleen mijn dvd speler en niet mijn NEC ND-3550, in de bios was dit wel netjes vermeld. Miss nog wat prutsen met master en slave heb nu tijdelijk alleen de NEC ND-3550 draaide.
Ik had alleen wel wat meer van de videokaart verwacht, san andreas draaid niet echt super...
next upgrate in 3 dagen wordt:
2x 1gig DDR twinmos
2x Seagate Barracuda 7200.9 80 GB, 8 MB, Serial ATA II/300 (RAID0) Winxp
Ik benieuwd wat dit extra gaat brengen, ik draai nu zo.
Asus A8N-VM CSM
onboard VGA@ 19inch CRT
AMD Athlon 64 3700+ San Diego (2,2GHz, 1MB)
2x 256MB PC2700 DDR (A Merk)
Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 2MB)
NEC ND-3550
Alleen in windows zag hij alleen mijn dvd speler en niet mijn NEC ND-3550, in de bios was dit wel netjes vermeld. Miss nog wat prutsen met master en slave heb nu tijdelijk alleen de NEC ND-3550 draaide.
Ik had alleen wel wat meer van de videokaart verwacht, san andreas draaid niet echt super...
next upgrate in 3 dagen wordt:
2x 1gig DDR twinmos
2x Seagate Barracuda 7200.9 80 GB, 8 MB, Serial ATA II/300 (RAID0) Winxp
Ik benieuwd wat dit extra gaat brengen, ik draai nu zo.
Asus A8N-VM CSM
onboard VGA@ 19inch CRT
AMD Athlon 64 3700+ San Diego (2,2GHz, 1MB)
2x 256MB PC2700 DDR (A Merk)
Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 2MB)
NEC ND-3550
Denk ik niet, bij het "eerste" bordje is de onboard VGA kapot, rest werkte nog stabiel, bij dit tweede bordje is het AAN zetten een probleem, als ie het eenmaal doet (na 10x proberensWORDs schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 23:02:
Je hebt twee csm borden die allebei niet goed draaien? Zou het dan niet aan andere hardware (proc/geheugen/voeding) kunnen liggen?
Ik heb een raar probleem met de volgende combinatie:
Asus A8N-VM CSM
Athlon64 X2 4800+
2x 1GB PC3200 (dual channel) (spd timings)
2x Samsung Spinpoint SP2504C 250GB SATAII (RAID 0)
Creative X-Fi XtremeMusic
Hauppauge WinTV PVR-500MCE
Silverstone SST-30NF Fanless
Dit alles passief gekoeld in een HFX Media PC behuizing
Systeem draait stabiel, gewoon goed, alleen problemen met Cool&Quiet. Op zich werkt het goed, hij switch goed tussen 5x en 12x alleen telkens wanneer dit gebeurt (van langzaam naar snel) flikkert het beeld even. Het ligt niet aan het scherm, aangezien dit gebeurt op de analoge uitgang op een 15"TFT en een 18"TFT. Maar ook op de DVI uitgang naar HDMI ingang op een Pioneer 50" HDTV.
Zou de voeding aan de lichte kant zijn? Zat eerst een 650W sweex
voeding in en nu dus de passieve Silverstone. Bij beide kwam exact hetzelfde probleem voor. Wat ik nog ga proberen: nieuwe driver voor Cool&Quiet installeren en nieuwe bios erin flashen.
Hebben meer mensen hier last van en weet iemand wat dit veroorzaakt?
Asus A8N-VM CSM
Athlon64 X2 4800+
2x 1GB PC3200 (dual channel) (spd timings)
2x Samsung Spinpoint SP2504C 250GB SATAII (RAID 0)
Creative X-Fi XtremeMusic
Hauppauge WinTV PVR-500MCE
Silverstone SST-30NF Fanless
Systeem draait stabiel, gewoon goed, alleen problemen met Cool&Quiet. Op zich werkt het goed, hij switch goed tussen 5x en 12x alleen telkens wanneer dit gebeurt (van langzaam naar snel) flikkert het beeld even. Het ligt niet aan het scherm, aangezien dit gebeurt op de analoge uitgang op een 15"TFT en een 18"TFT. Maar ook op de DVI uitgang naar HDMI ingang op een Pioneer 50" HDTV.
Zou de voeding aan de lichte kant zijn? Zat eerst een 650W sweex
Hebben meer mensen hier last van en weet iemand wat dit veroorzaakt?
Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Wow! Wat een mooie specs voor een media center! Die RAID setup en CPU heb ik ook nog als opties open staan voor als 'ie wat trager wordt.
Ik zou inderdaad eerst even een BIOS update doen, misschien dat het helpt.
Ik zou inderdaad eerst even een BIOS update doen, misschien dat het helpt.
Ja dit is wel ultieme stilte en snelheid
Alleen de harde schijven hangen niet in dempers...enige minpuntje.
Bios update ga ik zeker proberen.
Bios update ga ik zeker proberen.
[ Voor 15% gewijzigd door PSspike op 20-02-2006 16:00 ]
Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Geen enkele fan?PSspike schreef op maandag 20 februari 2006 @ 09:49:
Wat voor heatsinks heb je dan?

Deze kast heeft koellichamen aan de zijkant zitten. In totaal 4 aparte ribben, de cpu wordt gekoeld door 2 ribben (dmv heatpipes) en op de andere 2 kun je de vga en northbridge koelen.
Het is wel zo dat er binnenkort nog een 92mm papst fan in komt te hangen @1150RPM @12dBA. Zodat de overige componenten toch nog wat lucht over zich heen krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door PSspike op 20-02-2006 16:31 ]
Anoniem: 166028
Goedenmiddag!
Ik heb vandaag mijn nieuwe pc binnen gekregen en nu zit ik het met volgende probleem. Op de Asus A8N-VM CSM zit onboard LAN, maar het lukt me niet om op het internet te komen. Volgens BIOS en configscherm staat de netwerkkaart aan en is die verbonden, maar als ik verbinding probeer te maken, geeft de software van Wanadoo cable aan dat de netwerkkaart niet geinstalleerd is.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Op mijn oude pc werkt hetzelfde internet wel (met een pci-kaartje).
Ook werkt de audio onboard niet, maar als ik internet op kan, dan moet dat wel op te lossen zijn.
Alvast bedankt!
Ik heb vandaag mijn nieuwe pc binnen gekregen en nu zit ik het met volgende probleem. Op de Asus A8N-VM CSM zit onboard LAN, maar het lukt me niet om op het internet te komen. Volgens BIOS en configscherm staat de netwerkkaart aan en is die verbonden, maar als ik verbinding probeer te maken, geeft de software van Wanadoo cable aan dat de netwerkkaart niet geinstalleerd is.
Ook werkt de audio onboard niet, maar als ik internet op kan, dan moet dat wel op te lossen zijn.
Alvast bedankt!
Ik had deze kast in bestelling staan. Echter komt er een andere aan. Hier wacht ik nog even op en maak dan mijn keuze tussen beide kasten.PSspike schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:24:
[afbeelding]
Deze kast heeft koellichamen aan de zijkant zitten. In totaal 4 aparte ribben, de cpu wordt gekoeld door 2 ribben (dmv heatpipes) en op de andere 2 kun je de vga en northbridge koelen.
Het is wel zo dat er binnenkort nog een 92mm papst fan in komt te hangen @1150RPM @12dBA. Zodat de overige componenten toch nog wat lucht over zich heen krijgen.
Voordelen:
Voeding passief en extern, warmte van de voeding blijft dus buiten de kast.
Kleiner (7 cm minder diep, 5,5 cm minder hoog)
Mooier (kwestie van smaak)
Twee hd's in silent case mogelijk
Nadelen:
Voeding extern (weer een extra item)
PCI-e en pci via riser, niet alle borden gaan dus passen.
Geen floppy aan achterzijde, maar met een aangepaste xp cd heb je ook geen flop nodig
Ik hoop dat de am2 opvolger van de 430 een 7300 achtige gpu heeft, anders zal het een losse videokaart worden, een 7300 of 7600. 1080i en p zijn dan ook mogelijk. Dit in combinatie met de 35 watt 3800+ X2 lijkt me een killer htpc. De geluidskaart heb ik al besteld en binnen. Een lynxtwo-B. Nadeel is erg veel wachttijd. Voor de kast, 35 watt 3800+ X2 am2, 7600(indien nodig) en am2 nforce borden leverbaar zijn hebben we het vast over mei/juni.
Ik had ook rare problemen met de netwerkkaart op de csm borden. Uitschakelen van de kaart in windows geeft een foutmelding en lukt niet.Anoniem: 166028 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:30:
Goedenmiddag!
Alvast bedankt!
[ Voor 24% gewijzigd door |sWORDs| op 20-02-2006 18:00 ]
Die nieuwe is idd een stuk mooier/eleganter...maar zoals je zegt vrij klein, bij deze past alles maar net...
Maar goed, ik ga hem zeker bewonderen op de CeBit beurs
Wil ook niet zeggen dat jouw kast niet mooi is, ik had m al in bestelling staan en misschien dat ik hem alsnog wel neem als er geen bord in kan die ik wil hebben. Ben namelijk een beetje bang dat alleen specifieke pentium m borden gaan passen en ik wil graag een 35 watt x2.PSspike schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:41:
Die nieuwe is idd een stuk mooier/eleganter...maar zoals je zegt vrij klein, bij deze past alles maar net...
Hoe denk je dat het qua koeling zal gaan met een 7600 kaart? (via de heatpipes)
[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 20-02-2006 18:46 ]
ik verwacht dat 1 koelblok een 7600 wel koel moet kunnen houden, desnoods monteer je hem op 2 koelblokken, aangezien deze chipset al passief gekoeld in de kast zit. Chipset wordt ook wel warm maar met een laag toerige fan in het systeem gaat het zeker goed voor lange tijd.sWORDs schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:45:
Hoe denk je dat het qua koeling zal gaan met een 7600 kaart? (via de heatpipes)
de 35Watt versie van de X2 is absoluut een aanrader, want de 110Watt X2 4800+ is nu echt een heethoofd in de kast
Dit komt vooral door de verliezen die die oploopt van cpu-->koelblokje-->plaatje/4 heatpipes/plaatje --> de 4 heatpipes tussen 2 plaatjes aangesloten op de grote koelblokken.
Zonder C&Q gaat ie over de 65 graden heen
Ik ga mce pc's maken voor een prof. audio zaak. Een fan is geen optie. Wat ik dus wil is 100% passief, vandaar dat de externe passieve voeding van de m20 me meer aanspreekt dan een interne passieve voeding in een c30. De 35watt versie moet wel, anders ben ik bang voor een te hoge warmte ontwikkeling in de kast en de mosfets van het bord gaan dat niet leuk vinden. Een htpc zal vaak lange tijd aan staan en onderklokken is dan ook iets wat ik wil gaan doen, i.e.g. bij een 7600 en misschien ook voor de 35 watt cpu. 1,5 ghz moet ruim voldoende zijn voor mce en hopelijk kan het voltage dan wat omlaag. Iets anders waar ik me zorgen over maak is de dvdspeler danwel brander. Stille varianten worden eigenlijk niet meer gemaakt. Toshiba en samsung schijnen relatief stil te zijn, maar ik kan nergens testen vinden met geluidsproductie.PSspike schreef op maandag 20 februari 2006 @ 19:11:
[...]
ik verwacht dat 1 koelblok een 7600 wel koel moet kunnen houden, desnoods monteer je hem op 2 koelblokken, aangezien deze chipset al passief gekoeld in de kast zit. Chipset wordt ook wel warm maar met een laag toerige fan in het systeem gaat het zeker goed voor lange tijd.
de 35Watt versie van de X2 is absoluut een aanrader, want de 110Watt X2 4800+ is nu echt een heethoofd in de kast![]()
Dit komt vooral door de verliezen die die oploopt van cpu-->koelblokje-->plaatje/4 heatpipes/plaatje --> de 4 heatpipes tussen 2 plaatjes aangesloten op de grote koelblokken.
Zonder C&Q gaat ie over de 65 graden heen
Als-tie nou gebouwd was op enkel mATX of ITX dan had ik hem genomen. Ik zit nl met de diepte van de kast, en op zich is 45 naar 38cm natuurlijk een verbetering, maar haal die ATX borden eruit en je wint nogmaals makkelijk 8cm of meer...sWORDs schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:56:
Ik had deze kast in bestelling staan. Echter komt er een andere aan. Hier wacht ik nog even op en maak dan mijn keuze tussen beide kasten.
Voordelen:
Voeding passief en extern, warmte van de voeding blijft dus buiten de kast.
Kleiner (7 cm minder diep, 5,5 cm minder hoog)
Mooier (kwestie van smaak)
Twee hd's in silent case mogelijk
Nee, voorlopig is voor mijn CSM bordje, gezien de max diepte, enkel de Silverstone LC06 bruikbaar...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Beetje versterker is ook zo diep, voor het doeleinde waar ik het voor ga gebruiken heb ik net als jij geen keus. Voor passief zijn er niet veel opties, net als voor m-atx.Mars Warrior schreef op maandag 20 februari 2006 @ 21:40:
[...]
Als-tie nou gebouwd was op enkel mATX of ITX dan had ik hem genomen. Ik zit nl met de diepte van de kast, en op zich is 45 naar 38cm natuurlijk een verbetering, maar haal die ATX borden eruit en je wint nogmaals makkelijk 8cm of meer...
Nee, voorlopig is voor mijn CSM bordje, gezien de max diepte, enkel de Silverstone LC06 bruikbaar...
Maar welke ik mooier dan de lc06 vind is de 302 van ahanix:

w00t. Alleen matx borden maar wel 41 cm diep.
[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 20-02-2006 21:50 ]
Precies, irritant niet??? En dan ligt simpelweg aan de interne voeding!
Ze komen echter eerders met een echt ITX kastje uit:

en hier zit een 140watt externe voeding bij...
Als ze dat nu eens zouden weten te combineren met een tot zo'n 26-30cm diepte ingekorte 301/302... Wat zou mijn CSM bordje zich daar fijn in voelen
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Er is toch nog helemaal niets bekend over de 35 watt versie van de X2 qua prijs? Ik denk namelijk niet dat je die voor onder de € 1000,- gaat kunnen krijgen. Het totaal zou dan, inclusief software toch al snel richting de € 3000,- gaan vrees ik?
Voor een stille DVD brander moet je even in het topic over de bouw van mijn media center kijken
Voor een stille DVD brander moet je even in het topic over de bouw van mijn media center kijken
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 131347 op 20-02-2006 23:08 ]
Heb je de prijs van die geluidskaart al bekeken? 1300, dus die 1000 voor de proc maakt dan ook niet uit, maar ik reken op < 500 euro.Anoniem: 131347 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 23:07:
Er is toch nog helemaal niets bekend over de 35 watt versie van de X2 qua prijs? Ik denk namelijk niet dat je die voor onder de € 1000,- gaat kunnen krijgen. Het totaal zou dan, inclusief software toch al snel richting de € 3000,- gaan vrees ik?
Edit: LOL, ik had ook een hv5 en heb deze ook geïsoleerd. Maardan door tot achteraan en ook de vloer en de kap, daarna de voeding erin gepropt (moest dus strak tegen de isolatie..) Na vier maanden de voeding naar de haaien. Jij hebt die fout niet gemaakt. De plaatsing van je harddisk vind ik een beetje vreemd, onder de dvd maakt ie minder herrie. Tevens vind ik het raar dat je het over RAID hebt in je ts, RAID en htpc is not done, dan heb je dus twee schijven die tegelijkertijd herrie maken
Over de dvd, dvd's terug laten schakelen kan met verschillende software, maar ik wil een zo stil mogelijke dvdspeler, zoals de teac cd spelers van vroeger.
[ Voor 40% gewijzigd door |sWORDs| op 21-02-2006 00:53 ]
Ik heb er ook aan zitten denken om de hd te verplaatsen naar onderen, qua geluid zal dit niet veel uitmaken omdat de schijf lekker stil is.sWORDs schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 00:06:
[...]
Heb je de prijs van die geluidskaart al bekeken? 1300, dus die 1000 voor de proc maakt dan ook niet uit, maar ik reken op < 500 euro.
Edit: LOL, ik had ook een hv5 en heb deze ook geïsoleerd. Maardan door tot achteraan en ook de vloer en de kap, daarna de voeding erin gepropt (moest dus strak tegen de isolatie..) Na vier maanden de voeding naar de haaien. Jij hebt die fout niet gemaakt. De plaatsing van je harddisk vind ik een beetje vreemd, onder de dvd maakt ie minder herrie. Tevens vind ik het raar dat je het over RAID hebt in je ts, RAID en htpc is not done, dan heb je dus twee schijven die tegelijkertijd herrie maken
Over de dvd, dvd's terug laten schakelen kan met verschillende software, maar ik wil een zo stil mogelijke dvdspeler, zoals de teac cd spelers van vroeger.
Voor wat betrefd RAID, zoals je hebt gezien is het een mogelijkheid die geboden wordt, de Samsung is behoorlijk stil, en 2x behoorlijk stil is nog steeds behoorlijk stil
Er is inderdaad software die je DVD speler kan vertragen tijdens het afspelen van een film, maar waarom een apart tooltje gebruiken als er spelers zijn die het standaard al doen?
En ik denk niet dat de 35 watt versie van de X2 3800+ minder dan € 500,- zal zijn. De normale kost voor 939 al € 300,-. Maargoed, het houdt de economie draaiend zullen we maar zeggen
Overigens vind ik niet dat het heel veel zin heeft om lager te gaan proberen te zitten dan een bepaald aantal dB's, als het media center aanstaat, zit je toch TV te kijken, muziek te draaien of iets dergelijks, als het media center daar niet bovenuit komt is 't toch goed?
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 131347 op 22-02-2006 16:28 ]
Wat behuizing betreft heb ik viavia een kastje van hiper weten te bemachtigen:
(via http://www.hipergroup.com
deze is exact even diep als mijn versterker. (29 cm ) het enige nadeel (en dat is wel een echt nadeel) is dat ie door zijn wel erg geringe hoogte een erg lullig intern voedinkje heeft, die hadden ze beter extern kunnen maken of zo, want de hele kast wordt nu warm door de voeding, terwijl de rest van de compu niet warm wordt. (daarbij maakt dat originele fannetje een takkeherrie, meteen vervangen dus)
als ik dit kastje moets overdoen, zou ik hem iets hoger maken, zodat er 2 harddisks in kunnen, en 2 uitbreidingskaarten met een rizer ipv 1. en ik zou een manier zoeken om de voeding eruit te rukken. dat scheelt behoorlijk in de warmte.

(via http://www.hipergroup.com
deze is exact even diep als mijn versterker. (29 cm ) het enige nadeel (en dat is wel een echt nadeel) is dat ie door zijn wel erg geringe hoogte een erg lullig intern voedinkje heeft, die hadden ze beter extern kunnen maken of zo, want de hele kast wordt nu warm door de voeding, terwijl de rest van de compu niet warm wordt. (daarbij maakt dat originele fannetje een takkeherrie, meteen vervangen dus)
als ik dit kastje moets overdoen, zou ik hem iets hoger maken, zodat er 2 harddisks in kunnen, en 2 uitbreidingskaarten met een rizer ipv 1. en ik zou een manier zoeken om de voeding eruit te rukken. dat scheelt behoorlijk in de warmte.
ik gebruik nu 2x een 2,5' schijfje in raid en dat hoor je dus echt niet. de rest van de spulen staan op een andere computer en die wordt middels een gigabit verbinding benaderd (dan gaat ook 720p hd content prima)Ik heb er ook aan zitten denken om de hd te verplaatsen naar onderen, qua geluid zal dit niet veel uitmaken omdat de schijf lekker stil is.
Voor wat betrefd RAID, zoals je hebt gezien is het een mogelijkheid die geboden wordt, de Samsung is behoorlijk stil, en 2x behoorlijk stil is nog steeds behoorlijk stil anders kan er uiteraard een HD silencer geplaatst worden (of twee).
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 145231 op 24-02-2006 11:36 ]
De netto snelheid van gigabit is in de meeste gevallen niet zo hoog is mijn ervaring. Hoeveel Mb/sec krijg je eroverheen? Ik haal netto 110 Mb/sec.Anoniem: 145231 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 11:32:
ik gebruik nu 2x een 2,5' schijfje in raid en dat hoor je dus echt niet. de rest van de spulen staan op een andere computer en die wordt middels een gigabit verbinding benaderd (dan gaat ook 720p hd content prima)
Is dat mbit/s of mbyte/s?Anoniem: 131347 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:08:
[...]
De netto snelheid van gigabit is in de meeste gevallen niet zo hoog is mijn ervaring. Hoeveel Mb/sec krijg je eroverheen? Ik haal netto 110 Mb/sec.
In het eerste geval is het extreem laag en in het tweede geval extreem hoog.
Kleine b is bit
En aangezien hij de m braaf met een hoofdletter schrijft zal het dus wel geen foutje zijn.
Ik haal ook maar 210 Mbit van een raid0 array met twee 74 GB raptors naar een maxtor diamond max 9, het zijn de schijven die het niet meer bijbenen. (de andere kant op haal ik zo'n 300)
Ik haal ook maar 210 Mbit van een raid0 array met twee 74 GB raptors naar een maxtor diamond max 9, het zijn de schijven die het niet meer bijbenen. (de andere kant op haal ik zo'n 300)
[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 25-02-2006 02:15 ]
allright, het werkt nu al lekker:
a8n vm csm rev 1.01
boxed 3200+ venice
256 twinmos 2700
ibm 30 gb disk
linux draait als een prrrrrrshe
a8n vm csm rev 1.01
boxed 3200+ venice
256 twinmos 2700
ibm 30 gb disk
linux draait als een prrrrrrshe
Die Maxtor haalt geen 30 mbyte/s?sWORDs schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 02:13:
Kleine b is bitEn aangezien hij de m braaf met een hoofdletter schrijft zal het dus wel geen foutje zijn.
Oh ja? Welke distributie? Bij mij wil het nog niet echt lukken met Ubuntu, gebruik je ook SATA? Bij mij crasht de machine erg gemakkelijk, ik geloof dat dat aan een combinatie van SATA en een slechte ACPI DSDT tabel ligt... Die dsdt kun je zelf fixen, maar daar heb ik nog niet zo veel tijd ingestoken...
Nee, de meeste schijven halen dit niet met schrijven als ze voor > 50% gevuld zijn. Test maar eens.
Let op:
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]