OK, aangezien dit al deel 2 van het FEAR topic is en de mensen hier al op pagina 19 zal ik ook even wat zinnings bijdragen... and IT AIN'T GONNA BE PRETTY... ahum .. ok ...
Naar aanleiding van de onmenselijke hype rondom dit spel heb ik de SP demo meteen gedownload toen 'ie uitkwam. Shit, wat was die spannend zeg, de eerste keer dat je 'm speelt in het donker met headphones op en stoned als een gamba-garnaal (je weet wel, zo'n grote garnaal). Zo eentje dus:
Maarja, op een gegeven moment wordt het weer licht, en wordt je zelf ook weer een beetje nuchter. Dus wat doe je dan... maar natuurlijk... je gaat de demo NOG EEN KEER uitspelen..! Maar wat blijkt dan!
Het begint al erg zwak.. blijkbaar kan iedereen in het complex van de badguy Paxton komen, je hoeft eigenlijk alleen maar een stukje met de auto door een steegje te rijden en vervolgens even onder een hekje door te kruipen en gebruik maken van de strategisch geplaatste ladders.
Nog een klein stukje door het riool lopen en het ongelovelijk angstaanjagende meisje te trotseren (wtf, alsof we dat soort cheesy 'horror' nog geen 1000x hebben gezien in japanse budget-films.. en ik het niet over Ringu, die was
pure class.
Je zou zeggen dat elk klein kind zo'n korte route zou kunnen afleggen. Maar zodra je als weer uit het riool komt en de eerst volgende deur binnengaat wordt je meteen beschoten! De 'supersoldiers' van Paxton zijn blijkbaar zo goed in het identificeren dat ze meteen het vuur openen als je al een millimeter van jezelf laat zien (ja ik heb de demo enkele malen op expert uitgespeeld). Dat zijn toch wel draconische maatregelen voor zo'n 'openbaar' gebied. Maar ok, ze zijn niet voor niets 'supersoldiers', aight?
Nou, het duurt niet lang voordat ze je flanken, sneaky routes nemen en je proberen om de tuin te leiden. Op het eerste gezicht zit het dus wel snor met die AI... maar wat blijkt nou als je beter op gaat letten: de supersoldiers springen tientallen keren door een raam terwijl ze ook gewoon de deur kunnen nemen, dat scheelt toch wel wat geld en glaswonden lijkt mij. Ze schreeuwen het uit als ze je gaan flanken waardoor ze het je wel erg makkelijk maken. En als ze geraakt worden roepen ze keihard 'OH SHIT' of 'FUCK'. Niet heel professioneel hè...
Maar toch is de AI wel het sterkste punt van het spel dus ik moet toch wel ietwat credit aan Monolith geven voor deze programmeer-prestatie.. hoewel de engine toch wel erg zwaar voor je systeem is (maar dat is natuurlijk niet meteen een minpunt..)
/me geeft credit...
Dan het een na sterkste punt, de graphics. Monolith heeft een degelijke engine afgeleverd. Mooie bump- en normalmapping, strakke schaduwen en vooral erg mooi gebruik van licht-particles tijdens de shootouts... op zich niks mis met de engine zelf dus...
Maar waarom ziet het spel er dan in godsnaam zo vreselijk slecht uit? Ik speel op een mid-highrange systeem (3400+, 1gb, 6800ultra) en het valt me op dat het leveldesign echt vreselijk slecht is.
Kijk bijvoorbeeld eens een stukje naarboven in dit topic, naar de screenshots van 'internetinfo'. Wat een kale muren, vierkante kamers en boven alles ONGEINSPIREERD design. Wat een vreselijke textures en simpele models... dit kan echt niet meer in 2005... ook al heb je nog zo'n geavanceerde engine, probeer er in godsnaam iets moois mee te maken!! Er is zoveel mogelijk met zo'n engine, waarom dan weer dezelfde vierkante kamers en onoriginele kantoren..
En dan het geluid...
Serieus, what the fuck! Sinds wanneer klinkt het trappen tegen een emmertje harder dan het schieten met je SMG of shotgun? Sinds wanneer klinkt een schot van een SMG eigenlijk zachter dan een voetstap? Dit slaat dus helemaal nergens op. Verder zijn de soundscapes echt extreem kaal voor een 'horror-suspense' spel. Ook niet kaal in goede, minimalistische zin, maar gewoon SAAI. De geluiden van de tegenstanders zijn echt vreselijk slecht afgemixed en het enige wat nog enigzins 'beefy' klinkt zijn de 'nades en de particle beam gun (de railgun)... daar tegenover staan dan weer de tenenkrommende voice-overs.. niet te harden.. wat een troep ..
Verder speelt het spel gewoon niet lekker. De movement is gewoon niet strak. De guns schieten niet lekker (dit komt mede door het zielige geluid wat ze voortbrengen). Een gevecht in FEAR is misschien de eerste paar keren nog uitdagend vanwege de, op het eerste gezicht, goede AI (die dus eigenlijk lachwekkend slecht blijkt te zijn), maar begint al snel te vervelen. De cinematische hallucinatie/horror stukjes maken veel goed maar zijn geen excuus voor zwakke gameplay.
Jammer, Monolith had toch wel veel talent in het maken van games, NOLF 1 en 2 waren echt klassiekers... maar hier slaan ze de plank echt TOTAAL mis..
OK, het is misschien geen verschrikkelijk slecht spel maar het is al de hype en lof echt niet waard. En dan bedoel ik vooral de lof voor de graphics en AI. Dat is dus gewoon zwaar overdreven.
IMHO.