Niet eens met een paar punten, eigenlijk.
Ik heb het idee dat je bij detail, scherpte en kleuren vooral over de textures praat, klopt dat? Dat heeft maar deels met de engine te maken (die bepaalt de mogelijkheden, en de filtering), dat lijkt me meer een kwestie van hogere resolutie plaatjes gebruiken met meer kleuren (en dan is het meer art design, en niet een direct gevolg van een 'verbeterde' engine).
Zowel FEAR 1 als FEAR 2 (en nog een handjevol andere games) gebruiken de Lithtech: Jupiter Ex engine. Bij FEAR 2 zie je dat een aantal features van die engine die duidelijk aanwezig waren in FEAR 1 minder gebruikt zijn.
Voorbeelden:
- full dynamic shadow / lighting
(ja, dat is nu een obsessie, ja
)
In FEAR 1 heeft zowat elk object een schaduw, die door verschillende lichtbronnen (waaronder muzzle flash) gemaakt kunnen worden. In FEAR 2 wordt shaduw systematisch
weggelaten. Je hebt lichtbronnen zat, maar niet de bijbehorende schaduw. Zaklamp? Geen schaduw. En dat terwijl ze het prima kunnen, zie de slingerende TL balk achter de tralies ergens.
- parallax mapping
Knal eens op een stuk beton in beide games en vergelijk het resultaat. FEAR 1: meer detail.
- soft shadows
Waar zijn die gebleven in FEAR 2?
FEAR 2 voegt ook wel nieuwe dingen toe, vooral effecten (bv het grain filter met bijbehorende onscherpte). De basis is hetzelfde (vergelijk eens voor de gein FEAR 2 zonder grain filter met FEAR 1)
Begrijp me goed, ik vind FEAR 2 er prima uitzien en vind het leuk om te spelen, maar ik denk dat er grafisch nog meer van gemaakt had kunnen worden. Een PC met een redelijke videokaart wordt niet tot de limiet gedreven, je zit toch wel over de 60 frames per second, in hi-res, met alles max. Dat is een beetje jammer van al die onaangetapte power, maar leuk voor mensen met een zwakkere PC. Als je dan ziet dat ze dingen weglaten (schaduw!) om dat te bereiken en geen keuze bieden om de details nog hoger te zetten, dan vind ik dat best wel teleurstellend.
Nieuws! Patch v1.02 is onderweg en waarschijnlijk deze week nog uit. Voorlopige patch notes afkomstig van de FEAR community manager Yurei:
I know everyone has been waiting patiently for the PC patch that we've been working on and I've been given the green light to release the patch notes today. We are currently in the final stages of testing and I've been told that unless we encounter a major problem, like the patch causes your computer to catch on fire (we really don't want that because we care about you guys), we'll be looking at a release next week.
V1.02 Patch
-Difficulty of Hard mode has been increased.
-Implemented a toggle for switching between widescreen (16:9) and full screen (4:3) in the Options|Performance|Advanced Settings menu
-Implemented a toggle for head bob in Options|Game Settings
-Implemented a toggle for film grain in the Options|Performance|Advanced Settings menu
-Leaving a multiplayer lobby now returns the player to the associated multiplayer menu instead of the front end main menu
-Added mp3 codec installer to ensure proper audio functionality
-Applied fix for energy weapon audio causing lag
-Applied fix for team balancing host options not being applied properly
-Changing team swap during selection and grace periods to swap at the next spawn
-Applied fix for team name showing as "undefined" after swapping teams
I'll post further updates when I have a concrete date/time for the patch release.
bron:
http://www.projectoriginc...rum/showthread.php?t=7446
Goed nieuws dus voor bezitters van een 4:3-scherm of het grain-filter-complex. Ik weet alleen niet of die mp3 codec install zo prettig is...
(waag het niet dat soort zooi in mijn Windows te proppen, onrein!
)