[cooling]hoe krijg ik mijn computer helemaal stil? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 17.206 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-10 15:40

BertV

Handgemaakt

Geen matches
Nas T schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:18:
[...]

het enigste wat ik hoor is wat gezoem van de schijf, en nog minder van de ventilators. Dit laatste los ik zo op, dit eerste ben ik nog over aan het denken
Ik heb zelf een seagate 7200.7 met een "Silentmaxx HD-Silencer 2.0" in een kast die van binnen volledig bedekt is met 3 cm dik isolatieschuim.

Het minimale geluid van de hardeschijf komt niet boven de ruisende spoelen van mijn moederbord uit.
(Deze ligt op een plankje buiten de systeemkast)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 10:09
Geen matches
heb je de schijven gekoeld? actief dan, mbv een ventilator?
En hoe warm worden je harde schijven dan?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Geen matches
Nas T schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:51:
heb je de schijven gekoeld? actief dan, mbv een ventilator?
En hoe warm worden je harde schijven dan?
Hardeschijf wordt niet extreem warm omdat de grote hitteveroorzakers, de CPU en GPU, niet de kast opwarmen.

De enige die dat doet is de passieve voeding, dat lijkt mee te vallen want de temperatuur van de schijf ligt net boven de 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
mijn schijf hier wordt best warm...heb hem nu in een hibl hdd20 box, van boven en onder geluidsisolerend, het ding zelf is van alu, dat geleidt de warmte. Ik vindt dat het best warm wordt(zijn dan wel 2 schijven)....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
BertV schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:33:
[...]

Ik heb zelf een seagate 7200.7 met een "Silentmaxx HD-Silencer 2.0" in een kast die van binnen volledig bedekt is met 3 cm dik isolatieschuim.

Het minimale geluid van de hardeschijf komt niet boven de ruisende spoelen van mijn moederbord uit.
(Deze ligt op een plankje buiten de systeemkast)
Wat voor CPU koeler gebruik jij dan wel?...

Dankzij mijn noppenschuim (foto's volgen nog) is mijn, vroeger zeeeeer luide, harde schijf enkel nog te horen als je je oor net naast de voorkant (open koeling-grillen) legt. Maar dan nog denk ik dat het zachte ruisen van mijn 120mm FAN @ 5V voor een groot deel de oorzaak is :P

Mijn CPU koeler is op dit moment nog standaard boxed koeler van intel. Omdat die idle geen lawaai maakt (stressed is het net alsof er een vluigtuig landt :X ) en het mediacenter op dit moment enkel gameserver is. Volgende week komt er een koperen Zalman 7000 is. Ja 7000, want de 7700 past niet in mijn case |:( => voeding zit in de weg...

Er is slechts 1 (bizar) ding dat mij op dit moment enorm stoort: Wanneer ik UTP-kabel aansluit begint mijn voeding opeens te "fluiten". Denk dak die eens ga omwisselen....... 8)7

Door de grote FAN's in de case (120 & 92 vooraan (intake off course) en 120mm in de voeding) "vibreert" de case op dit moment wat. Je hoort dit enkel als je hem op iets anders zet dan "vaste vloer" zoals een bureau,...
Maar aangezien hij op speciale pootjes in de living (mediacenter he :7 ) komt te staan, maakt dat niet veel uit.

1 leuke anekdote: Aangezien ik een intel-bord gekregen had van een maat kon ik geen Sempron plaatsen en moest ik voor de celeron gaan (wegens weinig $$).
Standaard draait de cpu op 2,66ghz. Ik heb hem op dit moment op 2,8 staan. Als de Zalman erop staat zou die op 3 gig draaien. Volgens internet-berichten zou die celeron zelfs 3,4gig halen! Maar toch zal een pentium 4 (laat staan hyper-threading) beter presteren omdat er minder cache in die celerons zit...

Anyway ik post 1 van de daagjes fotows

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 21:28:
[...]

Wat voor CPU koeler gebruik jij dan wel?...
Een Reserator die de Northbridge en CPU koelt, ook weer op een matje tegen de lichte brom.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 12-12-2005 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
ik krijg binnen kort de silenx fan, deze wordt naar mij verstuurd(hoop ik).
Ik zal hem testen zodra ik hem heb.

Kom er net ook achter dat ik niet de enige ben die aandacht aan dit onderwerp besteed:
ssst

[ Voor 39% gewijzigd door Nas T op 19-12-2005 19:44 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geen matches
Nas T schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:34:
ik krijg binnen kort de silenx fan, deze wordt naar mij verstuurd(hoop ik).
Ik zal hem testen zodra ik hem heb.

Kom er net ook achter dat ik niet de enige ben die aandacht aan dit onderwerp besteed:
ssst
offtopic:
Dat ben je al jaren niet. Er zijn talloze onderwerpen te vinden hoor. Ik heb zelfs eens een complete handleiding met foto's gemaakt en gepost hoe je de fan van een voeding kunt vervangen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Guardian Angel schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:40:
[...]

offtopic:
Dat ben je al jaren niet. Er zijn talloze onderwerpen te vinden hoor. Ik heb zelfs eens een complete handleiding met foto's gemaakt en gepost hoe je de fan van een voeding kunt vervangen.
Hoe vervang je de fan van een tempcontrolled voeding? ik maakte kortsluiting :p, maar het lijkt mij ook best moeilijk....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verreweg het meeste geluid in mijn barebone maakt de voeding. En dat is niet van de fan want die is vrijwel geruisloos, maar de spoelen of condensatoren kun je gewoon horen (piepen) :r
Iemand een oplossing daarvoor?

De nummer 2 geluidsveroorzaker is de samsung spinpoint schijf (In een zalman 2HC2 koeler/demper). Zo stil zijn die samsung's nou ook weer niet.

Ik heb nu al veel geld en tijd besteed aan het stil maken van mijn pc, maar blijkbaar is het gewoon onmogelijk. Het doel was om hem gewoon aan te kunnen laten staan als ik aan het slapen ben, maar dat is nog steeds niet gelukt. Iedere keer als ik de grootste geluidsveroorzaker het zwijgen op heb gelegd is er weer een nieuw 'herriemakend' onderdeel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 20:42:
Verreweg het meeste geluid in mijn barebone maakt de voeding. En dat is niet van de fan want die is vrijwel geruisloos, maar de spoelen of condensatoren kun je gewoon horen (piepen) :r
Iemand een oplossing daarvoor?

De nummer 2 geluidsveroorzaker is de samsung spinpoint schijf (In een zalman 2HC2 koeler/demper). Zo stil zijn die samsung's nou ook weer niet.

Ik heb nu al veel geld en tijd besteed aan het stil maken van mijn pc, maar blijkbaar is het gewoon onmogelijk. Het doel was om hem gewoon aan te kunnen laten staan als ik aan het slapen ben, maar dat is nog steeds niet gelukt. Iedere keer als ik de grootste geluidsveroorzaker het zwijgen op heb gelegd is er weer een nieuw 'herriemakend' onderdeel :(
Mag ik de specs weten van je systeem? Wat je voeding betreft: ik denk dat er dan niet veel opzit dan een nieuwe kopen...Ik denk wel dat je schijf zelf stil is, maar de trillingen de kast laten resoneren. Probeer eens de schijf los van de kast te houden(je kunt hem in je hand houden, maar dat is niet zonder risico), en luister dan nog eens.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Specs staan in mijn sig. De voeding is een 220watt barebone voeding, ik denk dat het erg moeilijk is om een sterkere te krijgen van hetzelfde formaat. Voltages etc zijn wel allemaal stabiel. Zou ik de spoelen en condensatoren met een lijmpistool kunnen bewerken om zo vibraties te voorkomen?

De hardeschijf zit in een zalman demper (rubbertjes). Idle is hij ook wel stil, maar zodra er activiteit is hoor je het typische ratel-geluid.

edit:
Aopen EX-18 barebone, AthlonXP-M 2600 @ 2500mhz, Geforce 6200@6600 +passief gemod, 2x512mb Kingston HyperX ddr400 @ 2-2-2-5, Samsung spinpoint 250gb + Zalman ZM2-HC2, Windows MCE

Dat dus :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geen matches
offtopic:
Niet iedereen heeft 'signature' aanstaan. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
stom van me! je signature...
Ik zou niet je spoelen met een lijmpistool bewerken. Denk aan oververhitting, ze zitten niet voor niets vrij, lijkt me. en aangezien het piepen is, lijkt het me een hoogfrequente trilling, wat je niet daarmee oplost. Of je zal je voeding moeten inpakken, of een nieuwe voeding kopen, en ik denk dat er heus wel een andere voeding te vinden is. Zoek naar reviews voor een stille voeding.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abacaxi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 19:05
Geen matches
Sjee ik zit maanden te lezen hiero en misschien heb ik nu mijn eerste (zeer bescheiden) inhoudelijke bijdrage. Misschien ook niet trouwens.

Over Zalman's "noiseless": "noise" is veeleer lawaai dan geluid. Zalman's claim is dan ook "het maakt geen herrie" maar niet "het is volkomen stil". Jaja tis opletten.

Maareuh, onderdelen van 20 decibel ofzo zijn echt ramstil, CPU koeler, voeding, casefan zijn allemaal goed verkrijgbaar voor nauwelijks meer dan standaardonderdelen. Als je dat allemaal goed doet (voor luttele tientjes meer dan flutonderdelen) zijn HD's mi moeilijker, althans duurder.

[ Voor 15% gewijzigd door abacaxi op 23-12-2005 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
20 dB vind ik weer niet ramstil :p
geluid verschilt ook per persoon, en ook de frequentie van het geluid speelt mee. Ik zie wikipedia onder sone.
Hdd's zijn het irritantst. Een stille koeler is te kopen, of je zet de ventilator zachter.
Maar een hdd langzamer laten draaien zit er niet in. Ik denk dat een goede oplossing is om een externe box te maken, met een ventilator erin. Ik zal er deze vakantie over nadenken, aangezien ik dit zelf nu van plan ben. Ik heb mijn silenx-fan (nog) niet.
Alvast prettige kerstdagen!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abacaxi
Geen matches
Ja prettige kerstdagen terug :Y)

Mhjah ik heb mijn PC ook nog eens ingebouwd in mijn pc meubel (en ja ik heb aan airflow gedacht) dus raak van die 20 + 20 nog kwijt. Overdag hoor ik dat praktisch niet meer (zonder HD's).

[ Voor 56% gewijzigd door abacaxi op 24-12-2005 01:45 ]

• Nas T
Geen matches
Heeft iemand een flauw idee waarom mensen nooit op hun email reageren, en niks opsturen, als dat de bedoeling is?
Het is nu de 4e of 5e keer(1 keer echt opgelicht), dat mensen "vergeten" iets wat ik van hun koop op de post te doen. En hoe toevallig! ze reageren niet meer op mails?
Weet iemand wat voor gein hier achter zit?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Ik ben erachter gekomen dat het gewoon zo moet zijn, dat het veels te lang duurt. Hij "dacht" dat ik niet akkoord ging, een hoop gezeik, en nu reageert hij weer niet op mijn mails. prettig nieuw jaar.
Ik verwacht niet dat ik de ventilator deze week binnen krijg, misschien deze maand nog.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geen matches
O misschien handig te weten, schuim enzo houd niet echt herrie tegen, ik heb mijn pc van binnen helemaal beplakt met loodbitumen platen, die heb ik van een car-audio zaak.

Enige is wel dat mijn kast nu zo fokking zwaar is :+

Is wel stoer als mensen willen voelen hoe zwaar je coolermaster stacker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Geen matches
Nas T schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 14:34:
20 dB vind ik weer niet ramstil :p
geluid verschilt ook per persoon, en ook de frequentie van het geluid speelt mee. Ik zie wikipedia onder sone.
Hdd's zijn het irritantst. Een stille koeler is te kopen, of je zet de ventilator zachter.
Maar een hdd langzamer laten draaien zit er niet in. Ik denk dat een goede oplossing is om een externe box te maken, met een ventilator erin. Ik zal er deze vakantie over nadenken, aangezien ik dit zelf nu van plan ben. Ik heb mijn silenx-fan (nog) niet.
Alvast prettige kerstdagen!
Ik was dit ook van plan om mijn hdd's in een houten box te doen. In deze box wou ik ze ophangen aan die zalman hdd koel gevallen (weet even niet de naam uit mijn hoofd :+ ) en deze case in zijn geheel met dempingsmateriaal bekleden (binnenkant) aan de voorkant een opening en aan de achterkant een casefan (120mm) en deze aan een fancontroller hangen. Geen id of het werkt maar ik wil het gaan proberen.
Welk dempings materiaal zou ik gebruiken, gewoon van de gamma of akasa dempingsmatten ? aangezien dit nogal in prijs verschilt.

@ hierboven :+ : wat kosten die loodbitumen platen. en demt het een stuk beter als die dempinsmatten?

[ Voor 5% gewijzigd door M3rcury op 03-01-2006 22:13 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geen matches
M3rcury schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:12:
[...]

Ik was dit ook van plan om mijn hdd's in een houten box te doen. In deze box wou ik ze ophangen aan die zalman hdd koel gevallen (weet even niet de naam uit mijn hoofd :+ ) en deze case in zijn geheel met dempingsmateriaal bekleden (binnenkant) aan de voorkant een opening en aan de achterkant een casefan (120mm) en deze aan een fancontroller hangen. Geen id of het werkt maar ik wil het gaan proberen.
Welk dempings materiaal zou ik gebruiken, gewoon van de gamma of akasa dempingsmatten ? aangezien dit nogal in prijs verschilt.

@ hierboven :+ : wat kosten die loodbitumen platen. en demt het een stuk beter als die dempinsmatten?
Die platen zijn veel goedkoper dan die speciale matten en dempen VEEEL beter, vooral harde schijven dempt ie heel goed. Ik heb het zelfs op de bovenkant van mijn raptors en dm10 disks geplakt, door de verzwaring word alles een stuk rustiger, als moet ik zeggen dat mijn raptors echt superstil zijn, nieuw model ofzo :?

Spul kun je gewoon knippen of snijden met een Stanleymes. Die platen die ik had kun je gewoon het folie aftrekken en opplakken, als het een tijdje zit, zit 't muurvast, maar is met een plamuurmesje wel los te krijgen.

Ook mijn mobo backplate heb ik verzwaard. Maar plat het niet op electronische contacten, ik weet niet wat het effect is, maar ik denk dat het geen stroom geleid.

O ps4 :P ik heb het dus ook op de zijpanele zitten, als ik nu op het paneel tik dan is het heel dof en eerst was het net een zaag als je er op tikte, dus alles word meteen geabsobeerd, heerlijk _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 03-01-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Geen matches
Fairy schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:15:
[...]

Die platen zijn veel goedkoper dan die speciale matten en dempen VEEEL beter, vooral harde schijven dempt ie heel goed. Ik heb het zelfs op de bovenkant van mijn raptors en dm10 disks geplakt, door de verzwaring word alles een stuk rustiger, als moet ik zeggen dat mijn raptors echt superstil zijn, nieuw model ofzo :?

Spul kun je gewoon knippen of snijden met een Stanleymes. Die platen die ik had kun je gewoon het folie aftrekken en opplakken, als het een tijdje zit, zit 't muurvast, maar is met een plamuurmesje wel los te krijgen.
Dus ik zou het gewoon in de binnekant van mijn hdd box kunnen doen. (zitten 2 raptors en een maxtor schijf in :P )

Ik wou het zowiezo niet in mijn kast zelf doen.. die is superstil en daar komt nog een reserator aan, en miss een passiefe voeding. maar plak je het op je schijfen, of an de rand van je kast.. Kan je foto posten ?

[ Voor 13% gewijzigd door M3rcury op 03-01-2006 22:18 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geen matches
M3rcury schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:17:
[...]

Dus ik zou het gewoon in de binnekant van mijn hdd box kunnen doen. (zitten 2 raptors en een maxtor schijf in :P )
Succes gegarandeerd ! Tis superspul!

Let wel op, niet in bijten, likken en alzomeer, het is wel een loodsubstantie, maar het geeft niet echt af.

Anders lopen er straks allemaal groene M3rcury mannetjes rond :P

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 03-01-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Geen matches
Fairy schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:19:
[...]

Succes gegarandeerd ! Tis superspul!

Let wel op, niet in bijten, likken en alzomeer, het is wel een loodsubstantie, maar het geeft niet echt af.

Anders lopen er straks allemaal groene M3rcury mannetjes rond :P
En wat moet je rekenen qua kosten, en waar zou je het kunnen halen?

offtopic:
Groen O+

[ Voor 4% gewijzigd door M3rcury op 03-01-2006 22:21 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geen matches
M3rcury schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:20:
[...]

Een beetje fatsoenlijke autogarage heeft het spul wel (ik meen dat het standaard aan de binnenkant van je motorkap en deuren zit van de auto). Ik heb het bij een caraudio zaak gehaald die had nog wat vierkante metertjes liggen.

Kost maar een paar euro dacht ik. tientje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geen matches
M3rcury schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:20:
[...]

offtopic:
Groen O+
Ik had nog niet eens naar je logo gekeken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Geen matches
Fairy schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:22:
[...]

Een beetje fatsoenlijke autogarage heeft het spul wel (ik meen dat het standaard aan de binnenkant van je motorkap en deuren zit van de auto). Ik heb het bij een caraudio zaak gehaald die had nog wat vierkante metertjes liggen.

Kost maar een paar euro dacht ik. tientje ofzo.
Okeej.. dan ga ik van de week nog ff kijken denk k. En nog even tekeningen maken
Fairy schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:22:
[...]

Ik had nog niet eens naar je logo gekeken :o
offtopic:
Alles is groen hier O+ Kamer groen muismat groen O+

Edit: In dit topic staat er ook nog wat over. het loodspul. Het demt de resonatie d.m.v. massa, en als je daaroverheen nog eens dempingsmatten plaatst, dempen deze d.m.v. opervlak, ik denk dat als ik deze combinatie zou gaan gebruiken dat ze wel stil moeten zijn, en ik me weer kan gaan ergeren aan me voeding O+
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1092792

[ Voor 21% gewijzigd door M3rcury op 03-01-2006 22:35 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Mmz, een stille pc is toch wel fijn als je 'snachts wilt downloaden. Overdag verbruik ik dan de hele verbinden, vinden de andere gebruikers niet zo fijn :P

Alleen BitComet draaiend, temps van 55 (CPU) 30 (Case) 31 (HD). Dit met een Papstfan @ 1100 als voedingsfan, en een standaard 80mm fan @1500 voor de cpu.

Het hoeft niet duur te zijn, 12 euro voor de Papstfan, de rest had ik al liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 23:56:
Mmz, een stille pc is toch wel fijn als je 'snachts wilt downloaden. Overdag verbruik ik dan de hele verbinden, vinden de andere gebruikers niet zo fijn :P

Alleen BitComet draaiend, temps van 55 (CPU) 30 (Case) 31 (HD). Dit met een Papstfan @ 1100 als voedingsfan, en een standaard 80mm fan @1500 voor de cpu.

Het hoeft niet duur te zijn, 12 euro voor de Papstfan, de rest had ik al liggen.
Maar is het stil dan ? want je hoort waarschijnlijk je hdd's wel goed.. zoals ik ;(

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
M3rcury schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:39:
[...]

Maar is het stil dan ? want je hoort waarschijnlijk je hdd's wel goed.. zoals ik ;(
Daarom ga ik ze in een aparte houten behuizing inbouwen. Ik versleep mijn kast toch bijna niet, daarom....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanious
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
Geen matches
OK, jullie kijken allemaal naar de fans en HDD's

uiteraard terecht!

Maar! denk ook aan dingen zoals cool & quiet !
Uitgaande van het feit dat de meeste van jullie zichzelf respecteren en geheel doordacht op de keuze van een AMD 64 gekomen zijn.
Zo niet, tja dan moet je het op een andere manier oplossen :P ;)

Ik gebruik als verbeterde versie van cool en quiet (deze heeft namelijk een vast voltage) A64clock utility van ixbt.com.
Hiermee kun je namelijk zowel automatisch je multiplier laten veranderen en je voltage. Zelfs realtime On the fly!
Ik draai idle op een Vcore van 1,03 of zo en dan wordt ie, met gebruik van Speedfan (Zalman 9500) met cpu fan op 0 RPM 34 graden.
Als je gaat gamen of stressen, gaat ie vanzelf meer toeren geven :P je hebt dan in principe toch een headset of speakers aan.

Kleine suggestie!

Asus A8N32-SLI Del. | AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo @ 2,7 GHz @ Zalman 9500 | Corsair TwinX 2048 PC 3500LLPRO @ 450 (2-2-3-6) | 1,6 TB Maxtors | 1x Club3d GF7800GTX 256 MB DDR3 (430/1200 @ 500/1400) | Samsung 205BW en 26" Mycom LCD TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
M3rcury schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:39:
[...]

Ja, eigenlijk niet zo stil. Rond 4 uur had ik genoeg van het gezoem, en de pc uit gezet. De opstelling met de koelers zo is perfect. Nu alleen nog zorgen dat die irritantie zoem verdwijnt (resonantie, HD enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoida
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 09:27
Geen matches
Dit is er misschien wel over maar wel geinig!
http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Een tijdje geleden heb ik ook het project opgepakt: hoe maak ik mijn pc stil? Dit omdat ik een pc in de huiskamer heb staan die dienst doet als mediacentrum. Ik heb het als volgt aangepakt:

2 x Papst 8412 N/2GLE 80mm fans voor de nodige airflow (bijna niet te horen)
Zalman ZM80D-HP VGA passive koeler
Zalman CNPS9500 processorkoeler
Nexus NX-9003 Semi-Passive voeding (met twee fancontrollers!)
Silverstone LC17B HTPC case (prachtig in de huiskamer onder de versterker)
Asus P4PE mobo
P4 2,4 ghz.
Asus Geforce 4 Ti4400 AGP
2 x 250 gig hd SATA in raid 1
10 gig hd voor OS
512 mb ram

Dit alles heb ik in de case gepropt. UIteraard rounded ID kabel en alles netjes weggewerkt. 1 Papst voorin de case, 1 papst achterin, uiteraard aan rubber opgehangen. De Zalman op de proc met fan op een van de fancontrollers van de voeding aangesloten. Die draait alleen als de kasttemperatuur boven de 45 graden komt, en dat doet ie nooit! Dan rest alleen nog de fan van de voeding. Als die draait dan hoor je hem niet maar hij staat 70% van de tijd stil. De proctemperatuur komt nooit boven de 41 graden terwijl die dus passive gekoeld is!!

Resultaat: een bijna stille pc. Ik (lees: mijn vriendin) ben behoorlijk kritisch en het is echt prima te doen. Ik heb helaas geen aparatuur om het resultaat in Db te meten maar het is echt fluisterstil!! het kost wat maar dan heb je ook wat!!

edit:

ff type videokaart toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
...Super!
Het is wel heel apart dat je processor zo koel is terwijl hij toch passief gekoeld is(heb je gemeten onder vollast?), al heb ik gehoord dat die zalman 9500 erg goed is.
Owja, ik zou ook graag willen weten wat voor videokaart je hebt...
En heb je geen last van je hdd's? Welk merk zijn die? Want dan weet ik ongeveer wat je hoort, of niet. Ik heb nu samsungs, ze staan buiten de kast, in een iblbox 20, die zijn wel te horen. In de kast hoor ik alleen mijn voeding, de rest is een cnps7000a alcu, een vf700 cu, en de voeding is een 350 watt ibl voeding, met de mogelijkheid een fancontroller te gebruiken(bij voorkeur die van ibl).
Die voeding maakt dan wel geluid, maar ik voel amper warme lucht achter wegstromen. Ik kan dus dat ding aan mijn fancontroller hangen, en hem tot 30% terugbrengen, dus echt helemaal stil. En toch voldoende prestaties...
Een dezer dagen krijg ik denk ik mijn silenx fan. De kerel bij wie ik hem wilde kopen, die was met een verhuizing bezig(het duurt nu al langer dan een maand).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik gebruik een Geforce 4 Ti 4400 VGA kaart. Genoeg prestaties voor een DVD-tje en winamp. Ik hoor mijn hd's nog wel, die hebben, na het opstarten en indexeren van winamp, niet veel meer te doen. Het zijn hitachiezz, de 10 gig voor het OS is geloof ik maxtor.

Mijn proc wordt, zelfs na 4 uur burn in testen niet warmer dan 42 graden, onder dagelijkse load niet warmer dan 41 graden. En dat inderdaad zonder de fan aan. Ik moet wel zeggen dat de exit fan 5 centimeter bij de koeler vandaan zit dus hij trekt er best wat lucht langs. Volgens mij zijn mijn resultaten zo goed omdat ik een redelijk ruime kast heb genomen (17 cm hoog) en goed over de airflow nagedacht heb. Een schone kast (netjes bundelen en wegwerken van kabels) helpt ook.Enige kleine nadeel is dat bij het opstarten van de fan van de voeding wat meer toeren gemaakt worden (gedurende nog geen halve seconde) en dan hoor je hem even.. maar ja, dat is dus maar heel eventjes heel af en toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Krijg je na een tijdje geen last van die harde schijven? Ikzelf heb nu een praktisch compleet passief systeem
silverstone 300W passief
amd 64 3000+ Scythe ninja passief
geforce 6600GT met vf700 (5 V)
2 harde schijven in silentmaxx hd silencer

De hd silencers heb ik vandaag gehaald, ben tevreden over ze maar had toch wel iets meer verwacht. Het geluid is bij flink gebruik wel zeer verminderd maar de brom is er toch nog wel een beetje. Gelukkig wel wat minder, ik erger me hier kapot aan als ik probeer te tukken en hij staat nog aan voor een download.

Volgende stap is een nieuwe behuizing, nu een billige oude kast die open staat. Ben aan het kijken naar de antec sonata p180 en een silentmaxx st11 big tower.
Voordeel van beide kasten is dat de voeding in een apart compartiment zit, iets wat zeer scheelt op de temperatuur van de processor vermoed ik, nu ilde 43 stress 51 (met kast dicht respectievelijk 50 en 60 }) ) Bovendien hebben beide kasten een soort isolatie die hopelijk geluid van 2 fannetjes kunnen verwaarlozen.
De silentmaxx heeft betere isolatie alleen die kast ziet er beetje kut uit al zeg ik het zelf. Daar tegen over is de p180 een slick ding en zitten er standaard al wat casefans in plus voltage mogelijkheden.

Hebben jullie ervaring met een van deze kasten en eigenlijk specifiek de silentmaxx want over de p180 is zeer veel te vinden.

st-11 big

p180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik heb nu al een paar jaar een perfect stil systeem, de oplossing was heel simpel.

Mijn bureau staat tegen een muur met aan de andere kant een voor opslag gebruikte zolderkamer. Ik heb gewoon met een bijtel 1 baksteen eruit geslagen en de pc aan de andere kant van de muur gezet.
Oorspronkelijk had ik een cd-rom drive en een power- en een resetknop in de muur zelf ingebouwd.
Maar na een pc upgrade heb ik gewoon de hele case aan de andere kant gezet.

Perfect stil, ik hoor de pc totaal niet. Enige nadeel is dat ik voor het aanzetten van mijn pc en om een cd/dvd in te steken 10 stappen ver moet wandelen. Maar uiteindelijk gebeurt dat niet zo vaak.

Voor ik er aan begon heb ik wel even aan mijn nonkel die een bouwfirma heeft gevraagd of het wegnemen van 1 steen de stevigheid van de muur in gevaar brengt, maar volgens hem was dat geen
probleem.

Is dit een hele rare opstelling? Want ik heb al ongelofelijk veel fora gelezen over stille pc's etc. maar nergens schijnt men hieraan te denken...

Enkele pics:

overzicht (let niet op de rommel)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/dogmatica/pc/1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/dogmatica/pc/2.JPG
Van boven de monitor bezien
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/dogmatica/pc/3.JPG

Achter de muur
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/dogmatica/pc/4.JPG

Close-up van het gat in de muur (dat nog steeds eens verder moet afgewerkt worden)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/dogmatica/pc/5.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/dogmatica/pc/6.JPG

Ik heb net een artikel gelezen op tomshardware, (pc gevuld met olie)
Misschien is dat ook nog wel doenbaar. Iemand een idee of het mogelijk zou zijn om de hdd ook in olie te leggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Geen matches
Misschien is dat ook nog wel doenbaar. Iemand een idee of het mogelijk zou zijn om de hdd ook in olie te leggen?
Lijkt me niet slim. Te veel weerstand. Haalt b.v Raptor nooit de 10.000 rpm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Hdd in de behuizing laten, en eerst water (olie)-dicht maken met siliconen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 19:31
Geen matches
pc is ook prima stil te krijgen door het volgende:
artic cooling met artic silver 5 dan met fan controller 1300 toeren stil!!
vga cooler op 6800 gt zalman v700 ook met fan controller net 1400 toeren
case fan 2x temp gestuurd max 1500 toeren omdat het niet warm is
stille zalman voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Geen matches
Volgende gedaan:

Heb mijn budget voedinkje, Hunkey 400W 12cm FAN open gesloopt. Toen een 56 OHM 5W weerstandje tussen fan stroomvoorziening gesoldeerd (zo een zelfde ding als ZALMAN levert). Voeding zoemt nu heel licht als ik mijn oor erbij houd.

Processor voorzien van een Zalman 700Cu. Mijn X600 voorzien van een Zalman 700AiCu met een verloopkabeltje en een zelfde 56OHM weerstand aangesloten op de videokaart.

Een Pabst 12CM outtake fan.
2 maal Zalman low cost 8cm intake fan's op 5V.

De video fan wordt dynamisch geregeld door ASUS Smartdoctor en de CPU en 12cm outtake door Speedfan. CPU en outtake draaien constant op respectievelijk 35% en 30% en schakelen automatisch bij als het te warm wordt.

PC is niet te horen van onder het bureau. Heb de kast geplaatst op een verrijdbare houten plank (19 euro bij de praxis) met rubber voetjes.

Wat ik nu nog hoor is niets, alleen af en toe het ratelen van de disks en het spinnen van de DVD branders.

Verder heb ik de outtake en intake uitgedremeld en alle openingen voorzien van (€ 1,99 kostende bij de praxis) afzuigkap filter. Hierdoor blijft het geheel stofvrij en wordt het geluid enigssinds extra gedempt.

Processor: 33C idle, 38C full load
GPU: 33C idle, 34C full load
Systeem: 35C idle, 37C full load
HD0 (maxtor): 34C idle, 36C full load
HD1 (IBM): 32C idle, 35C full load

X600 OC 22%,
AMD 64 3000+ OC 7%

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 01:49:
Hdd in de behuizing laten, en eerst water (olie)-dicht maken met siliconen
Een HD is toch al luchtdicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08

job

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 08:05:
[...]

Een HD is toch al luchtdicht ?
Niet helemaal, er zitten enkele ventielen in om druk verschillen op te vangen.
Grote kans dat als je je had lang genoeg in de olie hangt dat deze ventielen toch heel mimimaal olie doorlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
job schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 08:12:
[...]

Niet helemaal, er zitten enkele ventielen in om druk verschillen op te vangen.
Grote kans dat als je je had lang genoeg in de olie hangt dat deze ventielen toch heel mimimaal olie doorlaten.
Ik heb wel eens gaatjes gezien... Ook rare gevallen onder de lagers van de HD's. Ik zal me eens inlezen over die dingen :) Tot nu toe doen ze nog altijd wat ik verwachtte :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 01:39:
Ik heb nu al een paar jaar een perfect stil systeem, de oplossing was heel simpel.

Mijn bureau staat tegen een muur met aan de andere kant een voor opslag gebruikte zolderkamer. Ik heb gewoon met een bijtel 1 baksteen eruit geslagen en de pc aan de andere kant van de muur gezet.
Oorspronkelijk had ik een cd-rom drive en een power- en een resetknop in de muur zelf ingebouwd.

Perfect stil, ik hoor de pc totaal niet. Enige nadeel is dat ik voor het aanzetten van mijn pc en om een cd/dvd in te steken 10 stappen ver moet wandelen. Maar uiteindelijk gebeurt dat niet zo vaak.

Voor ik er aan begon heb ik wel even aan mijn nonkel die een bouwfirma heeft gevraagd of het wegnemen van 1 steen de stevigheid van de muur in gevaar brengt, maar volgens hem was dat geen
probleem.

Is dit een hele rare opstelling? Want ik heb al ongelofelijk veel fora gelezen over stille pc's etc. maar nergens schijnt men hieraan te denken...

Enkele pics:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Achter de muur
[afbeelding]

Close-up van het gat in de muur (dat nog steeds eens verder moet afgewerkt worden)
[afbeelding]
[afbeelding]

Als je dan toch alles aan de andere kant heb leg er dan meteen een s-ata of p-ata kabel heen voor je dvd/cd/speler/brander.. ben je ook van het gezeik met lopen af :9

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:14
Geen matches
Om mijn computer stil te krijgen heb ik veel moeten doen,

Dit heb ik gedaan,

Oude casefans (Antec 80cfm + Papst 80Cfm) omgewisseld door 2X 55Cfm 26dBA Papst fans, die vervolgens aan een fancontroller gehangen, waardoor ze nu op 7Volt draaien en fluisterstil zijn

Videokaart stock heatsink vervangen door een vf700-cu, ook die aangesloten op mijn fancontroller, die draait 24/7 op 7Volt zelfs tijdens het gamen

Chipsetfannetje verwijderd en vervangen door een zalman nb47j (Die blauwe) , wederom een stiller systeem..

Zalman 7700CU vervangen door een stille thermaltake big typhoon die overigens ook fijn is voor mijn temps _/-\o_

En als laatste mijn hdd opgehangen in elastiek om de vibraties tegen te gaan, helpt erg goed, ook tijdens full load blijft hij rustig

Binnenkort een zalman fancontroller halen om alles op 5 Volt te zetten, bovendien maakt mijn huidige fancontroller zelf geluid 8)7 :X

En over een tijdje een antec P180 halen dan is hij af (Eventjes :9 )

Temps,

Bij een kamertemp van zo'n 19 Graden (vind ik persoonlijk een lekkere 24/7 temperatuur in mijn kamer.

Cpu = Idle (7Volt alles) 30/32 Graden Full load (Alles 12Volt) 38/40 Graden Dit zijn overigens de temps van een 3500+ @ 2750Mhz 1.5vcore
Gpu = Idle (7Volt alles) 27 Graden Full load (Nog steeds op 7Volt) 45 Graden

Verdere temps zijn niet echt van belang maar die zijn ook allemaal onder de 30 momenteel

Pics

Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b151/Sirfartalot/HPIM1716.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b151/Sirfartalot/IM000034.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Ubernerd op 10-01-2006 14:51 ]

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ubernerd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:50:
Binnenkort een zalman fancontroller halen om alles op 5 Volt te zetten, bovendien maakt mijn huidige fancontroller zelf geluid 8)7 :X
Je kan ook gewoon 1 draadje doorknippen (rode draadje dat naar de fan gaat), en daar snel een weerstandje van 56 ohm ofzo tussen zetten. De exacte waarde weet ik niet uit het hoofd, gewoon effe wet van Ohm toepassen.
Die fancontroller is ook maar gewoon een weerstandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 00:27:
[...]

Je kan ook gewoon 1 draadje doorknippen (rode draadje dat naar de fan gaat), en daar snel een weerstandje van 56 ohm ofzo tussen zetten. De exacte waarde weet ik niet uit het hoofd, gewoon effe wet van Ohm toepassen.
Die fancontroller is ook maar gewoon een weerstandje
tada
zal een weerstand van 60 ohm ook gebruikt kunnen worden? Aangezien fans vaak niet lager dan 5 volt gaan...
Toch gebruik ik liever een fancontroller. Mocht het te warm worden, grijpt de fancontroller in.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:22:
Zet zoveel mogelijk case fans in je kast.
Zet al je coolers op 12 volt.
Zet je kast in de kamer naast je waar zelfden iemand komt.
Klein gaatje in de muur.
Verlend wat kabels (simpel en goedkoop)

Ik heb dit al een tijdje en tis zo relax _/-\o_
hoe wil je dat doen als je een dvd gaat branden dan? steeds ff naar de andere kamer lopen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abacaxi
Geen matches
extern en met een lange usb kabel als je teveel brandt om steeds om te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
lol, dan zit je nog met dat geluid. Daar doe je bar weinig tegen, of helemaal inpakken, maar dan wordt ie weer warm. Tijd voor fabrikanten om die dingen een stuk stiller te maken, lijkt me.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abacaxi
Geen matches
Dat is natuurlijk waar maar voor de meeste mensen is dat niet altijd even belangrijk, voor ff een dingetje branden/ progje installeren kan het een oplossing zijn. Muziek luisteren ook want dan valt het geluid al weer een beetje weg.

Klein kastje speciaal voor de brander maken, wel zorgen dat er lucht door trekt maar zorgen dat:
a) kastje zelf en ook de brander op rubber staat
b) boven en onder wel voldoende grote openingen zitten
c) er geen directe lijn te trekken is van enig deel van de brander naar buiten het kastje, ofwel van buitenaf moet je de brander niet kunnen zien. Het komt erop neer dat je aan de boven en de onderkant dubbele wanden maakt die samen net iets meer dan een hele bodem/bovenkant vormen en dus een heel klein beetje overlappen.
d) de binnenkant bekleed is met geluidswerend spul
e) Dat je zwaar materiaal gebruikt, 18 cm mdf is goed zwaar, zeker als je het verft.
e) brander wel geaard is
f) je met een stille brander begint
h) hem desgewenst langzamer laat draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Met een hdd valt het misschien nog wel te doen, maar het probleem is het laatje: je moet sowieso daarbijkunnen, wat betekent dat er een "zwakke" plek ontstaat, waar geluid het makkelijkst doorheen gaat.
Je zou een klep kunnen maken, die je open moet doen, om bij het laatje te kunnen. Zo hoor je alleen iets als je dat klepje open maakt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik ben ook aardig bezig geweest om m'n apparaat redelijk stil te krijgen.

- P4 boxed cooler vervangen voor een Zalman exemplaar + Zalman Fanmate.
- 120 mm Aopen casefan vervangen voor een 120 mm Papst + Zalman Fanmate.
- 350W Aopen voeding vervangen voor een 400W Zalman.
- Kast van binnen beplakt met Akasa dempingsmateriaal.
- De geponste gaatjes in de kast waar de casefans doorheen blazen eruit geknipt, nu gewoon een gat. De lucht die door die gaatjes geperst werd maakte een rotgeluid.
- 3 Seagate HDD's, idle super stil, maar de seek geluiden vallen best op, niet echt irritant.
- Destijds een passieve Zalman koeler op mn Hercules Radeon 9800pro gezet, pakte niet goed uit (kaart verrot), deze vervangen voor een Asus AX800pro, de fan hiervan is overigens erg stil.

Dit alles in een Aopen A600A kast. Mobo is een Asus P4C800-e Deluxe, daarvan wast de NB gelukkig al passief gekoeld. Tijdens de aanschaf een hele tijd geleden, heb ik rekening gehouden met de geluidsproductie. Dit omdat ik hiervoor een HP systeempje had, met een CPU fan die me toch een t*ringherrie maakte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abacaxi
Geen matches
Nas T schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:40:
Met een hdd valt het misschien nog wel te doen, maar het probleem is het laatje: je moet sowieso daarbijkunnen, wat betekent dat er een "zwakke" plek ontstaat, waar geluid het makkelijkst doorheen gaat.
Je zou een klep kunnen maken, die je open moet doen, om bij het laatje te kunnen. Zo hoor je alleen iets als je dat klepje open maakt.
Ja, duh, met een klep.. :), ofwel een deurtje, met bv een speciaal koperen stripje pc-silencing scharnier, door sommigen onbegrijpelijkerwijs pianoscharnier genoemd. Hoe wou je de drive er anders in krijgen? (Zeg nou niet "het kastje er omheen bouwen".)

Edit: als ik in de gelegenheid zet ik misschien wel eens pics neer van wat ik nu heb.

[ Voor 11% gewijzigd door abacaxi op 17-01-2006 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik heb m'n systeem ook aardig stil. De pest is alleen hoe stiller je pc wordt, des te meer zachte geluiden snel irritant worden (en lastiger te verhelpen).

Hoe heb ik het gedaan;

Thermaltake Armor kast met 12cm intake en 12 cm outtake (aan de binnenkant op een bigwater radiator welke cpu en gpu koelt). De 12cm fans zijn met klitteband aan de kast bevestigd waardoor ze geen volle trilling doorgeven aan de kast. Verder zijn de 2 fans op 1 fan controller aangeloten. Hierdoor delen ze de "al geknepen" voltage en draaien nog zachter. Voeding is een antec phantom 350 fanless (hoor je echt niet, ook geen brom) en 2 seagate baracuda schijfen. De northbridge heeft het bekende zalman blokje.

Voor de stilte oplossing heb ik bewust voor de armor gekozen aangezien je erg flexibel bent door het gebruik van 2 12 cm fans en rooster opening boven in de kast. De warmte van de schijven en voeding kunnen door de boven kant weg en de airflow pakt mooi de graka en northbrigde mee.

Temps @ load:
HD's 40
graka 50
mem 36
cpu 40
bord omgeving 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geen matches
Ik weet niet of iemand dit al heeft genoemd, maar bepaalde moederborden hebben een intelligente CPU cooler systeem.

Koeler die pas aan slaat op 30% als de temp hoger wordt dan 47 graden
60% als de CPU rond 63 graden word
100% als je echt met zware dingen bezig bent, en de CPU hoger dan 69 graden wordt.

Start de pc op zonder dat de koeler loeit.
en blijft altijd op 30% draaien als ik op internet bezig ben.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
vaag, is trouwens ook niet "eerlijk", tragere chips die zijn van zichzelf al koeler...Dus snellere chip=meer geluid...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Geen matches
Mijn setup:

* Antec SLK3000B kast
* Seasonic S12-430 voeding
* Arctic Super Silent 4 Ultra TC CPU koeler
* Nexus 120mm casefan (outtake) @ 7V
* ATI Radeon 9800 Pro met een Arctic ATI Silencer 1 Rev. 2 @ 5V
* Samsung Spinpoint P 250GB SATA schijf

Heerlijk, wat een stilte :z
Nu nog die CPU koeler vervangen door een Arctic Freezer 4, aan te sluiten op mijn Sunbeam fancontroller; dat temperatuurgestuurde gedoe vind ik eigenlijk maar irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abacaxi
Geen matches
Ja een nadeel van temperatuurgestuurd is ook dat behalve het volume ook de frequenties van het geluid en de resonanties gaan varieren, dwz je kunt bv hebben dat de fan zachter gaat draaien maar dat je alleen maar meer herrie krijgt, door de resonantie. Vaste rpm's die goed genoeg zijn voor full load is wel zo eenvoudig werken aan stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Ik heb de silenx fan binnen. 12 cm, 58cfm, 14 dB.
Is ie stil? Hij is behoorlijk stil. Ik hoor het geluid wel als ik mijn oor direct voor of achter de fan houd. Het geluid viel me dan ook een beetje tegen. Maar wat me dan wel opviel, was de blaaskracht. Het lijkt alsof het voor dat geluid een behoorlijke hoeveelheid lucht verplaatst.
Al met al een prima koop, denk ik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japsai
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Geen matches
Ewoutb schreef op donderdag 10 november 2005 @ 23:23:
[...]

... Laptop hardeschijven gebruiken normale ata kabels, alleen zijn deze samengevoegd met de stroomvoorziening, hier kan je gewoon een verloopstuk voor kopen. http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=AZZ%2311&

nieuwe laptopschijven gebruiken sata en daar heb je geen verloopstuk voor nodig.

....
sorry ff offtopic (geen openbare email): Hey Ewout, ik heb zo'n 2,5inch SATA HD, maar kan hem niet aansluiten..
zie ook: topic hierover

Zou erg blij zijn als je me hierbij kunt helpen.. japsai@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Geen matches
Ja, geluid...

Ik heb het e.e.a. bij ikbenstil.nl gehaald (Silentmaxx HDD dempers, IBL voeding, Zalman VGA 700CU fan), pc is stuk zachter maar je blijft weer de gekste geluiden horen en je eraan storen:

ik hoor nu op 1.6 m afstand een ritmische piep die verdwijnt als ik de LAN kabel uit de MB aansluiting haal!

En mijn IBL Power NT 350W voeding is fluisterstil ,maar lijkt (misschien is de bron iets anders) soms een zeer hoge piep te produceren wanneer Windows (cpu belasting?) draait, moet ik nog uitvogelen.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 01:39:

probleem.

Enkele pics:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Achter de muur
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Half jaartje geleden ook eens zoiets gepost.
Intussen een kaste gemaakt met:

4x USB
aan/uit
Kabel voor me externe hdd.

Meer heb ik niet nodig. CDrom en dvd speler/brander/disktte ding heb ik niet eens :P
Anyway ik zit hier al maanden stil, en het werkt echte heerlijk en helemaal gratis :D
En als je wilt kan je de fans voluit aanzetten ik hoor er niks van. (mijn opstelling is iets anders)

Dvd's / games mount ik en kijk ik op me pc
Met xp instaleren sluit ik 1x me cdrom aan er daarna gaat hij erweer af.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
hmmm das wel interessant...zeker niet slecht bedacht, je bent vrij goedkoop in 1 keer van al het geluid af. Ik zou het denk ik toch niet zelf doen, ik heb wat cd's met spellen liggen, en een dvd, en ik kijk soms met vrienden een dvd bij me thuis....
Maar wel heel goed bedacht ;)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17
Geen matches
Tja, echt 'n heerlijk idee ja, helaas heeft niet iedereen 'n lege kamer achter de muur (badkamer/balkon is niet super voor je pc ;)
Is toch 'n stuk makkelijker dan je PC zo stil te krijgen dat je em in je kamer niet meer hoort; ik blijf bezig met 't stiller maken van m'n hardware(-cooling) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Yorixz schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 18:28:
Tja, echt 'n heerlijk idee ja, helaas heeft niet iedereen 'n lege kamer achter de muur (badkamer/balkon is niet super voor je pc ;)
Is toch 'n stuk makkelijker dan je PC zo stil te krijgen dat je em in je kamer niet meer hoort; ik blijf bezig met 't stiller maken van m'n hardware(-cooling) :(
Wat heb je erin?
Het op een andere kamer zetten is een goed idee, maar ik zoek liever dit:
zo goed als onhoorbaar, geen consequenties.
Ik kan mijn pc ook heel makkelijk stil krijgen, grote kist eromheen, en klaar.
Maar dan heb je weer nadelen.
En juist die nadelen, die wil ik niet.
Ik wil een mooie computerkast in mijn kamer, met daarin goede hardware, en dit zo stil mogelijk koelen, dat ik niks meer hoor.

Wat ik tot nu toe erbij heb geleerd:
fans met goed airflow/db verhouding(die silenx die ik heb is daar heel goed in)
een fancontroller met pwm(ibl o.a.)
een stille voeding, weer ibl, die heeft ook de mogelijkheid zichzelf op de ibl fancontroller aan te sluiten, met tempsensor.
Harde schijven: stil merk(samsung, seagate?), of in elastieken laten hangen, of iets origineels(rubbertunnel met elastieken?)
En als chipsetkoeling de betere merken(o.a scythe, zalman).
Ik denk dat het tijd begint te worden een nieuw topic aan te maken...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
ff beetje offtopic:
Ik twijfel over mijn waterkoeling, misschien red ik het met luchtkoeling ook.
Ik heb een eheim 1060(2280liter, 3 meter opvoerhoogte),
een zelfgemaakte jetprincipe blokje, ik dacht getest 1 graad verschil.
Een zern pq plus vga, heeft hele fijne lamellen, ziet er mooi uit.
en een frigus blokje voor intel chipset met klemmetjes, geen gaatjes in mobo.
Een blackice extreme 120, slangen, plexi voor reservoir(dubbele bak, afmetingen erbij)
koelvloeistof, niet corrosief en algengroei, en uvblauw spul.
Wat denk je dat ik ervoor kan krijgen?
Ik verwacht dat de prestaties net onder de top van de waterkoeling ligt. Ik heb nog niks ingebouwd, dus zeker weet ik het niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
uitzetten? 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
ik vroeg me af waar je het over had...maar ik had het kunnen weten. Ja daar maak je je pc stiller mee, maar niet sneller.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 13:45
Geen matches
Zal mijn kruistocht-voor-stilte verhaal ook eens posten. Gevaar is wel dat als je eenmaal begint, je op een gegeven moment echt alles uber stil wil hebben en iets wat je eerst kocht weer lawaaiig wordt als je de andere onderdelen hebt vervangen. Je blijft dus bezig. :P

Eerst mijn config en wat dat oplevert. Daarna wat tips.

Mijn systeem:
Case: Antec Sonata
Mobo: Asus A8R MPV (NorthBridge passief)
Voeding: Antec Truepower 380W (standaard meegeleverd). Fan bij idle @ ca 1100 rpm (op dit moment de lawaaiigste)
Proc: Athlon 64 X2 3800+
proc. koeler: Scythe Ninja (die enorme toren)
Casefan: Papst 4412 F/2GL @ 5 t/m 12 volt max via speedfan (stock: 26 dBa en 1600 rpm @ 12 volt)
Graka: Gigabyte GV-R80L256V X800XL Silentpipe (volledig passief gekoeld – op dit moment m.i. snelste (fabriek-af) passief gekoelde kaart)
Intake fan: 4412 F/2GL die slechts draait bij het gamen
Harddisk: Samsung Spinpoint P120 (snelle SATA II HD, zie review silentpcreview.com) in afgeslo-ten CD-Rom bay aan elastiekjes

Subjectieve stilte ervaring:
- bij desktoptaken is de PC zo goed als stil. Enige ‘lawaaimaker’ is de voeding nu, dus die moet worden vervangen. Het erge is dat toen ik de Antec kocht ik die voeding nog heerlijk stil vond. Dat is dan ook het irritante: je blijft bezig. :P
- Bij hoge proc.belasting gaat alleen de outtake fan van 5 naar 7 volt (van 680 rpm naar ca. 1000 rpm)
- bij gamen gaat ook de intake fan aan (die blaast ook over koelblok videokaart)

Tips:
- Belangrijk: probeer casefan en processorkoeler te combineren. Klinkt gek, maar zal het uitleggen. Een standaard processorkoeler koelt alleen je proc. (duh :> ). De warme lucht blijft wel in de kast en die moet eruit. Mijn config met de Scythe Ninja is ideaal. Tussen die (rechte) koeler en de outtake fan zit slechts enkele centimeters. Deze papst zuigt dus als het ware direct de processorwarmte naar buiten, ipv deze weer de kast in te blazen (en je luchtstroom te verstoren).
- zo’n dubbele koelfunctie heeft de intake fan ook. Zuigt koele lucht aan en blaast gelijktijdig over koelblok videokaart in richting outtake fan.
- verwijder overbodige koelers. Dit lijkt een overbodige opmerking, maar veel koelers heb-ben geen/weinig effect. Door gewoon te meten ontdekte ik dat de intake fan nauwelijks in-vloed heeft op de casetemp. De outtake daarentegen heel veel
- zorg voor een variabele fansnelheid. Stilte waardeer je als je PC slechts voor officetaken of het kijken van een filmpje gebruikt; bij het gamen mag de geluidsproductie best wat stij-gen
- zorg voor een relatief koele processor. Mijn X2 @ stock met Q&Q ingeschakeld en icm Scythe Ninja kan bij idle makkelijk passief
- koop een mobo zonder actieve NB cooler of vervang die door een zalman. Die 40mm NB coolers zijn echt rete lawaaiig
- onderzoek voor je het mobo koopt of Speedfan (www.almico.com) op minimaal 2 van de fanconnectors wordt ondersteund (bij mij alle 3). Speedfan is echt een superieur progje voor een vol-ledige controle over je fans.
- 4412 F/2GL zijn op 12 volgt nog goed hoorbaar. Ik ga deze wellicht nog vervangen voor 4412 F/2GLL papst (18 dBa! en slechts 300 rpm lager (1300 ipv 1600).
- kijk eens op www. silentpcreview.com; daar is heel veel info te vinden van echte freaks.

Tot zover mijn bevindingen en tips ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dirkjesdirk op 13-02-2006 16:34 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik heb een vraagje over van die matten in je kast hangen. (Ik woon 10 minuutjes fietsen van de Praxis dus het lijkt me logisch waar ik ze ga halen. :P )
Overdag hoor ik mijn pc absoluut niet, tenzij ik er 10 cm vanaf ga zitten. Nou is de laatste stap om hem natuurlijk helemaal stil te krijgen zodat als ik 's avonds m'n kamer binnen kom m'n pc niet hoor. ( :P ) Opvallend is namelijk dat als het op straat iets minder herrie is, ik m'n pc wel hoor

Nou schijnt het dat die (schuimrubber?)matten vooral hoge tonen dempen en dat zou ik mijn geval redelijk gunstig zijn omdat de toon die uit m'n pc komt geen bromtoon is. Maar kan iemand dit bevestigen? En hoeveel moet ik ongeveer nemen als ik ga halen? :)

edit:
Ik hoef dus eigenlijk niet te weten hoe goed welk materiaal dempt, maar of bijv. noppenschuim hoge geluiden dempt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Datzelfde verhaal heb ik ook gehoord. en wat zwaarder spul dempt lage tonen. Mijn pa zei dit: massa dempt al het geluid(klinkt ook logisch).
Maar wie weet 100% zeker(het liefst met uitleg erachter, welk verhaal klopt?
Mijn waterkoeling laat zich nog even wachten, moet nog een manier verzinnen om plexiglas te zagen(recht).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Geen matches
Binnenkort hoop ik mijn systeem wat stiller te hebben.
Ik heb een zalman 7700 alcu besteld.
Een v700 voor m'n geforce.
Zalman Blokje voor op m'n northbride..
Ik zal eens kijken hoever ik kom door alles op 5 volt te zetten.
2 stille papst fans (120 & 80)

En dan binnenkort die hitachi herrie en warmte makers er uit schoppen.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 13-02-2006 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Ik kan nu al vertellen wat de gevolgen zijn: het maakt geluid. Ik heb een 7000AL-CU erin hangen en een vf700 CU, beide op 5 volt. En ze maken geluid....
Je zult of speedfan moeten gebruiken, of een pwm-fancontroller(ibl, heb ik ook), je kunt daar veel dingen op aanpassen(ff klungelen om je pwm zo in te stellen dat je fan weinig/geen geluid meer maakt), en ze sturen mbv temperatuursensors die erbij zitten.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Geen matches
Een beetje geluid zal je altijd houden.. maar het zal zeker stiller zijn dan nu het geval is.
Tenminste dat is mijn verwachting.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 13-02-2006 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 14:25
Geen matches
Ik ben de laatste weken ook bezig geweest met het stiller maken van een pc. Ik had het echter niet zo heel moeilijk want het betrof een Celeron 466mhz, die als servertje moet dienen.

Het eerste wat ik gedaan heb, is de fan van de CPU-koeler afslopen. De CPU werkt ook stabiel zonder die herrie fan. Toen heb ik de fan van de videokaart afgehaald en daar een iets groter blokje opgemaak (jah, je leest het goed, een celeron 466 met een videokaart waar een actieve koeler op zit).

Toen begon ik me eigenlijk toch wel te ergeren aan de super-stille voeding. Ik heb de kap eraf gesloopt om de luchtstroom geluiden te verminderen. Uiteindelijk heb ik gewoon de fan verwijderd en wat bleek, de koelblokken bleven op een acceptabele temperatuur zonder die fan. Die fan maakte toch weinig toeren en bleek dus voor niks geluid te maken.

Toen de harde schijf. Ik heb een oude CD-romspeler leeg gehaald. In die CD-romspeler trof ik 1 cm hoge rubbertjes aan. Hier heb ik de harde schijf opgemonteerd en de schijf hangt nu dus resonantie-vrij in de behuizing van die CD-romspeler.

Omdat het een vrij oude schijf is, maakt ie nogal veel hoge geluiden van het draaien. Dit heb ik deels opgelost door de CD-rom speler behuizing te beplakken met isolatie spul, maar ik hoor het als ik heel goed luister nog steeds.

Het is dus de bedoeling een moderne, stille schijf te kopen voor deze server. (deze schijf werd toch te klein). Wat is een erg stille ATA-schijf? Ik heb voor mijn game-pc een Smasung spinpoint gekocht en die is best stil, maar die is S-ATA. Dus welke ATA-schijf is stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Geen matches
spinpoints zijn er ook gewoon voor eide ata.

Wel creatief overigens.. je hd in een cd-rom behuizing inbouwen.
Let er wel op dat dit nu nog wel kan, maar met een moderne schijf vanwege de warmte misschien niet meer.
Ook voor je voeding moet je oppassen. Als je nu een systeem hebt wat nauwelijks belast wordt zal het wel kunnen. Als je het in de toekomst nog gaat belasten gaat die voeding nog wel warm worden.

[ Voor 81% gewijzigd door job op 13-02-2006 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
samsung ata schijf idd. Anders sata naar ata iets kopen.
Ik zou ook je schijf onderin laten, het liefst achter iets wat blaast, voor koeling.
Er was een kast die zijn hdd's op elastieken liet rusten, en daarvoor kon een 12cm fan.
Het idee van je fan vd cpu slopen is misschien zo gek nog niet....
Als er nou iemand komt met een fatsoenlijk grote vgakoeler....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Laatst online: 30-09 16:59
Geen matches
dirkdirk schreef op maandag 13 februari 2006 @ 16:19:
Graka: Gigabyte GV-R80L256V X800XL Silentpipe (volledig passief gekoeld – op dit moment m.i. snelste (fabriek-af) passief gekoelde kaart)
Even bij Asus kijken *klik*
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/969/969_m.jpg

Over die hdd's in olie. Die "gaatjes" zitten er niet voor niets ;) bij warmteverandering kan er druk ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
hdd's in olie? Welke hdd's in olie? Heb er nergens iets over gelezen, de enigste in olie gezette pc had niet de hdd's erbij in hangen...Lijkt me ook niet echt verstandig eerlijk gezegd....
Leuke cooler idd, hoeveel slots? :S

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Geen matches
Dat over olie staat onderaan deze post: [rml]DogMatica in "[ cooling]hoe krijg ik mijn computer hele..."[/rml]
Het al eens geprobeert namelijk :P
Zie: [rml]ZENGIman in "[ OC] komplete computer in de olie gegooi..."[/rml]
"hdd bezweek na 15 minuten"

Over die kaart, valt denk ik wel mee hoeveel slots:
http://www.vr-zone.com/?i=3047
De heatpipe leid de warmte juist weg naar een locatie weg van de kaarten ;)
Denk dat ie hooguit 1 extra slot in beslag neemt.
Misschien zelfs geen:
Afbeeldingslocatie: http://benchmark.pl/artykuly/recenzje/GeFofrce7/ASUS_7800GT_Silent/img-2.jpg
En je behoudt je garantie :+ (like i care)

[ Voor 35% gewijzigd door Vandread op 15-02-2006 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
De thermaltake schooner werkt praktisch hetzelfde geloof ik, weet alleen niet tot hoe ver die koeler kaarten ondersteund.

http://www.thermaltake.co...0009schooner/cl-g0009.htm

Zelf al tijdje wat ervaringen over deze koeler gezocht maar weinig kunnen vinden, het idee dat er een heatpipe buiten de kast gaat bevalt me wel, ookal is het een kleintje. Heeft een van jullie hier toevallig ervaring met deze koeler? Het liefst natuurlijk ook nog in combinatie met een 6600 gt agp.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Ziet er wel goed uit, die koeler. Lijkt me wel lomp en onhandig, maar denk wel dat het mee zal vallen...
Zal het nog ooit gebeuren dat je in principe maar 2 fans nodig hebt: 1 in voor bij de hdd's, en dan via heatpipes een groot koeloppervlak maken direct onder de voeding, waar de 2e fan zit...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Geen matches
Je bedoelt zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.diskusjon.no/uploads/post-24-1125933396.jpg
bron:
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=6577
zie blz14
Als je maar je best doet kan het wel ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Vandread op 15-02-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Dank U, dank U. Het is idd precies wat ik bedoel.
Ik denk dat luchtcirculatie in een kast best wel creatief geregeld kan worden, met alleen maar 2 ventilators.
Uitleg:
men neme een kamer, zo luchtdicht mogelijk.
bij de 2 tegenovergestelde muren maak je een gat, met een ventilator erin, bij 1 gat maak je een soort tunnel(de kamer in).
Het is vrij simpel: Lucht stroomt de kamer in door 1 punt(concentratie koude lucht), dan zou het de kamer in moeten stromen, zo geleidelijk mogelijk, en door de tunnel verlaat de lucht de kamer weer.
Ook daar een concentratie koude lucht.
Op die manier kun je je kast vrij simpel en effectief koelen:
1 (uiteraard 12cm) fan vooraan, blazend tegen/langs de harde schijven.
De fan van de voeding als outtake, en daaronder een tunnel, met daarin de koelvinnen voor de 2 of 3 warme chips: CPU, VGA(en NB).
Er is een post(Mauritz pagina 10), die vertelde dat hij zijn cpu passief gekoeld heeft, bij 41 graden. Het gaat er maar om dat er lucht langs stroomt.
Als je dit kan realiseren door een tunnel, waar de lucht doorheen "moet"(er zijn geen andere doorgangen), zou je een hoop al passief kunnen koelen.
(En nou maar hopen dat de cpubakkers, voedingbouwers en kastenmakers dit lezen en hier lering uit trekken...)hoop doet leven, en een hoop doet kleven....

Wat denken jullie ervan?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Zolang er maar airflow is, is beetje rare manier van formuleren. Airflow in een kast creeer je alleen d.m.v. fans, als je op een of andere manier hele lange heatpipes buiten de kast zou kunnen leiden zou je gebruik kunnen maken van de omgevingswind (flow ;) ) of in contact met een massieve kast bestaande uit koelvinnen, en zoiets zie je al bij bijvoorbeeld die asociaal dure zalman kast of silentmaxx.

Ik heb zelf kortgeleden de silentmaxx st11-pro gekocht, grote lompe zware kast bekleed aan de binnenkant en is betrekkelijk slim ingedeeld kwa koeling.
Ik kocht de kast zodat ik het laatste onderdeel in me kast, de harde schijven(in een behuizing), niet meer hoorde. En ik moet vertellen dat ik de harde schijven niet meer hoor, ik hoor nu de fans (1 nexus 12 cm en 1 papst, beiden 5 volt) die opeens nodig waren omdat de kast gewoon alle hitte vasthoudt, dat wat me vorige kast niet deed.
Het is uiteindelijk iets stiller geworden maar kwa kosten weegt het niet op.

• Nas T
Geen matches
Ik bedoelde meer dat je alle lucht via een nauwe gang laat stromen(tunel), daar is dus relatief veel luchtverplaatsing dan bijvoorbeeld achter je cd/dvd-drive.

vrede in rust

• Vandread
Geen matches
Goh wat doen jullie ingewikkeld :+ hopenlijk heb ik binnekort een pentium M setupje... die kan practisch passief gekoeld kan worden (er gaat standaard een oversized northbridge cooler :P )
Maar ik wil er waterkoeling op prutsen (+ op 6600gt) in een mini atx kast ^^ met een 120mm rad kan dat wel passief draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Vandread op 16-02-2006 10:19 ]

Verwijderd

Geen matches
Mij lijkt het dat zodra je een tunnel gaat gebruiken je een storend geluid gaat krijgen. Net zoiets als de afzuiging van de wc, alleen dan minder luid :P.

• Nas T
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 10:26:
Mij lijkt het dat zodra je een tunnel gaat gebruiken je een storend geluid gaat krijgen. Net zoiets als de afzuiging van de wc, alleen dan minder luid :P.
Hoezo? We hebben op de wc en badkamer een ventilator, die dingen maken een pokkeherrie, maar werken beide zonder tunnel(aan "mijn" kant). Die zuigen gewoon een stuk harder...

vrede in rust

Verwijderd

Geen matches
Wat ik jullie kan aanraden uit eigen ervaring:

- Kast met 120mm in- en outtake
- Bigwater waterkoelsetje
- GPU blok erbij
- optioneel: 2e radiator en een reservoir
- 120mm radiator fan vervangen door stil exemplaar van 1000rpm@12v (bijv. een Nexus of Sharkoon)
- foam padding in elk hoekje en gaatje. Ik heb zelfs de slotplaatjes bekleed en ook de binnenkant van het plastic frontpanel.
- je waterpomp losjes bevestigen tegen het foam
- hardeschijven in Nexus Disktwin's gehangen
- Fanless heatpipe PSU (zoals die van Thermaltake)
- Met speedfan de 1000rpm@12v@20Db fans op 600 rpm laten draaien :)

Dit is de manier waarop ik mijn systeem (Athlon64 3200 Clawhammer, Radeon 9800 Pro, 2x 120GB Seagate) geheel onhoorbaar heb gemaakt. Het enige wat ik hoor is het omgevingsgeluid dat door de dubbelglas ruiten heen komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
naja bij mij in de wc en badkamer werken ze via een buis:P waarvan de diameter van de buis hetzelfde is als de diameter van de ventilator, vandaar :).
Maar dat terzijde ik snap je principe en het klinkt goed, al was het ook echt goed mogelijk.
Ik ben eigenlijk benieuwd op het moment dat de warmte van de verschillende onderdelen word gebruikt voor andere doeleinden. Verwarming is misschien een beetje te veel voor de hand liggend. Maar wees eens creatiefs zou ik zeggen, volgens mij is er extreem veel mogelijk met die warmtebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Warmte als energiebron is alleen leuk bij phase-change(water naar stoom), 100 graden haalt het niet, maar veel verder dan die warmte gebruiken om je handen je vrewarmen tijdens de winter, of als verwarming, zie ik niet zitten. PS: gebruik mijn pc nu al soms als extra verwarming: ventilator op de cpu gericht, de warme lucht eromeen wordt weggeblazen, en cpuburner draaien.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
  • Laatst online: 11-11-2019
Geen matches
Mensen hebben jullie de nieuwe scythe case fans gezien. Geluidsniveau 9db met een airflow van 33 cfm. http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TL9Y01&

Gebruikerservaringen misschien?

Maar goed als je de Papst f2gll ook 800 toeren laat draaien zal hij waarschijnlijk dezelfde resultaten laten zien.

[ Voor 28% gewijzigd door The Mystic op 18-02-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Geen matches
Helaas kun je zelf niet de airflow meten, of wel?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 13:29
Geen matches
Ben er eindelijk in geslaagd mijn HTPC stil te krijgen, zij het wat onconventioneel.

Elke keer kreeg ik mijn pc wel stiller maar voor elk geluid wat je weg haalt ga je weer wat anders horen. Passieve voeding, passieve videokaart maar nog steeds harddisk geluid, case en cpu fans.

Ik heb nu mijn MCE HTPC aangesloten op de centrale afzuiging :z .

Ik heb de case fans eruit gehaald, zowel voor als achter en de de luchtinlaten voorzien van stoffilters. Verder heb de zalman CPU fan nu slecht op 35% (1240RPM) draaien (m.b.v. speedfan). Temperaturen nu 32 C CPU, chipset 28 C.

De configuratie:
Kast : SilverStone SST-LC13 Zilver
Moederbord : Asus A8N-SLI Deluxe, chip koeler vervangen door Zalman ZM-NB47J Passive Northbridge Cooler
Videokaart : GigaByte VGA GV-NX66T128VP TurboForce Edition 128 MB (standaard passief gekoeld)
CPU : AMD Athlon 64 3000+ Winchester 1.8 GHz, 2000 MHz met CPU fan : Zalman CNPS7000B-Cu Koper
Corsair ValueSelect 1GBKIT400 1024 MB, PC3200, 400 MHz
Voeding : Antec Phantom Fanless 350 Watt
Harddisk : Maxtor DiamondMax 10 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 in een SilentMaxx HD-Silencer 2.0
TV kaart Hauppauge PVR-150 MCE

Microsoft Windows XP Media Center 2005

Voor wat impressies zie:
http://home.unet.nl/thuy/picture009.jpg
http://home.unet.nl/thuy/picture010.jpg
http://home.unet.nl/thuy/picture011.jpg

Wat een stilte, wat een rust .....

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@Hierboven: nice :D

Nog even een vraagje, mijn temperaturen zien er op het moment zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://img49.imageshack.us/img49/8412/xhjdhve0hs.png
Dit in samenwerking met CPUidle :)

Tussen m'n Zalman en het moederbord hangt een Fanmate. Zodoende kan Qfan z'n werk niet doen. Maar zou Qfan nog lager kunnen dan 5 volt? Dan is het namelijk stiller dan zo'n fanmate. :)

edit:
laat maar, Qfan doet niet helemaal lekker zijn werk hier...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 16:57 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.