Zal mijn kruistocht-voor-stilte verhaal ook eens posten. Gevaar is wel dat als je eenmaal begint, je op een gegeven moment echt alles uber stil wil hebben en iets wat je eerst kocht weer lawaaiig wordt als je de andere onderdelen hebt vervangen. Je blijft dus bezig.
Eerst mijn config en wat dat oplevert. Daarna wat tips.
Mijn systeem:
Case: Antec Sonata
Mobo: Asus A8R MPV (NorthBridge passief)
Voeding: Antec Truepower 380W (standaard meegeleverd). Fan bij idle @ ca 1100 rpm (op dit moment de lawaaiigste)
Proc: Athlon 64 X2 3800+
proc. koeler: Scythe Ninja (die enorme toren)
Casefan: Papst 4412 F/2GL @ 5 t/m 12 volt max via speedfan (stock: 26 dBa en 1600 rpm @ 12 volt)
Graka: Gigabyte GV-R80L256V X800XL Silentpipe
(volledig passief gekoeld – op dit moment m.i. snelste (fabriek-af) passief gekoelde kaart)
Intake fan: 4412 F/2GL die slechts draait bij het gamen
Harddisk: Samsung Spinpoint P120 (
snelle SATA II HD, zie review silentpcreview.com) in afgeslo-ten CD-Rom bay aan elastiekjes
Subjectieve stilte ervaring:
- bij desktoptaken is de PC zo goed als stil. Enige ‘lawaaimaker’ is de voeding nu, dus die moet worden vervangen. Het erge is dat toen ik de Antec kocht ik die voeding nog heerlijk stil vond. Dat is dan ook het irritante: je blijft bezig.
- Bij hoge proc.belasting gaat alleen de outtake fan van 5 naar 7 volt (van 680 rpm naar ca. 1000 rpm)
- bij gamen gaat ook de intake fan aan (die blaast ook over koelblok videokaart)
Tips:
- Belangrijk:
probeer casefan en processorkoeler te combineren. Klinkt gek, maar zal het uitleggen. Een standaard processorkoeler koelt alleen je proc. (duh

). De warme lucht blijft wel in de kast en die moet eruit. Mijn config met de Scythe Ninja is ideaal. Tussen die (rechte) koeler en de outtake fan zit slechts enkele centimeters. Deze papst zuigt dus als het ware direct de processorwarmte naar buiten, ipv deze weer de kast in te blazen (en je luchtstroom te verstoren).
- zo’n dubbele koelfunctie heeft de intake fan ook. Zuigt koele lucht aan en blaast gelijktijdig over koelblok videokaart in richting outtake fan.
- verwijder overbodige koelers. Dit lijkt een overbodige opmerking, maar veel koelers heb-ben geen/weinig effect. Door gewoon te meten ontdekte ik dat de intake fan nauwelijks in-vloed heeft op de casetemp. De outtake daarentegen heel veel
- zorg voor een variabele fansnelheid. Stilte waardeer je als je PC slechts voor officetaken of het kijken van een filmpje gebruikt; bij het gamen mag de geluidsproductie best wat stij-gen
- zorg voor een relatief koele processor. Mijn X2 @ stock met Q&Q ingeschakeld en icm Scythe Ninja kan bij idle makkelijk passief
- koop een mobo zonder actieve NB cooler of vervang die door een zalman. Die 40mm NB coolers zijn echt rete lawaaiig
- onderzoek voor je het mobo koopt of
Speedfan (
www.almico.com) op minimaal 2 van de fanconnectors wordt ondersteund (bij mij alle 3). Speedfan is echt een superieur progje voor een vol-ledige controle over je fans.
- 4412 F/2GL zijn op 12 volgt nog goed hoorbaar. Ik ga deze wellicht nog vervangen voor 4412 F/2GLL papst (18 dBa! en slechts 300 rpm lager (1300 ipv 1600).
- kijk eens op www. silentpcreview.com; daar is heel veel info te vinden van echte freaks.
Tot zover mijn bevindingen en tips
[
Voor 6% gewijzigd door
dirkjesdirk op 13-02-2006 16:34
]
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...