Toon posts:

[CM] Loodbitumen & Akasa

Pagina: 1
Acties:
  • 474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis nog een bitumen plaat van 100 bij 30 cm. Ook heb ik PAX.Mate Plus van Akasa maar ik lees nergens iets over het monteren in de case.

Kan ik van de bitumen plaat gewoon reepjes maken? En waar kan ik ze dan het beste bevestigen, alleen de zijkanten of ook de harde schijf etc..?
En de Akasa PAX.Mate? Mijn vermoeden is zijplaten, boven en onder... ook heb ik gelezen dat je aan de achterkant kunt monteren... kan dat wel i.v.m. airflow? laat het me weten!

Mijn case is een Chieftec Dragontower heb ik dan genoeg aan de PAX.Mate? of moet ik bijkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 19:59

Nox

Noxiuz

als je de plaat wilt gebruiken voor afscheiding tussen je HDD's qua magnetisme zal dat niks uitmaken omdat de behuizing van je schijf dit al doet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat in dit geval ook om het dempen van resonantie en geruis.... vandaar ook de combinatie van bitumen en akasa, sorry vergeten te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
als je resonantie wilt dempen, wat dus gewoon meetrillende onderdelen zijn, dan moet je dingen als zijpanelen en racks gaan beplakken met dat spul. Niet de onderdelen zelf, want die raken oververhit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx! Zou je denk ik gewoon reepjes kunnen maken van 15 bij 30 cm maakt het nog uit hoe groot die reepjes zijn? ik neem aan dat je niet de HELE zijwant met bitumen hoeft te beplakken..? En die isolatie van Akasa zou ik die wel over de gehele zij onder en bovenkant kunnen plakken? of is dat een kwestie van trail and error a.k.a. rook uit de kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Omdat ik plenty loodbitumen had heb ik zo veel mogenlijk gebruikt op grote vlakken, dat houdt in de hele zijkanten beplakt, de moederbord-plate, en de drive cages. Werkt erg goed tegen resonantie.

Maar als je niet zo veel hebt, lijkt me dat elk extra gewicht goed is op een groot vlak metaal wat de neiging heeft om mee te trillen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Doe die bitumen aan de binnenwand van je kast (dus niet aan je HDD ofzo)
je kan dus links rechts, boven onder en voor achter bekleven MAAR zorg ervoor dat je genoeg airflow behoudt in je kast! je zal dus altijd wel openingen hebben in je kast voor koelers ed.

persoonlijk zou ik dan die paxmate van akase nog eens op die bitumen kleven (bitumen houden een bepaalde frequentie tegen en die paxmate houdt een andere tegen) hetzelfde concept kom je tegen in geluidsstudio's (een "zware" laag eerste (bitumen,...) en een lichtere laag erbovenop, deze filteren verschillende frequenties)

vergeet wel niet dat je kast behoorlijk zwaar wordt als je dit doet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mn kast is nu al niet te tillen ;) misschien moet ik er maar wieletjes onder maken... dr zitten nu van die leuke "vleugeltjes" onder.... ik heb nog een tweede plaat kunnen bemachtigen.... :D

*deandoe vraagt zich af of wieletjes echt mogelijk zijn.........*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:38

sapphire

Die-hard pruts0r

Waar zijn die loodbitumen matten te krijgen dan want ik kan ze niet echt vinden (regio Leiden).

@ TS: werkt dat Akasa paxmate sul een beetje of is het bagger net als dat noppenschuim van de gamma ed.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het je laten weten, morgen ga ik alles inbouwen.... ik denk wel - en misschien dat je het in andere topic's ook gelezen hebt - dat je sowiso al wel een "stille" configuratie moet hebben wil de bitumen en akasa effect hebben. verder ken ik jou configuratie niet :) de mijne is iig:

Case: Chieftec Dragon Tower ( = lompzware kast)
CPU cooling: CNPS7000B Cu @ 1700 RPM
GPU cooling: VF700 CU @ 5V
HDD: Samsung SpinPoint HD120IJ icm Nexus DiskTwin hij zweeft en hangt aan rubberen draden
PSU: Nexus 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
sapphire schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:56:
Waar zijn die loodbitumen matten te krijgen dan want ik kan ze niet echt vinden (regio Leiden)..
Halfords, het word ook in auto's gebruikt ter isolatie van motorgeluid. Geen idee hoe het heet, maar ik heb het er een keer zien liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is dat bij halfords ook zelfklevend? Want dat is wel aan te raden, hoef je niet in de weer met plakband of lijm, en het bitumen plakt dan ook echt overal , zodat ie het beste dempt.

Die bitumen matten zijn dus voor het dempen van trillingen (door middel van massa), die matten daar overheen zijn dan voor het absorberen van geluid (door veel oppervlak)

Ik weet alleen niet meer waar ik mijn zelfklevend loodbitumen gehaald heb, maar het was wel een audio-speaker doe het zelf zaak. Daar wordt het ook veel gebruikt voor in de speakers.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Het spul was zelfklevend ja. Aan de onderkant zat zon papier/plastic laagje dat je er vanaf kon trekken en dan zat er een kleeflaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar je ze kunt kopen verschilt heel erg... bij mij in de buurt regio apeldoorn had geen enkele hifi zaak ze, echter bij een auto assesoire zaak wel... het schijnt dat ze ook worden verkocht op:

Akoestiekwinkel
Conrad

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb mijn stacker ook beplakt met loodbitumen, je raad het al, die kast wás al zwaar :+ :X

Ook de HDD's 2x maxtor 300GB wekten samen nog wel eens een toon op, die heel langzaam harder en zachter ging. Ik heb de disks beplakt en dit werkt prima, zorg gewoon voor directe airflow over de disks dan is er niks aan de hand, die van mij blijven gewoon koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:36

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De chemicus in mij heeft iets tegen het gebruik van loodbitumen. Schilfertjes en mogelijke loodvergiftiging enzo.

Als je hiermee gaat werken, doe dat dan in een goed geventileerde ruimte (bij voorkeur buiten of in een schuur ofzo), draag een stofmasker, plastic operatiehandschoenen met daarover eventueel werkhandschoenen. En voor de dames onder ons: niet doen tijdens de zwangerschap.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Mja.. ALTIJD je handen wassen nadat je lood hebt aangeraakt. En niet in je vingers snijden met een mes waarme je lood snijdt. Dat is niet erg gezond namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 19:59

Nox

Noxiuz

j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 13:59:
Mja.. ALTIJD je handen wassen nadat je lood hebt aangeraakt. En niet in je vingers snijden met een mes waarme je lood snijdt. Dat is niet erg gezond namelijk.
ook als je niet met lood heb gewerkt / gesneden :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Valt wel mee denk ik, spul zit ook in auto's verwerkt en mijn broer maakte met het vissen de loodjes ook altijd met de tanden aan de lijn vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hangt volgens mij ook wel af van het materiaal dat je gebruikt. De bitumen die ik gebruik zijn van Dynamat: http://www.dynamat.com/computer.htm Daar hoef je echt niets aan te prutsen, wanden goed vetvrij maken, papier van plaklaag verwijderen en plakken maar!!!

Voor de geinstereseerde onder ons:
Voor: http://www.dynamat.com/images/computer/case.gif
Na: http://www.dynamat.com/images/computer/Casewdmat.bmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:38

sapphire

Die-hard pruts0r

En wat zijn je bevindingen emt dat Akasa spul ?

Gabriël AM5

Pagina: 1