Ik heb sinds kort zelf een E60, en heb deze met name (zoals velen) gekocht voor het Voip-gebruik..
Ik heb hier op 't forum een beetje rondgekeken om Voip aan de praat te krijgen, maar vond alleen maar oplossingen dmv PABx etc..
Ik heb Voip nu direct werkend op de E60 dus plaats hier de instellignen maar , misschien dat anderen er wat aan hebben
Ik heb 2 accounts ingesteld..:
- Budgetphone, hier heb ik een startpakketje van gekocht zodat ik voor €10 per jaar een vast Voip-in nummer heb. Je kunt deze account natuurlijk ook gebruiken om outbound te bellen maar daar zijn goedkopere alternatieven voor
- Voipcheap, een van de voipaanbieders van Betamax GmbH, ik heb voor deze gekozen omdat zij de laagste tarieven hebben voor het bellen naar NL mob. en een hoop landen kun je op vaste nummers gratis bellen
Om het geheel goed aan de gang te krijgen moet je eerst de sip-accounts invoeren:
Dit doe je in instrumenten/instell./verbinding/Sip-instellingen
Maak 2 profielen aan met de volgende instellingen:
Profielnaam: voipcheap- Dienstprofiel: IETF
- Std. Toegangspunt: [maak een keuze..]
- Openb. Gebr.nm.: sip:[gebr.naam]@voipcheap.com
- Compressie: Nee
- Reg.: Altijd aan
- Beveiliging: nee
- Proxy Niks wijzigen
- Registrar
- Registrar-serveradres.: sip:sip.voipcheap.com
- Bev.domein: voipcheap.com
- Gebruikersnaam: [bijv.: jantje888)
- Wachtwoord: [Je voipchep wachtwoord]
- Opdr.typ.: UDP
- Poort: 5060
Profielnaam: Budgetphone- Dienstprofiel: IETF
- Std. toeg.punt: [maak een keuze..]
- Compressie: Nee
- Registratie: Altijd aan
- Beveiliging: nee
- Proxy-server niks wijigen
- Registrar-server
- Registrar-serveradres: sip:sip.budgetphone.nl
- Beveiligingsdomein: budgetphone.nl
- Gebruikersnaam: [je telefoonnummer, bijv.: 31201234567]
- Wachtwoord: [je budgetphone wachtwoord]
- Opdrachtstype: UDP
- Poort: 5060
Na het aanmaken van de sip-profielen moet je ze eerst invullen bij Instellingen/verbinding/instell.internettelefoon.
Voeg een nieuw profiel toe, kies zelf een naam.
Doe dit eerst voor je uitgaande sip-profiel en daarna voor je uitgaande, in omgekeerde volgorde werkt het bij mij niet!!
Het werkt tot nu toe perfect, goede geluidskwaliteit etc. allen een paar vage dingen, misschien heeft iemand hier een oplossing voor?
Het gebeurt regelmatig dat de persoon die ik heb gebeld na een paar minuten nog een keer wordt gebeld, als ze dan opnemen horen ze niks...
Als ik wordt gebeld op m'n voipnummer zie ik wel het nummer staan maar m'n E60 koppelt het op een of andere manier niet met de namen in mn telefoonboek...
Als je ergens anders als bij je standaardtoegangspunt via voip wilt bellen moet dit vrij omslachtig, je moet eerst een toegangsputn aanmaken, vervolgens stel je deze in als standaard toegangspunt en daarn ff je telfoon resetten...
Verder ideaal voor mij omdat ik binnekort voor een paar maanden in het buitenland ben en zo toch lekker goedkoop met Nederland in contact kan blijven!!
Hopenlijk hebben jullie er wat aan! anders is al t getik voor niks :-S
mzzls
Boy