"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Verwijderd
Mooie review!DropjesLover schreef op donderdag 01 december 2005 @ 23:41:
ik heb ook n revieuw geschreven -> klik
de freezer 64 pro is gewoon de verbeterde versie van de freezer 64 (non pro) ze lijken mega veel op elkaar. misschien komen meerdere fabrikanten er achter dat het ontwerp zoals de freezer 64 eigg het beste werkt (koeler blaast naar achteren, ook over i/o plate enz heen)
en over het moment en gewicht enzo, op mijn mobo (A8N-E) zit een flinke backplate...
ff snel rekensommetje -> Mmax @ einde van de koeler (slechts 1 kant ingeklemd). aangenomen homogene belasting -> maximale kracht @ midden koeler.
dus: 0.528 kg * (0.5*0.126m) = 0.033Nm. ik weet niet wat je mobo aan kan, maar dat dit niet veel is op een opp van +- 4 cm^2 -> 0.0004m^2 kan k je wel vertellen
De mijne heeft niet echt een ferme backplate vrees ik (MSI K8N Neo4 Platinum)
Het feit dat hij maar op 1 socket gaat vind ik ook een dik nadeel...
Dus even een samenvatting:
Voordelen:
het koelconcept: airflow van voor naar achteren
Nadelen:
Geen backplate, en compatibel met maar 1 socket.
Ik ga dus wel op zoek naar een alternatieve koeler die ook van voor naar achteren blaast maar niet die nadelen heeft. Iemand een tipje?
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
[ Voor 7% gewijzigd door Hoodlum77 op 02-12-2005 15:02 ]
Game-Freak schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 14:43:
Heeft er iemand al een foto gemaakt van die Freezer Pro in z'n kast?

Dit is die van mij, zie de specs in m'n sig voor de onderdelen die ik gebruik.
Deze foto is van de pc in 'aanbouw' ,uiteraard is de kast nu een stukje voller
Verwijderd
De Zalman en vele anderen worden in de backplate gevezen.
Is dat kliksysteem stevig genoeg? De mensen die de koeler zo al hebben geinstalleerd: wat vinden jullie daarvan?
Ik vind het prima werken, de hendel gaat soepel naar beneden en daarna zit ie mooi strak tegen de cpu aan.Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 17:10:
Ik heb gelezen dat de Arctic wordt bevestigd met het kliksysteem als waar de boxed koeler ook mee wordt bevestigd.
Is dat kliksysteem stevig genoeg? De mensen die de koeler zo al hebben geinstalleerd: wat vinden jullie daarvan?
dit is een goede waarde voor een waterkoeling, maar dit is dus lucht. mijn vorige koeler zat in mn vorige systeen, een zalman 7000alcu op een TB core -> vaak 45-50 gradenDropjeslover, in je review staat dat hij idle niet warmer wordt dan 32 graden. Was dat eerst hoger dan. Mijn boxed cooler haalt ook wel 32 graden @ idle....
[quote]Gunner schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 08:55:Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 17:10:
Ik heb gelezen dat de Arctic wordt bevestigd met het kliksysteem als waar de boxed koeler ook mee wordt bevestigd.
het kliksysteem werkt goed, maar het is wat gerpriegel als je hem vast zet zonder je mobo uit je kast te halen. verder zet je alles vast door een hendeltje om te zetten. helaas is dat hendeltje van plastic, en voelt het niet stevig aan... maar als ie vast zet, zit ie steveg genoeg vast
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Gewoon altijd zorgen dat je je CPU cooler recht omhoog eraf trekt, zodat als je CPU aan de coolerblijft plakken, dat dan niet alle pinnen krom zijn.Bor de Wollef schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 18:59:
De koelpasta die al op de Freezer 64 Pro is aangebracht moet harden en bereikt na 200 uur ongeveer zijn beste eigenschappen. Maar... hoe makkelijk is de cooler weer te verwijderen als de koelpasta eenmaal gehard is? Ik heb weinig zin mijn dure processor te ver&&#@! door een koeler van 20 euro mocht hij er weer af moeten.
Anders snap ik niet echt wat je bedoelt...
Als je de cooler weer opnieuw vast wilt maken moet je de cpu en koeler even schoonmaken met bijv. aceton (veel nagellakremover heeft een hoge concentratie van aceton, ik gebruik dat ook) Je moet dan nieuwe koelpasta op de cpu of op de koeler smeren en je kan hem er weer opzetten.
[ Voor 5% gewijzigd door Ruudjewee op 04-12-2005 14:03 ]
koelt net zo goed alleen meer dan de helft goedkoper
Kan je niet gewoon je PC een uur aanzetten zodat de koelpasta 'gesmolten' is?Bor de Wollef schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 18:59:
De koelpasta die al op de Freezer 64 Pro is aangebracht moet harden en bereikt na 200 uur ongeveer zijn beste eigenschappen. Maar... hoe makkelijk is de cooler weer te verwijderen als de koelpasta eenmaal gehard is? Ik heb weinig zin mijn dure processor te ver&&#@! door een koeler van 20 euro mocht hij er weer af moeten.
Mijn boxed cooler zit ATM ook gewoon vastgeplakt. Zelfs draaien gaat moeizaam.
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Als ik het goed heb begrepen zal de koelpast uitharden na verwarming en daarna niet meer zacht worden.webfreakz.nl schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:55:
[...]
Kan je niet gewoon je PC een uur aanzetten zodat de koelpasta 'gesmolten' is?
Mijn boxed cooler zit ATM ook gewoon vastgeplakt. Zelfs draaien gaat moeizaam.
en smeer je je eigen prut erop voor monteren.
[ Voor 8% gewijzigd door jorisw86 op 08-12-2005 21:49 ]
Wasbenzine is een goeie ja.. ik snap trouwens niet waar je je zo druk over maakt hoor, je sloopt een processor echt niet als ie blijft plakken. Zolang je hem maar recht eruit haalt, en zelfs als ze ligt gebogen zijn is het een kwestie van een creditcard ertussendoor en ze zijn weer recht.webfreakz.nl schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:12:
Mag je die 'prut' ook verwijderen met wasbenzine/terpentine ofzo? Want nagellakremover vind ik maar vaag spul hierzo
Maar als je je pc ff heet laat worden, ff stressen, dan is de koelpasta aardig vloeibaar en gaat de koeler er ook nog makkelijker af..
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
[ Voor 14% gewijzigd door Nilco op 10-12-2005 17:51 ]
En de boxed koeler dan, die blaast de luchte alle kanten op, dus wat de verkoper zegt klopt niet.MEGATRON schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 17:50:
Ik wilde deze koeler vandaag ook halen maar omdat ik een MSI K8N NEO2 moederbord heb werd het door de verkoper afgeraden omdat deze koeler dan de lucht naar de bovenkant van mijn kast blaast en niet naar de achterkant. Hierdoor zou de temp in mijn kast wel eens erg hoog kunnen worden.
Als je een voeding hebt met een 12cm koeler blaast de freezer zo richting je voeding en wordt lucht zo netjes afgevoerd.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
En als je een ander soortige voeding hebt? Misschien doelde de verkoper daar op?PASware schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 20:23:
[...]
En de boxed koeler dan, die blaast de luchte alle kanten op, dus wat de verkoper zegt klopt niet.
Als je een voeding hebt met een 12cm koeler blaast de freezer zo richting je voeding en wordt lucht zo netjes afgevoerd.
Ookal heb je geen 12cm fan in je voeding. Ik zelf heb ook 2 fans in mijn enermax voeding eentje die zeg maar vanuit de kast de voeding inblaast en een die vanuit de voeding uit de kast blaast.PASware schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 20:23:
[...]
En de boxed koeler dan, die blaast de luchte alle kanten op, dus wat de verkoper zegt klopt niet.
Als de Arctic dan richting je voeding blaast wordt de warme lucht van je processor mooi de kast uitgevoerd.
Verwijderd
De onderste paar vinnen zijn verbogen naar benenden zondat er airflow over de powerregulatoren komt. Maar die paar vinnen lijken mij op de fotos van de koeler eigenlijk verwaarloosbaar. Ik denk dat de fan ook geen airflow creeert in die onderste paar vinnen (omdat de fan iets kleiner lijkt dan de koeler zelf). Zou het mogelijk zijn om zelf nog een paar extra vinnen ook te verbuigen zonder dat die breken ofzo?
Verwijderd
Lijkt me geen probleem in principe, aluminium is buigbaar. Echter ik heb het niet geprobeerd en was dat ook niet van plan.Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:26:
Een vraag voor diegenen die de koeler al hebben:
De onderste paar vinnen zijn verbogen naar benenden zondat er airflow over de powerregulatoren komt. Maar die paar vinnen lijken mij op de fotos van de koeler eigenlijk verwaarloosbaar. Ik denk dat de fan ook geen airflow creeert in die onderste paar vinnen (omdat de fan iets kleiner lijkt dan de koeler zelf). Zou het mogelijk zijn om zelf nog een paar extra vinnen ook te verbuigen zonder dat die breken ofzo?
En anders verwarmen met een gaspit ofzo?Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 21:18:
[...]
Lijkt me geen probleem in principe, aluminium is buigbaar. Echter ik heb het niet geprobeerd en was dat ook niet van plan.

Aansteker lijkt me niet zo'n goed idee aangezien je koelerdan zwart wordt
[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 11-12-2005 22:23 ]
Verwijderd
Naja je zult waarschijnlijk best een paar extra vinnen kunnen verbuigen met een tangetje oid.Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 14:26:
Een vraag voor diegenen die de koeler al hebben:
Ikzelf ga er niet aan beginnen.. vind dat zonde
Out of the box? What box? There is no box.
Qua stilte ben ik er ook niet op achteruit gegaan, vreemd genoeg, want de fan van de 7700 is flink groter en zou dus langzamer kunnen draaien om hetzelfde koeleffect te bereiken. De 7700 op volle snelheid is luidruchtiger dan de Arctic op dezelfde snelheid.
De koelpasta die er standaard op zit, is die van goede kwaliteit en te vergelijken met Arctic Silver 5?
iemand enig idee hoe ik hem op +/- 900 toeren kan laten draaien? (idle) Hij wordt namelijk idle 30 graden en stressed hooguit 41 graden.
Q-fan, hoe kan je dat instellen? BIOS of software?Dj-sannieboy schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:20:
Mijn Arctic Freezer 64 PRO draait altijd op +/- 1700 rpm. Of hij nu niks te doen heeft of aan het stressen is hij blijft op +/-1700 rpm draaien. Ik heb Asus Q-fan aanstaan en heb de instellingen daarvan al eens verandert maar daarmee gaat hij alleen maar sneller draaien niet langzamer.
iemand enig idee hoe ik hem op +/- 900 toeren kan laten draaien? (idle) Hij wordt namelijk idle 30 graden en stressed hooguit 41 graden.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je kan hier het beste Speedfan voor gebruiken.Dj-sannieboy schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:20:
Mijn Arctic Freezer 64 PRO draait altijd op +/- 1700 rpm. Of hij nu niks te doen heeft of aan het stressen is hij blijft op +/-1700 rpm draaien. Ik heb Asus Q-fan aanstaan en heb de instellingen daarvan al eens verandert maar daarmee gaat hij alleen maar sneller draaien niet langzamer.
Verwijderd
staat in je bios ik weet niet precies waar maar het staat er ergensGunner schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:24:
[...]
Q-fan, hoe kan je dat instellen? BIOS of software?
sorry geen ervaring met dat bordje
maar hij zit en idle is me pc nu 30
Waarom heb je hard moeten duwen? Kreeg je de hendel niet vast? Paste hij niet lekker op de proc? Lijkt me niet de bedoeling dat je echt moet forceren namelijk.jorisw86 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:02:
wat een kut gedoe om dat ding erop te krijgen zeg heb eg hard moeten duwen.
maar hij zit en idle is me pc nu 30
Ja hij is 90 graden te draaien. Hoe dat moet staat in de bechrijving die je bij de koeler krijgtbarongizmo schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:33:
is deze koeler nu 90 graden te draaien in beide richtingen of niet?
Do as I say, don't do as I do.
maar om die adnere beugeltjes aan de andere kant erover te krijgen wilde niet.
moest me voeding los schroeven.
en dan met schroever draaier die andere beugeltjes naar voren douwen toen ging die er zo op.
ik heb Speedfan op mijn pc staan maar als ik automatic fan speed instel gebeurt er niks en blijven alle fans gewoon even hard draaien. Moet ik mijn Q-fan uitzetten om speedfan de fans te kunnen laten regelen?_Oldie_ schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:56:
[...]
Je kan hier het beste Speedfan voor gebruiken.
PS: Q-fan kun je in je bios aan en uit zetten, bij powermanagment dacht ik.
In Speedfan: Configure, Advanced moet je de chip selecteren die je fans monitort/regelt. Hier moet je de PWM mode van de desbetreffende fan op Software zetten. Dan pas kan Speedfan je fans regelen.Dj-sannieboy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 13:43:
[...]
ik heb Speedfan op mijn pc staan maar als ik automatic fan speed instel gebeurt er niks en blijven alle fans gewoon even hard draaien. Moet ik mijn Q-fan uitzetten om speedfan de fans te kunnen laten regelen?
PS: Q-fan kun je in je bios aan en uit zetten, bij powermanagment dacht ik.
Verwijderd
Ik bergijp uit je verhaal dat je niet even de moeite hebt genomen om je bord er uit te halen.jorisw86 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:09:
dat ding paste er in wel goed op.
maar om die adnere beugeltjes aan de andere kant erover te krijgen wilde niet.
moest me voeding los schroeven.
en dan met schroever draaier die andere beugeltjes naar voren douwen toen ging die er zo op.
Want dan gaat het best lastig ja. Maarja dat lijkt me dan wel bij elke koeler.
Dus volgende keer gewoon even je bord er uit halen.
Ik morgen als het goed is de Arctic Freezer64 Pro en 3 Artic Fan 3 TC's.webfreakz.nl schreef op donderdag 15 december 2005 @ 18:48:
Als het goed is heb ik morgen mijn Actic Freezer64 Pro + 2 Papst (1x 80mm + 1x 120mm) + 2 DVD-stiften + audiokabels binnen!

heb hem juist besteld zodat alles erin kon blijven en niet zoals bij zalman alles eruit slopen.
eerder dat ik alle kabels en dingen weer heb zitten zoals ik wil dikke 1 uur verder.
de artic cooler is ook op een fan controller aan te sluiten neem ik aan?? dat je hem tussen 5/12 volt kan schakekelen??
Geen idee of het kan maar de fans zijn standaard al temperatuurgestuurd en _erg_ stil, ik zou dus niet weten waarom je het wilt?jorisw86 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 00:38:
even je moederbord eruit halen hoor je wat je zegt.
heb hem juist besteld zodat alles erin kon blijven en niet zoals bij zalman alles eruit slopen.
eerder dat ik alle kabels en dingen weer heb zitten zoals ik wil dikke 1 uur verder.
de artic cooler is ook op een fan controller aan te sluiten neem ik aan?? dat je hem tussen 5/12 volt kan schakekelen??
Verwijderd
Als echte tweaker maak je je daar niet druk om hoe lang het duurt als het maar goed is.jorisw86 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 00:38:
even je moederbord eruit halen hoor je wat je zegt.
PS als je zelf te lui bent om het er uit te halen waarom zeur je er dan over dat je voeding in de weg zit.
Iedereen weet toch dat je normaal gesproken je bord er uit moet halen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 10:33 ]
zowel socket a als socket 939.
en nog nooit zo erg gekloot als met deze.
heb een zalman fan controller ga die ertussen gooien denk ik
Arctic Freezer64 Pro werkt prima
Die Papst 80mm fan werkt ook prima!
Alleen die 1x 120mm... tja... ik kan hem niet aansluiten, aangezien het blauw/rood/witte kabeltje (hier te zien) niet op me moederbord past! En aangezien mijn vorige coolermaster 120mm fan aangesloten zat op zo'n grote stekker die je ook in je CD/DVD drive prikt, werkte die dus wel!

Verwijderd
Kan je misschien iets meer zeggen over het "niet passen van die fan"? Ben net van plan om zo'n vier stuks van die fan te kopen bij die winkel. Kan je misschien een fotootje maken van de fanconnector en van je mobo connector? Wat uitleg waarom ze niet passen?webfreakz.nl schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:30:
Alleen die 1x 120mm... tja... ik kan hem niet aansluiten, aangezien het blauw/rood/witte kabeltje (hier te zien) niet op me moederbord past! En aangezien mijn vorige coolermaster 120mm fan aangesloten zat op zo'n grote stekker die je ook in je CD/DVD drive prikt, werkte die dus wel!![]()
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Verwijderd
Dacht ik ook eerst, maar hij zegt dat het niet op zijn mobo past. En de connectoren op mobos zijn toch altijd 3pins, dus klopt er wel degelijk iets niet.DualDevil schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:58:
er zit een fan connector aan, en hij verwachtte een standaard voedingkabel (hdd/cd-rom). Kwestie van de connectoren omwisselen en draden aansluiten, afknippen strippen en vastknopen. 2 seconden werk.
Uhm, dit soort dingen sluit je aan op je cd/dvd/hardeschijf, maar daar zit die Papst niet mee aangesloten, die hebben zo'n stekker. En aangezien ik niet meer zo'n port heb om die 3pin stekker aan te sluiten..... tja, dan gaat het nietVerwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:49:
[...]
Kan je misschien iets meer zeggen over het "niet passen van die fan"? Ben net van plan om zo'n vier stuks van die fan te kopen bij die winkel. Kan je misschien een fotootje maken van de fanconnector en van je mobo connector? Wat uitleg waarom ze niet passen?

Als je m'n uitleg niet snapt: gewoon ff zeggen
En als anderen goede woorden weten voor al die aansluitingen: laat het ook ff weten
Wat voor moederboard heb je? Op bijna elk moederboard zitten meerdere 3-pin aanslutingen.webfreakz.nl schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 10:47:
[...]
Uhm, dit soort dingen sluit je aan op je cd/dvd/hardeschijf, maar daar zit die Papst niet mee aangesloten, die hebben zo'n stekker. En aangezien ik niet meer zo'n port heb om die 3pin stekker aan te sluiten..... tja, dan gaat het nietMijn fans van Coolermaster (die er dus eerst inzaten) waren aangesloten op dit, maar dan zonder dat kleine witten dingetje en die ging dan gelijk aan m'n fan! Dus hij zat gelijk aan zo'n cd/dvd/hdd-power-cord aangesloten
Als je m'n uitleg niet snapt: gewoon ff zeggen
En als anderen goede woorden weten voor al die aansluitingen: laat het ook ff weten
Internal I/O Connectors
1. 4 x Serial ATA connector
2. 2 x UDMA ATA 133/100/66 Bus Master IDE connectors
3. 1 x FDD connector
4. 3 x USB 2.0/1.1 connectors (supports 6 ports)
5. 2 x IEEE 1394b connectors (supports 3 ports)
6. 2 x cooling fan pin headers
7. CD in
Verwijderd
Je had dus eigenlijk ipv de 4412 F/2GL te nemen, de 4412 FGL moeten nemen. De eerste is met een 3pins en de 2de is met een molex connector. Voor de rest identiek. Staan beide op de site van die winkel. De benamingen van papst zijn altijd zo, is heel doorzichtig:
0123 ABC -> molex
0123 A/2BC -> 3pins
Verder zijn die altijd identiek.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 13:28 ]
In iedergeval bedankt, en ik hoop het te onthouden!
Nu maar weer ontopic ofzo?

Verwijderd
Quite & Cool uitzetten ?Ricardo87 schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:17:
Ik heb nu een Freezer 64 Pro in combinatie met een Gigabyte GA-K8NS-939 board (nForce 3 Ultra). Alleen de fan blijft op 2200 RPM draaien. De processor clockt zich wel netjes terug naar +/- 1 GHz. Wat ben ik vergeten?
lol?Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:00:
Als echte tweaker maak je je daar niet druk om hoe lang het duurt als het maar goed is.
PS als je zelf te lui bent om het er uit te halen waarom zeur je er dan over dat je voeding in de weg zit.
Iedereen weet toch dat je normaal gesproken je bord er uit moet halen.
Want?
Zo lang je je backplate niet hoeft te verwijderen/te veranderen/aan te brengen hoef je je moederbord er echt niet uit de halen hoor... Ja, WEL als er iets in de weg zit, dat spreekt voor zich. Maar zolang alles past, waarom dan je moederbord er uit halen? De uitspraak dat je normaal je bord er uit moet halen is dus een beetje overdreven
En inderdaad, een pluspunt van deze koeler is dat het werk met het klem-systeem dat de boxed cooler ook gebruikt
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
Ik heb zelf ook de K8NS-Ultra939 maar daar werkt de SmartFan functie niet zoals hij hoort. Hij doet namelijk óf niets, óf schakelt heel je CPU-fan permanent uit (afhankelijk van BIOS-versie). Mee oppassen dus.
^ Wat hij zegt.
Je hebt cool&quiet dus aanstaan, dat is goed.Ricardo87 schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:17:
Ik heb nu een Freezer 64 Pro in combinatie met een Gigabyte GA-K8NS-939 board (nForce 3 Ultra). Alleen de fan blijft op 2200 RPM draaien. De processor clockt zich wel netjes terug naar +/- 1 GHz. Wat ben ik vergeten?
Nu nog even kijken of je moederbord Q-fan ondersteund, Indien dit zo is kan je het in de bios instellen.
Dan geef je als grens aan 50 graden bijvoorbeeld, indien hij dan dus boven de 50 graden komt zal hij de fansnelheid verhogen.
edit: wat Z-Dragon boven mij zegt dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Satch op 18-12-2005 16:32 ]
Verwijderd
Overigens, mijn laptops zijn altijd C&Q.... zo oude feature
Verkoop-cijfers...
Overigens kan C+Q dit probleem dus WEL veroorzaken als je wil...
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 16:37 ]
Waar kan ik die optie SmartFan vinden? Heb alle BIOS menu's doorgekeken maar zie het niet staan.Z-Dragon schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:30:
De zoveelste persoon die Cool 'n' Quiet verwart met QFan/SmartFan/whatever. C 'n' Q klokt slechts je processor terug op momenten dat die niet veel hoeft te doen. Dat zal een daling in temperatuur te weeg brengen. Daardoor kan je CPU-fan ook langzamer draaien, maar DAAR ZORGT HIJ NIET VOOR. Dat is een taak die is weggelegd voor een ingebouwde temperatuursensor in de fan, danwel een stukje software a la SpeedFan, danwel een functie in de BIOS a la Asus Q-Fan of Gigabyte SmartFan.
Ik heb zelf ook de K8NS-Ultra939 maar daar werkt de SmartFan functie niet zoals hij hoort. Hij doet namelijk óf niets, óf schakelt heel je CPU-fan permanent uit (afhankelijk van BIOS-versie). Mee oppassen dus.
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 12:12 ]
Zijn hier grote verschillen tussen?
Ik ga de Freezer vervangen door de Pro, omdat de gewone Freezer te dicht bij mijn videokaart komt vanwege de orientatie van de fan. Ik vroeg me af of ik hier ook winst kan verwachten.
En hoe verhoudt de koelpasta die erop zich met Arctic Silver 5?
Verwijderd
Het verschil tussen die 2 zal volgens mij niet zo heel groot zijn, ik heb echter arctic silver 5 gebruikt omdat het vooraf aangebrachte laagje een kleinere oppervlakte had dan m'n core, nu heb ik dus gewoon die arctic silver 5 over de hele core mooi uitgesmeerd, het leek mij logisch dat het zo beter zou koelen._Oldie_ schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 12:20:
En hoe verhoudt de koelpasta die erop zich met Arctic Silver 5?
Verwijderd
Mwah, ten eerste: je smeert het niet op de core, maar op de heatspreader. De core zit in het midden onder de heatspreader, dus dat het niet overal zit (laagje koelpasta) maakt geen *** uitVerwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 12:27:
[...]
Het verschil tussen die 2 zal volgens mij niet zo heel groot zijn, ik heb echter arctic silver 5 gebruikt omdat het vooraf aangebrachte laagje een kleinere oppervlakte had dan m'n core, nu heb ik dus gewoon die arctic silver 5 over de hele core mooi uitgesmeerd, het leek mij logisch dat het zo beter zou koelen.
Wat ik me dus afvroeg, is het normaal dat de Freezer op volle snelhied heel wat meer geluid maakt dan de boxed cooler? Of heb ik misschien iets verkeerd gedaan?
Over de koelprestaties ben ik dik tevreden, de idle temperatuur in speedfan is zo'n 6 graden lager (22 i.p.v. 28) en de stressed (Prime95 - Maximum heat) temperatuur is zo'n 8 graden lager (42 i.p.v. 50). Ik heb overigens een 3500+ Newcastle op een MSI K8N Neo2 Platinum.
Met een goeie airflow, houd deze cooler mijn AMD 64 3000+ rond de 40 graadjes, Cool &Quiet aan.
Hij draait dan ook maar tussen de 800 en 900 RPM.
Misschien moet je wat aan je airflow doen in je kast?

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 26-12-2005 23:33 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zonder C&Q
Mag ik vragen waar je hem voor 10 euro hebt gekocht?kwhuisman schreef op maandag 26 december 2005 @ 23:32:
Ik heb deze nu net een weekje (10 Euro!), en bij mij is deze erg stil, helemaal vergeleken bij de boxed cooler.
[afbeelding]
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Die cooler heb ik pas gekocht bij Computerland Rotterdam.
[ Voor 33% gewijzigd door Cobb op 27-12-2005 11:23 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Weet je zeker dat je een Arctic Freezer 64 Pro hebt gekocht?
aangezien ik de Pro niet eens zie staan en de niet pro al € 22,95 kost
http://www.computerland.n...page=producten&catid=1309
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik dacht dat het dezelfde was. Ik zie nu dat deze heel anders is.
Maar deze koelt ook prima, mijn CPU is nu 36 graden en met de boxed cooler is deze nog nooit zo "koud" en stil geweest.
Ik ben ervan overtuigd dat m'n airflow wel geod is, de temperaturen van alle onderdelen zijn ook dik in orde.kwhuisman schreef op maandag 26 december 2005 @ 23:32:
Misschien moet je wat aan je airflow doen in je kast?
Het probleem is alleen dat het geluidsniveau me flink tegenvalt, want de beloofde stilte was de reden dat ik tot aanschaf ben overgegaan.
Het zou ook kunnen dat speedfan (en Sandra) niet helemaal lekker de fanspeeds uitleest, want soms staat ie tijden op 0 RPM en soms op 22.000 terwijl de ingestelde fanspeed niet veranderd is. Maar als ik de fanspeed met speedfan op 15% zet, doet ie ongeveer 930 RPM en is de idle temperatuur hetzelfde als ie was met de boxed cooler en ik denk dat die uitlezing (van zowel fanspeed als de CPU temperatuur) wel redelijk ok is.
Heb je, als je een ASUS mobo hebt, wel Qfan (oid) ingeschakeld, was bij nl. ook het probleem.Marcel_23 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:56:
[...]
Ik ben ervan overtuigd dat m'n airflow wel geod is, de temperaturen van alle onderdelen zijn ook dik in orde.
Het probleem is alleen dat het geluidsniveau me flink tegenvalt, want de beloofde stilte was de reden dat ik tot aanschaf ben overgegaan.
Het zou ook kunnen dat speedfan (en Sandra) niet helemaal lekker de fanspeeds uitleest, want soms staat ie tijden op 0 RPM en soms op 22.000 terwijl de ingestelde fanspeed niet veranderd is. Maar als ik de fanspeed met speedfan op 15% zet, doet ie ongeveer 930 RPM en is de idle temperatuur hetzelfde als ie was met de boxed cooler en ik denk dat die uitlezing (van zowel fanspeed als de CPU temperatuur) wel redelijk ok is.
Nu 30 graden bij 736 Rpm
Ik heb een MSI K8N Neo2 Platinum (BIOS 1.B) en ik heb inderdaad Cool 'n Quiet op 'auto' staan en in Windows de Cool 'n Quiet processor driver geïnstalleerd. Maar volgens mij zorgt Cool 'n Quiet er alleen voor dat je multiplier en het voltage op je CPU omlaag gaat en heeft het verder geen directe invloed op je fanspeed.Atropos schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 18:40:
[...]
Heb je, als je een ASUS mobo hebt, wel Qfan (oid) ingeschakeld, was bij nl. ook het probleem.
Nu 30 graden bij 736 Rpm
Hier een plaatje in werking

Temps @ full load
[ Voor 24% gewijzigd door KappeNou op 28-12-2005 01:52 ]
En heb je MSI Core Center ook geinstaleerd ? of corecell als je mobo dit ondersteunt ?Marcel_23 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 01:29:
[...]
Ik heb een MSI K8N Neo2 Platinum (BIOS 1.B) en ik heb inderdaad Cool 'n Quiet op 'auto' staan en in Windows de Cool 'n Quiet processor driver geïnstalleerd. Maar volgens mij zorgt Cool 'n Quiet er alleen voor dat je multiplier en het voltage op je CPU omlaag gaat en heeft het verder geen directe invloed op je fanspeed.
Heb net de Pro versie geinstalleerd als vervanging van de normale Freezer.Atropos schreef op woensdag 28 december 2005 @ 08:25:
[...]
En heb je MSI Core Center ook geinstaleerd ? of corecell als je mobo dit ondersteunt ?
Dit op een Gigabyte Nforce3 250 mobo met Athlon 3400+ @ 2640mhz (1.55 V).
Met Prime95 blijft deze ongeveer 2 graden koeler dan de Freezer met AS5. De Freezer Pro heb ik met de standaard koelpasta geinstalleerd.
Ik had corecenter geïnstalleerd maar daar werd ik knettergek van. Ik heb m'n northbridge fan namelijk vervangen door zo'n Zalmanblokje en nu denkt corecenter steeds dat er iets mis is met die fan omdat hij 0 RPM draait. Ik kan corecenter ook niet minimaliseren, hij popt steeds terug als ik dat probeer door dat alarm-event wat ik niet af kan zetten.Atropos schreef op woensdag 28 december 2005 @ 08:25:
[...]
En heb je MSI Core Center ook geinstaleerd ? of corecell als je mobo dit ondersteunt ?
Gooi weg die troep van de fabrikant en gebruik Speedfan.Marcel_23 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 12:40:
[...]
Ik had corecenter geïnstalleerd maar daar werd ik knettergek van. Ik heb m'n northbridge fan namelijk vervangen door zo'n Zalmanblokje en nu denkt corecenter steeds dat er iets mis is met die fan omdat hij 0 RPM draait. Ik kan corecenter ook niet minimaliseren, hij popt steeds terug als ik dat probeer door dat alarm-event wat ik niet af kan zetten.
Hmmm het vreemde is dat ik ook zo'n zalmanblokkie erop heb zitten, (en inderdaad chipset fan uigevinkt) ik heb in een proggie van Asus Q-fan ingeschakeld kan ook via bios.Marcel_23 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 12:40:
[...]
Ik had corecenter geïnstalleerd maar daar werd ik knettergek van. Ik heb m'n northbridge fan namelijk vervangen door zo'n Zalmanblokje en nu denkt corecenter steeds dat er iets mis is met die fan omdat hij 0 RPM draait. Ik kan corecenter ook niet minimaliseren, hij popt steeds terug als ik dat probeer door dat alarm-event wat ik niet af kan zetten.
Toen ik Q-fan niet gebruikte ivm stock-cooler deed me Arctic ook 2200 rpm's en nu met q-fan past ie zich wel aan naar temp van cpu, maar zit meestal idle rond de 700 - 800 rpm.
Kan dat bij jouw MSI ook niet in de bios ?
In het BIOS zit inderdaad zo'n optie, maar die had ik nog niet gevonden. Nu draait de Freezer op ongeveer 1050 RPM, dat is al een heel stuk beter. Liever zou ik hem nog wat langzamer willen hebben, maar het is in ieder geval een verbetering.Atropos schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:16:
[...]
Hmmm het vreemde is dat ik ook zo'n zalmanblokkie erop heb zitten, (en inderdaad chipset fan uigevinkt) ik heb in een proggie van Asus Q-fan ingeschakeld kan ook via bios.
Toen ik Q-fan niet gebruikte ivm stock-cooler deed me Arctic ook 2200 rpm's en nu met q-fan past ie zich wel aan naar temp van cpu, maar zit meestal idle rond de 700 - 800 rpm.
Kan dat bij jouw MSI ook niet in de bios ?
Alleen blijkt nu dat ik speedfan niet meer aan moet zetten, want dan schiet de fanspeed meteen weer naar 2250 RPM.
Wat ik dan weer raar vind, is dat jouw fan op 1700 rpm blijft draaien met q-fan, of regelde jij dat 'ie meer toeren maakt met Speedfan ?Dj-sannieboy schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:58:
Toch vind ik het raar dat mijn Arctic Freezer 64 pro op 1700+/- rpm bleef draaien met Asus Q-fan aan en ook als ik Speedfan de fan liet regelen. Ik heb em nu aangesloten op een Coolmaster Musketeer en hij draait nu op 1400+/- rpm en ik hoor em gewoon niet. Alleen de vga fan hoor ik.
Nee ik had eerst gewoon altijd Asus Q-fan aan zonder speedfan geinstalleerd en hij bleef altijd 1700+/- toeren draaien. Toen heb ik Q-fan uitgezet en Speedfan de fan automatisch laten regelen maar dat haalde weinig uit want hij draaide alsnog op 1700+/- rpm. Maarja Q-fan hoort hem gewoon op 900+/- rpm te laten draaien, zonder Speedfan oid.Atropos schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:24:
[...]
Wat ik dan weer raar vind, is dat jouw fan op 1700 rpm blijft draaien met q-fan, of regelde jij dat 'ie meer toeren maakt met Speedfan ?