Jumpiefox schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:58:
[...]
:3 thnx, neuh wat ik doe of iig heb geprobeerd is dat je in wow PVP bijna geen skill nodig hebt, het is gewoon hoe de game in elkaar zit de dmg die sommige classes doen vs de defensen van andere classes kan je niet echt balanced noemen, daarom vind ik het ook vaag dat iedereen maar blijft zeggen mijn class heeft meer skill nodig dan Class x.
Ik bedoel kom op nou, ik bash 3-6 buttons in een fight jij bash 3-6 buttons in een fight, vooral gear in wow maakt ut zooo rete unbalanced, ben nog steeds van menig dat ze in pvp stat caps moeten gooien ofzo en veel cc spells gewoon moeten veranderen.
Je hoort gewoon niemand te kunnen kiten van 100 naar 0 om zo maar even te zeggen, of iemand in 2 moves dood te krijgen ut is gewoon zo bleh.
Ik vind dat het steeds dichter bij een balans komt op sommige uitzonderingen na. Ik ben er ook wel van overtuigd dat je een redelijke balans tussen de classes kunt aanbrengen. Een class heeft altijd wel iets in petto om een spell van de tegenstander ongedaan te maken of minder effectief te maken. Dan komt het dus uiteindelijk wel aan op reageren op de moves van je tegenstander.
Ik zal wat voorbeelden noemen waar ik zelf ervaring mee heb.
Als je dat als mage niet doet ben je sowieso genaaid, want je moet constant je positie relatief aan de tegenstander in de gaten houden, letten op je mana, je mana verbruik, je kunt niet healen dus je moet meteen zo effectief mogelijk zijn, weten wanneer te counterspellen, weten wanneer je je blink gebruikt omdat de evt root van je tegenstander daarna kan volgen, constant in de gaten houden of je dots nog actief zijn. Dat vind ik al best veel om rekening mee te houden.
Als druid kun je wel attacks spammen, maar ze doen geen damage. Ik snap dus wel dat mensen vaak zeggen dat druids niet dood te krijgen zijn, omdat ze vaak wegrennen, healen en terugkomen als het ze uitkomt, zoals rogues dat ook doen. Je moet evengoed weten wanneer je uit bear komt om te healen, welke attacks je tegenstander nog voor je in petto heeft, en of die invloed hebben op het feit dat je gaat healen, (kick, stun, mortal strike, counterspell, enz...) weten wanneer je moet shiften of moet blijven zitten, wat HEEL belangrijk is want ieder shift is 800 mana minder. Timing gaat boven alles. Het winnen van een gevecht is daarom vrij moeilijk voor een druid tegen sommige classes, moeilijker dan wegrennen en overleven wat vrijwel altijd een optie is. Dat wil niet zeggen dat ze een hersenloze class zijn die altijd maar winnen door wat knoppen in te drukken. Met moonfire spammen kom je sowieso niet weg, tenzij je lvl 30's aanvalt.
Bij een rogue ligt het naar mijn idee echter anders omdat zij de initatiefnemers zijn in combinatie met hoge burst damage. Aangezien zij de initiatiefnemers zijn, zijn ze de jagers en niet de gejaagden. Dat maakt een groot verschil, want een gejaagde tegenstander moet zich vanaf het begin van een gevecht defensief opstellen. Zolang de grote damage op een opportunistisch moment wordt gedaan hoef je je al niet meer druk te maken over je andere attacks of finisher. Je spamt je attacks want ze doen toch allemaal meer damage dan je tegenstander op dat moment doet, want die rent weg, probeert zich te healen, of shield om zich tegen je volgende burst damage te beschermen. (uitzonderingen daargelaten zoals mortal strike + overpower + recklessness) Wordt het je teveel, dan gebruik je vanish en probeer je het later nog eens. Een rogue hoeft gewoon in mindere mate te reageren op spells van de tegenstander en is vooral gefixeerd op het zoveel mogelijk damage doen in een zo kort mogelijke tijd. Je kunt het vergelijken met een fire mage en een frost mage. Voel je niet aangevallen als fire mage, maar er zijn veel fire mages die voor de hogere dps gaan omdat ze dan wegkomen met het feit dat ze zich ook meer op damage kunnen fixeren en zo een tegenstander snel kunnen afmaken voor dat deze hun effectiviteit laten zien. Mensen die zeer geoefend zijn in het spelen van frost mage, hebben meer potentie in het killen van meerdere spelers tegelijk in PvP en een hogere overlevingskans. Zij spelen het dus meer strategisch dan hit-and-run. Dat zullen rogues nu dus ook meer moeten gaan doen. (of in ieder geval na de buff/nerf die ze krijgen want dit is maar een bugfix

)
Je ziet echter wel dat als het misgaat, een rogue vaak niet weet wat ie moet doen. En daar zie je het grote verschil tussen goede en slechte rogues. Slechte rogues komen even goed weg met een gank-actie als een goede rogue. Op moeilijke momenten zie je dat onderscheid dus meteen. En die opvallende momenten zullen zich nu dus vaker voordoen. Bij andere classes zie je vaak meteen aan de gebruikte spells van de tegenstander of je met een goede of minder goede speler te maken hebt.
Ik snap wel waarom rogues zich zo zwaar verdedigen. Als rogue echt EZ mode zou zijn (Wat ook zo is natuurlijk

) betekent het natuurlijk niets meer als een rogue een HK haalt, of zelfs enkelen of velen. Dan is een rogue gewoon een irritant fenomeen dat bestaat waardoor je af en toe afgemaakt wordt. (of niet) Dan krijgt de speler niet de eer die hem toekomt en krijg hij geen voldoening uit het spelen van het spel als rogue. Tja dat zou ik ook willen voorkomen.
[
Voor 16% gewijzigd door
Anoniem: 82860 op 13-10-2005 14:27
]