Shiver23 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:17:
[...]
Blue-Ray schijfjes kosten tegenwoordig nauwelijks meer dan HD-DVD schijfjes. Wel iets duurder dan een gewone DVD uiteraard, maar op een totaalbedrag van een game maar een heel klein percentage.
En onnodige ruimte. Dat is een hele gevaarlijke uitspraak. Bill Gates heeft ook ooit gezegd dat 640kb echt alles was wat we ooit nodig zouden hebben.
Vergeet niet dat met name textures (hoge resolutie), geluid (5.1 ipv 2.0), HD filmpjes veel meer ruimte innemen dan bij de huidige xbox spellen. Eerste ontwikkelaars hadden al problemen met het "beperkte" formaat van een DVD.
Voor spellen welke op PS3 en xbox360 uitkomen is het voor ontwikkelaars wel een nadeel dat er een verschil zit in opslagcapaciteit. Moeten ze DVD aanhouden of Blue-Ray en dan downsizen voor xbox360?
Ik heb het ook over de kosten van Blue Ray tov gewone DVD's, dan wel DVD9 schijfjes
Die uitspraak van Bill Gates is ook van hele andere orde. Hier sprak hij over het interne Ram. Daarnaast is natuurlijk de opslag hard gegaan van een 3,5 inch diskette naar de huidige DVD. De groei is eigenlijk na de CD te hard gegaan (verstap van ongeveer 700 MB naar 4,5 of 8,5 GB), waarbij ze dus niet snel het plafond halen. Wel apart dan dat in de totale looptijd van bijv. de XBOX (zo'n 5 jaar nu) de games nog nooit de console ontgroeid zijn, dan wel vaak tegen het plafond aan zijn gaan zitten.
Mogelijkheden: tot DVD9 8,5 GB
Ik schat 95% van de games zit rond 2 tot 3 GB
Paar procent zit op een volle DVD
Paar procent (2 of 3) op DVD9
en die laatste 2 dan ook vaak door overbodig extra materiaal.
Dat zijn de statistieken. Ik verwacht dan ook niet dat met de 360 direct alle games op 8,5 GB standaard zitten. En met de upgrademogelijkheid van HD DVD tzt is er geen vuiltje aan de lucht lijkt mij
Dus ook al maken ze games voor de PS3, dan gaan ze ook de capaciteit van de Blue Ray niet gebruiken, of het zal vrij onnodig gebruik zijn met extra demo filmpjes. Van downgraden verwacht ik dan ook totaal niks voorlopig. MS is niet gek hoor dat men nu een gewone DVD in de 360 zet. Kostenbewust heet dat, Sony is de PS3 onnodig duur aan het maken, dat gaat ze nog opbreken
Is ongeveer hetzelfde als videokaarten met onnoemelijk veel Ram als verkoopargument, terwijl het niet nodig is, het veel meer op pipelines, mhz'en en andere zaken aankomt